Kirjoittaja Aihe: Ennen kuin kaikki oli hyvin | K-11, H/G, Jatkoa 02.03.2011!  (Luettu 32911 kertaa)

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Nimi: Ennen kuin kaikki oli hyvin
Ikäraja: K-11
Pairing: Harry/Ginny(/Draco), Draco/Astoria
Genre: Angst, Drama
Disclaimer: Kaiken, minkä tunnistatte Rowlingille kuuluvaksi, todennäköisesti myös kuuluu hänelle. Minulle ei tästä ole mitään taloudellista hyötyä.
Warnings: Kiroilua, itsemurha-aatteiksi tulkittavia pohdintoja
Summary: Ficci sijoittuu aikaan seitsemännen kirjan kahden viimeisen luvun välillä. Harry ja Ginny ovat olleet jo hetken naimisissa, ja ulkopuolisten silmissä heidän elämänsä vaikuttaa täydelliseltä. Kulissien takana elämä on kuitenkin aivan erilaista, eikä ainakaan Ginny ole saanut elämältään ihan sitä, mitä on toivonut. Ja mitä tapahtuukaan, kun hän erään rankan riidan päätteeksi lähtee ulos ja päätyy siihen laitakaupungin nuhjuisimpaan pubiin?

A/N: Ensimmäinen kerta kun minä yritän angstata täyspitkää ficciä... Toivon todella, että tälle löytyisi lukijoita. Kommentteja arvostetaan kovasti :D

* * *

I

Kulaus jokaisesta rikotusta astiasta tekee kymmenen. Lasillinen siitä antiikkimaljakosta, joka lensi päin seinää. Viiniä jokaiselle pahalle sanalle. Aina erilaista, tietenkin. Italialaista jokaisesta nimittelystä, ranskalaista kirosanasta... Chileläistä sille kerralle, jona huorittelin sitä naista. Sitten vielä yksi imelänmakea drinkki. Sateenvarjolla. Siinä on pakko olla sateenvarjo. Se on tärkeää, en vain tiedä miksi. Ja pilli! Ihan lopuksi samppanjaa kaikille. Kohotetaan malja petokselle!
”Hip, hip hurraa!” sammallan yksin pimeän baaritiskin ääressä. Siinä olen minä, Ginevra Potter. Umpihumalassa.

Sitten hän tulee sisälle. Surullisena, vailla paikkaa minne mennä. Istuu viereeni, välittämättä siitä että vihaamme toisiamme. Olemme kuin mikäkin surullisten sinkkujen seura. Paitsi että olemme molemmat varattuja. Ja yksin.

”On ilmoja pidellyt...” baarimikko yrittää virittää keskustelua.
”Niin vittu on!” käkätän hysteerisesti. Olen umpihumalassa, enkä oikein tiedä, kuinka sen laitapubin valitsin. Niin onneton ja homeenhajuinen, etten ihmettele, vaikka olemme ainoat asiakkaat. Ainoat joille paikalla ei ole väliä. Sitten olemme taas ihan hiljaa, kaikki kolme. Mitä me turhaan olisimme suumme avanneet? Kaikki oli sanottu jo kotona. Minä ainakin olin.

Ei sitä hiljaisuutta kuitenkaan kauaa jaksa. Jossain vaiheessa on ihan pakko kysyä.
”Mitä sä täällä teet?”
”Ei se sulle kuulu...” hän vastaa. Ja tottahan hän puhuu. Ei se kuulukaan. Pian ollaan umpihumalassa molemmat. Alkaa naurattaa. On niin paha olo, ettei sitä voi purkaa muutoin kuin kikattamalla.

”Sillä oli suhde! Suhde mun selän takana!” hihitän. Kuin se olisi ollut vitsi. Ja helvetin hyvä sellainen. Baarimikko katsoo surullisesti. Tai ainakin luulen niin. Olen niin humalassa, etten näe kunnolla. Maailma on täynnä mustia pilkkuja... Ne pyörivät ympärilläni ja saavat minut keinumaan. Hyräilen jotain naurettavaa lastenlaulua. Sellaista, jota on laulettu jo vuosikausia. Ensin minulle, ja sitten minä lapsilleni.

Niin... Minähän olen äiti. Kaksi poikaa... James Sirius ja Albus Severus. Mauttomat ja tylsät nimet. Kaikkeen sitä rakastuneena suostuukaan. Ei vaan olisi pitänyt. Olisi pitänyt vaan pitää kiinni unelmistaan, elää nousukiitoa kolmeenkymmeneen asti ja antaa itsensä sitten lihota ja rupsahtaa. Hitaasti ja tuskallisesti. Tai ainakin pojat olisi pitänyt nimetä persoonallisemmin. Niin olisi pitänyt tehdä, kun hankki lapsia nuorena... Ei vaan olisi pitänyt...

Olen myös vaimo. Ensin umpirakastunut vaimo, kuuliainen... sellainen, joka silittää miehensä kalsarit, koska kuvittelee siten rakastavansa enemmän.  Sitten tulivat lapset.  Ensin James Sirius ja yhdeksän kiloa. Yhdeksän! Se on niin paljon... Niin paljon, että hirvittää! Sitkeällä jumpalla se suli kuitenkin pois. Kalsaritkin jaksoin vielä silittää. Ja kävin töissä. Ei ne vaan huispauksessa jaksa kauaa katsella, kun tähti lähtee kotiin vaihtamaan vaippoja. Ei rattaita suvaita kentän laidalla. Niin meni ura. Kuitenkin silitin ne kalsarit vielä. Ei niin hyvin kuin ennen, oli niin paljon muutakin. Vauva ei voinut aina odottaa. Niin kalsareihin jäi muutama ryppy. Ei kuitenkaan niin montaa, että se oikeuttaisi pettämään. Vai oikeuttaako muutama ryppy siihen? Vähenikö rakkaus? Ilmeisesti, sillä siinä olin. Umpihumalassa. Surullisena ja petettynä.

Albus Severuksen aikaan en syönyt. Yhdeksän oli niin pelottava luku. En tahtonut enää lihota. Jokainen gramma oli liikaa, jokainen askel väsytti. Kalsareiden silitys jäi. Mitä sitä turhaan... Ryppyyn ne kuitenkin aina menivät. Ei kukaan nähnyt niitä. Tai ainakin luulin, ettei kukaan näkisi... 

”Mä silitin sen kalsarit...” totean utuisesti. Purskahdan itkuun. ”Ei vaan olisi pitänyt...”
Baarimikko sanoo, että olen juonut tarpeeksi. Antaa minulle lasin vettä. Mitä sitä turhia vastustelemaan. Onhan siinä toinenkin asiakas. Toinen, jonka kurkkua korventaa.

”Mitä sä täällä teet?” kysyn uudelleen. Itken yhä. Hän huokaa ja katsoo minuun ihan yhtä utuisesti.
”Vaimo menetti lapsen... Huvittavaa sinänsä. En minä koskaan toista tahtonutkaan.”
”Mulla on kaksi. Kaksi liikaa...” totean. Se ei ole hauskaa. Sattuu rinnasta. Mutta niin se on. Mitä sitä turhaan kieltämään.

”Anna vielä yksi paukku...” anelen. Baarimikko katsoo vaivaantuneena. Yritän pyöritellä silmiä, mutta ei se oikein onnistu. ”Ei sulla käy edes asiakkaita täällä. Jokainen drinkki, jonka mä juon kannattaa tämän puljun perustuksia. Ainakin valomerkkiin asti...”
Lasi kolahtaa eteeni. Sen pinta väreilee rytmikkäästi, vaikken sitä tosissani tiedostakaan. Kulautan kaiken kerralla. Sitten on taas hauskaa.

”Sillä oli suhde! Yllätin itse teosta!” nauran kyyneleiden seasta. Räkäkin varmaan lentää. Ei sen väliä. Kello on jo paljon. Kotona pojat varmaan huutavat kilpaa. En vain ole siellä tuudittamassa. En todellakaan ole. Nyt on aika olla villi ja vapaa. Ikää on jo 26 vuotta. Ei kuitenkaan yli kolmeakymmentä. Ei vielä... Saan siis olla luvalla tuhma. Ainakin vähän aikaa. Omapa on vikani, kun ryhdyin äidiksi. Oma vika, kun ryhdyin vaimoksi. Ei niin saisi tehdä. Ainakaan niin nuorena.

”Kaduttaako?” kysyn häneltä. Humala on jo niin syvä, että saa hänet puhumaan. Ääni säröilee.
”Kukapa nyt tahtoisi lapsensa kuolevan? Ei se ollut sen vika, ettei sitä tahdottu. Tai ainakaan mä en tahtonut...”
”En minäkään tahtonut tulla petetyksi. Se on ehdottomasti Harryn vika...”

Itkemme molemmat. Selvin päin sitä ei olisi tapahtunut. Mutta kaikki on mahdollista kun on umpihumalassa.
”Mä vihaan sua!” parkaisen.
”Niin mäkin sua...” hän nyyhkäisee.

Halaamme. Sanalla sanottuna se on absurdia. Ei mahdotonta tai järjenvastaista, vaikka ne tarkoittavat samaa. Sen on pakko olla nimenomaan absurdia. Vain niin hieno ja turhantärkeä sana voi kuvata täydellisesti jotain niin hullua kuin halauksemme! Ilma lemuaa viinalle. Se on niin pistävää, että turruttaa. Turruttaa ja saa tekemään tyhmiä asioita. Sellaisia, joita katuu myöhemmin.

Suutelemme. Se on kai sen kaiken typeryyden huippu. Samalla se on ainoa oikea ratkaisu. Kun on niin humalassa, ei voi vain jättää tekemästä mitään typerää. Kun on rasittanut kehoaan kaikilla niillä erilaisilla viineillä, italialaisella, ranskalaisella ja jopa chileläisellä, on oikeutettu tekemään myös typeriä asioita. Absurdeja. Baarimikko katsoo huomaavaisesti toiseen suuntaan. Asiahan ei hänelle kuulu. Ei se kuulu kenellekään. Ei edes meille. Jossakin vaiheessa me lähdemme pois. Yhdessä. Mitä sitä turhaan selittelemään.

Se on joku jästien motelli. Sellainen, joita rakennetaan tienposkeen, jotta rekkakuskit saavat levätä. Saahan sieltä tuntihuoneitakin, ja vaikkei meillä mitään jästirahaa olekaan, niin kirjaudutaan sisään. Vastaanottovirkailija on uninen. Katsoo meitä ja pudistaa päätään. Maailmassa on kuitenkin ollut meidänlaisiamme ennenkin. Ei vastaanottovirkailija jaksa enää surra. Muutkin tuhoavat elämäänsä typeryydellä. Mikä meitä olisi siis estänyt? Ei vastaanottovirkailija ainakaan. Hän vain katsoo. Ensin meitä, sitten tiellä harhailevien autojen valoja.

Suudelma tuoksuu viinalle, makealle drinkille. Sille, jossa oli sateenvarjo. Vaatteet valahtavat lattialle. Menevät ryttyyn. Minulla on vatsassa raskausarpia. Ikuisia muistutuksia siitä, että olen äiti. Niistä ei pääse eroon. Eivät kosmetiikkapuotien salvat auta, vaikka niin lupaavatkin. Nimettömässä minulla on sormus, ja niin on hänelläkin.

Siinä sitä ollaan. Minä olen petetty pettämässä. Hän on vain pettämässä. Ei varmaan ensimmäistä kertaa, niin helposti se käy. Siinä ei todellakaan ole mitään romanttista. Vain alkoholinlemua ja hien kostuttamia lakanoita. Sitten se on kaikki ohi. Hän sammuu hiukan ennen minua.
Homo Homini Lupus, ajattelen. Ihminen on ihmiselle susi. Sitten minäkin sammun kuin mikäkin yöpöydän lamppu. En edes kunnolla tiedosta, että vierelläni kuorsaa vieras mies.

Kun herään aamulla, olen tukehtua omaan hengitykseeni. Päätä särkee enemmän kuin koskaan ennen. Oksettaa. Sen siitä saa kun on tuhma... ajattelen maatessani vessanpytyn yläpuolella. Hän makaa yhä sängyssä. Kuorsaa. Se saa minut voimaan entistäkin huonommin.

Kaduttaako? Ei ja kyllä. Kaduttaa, että se tapahtui, silti ei. Kosto elää voimakkaana. Ei sitä tarvitse kiistää. En ole kuitenkaan kunnossa miettiäkseni moisia. En todellakaan! Olo on hauras kuin lasinukella. Henkäyskin, ja minä särkeydyn vasten pytyn kovaa posliinia. Hajoan kappaleiksi ja muutun tomuksi.

Se olisi oikeastaan ihanaa. Jos niin vain voisi käydä. Jos niin todella kävisi... Pääsisin pakoon elämäni helvettiä. Lapsia ja miestä, joka on pettänyt ja jota minä olen pettänyt. Olisin vain savua, en sitäkään. Olisin hienonhienoa pölyä. Sellaista vittumaista, joka ärsyttää keuhkoja ja saa yskimään.

Siellä hän makaa, liikehtii levottomana. Pää aivan yhtä hauras kuin minullakin. Rasahdus voisi tappaa, houkuttaa melkein kokeilla. Ellei oma keho siinä sivussa leviäisi sirpaleina lattialle, minä kokeilisin. Varmasti kokeilisin. Minähän vihaan häntä. Vihaan sydämeni pohjasta! Nyt vielä enemmän, mitä sitä kieltämään.

Enää en vain ole umpihumalassa. Täytyisi ottaa vastuuta teoistaan. Mennä kotiin ja pyytää anteeksi, katsoa kun mies vuorollaan sekoaisi ja rikkoisi astioita. Hän ei vain lähtisi baariin. Ei niin kuin minä. Hän ei joisi drinkkiä sateenvarjolla, ei ottaisi lasillista perintövaasin muistolle. Harry on vain niin käytännöllinen. Kotona on varmaan jo ihan siistiä. Lautaset korjattuina ja samat tekoruusut perintövaasin pohjalla. Ei meidän kodissamme mikään muutu. Kaikki vain kuluu. Hitaasti ja tuskallisesti.

Hän avaa silmänsä, eikä näe minua heti. Ulina on kamalaa. Niin on katsekin, kun hän minut viimein huomaa. Nostan laukun lattialta. Hoipertelen ovelle.
”Tästä ei sitten puhuta”, tokaisemme yhteen ääneen. Se ei ole hauskaa. Kai meistä kumpikin olisi toivonut toisen ottavan vastuun. Mutta ei meistä ole myöntämään mitään. Meillähän on perheet.

Emme me ole enää niin nuoria ja vapaita, että voisimme tehdä tällaista. Emme, vaikka vielä nuoria olemmekin. Hän on mies vaimolleen, isä lapselleen. Minä vaimo miehelleni ja äiti lapsilleni. Minulla on siitä merkkinä raskausarvet ja muisto yhdeksästä kilosta. Mitä hänellä on, en tiedä. Jotakin kuitenkin, kun asia on tärkeä. Jos ei mitään muuta, niin sormuksen korventama jälki vasemmassa nimettömässä.

”Salaisuus...” kuiskaan hiljaa, niin että hän tuskin kuulee. Kuulee kuitenkin ja nyökkää. Mitä me sitä enempää olisimme selitelleetkään?

* * *
« Viimeksi muokattu: 22.03.2015 08:29:39 kirjoittanut Beyond »

vampirelove

  • ***
  • Viestejä: 113
  • call me your favourite, call me the worst
    • break me.
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, Angst, H/G)
« Vastaus #1 : 17.06.2008 15:06:58 »
Toi ensimmäinen kappale tässä ficin alussa oli jotenkin hieno, vaikken ymmärtänyt tuskin sanaakaan. 8D
Ja mielenkiintoinen aihe, se mut ylipäätään pisti tän tarinan lukemaankin.
Vaikea kuvitella Ginny umpihumalassa, mut ajatus kuulostaa kiinnostavalta.
No mutta, luenpas eteenpäin.

Vau, puolessavälissä tätä tarinaa tajusin, että en lukenut turhaan 8D
Kirjotat hyvin, eikä virheitä minun mielestäni ainakaan näy.

Ja tarina, ah, erilainen, kerrankin jotain ei-samanlaista-kuin-muut!
Kiitos, tykkäsin. Todella paljon.
everybody's looking for the drug that heals.

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin
« Vastaus #2 : 23.06.2008 21:06:02 »
A/N: Nyt täytyy kiittää ihan miljoonasti Vampirelovea kommentista! Hienoa, ettet lukenut turhaan, vaan pidit. Ja on kiva kuulla, että on onnistunut yrittäessään luoda jotain vähän perusmassasta poikkeavaa :)

Tässä tuleekin sitten toinen luku, toivottavasti siitä löytyy jotain sanottavaa.

* * * * *

II

Istun olohuoneen nojatuolissa ja katselen vaivautuneena ulos ikkunasta. Ilma on harmaa ja sumuinen. Hiukset ovat likaiset ja päänahkaa kutittaa. Pakko ottaa kengät pois ja nostaa jalat syliin. Likaisenharmaat sukat valkoisella sohvalla... Hassu haittatekijä, mutta niin on se valkoinen sohvakin. Ei sellaista saisi lapsiperheellä olla.

Hän tuo minulle teetä. Höyry nousee valkoisesta kupista. Katson likaisia sukkiani. Katson valkoisia seiniä, sohvaa ja mattoa. Jopa piano on valkoinen. Miksi meillä kaikki on niin valkoista? Senhän pitäisi symboloida puhtautta, ei mitään petosten täytteistä elämää. Mutta mehän olemme Potterit. Ne vitun Pyhät Potterit. Ne, joita kaikki pitävät puhtaina ja valkoisina...

Harry ojentaa teen minulle. Hän istuutuu nojatuoliin minua vastapäätä. Näyttää väsyneeltä. Ehkä pojat ovat valvottaneet... Se olisi oikein hänelle. Ja pojille. Sitä se on, se surullisenkuuluisa perhe-elämä. Huutoa ja parkua vain, ei mitään sen kauniimpaa.

Ja mikä sen suloisempaa, kuin teeskentely.

Siinä mekin vain istumme. Tuijotamme. Kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaikka kuitenkin on. Hän miettii, missä olin yön. Minä mietin, missä pojat ovat. Sitten mietin, pitäisikö tunnustaa. Olisi helpompaa, jos hän vain kysyisi. Ei tarvitsisi odottaa ja miettiä. Voisi vain huutaa täyttä kurkkua, kiljua ja olla juuri niin hankala kuin huvittaa. Nyt täytyy sen sijaan miettiä. Miettiä, mitä seuraavaksi tapahtuu.

Minä tahdon, että hän kysyy. Ei hän kuitenkaan kysy – ymmärrettävää sinänsä. Hörppään teetä kovaäänisesti. Kuuma saa hampaani vihlomaan. Suloista tuskaa. Mietin, miksei hän kysy. Eikö Harry vain tahdo tietää, vai tietääkö hän jo? Päätän kertoa itse. Sillä hetkellä avioero tuntuu niin samantekevältä.
Tulee, jos on tullakseen, ajattelen kirpeästi ja hymähdän itselleni.

Avaan suuni ja aion aloittaa. Viime hetkellä ääni kuitenkin juuttuu kurkkuuni ja teeskentelen sanani haukotukseksi. Vielä monta kertaa yritän aloittaa uudelleen. Sanoa, mitä on tapahtunut. Tahdon kuulla tuomioni. Nähdä, kuinka tekojeni myrkyt leviävät valkoisille huonekaluillemme ja tahraavat kaiken juuri niin harmaaksi, kuin kuuluisikin olla. Sanat eivät kuitenkaan tule. Ei minussa ole tarpeeksi naista myöntämään.

Ulko-ovi käy ja tunnen kylmän tuulenvireen kiertävän huoneessa ympärillämme. Se saa ihon kananlihalle. Nostaa karvat pystyyn ja saa olon ontoksi. Kuuluu lasten iloista metelöintiä. Kuuluu, kuinka minun äitini käskee nostaa vaatteet lattialta ja laittaa nätisti paikoilleen. Katson Harryyn vielä viimeisen kerran, yritän aloittaa.

Sitten James seisoo ovensuussa. Räkä valuu nenästä ja posket punoittavat ulkoilun jäljiltä.
”Äiti!” hän huutaa innoissaan ja juoksee suoraan syliini. Teekuppi lentää maahan ja särkyy. Harry tuhahtaa Jamesille paheksuvasti, kohottaa taikasauvaansa ja siivoaa sotkun. Jälleen kaikki on valkoista. Ei punertavanruskeaa tahraa missään.

James haisee syksyiselle ulkoilmalle ja mädäntyville lehdille ja kuralle. Ensin en tahdo lainkaan koskea. Tahdon vain työntää hänet pois sylistäni ja huutaa julki kaiken sen, mihin olen sortunut. Sitten tunnen, kuinka kylmä poski painautuu omaani vasten. Kylmyydestään huolimatta se lämmittää.

Silitän vaistonvaraisesti hänen pörröisiä mustia hiuksiaan. Hetken tuntuu niin autuaalta. Ihan kuin pitäisi vastasyntynyttä ensi kerran sylissään. Se on sitä helvetin luontaista äidinrakkautta. Sitä mistä ei pääse eroon millään.

”Minulla oli ikävä sinua...” James mutisee sössöttävällä vauvakielellä. Sellaisella, joka sulattaa aikuisen kuin aikuisenkin kaikessa typeryydessään, onhan James jo kolmen. Tunnen rajan ylittyneen. On myöhäistä kertoa. Myöhäistä tunnustaa.

Äiti tulee huoneeseen Albus sylissään. Poika nukkuu, varmaan päiväuniaan. Se on yhä tyhmä nimi... ajattelen, mutta en sano mitään. Äiti katsoo minuun varovaisesti. Hymähdän nopeasti, en tahdo katsoa häntä silmiin. Albus inahtaa, ja hetkessä äiti alkaa hyräillä sitä lastenlaulua, joka soi päässäni. Siinä hän on. Superäiti, maailman paras isoäiti, lempein vaimo ja loistavin kasvattaja.

Saavutuksellisuudessaan äiti on lyömätön. Hänen rinnallaan olen vain varjo. Onneton ja surkea äiti, joka ei kestä nähdä oman kroppansa tuhoutuvan uuden elämän rinnalla. Kadehdin hänen uhrautuvaisuuttaan. En koskaan voisi olla samanlainen. Luontainen itsekkyyteni ei anna minun sopeutua äidin rooliin.

Tahtoisin repiä Albuksen hänen sylistään. Ei olisi reilua, jos hän tottuisi mumminsa elämän kovertamiin käsiin ja tuoreen pullan tuoksuiseen syliin. Minun terävät kynteni ja pohjaan palaneelta päivälliseltä tuoksuva vartaloni tuottaisivat liian karvaan pettymyksen.

Harry tarjoaa äidille teetä. Äiti kieltäytyy kohteliaasti, sanoo isän odottavan kotona. Hän muistuttaa meitä sunnuntailounaasta. Perinteestä, jonka tarkoituksena oli pitää yhteyttä kaikkien niiden kuuden lapsen välillä, jotka selvisivät hengissä. Ajatus kuudesta saa minut nieleskelemään itkuisesti. On ikävä Frediä.

Katson Albukseen pettyneesti. Se on typerä nimi myös siksi, että olisin tahtonut nimetä toisen poikani kuolleen veljeni mukaan. Harry oli saanut nimetä lapsen kuolleen isänsä mukaan. Miksen minä saanut nimetä lasta veljeni mukaan? Miksi kuollut rehtori ylitti minun kuolleen veljeni? Vaikka mitä sillä enää on väliä? Kaikki ne ovat kuolleet kumminkin. Ei nimi mitään pelasta. Saati tuo takaisin.

Emme puhu toisillemme mitään koko päivänä. Pojat leikkivät kiltisti, roikkuvat housujeni lahkeissa, kun laitan ruokaa. Kaikki on juuri niin kuin ennenkin. Paitsi, ettemme puhu. Elämämme on muuttunut pantomiimiksi. Vuorosanat ovat menneet hukkaan...

Haarukoiden kalina lautasten valkoista posliinia vasten saa kylmät väreet liikkumaan selkääni pitkin. Minulla on paha olo. En ota lautaselleni muuta kuin salaattia. Sitäkin rouskutan vain vähän.

Jamesin pasta luiskahtelee norsukuvioisen kulhon reunojen yli. Pienet makaronin kikkareet poukkoilevat lattialle. Keltaista vaaleilla lattialaatoilla. Noustessani pöydästä astun tahallani päälle. Minulla ei ole kenkiä. Nihkeä makaroni litistyy ja tarttuu sukkaani. Se tuntuu iljettävältä ja kuitenkin välttämättömältä.

Oloni on kuin makaronilla sukan pohjassa. Siivoamme astiat yhdessä. Keittiön hoitoon tiivistyy elämämme tasa-arvo. Harry tiskaa, minä kuivaan. Harry lakaisee lattian, minä pyyhin pöydän. Muutoin kaikki meneekin toisin. Harry käy töissä. Hän on aurori. Minä siivoan ja hoidan lapset. Olen kotiäiti.

”Äiti... Lue meille satu”, James vaatii. Hän on jo valinnut värikkään kirjan hyllystä.
”Ihan kohta. Viikkaan vielä pyykit...” mutisen. Kirkkaanväriset lastenvaatteet tuntuvat pehmeiltä käsiä vasten. Sitten tulevat minun ja Harryn vaatteet. Viikkaan monta tummansävyistä villapaitaa, aivan samanlaisia kuin isänikin käyttämät. Laskostan huolellisesti oman neuletakkini. Se on lähes identtinen äitini käyttämien kanssa.

Tunnen oloni vanhaksi. Me olemme kuin vanhoja. Sellaisia, joilla on monta lasta. Paitsi, ettemme ole. Olemme vielä nuoria, emme edes kolmeakymmentä. Silti tuntuu, kuin olisin jo viidenkymmenen. Työnnän kodinhoitohuoneen oven kiinni ja lysähdän lattialle sitä vasten. Itken, mitä sitä turhaan selittelemään.

”Onko kaikki okei?” Harry kysyy varovasti oven takaa. Illan ensimmäiset sanat.
”Joo, joo!” kivahdan vihaisesti. En tahdo mitään erikoiskohtelua. Olen ansainnut kyyneleeni. Yllättäen tunnen liukuvani eteenpäin liukkaalla lattialla Harryn työntäessä oven auki.

Voi helvetti, ajattelen itkuisesti Harryn astuessa sisään. Katson häntä. Hän katsoo minua. Hiljaisuus on painostava ja tiivis. Voisin leikata siitä palan veitsellä ja lähettää postissa Rita Luodikolle. Saisipa kansa tietää, kuinka täydellistä Potterien elämä oikeasti on.
”Mulla ei ollut mitään suhdetta...” Harry huokaa.

Tuntuu, kuin saavillinen kylmää vettä olisi heitetty kasvoilleni. Haukon henkeäni.
”Kehtaatkin valehdella!” parkaisen. ”Mä näin! Mä näin... Mikä siinä ämmässä edes on minua parempaa? Onko se kauniimpi ja laihempi? Puuttuuko siltä raskausarvet, ja lupasiko se silittää kaikki sinun saatanan kalsarit, jos jättäisit minut sen vuoksi?”

Huudan kuin sumutorvi. Sanoissa ei ole logiikkaa, ne vain ryöppyävät. Harry on hiljaa, ja se suututtaa minua eniten. Sanat vaihtuvat haukuiksi. Pelkkiä herjoja, sellaisiakin, joita en tarkoita. Lopulta ääntä ei enää lähde. Kurkku on kipeä ja minulla on jano.

”Mä en pettänyt sinua!” Harry ärähtää. ”Juliet ei ole terve... Se kävi mun päälle.”
”Juliet?” kähisen myrkyllisesti.
”Juliet Harrison on mieleltään sairas. Oli kehittänyt jo kouluaikoina pakkomielteen musta...”
”Niin tietysti... Pyhä Harry Potter! Jokanaisen päiväuni! Mikäs siinä on eläessä, kun saa vallan työnnellä huoria sylistään!” kiljun.
”Ginny! Mä olen tosissani!”

Harry läväyttää dokumentit eteeni. Näen kaiken. Psyykkisiin sairauksiin erikoistuneen parantajan lausunto ja kaikki. Haukon henkeäni. En niinkään totuuden tuomasta järkytyksestä, vaan siitä että Harry on todella kaivanut todistusaineistot tarinansa tueksi. Paskiainen on todellakin ollut rehellinen.

Ja niin jäljelle jää yksi... Yksi ainut pettäjä, ajattelen ja tunnen kalpenevani. Sitten alan itkeä hysteerisesti. Harry sulkee minut halaukseensa.
”Mä yritin selittää, mutta sä et kuunnellut...” hän mutisee korvaani. Häpeän aalto lävistää minut. Yhtäkkiä olen yksin tekoni kanssa.

”Täytyy mennä lukemaan satu pojille...” mutisen. Ääneni tuskin kantaa, ja Harry huomaa sen.
”Mä voin lukea”, Harry tarjoutuu. Hänen äänensä on lempeä. ”Tule sä mukaan, laitetaan sitten pojat yhdessä nukkumaan.”

”Joo...” mutisen hajamielisesti. ”Menen vaan ensin käymään vessassa. Aloittakaa te jo...”
On niin paha olo, että tuskin ehdin. Väännän hanan huolimattomasti auki. Sitten oksennan. On niin paha olo. Hävettää. On niin syyllinen ja paha olo. Lopulta pesen hampaani hätäisesti. Sitten menen olohuoneeseen. Harry istuu sohvalla Albus sylissään. James näyttää innoissaan jotain kuvaa kirjassa.

Istun Harryn oikealle puolelle.
”Anteeksi...” kuiskaan hiljaa. Harry jatkaa satua eteenpäin tavallisella äänellä. Kuin ei olisi minua kuullutkaan. Ja sitten tunnen lämpimän käden kiertyvän ympärilleni.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2009 21:15:18 kirjoittanut Eulalia »

Voldemort

  • Vieras
Jätän tähän puumerkkini, koska luin ja pidin, mutta kommentointi on ollut viime aikoina todella vaikeaa. Alan ymmärtää kaikkia niitä, jotka sanovat vain että jatkoa, koska en vain löydä sanoja, joita tuntisin haluavani sanoa. Pidän tekstistä. Alkuun oli vähän vaikea sopeutua siihen, että tässä oli puhekielisyyttä ja Ginny oli kännäämässä.  ;D No just. Kuka tahansa voi kännätä, mutta mitä? Päätyikö se lopulta sänkyyn Malfoyn kanssa ja tuli Malfoylle raskaaksi? Jotenkin kakkososan jälkeen päättelin niin ja siksi tuo käänne, että Harrylla ei ollutkaan suhdetta, tuli sekä yllätyksenä että hyvänä juonenkäänteenä, koska se lisää angstia. Ja muutenkin jotenkin heti oletin alusta lähtien, että tämä on taas näitä ficcejä, missä Harry ei rakasta. Ehkä olen lukenut liikaa H/D-ficcejä, joissa Harry on naimisissa Ginnyn kanssa, mutta ei rakasta Ginnyä, koska on homo, mutta niissähän siis Ginny ei harrasta seksiä Malfoyn kanssa vaan Harry.  ;D Joka tapauksessa tykkäsin. Eniten ehkä tässä tykkään arkisuudesta, joka tulee esiin kalsarien pesemisenä ja muuna arkisena toimena. Ei todellakaan mitään suurta hohtoa olla naimisissa Pyhän Potterin kanssa vaan ihan sitä samaa arkea kuin muillakin. Ja lapset mukana. Saattaa muuten olla harvoja ficcejä, joissa Ginny oikeasti vaikuttaa vanhemmalta kuin se teinityttö, joka kirjassa on.

vampirelove

  • ***
  • Viestejä: 113
  • call me your favourite, call me the worst
    • break me.
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 2. Luku 23.6!
« Vastaus #4 : 24.06.2008 17:41:21 »
Sinä teit sen taas!

Lainaus
Mutta mehän olemme Potterit. Ne vitun pyhät Potterit.

Täydellistä!

Ja tuo oli kieltämättä erittäin hyvä lisä tähän tarinaan, että Harry ei ollutkaan pettäjä.
Jatkoa lukisin todella mielelläni. Kiitos taas kerran (:
everybody's looking for the drug that heals.

Jolandina

  • Vieras
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 2. Luku 23.6!
« Vastaus #5 : 25.06.2008 23:02:15 »
mm. Pidin tästä kovasti.
Voldemort ilmaisi kaiken tällä hetkellä tuntemani todella, todella selkeästi, joten en ala omaa versiotani kyhäämään.

Jatkoa toivon. Ja varmasti sen ilmestyttyä luen.

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin
« Vastaus #6 : 02.07.2008 19:10:08 »
A/N:  No niin, täällä sitä taas ollaan uuden luvun kanssa! Pelkään vähän, että tähän lukuun on päässyt heijastumaan se pienoinen stressi, jonka kanssa olen viime päivinä paininut... Lähdin viime viikolla Indonesiaan ja rakkaan Finnairin kämmien vuoksi tuli missattua parit jatkolennot. Kun sitten viimein pääsin Jakartaan, niin tuli kaverin kanssa laskeskeltua, että valvottuja tunteja on takana sellaiset 35! Ja siihen kun sitten lisää useamman tunnin aikaeron, niin voitte uskoa, että oli eräs pieni pää aivan sekaisin  ???. Täällä maailman laidalla on myös saanut jatkuvasti tapella tekniikan kanssa: Internet toimii vähän oman tahtonsa mukaan, eikä kännykkäkään pelitä  >:(... Mutta angstistani viis, seuraavaksi haluan taas kiittää kommentoijia :D

Jolandina: Kiitos paljon kommentista. Tosi kiva kuulla, että pidit :)

Vampirelove: Kiitos myös sinulle kommentista. Itse asiassa minun alkuperäisessä suunnitelmassani Harry oli oikeasti pettänyt Ginnyä, mutta kirjoittamisvaiheessa muutin asetelmaa. Jotenkin minun on itse ihan älyttömän vaikeaa kuvitella Harrya pettämässä Ginnyä tai ylipäätään ketään, joten en vain osannut kirjoittaa siitä. Harry on niin ärsyttävän rehti tapaus, ettei vieras nainen oikein sovi hänen kuvioihinsa... Hienoa siis kuulla, että ratkaisuni oli mielestäsi toimiva. Toivottavasti uusi luku on sinusta myös kommentoimisen arvoinen!

Voldemort: Kiitos paljon kannustavasta ja ihanasta kommentista! En tiedä, oliko sitä varsinaisesti tarkoitettu hauskaksi, mutta minusta se oli ihanan humoristinen. Tapa jolla pyörittelit tyypillistä Draco/Harry/Ginny kuviota oli niin elävä ja naurattava, että jo siitä saisi kirjoitettua oman ficcinsä! Vastaus kysymykseesi on kuitenkin vielä vähän auki, en ole vielä onnistunut päättämään, miten ratkaisen tiettyjä asioita. Kirjoitan tätä niin tajunnan virrassa... Minulla on mielessä miljoona tapaa lopettaa tämä ficci, enkä ole vielä keksinyt, mikä niistä olisi paras...

* * * * *

III

Sunnuntai tulee ihan liian pian. Harry herää aamulla aikaisin ja laittaa pojille ruokaa. Käski minun jäädä vielä lepäämään. Minä olen ollut kipeänä koko viikon. Vieläkin on huono olo. Sen siitä saa, kun virukset jylläävät. Ulkonakin myrskyää ja on kamala ilma.

Ulkona kasvavan puun oksat hakkaavat ikkunaan. Inhottava ääni syntyy ohuiden piiskojen naarmuttaessa lasia. Kuin raapisi liitutaulua kynsillä. Kylmät väreet ravaavat selkää pitkin oikein urakalla. Oksettaa, mutta olo on liian heikko. En jaksa nousta. Pitää vain hengittää syvään. Toivoa, ettei tarvitse niellä...

Onneksi parisuhteessa menee paremmin. Harry on ollut ihana. Hoivannut minua ja lapsia. Hän on ottanut töistäkin vapaata saadakseen paikkailla perhe-elämäänsä. Eilisen lehti lojuu pöydällä. Siinä on kuva isästä ja pojista. Ruokakaupassa. Kaikkialle ne kuvaajat ehtivätkin... Niillä on varmaan joku kuudes aisti sen suhteen, missä julkisuudenhenkilöt liikkuvat.

Sitten ajatus katkeaa ja on pakko ponnahtaa viimeisillä voimilla ylös ja juosta. Väännän varmuuden vuoksi hanan auki. Itkettää. Kipua, kuumetta ja huonoa oloa on jatkunut jo liian monta päivää. Harry tahtoisi viedä minut sairaalaan. Minä en vain tahdo mennä. Siitä ne lehdet vasta hupia saisivatkin.

”Mä en millään jaksaisi mennä...” mutisen, kun Harry astuu huoneeseen.
”Ei sinua voi yksinkään jättää. Mennään nyt vaan... Otetaan auto, niin ei tarvitse hermoilla oikeasta hormista. Sitä paitsi... Äitisi tuntee loitsut ja rohdot luultavasti paremmin kuin kukaan muu. Sillä voisi vaikka olla joku hyvä neuvo.”

”Niin...” kuiskaan heikon myöntävästi. Äänessäni kuultaa teatteria. Haluan jäädä kotiin. Ehkä, jos olen tarpeeksi heikko... Ehkä saisin jäädä.

 Hataralta näyttää. Harry vain kohauttaa olkiaan ja alkaa asetella puhtaita vaatteita kaappiin.
”Vai haluatko sä mieluummin Mungoon?” hän kysyy melko terävästi. Tuntee kai minut liian hyvin, eikä enää lankea uskomaan heikkoa näytöstäni.

Niinpä pudistan päätäni voimattomasti.
”En mä kuolemaa tee. Päätä vaan särkee helvetisti...” huokaan.
”No sittenhän se on selvä. Pue päällesi, niin lähdetään”, Harry toteaa.

Vituttaa ihan helvetisti, jos rehellinen olen. Voimat eivät vain yksinkertaisesti riitä kunnolliseen vääntöön asioista, ja on pakko luovuttaa. Enkä haluaisikaan haastaa riitaa. En nyt kun meillä menee paremmin. Vartin päästä istun auton etupenkillä. Oloni on kuin kassialmalla, ja siltä näytänkin. Mutta ei minun sitä tarvitse selitellä, olenhan sairas. Todisteita kyllä riittää, voisin vaikka oksentaa.

Mikään ei tunnu pysyvän sisällä – ei edes vesi, vaikka mitä pahaa sekin mahalleni on muka tehnyt? Kuumekin on taas noussut. Harry peittelee minut varmaan kymmenellä viltillä. Edes silmäni eivät erotu kunnolla siitä huopakääröstä, johon olen hautautunut. Jamesista se on hauskaa. Hän nauraa ja sanoo minua muumioksi. Ellei kurkkuni tuntuisi aivan raastinraudan raiskaamalta, voisin vaikka nauraa.

Matka kestää iäisyyden ja Albus nukahtaa. Näen peruutuspeilistä hänen levollisen ilmeensä, ja olen purskahtaa itkuun. Niin paljon minua väsyttää. Voisin vain kaatua maahan ja nukkua niin kuin Prinsessa Ruusunen. Ja jos jokin prinssi erehtyisi minun ja uneni väliin, niin hän tulisi olemaan entinen prinssi. Niin paljon minua väsyttää.

Kuitenkaan en voi nukkua. Aina kun painan pääni, räkä tukkii sieraimeni ja yrittää tukehduttaa minut. Ilma on myrkkyä kurkulleni, ja huuleni ovat rohtuneisuuttaan tulessa. Lisäksi minulla on hyvin epämiellyttävä ja kummallinen olo. Tuntuu, kuin tekisin kuolemaa...

”Näytät kamalalta!” Äiti huudahtaa heti ovelta. En edes yritä vastata nasevasti, olen kerta kaikkiaan liian nuutunut. Se saa äidin säikähtämään. Hän komentaa puolet talon miehistä kantamaan minua olohuoneen sohvalle, ja hautaa minut edellistäkin paksumpaan peittovuoreen.

Päivällinen saa jäädä, kun hän vaatii Fleurin kanssaan keittiöön kokkaamaan mitä kummallisimpia parannusliemiä. Juuri niin kuin Harrykin sanoi: minun äidilläni on aina jokin konsti käyttämättä.
”Eikö tämä ole jo vähän liioittelua?” marisen Hermionelle tämän kasatessa huopia ympärilleni. Hän puhisee hiljaa touhutessaan. Kaikki mitä hänestä tuntuu erottuvan, on yhtä ja samaa valtavaa vatsakumpua.

”Oletko sä varma, ettet ole saamassa kaksosia?” kysyn keventääkseni tunnelmaa. Kaikki nimittäin käyttäytyvät kuin olisin oikeasti kuolemassa.
”Suu suppuun ja juo tämä”, äiti hössöttää.  Tyrkkää jotain ihmekeittoa huulilleni ja pakottaa juomaan. Yskin. Hetken aikaa tuntuu, että voisin jopa asettua nukkumaan. Sitten alkaa taas oksettaa. Onneksi muistan vielä, missä vessa on.

Ron hihittää olohuoneessa nähdessään minun palaavan takaisin peittovuoreen. Aina yhtä lapsellinen ja silti paljon aikuisempi kuin minä... En tajua, mitä Hermione veljessäni näkee. En silti tajua Harryakaan. Miksi hän jaksaa olla kanssani, kun olen tällainen... Miksi kukaan ylipäätään jaksaa minun seuraani? Ehkä ulkoisessa olemuksessani on sitten vielä jotain, mitä lapset eivät ole onnistuneet tuhoamaan.

Muuten minä olenkin ihan rikki. Kulunut puhki kuin vanha sukka. Tuntuu, että elämä ohenee jokaisella hengenvedolla.  Pelottaa... Pelottaa, että jonakin päivänä paljas kantapää loistaa. Sukka kuluu hiljalleen puhki. Eikä kukaan enää nykypäivänä korjaa sukkiaan. Ne heitetään roskiin ja unohdetaan...

Tunnen äidin käden otsallani. Näen epämääräisen ja pohtivan ilmeen hänen kasvoillaan. Kaikki muutkin ovat olohuoneessa ja tuijottavat minua herkeämättä. Tuntuu, kuin olisin osana jotain suurta arvausleikkiä. Se on kuin kilpailu, jossa yritetään kilpaa miettiä, mikä minussa on vikana.

Harry miettii: Mikä minun vaimoani vaivaa. Äiti miettii, mikä hänen ainoassa tyttäressään on vikana. Hermionelle olen paras ystävä, Fleurille käly ja veljilleni sisko. Sitten olen äiti ja täti... Minun ei itseni anneta osallistua, mutta mitäpä minä itselleni olisinkaan?

Lopulta yleisen tuijotuksen kohteena oleminen alkaa ahdistaa.
”Menkää jo syömään, ja antakaa minun nukkua rauhassa...” tokaisen. Syntyy massasäpsähdys, jonka seurauksena Ron nousee ylös ensimmäisenä. Hän kampeaa vatsansa alle juuttuneen Hermionen ylös nojatuolistaan niin hellävaraisesti kuin kömpelyydeltään kykenee.

Hermione nauraa, ja tunnen läheisyyden, joka heidän välillään vallitsee. Katson Harrya ja huomaan hänen katsovan samaa kuin minä. Sitten hän katsoo minua. Näen hänen silmissään kaipuun samaan läheisyyteen, joka Hermionen ja Ronin välillä vallitsee. Minäkin kaipaan sitä.

Kaipaan aikaa, jolloin mekin nauroimme ja olimme kuin yksi persoona. En vain enää muista, missä vaiheessa se menetettiin. Milloin kaikki alkoi mennä pieleen? Yhtenä aamuna sitä vain heräsin ja tajusin, etten enää jaksanut. Mitä sitä turhia selittelemään. Niin... Mitä vittua se kenellekään kuuluu?

Lopultakin nukahdan. Se on kuitenkin yhtä tyhjän kanssa. Niin levoton uneni on. Ensin minä lennän. Lennän korkealla huispauskentän yläpuolella. Yleisö kiljuu innoissaan. Englannin värit liehuvat katsomossa, ja tiedän pelaavani huispauksen maailmanmestaruuskisoissa.

Sydämeni hakkaa villisti ja tunnen olevani elossa ja vapaa. Riippumaton kaikesta muusta ja täysin oman itseni herra. Aurinko paistaa ja tuuli puhaltaa vienosti. Kaikki on täydellistä. En tiedä, keitä vastaan pelaamme. Sillä ei ole mitään merkitystä. Pääasia on, että minä lennän ja olen vapaa.

Ohjaan luutani yhä korkeammalle ja korkeammalle kohti aurinkoa. Tuntuu, kuin voisin jo melkein koskettaa sitä. Olen jo niin lähellä taivasta ja pilviä. Ja sitten: aivan yhtäkkiä luutani katoaa ja minä putoan. Putoan yhä alemmas ja yritän huutaa, mutta en saa ääntä kurkustani. Putoan keskelle suurta pyykkivuorta.

Pesen ja silitän minkä kerkeän, mutta likaisten vaatteiden määrä vain kasvaa kasvamistaan, kunnes se lopulta hautaa minut alleen. Sitten huomaan olevani keittiössä. Keitän hellalla jotakin, mutta keitos kiehuu jatkuvasti yli. Jalkojeni juuressa riehuu lauma villejä ja huutavia lapsia. He sotkevat taukoamatta ja itkevät. Tuntuu, kuin pääni räjähtäisi.

Näen avoimen oven ja yritän lähteä. Samassa huomaan, että jalkani on kahlittu kiinni hellaan. En voi poistua, vaikka haluaisin. Olen ansassa ja vankina. Rojahdan maahan lasten keskelle, ja huomaan, että niillä kaikilla on samanlaiset kasvot.

Virheeni kasvot.

Hetkessä uni heittää minut takaisin siihen motelliin. Siihen rähjäiseen huoneeseen ja niiden hikisten lakanoiden väliin. Yön tapahtumat kelautuvat uudelleen ja uudelleen siihen samaan hetkeen ja minusta tuntuu, kuin katselisin itseäni aivan vierain silmin. Hävettää niin paljon.

Jälleen kerran yritän lähteä, mutta en voi. Olen pakotettu seuraamaan uudelleen joka ikisen hengenvedon. Ahdistukseni purkautuu äänettöminä kyyneleinä, ja minusta tuntuu kuin tukehtuisin. Sitten nauha yhtäkkiä pysähtyy, ja näen hänen paikallaan Harryn. Hän katselee huvittuneena ympärilleen ja nauraa häpeälleni.

”Tähän sitä on sitten tultu...” hän hihittelee enemmän itsekseen kuin minulle.
”Anna anteeksi Harry... Anna anteeksi... Minä vain...” yritän selittää itkuisesti.
”Niin? Mitä?” Harry kysyy syyttävästi.
”Minä vain halusin lentää...” kuiskaan.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2009 21:15:42 kirjoittanut Eulalia »

Proserpina

  • ***
  • Viestejä: 56
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 2. Luku 23.6!
« Vastaus #7 : 02.07.2008 22:49:52 »
Joo, mä pidän Ginnystä tässä.

Hän on arkinen ja uskottava, vähän sellainen kyyninen ja väsynyt (tai aika paljonkin), ja jotenkin niin aidon tuntuinen (vaikka vierastankin tuon sanan käyttämistä). Helppoa nähdä asiat Ginnyn näkökulmasta, toisaalta tavallaan ymmärtää senkin, mitä Harryn mielessä ehkä liikkuu. Pidin myös siitä, millaiseksi olet kuvannut Ginnyn suhteen muihin Weasleyihin, kuten Roniin ja Mollyyn.

Aluksi mäkin vähän vierastin tuota puhekielisyyttä, mutta oikeastaan se sopii tähän todella hyvin. Tämä on aika katu-uskottava ficci  8) Oli muuten ovela käänne, että Harry ei pettänytkään Ginnyä, kuten Voldemort jo kommentoikin, ja tämä keskustelu oli muutenkin tosi hyvä:

Lainaus
”Mä en pettänyt sua!” Harry ärähtää. ”Juliet ei ole terve... Se kävi mun päälle.”
”Juliet?” kähisen myrkyllisesti.
”Juliet Harrison on mieleltään sairas. Oli kehittänyt jo kouluaikoina pakkomielteen musta...”
”Niin tietysti... Pyhä Harry Potter! Jokanaisen päiväuni! Mikäs siinä on eläessä, kun saa vallan työnnellä huoria sylistään!” kiljun.
”Ginny! Mä olen tosissani!”

Harry on niin IC  :)

Kiitos lukuilosta!
- Minäkö siirtäisin kelloani, ei, en koskaan! Passepartout huudahti kiivaasti.
- Niin mutta se ei muutoin täsmää auringon kanssa.
- Sen pahempi auringolle, hyvä herra!

Kahvis

  • Vieras
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 2. Luku 23.6!
« Vastaus #8 : 07.07.2008 17:14:30 »
Äh, kommentointi tuntuu todella haastavalta, mutta yritetään nyt.

Minuakin kiehtoi tässä ficissä arkisuus, niin Ginnyn hahmossa kuin tapahtumissa ylipäätään. Ginnyn ajatusmaailmaa pääsi todella lähelle ja pystyin melkein jopa tuntemaan samaa turhautumista kuin hänkin. Ja ainakin tässä ficissä hän tuntuu kasvaneen paljonkin- henkisesti-, mikäli nyt mitään muistan kirjoista :D

Ääh, jos tätä ficciä nyt yhdellä sanalla pitäisi kuvailla, niin se olisi uskottava. Ja tähänhän puhekielisyys jollain tavalla sopiikin, en nimittäin vierastanut sitä ollenkaan lukiessani. Tarkoitan siis sitä, että ilman tätä Potter-taikamaailmaa (en keksinyt parempaakaan sanaa) tämä voisi ollakin mahdollinen oikeassa elämässä. Ja minä näen sen juuri positiivisena asiana! :)

Nojoo, halusin vain ilmoittaa lukeneeni ja pitäneeni.

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin
« Vastaus #9 : 23.07.2008 05:20:06 »
A/N: Täällä ollaan taas linjoilla, vihdoin ja viimein! Jakartassa Internet tosiaan toimii vähän miten sattuu, enkä ole tähän mennessä päässyt Internetiin silloin kuin olisin halunnut/ehtinyt piipahtaa lisätäkseni uuden osan. Mutta tässä se tulee aivan kohta, kiittelen vain ensin ihania kommentoijia:

Proserpina: Hienoa, että olet lukenut ja tykännyt. On jotenkin hauska ajatella, että joku pitää minun tarinaani katu-uskottavana :D

Kahvis: Kiitos sinullekin siitä, että jaksoit kommentoida, vaikka se tuntuikin haastavalta. Minulla nousee pää pilviin, vaikka joku vain tyhjänkin viestin postaisi. Lyhytkin kommentti on kuin piristysruiske, koska muutamankin sanan kirjoittaminen osoittaa minulle, että joku on jaksanut lukea. Sinun kommenttisi oli kaiken lisäksi vielä niin kivan pitkä ja positiivinen! Kiitos!

* * * * *

IV

Minua pelottaa. Todellakin pelottaa. Jos totta puhutaan, en ole koskaan ollut näin helvetin kauhuissani. On jo varmaan kahdeskymmenes aamu, jonka vietän kiivaassa syleilyssä vessanpytyn kanssa. Vesilaskukin on noussut varmaan pilviin... Sen siitä saa, kun ei tahdo lastensa tai miehensä kuulevan oksennusrituaalin suloisia yökkäilysooloja.

Kuumeeni on laskenut hiukan, mutta yskä sen kun yltyy. Niinpä ehdotan aamiaisella Harrylle lasten viemistä Percyn ja Audreyn luo leikkimään. Haluan ulos talosta ja olla yksin. En vain kehtaa myöntää...

”Ei sitä leikiksi voi sanoa...” Harry vastaa. ”Iltaan mennessä Albus osaa varmaan lukea!”
”Älä viitsi saivarrella. Ajattelin mennä tänään kaupungille, James tarvitsee uusia vaatteita. Ja sä tiedät, ettei tuon ikäiset kakarat jaksa olla hiljaa ja kiukuttelematta kaupungissa... Paitsi jos ne lahjoo uusilla leluilla, enkä todellakaan ole sillä tuulella...” tokaisen.

”George ei voi ottaa, kun se on töissä ja Hermionella on tarpeeksi massaa oman mahansa kanssa. Bill on jossain matkoilla ja Fleurin hermoille meidän pojat on vähän turhan brutaaleja. Ei ole muita kuin Percy...” vaahtoan ilman ainuttakaan hengenvetoa. Ajatuskin poikien raahaamisesta kaupunkiin ja Viistokujalle saa minut sydänkohtauksen partaalle.

Harryn kasvojen ilme on hätääntynyt. Ehkä kuulostin hiukan liian aggressiiviselta... Välillä minun tosin täytyy olla – ei Harry muuten tajua...
”Hei! Hei! Rauhoitu jo vähän! En mä sanonut, ettei se kävisi... Vie vaan lapset Percylle!” Harry myöntyy hätäisesti.

Yksi sana hänen puheessaan jää kuitenkin vaivaamaan.
”Oikeastaan... Olin ajatellut, että ehkä sinä voisit viedä”, totean hiljaisemmalla, nolostuneella äänellä. Huomaan pyörittäväni jalkaani vaivaantuneena pöydän alla. Hemmetin tyhmäähän se on. Mitä noloa siinä muka on, kun pyytää miestä viemään omat lapsensa hoitoon?

Harry vetää kasvoilleen miettivän ilmeen. Huomaan haalean rypyn hänen otsassaan ja olen oikeasti saada sydänkohtauksen. Emme me vielä niin vanhoja voi olla! Ei ryppyiässä sentään vielä! Jumalauta sentään... Jotkut meidän ikäisemmehän opiskelevat vielä!

Sitten mieleen palaa taas se sama ahdistus ja älytön pelko, joka minua on jo muutaman päivän vaivannut. Katson jälleen Harryyn ja kohtaan hänen silmänsä. Hetken ajan erotan niissä sen saman loiston, johon joskus rakastuin. Sitten hetki menee ohi, ja näen vain sen vastahakoisuuden tunteen, jonka lasten kuljettamisen ajatteleminen Harrylle aiheuttaa.
”En mä kyllä usko, että ehdin. Täytyy mennä ajoissa töihin...” hän toteaa pahoittelevasti.

”Niinpä tietysti!” tokaisen vihaisesti ja nousen ylös. ”Tajuatko sä, että nuo on sinunkin lapsiasi? Voisit joskus yrittää hiukan viettää aikaa niiden kanssa!”
”Hei! Jonkun täytyy mennä töihinkin! Mehän sovittiin, että sä hoidat lapset kun mä käyn töissä!”

”Niin! NIIN!” huudan ja kiskon Albuksen syöttötuolistaan. ”Tule James! Mennään me pukemaan, että isi saa lukea lehden rauhassa. Muuten sille tulee kiire töihin!”  
”Ginny!” Harry huutaa perääni, mutta olen liian ärtynyt palatakseni takaisin. Joskus ihan totta olen niin vihainen, että tahtoisin vain kiskoa vihkisormuksen irti sormestani ja syöttää sen Harrylle!

”Äiti, sattuu!” James vollottaa raahautuessaan perässäni portaisiin. Tajuan yhtäkkiä puristaneeni hänen käsivarttaan estääkseni itseäni räjähtämästä enempää.
”Anteeksi kulta-pieni...” mutisen hiljaa ja silitän pojan hiuksia. Sitten jatkamme yläkertaan.

Lasten pukeminen on kamalaa. Ainakin minun lapsieni pukeminen on. James vinkuu ja vikisee, koska ei halua päälleen punaraitaista paitaa.
”Punainen on tyttöjen väri!” hän huutaa ja juoksee karkuun. Potkii. Rimpuilee. Kiljuu. Nauraa, kun annan periksi ja haen kaapista sinistäkinsinisemmän lohikäärmepaidan.

Saatuani Jamesin puettua yritän epätoivoisesti harjata hänen hiuksiaan. Onhan se jo sataan kertaan nähty, että Potterin sukuhiukset ovat pahemmat kuin tupeeratun villakoiran turkki, mutta kai niitä näön vuoksi on edes yritettävä kammata. Joskus kyllä vain tekisi mieli leikata kaikki tukka pois...

Leikin, että sormeni ovat sakset. Kuvittelen, kuinka lastenhuoneen lattia peittyy mustiin hiuksiin. Yhtäkkiä herään kuin transsista Jamesin alkaessa mankua pois sylistäni. Päästän hänet menemään. Huokaisen. Pukemisvuorossa on Albus.

Hän on Jamesiakin pahempi. Hän ei säästele äänenvoimakkuuttaan, vaan huitoo koko sillä voimalla, joka niin pikkuruisesta lapsesta lähtee. Hänellä ei ole mitään erityistä inhokkiväriä tai kuviota. Hän vihaa pukemisprosessia itseään. Hän kiskoo hiuksista ja potkii. Vääntelehtii. Raivoaa. Potkii lisää ja puree.

Siinä vaiheessa minulla napsahtaa.

Läpsäisen ihan hiljaa takaraivolle. En tietenkään niin, että se oikeasti sattuisi. On sitä jo pienenä oppinut, että ajatus on kipua kauheampaa. Niinhän se onkin. Albus säikähtää äkillistä liikettä. Alkaa itkeä hysteeristä itkua ja saan hänet puettua. Vasta sitten otan syliin kunnolla ja rauhoitan. Ja koko ajan ajattelen: Miksi mä olen niin huono äiti?

”Tässä nämä nyt sitten on” sanon Audreylle tämän avatessa oven. Työnnän Albuksen Percyn vaimon syliin ja tuuppaan Jamesin tämän jalkoihin.
”Nähdään iltapäivällä!” huikkaan ja olen jo menossa, kun kuulen Percyn huudon.

”Ginny”, Percy aloittaa pahaenteisesti. Luvassa on pitkä puhe.
”No?” kysyn varovasti.
”Mihin aikaan haet lapset. Haluaisin tietää, jotta voimme Audreyn kanssa suunnitella päiväohjelman ja ruoka-ajat mahdollisimman saumattomiksi.”

Pyörittelen silmiäni.
”Mistä mä voin tietää, kuinka kauan menee... Tuskin lapset kuolee, jos ohjelma hiukan töksähtelee”, vastaan välinpitämättömän kuivasti ja kiroan mielessäni huumorintajutonta veljeäni.

”Mieti Ginny aivoillasi... Mihin aikaan tulet?” Percy kysyy uudestaan. Hän on ilmeisen välinpitämätön tylsistyneelle äänensävylleni. Minua alkaa taas ärsyttää. Miksi Percyn on pakko olla niin helvetin teoreettinen?
”Tulen sitten kun näkyy!” tokaisen Percylle kärttyisesti. Sitten hymyilen leveästi Audreylle ja kiitän kauhukakaroideni hoivaamisesta jo etukäteen. Paukautan oven kiinni nopeasti ennen kuin Percy ehtii toipua töykeyteni tuomasta järkytyksestä.

Enhän minä oikeasti minnekään vaateostoksille mene. Se oli vain keksitty tekosyy päästä lapsista eroon. Todellinen syy palaa takaisin pelkooni. Kauhuun. Kävelen sivukujalle ja ilmiinnyn. Pian istunkin jo Pyhän Mungon sairaalassa.

Niinpä niin... Mungossa ollaan. En enää kestänyt jatkuvaa sairasteluani. Jatkuvaa mahatautia, kuumetta ja yskää... Se tapahtui illalla mentyäni nukkumaan. Olin juuri vaipumassa uneen, kun mieleeni ponnahti pelottava ajatus.

Aluksi ajattelin, etten edes viitsi ajatella moisia. Mahdottomuuksia. Ajattelin, että kyllä se tauti menee pian ohi. Sitten kun aamulla tajusin yhä olevani kipeä... Tajusin sairastaneeni jo lähes kolme viikkoa. Silloin aloin oikeasti pelätä, että minussa on jokin vikana.

Odotushuoneessa on paljon väkeä. Minulla ei ole valmiiksi varattua aikaa, joten joudun odottamaan. Luen Profeettaa. Siinä on jokin kirjoitus Harrysta. Muistan, että joskus olen jaksanut leikata juttuja lehdestä. Ajattelin kai tehdä jonakin päivänä niistä leikekirjan. Mahtava 60-vuotislahja, ajattelin silloin joskus. Silloin kun kuvittelin, että olemme onnellisia elämämme loppuun asti. Silloin kun ajattelin, etten koskaan lakkaa silittämästä kalsareita.

Omat ajatukset ovat liian ahdistavia. Pudistan päätäni ja alan katsella ympärilleni. Mietin, millaisia muut sairaalassa olevat ihmiset oikein ovat. Sitten tajuan, ettei minua kiinnosta. Mitä minä teen typerillä mielikuvitusleikeillä? En saa mitään hyötyä arvuuttelemalla nurkassa istuvan vaalean ja pienikokoisen naisen tarvetta tulla sairaalaan. Enkä ymmärrä, miksi minä ylipäätään ajattelin, että voisi olla hauskaa miettiä, millainen on minua vastapäätä istuvan parrakkaan miehen menneisyys!

Lopulta minun vuoroni tulee, heti sen pienen ja vaalean naisen jälkeen. Astun sisälle pieneen huoneeseen, jonka perällä on ikkuna ja kirjoituspöytä. Joku on joskus kai hetken mielijohteesta maalannut sen oranssiksi. Nyt pöytä kirkuu olemassaoloaan muutoin neutraalissa huoneessa.

Myös vanha ja kurttuinen parantaja pöydän takana tuntuu jotenkin huoneeseen sopimattomalta. Vain hänen limetinvihreä kaapunsa sopii huoneeseen. Minua melkein pelottaa istua tuoliin pöydän edessä. Melkein vain siksi, että tällä hetkellä tietämättömyys pelottaa enemmän. Minun täytyy saada selville, mikä tauti minua vaivaa.

”Nimi?” parantaja kysyy narisevalla äänellä.
”Ginevra Potter”, vastaan. Kuullessaan sukunimen parantaja kohottaa päätään papereistaan ja tuijottaa. Ilme hänen kasvoillaan kirkastuu, kun hän yhtäkkiä kuvittelee tunnistavansa minut. Kuvittelee suorastaan tuntevansa, sillä hänhän on nähnyt minut mieheni rinnalla lehdissä ties kuinka monta kertaa.

Ilme suututtaa minua, sillä jälleen kerran joku kuvittelee tietävänsä, kuka minä olen Harryn vuoksi. Kukaan ei tunne minua minuna itsenäni. Nimi Ginevra Weasley ei sanoisi kenellekään yhtään mitään. Ei edes siitä huolimatta, että joskus olin kuuluisa huispaaja... Nykyään Ginevra Weasley ei ole enää kukaan. On vain Ginevra Potter...

Parantaja kyselee kaikenlaista. Muka diagnoosia varten. Kyllä minä kuitenkin käsitän, etteivät Harryn kuulumiset vaikuta sairauteeni millään tavalla. Lopulta parantaja käskee minun mennä makuulle huoneen nurkkaan asetellun sairaalavuoteen päälle. Otan paidan pois hänen neuvojensa mukaan.

Annan hänen kuunnella keuhkoni ja mitata taikasauvallaan. Sitten hän ottaa joitakin kokeita ja pyytää minua palaamaan takaisin seuraavana päivänä. Antaa oikein ajan, ettei minun tarvitse turhaan istuskella odotushuoneessa.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2009 21:16:15 kirjoittanut Eulalia »

vampirelove

  • ***
  • Viestejä: 113
  • call me your favourite, call me the worst
    • break me.
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 4.luku 23.7!
« Vastaus #10 : 23.07.2008 23:54:33 »
Lainaus
Muuten minä olenkin ihan rikki. Kulunut puhki kuin vanha sukka. Tuntuu, että elämä ohenee jokaisella hengenvedolla.  Pelottaa... Pelottaa, että jonakin päivänä paljas kantapää loistaa. Sukka kuluu hiljalleen puhki. Eikä kukaan enää nykypäivänä korjaa sukkiaan. Ne heitetään roskiin ja unohdetaan. Kukaan ei muista, miten ne lämmittivät...

Osaisinpa itsekin kirjottaa yhtä hienosti.

Ja vooi, Hermionen ja Ronin suhde on jotain niin suloista... (: Lämmintä, hellää, kaikkea mitä itellenikin toivon
jossain vaiheessa.

Lainaus
Olen ansassa ja vankina. Rojahdan maahan lasten keskelle, ja huomaan, että niillä kaikilla on samanlaiset kasvot. Virheeni kasvot.

Tääkin on hyvä, kun virheen nimeä ei mainita. Ja muutenkin toi uni, osaat kyllä hyvin keksiä.

Lainaus
”Mihin aikaan haet lapset. Haluaisin tietää, jotta voimme Audreyn kanssa suunnitella päiväohjelman ja ruoka-ajat mahdollisimman saumattomiksi.”

Tälle repesin. :'D Percy on aina niin järjestelmällinen! Voin vaan kuvitella ton tilanteen.

Tykkäsin taas, kiitos paljon. (:
everybody's looking for the drug that heals.

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 4.luku 23.7!
« Vastaus #11 : 03.08.2008 16:25:03 »
A/N: Täällä ollaan taas kotona pitkän loman jälkeen ja lukupaniikki syksyn kirjoitusten takia on iskenyt... Uutta lukua kuitenkin pukkaa, ja nyt pitäisi olla jo hiukan jotain äksöniäkin mukana  ;D.

Vampirelove: Kiitos jälleen kerran kannustavasta ja ihanasta kommentista!

huna-chan: Kiitos kommentista! Olen ihan älyttömän onnellinen kuullessani, että tykkäät lukemastasi! Itsellekin tuntuu ihan kamalan ahdistavalta ajatus tulevaisuudesta, jossa huomaa jumittavansa elämässä, joka on mennyt täysin suunnitelmia vastaan ja jossa kaikki on vain harmaata ja masentavaa :/ Hienoa kuulla myös, että olen onnistunut koukuttamaan sinut ficciini, toivon todella, että uusi luku miellyttää!

* * * * *

V

Pääni on pahemmassa sotkussa kuin Harryn tukka. Olen istunut jo kokonaiset kaksi minuuttia tuolilla parantajan edessä. Aivan hiljaa ja liikkumatta. Suu auki. Odotan, että paha uni loppuu. Odotan, mutta niin ei käy. Parantaja vaivautuu. Ei kai ole varma siitä, kuulinko tuomioni.
”Niin... Teissähän ei ollut kerrassaan mitään vikaa. Vain sitkeää flunssaa, joka lähtee ajan kanssa ja...”

”TIEDÄN!” kiljaisen kauhuissani. En halua hänen toistavan sitä. Nousen ylös huterasti ja tunnen koko ruumiini tärisevän.
”Onko kaikki hyvin?” parantaja kysyy katsoessani minua. Nyökkäilen raivokkaasti.
”Kyllä, kyllä... Kaikki on hyvin. Loistavasti...” mutisen. Tarkoittamatta sanaakaan, tietysti.

Poistuessani huoneesta törmään tuoliin. Sitten sotkeudun omiin jalkoihini. Lopulta törmään vielä oveen. Pääni on niin pyörällä, etten tajua mistään mitään.

Harhailen kaduilla tuntikausia. Ulkona sataa vettä ja olen ihan märkä. En vain jaksa välittää. Mietin, mitä tehdä. Lopulta ryntään ministeriöön. Suoraan Hermionen oven taakse.
”Sä näytät hirveältä!” Hermionen ääni kuuluu jostakin paperivuoren täyteisen pöydän takaa.

Kestää hetken, ennen kuin erotan hänen kasvonsa. En pysty sanomaan mitään. Laitan vain oven kiinni ja lysähdän maahan. Hermione säikähtää. Hän nousee ylös ja tulee luokseni.
”Kerro mulle, minne mun pitää mennä...” mutisen enemmän itselleni kuin ystävälleni.

Hoen sitä uudestaan ja uudestaan. Hermione ei ymmärrä ollenkaan, mitä on tekeillä. Katsoo vain ja ihmettelee. Luulee minun seonneen lopullisesti. Ehkä olenkin seonnut. Ainakin minusta tuntuu siltä, että jokin on napsahtanut.

Lopulta Hermione ei kestä enää.
”Turpa kiinni, Ginny!” hän parkaisee. Turpa kiinni... Se ilmaisu on jotenkin täysin sopimaton hänen kieleensä...

”Lopeta tuo kummallinen mumina!” Hermione jatkaa hermostuneesti. ”Se pelottaa minua... Kerro minulle ihan rauhassa, mikä on hätänä, niin minä voin auttaa sinua!”
Minä katson häntä hetken aikaa hölmistyneenä. Sitten vedän henkeä ja yritän koota itseni.

En vain onnistu saamaan ajatuksesta kiinni.
”En tiedä, miten menetellä. Täällä se ei onnistu... Joku kumminkin huomaa...Täytyy olla niin kuin jästi... Kerro minulle, minne mennä. Täytyy... Mä en tiedä...” sopertelen epämääräisesti, vaikka kuinka yritän kuulostaa järkevältä.

Lopulta kipu saa minut palaamaan todellisuuteen. Ainakin osittain. Tunnustelen poskeani. Näen, kuinka Hermione istuu vieressäni kalpeana. Hänen kätensä on yhä kohotettuna. Hän huohottaa. Minä en voi käsittää, että hän tosiaan löi minua. Sen tajuaminen ei yksinkertaisesti mahdu ymmärrykseeni. Mutta se auttaa – kivun tuoma shokki saa minut vihdoin raapimaan oikeat sanat tajunnastani.

”Mikä on hätänä?” Hermione kysyy uudelleen, hitaasti ja rauhallisesti, aivan kuin puhuisi pikkulapselle. Minä en kuitenkaan pysty rauhoittumaan. En mitenkään voisi olla rauhallinen tässä tilanteessa...
”Mä oon raskaana. Mä oon vittu raskaana!” kiljun. Kirjaimellisesti kiljun.

Hermionen suu loksahtaa auki. Hän ei selvästikään ymmärrä, miksi olen niin järkyttynyt. Olemme hiljaa pitkän aikaa.
”Eikö... Eikö se sitten ole hyvä asia?” hän kysyy lopulta varovaisesti. Tuijotan häntä hetken kuin mielipuoli. Sitten alan nauraa täysin sekopäisesti ja epäuskoisena.

”Hyvä asia? Just joo!” käkätän. ”Mä en kaipaa mitään rääkyvää kakaraa, joka ei osaa ilmaista itseään sivistyneesti, ja joka vaan huutaa, syö, paskoo ja nukkuu! Mä haluan siitä eroon. Mitä nopeammin, sen parempi!”

Hermione katsoo omaa mahakumpuaan hiukan epävarmasti. Se on hänen toinen lapsensa. Ellen itse olisi todistanut hänen edellistä raskauttaan, luulisin sen olevan ensimmäinen. Rose ei jättänyt Hermioneen minkäänlaisia jälkiä. Ei kilon kiloa. Ei arpia. Hermione käy yhä töissä. Varmaan silittää Ronin kalsaritkin. Minä en silitä enää mitään! Minä en enää huispaa. Minä en ole enää mitään. Olen vain raskaana.

Voi helvetti, mä olen raskaana... ajattelen kauhuissani ja kalpenen entisestäni.

Hermione ei tiedä, miten suhtautua. Luulee minun kai laukoneen jonkin vitsin. Miettii mielessään, onko nyt jokin kansallinen jekkupäivä. Minäkin lopetan naurun. Yhtäkkiä olen kuolemanvakava.

Ymmärrys on entistä kirkkaampi. En tahdo enää lapsia. Minulla on niitä jo kaksi liikaa. Julmaa edes ajatella niin, mutta totta se on.
”Mä en halua sitä”, tokaisen vielä kerran. Hermione haukkoo henkeään.

Minua alkaa kaduttaa. Ei se että haluan siitä eroon. Ei todellakaan se! Kaduttaa, että kerroin Hermionelle. Kyllä minä olisin yksinkin kyentynyt...

”Ethän sä voi mitenkään olla tosissas...” Hermione kuiskaa. Hän on kalvennut ja jotenkin pakokauhuisen näköinen. ”Mä en nyt tajua...” hän mutisee.

”Mitä tajuamista tässä on?” kysyn näsäviisaasti. Yllättäen kaikki sekavuuteni on poissa. Tarkastelen tilannetta kuin ulkopuolelta. Olen kuin Percy numerologian tehtävän äärellä. Minulla on ongelma, johon olen löytänyt ratkaisun. Nyt tarvitaan vain välineet, joiden avulla ratkaisu saavutetaan...

”Sä tiedät hyvin, etten mä voi hankkiutua siitä eroon täällä... Se on niin hirveän byrokraattista. Täytyisi hommata kaikki luvat sun muut. Selittää, mikä on ongelma ja niin edelleen. Ja sitten on vielä lehdet. Joku kuitenkin nappaa kuvan ja laittaa sen levitykseen. Mä en tajua, mikä ihme mun perheessä on niin erikoista, että ne jaksaa vuodesta toiseen jauhaa meidän asioita lehdissä!” puuskahdan. 

”Mitä sinulla sitten muka on mielessä?” Hermione kysyy melkein kuiskaten. Hänen ilmeensä kertoo vähän turhankin hyvin, ettei tämä ole mieluinen puheenaihe hänelle.
”Kerro minulle, missä jästit hankkiutuu epätoivotuista eroon”, komennan. Sitten olemme taas hiljaa. Minun tekisi mieli huutaa. Annan Hermionen kuitenkin sulatella kuulemaansa rauhassa.

”Tietääkö Harry?” Hermione kysyy.
”Kerro nyt vaan, minne mä menen!” tokaisen vastaamatta kysymykseen. Hermione on kuitenkin vähintään yhtä jääräpäinen kuin minä.

”Tietääkö Harry?” hän kysyy uudestaan. Tomerammin tällä kertaa.
”No ei tiedä!” ärähdän. ”Ja varokin kertomasta sille mitään!”

”Ginny! Miten sä voit tulla tänne vaatimaan opastusta aborttiklinikalle ilman, että Harry ylipäätään tietää sun olevan raskaana?” Hermione kysyy syyttävästi. Tunnen moraalisaarnan tekevän tuloaan. Tahtoisin lähteä pois, mutta tarvitsen Hermionen apua liikaa. Pitää siis vain yrittää kestää, niin sietämätöntä kuin se onkin.

”Sä et selvästi ole nyt oma itsesi”, Hermione jatkaa äänensävyllä, joka tuntuu alentavalta. ”Olet vain hiukan hämilläsi, kun Albuskin on niin pieni. Et ole vielä ehtinyt sulatella asiaa, joten et käsitä, kuinka iloinen uutinen vauva on. Olen ihan varma, että pienellä harkinnalla alat tajuta. Sanot vain Harrylle ja kun näet, kuinka iloiseksi hän tulee, niin ymmärrät kyllä kuinka hölmöjä olet minulle nyt höpöttänyt.

Hermione ei vakuuta minua. Kaikkea muuta. Tuntuu, kuin koko vartaloni hylkisi mahaani juuttunutta solukimppua. En tahdo sitä. En todellakaan tahdo. Hermionen sanat saavat minut suorastaan suuttumaan.

”Mä en kaipaa mitään itseoppineen lanttumaakarin moraalipaasauksia. Luulisi sinun nyt tajuavan kerrasta, että en tahdo sitä. Olen miettinyt tämän asian jo puhki. En halua enää kolmatta lasta. Niissä kahdessa kauhukakarassa on riittävästi.”

Hermione pudistelee päätään.
”Mä en vain voi uskoa, että sä sanot noin omista lapsistasi. Sä et edes ymmärrä, kuinka onnekas olet, ja kuinka ihana perhe ja elämä sulla on. Älä pilaa sitä...”

”Mitä sä muka mun elämästä tiedät? Miten mä edes ajattelin, että sä tajuaisit, millaista paskaa mun arki on!” tokaisen. ”Joka aamu mä herään ja tappelen päivän lasten kanssa kun Harry ja kaikki muut tutut on töissä.

Minulla ei ole sekuntiakaan aikaa itselleni... Ja huispaus! Sä et tiedä, kuinka paljon mä ikävöin luutaani ja lentämistä. Mä olin jo laskenut, että kohta Albus olis tarpeeksi vanha menemään hoitoon.

Mä olen vielä alle kolmenkymmenen. Voisin pelata vielä muutaman vuoden... Voisin olla tähti vielä hetken. Ja sitten mä saan tietää, että oon taas raskaana!” nyyhkytän. ”Sä et ymmärrä... Sä et koskaan voi käsittää, miltä se tuntuu. Ihan kuin se ainoa henkireikä arkussa olisi tukittu!”

”Olet ihan oikeassa Ginny, mä en tosiaan ymmärrä!” Hermione kivahtaa jäisellä äänellä ”Vai että huispaus! Haluat tappaa viattoman lapsen, jotta pääset lentämään luudalla taivaalle! Mä en voi
uskoa tätä! Miten sä Ginny voitkaan olla niin itsekäs?”

”Mitä pahaa siinä on, että haluaa elää unelmaansa! Tiedätkö Hermione, välillä minusta tuntuu, että voisin antaa kaiken mitä mulla on vastineeksi yhdestä tunnista luudalla!” parkaisen takaisin.

”Sä et voi olla tosissas!” Hermione puuskahtaa ja hieroo ohimoitaan turhautuneena. Myös minä olen vihainen ja turhautunut. Tunnen, kuinka ohimolla jokin suoni tykyttää.
”Eikä se ole edes mikään lapsi vielä. Se on tunteeton kasa soluja...” tokaisen. Ihan vain viimeisen sanan saadakseni.

”Tässä on oikeasti pakko olla jotain muutakin...” Hermione mutisee. ”Se Ginny, jonka mä tunnen, ei koskaan asettaisi työtään perheensä edelle tai puhuisi elämästään niin halveksivaan sävyyn. Onko sinulla ja Harryllä kaikki kunnossa? Ette kai ole taas riidelleet? Kai se toissaviikkoinen juttu on jo selvinnyt. Eihän tämä ole mikään kosto?”

”Helvetti, Hermione! Kuuntelisit itseäsi. Me ollaan jo selvitetty se riita Harryn kanssa. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa!” ärähdän ja nousen lähteäkseni. ”En mä jaksa veivata tätä sinun kanssasi. Sinussa ei selvästi ole tarpeeksi ystävää auttaaksesi minua, syytät vaan vanhoja juttuja. Mä lähden nyt.”

Hermione katsoo minua silmät viiruina. Olen jo ovella, kun hän puhuu terävällä äänellä:
”Sinähän olit silloin kokonaisen yön hukassa. Ei kai tämä vaan liity siihen?” hän toteaa ja kohottaa kulmaansa ärsyttävästi. ” Ethän sä vain ole mennyt tekemään mitään typerää? Ei kai tämä lapsi vaan ole jonkun muun kuin Harryn?”

”Miten sä edes kehtaat väittää jotain noin ala-arvoista! Senkin inhottava akka! Tietenkin se on Harryn!” huudan ja paukautan oven kiinni perässäni. Se on luultavasti sujuvin vale, jonka olen koskaan laskenut ilmoille – todellisuudessa pelkään pahoin, että se toukka voi olla jonkun toisenkin.

« Viimeksi muokattu: 26.10.2009 21:10:15 kirjoittanut Eulalia »

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 5. luku 3.8!
« Vastaus #12 : 17.08.2008 20:07:16 »
A/N: No niin, uusi luku on viimein täällä. En oikein tiedä, kannattaako minun uskaltaa myöntää pitäväni tästä luvusta, mutta myönnän nyt kuitenkin. Yleensä olen ihan älyttömän itsekriittinen omien tekeleideni suhteen, joten on ihan erikoista itse asiassa pitää tästä kuudennesta kappaleesta. Toivottavasti joku jaksaa heittää kommentilla, ettei tarvitse alkaa analysoimaan omaa harkintakykyä...  ;)

* * * * *
VI

Olen niin hermostunut, että poltan ruoan pohjaan. Pojat sylkevät palanutta perunamuusia ympäri keittiötä. Minä en edes huomaa. Sekoitan vain ruokaani haarukalla ja mietin.

Ajatukset poukkoilevat epämiellyttävällä tavalla. Pohdin Hermionea. Hänen sanomiaan asioita on vaikeampi unohtaa, kuin olin luullut. Mietin itseäni ja elämääni. Mietin, olisiko siinä sijaa vielä yhdelle lapselle.

Sitten ajattelen vauvaa, mutta pudistan päätäni kauhistuneena. Eihän se ole vielä mikään vauva. Ulkomuotonsa puolestahan se voisi aivan yhtä hyvin olla vaikka kissanpentu tai apina. Tai rotta. Se ei vielä ole ihminen. Se ei ole vauva. Eikä ainakaan mitään sellaista, jota minä voisin rakastaa!

Hetken ajan tekee mieli tunkea haarukka mahan läpi. Ehkä sisälläni kasvava otus kuolisi. Nostan haarukan kasvojeni eteen. Tarkastelen sitä ikään kuin paksun sumuverhon läpi. Katson, kuinka kuuman perunamuusin jättämät höyryiset jäljet haihtuvat. Kääntelen haarukkaa aivan silmieni edessä. Annan piikkien hohtaa kattolampun valossa. Jos en pelkäisi kipua, yrittäisin varmasti.

Ajattelen aborttia. Tiedän, ettei minusta ole äidiksi enää yhdellekään lapselle. Epäilen vahvasti, ettei näistä kahdestakaan saa kasvatettua kunnon kansalaisia. Kuin vahvistukseksi mietteilleni, James saa päähänsä tunkea kasvonsa pöydällä seisovaan perunamuusikattilaan. Albus nauraa syöttötuolissaan nähdessään veljensä kasvot rusehtavankeltaisen mössön peitossa.

Minua ei huvita ollenkaan. Pitäisi nousta ylös. Ottaa poikaa hiustupsusta kiinni ja raahata pesulle. Huutaa ja raivota sekopäisesti ja laittaa lopulta poika itkien komeroon häpeämään. Eihän se ole kunnon kasvatusta. Ei lähelläkään. Mutta ainakin se olisi osoitus siitä, että joku tässä taloudessa yrittää hillitä mekastavia lapsia.

Nyt en kuitenkaan jaksa välittää. James voisi vaikka kaivertaa nimensä ja osoitteensa kasvoilleen jähmettyneeseen muusiin ja lähteä juoksemaan ympäri kaupunkia alasti, enkä silti jaksaisi välittää. Juuri tämän vuoksi minun on pakko hankkiutua uudesta lapsesta eroon: Ei kukaan ansaitse syntyä perheeseen, jossa äiti ei jaksa välittää, vaikka lapsi on muurannut kasvonsa perunamuusilla.

Ongelma on vain yhä edelleen täysin sama. Velhoyhteiskunta ei ole raskaudenkeskeytysten suhteen kovin liberaali. Enkä minä ole valmis valmistamaan mitään pimeiltä kujilta kerättyyn tietoon perustuvaa litkua, joka paitsi poistaisi epätoivotun solumöykyn, myös todennäköisesti syövyttäisi kaikki sisäelimeni.

Siksihän minä kerroinkin Hermionelle. Luulin, että se kotitonttuaktivisti jos kuka ymmärtäisi minua. Taluttaisi kädestä pitäen ainoaan toivooni, jästimaailman parantajaverkoston edustajalle (lääkäreiksi niitä jästiparantajia kaiketi kutsutaan, jos oikein muistan). Ilmeisesti toivoin liikoja. Yliarvioin Hermionen kyvyn ymmärtää. Niinpä olen taas siinä pisteessä, jossa pohdin uusia ulottuvuuksia paistilastan käytölle.

Myös syrjähypyn muisto tulvii mieleeni. Mielikuvat tekevät oloni pahoinvoivaksi ja nostavat palan kurkkuun. Kuristava tunne ja suunnaton häpeä. Olen nähnyt jopa painajaisia. Pelkään paljastavani kaiken unissani.

Ehkä minun pitäisikin vain tunnustaa kaikki Harrylle. Katsoa silmiin ja syytää kaikki synnit samassa hengenvedossa ulos. En vain uskalla. Pelkään liikaa hänen reaktiotaan. Ehkä hän jättäisi minut heti. Ehkä hän teeskentelisi, ettei mitään ole tapahtunut. Ehkä hän tarttuisi tiskipöydällä lojuvaan kokkiveitseen ja iskisi sen selkääni.

Mistä minä voisin tietää, kuinka mieheni reagoisi kuullessaan vaimonsa olleen uskoton? Enkä minä tahdo saada sitä selville. On liian myöhäistä paljastaa valheensa. Liian myöhäistä on ollut aina. Eihän tunnustus olisi koskaan mitään korjannutkaan. Ei tekoni sillä tulisi tekemättömäksi.

Totuus on tuskallisen pyhää. Ilman sitä ei ole luottamusta. Rakkaus perustuu luottamukseen. Mitä minulla siis on? Ei mitään, ilmeisesti. Elämäni on tyhjä kuin köyhän joulusukka. Kaikki vähäkin tuntuu valuvan hiekan lailla ulos pienistä rei’istä. Minulla ei ole mitään muuta kuin kaksi lasta.

Mielestäni perheonni on aivan liian yliarvostettua. Tai jos ei yliarvostettua, niin väärinymmärrettyä. Ainakin minun on. Hermionella ei ole aavistustakaan siitä, mitä hän puhuu kehuessaan perhettäni ja elämääni, vaikka hän onkin läheisin ystäväni. Hän uskoo siihen samaan valheeseen, jota naistenlehtien sivuille ja muun paperisaasteen sekaan painetut kuvat levittävät maailmalle. Niissä perheeni hymyilee ja liikkuu hallitusti ja arvokkaasti ja kauniisti.

Kertakaikkisen, helvetillisen ja perusteellisen valheellisesti!

Kuvissa meillä kaikilla on yllämme kauniisti silitetyt vaatteet sekä vedellä viimeistellyt kampaukset. Pojat ovat kuin suoraan taivaasta ryöstettyjä suurine silmineen ja leveine hymyineen. Minä ja Harrykin onnistumme näyttämään täydellisiltä. Vastarakastuneilta ja onnellisilta.

Se onkin varmaan ainut asia, jossa me ylipäätään onnistumme pariskuntana. Esittämään sitä elämää, jota meidän kuvitellaan elävän. Kaikki muu yhdessä tekemämme muistuttaakin sitten sivullisen silmissä enemmän kamppailua juoksuhiekan nielua vastaan. Minä olen ainakin jo kaulaani myöten uponnut.

Käsitän, ettei ajatuksenkulussani ole mitään järkeä. Se saa minut säikähtämään. Olen varmasti sekoamassa. Menetän järkeäni salakavalan hitaasti, kunnes jonakin aamuna herään ja löydän yöpöydältä jäähyväiskirjeen, jonka ymmärrykseni on ennen lähtöään rustannut.

Se saattaisi tietysti jollakin sairaalla tavalla olla vapauttavaa. Hullu ei voi ottaa vastuuta ympäristöstään. Jos on hullu, ei voi ottaa vastuuta edes itsestään. Ei sen paremmin ulkonäöstään, ajatuksistaan kuin teoistaankaan. Jos tahtoisi, voisi vain nousta ylös ja potkaista tuolin kumoon. Voisi heittää perunamuusit seinään ja marssia ulos ovesta. Ei tarvitsisi hetkeäkään ajatella, että on tullut jättäneeksi jälkeensä kaksi avutonta lasta. Voisi vain juosta hiukset hulmuten niin kauas kuin jalat kantavat ja unohtaa kaiken muun. Haistattaa pitkät kaikille esteille.

En voi kuitenkaan häipyä niin vain. Järkeä on vielä liikaa jäljellä. En voi jättää lapsia. En ainakaan nyt, kun olohuoneesta kuuluu ensin tömähdys, sitten särkyvän keramiikan ääntä ja lopulta lapsen itkua. Havahdun hetkeksi mietteistäni ja tajuan, että ainoastaan Albus on enää kanssani huoneessa. Syöttötuoliin nukahtaneena.

Nousen ylös hajamielisesti ja huomaan lähtiessäni, että poikaparan nenästä roikkuu ainakin tuuman mittainen räkävana. Se saa kuitenkin jäädä. Jamesilla on jokin hätänä, ja minun on pakko raahautua selvittämään asia. On pakko nostaa perse ylös tuolista ja laahustaa olohuoneeseen...

Minun on pakko löytää itsestäni edes pieni määrä äidillistä hoivavaistoa. Senhän vuoksi minä olen kotona. Sehän on minun työni. Lasten hoitaminen ja suunnattoman äidinrakkauden ja kodikkuuden levittäminen ympäristööni. Talomme pitäisi hohtaa äidillistä lämpöä ja viestittää naapureille asukkaidensa idyllistä.

Ja paskat, tuhahdan mielessäni. Puhkaisen mielikuvan suuren puutarhan keskellä seisovasta valkoisesta talosta, jonka ikkunalaudalla jäähtyy vastaleivottu omenapiirakka. Litistän mielessäni pihapolkuja reunustavien ruusupensaiden yllä liitelevät värikkäät perhoset ja ammun tappokirouksilla puiden oksilla visertäviä lintuja. Vasta kun jäljellä ovat enää lakastuneet kukkaset, koiperhoset ja kaikkein huonoimmin laulavat varikset, tunnen oloni todentuntuisemmaksi. Jamesin itku vahvistaa tätä tunnetta.

En ole avannut suutani kertaakaan koko päivänä. En sano mitään nytkään, kun näen Jamesin istuvan keskellä suuren kristallisen kukkamaljakkoni jäänteitä. Otsassaan hänellä on ikävännäköinen haava, mutta maljakon sirpaleet vievät kaiken huomioni. Minua harmittaa, sillä rakastin maljakkoa luultavasti eniten kaikesta omistamastamme. Sen sulavat linjat ja raikkaat kuvioinnit ovat nuorekkaita, eivät lainkaan samaa sarjaa mummojen keräämän sekundakristallin kanssa.

Se oli Fleurin ja Billin häälahja minulle ja Harrylle. Se oli sitä aikaa, jolloin olimme vielä niin onnellisia. Tai ainakin vielä nuorempia kuin nyt. Ja naiiveja. Ehkä onnea ei ole koskaan ollutkaan. Ehkä yhteiselomme onkin aina ollut pelkkää hyvää uskoa parempaan huomiseen. Ainakin minä yritän vielä uskoa, että jonakin aamuna herään hymy huulillani.

Taikasauvan heilautus riittäisi korjaamaan maljakon, mutta minä haen sen sijaan rikkalapion ja harjan. Tuottaisi liikaa tuskaa korjata jotain sellaista, joka muistuttaa ajasta jota ei ehkä koskaan ollutkaan. Näen nyt menneisyyden aivan liian kirkkaana ja raakana totuutena. Niinpä heitän sirpaleet roskakoriin. Sitten palaan olohuoneeseen hakemaan Jamesin. 

Minua ärsyttää, tahtoisin vain juosta ulos ovesta. Paeta. Matkustaa jonnekin kauas. Olla koskaan palaamatta. En vain voi jättää poikia. Minun on pakko istuttaa James vessanpytylle ja puhdistaa hänen otsaansa tullut haava. Taikasauvani avulla voisin tehdä haavan olemattomaksi. Parantaa sen ja teeskennellä, ettei pojallani mitään naarmuja ole koskaan ollutkaan.

En kuitenkaan tee niin. Ennemmin kaivan laatikosta ison laastarin ja liimaan sen Jamesin otsaan. Tuppo hiuksia jää laastarin teippiosan ja ihon väliin. Tiedän jo ennalta, millainen huuto seuraa, kun laastari revitään irti. Tahdon silti, että kaikki näkevät laastarin ja tietävät Jamesin saaneen haavan. Ehkä se auttaisi ihmisiä ymmärtämään, etten ole mikään kunnon äiti.

Erityisesti Harryn täytyy nähdä. Hän ei ole taaskaan kotona. Jahtaa jotain rikollista toisella puolella maata. Minulla on yksinäinen olo. En kuitenkaan usko, että Harryn läsnäolo parantaisi asiaa yhtään sen enempää. Tahtoisin hänet kotiin vain, jotta voisin keksiä syyn lähteä ja jättää pojat hänen hoitoonsa. Voisin väittää meneväni ruokakauppaan ja olla koskaan palaamatta.

Muuta syytä minulle ei sitten lähtöön voisikaan olla. Tuntuu, kuin kaikki kodin ulkopuolelle tekemäni matkat olisi kytketty kettingillä kotiin. Vain Harry voi olla poissa kotoa ilman sen kummempia selityksiä. Jos minä lähden, joudun tekemään tilityksen joka liikkeestäni. Harrylla on vapaus. Työ on hänen vapautensa. Minut kotiäidin ura kytkee kuristavaan hihnaan, josta ei pääse irti rimpuilemallakaan. Ja Hermione kehtaa käytännössä väittää, että kolmas lapsi olisi tavallaan ylennys!

James herättää Albuksen. Albus huutaa hetken kärttyisesti. Sitten James alkaa kutittaa veljeään, ja Albuksen itku vaihtuu hetkessä nauruksi. Hänen suustaan valuu kuolaa, pöydälle. Katson kelloa. Vielä monta tuntia ennen poikien nukkumaanmenoaikaa. Kokkare kuolaista perunamuusia lentää silmääni. Pojat nauravat. Minä alan itkeä.

« Viimeksi muokattu: 26.10.2009 21:36:49 kirjoittanut Eulalia »

Lumous

  • ***
  • Viestejä: 332
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 6. luku 17.8!
« Vastaus #13 : 23.08.2008 22:28:29 »
Ah.
Niin, tää on mun mielestä hyvä ficci.
Toi Hermionen ja Ronin suhde on kyllä ihana, vaikka se onkin mun inhokkiparituksia.
Ginnystä sä oot saanu ihan älyttömän aidon, Harry taas...joo.

Enpä sitten mitään parempaakaan kommenttia saanu aikaan.  :-[

dream
Avatar Haavalta, kiitos!

vampirelove

  • ***
  • Viestejä: 113
  • call me your favourite, call me the worst
    • break me.
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 6. luku 17.8!
« Vastaus #14 : 28.08.2008 18:48:02 »
Hihii tulen taas avaamaan sanaisen (joo nii varmaa) arkkuni sinulle!

En tiiä sopiiko toi nykykieli Hermionen suuhun - siis meinaan näitä sä, mä, ja sellasia. Mut kuitenkin, ei se tarinaa pilaa, tietenkään.

Jotenkin arvasin ton että Ginny on raskaana :D
Ja Hermione on tyypillisen tomera ja päättäväinen itsensä, voin kuvitella kun se yrittää vakuuttaa Ginnyä saadakseen sen pitämään vauvan. Ja näköjään Hermyn päättelykykykin on tallella. (8

Taas yksi hyvä kappale, kirjoitusvirheitä ei näkynyt ja nyt alkaa jo hieman tapahtua. Odotan innolla seuraavaa.
Kiitos! <:
everybody's looking for the drug that heals.

Geena

  • Vieras
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 6. luku 17.8!
« Vastaus #15 : 28.08.2008 20:45:52 »
Vau. Hienoa tekstiä, kaunista, mutta ah, niin karua,
Vihaan H/G:tä, mutta tälläisenä saattaisin jopa melkein pitää siitä...
Arvasin heti, että Ginny on raskaana  ;)

Se vain, että sopiiko puhekieli Hermionelle? En ole varma, mutta ainakin Ginevralla se kuulostaa hyvältä.

Mitään järkevää en nyt osaa sanoa, mahtaako se haitata? Tämä on vain niin hieno fic, että vetää melkein sanattomaksi.

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 6. luku 17.8!
« Vastaus #16 : 27.09.2008 19:49:13 »
Kiitos lukijoille ja erityisesti kommenttinappulaa painaneille:

Wonderboy: Kiitos kommentista! Olen tullut kirjoittaessa siihen tulokseen, että Harry on tosi vaikea hahmo kirjoittaa... Ehkä se johtuu siitä, että kirjat kerrotaan hänen näkökulmastaan ja varmasti siksi kaikilla on Harrysta ja Harryn olemuksesta ehkä se kaikkein selkein oma käsitys.
vampirelove: Kiitos paljon kivasta kommentista. Tuon Ginnyn raskauden nyt ei kuulunutkaan tulla minään suorana yllätyksenä, joten en lainkaan ihmettele, kun olit jo arvannut ;D
Geena: Itsekään en ole mikään H/G-parituksen fani, ja siksi oikeastaan lähdinkin kirjoittamaan jotain sellaista, joka eroaa tavanomaisista rakkaustarinoista noiden kahden välillä. Hermionen puhekielisyydestä on tullut muiltakin palautetta, ja itsekin aloin miettiä sitä enemmän, ja totesin, ettei sovi. Korjaan sitä siis ainakin jonkin verran tuosta aikaisemmasta pätkästä ja tulevaisuudessa. Toisaalta en halua muuttaa hänen puhettaan liian erilaiseksi muista, joten ehkä joko siistin hieman muiden puhekieltä ja/tai jätän hänellekin joitain aineksia siitä. Kiitos vielä kerran hyvästä palautteesta, ja toivottavasti pidät tulevistakin luvuista =)

A/N: Kuudes luku on saapunut ja sen myötä Ginny avaa vihdoin sanaista arkkuaan eräälle asianosaiselle =D

* * *

VII

Pääni tuntuu halkeavan. Minun on pakko saada puhua jollekulle asioista niin kuin ne ovat. Harry on ollut poissa jo kolme perättäistä päivää, ja minä tunnen aikani käyvän vähiin. Niinpä puen ja retuutan pojat hetken mielijohteesta äidilleni. Hän utelee syytä lastenvahdin tarpeeseen, mutta minä vastaan ympäripyöreästi ja lähden ennen kuin hän ehtii tarkentaa kysymyksiään.

Kaupungissa sataa kaatamalla ja tiedän, että ilmiintyminen perille kannattaisi. En kuitenkaan tahdo siirtyä nopeasti. Määränpääni on liian ahdistava, joten kävelen mieluummin lähes kaksi mailia rankkasateessa. Kuvittelen, että sateella on kyky saada oloni paremmaksi ja hermostuksen loppumaan.

Olen tietenkin pahasti väärässä.

Sen sijaan, että tuntisin oloni paremmaksi, minua ahdistaa entistä enemmän. Olen sitä paitsi ihan litimärkä ja kylmissäni päästessäni perille. Seison aika kauan yltiömodernin lasista ja teräksestä kasatun toimistorakennuksen edessä ja tunnen inhoa. Tiedän, että sisällä minua odottaa jotain aivan yhtä koleaa kuin tämä taikaministeriön vasta valmistunut lisärakennus, jonka tummasta lasista tehtyjen ikkunoiden pinnat sade on juovittanut irvokkaasti.

Sihteeri katsoo minua epäluuloisesti aulatilassa, joka on rakennuksen kylmään ulkomuotoon nähden suorastaan imelä persikanvärisessä sisustuksessaan, ja kertoo, että kaipaamani henkilö on kokouksessa. Tokaisen hänelle voivani odottaa, ja marssin sitten vettä valuen viereiseen huoneeseen. Sihteeri nyrpistää nenäänsä ja seuraa minua korot marmorilattiaan kolisten. Yrittää käskeä minut muualle, mutta minä sanon olevani tärkeä asiakas.

Lopulta saan tahtoni läpi. Sihteeri poistuu huoneesta takaisin pöytänsä ääreen. Tunnen hänen tuiman ja tyytymättömän katseensa seuraavan liikkeitäni avoimesta ovesta. Suljen oven turhautuneena. Sihteerin käyttämän hajuveden pistävä tuoksu leijailee kuitenkin yhä huoneessa. Se saa minut voimaan pahoin.

Yllätyksekseni en joudu odottamaan pitkään. Olen juuri aikeissa alkaa kuivata hiuksiani, kun kuulen sihteerin äänen viereisestä huoneesta. Sen sävy on muuttunut huomattavasti pehmeämmäksi ja mairittelevammaksi verrattuna siihen tympeään ja luotaantyöntävään sointiin, joka minulle osoitettiin. Seuraavaksi ovi avataan.

Hän on saada sydänkohtauksen nähdessäni minut litimärkänä keskellä kalliisti sisustettua työhuonettaan. Perässä seurannut sihteerikin huomaa, etten ollut mieluisa vieras.
”Yritin sanoa, ettette ole tavattavissa, mutta hän ei kuunnellut”, sihteeri lirkuttaa, mutta kalvakan käden heilautus saa hänet vaikenemaan ja poistumaan hiljaa huoneesta. Jäämme kaksin, ja kun hän sulkee oven, mielialani tuntuu rysähtävän lopullisesti läpi lattiasta.

Tunnen oloni vaivaantuneeksi, mutta tiedän myös, ettei enää ole mahdollista perääntyä.
”Meillä on hiukan puhuttavaa”, tokaisen kireällä ja virallisella äänellä. Mieleni kirkuu tahdosta lisätä asiallisesti esitetyn lauseen perään litanian kirosanoja kaikilla tuntemillani kielillä. Hän katsoo minua epäluuloisesti hetken. Kiehun raivosta hänen tutkivan katseensa alla. Lopulta hän huokaisee syvään, aivan kuin olisi tajunnut, ettei muuta vaihtoehtoa ole, kuin antaa minun sanoa sanottavani.

Tutkiskelen hänen kasvojaan ja yritän pitää oman ilmeeni jäykkänä. Olen utelias. Ymmärrän nyt, miksi minun oli pakko tulla, vaikken ensin halunnutkaan. Minun on nähtävä, kärsiikö hän samalla tavalla kuin minä. Näkeekö hän painajaisia ja häpeääkö hän tyhmyyttään? Onko hänen yhtä vaikea olla normaalisti vaimonsa vieressä kuin minun on vaikea olla Harryn kanssa? Katuuko hän ylipäätään lainkaan? Minusta tuntuu äärettömän tyhmältä pohtia koko asiaa. Minun ei olisi pitänyt tulla ollenkaan. Nyt vain on jo liian myöhäistä. Minun täytyy selittää. Minun on saatava tämä asia pois mielestäni, ennen kuin teen jotakin typerää. Kuten tunnustan kaiken Harrylle.

Hän on hermostunut. Yrittää salata sen luonteelleen erittäin huonosti sopivalla vitsailulla. Ellen inhoaisi häntä niin paljon, tuntisin varmaan sääliä.
”Eikö sen meidän jutun pitänyt olla ihan yksi kerta vain?” hän naurahtaa kolkosti. Suuni loksahtaa auki. En odottanut mitään noin törkeää edes häneltä.

”Turpa kiinni!” ärähdän. ”En tullut tänne seksin vuoksi. Usko pois, ei se ollut mitenkään järin mahtavaa.”
”Olemme siis samaa mieltä jostakin”, hän tokaisee happamasti. Kuulostaen jo paljon enemmän itseltään. ”Mitä sinä täällä teet?” hän kysyy sitten. ”Sinulla on nimittäin paras olla helvetin hyvä syy tuloosi. Kaikki tietävät, ettemme ole väleissä, ja auta armias, jos joku huomasi sinun marssivan ministeriön läpi suoraan työhuoneeseeni. Oletko nimittäin aivan idiootti? Entinen talttahammaskin on täällä töissä...”


Hänen sanansa saavat minut säpsähtämään.
”Älä puhu Hermionesta tuolla tavalla!” kivahdan. Huomaan kuitenkin yhteisen hermostuksemme kielenkäytöstämme. Yritämme pitää itsemme kasassa ja estää mahdolliset raivokohtaukset niin keskittyneesti, että puheemme on ylettömän hillittyä ja jäykkää. En ole ollut näin asiallinen koskaan ennen, ja se saa oloni entistäkin vaivautuneemmaksi.

”Tarvitsen apua...” tokaisen lopulta saadakseni tahmean sananvaihtomme muistuttamaan enemmän keskustelua. Minua alkaa heikottaa heti sen sanottuani, joten istun alas. Hän nyrpistää nenäänsä nähdessään minun istuvan märissä housuissani hänen kalliille tuolilleen. En kuitenkaan jaksa välittää. Kyllä hänen palkallaan on varaa kustantaa uusi tuoli työhuoneen nurkkaan. En voi käsittää, miten hän on ylipäätään onnistunut nousemaan näin nuorena näin korkeaan asemaan ministeriön palkkalistoilla. Eipä asia silti minulle kuulukaan. Eikä se oikeastaan kiinnostakaan.

”Mikä saa sinut kuvittelemaan, että auttaisin sinua?” hän kysyy ivallisesti ja naurahtaa. Vatsaani kouraisee inhottavasti ja tiedän kalvenneeni pahan olon vuoksi. Hänkin on huomannut sen. Hetken aikaa hän katsoo minuun täysin ilmeettömänä. Hänen silmänsä kuitenkin kertovat hänen tajunneen asian jo ennen kuin sanon mitään.

”Mä olen raskaana...” sanon hitaasti kuluttaen kaiken energiani itkun välttämiseen. En tahdo romahtaa hänen edessään. Minun tekisi mieli haistattaa pitkät sille, joka on väittänyt asioiden jakamisen keventävän mieltä.  Minusta tuntuu kamalalta. Olen hengästynyt ja tärisen. Aivan kuin olisin juuri siirtänyt jotakin valtavan suurta.

Hän ponkaisee ylös omasta tuolistaan kalvakat kasvot punoittaen. Aluksi en käsitä, miksi hän kiivastuu vasta nyt, sillä tiedän hänen tajunneen sen jo aikaisemmin. Sitten ymmärrän, että hän toivoi olleensa väärässä, kunnes minä vahvistin asian.

”Ei jumalauta... Et ole tosissasi!” hän kuiskaa unohtaen täysin aikaisemman asiallisen tyylinsä. Hetken aikaa hän näyttää siltä, kuin aikoisi hajottaa huoneen ikkunat. Sitten hän vajoaa takaisin tuoliinsa ja hautaa päänsä käsiensä väliin. Sillä hetkellä minä todella säälin häntä. Sitä kestää kuitenkin vain mitättömän pienen hetken. Sitten vihaan häntä jälleen. Luultavasti enemmän kuin koskaan ennen.

”Ei se kyllä välttämättä ole sinun...” yritän jatkaa puhetta. Sanat tulevat kuitenkin hitaasti, ja minusta tuntuu kuin tarpoisin suossa. ”On paljon todennäköisempää, että se on Harryn.”
”Sä et kuitenkaan voi olla varma, vai voitko?” hän tokaisee ahdistuneella äänellä.
”En niin... En mä voi olla…” vastaan hiljaa, melkein katuvalla äänellä.

Olemme pitkän aikaa hiljaa. Katselemme molemmat ympärillemme, mutta emme näe toisiamme. On niin hiljaista, että melkein kuulen hänen hätääntyneen ajattelunsa. On melkein surullista katsoa, kuinka hän miettii, miten luikertelisi eroon ongelmastaan. Tajuan, ettei hän ole ajatellut asiaa sen enempää. Hän oli varmasti jo unohtanut kaiken. Keskittynyt omaan perhe-elämäänsä ja työhönsä jättäen ikävät muistot pois mielestään.

Minusta tuntuu, että olen pilannut jotakin tulemalla tänne. Minusta tuntuu, että oli minun puolestani typerää tulla parkumaan mahdollisesti yhteistä virhettämme hänen luokseen. Se saa minut tuntemaan oloni entistäkin yksinäisemmäksi. En ymmärrä, miten saatoinkaan kuvitella, että löytäisin jonkinlaisen rauhan pyytämällä häntä auttamaan minua. Ajattelin, että jos saattaisimme ongelmamme loppuun yhdessä, minun ei enää tarvitsisi itkeä iltaisin petokseni vuoksi.

Miten tyhmä ja naiivi ihminen voi ollakaan? Ajattelen.

”Et kai sä vaan aio kertoa mitään Potterille?” hän kysyy. Tavallaan odotinkin tuon kysymyksen tulevan. Pudistan päätäni. Minusta tuntuu, etten pysty hillitsemään itkua enää kauaa. On pakko saada asiat selviksi, ennen kuin purskahdan kyyneliin. Sitä minä en nimittäin kestäisi, jos romahtaisin hänen edessään.

”Miksi sä tulit tänne?” hän kysyy uudelleen. Hän käsittää, etten tullut hänen luokseen vain kertoakseni olevani raskaana, ja että lapsi on mahdollisesti hänen. Hän on ehkä nuori, mutta tarpeeksi vanha ymmärtääkseen, etteivät ihmiset kovin usein tule tapaamaan inhoamiaan ihmisiä ilman jotakin odotuksia.

”Et kai sä aio kertoa Astorialle?” hän kysyy sitten. Näen, että hän on hautonut kysymystä jo hetken aikaa, mutta ei ole uskaltanut paljastaa sitä aikaisemmin. Minua melkein huvittaa. En tiennytkään, että hänen vaimonsa nimi on Astoria. Se on kaunis nimi, mutta tuo kuitenkin mieleeni jotain traagista. Jotain haurasta. Nyt kun hän on antanut nimen vaimolleen, minusta tuntuu entistäkin pahemmalta.

Alan tahtomattakin syyllistää itseäni kaikesta, aivan kuin hän ei olisi lainkaan ollut osallinen. Syytän itseäni siitä, että Astorian onni saattaa murtua minun vuokseni, jos kaikki paljastuu. Ajatus on naurettava. Minä en tunne koko naista. Mistä siis voisin tietää, onko hän oikeasti onnellinen tai hauras. Voiko henkilö olla ollenkaan niin rakastettava kuin hänen nimensä?

”Mä en aio pitää sitä”, kerron hänelle. ”Mä en voi ottaa riskiä. Kyllä sä ymmärrät. Mulla on jo kaksi lasta ja mies, enkä mä halua pilata niiden elämää. On parempi, kun tämä... lapsi... ei koskaan synnykään”, vastaan käyttäen rennompaa kieltä. Ehkä niin asia ei vaikuta niin viralliselta. Ehkä siten suunnitelmani ei vaikuta niin lopulliselta ja harkitulta.

Hän nyökkää hieman raskaasti. Ymmärtää, mutta miettii samalla, onko se oikein. Muistan sen illan, ja kuinka hän kertoi vaimonsa – Astorian – menettäneen lapsensa. Pelkään sen vaikuttavan hänen harkintakykyynsä. Hetken ajattelen, että hän saattaa nähdä tämän tapana korvata menetetty lapsi. Sitten tajuan, ettei hän omien sanojensa mukaan edes tahtonut toista lasta.

”Miksi sä kerrot tämän?” hän kysyy kuin varmistaakseen oivallukseni. ”En mä välitä siitä, mitä sä aiot tehdä. Kunhan pidät tämän jutun erossa perheestäni.” Sitten hän naurahtaa kylmästi, aivan niin kuin silloin kun olimme vielä nuoria ja kävimme koulua. ”Ethän sä ole enää Weasley. Tuskin sä rahaakaan tulit kerjäämään...” Nauru on loukkaava, mutta lähes lohdullinen. Tiedän nyt varmasti, etten tahdo ottaa riskiä siitä, että synnyttäisin hänen lapsensa.

”En mä huolisi rahojasi, vaikka olisin pennitön kerjäläinen. Haluan vain, että sä hankit mulle ajan jonnekin yksityiselle parantajalle raskaudenkeskeytystä varten. Tiedäthän, ilman että joudun vastaamaan mihinkään kysymyksiin tai kertomaan syitä tai muita yksityiskohtia.”
”Millä perusteella sä luulet, että mä pystyn kehittämään jostakin nuo ehdot vaativat systeemit? Sehän on laitonta”, hän huomauttaa kärkevästi.

”Sinulla on valtaa”, vastaan helveksuen ja viittaan kädelläni hänen huoneeseensa. ”Nehän povaa sinusta tulevaisuuden taikaministeriä, mikä on kyllä täyttä paskaa mun mielestä. Kyllä sä pystyt halutessasi venyttämään lakien rajoja. Onhan se jo isästäsikin nähty. Pieni lahjus sinne tai tänne, uhkaus toiseen suuntaan. Lopputuloksena kaikki ovat tyytyväisiä, eikä Harryn tai Astorian tarvitse tietää yhtään mitään.”
”Vai lahjuksia ja uhkailua? Mitä tapahtui sille ärsyttävän rehdille ja oikeudentajuiselle Weasleylle, jolle oli hauska vittuilla?” hän naurahtaa epäuskoisesti ja saa jopa minut hymähtämään. Sitten muistamme, keitä olemme ja vakavoidumme jälleen.

Minulla on sellainen olo, että pitäisi sanoa jotakin. Kiittää tai haistatella ennen lähtöä. En kuitenkaan sano mitään. Mitä muka voi sanoa Draco Malfoylle pyydettyään tätä järjestämään jostakin pimeän abortin?

* * *
« Viimeksi muokattu: 29.08.2010 20:35:26 kirjoittanut Eulalia »

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 7. luku 27.9!
« Vastaus #17 : 16.10.2008 16:31:27 »
A/N: Kahdeksannen luvun paikka =)

* * *

VIII

En jaksa hakea poikia aivan vielä. Kävelen sateessa kotiin. Katson pikkusievää kaupunkilaistaloamme, sen pientä ja viimeisen päälle veisteltyä pihaa. Auto on uusi ja parkkeerattu pikkutarkasti ajotien päähän. Autotallia meillä ei ole. Kolmikerroksinen ja kapea viktoriaanistyylinen kotimme on oikeasti jopa pienempi, kuin miltä se valmiiksi näyttää.

Harry ei olisi tahtonut muuttaa tähän, mutta minä en suostunut astumaan jalallanikaan Kalmanhanaukio kahteentoista. Silloin ajattelin, että menneisyydessä rypeminen saisi riittää. Sanoin Harrylle tahtovani elää ja kasvattaa lapseni jossakin sellaisessa paikassa, jossa voimme luoda omat muistomme ja jättää omat jälkemme. Viimeinen asia, jota minä nuorena halusin, oli eläminen talossa, jossa edellisten asukkaiden lattioihin tekemät naarmut ovat muuttuneet pyhiksi ja suojelluiksi.

Harry ymmärsi minua ja osti yllätyksekseni tämän minimaalisen tiilitalon Lontoosta. Rakastin sitä, ja olin jopa valmis tinkimään omasta tilantarpeestani Harryn työtavaroiden vuoksi. Minä ymmärsin hänen tarvitsevan enemmän komerotilaa aurorinvarusteilleen kuin minä luudalleni. Se oli todella aikaa, jolloin vielä ymmärsimme toisiamme. Sitä hölmöä ja hattaraista aikaa, jossa oikeasti otimme toistemme tunteet huomioon. Silloin minäkin vielä sanoin Harrya kullaksi ja rakkaaksi. Nykyään tuntuu liian suurelta ponnistukselta kutsua häntä edes nimeltä.

Avaan oven ja astun sisälle. Tuntuu, kuin vastassani olisi perinpohjaisesti runneltu sotatanner. Tajuan, ettei meillä ole siivottu koko sinä aikana, jona Harry on ollut poissa. Itse en ole jaksanut kiinnostua kotini asioista, ja pojat ovat tyytyväisiä vaikka kakkakikkareen sisällä, kunhan löytävät lelunsa ja saavat jotain syödäkseen. Ihmettelen hiukan, miksi eteisessä palaa valo. Olen melko tarkka lampuistamme, ja sammutan valot aina niiden ollessa käyttämättä. Jotkin pinttyneet säästötavat istuvat tiukassa lapsuusajoilta, vaikka nyt meillä onkin rahaa vaikka takassa poltettavaksi.

Rahasta tulee mieleen, että kuuluisana olemisessa on hyvin vähän hyvää. Jos siitä kuitenkin jotain positiivista voi sanoa, niin ainakin se tuottaa. Halutessaan Harry voisi vain istua sohvalla ja antaa toimittajien tuijottaa, kuinka sohva pikkuhiljaa muotoutuisi hänen perseensä malliseksi – ja rahaa kilisisi kassaan heti jutun julkaisun jälkeen. On naurettavaa, miten kiinnostuneita ihmiset voivat olla toisten elämistä. En voi käsittää, mitä sellaista meillä on, mitä muiden on yritettävä paikata lukemalla meistä. Itse en enää ostaisi perheestämme kertovia artikkeleita edes sytykkeeksi sille takassa poltettavalle rahalle. 

Olen saada sydänkohtauksen, kun kiipeän yläkertaan ja kuulen jonkun yskäisevän olohuoneessa.
”Jumalauta, Ron!” kiljaisen valkoisessa nojatuolissamme löhöävälle veljelleni. ”Se että me ollaan annettu sinulle avain meidän kotiin, ei todellakaan tarkoita, että sä voit hiipiä sisään kutsumatta tai ilmoittamatta ilman lupaa, kun me ollaan muualla!”

”Hei vaan itsellesi...” Ron tokaisee hieman loukkaantuneen näköisenä. Hän on leikkauttanut hiuksensa johonkin trendikkääseen mutta kuitenkin miesmäiseen kuosiin. Katson kateellisena hänen siistejä, nuorekkaita ja kuitenkin erittäin tyylikkäitä vaatteitaan. Jotkut todella onnistuvat näyttämään lapsettomilta ja vapailta…
 
”Mitä sä täällä teet?” kysyn happamasti.
”Ennen Hermione ja minä oltiin täällä jatkuvasti, ja sä kysyit lähinnä, miksi me oltiin lähdössä”, Ron tokaisee.
”No ehkä me ollaan Harryn kanssa vihdoin onnistuttu kehittämään omakin elämä!” ärähdän.
”Niin varmaan!” Ron naurahtaa ivallisesti, ”Onneksi olkoon! Sulla, Ginny, ainakin menee tosi hyvin! Onko jo aborttiaika varattuna?” 

”Mä en voi uskoa, että se akka kertoi juorusi!” kivahdan. Se ei ole ihan totta. Jotenkin minä olin arvannut, etteivät Hermione ja Ron salaisi toisiltaan mitään.
”Se on mun vaimo, jota nimittelet, joten varo sanojasi!” Ron jyrähtää uhkaavasti.


Tästähän voi kehittyä hyväkin riita... Ihan niin kuin lapsuudessa, ajattelen lähes verenhimoisesti. Minulla on sellainen olo, että voisin oikeasti lyödä veljelleni mustan silmän. Käynti ministeriössä jäi mieleeni muistoksi kuin taisteluhuuto. En todellakaan kaipaa mitään moraaliläksytystä. Se on jo myöhäistä, sillä olen työntänyt lumipallon alas rinnettä. Jos joku astuisikin sen tielle nyt, sillä ei olisi mitään vaikutusta. Minä olen jo voittanut, vaikka kehoni vielä ruokkiikin sisälläni kasvavaa otusta. Aivan kohta se kokee loppunsa, katoaa pois. Ihan niin kuin talon valinnassa tai lapsuuden tappeluissa, minä voitan. En kyllä ole varma, mikä on voittoni palkinto - ehkä painajaiset viimein loppuvat.

”Hermione ei sitä paitsi aikonut sanoa mitään. Mutta millaisena miehenä minua oikein voisi pitää, jos en huomaisi, kuinka oma rakas vaimo tulee eräänä iltana järkyttyneenä kotiin töistä ja itkee illat pitkät kotona?” Ron jatkaa. Hänen puheensa omasta rakkaasta vaimosta tuntuvat lyönniltä. En ymmärrä, miten piittaamattomasta ja idioottimaisesta veljestäni on voinut kasvaa sellainen mies, joka oikeasti huomaa asioita. Ron ilmaisee asian niin kiihkeästi, että minusta melkein tuntuu, kuin Hermione jollakin tavalla kasvaisi näkymättömänä lisäkkeenä hänen kyljestään.

”Anna olla Ron...” kuiskaan jotenkin lannistuneesti. En sittenkään jaksaisi tapella. Kuitenkin tuntuu, ettei tässä ole enää hetkeen ollut kyse siitä, mitä minä haluan. On sittenkin väärin puhua voitosta. Minä en enää edes tiedä, mitä tämä on. Muutamassa viikossa elämä on menettänyt täysin suuntansa ja hallittavuutensa. Minä vain roikun ohjaksista ja yritän turhaan kiskoa kääntääkseni suunnan pois jyrkänteen reunasta.

”Ei, Ginny. Mä en anna olla. Mä haluan, että sinä ja Hermione sovitte riitanne. Mä en kestä enää katsoa, kun se itkee kotona. Se on raskaana, ja tarvitsee rauhaa ja lepoa. Se tekee jo valmiiksi liikaa töitä eikä kuuntele muiden neuvoja. Nyt se on vielä stressaantunut teidän tyhmän riidan vuoksi, ja jynssää pakkomielteisesti lattioita!” Ron läksyttää minua aivan samaan tapaan kuin silloin pienenä, kun salaa söin hänen suklaasammakkonsa.

”No ei ole minun vikani, jos Hermionella ei pää kestä pientä kinaa!” kivahdan takaisin. Ronin ilme synkkenee.
”Kun mä sanon, että sä sovit riitasi Hermionen kanssa, niin sä myös sovit!” hän karjaisee. ”Huomenna sinä ja lapset tulette kaikki meille kylään. Minä teen ruokaa ja vahdin kersoja, ja sinä juttelet Hermionen kanssa asiat halki! Onko asia selvä?”
”Asia tuli harvinaisen selväksi...” sihahdan yhteen puristettujen hampaiden välistä, mutta katseeni kapinoi yhä vastaan. Ron ei näytä lainkaan tyytyväiseltä.

Olemme hetken aikaa hiljaa. Sitten myönnyn.
”Okei. Mä pyydän anteeksi. Mutta jos kuulen sanankin saarnaa tai yhdenkin mielipiteen, niin otan lapset mukaan ja häivyn, enkä tule koskaan takaisin. Ymmärrätkö? En koskaan!”
”Kyllä me ollaan tästä Hermionen kanssa jo puhuttu. Se lupasi olla tuomatta asiaa esille”, Ron vastasi. Katson häntä epäluuloisesti.

”Hyvä on...” huokaan sitten. Yritän kuitenkin salata helpotuksen. Niin paljon kuin kadehdinkin Hermionen elämää, hänen täydellistä tasapainoaan uran ja perheen välillä, hänen tyylikkyyttään, kauneuttaan, onnellisuuttaan ja päämäärätietoisuuttaan, minä en kestä olla kauaa erossa hänestä. Kaipaan Hermionen ystävyyttä.  Hän on loppujen lopuksi liian arvokas hukattavaksi jonkin sellaisen vuoksi, mitä ei kohta enää ole.

”Hermione ei varmaan tiedä, että olet täällä”, totean. Tunnen Hermionen liian hyvin. Hän ei ikinä päästäisi Ronia luokseni selvittämään asioita puolestaan.
”Ei niin, ja siksi täytyykin tästä lähteä…” Ron mutisee. Ehdin jo olla mielessäni kiitollinen siitä, ettei hän ole ottanut ongelmaani puheeksi, kun hän avaa suunsa:
”Mä en niinkään haluaisi puuttua tähän vauvajuttuun, sähän tunnetusti teet oman tahtosi mukaan. Mä sanon kuitenkin sen verran, että sä teet ison virheen, jos jätät kertomatta Harrylle.”

”Turpa kiinni Ron, tai perun puheeni sovinnosta Hermionen kanssa ja ajan sinutkin pihalle!”, tokaisen varoittavasti. Hän ei kuuntele, hieroo vain punaisia hiuksiaan pohtiva ilme kasvoillaan. Se on ärsyttävä ilme. Niin järkevä ja saa Ronin vaikuttamaan siltä, kuin hän tietäisi paremmin, vaikkei hän ole edes kuullut minun puoltani tarinasta.

”Ihan totta, Ginny... Sä tiedät, että salaisuuksilla on ikävä tapa paljastua, ja mä pelkään pahoin, ettei Harry kestä kuulla tätä jonkun puskaradion kautta.”
”Sä et tiedä, mitä sä sanot...” kuiskaan itkuisesti, ”Sä et ole kuullut mun puolta. Tämä on mun keho. Mun päätös ja mun asia!” huudan ja itken samaan aikaan.

Ron astuu lähemmäs ja halaa minua.

Se on ensimmäinen kerta pitkään aikaan, kun joku halaa minua. Ron hyssyttelee. Aivan kuin olisin pieni lapsi, joka on loukannut liian rajuissa leikeissä. Nyt hän ei vain lohduta minua siksi, että pelkää minun kertovan äidille joutuneeni isoveljien runnomaksi.

”Ei, Ginny. Se nimenomaan ei ole vain sun asia. Se on totta, että se on sun keho. Mä ymmärrän, että se vauva on sun unelmien tiellä... Mutta se ei silti ole vain sun asia. Se on sun ja Harryn yhteinen asia. Sä et ehkä huomaa sitä itse, mutta Harry rakastaa sua. Se palvoo sua ja tahtoo tehdä isot päätökset yhdessä sun kanssa. Te olette naimisissa. Se on melkein niin kuin Harry olisi osa sun kehoa. Ja se lapsi on puoliksi Harrynkin. Mä ainakin haluaisin tietää...” Ron toteaa.

”Ei Harry kuitenkaan ymmärtäisi...” nikottelen.
”Mähän sanoin jo, että Harry rakastaa sua. Kerro sille, mitä sä tunnet. Jos te puhutte asiasta, niin mä uskon, että se kyllä ymmärtää. Mutta usko mua, kun sanon: tämä on iso asia. Älä sulje Harrya ulkopuolelle. Se kuolisi, jos tekisit niin.”

Ron ei kuitenkaan tiedä koko totuutta. Eikä hänellä ole sellaista neuvoa, joka pelastaisi minut sen kohtaamiselta. Joskus on vain parempi olla hiljaa. Ottaa nenästä kiinni ja sukeltaa kylmään veteen.

Yksin.

* * *
« Viimeksi muokattu: 29.08.2010 20:34:14 kirjoittanut Eulalia »

Jolandina

  • Vieras
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 8. luku 16.10!
« Vastaus #18 : 16.10.2008 22:04:21 »
oijoijoi. Tämähn on saanut paljon jatkoa sitten viimeisimmän lukukertani.. joka taisi olla toisen luvun jälkeen? Ei ole tullut pahemmin tällä osastolla oleskeltua..
Mielestäni tämä on edelleen loistava ja ihana, ja todellakin: erittäin erilainen kun suurin osa muista ficeistä. Erottuu hyvin massasta. ja todella positiivisessä mielessä. Tätä on ilo lukea, ja juoni on mahtavalla tavalla punottu.. Jatkoa ei todella meinaa jaksaa odottaa.
Tämä on omalla tavallaan riipaisevan suloinen, juuri sellainen kuin ficin ptää mielestäni ollakin.Tämä on vaan niin ihana, ihana, ihana. En tykkää Ginnysta oikeasti ollenkaan, ja vielä vähemmän H/G:sta. Mutta tässä, kun Ginny ei ole mikään Harryn unelmien ihana kukkaisprinsessa, tämäkin paritus ja henkilöt uppoavat minuun. Tykkään, paljon.
Ja jatkoa odotan, paljon :D
-jolandina

Eulalia

  • Herkkusienijumbo
  • ***
  • Viestejä: 237
Vs: Ennen kuin kaikki oli hyvin (K-13, H/G) 8. luku 16.10!
« Vastaus #19 : 26.10.2008 12:13:29 »
Jolandina: Kiitos kommentista! On ilo kuulla, että on onnistunut keksimään jotain erilaista ja vielä positiivisessa mielessä =) Mahtava juttu myös, että seuraat ficciä, vaikka paritus ei kuulukaan omiin suosikeihisi!

* * *

IX

Istun Ronin ja Hermionen vastaremontoidussa olohuoneessa. Oloni on samaan aikaan hermostunut ja vaivaantunut. Äärimmäisen vaivaantunut. Kaikki on niin kiiltävää ja siistiä. Uutta. Sohvatkin on päällystetty uudelleen, eikä rahan kanssa ole selvästi kitsasteltu. Kaikki on samaan aikaan niin modernia ja kuitenkin kodikasta.

Intiasta ostetulla matolla loikoilee pörröturkkinen kissa kullankeltaista turkkiaan nuoleskellen. Koukkujalkakin on vielä hengissä. Se makaa minua vastapäätä istuvan Hermionen jalkojen juuressa. Missään ei kuitenkaan näy kissankarvoja. Täällä jopa kotieläimet on onnistettu kouluttamaan niin, ettei mikään mene sekaisin.

Meillä on tällä hetkellä niin sotkuista, ettei kotia juuri erota kaatopaikasta. En vain ole jaksanut siivota. Se on jotenkin niin turhan oloista. Pojat ovat paljon tehokkaampia luomaan kaaosta kuin minä selvittämään sitä. Kuka meidän talomme ulkonäöstä sitä paitsi välittäisikään? En minä ainakaan, ja Harrykin on vielä poissa. En oikein sanoa, onko minulla kuitenkaan ikävä.

Hermione tuijottaa minua. Keittiössä Ron kokkaa jotain huipputrendikästä ruokaa Jamesin, Albuksen ja Rosen pyöriessä jaloissaan. Minusta tuntuu, että tässä talossa perunamuusia syödään vain jonkun upean, ultramuodikkaan ja eksoottisen ruoan lisäkkeenä. Keittiön seinät ainakin näyttävät oven raosta katsottuna olevan täynnä erilaisia makuelämyksiä lupaavia kirjoja.

Tavallaan minä melkein odotan Rosen taapertavan pian huoneeseen ja sanovan minun poikiani liian sivistymättömiksi ollakseen sopivaa leikkiseuraa. Rosehan on tietysti varhaiskypsä. Hän on saman ikäinen kuin Albus, mutta vaikuttaa enemmän Jamesin ikäiseltä. Albus on jo kahden ja käyttäytyy lähinnä puolivuotiaan tasoisesti. En enää edes muista, kuinka monta kertaa olen tajunnut, ettei minusta olisi enää yhdenkään lapsen äidiksi.

Samaan aikaan vatsaani polttaa äkillisesti. Hetken aikaa ehdin jo ajatella. Ehdin jo toivoa. Toivoa, että kohta jalkojeni välistä alkaisi valua verta. Tahtoisin niin nähdä kaiken päättyvän juuri siinä. Hermionen lämpöä ja onnellista perhe-elämää henkivillä kermankeltaisilla sohvilla. Toivoisin niin hänen kasvojensa vääntyvän inhon ja kauhun sekaiseen ilmeeseen.

Ehkä pieni osa minusta toivoo myös, ettei minun täytyisi koskaan tehdä viimeistä siirtoa itse. Se osa minusta toivoo, ettei minun täytyisi turvautua Dracon apuun ongelmani hoitamisessa. Se osa minusta joutuu kuitenkin pettymään. Pian kuumotus nimittäin loppuu. Huokaisen raskaasti. Pettyneesti, en mitenkään voi kieltää sitä. Keskenmeno olisi jotenkin ollut niin paljon helpompaa...

Epäilemättä Hermione tuntee olonsa aivan yhtä hankalaksi kuin minäkin. Olemme istuneet jo pitkään vastakkain, mutta sanaakaan ei ole vaihdettu. Emme ole edes tervehtineet. Hän vain tuijottaa huoneen nurkkaan Afrikasta asti raahattua gasellipatsasta. Se on veistetty hiilenmustasta puusta, ja se sopii paikalleen täydellisesti. Minusta melkein tuntuu, että omakin istuinpaikkani on mitoitettu viivoittimella juuri oikeanlaiseksi.

Kaikki on niin totaalisen organisoitua, ja silti niin ihanaa. Mikään ei saa minua tuntemaan oloani epämukavan kaavoitetuksi. Suorastaan suututtaa tajuta, että kaikki tässä talossa on parempaa kuin omassani. Tekisi mieli nousta ylös ja juosta ulos ovesta. En tahdo olla kenenkään sellaisen ystävä, jonka rinnalla tunnen oloni entistäkin surkeammaksi. Ei minua tarvitse muistuttaa epäonnistumisesta. Näkeehän sen jo kun katsoo minua.

Ron kattaa ruoan ruokailuhuoneeseen. Meillä ei sellaista ole. Sen siitä saa, kun tahtoo asua ahtaasti kaupungissa. Ronilla ja Hermionella on merinäköala. Isle of Wight on ehkä kaukana, mutta en ole koskaan nähnyt mitään kauniimpaa, kuin heidän remontoimansa vanha kivitalo aivan meren rannassa, mistä voi nähdä Atlantin jatkuvan ikuisuuksiin ja haistaa suolan tuoksun ilmassa.

Katson ulos pimenevälle merelle.
Ihana meri. Kaunis vesi, ajattelen. Olen melkein katkera. Vesi on niin tummaa ja synkkää. Niin petollista myöhäissyksyn myrskyissä. Olisi ihanaa päästä aaltojen sekaan aivan pienellä paatilla. Se kaatuisi aivan varmasti, ja meri imaisisi minut mukaansa.

Uppoaisin hitaasti kohti sileää hiekkapohjaa. Kuun valoa vasten näkisin, kuinka pinnan väreet jäisivät aina kauemmas. Ja se kaikki tapahtuisi aivan oikeasti. En heräisi unesta sillä hetkellä, jona viimeinen ilmakupla karkaa suustani ja rientää vedenpintaan. Se olisi omalla tavallaan suloinen kuolema. Jotenkin romanttista.

Sanotaan, että hukkuminen on lohdullista. Sen jälkeen kun vetää keuhkot täyteen vettä, kaikki muuttuu rauhalliseksi ja elämä vain hiipuu pois. Vesi veisi minut muualle, eikä enää tarvitsisi olla vastuussa kenestäkään. On ehkä sairasta ajatella mitään tämän kaltaista. Joskus kuitenkin tuntuu, että olisi parempi kaikille, jos minua ei enää olisi.

Havahdun kuullessani rajua nyyhkytystä. Käännän pääni pois mustasta vedestä ja katson Hermionea. Hän itkee. En oikein tiedä, miten minun pitäisi reagoida. Katson vain mykistyneenä Hermionen kasvoja. Hänen kyynelensä ovat pulleita, eivät samalla tavalla loppuun kulutettuja ja laihoja kuin minun. Itken nykyään niin paljon, että välillä tuntuu, kuin silmistäni valuisi vain polttavia suolakiteitä. 

”Minä en kestä enää...” Hermione nyyhkyttää. Minusta tuntuu jotenkin väärältä katsoa hänen ison vatsansa pomppivan rajusti jokaisella terävällä nikotuksella. Pitäisi varmaan sanoa jotakin rauhoittavaa ja lohdullista. En kuitenkaan avaa suutani. Eihän sieltä viimeksikään tullut mitään kaunista.

Tuntuu pahalta ajatella näin jälkikäteen, kuinka pahasti loukkasinkaan Hermionea silloin Ministeriössä. Ei niin olisi saanut tehdä. Ei, vaikka hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, mitä minä silloin kävin läpi. Siitä, minkä kanssa minä yhä kamppailen. Lopulta minä annan periksi.

”Anteeksi”, mutisen hiljaa. Tekisi mieli huokaista syvään. En kuitenkaan kehtaa. Hän voisi luulla minun vähättelevän tilanteen vakavuutta. Leikittelevän tulehtuneella iholla ennen kuin se on täysin parantunut. Hermione katsoo minua kasvot punaisina. Hän ei ole kovin kaunis itkiessään. Hän on niitä, jotka muuttuvat kirkuvanpunaisiksi ja läikikkäiksi. Itkeminen ei silti varmaan sovi kenellekään. Minusta tulee aina kalpea ja värisevä haamu. Nykyään ei silti enää ole helppoa erottaa itkeviä kasvoja normaaleista. Niistä on tullut yksi ja sama valkoinen taulu.

”Ei sinun tarvitse pyytää anteeksi. Minähän se sinua loukkasin. Olin niin typerä ja tungin nenäni asioihin, jotka eivät minulle kuulu...” Hermione sanoo niin paksulla äänellä, että tuskin saan selvää. Minun olisi kohteliasta väittää vastaan. Sanoa, että hyväähän Hermione vain tarkoitti saarnallaan. En kuitenkaan pysty. Jotenkin se aihe kirvelee liikaa, enkä pysty olemaan tahdikas.

”Annetaan vaan olla, jooko?” totean sen sijaan. Hermione nyökkää ja yrittää nousta ylös nojatuolistaan. Se ei kuitenkaan onnistu, ja lopulta alamme molemmat nauraa.
Sitä se on, kun hormonit hyrräävät, ajattelen. Voin muistaa, kuinka monesti ensin itkimme ja sitten yhtäkkiä rämähdimme nauruun, kun odotimme Albusta ja Rosea.

Ihan pienen hetken ajan muistan, kuinka ihanaa meillä silloin oli. Ihan pikkuruisen sekunnin ajan ehdin jo miettiä, millaista olisi, jos saisin sittenkin vielä yhden lapsen. Sitten havahdun taas todellisuuteen. Muistan kaiken vaivan, joka vauvoista seuraa. Muistan suonikohjut ja selkäkivut.

Muistan, kuinka vauvan synnyttyä ei voi pitkään aikaan käyttää kunnon rintaliivejä, vaan on pakko pukea päälle kamalat imetysliivit. Kuinka täytyy pelätä jatkuvasti maidon alkavan valua aivan väärissä tilanteissa. Mikään hetkellinen nauru yhdessä ystävän kanssa ei ole niin kallis, että suostuisin kestämään sen kaiken vielä kerran. Pidän kuitenkin naurua yllä ja kumarrun halaamaan Hermionea.
”Onhan kaikki hyvin nyt?” kysyn. Hermione nyökkää.

Loppuilta on parannuksesta huolimatta tunnelmaltaan kuitenkin vain hiukan kevyempi. Jossakin vaiheessa Ron tulee auttamaan Hermionen ylös tuolistaan. Syödessämme näen hänen katsovan minua vaivihkaa. Ilme Hermionen kasvoilla on jotenkin hyvin pidättyväinen. Tiedän, että hän kamppailee oman tungettelevan mielensä kanssa. Mieli käskee hänen sanoa jotakin. Laukoa mielipiteensä suoraan.

Hän pelkää kuitenkin sanoa mitään, koska hän on luvannut Ronille olla hiljaa. Hän ei uskalla sanoa mitään, koska pelkää synnyttävänsä uuden ja tällä kertaa selvittämättömäksi jäävän riidan. Osa minusta haluaisi kuulla, mitä Hermionella olisi sanottavanaan. Osa minusta ei kuitenkaan uskalla pyytää.

En jaksa olla riidanhaastaja Hermionen kotikentällä. Ehkä minä jopa pelkään, mitä hänellä on sanottavanaan. Viimeksi hän arvasi jo liian lähelle. Viimeksi onnistuin vain täpärästi kiistämään kaiken. Ehkä valehtelu ei pelastaisi minua enää toista kertaa.

Syötyämme Ron alkaa leikkiä jotakin lasten kanssa. Hermione tahtoo esitellä minulle keittiön kylkeen lasista rakennetun kasvihuoneensa. Se on loihdittu niin, ettei lämpötila laske ydintalvellakaan alle kolmenkymmenen. Kuuma ja kostean mullan tuoksuinen ilma lehahtaa kasvoilleni heti pieniruutuiselta valkoiselta ovelta. Kenkieni korko kopisee suloisesti terrakottalaattoja vasten kun kävelen kapeita polkuja pitkin kauniiden kasvien seassa.

Kasvihuone on iso ja täynnä kaikkea ihanaa ja eksoottista. Huoneen perällä on jopa mangopuu. En edes viitsi kysyä Hermionelta, onko hän oikeasti saanut yhtään mangoa, ananasta tai banaania. Vastaus on niin ilmiselvä. Mihin tahansa Hermione ryhtyykin, hän onnistuu aina. Hivelen kädelläni katon rajassa roikkuvaa viinirypäleterttua. Kaikki hedelmät ovat jotenkin niin kauniita ja pyöreitä. Hermionen huomaamatta poimin yhden ruukkumansikan ja maistan sitä. On varmaan turhaa todeta, että se maistuu ihanalta.

Olen jo saada tarpeekseni kasvihuoneen kiertelystä, kun Hermione ehdottaa istuutumista valkoisen ja pyöreän valurautapöydän ääreen. Kaikki tässä talossa on niin pyöreää ja pehmeää, että tunnen oloni jääkuutioksi. Jotenkin tiedän jo siinä vaiheessa, että hän on lukinnut oven astuessamme sisään. Hän haluaa sittenkin keskustella. Olen ansassa. Ellen sitten hyppää lasiseinien läpi ja juokse kallioilta alas mereen.

”Sinä lupasit”, totean. Yritän saada ääneeni vihaisen sävyn, mutta ymmärrän kuitenkin alistuneeni jo huoneeseen astuessani.
”Ei tässä kukaan ole lupaustaan rikkomassa”, Hermione toteaa kärkevällä äänellä. ”Haluan vain kertoa sinulle jotakin. Se onkin sitten ihan oma asiasi, miten kuulemasi tulkitset.”
Nyt päästän ilmoille sen huokauksen, jonka jouduin aikaisemmin pidättämään.

Hermione tulkitsee sen lupana aloittaa.
”Sinä tietysti kuvittelet, että olen joku hirveän vanhanaikainen akka, kun en suostu ymmärtämään, miksi sinä et tahdo sitä lasta”, Hermione sanoo hiljaisella mutta melkein syyttävällä äänellä. Yritän sanoa jotakin, mutta hän ei anna minun keskeyttää tarinaansa.

”Se ei kuitenkaan ole ihan totta. Jos olisit tullut puhumaan siitä asiasta neljä vuotta sitten, niin olisin ollut tukenasi. Aivan varmasti. Mutta minulle ja Ronille on elämässä tapahtunut niin paljon, etten voi enää ymmärtää, mikset voi kasvattaa vielä yhtä.”
”Niin kuin mitä?” kysyn terävästi.

Hermione henkäisee syvään. Hetken hän näyttää kovin vaivaantuneelta.
”Muistatko, kun sinä ja Harry kerroitte meille odottavanne Jamesia?” hän kysyy hiljaisella äänellä. Nyökkään hiukan nolona. Miten voisin koskaan unohtaa, kuinka minä ja Harry pompimme onnesta soikeina ympäri Kotikolon pihamaata ja julistimme kaikille olevamme raskaana. En olisi kyllä pomppinut, jos olisin tiennyt, millaista tulevaisuus siitä eteenpäin tuli olemaan…

”Kaikki olivat niin iloisia ja onnellisia teidän puolestanne. Muistatko kuitenkaan, että minä ja Ron olisimme hyppineet tyytyväisinä mukana?” Hermione sanoo, ja olen varma, että hänen äänensä värisee hieman. Minun ei tarvitse vastata mitään hänen kysymykseensä. Kyllä minä jotenkin tajuan jo siinä vaiheessa, mihin hän pyrkii.

”Sinä et tiedä, kuinka kamala se päivä oli...” Hermione nyyhkäisee. ”Edellisenä iltana minäkin olin vielä raskaana ja onnellinen. Sitten heräsin yöllä ja tajusin kaiken menneen pieleen. Me tulimme niihin typeriin juhliin suoraan sairaalasta. Olin ihan rikki, ja te olitte niin onnellisia. Emmekä me voineet sanoa kenellekään mitään, koska te olitte siellä...”

”Mitä sitten tapahtui?” kysyn hiljaa. En oikein osaa sanoa muuta. On niin vaikeaa ajatella, että Hermione olisi saanut keskenmenon.
”Me jatkoimme yrittämistä. Viikkoa ennen kuin teidän James syntyi, sama toistui kolmannen kerran. Ja toistui vielä kolme kertaa uudelleen. Olin ihan varma, että minussa oli jotain vikaa. Mieti nyt! Kuusi keskenmenoa! Kuusi!” Hermione itkee.

”Sitten te kerroitte saavanne toisen lapsen. Olin niin rikki, että makasin viikon sängyssä enkä syönyt. Itkin vain ja mietin, mikä minussa on vikana. Ronin työt menivät huonosti, kun hän mietti, mitä tehdä. Me vierailimme kaikilla mahdollisilla asiantuntijoilla, ja he kaikki sanoivat, ettei mitään vikaa ollut. Olin jo ihan varma, ettei me voitaisi saada lapsia.”

”Eihän se ollut totta. Rosehan on vaan pari kuukautta nuorempi kuin Albus”, totean sitten. En oikein keksi muuta sanottavaa. Olen jotenkin liian järkyttynyt kuulemastani paljastuksesta. En oikein käsitä, miten Hermione ja Ron eivät ole sittenkään ole saaneet kaikkea haluamaansa niin helposti.
”Niinpä”, Hermione vastaa. ”Olin ihan varma, ettei siitäkään tulisi mitään. Ja Rose on parasta, mitä meille on ikinä tapahtunut. Sinä et Ginny tiedä, kuinka minä pelkäsin koko sen ajan. Eihän se näkynyt ulospäin, mutta minä valmistauduin joka ilta siihen, että seuraavana aamuna kaikki olisi taas ohi. Ja teen niin yhä. Sellainen pelko ei koskaan mene pois…”

”Mitä sä tahdot tällä sanoa?” kysyn lopulta peittääkseni sen tosiasian, että Hermionen tarina on oikeasti saanut minut itkun partaalle. Tahtoisin jo lähteä kotiin, että voisin parkua rauhassa.
”Lasten saaminen ei ole mikään itsestäänselvyys. Tällä kertaa sinulla voi olla valta päättää, mitä haluat. Muutaman vuoden päästä lopettaisit huispaamisen oikeasti. Mitä jos silloin haluaisitkin sen kolmannen lapsen? Sinä et koskaan voi olla varma, että se onnistuu...”   

”Ei ole pelkoa. Kyllä mä olen jo täyttänyt maata aivan tarpeeksi”, tuhahdan kun en parempaakaan vastalausetta keksi. Minua harmittaa, että suostuin kuuntelemaan. Hermionen puhe on liikuttanut jotain minussa. Minun on päästävä pois ennen kuin alan ajatella asiaa enemmän.

On pakko päästä kylmään suihkuun. Jäätävät pisarat saavat taas asiat oikeaan valoon. Nousen ylös ja marssin ovelle. Hermione ei tee elettäkään tullakseen avaamaan. Katsoo minua vain surullinen ilme kasvoillaan. Tai ei sittenkään surullinen. Hänen ilmeensä on säälivä.

Helvetti, ajattelen painaessani kahvaa. Ovi ei sittenkään ollut lukossa.

* * *
« Viimeksi muokattu: 29.08.2010 20:43:26 kirjoittanut Eulalia »