Kirjoittaja Aihe: Notre Damen kellonsoittaja: Kotiinpaluu, S, oneshot  (Luettu 2070 kertaa)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 133
  • Kurlun murlun
Ficin nimi: Kotiinpaluu
Kirjoittaja: Ayu
Fandom: Notre Damen kellonsoittaja (Disney)
Ikäraja: S
Genre: Riitelyllä silattua draamaa :D
Mukana: Esmeralda & Clopin

Summary: Hänen olisi kai ollut syytä arvata, ettei hänen hiillostuksensa suinkaan ollut vielä ohi.

A/N: Mikäpä sen parempi tapa käyttää pari peräkkäistä vapaapäivää kuin mielikuvituksen jalostamiseen sanoiksi. :P Notre Dame-teema jatkuu ja mukana on tällä kertaa Esmeraldakin. Paritukseksikin hahmojen keskinäisen suhteen voi mieltää kaikin mokomin. En ole toistaiseksi kunnolla ehtinyt ajatella, olisiko näiden kahden välillä suorastaan jotain romanttiselta kalskahtavaa, mutta toisaalta olen asialle avomielinen. :D Jotain herttaista ilman muuta. Ficci sijoittuu heti sen perään, kun Quasimodo oli auttanut Esmeraldan pakoon Notre Damesta. Tätä oli hauska kirjoittaa.



***



Hämärän tunnelin muuttuessa hiljalleen valoisammaksi ja lopulta avauduttua Ihmeiden aukioksi Esmeralda uskalsi viimein hengittää. Vielä muutama tunti sitten hänellä ei ollut ollut paljoakaan toivoa päästä takaisin ja siitä jäytävästä epätoivosta kihonnut levottomuus piinasi häntä edelleen pienesti. Ajatus Notre Damen katedraaliin jäämisestä ikiajoiksi oli ollut rakennuksen kauniista puitteista huolimatta hirvittävä ajatus. Suurenmoinen tai ei, se oli silti vankila, kuten tuomari Frollo itsekin oli huomauttanut.

Tuttujen kasvojen näkeminen piristi häntä hetki hetkeltä enemmän. Moni mustalaistovereista oli nähnyt hänen hurrauksia kirvoittaneen pakonsa torilta sotilaiden hyökättyä ja kohottivat hänelle pikariaan kunnianosoituksena rohkeasta tempusta, kun hän käveli väkijoukkojen ohi. Toisilla tuskin oli aavistustakaan, mitä hän oli saanut kokea jälkeenpäin, luoja paratkoon. Hänet nähtiin yksinomaan sankarina, joka oli uhmannut itseään Claude Frolloa ilmekään värähtämättä. Sellainen asetelma oikeastaan sopi Esmeraldalle varsin hyvin. Hän halusi unohtaa koettelemuksensa mahdollisimman pian ja painua nukkumaan harvinaisen jännittävän ja hermoja veitsen lailla raastaneen yön jälkeen.

Hänen olisi kai ollut syytä arvata, ettei hänen hiillostuksensa suinkaan ollut vielä ohi.

Esmeralda!” tuttu ääni mylväisi jostain etäältä.

Nainen kääntyi tarkoituksellisen rauhallisesti ympäri aavistellen pahinta. Mikään Clopinin äänensävyssä ei antanut vinkkiä mistään positiivisesta, ja mies näytti suorastaan vimmaiselta marssiessaan häntä kohti.

”Kerro toki”, Esmeralda sanoi tyyneyttä tavoitellen.

”Missä ihmeessä sinä olet ollut?” Clopin äyskähti niin kovaan ääneen, että ihmiset lähellä katsahtivat heidän suuntaansa.

Esmeralda ei osannut sanoin kuvailla, miten paljon miehen äänensävy raivostutti häntä.

”Siellä ja täällä.”

”Ajattelit, että katedraalista syntyisi oikein nasta ja herttainen uusi koti?”

”Miksi oikein kysyt minulta mitään, kun näköjään tunnut jo tietävän kaiken?” Esmeralda näpäytti takaisin ristien kätensä puuskaan. Clopinilla tuntui usein olevan silmiä ja korvia ympäri kaupunkia. ”Ja jos sinulla olisi silmät päässäsi, huomaisit minun olevan nenäsi edessä enkä suinkaan katedraalissa. Jäitä hattuun, pyydän.”

”Vain kapiset rotat ovat tarpeeksi hölmöjä ajamaan itsensä ansaan tuolla tavoin, jos edes nekään.”

”Vertasitko minua juuri rottaan?” Esmeralda hämmästeli korviaan uskomatta. Hän oli kuullut samankaltaista törkyä monesti, muttei toisen mustalaisen suusta. Saati että hän olisi sitten ollut jokin rottaakin alempi ja epäviisaampi. ”Se kai tekee sinusta sitten oikein kuningasrotan!”

”Ei tuota sinun pikku seikkailuasi muuten pysty kuvailemaan. Vedit kunnon pohjanoteerauksen, onneksi olkoon vain!” Clopin tuhahti viitaten näennäisen välinpitämättömästi kintaalla hänen kuittailulleen. Esmeralda saattoi silti arvata onnistuneensa ärsyttämään takaisin toivotulla tavalla.

”Hienoa, kiitos! Jos sinulla on antaa jokin palkinto, odotan sitä edelleen.”

Clopin näytti siltä kuin olisi mielellään heittänyt häntä jollain. ”Ne, joilla leikkaa edes vähäsen, tajuavat juosta tulipaloa pakoon eivätkä loiki lähemmäs ihailemaan sitä!”

Kärsivällisyyden säilyttäminen osoittautui työlääksi hänen saadessaan niskaansa sellaisia provosoivia piruiluja ja tympeitä syytöksiä, mutta Esmeralda oli kuitenkin tarpeeksi valveutunut käsittääkseen muutaman asian.

Ensinnäkin Clopin jos kuka tiesi hänen uteliaan luonteensa ja varmasti osasi arvata senkin, että välittömän pakenemisen sijaan juuri se nimenomainen piirre oli saanut hänet jäämään torille valeasuun kätkeytyneenä. Kieltämättä hiiviskely sotilaiden nenän alla jäämättä kiinni oli ollut varsin virkistävää. Jotenkin puolivahingossa hänen tiensä oli sitten vienyt sisään Notre Dameen tunnelman ulkopuolella käytyä hivenen liian pingottavaksi. Katedraaliin päästyään jokin selittämätön oli saanut hänet laskemaan suojauksensa tyystin, eikä tilanne siitä eteenpäin ollutkaan edennyt mitenkään mairittelevasti.

Toiseksi Esmeralda tiesi, että Clopinin suuttumus kumpusi ennen kaikkea välittämisestä. Ehkä hänen oli syytä ajatella asiaa tämänkin näkökulmasta. Olisi hänkin ollut huolissaan samassa tilanteessa ja luultavasti esittänyt muutaman näpäyttävän huomautuksen osoituksena karkeasta virhearvioinnista. Kolmanneksi moinen kiihtyminen oli sekin Clopinin temperamentille tyypillistä, joten ehkä hänen ei olisi pitänyt yllättyä siitä niin.

”Hyvä on, olet oikeassa!” Esmeralda huokaisi syvään ja antoi käsiensä valahtaa rennoksi tiukasta puuskasta. ”Minun todella olisi pitänyt palata tänne asioiden kuumennuttua tarpeeksi.”

”Tuon minä juuri halusin kuulla”, mies totesi painokkaasti.

”Oletko nyt tyytyväinen?”

”Suurin piirtein.”

Sovittelevana eleenä Clopin tarjosi hänelle kättään. Sen kummempia empimättä Esmeralda tarttui siihen ja salli miehen nykäistä hänet tiukkaan halaukseen. Clopinin vaatteista leyhähti alkoholin katku, mikä oli luonnollinen seuraus Houkkien juhlasta. Se tuntui jollain tapaa kotoisalta ja suorastaan niin lohduttavalta, että osa hänestä olisi halunnut melkein liikuttua.

”On hyvä olla kotona”, hän tuumasi hiljaa miehen olkaa vasten.

”Tee palvelus ja ole pelästyttämättä minua enää noin”, Clopin mutisi hänen hiuksiinsa.

”En taida pystyä vannomaan mitään”, Esmeralda hymähti totuudenmukaisesti.

”Etpä tietenkään”, mies tokaisi kuulostaen siltä kuin olisi alistunut kohtaloonsa jo ennen kuin hän oli antanut vastaustaan. ”Mokoma.”



« Viimeksi muokattu: 30.07.2016 13:43:42 kirjoittanut Ayudara »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Helyanwe

  • ***
  • Viestejä: 121
Vs: Notre Damen kellonsoittaja: Kotiinpaluu, S, oneshot
« Vastaus #1 : 30.07.2016 14:49:24 »
Uuuuuuuu, luin tämän jo eilen, mutten ehtinyt kommentoimaan. Nytkin joudun puhelimella kirjoittamaan, mutta en jaksanut odottaa puolta viikkoa että pääsen koneelle koska tämä ansaitsee kommentin NYT.

Kaksikon kuittailu oli hauskaa ja sujuvaa (jos näin voi sanoa). Hieman ehkä särähti korvaan tuo "oikein nasta ja herttainen uusi koti", tai lähinnä tuo "nasta". Se ei ehkä sovi ajan henkeen (no en tiedä sopiiko mikään nykykirjoituksessa ajan henkeen, joten?) mutta kyllä tuo toisaalta sopii Clopinin suuhun.

Lainaus
Clopin näytti siltä kuin olisi mielellään heittänyt häntä jollain. ”Ne, joilla leikkaa edes vähäsen, tajuavat juosta tulipaloa pakoon eivätkä loiki lähemmäs ihailemaan sitä!”
No, Clopin on kyllä oikeassa tässä. Tykkäsin muutenkin tuosta vertauskuvasta.

Lainaus
”Hyvä on, olet oikeassa!” Esmeralda huokaisi syvään ja antoi käsiensä valahtaa rennoksi tiukasta puuskasta. ”Minun todella olisi pitänyt palata tänne asioiden kuumennuttua tarpeeksi.”

”Tuon minä juuri halusin kuulla”, mies totesi painokkaasti.

”Oletko nyt tyytyväinen?”

”Suurin piirtein.”

No awwwws, ihanaa sanailua. <3

Tykkään siitä, kuinka Esme tietää todellisen syyn Clopinin kuittailulle, eli juurikin se välittäminen. Nämä kaksi ovat kyllä upea yhdistelmä ja heistä lukisin (sekä kirjoittaisin, hupsis) mielelläni lisää. Kiitos tästä, toivottavasti sinulla riittää joskus vielä inspiraatiota näihin kahteen.
"Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta on velvollisuus huomauttaa."

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 133
  • Kurlun murlun
Vs: Notre Damen kellonsoittaja: Kotiinpaluu, S, oneshot
« Vastaus #2 : 31.07.2016 00:28:24 »
Verrattoman mukavaa, että tulit lukeneeksi tämän ja ilahdutit kommentilla!

Nasta... Hmm...En tullut ajatelleeksi kyseistä sanaa mitenkään erityisesti, oikeastaan vain synonyyminä näppärälle, mainiolle yms. joita yleensä käytän, ja tulin sitten valinneeksi tuon. Vaikuttivat molemmat sanat siinä lauseessa sopivan hahmon suuhun ihan nasevasti. Yhtä kaikki arvostan näkemystäsi. ^^

Juolahti muuten ohimennen mieleen tuosta itse (Disney)canonista: mikään ei mahda olla tympeämpää kuin huomata aika selkeitäkin oikaisuja ja taiteilijan vapauksia ottavia kohtauksia tai muita pieniä yksityiskohtia, jotka eivät todella sovi ajan henkeen. :P Tästä saisi vaikka romaanin aikaan, mutta räikeimpänä esimerkkinä päähäni putkahtaa leffan Tää jätkä on -biisi. Se on ainoa laulu, joka ei oikein sytytä ja jonka esitystapa muistuttaa paljon Aladdinin Ei kaveria parempaa -rallia. :D Niiden kohdalla en sanoisi, että aikakaudelle tyypillisiä elementtejä olisi vaalittu kovinkaan tunteella... En muista mitä kaikkea läppää gargoilit heittivät, mutta se niiden lurittelu on kyllä aika eeppistä. Onhan se kappale toki omanlaisensa tunnelmankeventäjä, kun kaikki menee heti sen jälkeen taas päin helvettiä. xD

Takaisin asiaan, köh. Todennäköisimmin näistä kahdesta ilmaantuu vielä tekstiä omasta puolestani ja luonnollisesti lukisin enemmän kuin mielelläni, jos ajattelit itsekin tarttua kynään näppikseen. (; Kiitoksia vielä!

- Ayu



 
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 620
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Notre Damen kellonsoittaja: Kotiinpaluu, S, oneshot
« Vastaus #3 : 21.03.2021 11:42:24 »
Hooo, riitelydraamaa! Mulla on Clopinista kai niin aurinkoiset mielikuvat, että tuntui jännältä lukea hänet noin kovasanaisena. Vaikka kyllähän hänen reaktionsa ymmärtää. Mistäs muustakaan vahvat tunteet kumpuaisivat kuin välittämisestä. Ja hyvä että Esmeraldakin ymmärtää sen, vaikka Clopinin sanat eivät kivoilta tunnukaan. Esmeraldalla on kyllä todella kypsä suhtautuminen loppujen lopuksi, vaikka aluksi näpäytteleekin takaisin. En mä vaan kykenis tuossa tilanteessa taipumaan siihen, että toinen olis oikeassa, kyllä mä ihan vaikka vain piruuttani vänkäisin vastaan :D

Lainaus
”Oletko nyt tyytyväinen?”

”Suurin piirtein.”
Tää oli jostain syystä mun mielestä ihan hirmuisen hauska :D Sä kirjoittelet aina niin kivaa dialogia ♥

Loppukin oli soma ja ihanan pehmeä. Hyvä että riita saatiin sovittua ennen kuin se ehti (minun silmissäni) edes kunnolla alkaakaan. Viisaampaahan se on sopia asiat eikä vääntää turhasta (vaikka just myönsikin et niin oisin varmaan itse tehnyt :D Mut mähän en mikään viisas ole). Mulla on muutenkin sellaiset ajatukset aina ollut, että Notre Damen kellonsoittajassa mustalaiset ovat keskenään tiivistä porukkaa, kuin yhtä suurta perhettä, ja vaikka perheeseen aina riitojakin mahtuu, tärkeintä on aina sopia ne :3

Nyt mun tekee ihan hirveesti mieli kattoo Notre Damen kellonsoittaja :D Täytynee avata telkkari ja Disney+ ja sukeltaa hetkeksi tämän leffan maailmaan (vaikka munhan piti tehdä tänään vaikka mitä muutakin 😅 Katotaa jääkö SK∞ aloittamatta tänäänkin...)
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 133
  • Kurlun murlun
Vs: Notre Damen kellonsoittaja: Kotiinpaluu, S, oneshot
« Vastaus #4 : 21.03.2021 12:57:24 »
Äää, apua näitä vanhoja ficcejä, jotka yhtäkkiä pomppaavat esiin. xD Kiitos kommentista, Larjus! <3

En ole aivan täysin perillä siitä, millainen henkilöhahmo Clopin on alkuperäisteoksessa, mutta Disneyssä hän on joo useammin hilpeän maaninen kuin kiukkuinen. Mutta täytyyhän sitä tietysti huolta kantaa rakkaasta ystävästä etenkin Pariisin tilanteen mentryä vähän levottomaksi.

Lainaus
Esmeraldalla on kyllä todella kypsä suhtautuminen loppujen lopuksi, vaikka aluksi näpäytteleekin takaisin.
Ehkä sitä ajattelee, että pääsee helpommallakin kun vaan myöntyy. :D

Hauska havainto tuokin, että riita loppuu ennen kuin ehtii alkaakaan. :D Riitelyficit ovat siinä mielessä kivoja, että jos lopussa sovitaan, lukijalle jää hyvä mieli ja on valmis kestämään epämukavuudenkin. Inhoan tekstejä, joissa on surkea loppu.

Notre Damen kellonsoittaja on kyllä yksi omia suosikkileffojani Disneyltä. <3<3 Siitä vain Disney+ auki!

Lainaus
Katotaa jääkö SK∞ aloittamatta tänäänkin...
Gihhh... No jaa, ainoa mitä menetät on ihastuttavat hahmot, sydämelliset kasvutarinat, hurtti huumori ja helkkaristi shippausmateriaalia. xD

- Mai
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."