Kirjoittaja Aihe: Critical Role (The Legend of Vox Machina): Pefrevonmuklodero, S, Pike & Vex, oneshot  (Luettu 1606 kertaa)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Ficin nimi: Pefrevonmuklodero
Kirjoittaja: Maissinaksu
Fandom: Critical Role (The Legend of Vox Machina)
Ikäraja: S
Mukana: Pike & Vex (taustalla Percy/Vex)
Genre: Arjen palanen, arkihuumori

Summary: "Se kyllä olisi kiva, jos vihkijä muistaisi sulhasen koko nimen."

A/N: Critical Rolen seikkailuihin perustuva animaatiosarja tapahtui, eikä jättänyt ensimmäisen kautensa perusteella kylmäksi. :D En ole perehtynyt koko Vox Machina -kampanjaan muuten kuin ehkä perusteiden tasolla (jos oikeastaan niidenkään, gulp), mutta ainakin tämä teksti seuraa myöhempää canonia. Arjen palaset piristävät aina. <3



***



"No niin, tästä lähtee", Pike sanoi kasvonsa keskittyneessä mutrussa. "Percival Fredricksen von Musel Klos... Klosso... hnngh, ei taas!"

"No, no, alku meni suurimmaksi osaksi oikein!" Vex rauhoitteli.

"Miten niin suurimmaksi osaksi?"

Vex vilkaisi pientä paperilappuaan. "Se näyttäisi olevan Fredrickstein eikä Fredricksen."

Pike hengähti ja risti käsivartensa puuskaan. "Minulla ei ole vuosikausiin ollut yhtä jäätäviä vaikeuksia muistaa jotain yksittäistä asiaa. Sen vain sanon, että teidän ei ole liian myöhäistä löytää jotakuta toista vihkijäksi."

Vex pudisti päätään. "Kukaan toinen ei hoitaisi hommaa yhtä hyvin kuin sinä, Pike rakas. Eikä tällaista nimilitaniaa kukaan elävä sielu muista ilman että kertaa kymmeneen otteeseen, pirun aateliset..."

"Sanopa muuta", Pike tuhahti. "Se kyllä olisi kiva, jos vihkijä muistaisi sulhasen koko nimen."

Vex kohautti olkiaan suupieli vinossa. "Minä olen morsian, enkä todellakaan muista sulhaseni koko nimeä tuosta vain. Enkä edes tunnista Percyksi tätä mahtipontisen kuuloista hyypiötä, jonka nimi tähän paperiin on kirjoitettu... Ei sillä ettei Percy toisinaan täyttäisi mahtipontisen hyypiön kriteerejä."

"Muistit hänen nimensä kuitenkin sen verran, että kirjoitit sen ylös?" Pike hymähti. Vex hymähti takaisin ja ojensi paperin hänelle. Pike tunnisti Percyn käsialan ja päästi raskaan huokaisun. "No, hyvä että edes hän muistaa oman nimensä..."

"En edes pyytänyt apua tai kysynyt asiasta, kun hän jo lykkäsi tuon käteeni sen näköisenä kuin olisi varautunut maailmanluokan sössimiseen", Vex totesi kulmiaan kohotellen. "Olemme saavuttaneet ihan uuden romantiikan tason."

Pike tyrskähti. "Percytason neurooseja sen enempää kommentoimatta... jotkut isot kihot suhtautuvat nimiinsä niin kiehtovan haudanvakavasti. Nimet vaikuttavat olevan aatelille kaikki kaikessa."

"Sanopa muuta. Sen tosiasian lisäksi Percyllä on tapana reagoida erikoisiin lempinimiin."

"Älä kerro enempää", Pike naurahti ja painoi sormillaan otsaansa keksittyäkseen. "No niin, hiivatti, jos tämä ei hiljalleen ala sujua, minun täytyy pyytää Grogia pitämään isoa lunttikylttiä esillä vihkimisen aikana."

"Loistoidea."

Pike veti henkeä pariin kertaan.

"Eli siis Fredrickstein?"

"Jep. Ja sinä jäit viimeksi jumiin Klossowskiin."

"Sen jälkeen tuli de Rolo?"

"De Rolo kolmas tarkalleen ottaen."

Pike muodosti Percyn koko nimen äänettömästi huulillaan luettuaan paperilapun sisällön pariin kertaan. "Tämä on kuin mikäkin manaus."

Vexin ilme kirkastui. "Aivan, nehän sinulta luonnistuvat! Jos kokeilet ajatella sitä manauksena tai... loitsuna? Jonain?"

Pike nyökkäsi ja rykäisi kurkkuaan. "Percival Fredrickstein von Musel... Klossowski... de Rolo kolmas?"

"Oikein meni!" Vex julisti innoissaan. "Kokeile uudelleen!"

"Percival Fredrickstein von Musel Klossowski de Rolo..."

"De Rolo kolmas –"

"...de Rolo kolmas!" Pike tuuletti iskemällä nyrkkinsä ilmaan. "Hah, siitäs sait, senkin typerä nimi! Helvetti minä olen hyvä!"

"Toden totta olet, kultaseni", Vex virkkoi ja rypisti paperilapun taskuunsa nyt kun sitä ei enää tarvittu kipeästi. "Auttoiko loitsuksi tai vastaavaksi muuttaminen?"

"Tavallaan, ja kehittelin myös nopean muistisäännön!" Pike julisti ylpeänä. "Tällaisen: Pefrevonmuklodero."

"Anteeksi mikä?"

"Pefrevonmuklodero, pari kirjainta joka nimestä näppärässä paketissa!"

"Kuulostaa joltain oudolta ja myrkylliseltä eläimeltä."

"Ihan looginenhan se on?"

Vex kurtisti kulmiaan. "Minä kun luulin, että muistisääntöjen tulisi auttaa muistamisessa eikä sekoittaa entistä enemmän."

"Jep, no... Kenties pääkoppani toimii vähän erikoisesti opiskeltavien asioiden kohdalla." Pike virnisti kiusaantuneena.

"No, jos se toimii, miksei sitä hyödyntäisi? Mikä se olikaan?"

"Pefrevonmuklodero", Pike toisti. "Percy Fredrickstein von Musel ja niin edelleen."

"...von Musel Klossowski de Rolo kolmas", Vex luetteli loppuun. "Hei, ei paha! Kunhan vain muistaa tuon muistisäännön, muistaa loputkin nimet."

"Se minua kyllä askarruttaa, että mitkä noista nimistä ovat etu- ja mitkä sukunimiä", Pike pohti leukaansa rapsutellen.

"Siinäpä hyvä kysymys", Vex tuumasi takaisin. "Kysypä jokin toinen."

"Sinäkään et tiedä?"

"En ole selvittänyt asiaa! Vielä... Ei sillä, että kehtaisin enää edes kysyä."

"Et olekaan naimassa Percyä nimen takia." Pike virnisti kiusoitellen, ja Vex pudisti päätään.

"Ehei. Nain hänet siksi, että hänet kutsutaan aina kaikkiin hienoihin juhliin, joiden pöytiin kehtaa mennä lady de Rolona porsastelemaan –"

Pike purskahti käheään hekotukseen, joka oli niin tarttuvaa, että loput Vexin lauseesta jäi hänen oman naurunsa jalkoihin.

« Viimeksi muokattu: 27.03.2023 21:26:15 kirjoittanut Maissinaksu »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Päätinpä nyt tulla lukemaan tän, vaikka fandom ei sun avautumisia lukuun ottamatta tuttu olekaan (mut koskapa se mua on estänyt :D), on toi otsikko sen verran hämy et pitihän siitä selko saada. Jostain syystä myös onnistun sen lukemaan lähes koko ajan Perversiomulkero tai jotain vastaavaa ;D Siinäpä sulle otsikko seuraavaan ficiin!

Itse ficihän se oli taas kerran just niin viihdyttävä kuin sulta osaakin odottaa :3 Pitkät nimet on tuskaa, mut onneksi Pike harjoittelee hyvin etukäteen. Sehän nyt puuttuiskin ettei häissä osaa sulhasen nimeä sanoa oikein :D Ei kyllä näyttäis (tai oikeestaan kuulostais) hyvältä semmoinen.

Lainaus
"No, hyvä että edes hän muistaa oman nimensä..."
XD Onneksi edes niin.

Lainaus
"Minä kun luulin, että muistisääntöjen tulisi auttaa muistamisessa eikä sekoittaa entistä enemmän."
No niin minäkin :D Ei toi muistisääntö kovin tehokkaalta kuulosta, ainakin mua olis nimenomaan vain sekoittamassa lisää. Mutta jos sititä nyt Pikelle jotain hyötyä on niin kaikin mokomin. Mitä vain ettei sitten häissä sekoa sanoissaan ja unohtele nimen osia.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Muistan olleeni aika järkyttynet, kun Percy ensimmäistä kertaa tuon nimihirviön omakseen jaksossa lausui ;D Ei ihme, että Pikella on vaikeuksia se muistaa. Toisaalta eipä taida muistaa tuleva vaimokaan tai ainakaan olla selvillä etu- ja sukunimien ihan tarkasta suhteesta nimessä. Muistisääntökin kyllä kuvasi Percyä jotenkin abstraktilla tavalla tosi hyvin.

Lainaus
"En edes pyytänyt apua tai kysynyt asiasta, kun hän jo lykkäsi tuon käteeni sen näköisenä kuin olisi varautunut maailmanluokan sössimiseen", Vex totesi kulmiaan kohotellen. "Olemme saavuttaneet ihan uuden romantiikan tason."

Pike tyrskähti. "Percytason neurooseja sen enempää kommentoimatta...
Percy varautuu todennäköisimpiin kauhuskenaarioihin ::) No, hän haluaa häiden olevan täydelliset, toivottavasti myös morsiamen vuoksi

Kiva, kun olen löytänyt nämä sinun Vox Machina -ficcisi Finistä. Kiva, kun kirjoitat!

-Kel
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
Kiitos ihanista kommenteistanne! 🖤🖤

Larjus: Haha, ei mikään ihme että lukee otsikon vähän sinne päin, kun piti sitä itsekin vähän tavailla. xD Enkä luultavasti muistaisi sitä enää nyt, jos se pitäisi jonnekin kirjoittaa. Kompastuin omaan nokkeluuteeni niin että heilahti. Mutta kyllä tämä juuri sellaista arkista hupia tuo, vaikkei fandom olisikaan tuttu. 😁 Ihanaa että sait tästä jotain irti ja terveisiä tätä kautta näin melkein vuosi jälkeenpäin. 🖤

Kelsier: Varmaan Percy on joskus sekoillut itsekin nimensä kanssa ja sitten opetellut sen ympäri ämpäri ulkoa, ettei aateliset anna sapiskaa. 😂 Ihan hyväkin varmaan että ottaa asian hoitaakseen, jottei sitten Vexillekään tule noloa hetkeä alttarilla. Vaikka saattaa se tulla joka tapauksessa. Voisin vain kuvitella että Vex rypistää koko lunttilapun jossain kohtaa ja vaan toteaa että vmp, tule tänne, darling. 😄 Ihanaa, että olet myös löytänyt tämän ja Vox-ficcieni pariin. 🖤

- Mai
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."