Kirjoittaja Aihe: Siihen nyrkkini on liian hauras | S | Draamaa ja angstia  (Luettu 3942 kertaa)

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Ficin nimi: Siihen nyrkkini on liian hauras
Kirjoittaja: Kelsier
Ikäraja: S
Tyylilaji: draama, angst
Haasteet: Originaalikiipeily (sana 132. hauras), Louise Clück -sitaattihaaste (The bland /
misery of the world /
bounds us on either side, an alley lined with trees; we are /
companions here, not speaking, /
each with his own thoughts; /
behind the trees, irongates of the private houses, /
the shuttered rooms /
somehow deserted, abandoned, /
as though it were the artist’s /
duty to create /
hope, but out of what? what?)


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Joskus mietin miten joku voi pitää tällaista kulissielämää elämisen arvoisena. Tai paskat, mietin sitä aika usein. Ennen en tehnyt sitä vain kovinkaan vakavasti. Sitten koin, kuinka hauras kudos todellinen onni on.

En tiedä minne isä on karkottanut Anyan ja Davinin, hän ei suostu kertomaan. Ovatko he yhdessä, sitäkään en tiedä ja onko vauva elossa? Sinun lapsenlapsesi, sanoin isälle yrittäessäni pakottaa hänet puhumaan. ”Se äpäräkö? Ei koskaan”, isä vastasi.

Oli totta, ettemme Davinin kanssa olleet perillä kumpi varsinaisesti oli isä, mutta ei sillä ollut meille väliä. Rakastimme toisiamme kaikki kolme ja lapsi olisi täydentänyt sen rakkauden.

Tuijotan kadulle, jossa näkyvät naapuritalojen takorautaiset portit ja tonttien ympärysaidat. Kaikki on puhtaaksi puunattua, aitojen yli nuokkuvat puutkin on leikattu halutun mallisiksi. Pikkusiistit rouvat ja neidit käyskentelevät kadulla herrain ollessa töissä konttoreissaan tai työhuoneissaan. Minua oksettaa ja haluaisin iskeä kaiken palasiksi. Mutta siihen nyrkkini on liian hauras.

Muistan, kuinka pidimme hauskaa Davinin vuokramurjussa. Tai ei se mikään murju ollut muuten kuin minun ylellisyyteen tottuneissa silmissäni. Siitä muodostui meidän yhteinen kotimme, jossa saimme toteuttaa halujamme. Muistan miltä Davinin iho maistui hänen rakasteltuaan ensin Anyan kanssa. Tai miten Anyan silmät hehkuivat tämän ottaessa Davinin kalun suuhunsa, kun minä olin ensin ottanut hänet takaapäin. Muistan myös valtavan ilon tunteen sinä päivänä, kun Anya kertoi odottavansa. Davin oli aina halunnut lapsia, mutta minä olin suoraan sanottuna pelännyt, mitä tunteeni paljastaisivat, kun olisi aika puhua lastenhankinnasta tosissaan. Joka tapauksessa olimme kaikki tiedosta onnellisia.

Isän pikkuvarikset olivat seuranneet minua siitä asti, kun aloin elostella ehkä 15-vuotiaana. Olin saanut heidät lahjuksilla ja hyvällä näyttelemisellä olemaan paljastamatta, millainen laatu oli suhteellani Daviniin ja myöhemmin mukaan tulleeseen Anyaan. Mikään määrä ihmisen ahneutta tai taitavaa teatteria ei kuitenkaan estänyt tietoa Anyan kasvavasta vatsasta leviämästä isäni korviin.

Variksille oli painotettu kahta asiaa: saisin elostella vain alempisäätyisten mitättömyyksien kanssa ja etten saisi saattaa alulle avioliiton ulkopuolisia lapsia. Olin rikkonut toisen kultaisen säännön ja he lavertelivat kaiken senkin, mistä heidät oli kalliilla rahalla ostettu olemaan hiljaa.

Isä oli sulkenut minut taloonsa ja lähettänyt viranomaiset ottamaan Anyan ja Davinin tekaistuin syytöksin kiinni. Jotenkin hän oli onnistunut saamaan karkotuspäätökset saman tien, vaikka sen olisi pitänyt olla mahdotonta jopa hänen vaikutusvallallaan.

Siksi minä siis nojaan ikkunaan ja katson epäystävällistä maisemaa. Kihlajaiseni järjestetään kuukauden kuluttua ja tapaan tulevan vaimoni huomenna ensi kertaa. Isä kävi ilmoittamassa minulle nämä asiat aamulla yksipuolisesti kuin minulla ei olisi niihin mitään sanavaltaa. Eikä hänen mielestään olekaan.

Tuijotellessani ajatuksissani on kuitenkin paisunut suunnitelma ja tiedän aikovani paeta. Jätän nämä ihmiset teeskentelemään ystäviä, vaikka he todellisuudessa ovat yksinäisiä lukituissa huoneissaan. Etsin Anyan ja Davinin. Siirtokunnissa voimme elää yhdessä, siellä kukaan ei välitä.

Virnistän ulos suu hampaat paljaana hullunhymyssä. Ehkä onnistunkin tekemään tähän kiiltokuvaan särön, vaikka vain hauraan.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Siihen nyrkkini on liian hauras | S | Draamaa ja angstia
« Vastaus #1 : 09.11.2022 19:44:05 »
Uuuu, täähän oliki mielenkiintoinen. Kiehtova lukea tämmöstä pientä palasta, jonka taustalla on selvästi niin paljon enemmän. Mä hetken ihan mietin, että onko tää osa jotain niitä sun originaaliversejä, joihin oon kirjoittanut useammankin tekstin, mutta mitä nyt vähän listaustasi selasin, niin ei taida olla. Vahvasti kuitenkin tunne, että sulla on tähänkin maailmaan mietittynä paljon erilaisia juttuja :D Ja tämä oli vain vähän niin kuin ensimakua kaikesta.

Kertojan elämä kuulostaa tämän pätkän perusteella olevan aika vaikeassa tilanteessa :( Se on aina ikävää kun muut pyrkivät kaikin tavoin viemään toisilta vapauden valita ja elää omaa elämäänsä. Niin kovin muiden sanelemaa ja etukäteen päätettyä eläminen tuntuu olevan varsinkin korkeammissa säädyissä. Se on semmoinen kehä josta ei ole helppoa karata. Mukavaa kuitenkin että kertojalla on taisteluhenkeä ja ajatus pakenemisesta. Niin kuin hän itsekin toteaa, hänen nyrkkinsä on liian hauras rikkomaan kaikkea (eihän yksi henkilö voikaan sen suuremmin vaikuttaa niin isoihin asioihin), mutta ehkä hänellä on voimaa tehdä edes pieni särö. Sen kokoinen, että hän pääsee siitä karkaamaan. Kyllähän sitä tietenkin pitäisi kaikilla olla mahdollisuus elää niiden kanssa, joita eniten rakastaa. Davin ja Anya (ja heidän kaikkien yhteinen lapsensa) ovat kertojalle selvästikin enemmän perhe kuin vaikka tuo hänen isänsä.

Pakko viel näin lopuks höpistä vähän sanatasolla tekstistä ja todeta, että musta oli kiva A) kun otsikko löytyi kokonaisuudessaan itse tarinastakin, ja B) hauraan toistaminen myös lopussa, kun kertoja toteaa, että ehkä onnistuukin särön tekemään (kun oli ensin todennut nyrkkinsä olevan liian hauras). Hyvä tehokeino menemättä kuitenkaan liiallisuuksiin.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Siihen nyrkkini on liian hauras | S | Draamaa ja angstia
« Vastaus #2 : 28.08.2023 17:30:09 »
Larjus: Kertojan isä vastustaa varmasti kaikkein eniten polysuhdetta, koska ei kertoja koskaan valitsisi Anyasta ja Davinista vain toista, ja sen jälkeen sitä, että hänen poikansa kumppanit ovat rahvasta, koska tietenkin ja ehdottomasti on mentävä naimisiin toisen aatelisen kanssa. Tähän voisin joskus kirjoittaakin jotain lisää, se olisi minusta mukavaa. Kiitos kommentistasi! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)