Kirjoittaja Aihe: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)  (Luettu 3069 kertaa)

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« : 08.05.2021 23:49:34 »
Nimi: Pimeään
Fandom: Harry Potter
Hahmot: Remus/Sirius
Ikäraja: K-11
Genre: AU, one-shot

A/N: Pieni surullisuusvaroitus! Kertokaa jos ikärajan pitäisi olla korkeammalla.


**


Mäen päällä oli majakka ja majakan valo syttyi joka ilta. Remus katseli sitä mökin ikkunasta. Viime keskiviikkona hän oli käynyt kylällä ostamassa jauhoja ja oli samalla kysynyt yleistavarakaupan mieheltä, kuka majakkaa hoiti. Mies oli kohauttanut olkapäitään. Kuulemma edellinen majakanhoitaja oli kuollut vuonna 1985: hiljainen mies, osti vain rautanauloja, kuivattua kinkkua ja viinaa. Hautajaiset oli pidetty lauantai-iltana, mutta sinne ei ollut mennyt ketään.

Sen jälkeen majakka oli ollut pimeänä yksitoista vuotta.

Nyt valo läikkyi majakasta kohti merta ja kylää ja pientä mökkiä, jossa Remus yritti saada keittiön ikkunaa sulkeutumaan ennen kuin sade valuisi lattialle. Tuuli vinkui mökin nurkissa ja heilutti irtonaista kattotiiltä, jonka Remus oli aikonut korjata siitä saakka, kun oli tullut tänne. Hän ei muistanut, milloin oli tullut. Hän ei osannut korjata mitään, eikä hän tiennyt, kuinka kauan oli ollut täällä. Hän kai odotti jotain, mutta ei tiennyt mitä. Mutta sellaista elämä oli.

Hän kaatoi kiehuvaa vettä kattilasta kahteen kuppiin ja jätti toisen tiskipöydälle. Sitten hän meni kuistille istumaan. Sade valui verhona alas katolta, mutta majakan valo näkyi silti. Se loisti koko yön ja hävisi vasta, kun taivas meren yllä alkoi muuttua vaaleammaksi. Silloin hän otti tyhjän teekupin, meni sisälle ja sulki oven.


**


Ainakin hän oli ollut täällä niin pitkään, että kyläläiset tunsivat hänet. Hän pyöräili kahvilan ohi ja rouva Jones heilautti hänelle kättään. Kun hän jätti pyörän sekatavarakaupan oveen, rouva Smith toiselta puolelta katua nyökkäsi hänelle teekuppi kädessään. Hän kävi ostamassa lisää jauhoa ja voita, ja kun hän talutti pyörää kohti rantatietä, rouva Davis käveli häntä vastaan.

”Herra Lupin”, rouva Davis sanoi.

”Rouva Davis”, Remus sanoi. Kukaan ei kutsunut häntä herra Lupiniksi. Herra Lupin kuulosti hänen isältään. Mutta isä oli kuollut kauan sitten, eikä kukaan enää kutsunut häntä myöskään Remukseksi. Kukaan ei kutsunut häntä miksikään. Joskus hän makasi öisin valveilla ja jutteli itselleen. Mutta se ei ollut sama asia, eikä sekään, kun piti itseään kiinni kädestä.

”Vieläkö se katto vuotaa?” rouva Davis kysyi.

”Ei enää”, Remus sanoi. Se oli loppunut itsestään kutakuinkin niihin aikoihin, kun hän oli lakannut itkemästä. Toisinaan hän toivoi, että pystyisi siihen yhä. Tuntui siltä että sydän alkoi jähmettyä. Mutta ehkä hiljaisuus oli kevyempää surua.

 ”Joko hän on tullut?” rouva Davis kysyi.

Remus vilkaisi kohti majakkaa. ”Kuka?”

”Mistä minä tietäisin?” rouva Davis kysyi. ”Mutta kai sinä olet jotakuta rakastanut. Et ole enää ihan nuori.”

”Olen ollut täällä pitkän aikaa.”

”Pitää miettiä mikä elämässä on tärkeää”, rouva Davis sanoi. ”Rahaa ei voi viedä mukanaan, eikä vaatteita, eikä parasta posliiniastiastoa. Eikä rakkauttakaan. Mutta se on silti ainoa, joka loistaa pimeän läpi.”

”Nythän on keskipäivä”, Remus sanoi.

”Kultaseni”, rouva Davis sanoi ja nyökkäsi kohti pyörän koria, ”osta seuraavalla kerralla kananmunia. Eihän voilla ja jauhoilla kukaan elä.”

Samana iltana, tai ehkä jonakin samanlaisena, Remus istui taas kuistilla ja katseli majakkaa. Hän ei ollut koskaan nähnyt merellä laivaa, mutta pakkohan majakan oli olla täällä laivoja varten.

Hän meni sisälle ja veti verhot ikkunan eteen, mutta valo näkyi silti. Se piirsi huoneeseen uusia varjoja, mutta kai se oli silti parempi kuin olla pimeässä. Hän mietti sitä ja silitti kasvojaan. Jos taivutti käden pään yli ja silitti nurin päin, tuntui melkein siltä kuin joku toinen olisi silittänyt. Kai hän oli haaveillutkin sellaisesta joskus. Mutta hän oli elänyt maailmassa, jossa sellainen oli mahdotonta. Tosin hän oli aina epäillyt, ettei vika ollut maailmassa vaan hänessä. Hän oli vääränlainen.

Hän pujotti käden housuihin, mutta mikään temppu ei saanut sitä tuntumaan jonkun toisen kädeltä. Majakan valo valui alemmas seinällä, kunnes se häilyi hänen polvillaan. Hän kuvitteli, että joku katsoi häntä sieltä, mutta eihän siellä ketään ollut. Hän oli yksin niin kuin tähänkin saakka, ja jos joskus oli ollut joku, hän oli jo unohtanut.


**


Keittiön ylimmässä kaapissa oli termosmuki, joka oli niin pölyinen, että hän joutui huuhtelemaan sen kolmesti. Hän täytti sen teellä ja laittoi reppuun. Mökin ovessa oli lukko, mutta hänellä ei ollut avainta. Hän jätti oven raolleen, otti repun selkään ja lähti kävelemään kohti majakkaa.

Hän pääsi majakan luo ennen kuin tuli pimeä. Ovi oli lukossa, joten hän istuutui kivelle majakan viereen ja joi teetä, kunnes tuli hämärä ja majakan valo syttyi. Se kurotti hänen ylitseen kohti merta ja kylää ja mökkiä, joka näytti täältä katsottuna niin pieneltä, että oli tuskin edes todellinen. Hän katseli sitä hetken ja kokeili sitten majakan ovea. Se oli auki.

Majakan ensimmäisessä kerroksessa tuoksui pöly. Hän nousi kierreportaita ylös ja jätti sormenjälkiä kaiteeseen, ja pöly vaihtui muihin tuoksuihin: vanha kokolattiamatto. Huone täynnä kirjoja. Hunajaa ja teetä. Suklaata. Jokin jota hän ei osannut nimetä. Hän sulki silmänsä ja kuvitteli, että joku käveli hänen vierellään. Kun hän avasi taas silmät, hänen vierellään kulki varjo, joka ei ollut hänen. Mutta kierreportaat olivat niin kapeat, ettei niitä voinut kävellä kuin yksin.

Ylimmässä kerroksessa oli ovi. Hän työnsi sen auki ja mietti, että elämässään hän oli kai useimmiten jäänyt suljettujen ovien taakse seisomaan. Mutta oli jo pitkään ollut liian myöhäistä. Asiat muuttuivat hämärässä.

Hän astui huoneeseen suljetun oven taakse ja jätti oven raolleen, mutta ei katsonut sitä enää. Keskellä huonetta oli kirkas valo, joka säteili joka suuntaan kohti ikkunoita, joista hän olisi nähnyt merelle, jos olisi katsonut.

Valon vieressä istui mies, joka poltti tupakkaa.

”Hei”, Remus sanoi.

”Hei”, mies sanoi ja laittoi tupakan pois. ”Kylläpä sinulla kesti.”

Remus istuutui tyhjälle tuolille miehen viereen kasvot merelle päin. Heidän varjonsa huojuivat sylikkäin ikkunalasissa. Taas oli alkanut sataa ja hänellä oli sellainen olo, että nyt hän olisi itkenyt, jos olisi vielä osannut.

”Miten niin kylläpä minulla kesti?” hän kysyi mieheltä, mutta katseli heidän varjoaan.

”Mikä vuosi nyt on?” mies kysyi. ”1998?”

Remus kohautti olkapäitään. Hän ei ollut laskenut.

”Sinun piti selvitä hengissä”, mies sanoi ja ojensi hänelle tupakan. Miehen sormet olivat lämpimät. Hän melkein pudotti tupakan mutta onnistui pitämään siitä kiinni, ja mies veti kätensä takaisin omaan syliinsä. ”Kuulitko?” mies sanoi. ”Sinun ei pitänyt kuolla.”

”En minä ole kuollut”, Remus sanoi.

Siihen mies ei sanonut mitään, sytytti vain itselleen uuden tupakan. Remuskin sytytti omansa. Hänellä ei ollut tulitikkuja, mutta hän pystyi pitelemään sormissaan pientä liekkiä. Hän laittoi tupakan huulien väliin ja veti henkeä mutta ei maistanut mitään. Joskus kauan sitten joku oli pidellyt häntä kädestä, pidellyt tupakkaa hänen huulillaan, nauranut, sanonut että kyllä hän sen oppisi, hän lakkaisi yskimästä – – – ja hän oli sanonut ettei halunnut oppia. Hän oli halunnut vain tarttua sen toiseen käsiin, antaa tupakan pudota pois ja kadota, pitää ranteesta kiinni, viedä kädet niskaan, mennä lähemmäksi, hengittää yhdessä, koskea nenällä poskea, koskea sormenpäillä vatsaan, kääriä vaatteita päälle ja pois, ja suudella, tietenkin suudella, ja kun hän mietti sitä, hän maistoi viskin ja kesän ja jotain suolaista.

Hän räpytteli silmiään. Mies otti tupakan hänen kädestään, nousi seisomaan ja käveli ikkunalasin luo. Sitten mies heitti tupakat lasin läpi alas mereen. Valo kieppui miehen ympärillä ja teki varjoista kipeämpiä.

”Tämä olisi pitänyt tehdä eri tavalla”, mies sanoi eikä katsonut häneen. ”Meidän olisi pitänyt tavata jossain muualla. Ja aiemmin. Nyt on liian myöhäistä.”

”Liian myöhäistä mihin?”

”Se on ainoa asia, joka loistaa pimeän läpi.”

Hän nousi seisomaan. ”Mikä?”

”Varmaan oli hetkiä”, mies sanoi, ”sellaisia hetkiä, jotka olisivat voineet muuttaa kaiken. Jos olisin tarttunut sinua kädestä kiinni. Vaikka silloin ihan viimeisenä päivänä.”

Remus pysähtyi miehen luo ikkunan eteen. Sade tuli kasvoille. Se tuntui itkemiseltä. Meri oli lakannut liikkumasta, ja taivaan reuna näytti mustalta verholta.

”Olisi pitänyt tarttua sinua kädestä”, mies sanoi ja tarttui häntä kädestä. ”Mutta ehkä sitten sinäkin olisit pudonnut.”

Lämpö valui hänen lävitseen. Hän silitti peukalollaan miehen kämmensyrjää ja hengitys tarttui kurkkuun, tai ei hän muistanut milloin oli hengittänyt muutenkaan. Hän oli ollut täällä pitkään.

”Ajattelin että tulisit tänne vanhana miehenä”, Sirius sanoi. ”Luulin että joutuisin odottamaan kauan. Minulla oli paljon tupakkaa. Mutta sinä tulitkin jo nyt.”

Hän veti Siriuksen lähemmäs. Heidän varjonsa suutelivat. Majakan valo valui mereen ja upposi. Hän ei muistanut paljoa, mutta hän muisti, miten oli halunnut kulkea verhon läpi. Ehkä hän olisi saanut tartuttua Siriuksen käteen, tai ehkä hänkin olisi pudonnut.

Jonain päivänä hän kertoisi Siriukselle kaikesta, mitä sen jälkeen oli tapahtunut, kaikesta paitsi siitä, miten oli katsellut huoneitten kattoja ja tuntenut ihonsa alla, että oli täysin yksin. Hän ei kertoisi, miltä tuntui olla yhä omassa kehossaan, hengittää ja kulkea seuraavaan päivään, kun sydän oli muuttunut niin kipeäksi että pelkkä herääminen sattui. Siitä hän ei kertoisi. Hän kertoisi Harrysta ja toivosta. Tai ehkä hän ei kertoisi sittenkään mitään, koska päiviä ei enää ollut.

”Tämän piti mennä eri tavalla”, Sirius sanoi. ”Meillä piti olla enemmän aikaa.”

”Meillä oli kaikki aika”, Remus sanoi ja mietti, että jos saisi elää elämänsä uudestaan, ehkä hän eläisi sen juuri näin. Ehkä hän tekisi samat virheet. Ehkä hän päätyisi taas tänne yksin, pakkaisi teetä reppuun ja kävelisi kierreportaita kunnes valo olisi niin kirkasta, että varjoista tulisi eläviä. Ja täällä hän kertoisi Siriukselle, että oli kai rakastanut Siriusta aina, tai ainakin olisi halunnut rakastaa, jos vain olisi uskaltanut. Hän oli kuvitellut, että oli jotain menetettävää. Nyt hän ei enää muistanut, mitä se oli ollut.

Hän puristi Siriuksen kättä. Sirius kosketti hänen kasvojaan. Heidän varjonsa olivat jo sulaneet yhteen. Valo värisi ja sammui heidän takanaan, ja he astuivat yhdessä pimeään.
« Viimeksi muokattu: 02.09.2021 20:44:16 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 267
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #1 : 10.05.2021 15:22:54 »
Luin tämän eilen illalla, mutta olin liian väsynyt ajattelemaan mitään järkevää kommenttia tähän. Joten nyt sitten uusin, virkein silmin yritän sanoa jotain :D

Aloitan tuosta ikärajasta. Se on mun mielestä hyvä, koska vaikka tämä on surullinen niin tässä ei silleen ole mitään mikä nostaisi ikärajaa ylemmäksi. Joten tämä on hyvä näin :)

Tässä oli kivan hämyisä tunnelma. Lisäksi tässä jäi tosi paljon lukijan oman tulkinnan varaan asioita ja siitä tykkään tosi paljon. Tuo koko majakka ja Sirius siellä odottamassa oli sellainen mikä jätti pohtimaan, että mitä tässä oikeastaan sanottiinkaan. Että oliko koko majakka edes todellinen ja oliko Remus sinne mennessään oikeastaan elossa vai sittenkin kuollut.

Lainaus
Hän kaatoi kiehuvaa vettä kattilasta kahteen kuppiin ja jätti toisen tiskipöydälle. Sitten hän meni kuistille istumaan. Sade valui verhona alas katolta, mutta majakan valo näkyi silti. Se loisti koko yön ja hävisi vasta, kun taivas meren yllä alkoi muuttua vaaleammaksi. Silloin hän otti tyhjän teekupin, meni sisälle ja sulki oven.
Mietin, että kenelle Remus sen toisen kupin laittoi. Siriukselle? Tarkoituksella vai tottumuksesta? Jotenkin ajattelin, että ehkä Remus teki sen niin automaattisesti ettei edes tajunnut itse asiaa. Ja se jos mikä on surullista.

Kuten tuossa sanoinkin jo, niin tässä oli hieno tunnelma ja paljon asioita joita saattoi tulkita mielensä mukaan. Vaikka tämä on surullinen tarina, niin silti tästä tuli jotenkin toiveikas olo. Sellainen, että kaikki menee lopulta kuitenkin hyvin.

Lainaus
Hän puristi Siriuksen kättä. Sirius kosketti hänen kasvojaan. Heidän varjonsa olivat jo sulaneet yhteen. Valo värisi ja sammui heidän takanaan, ja he astuivat yhdessä pimeään.
Tämä loppu oli hieno! Erityisesti tykkäsin, että tämän voi ajatella oikeastaan ihan miten itse haluaa. Itse näin tämän niin, että nyt nämä kaksi ovat yhdessä, missä ikinä sitten ovatkaan.

Kiitos tästä,
Vendela

Typo:
Hän jätti oven raolleen, otti repun selkään ja lähti kävelemään kohti majakka_.

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Eino

  • ***
  • Viestejä: 68
  • ava: Sokerisiipi
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #2 : 11.05.2021 14:12:53 »
Luin tämän ensin läpi ja ajattelin, että kaikki on ihan todellista paitsi Siriuksen tapaaminen majakassa, minkä Remus kuvittelee. Sitten luin Vendelan kommentin ja palasin uudestaan lukemaan, ja voi hitsi miten eri valossa näen tarinan nyt! Todellakin paljon jää lukijan oman tulkinnan varaan. Nyt pienen pohdinnan jälkeen tulkitsen tämän itse niin, että itse asiassa koko kylä on jonkinlainen välitila elämän ja kuoleman välissä. Rouva Davis kysyi Remukselta niin oudon toteavasti, että ketä sinä odotat, ihan niin kuin ilman muuta siellä jotakuta odotellaan. Hän sanoi myös kauniisti, että rakkaus on ainoa, joka loistaa pimeän läpi - ehkä se majakka on jonkinlainen symboli, vertauskuva tai metafora (mitä näitä nyt oli, sori äikän opettajat) tässä tarinassa :') En tiedä miksi Remuksella meni niin kauan lähteä mökistä majakalle ja mikä sai hänet lopulta lähtemään, ehkä hän vaan lopulta ymmärsi, että oli aika. Minäkin tulkitsen lopun niin, että Remus ja Sirius lähtivät yhdessä seuraavaan paikkaan, mikä se sitten onkin. Jotenkin tuo majakan valon sammuminen toi kuitenkin vähän jännät fiilikset, joten en tiedä oliko loppu onnellinen vai ei... Kiitos hienosta fikistä, nautin!


lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #3 : 11.05.2021 22:42:44 »
Vendela ja Eino, kiitos, mä olen lukenut teidän molempien kommentteja nyt ihan fiiliksissä ja just erityisesti siltä kannalta että miten olette tulkinneet tätä tarinaa! Ja hirveästi tekisi mieli tietysti lätkäistä tähän mun oma tulkinta, mutta en nyt tee sitä, koska en halua tehdä minkäänlaista "näin se 'oikeasti' meni" kannanottoa :') En oikein edes tiedä miten päädyin kirjoittamaan tämän, tää lähti sellaisesta abstraktista ideasta että "joo vois olla joku Remus/Sirius majakka-AU missä on joku syrjäinen majakka ja sitten ne tapaa siellä" ja sitten lähti siitä vähän keulimaan just tuolla kielikuva- ja tulkinnanvaraosastolla, hehee! Tää tuntuu myös itselleni tosi erilaiselta tarinalta kuin mitä oon yleensä kirjoittanut, tuntui että tässä on vähän tiiviimpää kieltä kuin mitä yleensä kirjoitan mutta erityisesti tää kielikuvien tai sellaisen potentiaalisen metaforisuuden määrä, tai symboliikan, tai en mäkään siis tosiaan tiedä mitä se on!  Mutta sellaisia asioita mietin tätä kirjoittaessani ja olipa hauskaa, ja erityisen hauskaa oli lueskella teidän mietteitä siitä, että mitä tässä oikeastaan oli meneillään!
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

marieophelia

  • Pajunkissa
  • ***
  • Viestejä: 841
  • 🇺🇦
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #4 : 03.06.2021 22:25:37 »
No voihan! Luin tämän nyt kolmannen kerran. Katsotaan osaanko sanoa mitään järkevää. :)

Vaikka tämä on AU, mä luen tätä jotenkin niin, että tämä kuvaa Remuksen mielenmaisemaa Siriuksen kuoleman jälkeen. Mä siis tulkitsen niin, että Remus ehkä fyysisesti jatkaa elämäänsä, taistelee Tylypahkan taistelussa jne. mutta hänen sielunsa olisi Siriuksen kuoltua siirtynyt tuonne majakkasaaren yksinäisyyteen.  Kaikki tuo minun olisi pitänyt tarttua sinua kädestä ja puhe Harrysta ja toivosta samoin kuin Siriuksen sinun ei pitänyt kuolla voisi lukea viittauksena canonin tapahtumiin. Ajattelen, että Remuksen elämä muuttui tavallaan kuoleman odottamiseksi sen jälkeen, kun hän menetti Siriuksen. Ihan samalla lailla kuin edellisetkin tulkitsen, että kaikki kylässä odottavat jotakuta ja siksi vain yksi ihminen kerrallaan voi nähdä majakan tornissa valoa.

Jotenkin ajattelen, että tuo ylimääräinen teekuppi pöydällä viittaa siihen, että Remus odottaa Siriuksen tulevan hänen luokseen (ehkä hän ei oikein usko, että Sirius todella on kuollut?), mutta tajuaa sitten lopulta, että ainoa keino päästä Siriuksen luokse on kuolla itse. Tai jotain sinne päin. Joka tapauksessa tämä on mielettömän surullinen! Varsinkin tuo, miten heidän varjonsa suutelivat, tiivistää tämän parituksen surumielisen katkeruuden.

Sisämaassa asuneena ysärilapsena on varmaan väistämätöntä, että mulle tulee majakasta ensimmäisenä mieleen Muumit. :) Vaikka tässä olikin jonkinlainen saaristokylä, mä näin lukiessa mielessäni samanlaisen majakan kuin Muumeissa ja Remuksen mökin sellaisena kuin majakanvartijan maja. Nämä mielleyhtymät vahvistivat tämän ficin melankolista mielialaa entisestään, sillä tulkitsin tätä myös sitä kautta, että Remuksen todellinen koti olisi majakassa, mutta hän nyt vaan on päättänyt asua mökissä aivan kuten Muumien majakanvartija. En tiedä, oliko tämä nyt ihan pöhkö mielleyhtymä. (Tiedän, että oon katsonut Muumeja liikaa.) :D Joka tapauksessa tämän ficin ympäristö on mielestäni hienosti valittu!

Toivottavasti tämä kommentti ei nyt mennyt aivan naurettavaksi ylitulkinnaksi! Halusin vain sanoa, että tämä ficci vaikutti muhun kovin vahvasti. Pidän tosi tosi paljon symbolisista tarinoista ja pidän tosi tosi paljon Sirius/Remuksesta, joten tämä osui kaikkinensa mun syvimpiin hermoihin.

Kiitos! <3

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #5 : 03.06.2021 23:05:15 »
marieophelia, ihanaa kun luit tämän ja kiitos kommentista! Mietin itse asiassa vähän että pitäisikö tähän edes laittaa tuota AU-merkintää... Mutta halusin jättää auki mahdollisimman monta tapaa lukea tätä, ja AU:han voi olla melkein mitä tahansa! Oli tosi kivaa lukea ajatuksiasi tästä, ihanaa että tästä löytyi kaikenlaista mietittävää! Täytyy myös tunnustaa, että olen jotenkin onnistunut ohittamaan Muumit melko lailla ja siksi Muumien majakanvartija ei ollut mulle tuttu, mutta kuulostaa hyvältä mielleyhtymältä. Ihanaa kuulla että tässä oli kolmannellakin lukukerralla vielä jotain jäljellä!
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #6 : 04.06.2021 17:21:16 »
Tykkäsin tämän mysteeristä! Tämä aukeni tosi herkullisesti pala palalta, en lukenut alkuunsa alkutietoja ja piti kesken kaiken mennä katsomaan, että onko tämä nyt AU vai ei, kun en malttanut vain antaa mysteerin viedä. Ja olihan se ja sitten mietin, että mihin suuntaan tämä on menemässä. Että onko ehkä jokin fantasia-AU ilman velhoja vai jokin vanhaan, mutta "oikeaan" aikaan sijoittuva. Loppu tuli minulle tosi yllätyksenä, mikä on kauhean kivaa, koska sellaiset mysteerit, joiden ratkaisu ei yllätä, ei ole kamalan antoisia mysteerejä ollenkaan :D

Itse luin tätä niin, että Remus itsekin ehkä tuossa tarinan aikana alkaa laskea yks yhteen, ensin keittelee teetä kahdelle, vaikka asuu yksin ja on asunut kauan, ei edes tajua keittelevänsä, majakka vetää puoleensa, mutta ei tiedä miksi, ja sitten lopuksi oppii muistamaan ja löytää takaisin Siriuksen luokse. Tämä on joku kuoleman jälkeinen välitila, mihin he on juuttuneet. Eläessä heidän välilleen on jäänyt paljon selvittämättömiä tunteita ja sen takia he eivät ole päässeet jatkamaan eteenpäin - on tuo "eteenpäin" missä tahansa sitten. Ja se vaatii juuri sen, että Remus ottaa ohjat käsiin, menee itse Siriuksen luokse. Ehkä eläessä hän sitten on torjunut tunteitaan Siriusta kohtaan enemmän kuin Sirius. Ja sitten Sirius menee ja kuolee (ehkä tahattomasti, ehkä tahallaan) ja jää sitten tuonne välitilaan odottamaan, että Remus tajuaisi tunteensa. Ehkä hän on siellä omasta tahdostaan odottelemassa, ehkä hänkin sitten syystä tai toisesta jumissa. Aattelen, kun Sirius sanoo, ettei odottanut Remusta näin pian, että Remus ottaa oman henkensä, ehkä Siriuksen menetys ja yksinäisyys on olleet liikaa, ja koska hän ei eläissään ole tajunnut, miksi niin yksinäinen ja surullinen on, jää hän sitten jumiin tuonne välitilaan, mikä ehkä peilaa sitten sitä yksinäisyyttä, mitä hän on elämässäänkin tuntenut. Aattelen, että vaikka Remus ja Sirius on molemmat todella läsnä tässä tarinassa, niin silti koko tämä kyläpahanen ja majakka on Remuksen omaa välitilaa, tai miten tätä ajatustani nyt selittäisin :D Kun Remus lopulta sitten osaa mennä Siriuksen luokse (kirjaimellisesti, kuvainnollisesti), niin heidän tekemättä jääneet asiat ratkeaa ja he pääsee jatkamaan matkaan sinne "minne tahansa".

En nyt osaa kommentoida mitään järkevää, halusin ehkä enemmän jakaa ajatuksiani, miten tän tarinan luin ja mitä asioita siitä jäi mieleen. Tämä oli tosi kaunis ja haikea, tykkäsin kovasti lukea ^^

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 392
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #7 : 05.06.2021 10:21:16 »
Avaruuspiraatti, kiitos, ihanaa kuulla että tämä tuntui mysteeriltä! Tämä oli kirjoittaessa mullekin vähän mysteeri, muistaakseni tämän alkuperäinen idea tai inspiraatio oli sellainen että "kirjoitanpa nyt AU-tarinan jossa Sirius on majakanvartija jossain syrjäisessä paikassa ja sitten Remus ilmaantuu sinne", mutta sitten tästä tulikin jotain aika lailla ihan muuta, tai ainakin oman tulkintani mukaan. Aprikoin myös tuota että laitanko tähän AU-merkintää ollenkaan, mutta luluen että AU-merkintä lisää tähän tulkinnan mahdollisuuksia huomattavasti, ja AU:han voi olla sekin vaikka mitä! Tosi antoisaa lukea mietteitäsi tästä ja että mitä tarinassa mahtoi tapahtua, en muista milloin viimeksi olisin kirjoittanut sellaisen tarinan missä näin kovasti innostun nimenomaan siitä, että lukijat kertovat mitä heidän mielestään tarinassa tapahtui, mutta tämän tarinan osalta se on kyllä ollut ihan parasta! Ja toisaalta hyvällä tavalla turhauttavaa kun tekisi mieli vastata että minun mielestä tämä meni näin mutta en missään nimessä halua tehdä sitä :') Ihanaa kun luit tämän ja kiitos kommentista!
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

HevosIhminen

  • ***
  • Viestejä: 7
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #8 : 14.08.2021 23:32:26 »
Kirjoitan tämän kommentin aikaan, jolloin mun pitäisi jo nukkua niin tää on varmasti sekava. Tuo tarina oli vaan samalla niin todellinen ja surullinen. Tulkitsin tarinan niin että Remus eli yksin ja suri kaikkia läheisiään, jotka olivat kuolleet. Kylä, mökki ja majakka olivat todelliset paikat, joissa Remus ja Sirius elivät molemmat yksin tietämättä että toiset olivat siellä. Kun majakan valo sammui molemmat astuivat eteenpäin, jonnekkin pois maan päältä.

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 752
Vs: Pimeään (Remus/Sirius, K-11, one-shot)
« Vastaus #9 : 04.09.2021 17:57:47 »
Oho, olipa tämä hauska ja ajatuksia haastava mysteerificci! Olen aika samoilla linjoilla Avaruuspiraatin kanssa, että minullekin tämä tarina sijoittuu välitilaan, jossa Sirius ja Remus kohtaavat seitsemännen kirjan tapahtumien jälkeen ja jonne Sirius on jäänyt odottamaan Taikaministeriön taistelun jälkeen. Ja myös siitä, että Sirius oikeastaan jää odottamaan Remusta, koska haluaa aloittaa seuraavan elämänvaiheen, tai elämän jälkeisen vaiheen yhdessä eikä erikseen, kuten on koko elämänsä tehnyt. Oikeastaan tämä onkin siis todella syväluotaava rakkauden voimaa kuvastava ficci synkästä tunnelmastaan huolimatta :P

Pidin aivan hurjasti tämän tulkinnanvaraisuudesta, sillä Remus/Sirius majakkasaarella on oikeasti aivan mahdollinen skenaario, jota lukisin mielelläni! Siriukselle sopisi tuollainen työ, jossa valvotaan yöt tupakkaa polttaen ja levotonta merta tarkkaillen, Remus taas keittäisi heille aina teetä yön pimeinä tunteina ja voisipa vielä käpertyä majakan pohjakerroksen lattialle nukkumaan pois sutensa aina täysikuun aikaan. Nautinkin tässä ficissä etenkin sen miljööstä aivan valtavasti ja tuosta pienestä kylätunnelmasta, joka tulee esiin alussa. Synkkä tunnelmakin pysyttelee sopivan etäällä, ehkä etenkin lopun ansiosta, ja oikeastaan tässä on paljon realismia, josta nautin. Erityisen paljon pidin tästä kohdasta:

Lainaus
Hän mietti sitä ja silitti kasvojaan. Jos taivutti käden pään yli ja silitti nurin päin, tuntui melkein siltä kuin joku toinen olisi silittänyt.

Ja myös sitä seuraavasta kappaleesta, sillä onnistut todella yksinkertaisella tavalla tavoittamaan jotain oleellista yksinäisyydestä ja kosketuksen sekä tunnustuksen kaipuusta. Ihminen katoaa, muuttuu näkymättömäksi, jos kukaan ei todella näe tai kutsu nimeltä. Huh, ahdistavaa ja sinun kirjoittamanasi samalla tuskallisen kaunista.

Nautin tästä tekstistä valtavasti. Kiitos kovasti, että kirjoitit!

between the sea
and the dream of the sea