Kirjoittaja Aihe: Kapitalistilisko | S | höttöinen feelgood-romanssi | 7/7  (Luettu 2828 kertaa)

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Nimi: Kapitalistilisko
Kirjoittaja: hiddenben
Ikäraja: S
Genre: maailman höttöisin fluff-feelgood romanssi
Haasteet: Rakkautta arjen ympäristöissä (ympäristönä pankkiautomaatti), FFF1000 sanalla pankkiiri
Yhteenveto: Inkeri painii seitsemän päivän työputken parissa kirjakaupassa ja mutkia matkaan tuo jatkuvasti korjaamista kaipaava pankkiautomaatti. Tilanne ei muutu, mutta paranee, kun hän tapaa ilta toisensa jälkeen pankkiautomaatilla söpön siilitukkaisen miehen.

K/H: Ensimmäinen kerta, kun saan oikeasti kirjoitettua feelgoodia! Tämä oli viime viikon sivuprojekti, kun suunnittelen uusia juonikuvioita pidempään romaanikässäriin ja teki mieli vääntää romantiikkanupin kaakkoon. Keskityin pitämään kirjoittamisen mahdollisimman leppoisana aktiviteettina sen enempää suunnittelematta. Toivottavasti tämä ilahduttaa harmaata viikkoa! Julkaisen joka päivä yhden osan aina sunnuntaihin asti. Kaikenlaiset kommentit ovat tähän tekstiin tervetulleita :)
 


Kapitalistilisko


Maanantai

Kello oli kymmenen illalla, kun kiirehdin kohti pankkia. Puristin kädessäni rahapussia, johon kerättiin illan lopuksi päivän aikana kirjakaupan kassaan kerääntynyt käteinen. Työnantajani Markkanen olisi torunut minua, jos olisi nähnyt, kuinka huolimattomasti hänen yrityksensä rahoja käsittelin. Mutta totuus oli se, että pankin talletusautomaatti oli vain kulman takana kirjakaupasta ja minä halusin kotiin. Tässä työssä tehokkuus oli valttia.
 
Oli ensimmäinen päivä seitsemän päivän työputkesta, ja kaiken perusteella viikosta tulisi kamala. Kenen idea oli aloittaa ”toivo kirjaa ja jos sitä ei löydy hyllystämme, tilaamme sen puolestasi ja saat sen puoleen hintaan” -kampanja keskellä Suomen kylmintä talvea? Vastaus: Markkanen - ja hänen epätoivoinen yrityksensä pitää kirjakauppa toiminnassa, vaikka netti pursusi edullisesti kirjoja myyviä verkkokauppoja. Kampanjan seurauksena koko päivä oli ollut yhtä tietokantojen selaamista ja kirjatoiveiden merkitsemistä tietokoneen Exceliin, joista kumpaakaan ei ollut päivitetty 2020-luvulle.
 
Helmikuun hyinen viima sai jalat tärisemään kylmästä. Ehkä 40 denierin sukkahousut ja samettimekko eivät olleet paras valinta pakkaskeliin, mutta kirjakauppiaan työntekijäksi asuni sopi täydellisesti. Ja kotona minua odotti iso kupillinen teetä ja rasiallinen Lindtin suklaakonvehteja, jotka olin pelastanut lähikaupasta joulunjälkeisellä 50 % alennuksella.
 
Kun pääsin pankin ovelle, tempaisin oven auki ja toivotin tervetulleeksi hetkellisen suojan tuulelta – kunnes tajusin, etten ollut tilassa yksin. Meitä oli viisi ja kaikkia yhdisti kolme asiaa: olimme alle kolmikymppisiä, meillä oli päällä työvaatteet ja puristimme kukin kädessämme samantyylistä rahapussia. Aavistin, mitä oli tapahtunut. Vaihdoin tuskastuneen katseen sen yhden tytön kanssa, jonka kanssa olin osunut pankkiautomaatille lähes joka ilta samaan aikaan viimeisen puolen vuoden aikana. Hänellä oli pinkkejä raitoja vaaleissa hiuksissaan, muuten hän oli aina pukeutunut mustiin. Emme olleet koskaan vaihtaneet nimiä, mutta tavallaan me silti tunsimme toisemme. Ainakin sillä tasolla, että moikkaisin häntä, jos törmäisin häneen kadulla.
 
”Ei kai taas?” kysyin.
 
”Taas”, tyttö nyökkäsi. Tukahdutin huokauksen. Pankkiautomaatti oli mennyt taas jumiin. Viidennettä kertaa tämän vuoden aikana - ja oli vasta helmikuu.
 
”Soittiko joku korjaajalle?”
 
”Vartti sitten”, toinen odottajista vastasi. Mies työskenteli ranteessa välkkyvän rannekellon perusteella jossain ostoskeskuksen paremmista liikkeistä. ”Sanoi tulevansa heti, mutta epäilen hieman hänen sanojaan.”
 
Nyökkäsin ja istuin alas kapealle, matalalle ikkunalaudalle. Lähin pankkiautomaatti, jolla saattoi tallettaa rahoja, oli reilun kilometrin päässä keskustasta ja aivan päinvastaisessa suunnassa kuin missä asuin. Ei ollut parempaa vaihtoehtoa kuin odottaa. Pieni patteri hohkasi lämpöä jalkoihini, mikä oli sentään pieni lohtu tilanteessa. Otin puhelimen taskusta ja katsoin kelloa. Se oli kymmentä yli kymmenen. Avasin Instagramin ja uppouduin sen syövereihin.
 
Viisi minuuttia myöhemmin ovi avautui jälleen. Käänsimme katseemme yhtä aikaa ovelle, kaikkien kasvoilla se sama toiveikas ilme, mutta kun saapuja oli vain yksi meidän kaltaisemme, katseet kääntyivät takaisin puhelimiin. Minä jäin kuitenkin katsomaan miestä. Hän näytti vähän nuoremmalta kuin minä, hiukset oli ajeltu siiliksi ja paksu musta toppatakki oli lyhyt, mutta muhkea. Korvassa kiilsi pieni rengas. Hänestä ei kuitenkaan uhkunut uhmaa niin kuin monesta muusta samantyylisesti pukeutuvasta nuoresta vaan kun katseemme kohtasivat, hänen ilmeensä oli kysyvä ja hämmentynyt.
 
”Automaatti on rikki”, sanoin. ”Me odotetaan korjaajaa.”
 
”Ai”, mies vastasi. Hänellä oli paljon pehmeämpi ääni kuin olisin ulkonäön perusteella odottanut. ”No, kai me sitten odotetaan. Saanko istua tähän viereen?”
 
Liikahdin lähemmäs kulmaa, että mies pääsi istumaan viereeni. Hänestä kohosi jokin hassu, rasvainen haju… kuin kenkälankkia. Se ei ollut huono haju, mutta en olisi tarkalleen ottaen kutsunut sitä tuoksuksikaan.
 
Odotimme mitään puhumatta, kunnes muutamaa minuuttia myöhemmin korjaaja tuli ja lopulta, varttia myöhemmin, pääsimme kaikki vihdoin kotiin.
« Viimeksi muokattu: 05.02.2023 17:13:25 kirjoittanut hiddenben »

between the sea
and the dream of the sea

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Tiistai

Seuraava ilta. Kirjakaupan valot pois päältä, ovi lukkoon, rahapussi kouraan ja menoksi. Talvikenkien korot kopisivat sulatettua keskustan katua pitkin, kun kiirehdin kohti pankkiautomaattia. Takana oli jälleen pitkä päivä ja sen lisäksi Markkanen oli ehdottanut, että jäisin lauantai-illalla näpyttelemään kaikki tilaukset eteenpäin. Työpäivän jälkeen. Normipalkalla.
 
Mitä asuntolainaa (ja opintolainaa ja pikkuisen Poloni autolainaa) vähentävä, vähätuloinen ja opintonsa kesken jättänyt työntekijä siihen sanoisi muuta kuin kyllä?
 
Kun pääsin pankin ovelle, käteni jähmettyi ovenkahvalle.
 
Ei.
Voinut.
Ollut.
Totta.
 
Samat neljä tyyppiä plus se uusi tyyppi eiliseltä seisoivat automaatin ympärillä ja katsoivat, kun tummansiniseen remonttihaalariin pukeutunut vanha mies puuhasi jotain kontillaan pankkiautomaatin edessä.
 
”Mitä nyt taas”, puhisin itsekseni, avasin oven ja astuin sisään. Kaikki kääntyivät vilkaisemaan minua. Pinkkiraitainen tyttö iski silmää ja pyöräytti heti perään silmiään virnistäen. Hänen hyvä tuulensa ihmetytti: miten hän jaksoi pysytellä positiivisena päivästä toiseen, kun jokainen iltavuoro venyi puolella tunnilla?
 
Siilitukkainen mies tervehti minua ja tuntui luonnolliselta kävellä seisomaan hänen viereensä.
 
”Oletko seissyt tässä kauankin?” kysyin.
 
”Ehkä viisi minuuttia.”
 
Puuskahdin, mutta en niin kovaa kuin olisin halunnut, ettei pankkiautomaattia korjaava mies stressaantuisi tai turhaantuisi kaikista häneen kohdistuvista odotuksista.
 
(Olin itse kokenut samanlaisen tunteen tänään kyykkiessäni kirjakaupan takaosassa etsimässä alahyllyiltä erästä taideopasta, jota asiakas oli keksinyt kysyä. Mitä pidempään etsin, sitä pidemmiksi muuttuivat asiakkaan huokaukset. Lopulta olin joutunut myöntämään, ettei meillä ollut kirjaa ja hän saisi sen kampanjahintaan.)
 
Siilitukka tuoksui tänään paremmalta. Hajussa oli edelleen kenkälankkia, mutta myös deodorantinraikasta yrttisyyttä.
 
Kun korjaaminen venyi ja venyi, yksi työntekijöistä tarjosi apuaan korjaajalle ja alkoi ojentaa hänelle työkaluja tarpeen mukaan. Kun korkokengissä seisominen alkoi puuduttaa, siirryin niin, että pystyin nojaamaan seinään. Ulkolamppujen valossa näkyi, kuinka taivaalta leijaili alas lumihiutaleita.
 
”Mitä luulet, onkohan tämä pankkiautomaatti kirottu?”
 
Käännyin katsomaan siilitukkaa, jonka toinen suupieli oli koholla ja silmissä toive siitä, että lähtisin leikkiin mukaan. Hymähdin ja katsoin hetken pankkiautomaattia, sen keltaista väriä ja suojasiivekkeitä ja pimentynyttä näyttöä. Sitten kohtasin jälleen siilitukan ruskeiden silmien katseen.
 
”Kyllä se on. Ostoskeskuksen maanalaisissa käytävissä asuu hirviö, jonka lempipuuhaa on rikkoa pankkiautomaatti joka ikinen päivä tasan kello kymmeneltä illalla.”
 
Siilitukka nyökkäsi. ”Olet varmasti oikeilla jäljillä. Epäilen, että sen tavoitteena on joku ilta estää korjausmiestä tulemasta ja hyökätä sitten meidän pahaa odottamattomien työntekijöiden kimppuun. Se on nälkäinen –”
 
”- kultakolikoita syövä lohikäärme. Jep”, sanoin. ”Vähän kuin Hobitin Smaug, mutta kapitalismin koukkuun jäänyt moderni kultakäärme.”
 
Tulos tai ulos on sen motto.”
 
”Ja sen ensimmäinen uhri on meistä se, joka tuo surkeimmat käteisvarat talletettavaksi”, jatkoin ja kohotin rahapussiani. ”On hyvin todennäköistä, että se olen minä.”
 
”Mitä teet työksesi?” siilitukka kysyi, leikin haihtuessa hänen äänessään uteliaisuuden tieltä. Jätin huomioimatta muutaman muun työntekijän katseen, jotka olivat kohdistuneet meihin ja heijastivat joko huvittuneisuutta tai epämääräistä pelkoa sekoiluamme kohtaan.
 
”Olen kirjakaupassa.”
 
Kun siilitukka myhäili hyväksyvän oloisesti, heitin kysymyksen takaisin hänelle.
 
”Keilahallin työntekijä”, hän sanoi ja esitti tarttuvansa palloon, kierittäen sen matkaan kuvitteellista rataa pitkin.
 
”Sen takia sinä siis tuoksut kenkälankilta”, virnistin, vaikka vastaus yllättikin minut. Hän olisi voinut olla töissä jossain… en tiedä, skeittikaupassa? Musiikkikaupassa? Missä tahansa, missä sai enemmän kredittiä kuin keilahallissa, josta ensimmäisenä tuli mieleen rumat kengät ja neonväreissä hohtavat keilausradat. Toisaalta: ei kukaan meistä täällä seisovista tehnyt mitään kovin hohdokasta työkseen. En edes minä, vaikka kirjakauppamyyjän työssä olikin vielä jäljellä ripaus dark academya.
 
Siilitukka ei ehtinyt vastata, kun pankkiautomaatti heräsi eloon ja päästimme kaikki kollektiivisen helpotuksen huokauksen. Odotin yhdessä siilitukan kanssa, että muut saivat talletettua rahat. Keskustelu välillämme tyrehtyi, mutta hän seisoi lähelläni ja nautin hänen erikoisesta tuoksustaan.
 
Hän antoi minun tallettaa rahani ensin. Kohteliaisuuttani odotin, että hän sai tehtyä saman ja lähdimme sitten samaa matkaa ulos. Lunta oli alkanut pyryttää oikein kunnolla, ja kohotin hupun hiusteni suojaksi.
 
”Seuraavaan kertaan”, siilitukka virnisti ja heilautti kättään ennen kuin lähti kävelemään päinvastaiseen suuntaan kuin minä.
 
Kello oli jo yksitoista, kun pääsin kotiin, mutta vatsanpohjassa väreilevä tunne tyynnytti myöhäisen kotiinpaluun harmistuksen vaahtokarkinpehmeäksi.
« Viimeksi muokattu: 31.01.2023 14:16:08 kirjoittanut hiddenben »

between the sea
and the dream of the sea

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Keskiviikko

Pankkiautomaatti ylitti kaikki odotukseni toimimalla normaalisti. Olin ainoa paikalla. Hidastelin latoessani kolikoita koneeseen, näppäilin viipyillen kirjakaupan tilinumeron ja tarkistin sen kolmesti ennen kuin luovuin toiveistani tavata siilitukan. Talletin rahat ja lähdin parkkitaloon etsimään Poloani.
 
Kun pääsin kotiin, heittäydyin kulmasohvalle ja aloin selata puhelintani. Etsin kaupungin keilahallin kotisivut ja silmäilin kotisivun läpi ja paikan sosiaalisen median tilit. Ei tullut yllätyksenä, että sivuja päivitettiin korkeintaan kolmesti vuodessa ja silloinkin vain siksi, että oli pääsiäinen, joulu tai juhannus eikä keilailuhalli ollut auki. Siilitukasta ei näkynyt mainintaa, ei kuvaa tai videota.
 
Pahus. Hän oli mysteeri. Koska netti ei tarjonnut vastauksia, minun piti ilmeisesti tutustua häneen ihan itse.
 
Mutta ehkä kapitalistilisko heräisi jälleen huomenna ja hyvällä tuurilla kiroaisi pankkiautomaatin niin ehtisimme jutella enemmän.

between the sea
and the dream of the sea

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Torstai

”Mitäköhän kapitalistiliskolle käy, kun Suomi lakkaa käyttämästä käteistä?” kysyin siilitukalta, kun istuimme jälleen ikkunalaudalla ja odottelimme korjaajaa.
 
Toiveeni pankkiautomaatin toimivuudesta oli toteutunut, ja hyvä niin, sillä olin pukenut päälleni tavallista sievemmät vaatteet ja pessyt hiukseni niin, että ne tuoksuivat vielä pitkän ja pölyisen työpäivänkin jälkeen mintulta.
 
”Hyvä kysymys”, siilitukka sanoi ja vilkaisi minua. Hän oli sen verran pidempi, että ottaakseen katsekontaktin kanssani hänen piti kallistaa päätään hieman alemmas. Pidin siitä, kuten myös hänen toispuoleisesta hymystään, jossa toinen suupieli kohosi usein hymyyn, kun taas toinen pysytteli itsepäisesti alhaalla.
 
Myönnetään, olin ehkä vähän ihastunut.
 
”Voisikohan se alkaa syödä bitcoineja?” ehdotin.
 
”Silloin sen pitäisi muuttaa nettiin. Muuttua ykkösiksi ja nolliksi.”
 
”Kuulostaa siltä, että sillä on edessä identiteettikriisi. Vaikka –”, kohotin rahapussiani, joka oli viikon laihoin siihen mennessä, ”- toistaiseksi sillä on vielä asiat kunnossa. Niin kauan kuin ihmiset kuten sinä ja minä tehdään näitä töitä ja meidän työpaikat ottaa käteistä vastaan, kapitalistilisko saa elää ja kukoistaa.”
 
”Mitä teet tämän jälkeen?” siilitukka kysyi ja yllätti minua suoralla kysymyksellään niin, että olin nielaista purkan, jonka olin napannut suuhuni ennen töistä lähtöä.
 
”Menen kotiin, tietenkin”, sanoin ja vilkaisin rannekelloa. Korjaajalla kesti pidempään kuin aiemmin, ja kello oli jo puoli yksitoista. ”On myöhä. Ruokakauppakin menee kohta kiinni.”
 
Siilitukka mittaili minua hetken ja kysyi sitten: ”Aamuihmisiä?”
 
”Henkeen ja vereen”, nyökkäsin.
 
”Hyvä on. Mitä teet huomenna?”
 
”Menen kotiin, tietenkin”, toistin, mutta kohautin sitten olkiani. ”En tiedä vielä. Riippuu kai siitä, miten pitkään täällä pitää istua.”
 
”Vanhassa kinossa järjestetään huomenna myöhäinen iltanäytös”, siilitukka sanoi. ”Ajattelin mennä katsomaan, liput on vaan kahdeksan euroa kappale. Tulisitko mukaan?”
 
”Miksi?”
 
”Koska haluaisin tutustua suhun paremmin. Ja voisit tykätä siitä elokuvasta.”
 
Tunsin punan kohoavan kaulaa myöten poskille. Nyökkäsin ennen kuin edes tiedostin, mitä olin tekemässä. Vasta sitten tajusin kysyä, mitä elokuvaa Kino Kaarnassa näytettiin.
 
”Se olkoon yllätys”, siilitukka sanoi ja vinkkasi silmää. ”Älä huoli, se ei ole mitään veristä gorea tai paranormaalia horroria, joka jättäisi sieluusi syvät haavat.”
 
Kun korjaaja tuli ja hiljenimme jo tuttuun odotukseen, maltoin tuskin istua paikoillani. Minä olin menossa treffeille siilitukan kanssa!
 
Kiitos kapitalistilisko!

between the sea
and the dream of the sea

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Silmäilin jo alkuviikosta tämän otsikkoa, koska se kuulosti niin hauskalta (ja höttöiset romanssitkin maittaa aina), ja eilen illalla löysin sitten viimein lukuaikaa. Leppoinen kirjoittelu heijastui varmaan hyvin lukemiseeni, ainakin tämä on ollut myös leppoista ja mukavaa luettavaa tähän mennessä (ja varmasti jatkossakin). Tässä on vähän sellaista keveä romcomin tuntua, ja uteliaana odotan miten päähenkilön ja siilitukkaisen tyypin treffit sujuvat :3 Hauska tuo heidän tutustuminen automaatin korjaamista odotellessa, sellainen ei ole ehkä ihan jokapäiväistä, mutta joskus sitä löytää uusia tuttavuuksia ihan randomeistakin paikoista ja tilanteista. Ja kenties romanssinkin :3c

Lukiessa mietin hyvän tovin, että mihinköhän iihmeseen otsikko oikein viittaa, kun ei sitä ensimmäisenä mielessään yhdistäisi mihinkään höttöiseen romantiikkaan, mutta onneksi ratkesi sekin ennen koko tarinan loppua :D Hauskaa tuollainen leikittely/pelleily, siinähän sujuu odottelukin mukavammin, vaikka sivulliset saattavat pitää vähän outona. Nyt sitten näen mielessäni pikkuruisen lohikäärmeen, joka asustaa rahantalletusautomaatin sisällä ;D Sellasesta voisin lukea vaikka ihan kokonaan omankin tarinansa.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Larjus, olipa kiva kuulla, miten viihdyit kapitalistiliskon parissa :D Tämä on ehdottomasti leppoisaa luettavaa alusta loppuun saakka ja isoimmat konfliktit ovat ne, jotka tapahtuvat enemmänkin taustalla kuin pääjuonessa. Kivaa, että siitä huolimatta löytyy jotain odotettavaa! Heh, Rakkautta arjen ympäristöissä -haaste toimi hyvänä katalysaattorina sijoittamaan rakkaustarinan jonnekin epätavalliseen paikkaan :D Pikkuinen kapitalistilisko pankkiautomaatin sisällä on kyllä aika ihana mielikuva! Kivaa, että olet lukemassa. Kiitos kommentista :)



Perjantai

En olisi voinut keksiä epäromanttisempaa tapaamispaikkaa treffeille kuin pankkiautomaatti. Mutta odottaessamme automaatin henkiin heräämistä korjaajan ja kapitalistiliskon hellässä huomassa oli myönnettävä, että pienestä tilasta ikkunalautoineen ja pölypalloineen oli muodostunut lyhyessä ajassa minulle merkityksellinen paikka.
 
Toiset tulivat tänne tallettamaan tai nostamaan rahaa, toiset tulivat tänne rakastumaan.
 
(No, minä kuuluin molempiin ryhmiin, mutta identifioin vahvemmin jälkimmäisen ryhmän kanssa.)
 
Siilitukalla oli tummat farkut ja musta kauluspaita, jossa oli valkoisia pilkkuja. Minä olin valinnut vaatekaapista burgundinpunaisen samettihameen ja valkoisen, löysän neuleen. Niissä vaatteissa jaksoin istua useamman tunnin putkeen, ja jos elokuva olisi tylsä ja päätyisin keskittymään enemmän popcorniin kuin mihinkään muuhun, vaatteet myös joustivat mukavasti.
 
En kyllä uskonut, että popcorn voittaisi huomioni siilitukasta. Hän oli söpö. Ja näytti hyvältä kauluspaidassa, jonka pilkut vilkkuivat talvitakin alta.
 
”Ootko valmis lähtemään?” siilitukka kysyi, kun rahat oli talletettu ja loppuilta vapaa. Nyökkäsin.
 
”Mutta ennen kuin mennään -”, siilitukka aloitti ja virnisti. ”- olisi kiva tietää, kenen seuraan olen päätynyt.”
 
”Totta”, hymähdin ja ojensin kättäni. ”Inkeri.”
 
Kun siilitukka tarttui käteeni tuntui kuin olisin astunut lämpimään kylpyyn. Samaan aikaan, kun polvia heikotti, koko iho oli kananlihalla ja halusin vain uppoutua syvemmälle.
 
”Joonatan”, siilitukka sanoi. Hän näyttikin aivan Joonatanilta. Mutta ei Joonatan Leijonamieleltä vaan enemmänkin modernilta versiolta Kardemumma-kaupungin rosvo Joonatanista.
 
”Mukava tavata”, virnistin eikä hymystä tullut loppua ennen kuin pääsimme Kino Kaarnan kuluneille penkeille ja elokuva alkoi.
 
Alkukohtauksessa satoi lunta, oli hämärää ja kaksi miestä käveli suurten kynttiläjalkojen kanssa oudot vaatteet päällä. Kohtauksessa oli jotain etäisesti tuttua, mutta en millään keksinyt, mitä ja miksi.
 
”Tää kertoo Mozartista”, Joonatan kuiskasi, nojautuen lähemmäs. Käsivartta värisytti siitä kohtaa, missä se kohtasi Joonatanin oman. Mietin hänen sanojaan hetken, kunnes minulla sytytti.
 
”Aa!” huudahdin ja kumarruin heti alemmas muutaman katsojan käännähtäessä katsomaan minua tuimasti. ”Me katsottiin tää ala-asteella musiikin tunnilla”, supatin.
 
”Ai tekin”, Joonatan hymähti. ”Varmaan joku opettajien Pirkka-niksi, joka on levinnyt niiden verkostoissa. Laittakaa lapset katsomaan Amadeus niin saatte kolme tuntia omaa aikaa.”
 
”Kestääkö tää niin kauan?”
 
”Joo, tai reilut kaksi ja puoli”, Joonatan sanoi ja katsoi minua sitten tarkemmin. ”Ei kai se haittaa?”
 
”Ei tietenkään”, vastasin ja kohotin sylissäni olevaa pahvitötteröä. ”Mutta olisin ottanut isommat popparit.”
 
Se sai Joonatanin naurahtamaan ja minä olin sulaa vahaa. Miten minulla olikin käynyt niin hyvä tuuri, että olin tavannut jonkun, joka halusi viedä minut erikoisiin leffailtoihin ja nauroi jutuilleni?
 
Ilonpilaajapuoli minussa muistutti, että olisin aamulla väsynyt ja edessä oli tavallisen työpäivän lisäksi vielä pitkä ilta tilausten naputtelun parissa. Mutta romanttinen minä työnsi ilonpilaajan teatterin penkkien alle ja nojautui hieman lähemmäs Joonatania niin, että käsivartemme koskivat toisiaan koko matkan olkapäästä ranteeseen.

between the sea
and the dream of the sea

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Kyllähän noiden kahden tapaamispaikan treffeille pitää olla juuri sen samaisen automaatin luona 😍 Siitä on sitten hyvä jatkaa leffaan. Vähän alkoi naurattaa, kun paljastui, että minkä leffan he menivät katsomaan, koska minäkin muistan nähneeni Amadeuksen juurikin ala-asteen musiikkitunnilla 😂 Ja ainakin kahteen kertaan! Selvästikin joku musiikinopettajien yleisesti tiedossa oleva "niksi", miten saa yhden viikon oppitunneista vaivattomia. Se on mun mielestä kyllä ihan kiva leffa, vois katsoa sen taas joku päivä (edellisestä kerrasta on vuosia).

Lainaus
Hän näyttikin aivan Joonatanilta. Mutta ei Joonatan Leijonamieleltä vaan enemmänkin modernilta versiolta Kardemumma-kaupungin rosvo Joonatanista.
Awww, tää oli jotenkin söpö vertaus 😍 Ulkonäkökuvauksen perusteella Kolmen iloisen rosvon Joonatan on varmasti lähempänä kuin Joonatan Leijonamieli, mut tykkäsin kun molemmat tuli mainituiksi :3

Tosi söpö tämän osan loppukin :3 Höttöistä romantiikan alkua parhaimmillaan.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Larjus, eikä, ihan parasta, että olet joutunut kokemaan saman ;D Katsoin sen ehkä vuosi sitten ja mietin, että tämä ei kyllä ole lapsille se paras elokuva katsottavaksi. Erinomainen se kyllä on! Mutta sain siitä enemmän irti aikuisena :D Ihana kuulla, että tykkäsit vertauksesta! Ja että viihdyt tämän parissa. Kiitos taas kommentista :)



Lauantai

Kaksisataaviisitoista tilausta.
 
Kaksi. Sataa. Ja yli!
 
En olisi ikinä uskonut, että Markkasen kirjakaupassa kävi niin monta asiakasta edes kuukaudessa. Enkä olisi uskonut, että Markkasella oli niin huono kirjavalikoima, että 215 asiakasta osasi pyytää kirjaa, jota hänellä ei ollut. Mutta olin väärässä ja nyt sain maksaa siitä selkäkipuina ja unenpuutteesta kirvelevillä silmillä näpytellessäni tilauksia kellon lähestyessä keskiyötä.
 
Olin sulkenut kaupan kymmenisen minuuttia aiemmin ja sammuttanut valot niin, ettei yksikään asiakas vahingossakaan luulisi kirjakaupan olevan vielä auki. Olin siistinyt paikat, laskenut kassan ja siirtänyt rahat rahapussiin odottamaan hetkeä, kun lähtisin kotiin. Menisin pankkiautomaatin kautta vasta, kun kaikki viikon aikana tulleet kirjatilaukset oli naputettu systeemiin ja tilattu.

Keräsin kaikki tilauskuitit ja laput mukaani ja linnoittauduin takahuoneeseen vanhan pöytäkoneen ääreen, seuranani Radio Suomipop ja kulhollinen kotoa mukaan otettua hedelmäsalaattia.
 
Työ ei ollut vaikeaa, mutta vaati loputtomasti tarkkaavuutta. Piti näpytellä ISBN-numeroita, tarkastaa sidontaa ja painoksia, löytää sekalaisesta kansiosta koodit, joilla kirjakauppa sai tilattua kirjoja varastoista edullisempaan hintaan ja tulostaa tilausvahvistuksia. Ja oikein vaikeiden asiakkaiden kohdalla piti kääntyä antikvaarien puoleen ja selata sivutolkulla nettikatalogia etsiessäni oikeanlaista kirjaa.
 
Olisin voinut nirhata Markkasen. Onneksi sain työstä sentään palkkaa.
 
Olin juuri uppoutunut etsimään erästä historiankirjaa, josta asiakas oli välttämättä halunnut vanhemman version (uskoakseni tässä painoksessa puhuttiin vielä Neuvostoliitosta), kun kirjakaupan oveen koputettiin. Jätin sen huomioimatta, mutta kun koputustahti tihentyi ja jatkui kymmenennettä minuuttia, keskittymiskykyni viimeinenkin säie katkesi ja palasin kaupan puolelle katsomaan, kuka puolijärkinen seisoi ovella.
 
Se oli Joonatan. Tietenkin.
 
Ulkona tuiskutti lunta ja hänen kasvonsa olivat puoliksi hupun peitossa, mutta tunnistin hänet heti. Kehossa värisi: eilisiltana elokuvan jälkeen olimme kävelleet yhtä matkaa parkkihalliin ja ennen kuin olin istunut Polon kuluneelle kuljettajan paikalle, hän oli suudellut minua poskelle. Se oli ollut juuri oikea ele Amadeuksen kaltaisen elokuvan jälkeen, ja olin hyrissyt tyytyväisyyttäni koko matkan kotiin.
 
Kiirehdin avaamaan oven ja päästin lumituiskuisen siilitukan sisään.

”Moi”, sanoin.
 
”Et tullut automaatille”, Joonatan vastasi ja virnisti. ”Luulin jo, että olin menettänyt sinut kapitalistiliskolle.”
 
”Et sentään. Unohdin kai kertoa, että teen tänään kaikki viikon aikana tulleet tilaukset ja se tarkoittaa ylitöitä.”
 
”Tarkoitat kai, että se tietää enemmän palkkaa?”
 
”Sitäkin.”
 
Joonatan avasi takkinsa ja lähti kiertelemään kirjakauppaa. Hän ohitti pokkarihyllyt ja kaunokirjallisuuden, mutta pysähtyi sci-fi-hyllylle, jatkoi sitten historiallisten romaanien pariin ja jäi lopulta seisomaan ristikkolehtien kohdalle.
 
En kommentoinut mitään, vaikka analysoin hänen liikkeitään ja kuinka katse kulki kirjasta toiseen. Meillä ei selkeästikään ollut samanlainen kirjamaku, mutta olin valmis antamaan sen anteeksi. Pääasia oli, että hän piti kirjoista. Vai pitikö?
 
”Sopiiko kysyä, mikä sun lempikirja on?” tiedustelin.
 
”Nirhaatko mut, jos sanon Da Vinci-koodi?” Joonatan sanoi ja käpertyi takkinsa suojiin nähdessään ilmeeni.
 
”Vähän vaan henkisesti”, vastasin. ”Se on niin monen asiakkaan lempikirja, että kyllästyttää. Etenkin, kun niille ei kelpaa oikein mikään muu kuin seuraava Dan Brown.”
 
”Mun toinen lempikirja on Tuntematon sotilas.”
 
”No se on jo vähän parempi”, myönsin. Ehkä me tulisimme sittenkin toimeen. Vilkaisin takahuoneeseen vievää ovea. ”Mun pitäisi jatkaa töitä. Mutta katsele rauhassa.”
 
”Voisinko mä auttaa?”
 
Tuijotin Joonatania hetken ja kohotin käteni ilmaan, torjuen tarjouksen. ”Se on maailman kuivinta hommaa. Siinä sielu käpertyy samalla tavalla kuin sanomalehden sivu, kun sen sytyttää tuleen.”
 
”Just siks”, Joonatan sanoi ja tuli oikein lähelle. Niin, että näin suupieleen tarttuneen suklaatahran. ”Tykkään sun sielusta just tällaisena kuin se on.”
 
”Ai millaisena?”
 
Vein hiussuortuvia korvan taakse, mutta ne tuntuivat vain palaavan takaisin kasvojen peitoksi. Joonatan oli niin lähellä, että haistoin taas kenkälankin. Olin alkanut pitää siitä. Ja siitä yrttisyydestä, johon keilailukenkien haju sekoittui…
 
”Vähän sekopäisenä kirjakaupan myyjänä, jonka pää vilisee viittauksia ja outoja assosiaatioita.”
 
Joonatanin käsi kulki käsivarttani pitkin. Kylmät väreet kulkivat ihoa pitkin ja saivat kaiken sähköistymään.
 
”Ei kuulosta kohteliaisuudelta -”, mutisin, kun Joonatan kohotti kätensä kasvoilleni, ”- mutta otan sen silti sellaisena.”
 
”Hyvä”, Joonatan kuiskasi ja painoi maailman pehmeimmän suudelman huulilleni.

Siitä tuli mieleen Fazerin wienernougat, jota kotona kutsuttiin tanssisuklaaksi, ja joka onnekkaasti sattui olemaan lempijouluherkkuni.

between the sea
and the dream of the sea

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Amadeuksen katsominen ala-asteen musatunnilla taitaa olla tietyn sukupolven yhteinen kokemus ;D Vähän sellainen tunne, ettei sitä enää pahemmin näytetä koululaisille. Ei se kyllä ehk ihan oo lasten elokuva :D Vaikka kyllä mä ainakin tykkäsin siitä jo silloin!

Ei kuulosta kovin kivalta jäädä myöhään illalla ylitöihin naputtelemaan jotain kirjatilauksia eteenpäin, ei vaikka miten palkka korvauksineen juokseekin. (Iloitsen siitä, ettei nykyisessä työssäni voi mitenkään jäädä ylitöihin niin pitkäksi aikaa.) Olipa kuitenkin kiva yllätys lukijallekin, että Joonatan ilmestyi paikalle. Ja awwws, oliko syynä tosiaan se, ettei päähenkilö tullutkaan automaatille? 🥺 Aika romanttista.

Lainaus
”Nirhaatko mut, jos sanon Da Vinci-koodi?” Joonatan sanoi ja käpertyi takkinsa suojiin nähdessään ilmeeni.
Mitä vikaa Da Vinci -koodissa on? :D Syystäkin monen suosikki! (Ja ai että mua alkoi ärsyttää ton Inkerin vähän jopa snobi asenne/suhtautuminen Joonatanin vastaukseen, ihan kuin hänen mielestään olis jotenkin huonoa tai tylsää että monet pitävät yhdestä tietystä, menestyneestä kirjasta... 😅😁 ihan sama vaikka miten töissä kyllästyttäis.)

Söpö taas tämänkin osan loppu :3 En kyllä tiedä, miten voi suudelmasta tulla suklaa mieleen, mutta toisaalta tuollainen vertaus sopii hyvin höttöromanssin!
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Larjus, olet kyllä oikeassa siinä, ettei Da Vinci -koodissa ole mitään vikaa :D Sehän on suosittu juuri siksi, että se on niin hyvä ja koukuttava! Mutta halusin tuoda Inkeriin vähän kyllästyneen kirjakauppiaan säröä - ja taisin ehkä onnistua :D (ja eihän sitä tiedä, ehkä myös hänen salainen lempikirjansa on joku Da Vincin tyyppinen ja siksi hän reagoi niin vahvasti ;)) Ja onneksi Joonatan pysyi vahvasti kannassaan eikä alkanut muuntelemaan vastaustaan! Heh, ajattelen, että suudelma oli yhtä pehmeä kuin wienernougatin koostumus, joka on todella suussasulavan pehmeä ;D Onhan se aika höttöisen romanttista. Kiitos kommentista ja että olet pysytellyt mukana koko viikon ajan! :) Tässä vielä viimeinen osa.



Sunnuntai

Jokin osa minussa oli kuiskinut, että voisin tottua tähän. Purkkapalloja puhaltelevaan pinkkiraitaiseen tyttöön, kallista kelloaan kuikuilevaan korumyyjään, korjausmiehen likaisiin työhousuihin, joiden yksityiskohdat olivat pureutuneet verkkokalvoilleni varmaankin loppuiäksi. Ja yhteiseen odotukseemme.
 
Voisin tottua siihen, että jokainen iltavuoro venyisi puolella tunnilla, kun kuuntelisin ilmastointilaitteen hurinaa pankin pienessä tilassa ja odottaisin, että pääsisin hurauttamaan kotiin. Mutta aika menisi nopeasti, sillä minulla olisi vierelläni Joonatan, joka pitäisi minulle seuraa odotuksen hitaina minuutteina.
 
Oravanpyöräksi tämä oli aika mukava.
 
Mutta maailmankaikkeus päätti silti toisin.
 
Pankkiautomaatti suljettu toistaiseksi korjaustöiden ajaksi

Käsin kirjoitettu lappu oli teipattu pankin oveen maalarinteipillä. Seisoin sen edessä ja yritin tempoa ovea auki, vaikka olin lukenut lapun jo ainakin kolmesti.
 
Kapitalistilisko jäi eläkkeelle, tekstasin Joonatanille ja lähetin kuvan lapusta. Tai sitten se kuoli ja sen kuolema aiheutti lopullisen oikosulun automaatille.

Joonatan vastasi heti ja sai minut hymyilemään.
 
Kenelle tässä pitäisi pitää hiljainen hetki? Kapitalistiliskolle vai pankkiautomaatille?

Ei kummallekaan vaan meidän yhteisille iltahetkille :(
 
Totta. Ne olivat mukavia niin kauan kuin kestivät.

Mitä nyt sitten?
 
Laskin puhelimen takaisin taskuun ja tuijotin ikkunan läpi pankkiautomaatin aulaan. Olin selvinnyt seitsemän päivän työputkesta. Olin saanut näpyteltyä kaikki tilaukset Joonatanin avulla ja hänen seuransa piristämänä, ja edessä oli kolme autuasta vapaapäivää. Oli surkeaa, että viimeinen päivä päättyi pankkiautomaatin hyytymiseen. Se kun oli onnistunut tekemään - kaikkien odotuksieni vastaisesti - tästä työputkesta arvaamattoman upean.
 
Lähdin vastahakoisesti tutulta ovelta kohti seuraavaksi lähintä pankkiautomaattia. Oli kirpeä pakkanen, lumi kimalteli hämärtyvässä iltapäivässä ja kaupungilla oli vain kourallinen ihmisiä. Olo oli oudon tyhjä. Tuntui, kuin jokin olisi päättynyt. Puhelin värisi viestin merkiksi.

Joonatan kutsui minut halliin keilaamaan.
 
Eihän sulla ole edes työpäivä?
 
Mitä väliä sillä on?

Kuka haluaa hengailla työpaikallaan vapaapäivänä?
 
Öö, sinä? Paljastit eilen, että hengailet Markkasen kaupassa harva se päivä.
Mutta minä harrastan samaa :)
Tulisit! Tarjoan keilailut ja keilajuomat!

Saanko maksaa käteisellä?
 
Kapitalistilisko kiittää!

Joonatanin kutsu antoi jalkoihini puhtia ja reilun kilometrin matka pankkiautomaatille oli nopeasti taitettu. Se ei ollut lainkaan yhtä kotoisa kuin kapitalistiliskon automaatti, mutta tärkeintä olikin nyt, että sain rahat käsistäni ja pääsisin keilaamaan. Olisin varmasti ensimmäinen asiakas miesmuistiin, joka yritti keilata polviin asti ylettyvä kynähame päällään, mutta ainakin tarjoaisin tosiharrastajille hyvät naurut.
 
Joonatania se ei haittaisi.
 
Eikä kyllä minuakaan.
 
R.I.P.
Kapitalistilisko
 
”Nyt vaalenneet ja haalenneet
ovat vanhat suomut sen”
 
Sinua jäävät kaipaamaan
Joonatan ja Inkeri
 
Kiitos menneistä päivistä
ja erinomaisista juonitteluista

between the sea
and the dream of the sea

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Kapitalistilisko | S | höttöinen feelgood-romanssi | 7/7
« Vastaus #10 : 05.02.2023 17:17:28 »
Olen lukenut tätä pitkin viikkoa ja hymyillyt aina uusille osille. :) Viikon piristys, siispä! Kiitos kun kirjoitit ja julkaisit. ❤️


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Kapitalistilisko | S | höttöinen feelgood-romanssi | 7/7
« Vastaus #11 : 07.02.2023 18:47:01 »
Lainaus
Mutta halusin tuoda Inkeriin vähän kyllästyneen kirjakauppiaan säröä - ja taisin ehkä onnistua :D
Kyllähän se sopii, että kirjakaupan myyjä vähän sillee snobisti mielessään "tuomitsee" asiakkaiden kirjamieltymyksiä ;D

R.I.P. kapitalistilisko, tosiaan :D Jollain oudolla tavalla harmi, että niin kävi, vaikka loppujen lopuksi onkin parempi jos automaatti saadaan lopulta kunnolla kuntoon. Nyt kun Inkeri ja Joonatan tuntevat toisensa ja heillä on jotain sutinaakin, niin kapitalistilisko/hankala automaatti on (ylimääräisen) työnsä tehnyt. Voi sitten seuraavaksi keskittyä siihen, mitä sen oikeasti pitäisikin vain tehdä ;D

Hyvä juttu kuitenkin, että Inkerin ja Joonatanin tapaamiset eivät rajoitu automaatin äärellä odotteluun :3 Söpöä kun Joonatan kutsui Inkerin keilaamaan. Kynähameessa keilaaminen tosin on varmaan melkoinen kokemus (itse en haluaisi edes kokeilla ;D). Itsekin ajattelin, että varmaan tarjoaa muille hyvät naurut, jos ei muuta :D Ja tulee ehkä vähän toisenlaisia kaatoja...

Tätä pikkujatkista oli kiva seurata viikon aikana 😊 Kiittelen mukavasta ja somasta viihdykkeestä!
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Vs: Kapitalistilisko | S | höttöinen feelgood-romanssi | 7/7
« Vastaus #12 : 16.02.2023 14:40:52 »
Kaarne, kivaa että tykkäsit. Tieto siitä ilahduttaa! ♥

Larjus, ehkä kapitalistiliskolla tosiaan oli suunnitelma saattaa Inkeri ja Joonatan yhteen ja sitten palata oman arkensa pariin :D Heh, kynähameella keilaamisesta ei varmastikaan seuraa mitään hyvää ainakaan itse keilaajalle xD Kivaa, että seurasit tätä! Kiitos kovasti kommentista ♥

between the sea
and the dream of the sea

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Vs: Kapitalistilisko | S | höttöinen feelgood-romanssi | 7/7
« Vastaus #13 : 22.02.2023 17:52:57 »
Tää tarina todella onnistui tuomaan hyvää mieltä :)! Ja musta oli ihanaa, että olit heti alkuteksteihin kirjoittanut näkyviin, että tämä on feelgood, eikä lukijana tarvinnut olla varuillaan siitä, että koska jotain synkkää tapahtuu. Rakastan synkkiä tarinoita, mutta välillä on ihanaa uppoutua tällaiseen maailmaan, josta tietää, että kukaan ei petä tai kuole tai sairastu vakavasti.

Kiva idea oli myös tuo, että julkaisit päivässä yhden luvun. En ehtinyt reaaliajassa matkaan mukaan, mutta mietin alusta alkaen, että mistä tällä tavalla otsikoitu teksti mahtaa kertoa, tuskin tällä kertaa kansanuskosta XD. Vaikka lopulta muinaisuskoa oli tässä vähän jopa näkyvillä, kun Inkeri ja Joonatan alkavat keksiä kapitalistiliskon tarinaa :D. Ja ai että mua ilahdutti tuo lopun muistokirjoitus, ihan paras!

En tiedä, mihin kaupunkiin tämän tarinan mielessäsi sijoitit, mutta mun oli tosi helppo nähdä tässä meille tuttuja kulmia kirjakaupasta lähtien. Toki tää voi olla mikä kaupunki tahansa, mutta oma mieli vei tuttuihin paikkoihin. Hyvin voisin kuvitella Joonatanin töihin tämän kaupungin keilahalliin :D.

Mäkin liityn Amadeus-sukupolveen :D. Tai en oo ihan varma, katsoinko sen koulussa, mutta pieni olin, kun sen ekan kerran näin. Katoin sen uudestaan muutama vuosi sitten, ja silloin siitä sai kyllä huomattavasti enemmän irti. Upee leffa! Leffoista tuli mieleen, että mulla ei olis mitään ongelmaa kuvitella Kapitalistiliskoa Netflix-leffana :D. Tää vois olla suoraan Netflixin kevätuutuuksista, ja sanon tän todella pelkällä hyvällä, koska rakastan Netflix-leffoja :D.

Kiitos tästä <3. Käytin nyt näköjään tosi paljon hymiöitä, mutta se kertonee, miten paljon tämä teksti ilahdutti. Ai niin, se piti vielä sanoa, että nauratti tuo keskiviikon luku! Ensiksi se tunnistettavuus, että elämässä on päiviä, jotka saa kuitattua muutamalla rivillä, ja sitten myös tuo sometiedonhankinta on hyvin tuttua touhua XD.

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 754
Vs: Kapitalistilisko | S | höttöinen feelgood-romanssi | 7/7
« Vastaus #14 : 10.04.2023 10:05:05 »
Rowena, luulenpa, että kuvittelet mielessäsi juuri oikean kaupungin ja sen eri kaupat ja liiketilat :D Ihanaa, että tästä heräsi niin paljon hyviä fiiliksiä ja otan monet hymiöt kehuna! Tämä oli mullekin feelgood-kirjoitusprojekti, kun en halunnut käsitellä mitään suurta konfliktia, ja on huippua, että lukijat viihtyvät tämän parissa yhtä hyvin kuin minä.

Kapitalistilisko-nimestä olen kyllä ylpeä, etenkin, kun sain rakennettua sen ympärille vähän taustatarinaa ja muistokirjoituksenkin ;D Ja jep, ehkä tästä voisi tulla Netflix-lyhytelokuva! Sellainen 30-45 minuutin feelgood, jossa sekoittuu romantiikka, dark academy ja arjen ylämäet.

Ah, Amadeus-sukupolvi :D Mikäköhän on nykysukupolvien yhteinen elokuvakokemus vai onko sitä? Mieleen tulee vaan Suomen 100-vuotisjuhla, kun monet luokat menivät katsomaan uuden version Tuntemattomasta sotilaasta. Mutta katsotaanko tunneilla enää elokuvia? Amadeus on kyllä upea. En tiedä, mitä lapset ja nuoret siitä tykkäävät :P

Kiitos kommentista, se ilahdutti valtavasti! ♥

between the sea
and the dream of the sea