Okakettu: Päivänvalonpa tosiaan.

Ja vaihtoehtohistoriameininkikin on näemmä vähän tulkinnanvaraista. Ja kaikki muukin. Mutta koska olen väsynyt ja aivot ei toimi, niin kiitän vain kommentista ja toivotan hyvää syntymäpäivää! ❤️ Itse olet (edelleen) paras!
---
Toinen luku: LumeViiman teekuppi on ohutta, sinertävää lasia. Siihen maalatut aallot vellovat ja hyrskyävät, meri pyörteilee lasin pinnassa. Surun teekupissa vedenpinta on tyyni, pelkkä suora sininen horisontti – mutta se ei kerro muusta kuin siitä, että Viiman läsnäollessa Surun taikuus ei uskalla edes hengittää. Se painuu rintakehän pohjaan kuin pimeään kaivoon viskattu kivi.
"Kuinka päiväsi meni?" Suru yrittää.
"Hmm", Viima äännähtää vastaukseksi. Hänen kasvonsa ovat ilmeettömät. Oven vieressä seisova palvelija katselee kengänkärkiään, koska muun näkeminen olisi vaarallista.
"Minä kirjailin vähän", Suru jatkaa, kun Viima pysyy hiljaa. "Helmikirjailuja. Tanssiaisleninkiin, jotta se olisi valmiina viikon päästä. Skylla on luvannut opettaa minulle valssia ja merenkehruuta, ja ajattelin, että olisi hyvä harjoitella mekon kanssakin."
"Se on hyvä ajatus", Viima laskee kupin asetille. "Mutta ei Skyllaa. Olen valinnut sinulle toisen."
"Toisen?" Suru puristaa teekuppinsa kahvaa. Nyt taikuuskin vapisee sen verran, että lasimeren pinta väreilee.
"Tapaat hänet huomenna. Tulette varmasti toimeen."
"Hänet?" Kysymykset Viiman kanssa ovat aina riski. Joko ne ärsyttävät häntä, tai sitten –
"Hän tulee luoksesi huomenna aamulla."
Illalla Suru pukeutuu silkkimekkoon. Sekin on sininen: laskeutuva yö, tummuva hämärä.
Vuoteessa hän ajattelee mulperiperhosia, joiden toukkien koteloista mekon silkki on kehrätty.
Mulperiperhoset eivät osaa enää lentää, ja ne ovat sokeitakin. Syntyvät, syövät, munivat ja kuolevat, eivätkä koskaan näe tai edes välitä siitä kauneudesta, jota niiden elämästä kehrätään.
Vieras saapuu aamuyöllä, oikeammin. Suru herää lempeään koputukseen.
Hän nousee vuoteesta, silkki kahisee.
Ovensuussa seisova vieras on samanlainen kuin pimeä hänen ympärillään: vakava pehmeällä, hiljaisella tavalla. Hänen taikuutensa on kuunvaloa ja varjoja, tuulen havinaa öisessä oliivilehdossa.
"Sinä olet varmaankin Suru", vieras sanoo ja astuu sisään. Hänenkin musta paitansa on silkkiä, mutta siinä missä Surun mekko on koristeellista damastia, vieraan on rauhansilkkiä. Surun taikuus tunnistaa sen ja kertoo, lohduttaa: tuota paitaa varten ei ole tapettu toukkia, perhoset ovat eläneet vapaina.
"Minä olen Lume", vieras sanoo. Hänen äänensäkin on silkkiä, kuin
moareeta, läikekangasta: valo tanssii sanoissa ja jää viipyilemään lausuttuun nimeen.
"Sinun piti tulla vasta aamulla", Suru sanoo. Silkkimekko tuntuu liian ohuelta, kuunvalo liian kirkkaalta.
"Tulen silloin uudelleen", Lume sanoo. "Ja joka aamu sen jälkeen. Mutta myös öisin."
"Miksi?"
Lumeen taikuus venyttelee ja kuroutuu varjoiksi kuun hopeoimiin marmoriseiniin. Lume kumartuu lähemmäs ja kuiskaa:
"Aion varastaa sinut Viimalta."
"En halua tulla varastetuksi", Suru sanoo. Silkki iholla tuntuu hyytävän kylmältä.
"Vielä", Lume vastaa, ja vaikka hän itse onkin vakava, Lumeen taikuus ei peittele hymyään.