Kirjoittaja Aihe: Sori kun suutelin | K-11 | synkistelyä ja uusia kohtaamisia tupareissa | Mikko/Jere, Edvin/Jokke  (Luettu 1240 kertaa)

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Nimi: Sori kun suutelin
Kirjoittaja: Altais
Ikäraja: K-11
Paritus: Mikko/Jere, Edvin/Jokke
Genre: Tämä yrittää olla yhdistelmä katkeraa angstia, uuden ihastumisen kutkuttavaa toiveikkuutta, hurt/comfortia ja mustaa huumoria.
Haasteet: Älyttömät otsikot 6. Teksti on saanut vaikutteita myös kuukausittaisesta tarinahaasteesta, jossa helmikuun prompteina olivat ainakin ystävyys, hellyys ja kontrasti joidenkin toisilleen vastakkaisten asioiden välillä. Tämän tekstin kontrasteja voisivat olla vaikkapa läheisyys ja etääntyminen tai katkeruus ja toiveikkuus.
Varoitukset: Mainintoja itsetuhoisista ajatuksista.

Tiivistelmä: Joskus toisten suuri onni tuntuu oikein korostavan omaa epäonnistumista ja kaikkea sitä, mitä itseltä puuttuu. Siltä ainakin tuntuu Mikosta, kun hän tapaa vanhat ystävänsä Edvinin ja Joken vuosien jälkeen, kun nämä juhlivat tupareitaan, uudelleen löydettyä rakkauttaan ja elämää ylipäätään. Mutta sitten Mikko kohtaa Jeren. Miehen, joka muistetaan tyyppinä, joka vuosia sitten putosi parvekkeelta kesken uudenvuodenjuhlien.

Kirjoittajalta: Tämä on aika random teksti, jota on varmaankin pakko pohjustaa kertomalla, että kertojapäähenkilöni Mikko on tapahtumahetkellä itsesäälisessä kännissä, ja sen on tarkoituskin näkyä tekstistä. Tämä on oikeastaan kirjoitettu one-shotiksi, mutta laitoin sen kuitenkin kahteen osaan ihan vain pituuden ja luettavuuden takia. Tämä on rakenteeltaan hyvin hyppelevä, joten halusin sillä lailla luoda edes jotain selkeyttä. :) Tekstiä pitäisi pystyä kohtuullisen hyvin lukemaan ilman aiempaa hahmotuntemusta, mutta spoilerin alla kuitenkin hiukan taustoitusta.

Spoiler: näytä

Mikko on ihan uusi hahmo, joka ei ole esiintynyt aiemmissa Edvin/Jokke -teksteissä (paitsi taitaapa sittenkin olla kerran ihan maininnan tasolla). Hän on Edvinin vanhin lapsuudenystävä, ja ihan hyvä kaveri myös Joken kanssa, vaikka tiettyä kateutta onkin ilmassa. Tarinan toinen päähenkilö Jere on tavattu aiemmin tarinassa Yhä se sama poika, K-15. Hän on Joken entinen poikaystävä, joka ei aina ole ollut mikään mukava tyyppi. Jeren hahmo jäi jotenkin pyörimään mielessäni tuon aiemman tekstin jälkeen, ja nyt hänet päästään tapaamaan vuosia myöhemmin aikuisena. Mikko, Edvin ja Jokke ovat tässä noin 36-vuotiaita, ja Jere on heitä kolmisen vuotta vanhempi. Edvin ja Jokke ovat tällä kertaa hiukan sivuroolissa, mutta kuitenkin tiiviisti mukana menossa. Ai niin, ja olen alkanut mielessäni laittaa heitä myös kartalle ja päätynyt siihen, että aikuiset Edvin ja Jokke vaikuttavat Jyväskylässä. Ajattelisin,  että nuorina he olisivat asuneet jossain päin Varsinais-Suomea, ja Mikko ja suurin osa muista hahmoista asuisi sillä suunnalla edelleen.





Olkoon matkas vailla kärsimystä
Aina kun mahdollista
Eihän se aina oo mutta
Olkoon purjeissasi myötätuulta
Sulle sitä toivomme poloinen poika


(Ursus Factory: Eläköön)





Sori kun suutelin



1.


Ihan ensin olimme me neljä. Minä, Edvin, Susanna ja Antti. Vain me, ei ketään muita. Erottamaton nelikko, aina pitämässä toistemme puolia muuta maailmaa vastaan.

Katso nyt meitä.

Katso oikein tarkkaan tätä kuvaa. Arvaatko, minkä luokan kaverikuva se on?

Ei, ei ole ekaluokan. Kyllä me tässä olemme jo ihan selvästi toisella luokalla. Ekaluokalla Susannalla oli vielä pitkät letit, mutta tässä hiustyyli on vaihtunut. Tuollaista jälkeä tulee, jos leikkaa molemmat lettinsä korvan alapuolelta poikki kynsisaksilla. Aika hieno tyyli, vai mitä?

”Ootko ajatellu kokeilla?” Jere kysyy.

Saamari. Kauanko oikein olen jutellut tässä itsekseni samalla, kun hän on vain istunut hiljaa ja kuunnellut? Ei pitäisi juoda näin paljon, ei todellakaan pitäisi.

Jere nykäisee minua kevyesti poninhännästä ja kun käännyn katsomaan, hän virnistää ja kohottaa kulmiaan. Minulla on kädessäni kulmista hiirenkorville taittunut vanha valokuva, ja kun Jere nojautuu lähemmäs katsoakseen sitä, hänen vartalonsa koskettaa kevyesti olkapäätäni, eikä hän vetäydy pois. Minä olen sellainen, jolle läheisyys ja kosketus ovat joskus aika pelottavia juttuja, mutta Jere ilmeisesti ei ole.

Me istumme kalliolla keskellä metsää. Ollaan luultavasti jo aamuyön puolella. Siitä on jo aikaa, kun häivyin mitään selittelemättä Edvinin ja Joken tupareista ja pakenin yksinäni tänne metsään selvittelemään päätäni ja näitä liian raskaita ajatuksia. Tiedän, että minun pitäisi jo palata toisten luo, mutta jokin pidättelee minua, enkä voi liikahtaakaan.

Ehkä ongelmani on vain se, että Edvin ja Jokke ovat niin hiton onnellisia, että sitä on vähän vaikea katsella sivusta. Se muistuttaa kaikesta siitä, mitä jotkut tässä elämässä saavat, mutta se nyt vain ei ollut minun osani. Kuulostaako siltä, että olen vain yksinäinen, katkera paska, joka kadehtii toisilta pois heidän onneaan?

”Ei se nyt siltäkään kuulosta”, Jere sanoo. ”Mutta se kuulostaa surulliselta.”

”Vittu, sanoinko mä senkin ääneen?” huokaan ja nojaan pään polviin.

Jere nauraa ja taputtaa minua olalle. Hänellä on kiva nauru. Siitä tulee vähän parempi olo, vaikka tässä ei paljon muita ilon aiheita olisikaan.

”Sanoit.”

On totta, että minä pakenin metsään kesken juhlien Edvinin ja Joken takia, ja kaikkien niiden muidenkin onnellisten pariskuntien. Ne olivat tehneet soittolistan kaikista vanhoista hiteistä, joita kuunneltiin Silloin Joskus Kun. Kaikilla muilla oli niin hauskaa, biisit toivat mieleen vanhoja, hyviä aikoja. Edvin tanssitti Jokkea olohuoneessa ja sanoi, että rakas, eikö tämä ollutkin aina salaa meidän biisi? Jokke alkoi laulaa kappaleen mukana, hei älä koskaan ikinä muutu, ja Edvin katsoi häntä niin kuin vain Edvin osaa. Niin kuin olisi juuri nyt maailman onnellisin ihminen, ja sitähän hän varmaan olikin.

Mutta nyt, kun istun täällä metsässä, en enää olekaan tässä vain siksi, etten halua mennä takaisin juhliin. Vaan koska jollain oudolla tavalla minä myös haluan olla tässä juuri nyt. Yöllä keskellä metsää tuon tuntemattoman tyypin kanssa, josta en tiedä juuri muuta kuin nimen ja palasia pimeästä menneisyydestä.

Jokin Jeren olemuksessa pitää minut naulittuna näille sijoilleni. Ehkä se on hänen seksikkään käheä äänensä, pehmeä naurunsa, tai sitten se on tuo tapa, jolla hän katsoo minua. Tiedän, ettei minun missään nimessä pitäisi ajatella näin, koska tietystihän minä tiedän, mikä tyyppi Jere on. Mutta ehkä se onkin juuri tämä vaaran tunne, joka minuun vetoaa. Jos minä jotain olen aina osannut, niin sotkea omat asiani. Siitä kai tässäkin on kysymys.

”Mikko?” Jere kysyy ja tönäisee minua vähän. Ai hemmetti, hän tietää nimeni? No, se on vaikuttavaa.

”No?”

”Mä esitin sulle kysymyksen tuossa hetki sitten.”

”Jaa, siis minkä kysymyksen?”

”Siitä hiustyylistä.”

En voi olla nauramatta. Jere on siis oikeasti kuunnellut näitä sekavia sepustuksiani, eikä vain esitä kuuntelevansa?

”Ai, ihan tosissasi meinaat, että leikkaisin mun hiukset lyhyiksi kynsisaksilla? Älä luule. Mä olen kasvattanut niitä todella monta vuotta, ja ne on luultavasti mun ainoa edes vähän kiinnostava ominaisuus.”

”Tosta mun täytyy olla eri mieltä”, Jere sanoo. ”Mun mielestä sä olet monella muullakin tavalla kiinnostava.”

”Älä nyt. En todellakaan ole.” Olen herkkä punastelemaan, ja juuri nyt Jeren sanat saavat poskeni kuumottamaan kiusallisella tavalla.

”Oletpa. Sua on kiva kuunnella. Ja katsella myös.”

Jeren sanat vetävät minut täysin sanattomaksi. Vilkaisen häntä varovasti, mutta hän ei katsokaan minua vaan sitä vanhaa kaverikuvaa. Jotenkin kuva on päätynyt hänen käteensä, vaikken tiedä, missä vaiheessa se tapahtui.

”Sulla jäi muuten juttu kesken tästä kuvasta”, hän sanoo, ehkä vain rikkoakseen kiusallisen hiljaisuuden. ”Sä kerroit, että tämä tässä on Susanna. Mutta keitä nämä muut kolme siis on?”

Naurahdan vaivaantuneesti ja vilkaisen taas kuvaa. Osoitan sormellani vaaleaa poikaa Susannan vieressä. Se olen minä. Kouluaikoina minulla ei vielä ollut pitkää tukkaa, ja senpä tähden minä en juurikaan erotu taustasta. Olen aina ollut se porukan väritön tyyppi. Se hiljainen, ujo poika, jota olisi varmaan kiusattu koulussa armotta, jos rohkeammat kaverit eivät olisi olleet pitämässä puoliani. Aika surkeaa, vai kuinka? 

”Ei mun mielestä”, Jere kommentoi. ”Ei ujoudessa ole mitään vikaa. Oikeastaan se on aika viehättävää.”

En kehtaa katsoa häntä, joten esitän, etten kuullut, ja jatkan puhumista. Osoitan sormellani leveästi hymyilevää poikaa, joka seisoo kuvassa yläpuolellani ja pitää kättä olkapäälläni. Se on Antti. Niin, juuri se tyyppi, joka ilmestyi tänään juhliin itseään viisitoista vuotta nuoremman blondin kanssa. En tiedä, miten Antti oikein tekee sen. Ei kai kukaan oikein tiedä. Antilla nyt vain on aina ollut kyky tulla huomatuksi, minne meneekin. Varsinkin naiset huomaavat Antin aina, ja Antti huomaa heidät.

Ja sitten on vielä tämä söpö kaveri tässä. Tunnistat varmaan? Kyllä, aivan. Se on Edvin. Meidän suloinen Edvin, jolla oli jo lapsena tummansiniset mustikkasilmät ja hymykuoppa vasemmassa poskessa. Kuvassa häneltä puuttuu pari hammasta, ja eikö vain hän olekin niin söötti, että hänet tekisi mieli vain ottaa syliin ja halata? Hän oli jo pikkulapsena maailman valloittavin ja ihanin, ja sellaiseksi myös jäi. Etenkin, jos Jokke Takalalta kysytään.

”Miksi sä sanot sen noin katkerasti, Mikko? Etkö sä just sanonut, että Edvin on sun pitkäaikaisin lapsuudenystävä?” Jere katsoo minua aika vakavasti, melkein kuin olisi vähän huolissaan.

”Niinhän se olikin.”

Ihan ensin tosiaan olimme Edvin ja minä. Minä ja Edvin. Me olimme parhaita kavereita jo ennen Susannaa ja Anttia. Edvin asui minun kotini naapurissa ja oli minua kaksi viikkoa nuorempi. Meidän äitimme veivät meitä yhdessä lähipuistoon keinumaan, ja sillä lailla meistä tuli ystäviä, vaikkei kumpikaan meistä oikein muista, miten se tapahtui. Me aloitimme yhdessä päiväkodin. Eskarin. Koulun. Partion. Jalkapallon. Kaiken mahdollisen. Mihin tahansa menimmekin, me menimme sinne yhdessä.

Yhdessä me myös teimme kaikki ne tavanomaiset nuoruuden kielletyt jutut. Varastimme kaupasta karkkipussit, juoksimme lähimetsään ja piilouduimme ison kiven taakse peläten kiinnijäämistä. Sen samaisen kiven takana me muutamaa vuotta myöhemmin poltimme ensimmäiset tupakat ja joimme ensimmäiset, taskulämpimät kaljat. Sen kiven takana Edvin kertoi minulle, että vuotta vanhempi Sanni oli pussannut häntä koulun discossa, ja se oli ollut hänestä inhottavaa. Nauroimme niin, että vatsalihaksiin alkoi sattua, ja minäkin olisin halunnut pussata Edviniä, mutta en tietenkään pussannut.

Mutta sitten aloitimme ysiluokan. Lukuvuoden ensimmäisenä aamuna Jokke Takala astui sisään luokkamme ovesta ja sytytti tähdet Edvinin silmiin, eikä nähtävästi edes kaksikymmentä vuotta ole riittänyt niitä sammuttamaan.

”Älä ole siitä vihainen Jokelle. Sillä nyt vaan on sellainen vaikutus ihmisiin. En mä usko, että se edes tiedostaa sitä itse.” Puhuessaan Jokesta Jere hymyilee niin lämpimästi, että minun on pakko tuhahtaa ääneen.

Ai niin. Olisihan se pitänyt muistaa, että Jere on joskus seurustellut Joken kanssa. Kai hän edelleenkin on vähintään hiukan rakastunut Jokkeen. Kukapa nyt ei olisi? Tai niin ainakin Edvin sanoisi, jos kuulisi tämän nyt. Edvin itse on ollut rakastunut Jokkeen päivästä yksi alkaen. Kaikkihan sen näkivät, mutta silti Edvin raukka kuvitteli, että onnistui pitämään sen omana tietonaan.

Jään katselemaan Jereä tarkemmin. Hänen hiuksensa ovat sivuilta lyhyet ja päältä pitkät, ja ne pitkät hän on koonnut ylös takaraivolleen sellaiseksi, jota joku varmaan sanoisi miesnutturaksi. Silmät ovat vaalean jäänharmaat, mutta kun häntä katsoo silmiin, vaikutelma on kaikkea muuta kuin jäinen.

On hiukan vaikea uskoa, että tämä sama Jere on joskus kauan sitten uhannut tappaa Jokke Takalan, paloitella ja hävittää jokaisen palasen eri taloyhtiöiden roska-astioihin, ja kaikki tämä ihan vain siksi, ettei Jokke halunnut enää seurustella. Mutta koska siitä on kulunut parikymmentä vuotta, ja koska Jeren väitetään olevan nyt eri ihminen kuin silloin, päätän olla ottamatta sitä puheeksi.

Jerellä on lävistys kulmassa, huulessa ja nenässä. Vasemmassa korvassa niitä on ainakin seitsemän. Kaulalla ja paljaissa käsivarsissa on niin paljon tatuointeja, ettei ihon väriä ole ihan helppo erottaa niiden alta. Farkut ovat rikki revityt ja haalean siniset, samaa sävyä hänen silmiensä kanssa. Lahkeet on kääritty niin, että nilkat jäävät paljaiksi. Kuluneet tennarit ovat likaisenvalkoiset. Jokin Jeren olemuksessa kertoo, että hän on nähnyt osapuilleen kaiken, varsinkin kaikki elämän nurjat puolet. Mutta silti hän onnistuu näyttämään järjettömän nuorelta. Ei uskoisi, että hän oikeasti on minua joitain vuosia vanhempi.

En edes tajua tuijottavani ennen kuin Jere tarttuu minua leuasta ja hymyilee.

”Anna mä arvaan, mitä sä mietit just nyt”, hän sanoo hitaasti, ja hänen lämpöiset jääsilmänsä katsovat suoraan sieluuni asti. ”Sä mietit, että toi on nyt se jätkä, joka putosi joskus parvekkeelta kesken uudenvuodenjuhlien.”

”En mä miettinyt sitä. En mä edes tiennyt mistään sellaisesta.”

Tiesinpä. Kaikki ovat kuulleet sen jutun. Lukion ensimmäisen vuoden joululomalla Jokke vei Edvinin niihin kuuluisiin uudenvuodenjuhliin, joissa hänen entinen poikaystävänsä Jere putosi vahingossa parvekkeelta vain, koska oli niin sekaisin päästään ja helvetin mustasukkainen Edvinin takia. Kaikki tietävät myös, että Edvin pelasti Jeren hengen tai ainakin kävelykyvyn sinä yönä, ja ettei Jere sen jälkeen enää koskaan uhannut tappaa tai muullakaan tavoin vahingoittaa Jokkea.

”Sä oot Mikko tiedätkö aika söötti, kun valehtelet.”

Sana iskee tajuntaani kuin tuhat volttia. Onko kukaan koskaan ennen sanonut minua söötiksi? Olen tietenkin myös liian kännissä ja muutenkin vähän epätasapainossa juuri nyt, mutta tuon sanan kuuleminen Jeren suusta saa minut sekaisin tehokkaammin kuin mikään muu. Kun hän lausuu sen tuolla lailla pehmeästi, ja kun hänen katseensa lepää minussa niin kuin hän oikeasti näkisi jotain katsomisen arvoista…

En tiedä, miten kaikki oikein tapahtuu, mutta yhtäkkiä huuleni ovat Jeren huulilla. Vedän hänet tiukalla otteella lähemmäs itseäni. Hän horjahtaa minua vasten, mutta en päästä irti. Imen hänen alahuultaan siitä kohdasta, jossa on huulikoru. Annan kieleni löytää hänen kielensä. Hän maistuu metallilta ja minttupurkalta ja muutenkin jotenkin suloiselta, ei ollenkaan sellaiselta pahalta pojalta, joka hän on. Minun pääni menee vielä enemmän sekaisin kuin se jo ennestään on.

Sitten vasta tajuan, mitä oikein olen tehnyt. Hyvin kiireesti minä vetäydyn kauemmas ja kurkotan katsomaan alas jyrkänteen reunalta. Miten maa tuolla alhaalla näyttääkin noin houkuttelevalta? Olisiko nyt järkevintä hypätä?

”Mikko”, Jere sanoo. Pehmeästi. Melkein kuin kutsuen minua.

”Sori.”

”Mikko hei. Eipäs synkistellä nyt. Ei enää. Eiks me jo sovittu, että tänä yönä kukaan ei putoa mistään. Ei viitsitä tehdä sellasta Edvinille ja Jokelle enää toista kertaa. Okei?”

”Vittu. Sori. Anteeksi.”

Ihan oikeastiko menin ja suutelin juuri äsken Jereä? Kuuluisaa, pelättyä, vaarallista Jereä, joka tunnetaan myös tyyppinä, joka putosi parvekkeelta kesken uudenvuodenjuhlien? Ja joka on esittänyt tappouhkauksia Jokke Takalalle?

”Miksi sä pyydät multa anteeksi?”

”Etkö sä tiedä?”

”Oletko sä siis pahoillasi siitä, kun suutelit mua?”

”Joo. En mä tarkoittanut tehdä niin.”

”Kuten mä jo sanoin”, Jere aloittaa. Koko kehoni sähköistyy, kun hän siirtyy lähemmäs ja tarttuu minua leuasta. ”Sä olet helvetin suloinen, kun sä valehtelet.”

Tällä kertaa hän suutelee minua. Aurinko on pian nousemassa, vaikka onkin vielä yö. Tajuan maistuvani törkeästi viinalta, mutta sillä hetkellä en piittaa. Tartun Jereä siitä ihanasta miesnutturasta ja annan kieleni taas leikkiä hänen huulikorullaan. Tällä kertaa luvan kanssa. Maailmani pyörii, mutta Jere pitää kiinni eikä päästä minua enää liian lähelle reunaa. Tiedän jo, etten minä oikeasti halua pudota, enkä kai koskaan halunnutkaan.







2.



Elämässä tulee joskus vastaan hetkiä, jotka jakavat ajan ikään kuin kahtia: aikaan ennen ja aikaan jälkeen. Minun elämässäni sellaisia ei ole kovin paljon, koska enimmäkseen elämä on ollut minulle aika tasapaksua.

Mutta minulla on tunne, että juuri tästä hetkestä on tulossa sellainen. Että vielä joskus minulle on olemassa aika ennen Jeren suutelemista, ja aika sen jälkeen. Saattaa olla, että tämä hetki aamuöisessä metsässä jakaa minun ajanlaskuni kahtia.

Nyt on hyvä hetki pysähtyä hiukan miettimään, miten oikein päädyin tähän tilanteeseen.

Kaikki alkoi siitä, kun Edvin soitti minulle yllättäen, vaikken ollut kuullut hänestä aikoihin. Hän kertoi, että he Joken kanssa olivat ostaneet Jyväskylästä talon ja muuttaneet siihen melkein kuin hetken mielijohteesta. Nyt he halusivat jakaa pienen palasen onneaan meidän muidenkin kanssa tuparien muodossa. Niihin oli kuulemma kutsuttu kummankin kaikki kaverit. Vanhat ja uudet. Yhteiset kaverit, ja kummankin omat kaverit.

”Kai sä pääset tulemaan?” Edvin kysyi vetoavimmalla osaamallaan äänellä. ”Antti ja Susannakin on tulossa. Niin, ja Ville tietysti. Ja Antin joku uusi tyttöystävä. Sonja, vai oliko se Sofia? En mä oikein pysy kärryillä Antin kuvioista. Mutta no, kuitenkin. Jos säkin tulisit, olisi meidän vanha porukka kasassa pitkästä aikaa.”

Ensin en aikonut lähteä ollenkaan. Sen jälkeen, kun Edvin muutti lukion jälkeen opiskelemaan Jyväskylään ja jäi sinne, meidän tuli pidettyä yhteyttä vain harvakseltaan. Nyt vuosien jälkeen hänen näkemisensä tekee aina hiukan kipeää. Ei siksi, etteikö hän olisi samanlainen kuin aina ennenkin, vaan oikeastaan juuri siksi, koska hän on.

Edvin on edelleen Edvin, mutta hän ei ole minun, eikä koskaan ollutkaan. Useimmiten sitä on helppo olla miettimättä, mutta kun hänet näkee pitkän ajan jälkeen, aina se palauttaa takaisin pintaan jotain vanhaa ja kauan sitten kuopattua.

Mutta kun Edvin pyytää minulta jotain noin, en minä osaa vastata ei. En ole ikinä osannut.

Automatka Jyväskylään kesti taukoineen melkein viisi tuntia. En tiedä, mikä hulluus sai minut suostumaan, kun Susanna sanoi, että hänen ja Villen perheautossa on ihan hyvät takapenkkitilat.

”Kyllä sinne mahtuu ihan hyvin kolmekin, Mikko”, hän vakuutteli. ”Älä suotta maksa itseäsi kipeäksi näillä bensanhinnoilla, kun meillähän on kuitenkin sama matka.”

Koko pitkän matkan Jyväskylään minä kuuntelin Susannan ja Villen väittelyä milloin mistäkin. Ikinä ne kaksi eivät ole samaa mieltä mistään, ja silti ne vain jaksavat rakastaa toisiaan vuodesta toiseen. Muistan edelleen ne kotibileet, joissa he ensin huusivat toisilleen, sitten yhtäkkiä suutelivat, ja kaikki muut seisoivat vieressä ihmettelemässä, mitä oikein tapahtui. Se oli ysiluokan syksyä, ja Susanna ja Ville ovat olleet enemmän tai vähemmän tauotta yhdessä aina siitä lähtien.

Takapenkillä Antti imutteli uutta tyttöystäväänsä, jonka nimi oli Sofia. Minä istuin siinä vieressä ja katselin ohi vilistäviä maisemia pirun kiusaantuneena. Olin heille pelkkää ilmaa, kunnes jossain Tampereen yläpuolella Sofia yhtäkkiä muisti, että minäkin olin paikalla. Hän katseli minua kiusallisen tarkkaan ja sanoi sitten, että hei, Mikollahan on aivan ihana, pitkä elovenatukka. Hän alkoi hypistellä poninhäntääni ja selittää Antille, miten kiva hiuksiani olisi letittää.

”Niin muuten varmaan olisikin”, Jere keskeyttää ja antaa sormiensa liukua poninhäntäni läpi. ”Saanko mä kokeilla?”

”Mä en kyllä hyvällä tahdollakaan usko, että sä osaisit letittää”, sanon ja nauran. Oikeasti pelkkä ajatuskin Jeren sormista hiuksissani tekee minut levottomaksi. ”Sä et näytä mieheltä, joka osaisi letittää.”

”Kuules nyt Mikko, mä osaan olla joskus aika yllätyksellinen mies.”

Jere avaa poninhäntäni ihailtavan hellävaraisesti, ja alkaa kammata hiuksiani sormillaan pehmein, varovaisin liikkein. Yksikään liike ei tee kipeää, toisin kuin Sofian armoton käsittely. Jere asettautuu istumaan ihan minun taakseni. Hänen jalkansa ovat molemmin puolin minua, melkein kuin minun ympärilläni. Käsivarret nojaavat selkääni vasten. Kaikki tämä tekee oloni niin kihelmöivän levottomaksi, että minun on pakko harhauttaa itseäni ja jatkaa puhumista.

Me tulimme perille Edvinin ja Joken luo johonkin aikaan iltapäivästä. Olimme aika paljon etuajassa. Muut vieraat eivät olleet vielä tulleet, ja juhlavalmistelut olivat herttaisesti hiukan kesken. Jokke oli parhaillaan kiinnittämässä paperilyhtyjä omenapuihin. Niitä oli vähintäänkin monta sataa. Illan pimetessä ne näyttäisivät arvatenkin fantastisilta. Katselin ympärilleni, mutta Edviniä ei näkynyt missään.

”Se sai päähänsä, että vielä ehtii maalata etelänpuoleisen seinän kertaalleen ennen vieraiden tuloa”, Jokke selitti meille. ”Siitä on paljastunut ihan mieletön remppareiska sen jälkeen, kun me muutettiin tänne.”

Juuri silloin Edvin ilmestyi talon kulman takaa. Hänen mustat vaatteensa olivat sieltä täältä keltaisessa maalissa. Jokke veti hänet heti syliinsä eikä välittänyt, vaikka maalia tarttui häneenkin.

”Rakas, sä olet ihan sitruunalakun värinen”, hän sanoi. ”Ja sähän tiedät, miten paljon mä rakastan sitruunalakua. Nyt mun on pakko syödä sut.”

Edvin nauroi, ja Jokkekin nauroi. Susanna pyöritteli heille silmiään mutta sanoi kuitenkin, että he olivat suloisia. He näyttivät niin rakastuneilta, että se sattui sieluuni vähän. Minua alkoi kaduttaa entistä enemmän, että edes lähdin koko reissuun. Mutta koska sitä ei enää voinut perua, minun oli keksittävä jokin selviytymiskeino, ja minä valitsin juomisen.

”Joo, mä tajuan sua kyllä”, Jere nauraa. ”Ne todella on välillä melkein rasittavan onnellisia. Mutta mä uskon, ettei ne tee sitä sun kiusaksi, eikä kenenkään muunkaan. Niiden nyt vaan on hyvä olla yhdessä.”

Jere on tietenkin oikeassa. Ehkä Edvinin ja Joken katseleminen on vain hiukan liian selvä muistutus minulle siitä, mitä en koskaan saanut, enkä koskaan saakaan. Kukaan ei kai koskaan tule katsomaan minua niin kuin ne kaksi katsovat toisiaan.

Vilkaisen Jereä, mutta katson sitten kiireesti pois. Tuo tapa, jolla hän katsoo minua juuri nyt, herättää hiukan liian paljon toiveita, enkä minä oikein tiedä, jaksanko enää toivoa. Turhia nekin toiveet kuitenkin olisivat.

”Sä olit muuten aika rankasti väärässä”, hän sanoo.

”Jaa missä?”

”Kun sä sanoit, että sulaudut taustaan. Ja ettet sä muka ole mielenkiintoinen. Tiedätkö, siitä lähtien, kun mä tulin noihin juhliin, en ole muuta nähnytkään kuin sut.”

”Älä Jere viitsi jauhaa paskaa.”

”Ei se ole paskaa. Etkö sä muka huomannut, etten saanut silmiäni irti susta?”

”No en mä tiedä, mutta... kyllä mäkin sut huomasin.” Vilkaisen Jereä nopeasti. Hän katselee minua uteliaana, hymyilee vähän. Hänen viileät sormenpäänsä alkavat hyväillä niskani ihoa varovasti. Minä ajattelen, että miten tuon näköinen tyyppi voikin osata koskettaa niin hellästi, että se alkaa melkein itkettää?

”Niinkö? No mitä sä ajattelit musta?” hän kysyy pitkän hiljaisuuden jälkeen.

”No mä mietin, että… tuoltako näyttää se tyyppi, joka joskus putosi parvekkeelta niissä uudenvuodenjuhlissa. Ja että sä olet tosi eri maata kuin mitä mä olin kuvitellut. Hyvällä tavalla eri maata.”

Jere nauraa.

”Mitäs mä sanoin. Sä tiesit koko ajan siitä mun parvekesekoilusta.”

”No okei. Tiesin sitten.”

Jere kumartuu lähemmäs. Suljen silmät, odotan. Mutta mitään ei tapahdukaan. Kun avaan silmät, hän katsoo minua ihan läheltä.

”Rakastatko sä siis vieläkin Edviniä?” hän kysyy. ”Siitäkö tässä on kyse?”

Mietin hetken. Tiedänkö itsekään vastausta tuohon? Ainakaan kukaan ei ole koskaan kysynyt sitä noin suoraan.

”En. En enää. En sillä lailla.”

”Mutta sen näkeminen tekee kipeää?”

”Joo.”

”Miksi?”

”En mä oikein edes tiedä. Varmaan, koska se oli joskus mun paras ystävä, mutta sitten mä lakkasin olemasta sille niin tärkeä, ja nykyisin meistä on tullut melkein kuin ventovieraita.”

”No hyvä.”

”Mitä hyvää siinä on? Ja miksi sä muuten edes kysyit sitä?”

”Mä vaan halusin tietää, onko mulla mitään saumaa.” Jere ei hymyile, kun hän sanoo sen. Näyttää ihan kuin hän olisi tosissaan. Helvetti. Minua vapisuttaa.

”Älä viitti vittuilla noin rankasti”, sanon. Minun on katsottava pois, koska tiedän olevani kova punastelemaan. ”No, vieläkö sä itse rakastat Jokkea?”

”En enää. En sillä lailla”, Jere vastaa ja nauraa. ”Mutta mä olisin kyllä valmis tappamaan kenet tahansa, joka uhkaisi tehdä sille jotain pahaa. Lähinnä kylläkin siksi, että mä olisin sen Jokelle velkaa. Menneiden takia, katsos.”

”Okei.”

Jeren sanat kirvelevät vähän. Kukaan ei ole koskaan luvannut tehdä mitään tuollaista minun puolestani, ja tuskin koskaan lupaakaan. En kai minä voisi olla kenellekään niin tärkeä.


*


”Miksi sä muuten oikeastaan olet siinä?” kysyn, kun Jere on istunut hiljaa jo pitkän aikaa.

”Mä näin, kun sä lähdit metsään kesken juhlien”, hän sanoo. ”Ja… en mä tiedä. Mulle tuli sellainen tunne, että mun piti seurata sua. Mä halusin tietää, ettei sulle satu mitään. Sä olet kuitenkin juonut aika paljon, vai mitä?”

Jere on tietenkin oikeassa. Illan mittaan tulin juoneeksi murheeseeni niin paljon liikaa, että päätin lähteä vähän selvittämään päätäni ulos kesäyöhön. Metsä alkoi aivan Edvinin ja Joken talon takapihalta, ja sinne minä kävelin. Valoisassa kesäyössä polkua oli helppo seurata, vaikka askel vähän mutkittelikin. Välillä minä löin varpaani puunjuureen ja kompastuin, mutta silloin nousin ylös ja kävelin taas. Kävelin, kunnes näin tämän kallion. Aamuyön himmeässä valossa se näytti paikalta, jossa olisi kiva hetken aikaa seisoskella, katsella alas ja miettiä, miltä tuntuisi pudota, vaikkei oikeasti aikoisikaan ottaa sitä ratkaisevaa, viimeistä askelta.

Toisaalta. Kyllähän minä alas katsellessani kysyin itseltäni, mitä väliä sillä olisi, vaikka kaikki päättyisikin tänään. Silloin Edvinin ja Joken tuparit muistettaisiin niinä juhlina, joissa se yksi surkimus eksyi kännissä metsään ja putosi jyrkänteeltä. Kukaan ei saisi koskaan tietää, oliko se vahinko vai ei. Tuskinpa kukaan enää hetken päästä edes muistaisi minua, minä ajattelin kun seisoin siinä ja katselin alas kaukana häämöttävään maahan.

Mutta Jere saapui paikalle kesken synkimpien ajatusteni. En tiennyt, että hän oli seurannut minua. Yhtäkkiä hän vain seisoi siinä vierelläni kalliolla ja tarttui minua ranteesta.

”Älä tee sitä”, hän sanoi rauhallisesti.

”Mitä vittua sä oikein luulet mun aikovan?” kysyin ärsyyntyneenä keskeytyksestä. ”En mä aio itseäni tappaa. Mä halusin vain nähdä, onko alas pitkä matka.”

”Ihan sama. Tuu silti pois sieltä. Sä seisot liian lähellä reunaa. Vain pieni virheliike, niin se on siinä. Ja mä voin kertoa, että mä tiedän, mistä puhun.”

Minä tottelin, ja se johtui vain siitä, että se oli Jere, joka pyysi. En tiedä, mikä hänessä sulatti vastarintani, mutta hetken päästä me jo istuimme kalliolla ja minä esittelin hänelle lompakostani löytynyttä vanhaa kaverikuvaa. En ole ikinä ollut sellainen, joka tuosta noin vain avautuu syvimmistä tunnoistaan ventovieraalle, en edes kännissä. Mutta jokin Jeressä teki puhumisesta helppoa, enkä tuntenutkaan oloani kiusalliseksi niin kuin ihmisten kanssa yleensä.

Ja nyt me olemme tässä, minä ja Jere. Yhtäkkiä hän pitelee minua ihan lähellään ja katsoo minua silmiin. Katse tuntuu sydämessä asti, ja tiedän muistavani tämän hetken aina.

”Mitä hittoa tää oikein on?” kuiskaan.

”En mäkään tiedä tarkalleen”, Jere sanoo. ”Sä olet jotenkin koukuttava. Ja mä olen taipuvainen tulemaan riippuvaiseksi, joten… sä olet mulle luultavasti vaaraksi.”

”Tuskinpa vaan”, sanon ja nyt minä ihan takuulla punastun. Jere nauraa pehmeästi.

”Kai sä Mikko tajuat, että sä aliarvioit itseäsi todella pahasti?”

Jere nojautuu suutelemaan minua. Suudelmassa on jotain herkkää ja haavoittuvaa, ja se liikauttaa jotain sisälläni. Jotain, minkä en tiennyt olleen edes olemassa, tai jota en ainakaan ollut muistanut pitkiin aikoihin.

”Kuka sä oikein olet?” mutisen hänen suutaan vasten.

”Ehkä sä otat siitä vielä selvää.”

Jere työntää minut hellästi makuulleni kalliolle ja asettuu itse viereeni. Hän ei lakkaa suutelemasta minua, mutta ei myöskään yritä laittaa käsiä vaatteideni alle tai muutakaan kovin päällekäyvää. Hänen oikea kätensä kietoutuu hellästi vyötäisilleni. Hänen kosketuksensa on niin pehmeä ja lämmin, että minua alkaa itkettää. Haluaisin, että hän pitelisi minusta aina kiinni juuri näin.

Olen kännissä ja muutenkin herkillä, joten en tietenkään voi itselleni mitään. En edes tiedä, miten siinä niin käy, mutta yhtäkkiä minä itken. Vaikka siitä täytyy olla vuosia, kun olen viimeksi itkenyt jonkun nähden. Enimmäkseen olen kulkenut läpi tylsien päivieni täysin turtana ja vailla kovin suuria tunteita. Elämä on ollut tasaisen ikävää, mitä sitä itkemään. Mutta nyt minä itken kaiken senkin edestä.

”Mikko”, Jere sanoo ja vetää minut syliinsä. ”Kaikki hyvin. Kaikki hyvin.”

”Mun elämä on ihan paskaa”, minä nyyhkytän. ”Ihan saatanan paskaa. Ja mä itsekin olen niin paska jätkä, että jos sä tietäisit… silloin sä et todellakaan olisi siinä.”

”Mä taas veikkaan, ettet sä voisi kertoa mulle mitään sellaista, mikä saisi mut ajattelemaan susta pahasti”, Jere sanoo ja silittää hiuksiani.

”Kokeillaanko?” kysyn. ”Jos mä kerron sulle muutamia juttuja elämästäni, niin katsotaan, tuletko sä toisiin ajatuksiin.”

”Sopii yrittää”, Jere sanoo. ”Mutta ehkä ei nyt. Nyt sun pitää päästä pian nukkumaan, sähän olet melkein unessa jo. Mitäs, jos kertoisit mulle niistä jutuista huomenna?”

”Huomenna?”

”Niin. Huomenna. Mikko, et sä lähtisi mun kanssa treffeille, kun olet nukkunut ensin pääsi selväksi? Vai onko sulla heti aamusta kiire kotiin?”

”Ei… ole kiire kotiin ”, mutisen täysin ällistyneenä.

Pyysikö Jere minua juuri treffeille? Eikö hän muka aio katua tätä huomenna ihan helvetisti, ja unohtaa sitten, että tätä koskaan tapahtuikaan?

”Mieti rauhassa”, Jere nauraa. ”Mä taidan saattaa sut nyt takaisin. Edvin on siellä varmaan jo ihan huolissaan, mihin sä oikein katosit.”

”Enpä usko, että se on edes huomannut mun katoamista.”

”Saa nähdä. Kuule, mä soitan sulle aamulla. Sopiiko? Katsotaan sitten, miltä maailma näyttää.”

”Okei, no… soita vaan.” En voi peittää pientä, tyytyväistä hymyäni. Jere huomaa sen ja antaa minulle suukon poskelle.

”Ja mä sitten tarkoitin ihan tosissani, että sä saat miettiä huomenna, miltä tuntuu. Sä voit vastata mulle myös ei. Enkä mä silti aio tappaa ja paloitella sua. Mä en ole se mies enää.”

Minua alkaa naurattaa, kun Jere katsoo minua muka hyvin vakavana. Hän nousee ylös kalliolta ja auttaa minutkin jaloilleni kädestä pitäen. Kun lähdemme kävelemään takaisin Joken ja Edvinin takapihaa kohti, hän ei irrota otettaan kädestäni. Ja minä tiedän jo, etten aio vastata huomenna ei.



*


Tuskin pääsemme edes takaisin Edvinin ja Joken talon pihaan, kun joku on jo kaulassani ja halaa tiukasti. Satojen paperilyhtyjen loistaessa yllämme minä vilkaisen Jereä, joka seisoo vierelläni vähän matkan päässä. Hän kohauttaa minulle olkapäitään hyväntuulisen näköisenä, ja oikeastaan haluaisin suudella häntä vielä kerran, mutta en voi. Sillä juuri nyt minusta pidetään kiinni niin tiukasti, etten pääsisi siitä irti vaikka yrittäisin.

Se joku, joka minua rutistaa, on Edvin. En edes muista, milloin viimeksi hän on halannut minua noin, mutta nyt hänen otteensa on niin tiukka, että kylkiluuni natisevat liitoksissaan.

”Mikko, mihin helvettiin sä oikein katosit?” hän kysyy. Äänestä päätellen hän on vähän itkuinen ja aika humalassa.

”Jaa, no mä vaan kävin vähän… jaloittelemassa tuolla metsässä”, sanon epämääräisesti. ”Mä taisin eksyä vähän. Mutta onneksi Jere sattui löytämään mut.”

”Siis… Jere?”

Edvin irrottautuu minusta ja tuntuu vasta nyt huomaavan, että Jerekin on paikalla. Jere väläyttää hänelle hurmaavan, viattoman hymyn, joka vie minulta melkein jalat alta, mutta Edviniin se ei tee kovin suurta vaikutusta. Hänen katseensa mittailee Jereä päästä varpaisiin, mutta ennen kuin hän ehtii sanoa mitään, Jokke ilmestyy jostain ja taputtaa olalle sekä minua että Jereä.

”No niin”, hän sanoo tuttuun, rentoon tapaansa. ”Mähän sanoin, että Mikko löytyy kyllä, ja ihan yhtenä kappaleena. Hyvä homma. No mutta eiköhän mennä sisälle tästä. Täällä alkaa tulla vähän kylmä, ja näitä hyttysiäkin on ihan helvetisti.”

Minä en ole huomannut kylmää sen paremmin kuin hyttysiäkään. Luon kysyvän katseen Jereen, joka on jäänyt hiukan jälkeen meistä muista.

”Mä taidan kyllä lähteä hotellille nukkumaan”, hän sanoo, ja hänen katseensa viipyilee minussa. Ihan kuin osa hänestä haluaisi kysyä minua mukaan, mutta hän ei kehtaisi muiden aikana.

”Harmi”, minä sanon viattomasti. ”Mun vieressäkin olis kyllä ollut tilaa.”

Varmaankin se on vain tämä sekavan onnellinen humalatila, joka minusta tekee niin rohkean. Selvin päin en ikinä kehtaisi sanoa mitään sellaista, en varsinkaan kenellekään Jeren näköiselle. Enkä ainakaan missään tapauksessa muiden kuullen.

Jere naurahtaa pehmeästi. Edvinin suu loksahtaa auki ja hän jää tuijottamaan minua. Hän vilkaisee Jereä, sitten uudelleen minua, ja lopulta Jokkea kuin pyytäen, että sano nyt sinä edes jotain järkevää. Mutta Jokke vain hymyilee ja antaa hänelle nopean suukon huulille.

”Houkutteleva tarjous”, Jere sanoo ääntään madaltaen ja astuu lähemmäs minua. ”Mutta mulla on hammasharja ja vaihtovaatteet hotellilla. Mä veikkaan, että kaipaan niitä viimeistään aamulla. Mutta huomiseen sitten. Mä soittelen sulle johonkin aikaan aamupäivästä.”

Jere vetää minut nopeaan halaukseen, painaa ohimolleni suukon, heilauttaa sitten muille kättään hyvästiksi ja kiittää illasta. Katselen hämmentyneenä, miten hän hyppää pihalle pysäköityyn autoonsa, käynnistää sen ja on hetken päästä poissa.

”Siis… lähtikö se tosiaan autolla?” minä henkäisen.

Vilkaisen Jokkea. Ajattelen, että hänhän on sentään poliisi. Miten hän saattaa vain seistä tuossa ja antaa kaiken tapahtua?

”Ai, joo. Lähti kyllä.”

”Mutta… eihän se ole…”

”On se ajokunnossa”, Jokke sanoo huolettomasti. ”Jere ei juurikaan juo. Se kai lopetti kaiken sellaisen aika pian sen parvekevälikohtauksen jälkeen.”

En osaa muuta kuin nyökytellä. Oikeasti mieleni on kaaoksessa. Tekikö Jere kaiken tuon äskeisen selvin päin? Suuteliko hän minua tietäen täsmälleen, mitä teki? Monta kertaa? Ja sopi vielä treffitkin kanssani täydessä ymmärryksessä?

Huomiseen?” Edvin tokaisee, kuin ei olisi kuullutkaan minun ja Joken sananvaihtoa. ”Miksi vitussa Jere sanoi sulle, että huomiseen? Ja että se… soittelee, tai jotain? Mikko, mikä homma tää oikein on?”

”No siis… me nyt vaan sovittiin, että nähdään huomenna. Ihan muuten vaan. Kavereina, tai… jotain.”

Tai jotain”, Jokke nauraa ja tönäisee minua leikkisästi.

”Ookkei…” Edvin sanoo hyvin hitaasti, kulmat kurtussa. ”Mutta jos se tekee sulle jotain kusipäistä… siis yhtään mitään vähänkään epäilyttävää… silloin mä tapan sen. Ja pistän palasiksi. Ja hävitän palaset eri taloyhtiöiden roskiksiin –”

”Ei nyt vielä aleta paloitella ketään”, Jokke sanoo hänelle hellästi ja kietoo käsivartensa hänen ympärilleen. ”Jere on ihan fiksu mies nykyään, ja varmaan säkin tiedät sen. Eiköhän mennä nyt sisälle, keitetä teetä ja vedetä vähän henkeä? Kaikkihan on kuitenkin ihan hyvin.”

Edvin rauhoittuu selvästi Joken kosketuksesta ja nojautuu ihan lähelle häntä. Minunkin on jo pakko myöntää, että nuo kaksi ovat aika suloisia yhdessä. Ei siitä mihinkään pääse. Kai heidät on tarkoitettu toisilleen, ja niin on ollut alusta alkaen.

”Niin mutta mä halusin, että Mikko olis ollut huomenna meidän kanssa”, Edvin nurisee. ”Me ei olla nähty aikoihin, ja mulla on ollut ikävä sitä.” Edvinin suu menee mutruun täsmälleen samalla lailla kuin joskus pienenä, kun hän oli pahoilla mielin jostain.

”Kyllä mä ehdin olla teidänkin kanssa huomenna”, minä lupaan. ”Tilataan aamupäivällä vaikka pizzaa ja katsotaan paskoja toimintaleffoja niin kuin joskus aikanaan.”

”Mulla on huomenna kyllä maailmanlopun darra”, Edvin mutisee. ”Niin kuin taitaa olla sullakin.”

”Hauska huomata, että jotkut asiat ei koskaan muutu”, sanon virnistäen ja pörrötän Edvinin tukkaa hellästi.

Asetun Edvinin toiselle puolelle, koska Jokke on jo varannut toisen. Edvin laittaa kätensä olkapäälleni. Sormet puristavat puseroni kangasta pieneksi mytyksi. Tönäisen Edviniä hellästi kylkeen samalla tavalla, kuin minulla oli tapana tehdä joskus kauan sitten.

Silloin Edvin viimein nauraa, ja minäkin nauran.



« Viimeksi muokattu: 08.02.2024 06:39:51 kirjoittanut Altais »

Pahatar

  • ***
  • Viestejä: 791
Vihdoin pääsen kommentoimaan tätä uusinta tuotostasi Edvin/Jokke -fandomissa. :D Tämä olikin jossain määrin erilainen kuin nuo muut, joiden sävy oli huomattavasti lämpimämpi ja valoisampi. Silti tämä oli hyvin tervetullut muistutus siitä, että kaikkien elämä ei ole yhtä onnellista kuin toisilla. :( Sen myötä on helppo ymmärtää, miksi Mikko ei voinut olla tuntematta kateutta katsellessaan ystävänsä onnea. Niin sanottu älytön otsikko sopi minusta myös todella hyvin tähän tarinaan. Siinä oli minusta hyvä ristiriita, kun otsikko oli koominen, vaikka tarina itse oli jossain määrin angstinen. Ihan niin kuin elämä, joka tuntuu olevan usein samaan aikaan huvittavaa ja synkkää. ;)

Ihan ensituntumalta Mikko ja Jere tuntuivat olevan hyvinkin erikoinen pari, jos heitä voi sellaiseksi kutsua. Tähän ajatukseen varmasti vaikutti minulla se, että kun miettii, millaiseksi Jereä kuvattiin Edvinin ja Joken nuoruudessa, se oli enimmäkseen kaikkea muuta kuin kivaa. Olihan niistä ajoista jo kulunut parikymmentä vuotta, ja paljon ehtii siinä ajassa muuttua, mutta silti mielikuvani Jerestä ei ollut alkuunsa kovin hyvä. Ei siitäkään huolimatta, että jossain kohtaa kerrottiin, että se tapahtunut onnettomuus muutti Jeren elämän ja hänen suhtautumisensa itseensä ja muihin ihan kokonaan. Silti jouduin tätä lukiessani vähän vasten tahtoani myöntämään, että Jere tuntui kuitenkin olevan Mikolle juuri tällä hetkellä se, mitä hän tarvitsi. Kuka tahansa ei olisi ymmärtänyt Mikon mielipahaa, mutta Jere tuntui ymmärtävän. :)

Mikon ajatukset särkivät sydäntä, kun kyllähän se on katkeraa katsella rakastuneita pareja, jos on itse jäänyt sitä vaille, ja pahinta oli ehkä se, että Mikko syytti siitä itseään. :( Tämä kohta oli samaan aikaan ahdistava ja hauska, vähän niin kuin koko tämä tarina, ja pidin tästä kovasti:

Lainaus
Ehkä ongelmani on vain se, että Edvin ja Jokke ovat niin hiton onnellisia, että sitä on vähän vaikea katsella sivusta. Se muistuttaa kaikesta siitä, mitä jotkut tässä elämässä saavat, mutta se nyt vain ei ollut minun osani. Kuulostaako siltä, että olen vain yksinäinen, katkera paska, joka kadehtii toisilta pois heidän onneaan?

”Ei se nyt siltäkään kuulosta”, Jere sanoo. ”Mutta se kuulostaa surulliselta.”

”Vittu, sanoinko mä senkin ääneen?” huokaan ja nojaan pään polviin.

Minulle tuli näistä Mikon ajatuksista mieleen sekin, että iloisuus ei ole sama kuin onnellisuus, ja ehkä toistenkaan asiat eivät aina olleet ihan sitä, miltä ulospäin näytti. Edvin ja Jokke nyt tosin olivat juuri niin onnellisia kuin miltä vaikuttikin, mutta tekikö se lähes puolta nuorempi blondi Antin onnelliseksi? Joka tapauksessa minusta oli vähän hassua, kun Mikko vielä tuon ikäisenä rinnasti Antin menestyksen naisten keskuudessa jotenkin kadehdittavaksi. :D Noin varmasti ajattelee monikin, mutta itsellä kävi paremminkin mielessä se ajatus, että ehkä Anttikin etsi itseään, vaikka eri tavalla kuin Mikko.

Mitä Edviniin ja Jokkeen tuli, Mikon katkeruuden taustalla taisi olla myös se, että hän oli itsekin ollut vähintään ihastunut Edviniin, ja koki menettäneensä tämän Jokelle. Eikä vain ihastusmielessä, vaan ilmeisesti myös kaverina, kun Jokesta tuli Edvinin paras ystävä, eikä se ollutkaan enää Mikko. Minusta tuntui, että se vaivasi Mikkoa edelleenkin kaikkien näiden vuosien jälkeen. :( Ja lisäksi huono itsetunto, josta jäin miettimään, mistä se mahtoi johtua, kun tässä ei Mikon elämää muuten kovin paljon valotettu. Ei mikään ihme, että Jeren huomio tuntui saavan Mikon aika lailla sekaisin, ja vaikka alkoholilla olikin osuutta asiaan, se ei varmasti ollut ainoa syy. Ehkä Jeren olemuksessa myös oli se jokin, joka vetosi juuri Mikkoon, vaikka tämä oli niin toisenlainen kuin Mikon muut tuttavat, tai ehkä juuri siksi. Minusta oli aika jännää se, että Jere tuntui olevan sovussa itsensä ja menneisyytensä kanssa, kun taas Mikko ei selvästikään ollut sitä.

En kokenut Mikkoa ja Jereä varsinaisesti romanttiseksi pariksi, tai sanotaan että tarvitsisin vähän enemmän vakuuttelua siihen ja ehkä lisää kerrontaa molemmista. Silti tämä kohta, jossa he suutelivat, oli todella latautunut. :) Olin niin iloinen Mikon puolesta, kun hänen halunsa suudella ei enää jäänyt pelkäksi aikomukseksi, toisin kuin kauan sitten Edvinin kanssa, vaikka niin olikin varmasti ollut parempi. Minua huvitti, kun Jere tuntui tässä kohtaa olevan näistä kahdesta se vastuullisempi, tavallaan yllättävää hänen menneisyydellään. ;) Tämä oli hieno kohta:

Lainaus
Tällä kertaa hän suutelee minua. Aurinko on pian nousemassa, vaikka onkin vielä yö. Tajuan maistuvani törkeästi viinalta, mutta sillä hetkellä en piittaa. Tartun Jereä siitä ihanasta miesnutturasta ja annan kieleni taas leikkiä hänen huulikorullaan. Tällä kertaa luvan kanssa. Maailmani pyörii, mutta Jere pitää kiinni eikä päästä minua enää liian lähelle reunaa. Tiedän jo, etten minä oikeasti halua pudota, enkä kai koskaan halunnutkaan.
 

Tässä toisessa osassa valotettiinkin enemmän Mikon tunteita Edviniä kohtaan, ja kyllähän ne kertoivat vielä vahvemmin siitä, mitä oli vihjattu jo aiemmin, että Edvin ei ollut Mikolle pelkkä kaveri. Mietin, oliko se syynä siihen, että Mikko ei ollut ehkä oikein löytänyt paikkaansa elämässä, kun oli jäänyt kaipaamaan sellaista, mitä ei voinut saada? Todella surullista, kun asiaa ajattelee. :(

Tässähän tulikin ikään kuin siinä sivussa esiin se, että Edvin ja Jokke saivat tosiaankin hankittua unelmiensa talon, aivan ihanaa! :D Siitä olisi muuten kiva lukea lisääkin, vaikka tähän tarinaan se ei olisikaan sopinut, kun tässä oli toiset päähenkilöt. Toisaalta todella kiva ajatus kutsua kaikki vanhat kaverit koolle, mutta on siinä hankaluutensakin, kun ei välttämättä ole kaikkien kanssa niin paljon yhteistä enää kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Mikko ainakin tunsi itsensä selkeästi ulkopuoliseksi, eikä siitä voi häntä moittia, kun joutui vielä pitkän automatkan kestämään riiteleviä tai kuhertelevia pariskuntia. :( Oikeastaan mitä pidemmälle tätä lukee, sitä iloisempi olin siitä, että Mikko alkoi jutella Jeren kanssa, kun tällä oli selvästi hyvä näkemys Edvinistä ja Jokesta vastapainoksi Mikon synkkyyteen, kuten vaikka tässä:

Lainaus
He näyttivät niin rakastuneilta, että se sattui sieluuni vähän. Minua alkoi kaduttaa entistä enemmän, että edes lähdin koko reissuun. Mutta koska sitä ei enää voinut perua, minun oli keksittävä jokin selviytymiskeino, ja minä valitsin juomisen.

”Joo, mä tajuan sua kyllä”, Jere nauraa. ”Ne todella on välillä melkein rasittavan onnellisia. Mutta mä uskon, ettei ne tee sitä sun kiusaksi, eikä kenenkään muunkaan. Niiden nyt vaan on hyvä olla yhdessä.”
 

Tämä kohta, jossa Mikko ja Jere puhuivat Edvinistä oli ihan mielettömän hieno ja täynnä tunnetta. Olisin voinut lainata koko keskustelun tähän, mutta sanon sen sijaan, että se oli niin vilpitön, että pidin siitä ja arvostin sitä todella paljon. Oikeastaan vasta nyt tajusin, että Mikolla ja Jerellä oli paljonkin yhteistä, kun molemmat ovat olleet rakastuneita joko Edviniin tai Jokkeen. ;) Tuntui myös, että Jeren kohtaaminen oli Mikolle todella tärkeä asia, eikä mikään ihme, että hän määritteli elämäänsä jälkikäteen ennen tätä iltaa ja sen jälkeen. Ehkä Jeren kanssa keskustellessaan Mikko oivalsi jotain hyvin olennaista omista tunteistaan ja pystyi päästämään menneisyydestä irti. :) Etenkin, kun Mikko oli ollut hetken aikaa ihan kirjaimellisesti kuilun reunalla.

Tässä muuten palattiin aivan upeasti alkuun ja lähtötilanteeseen, jonka synkkyys paljastui kunnolla vasta toisessa osassa, ja ihailin lukiessani sitä, miten olet rakentanut tämän tarinan. Täytyy sanoa, että nyt toisella lukukerralla ja kun olen saanut vähän sulatella tätä tarinaa, olenkin jossain määrin eri mieltä siitä, mitä kirjoitin aiemmin. ;D Kyllä tällä parilla on kaikki edellytykset olla myös romanttinen, ja tämä kohta oli todella ihana:

Lainaus
Jere nojautuu suutelemaan minua. Suudelmassa on jotain herkkää ja haavoittuvaa, ja se liikauttaa jotain sisälläni. Jotain, minkä en tiennyt olleen edes olemassa, tai jota en ainakaan ollut muistanut pitkiin aikoihin.

”Kuka sä oikein olet?” mutisen hänen suutaan vasten.

”Ehkä sä otat siitä vielä selvää.”

Mikon paha olo tässä lopulla tuli esiin hyvin käsinkosketeltavasti, ja olin niin iloinen siitä, miten hienosti Jere osasi tukea ja lohduttaa häntä. Ja pyysi vielä treffeillekin, en ehkä kestä. :D Ehkä eniten mieltä lämmitti se, että metsästä palaamisen jälkeen Mikko tuntui näkevän Edvinin ja Joken eri tavalla kuin aiemmin ja varmaan juuri niin kuin hänen olisi pitänyt nämä nähdä jo aikaa sitten. Enää toisten onni ei kaivellut Mikkoa, kun hän oli saanut itsekin tuntea jotain vastaavaa toisen ihmisen kanssa, ja se oli minusta todella kaunis asia. Loppu oli ihanan valoisa, ja vaikka tässä jäikin vähän auki se, päätyivätkö Mikko ja Jere yhteen, halusin ajatella, että kyllä päätyivät. :)

Suuri kiitos tästä vähän erilaisesta tarinasta, joka oli yhtä mielenkiintoinen ja täynnä tunnetta kuin sinun tekstisi yleensäkin, vaikka vähän toisella tavalla. Kun olin saanut alun ennakkoluuloni voitettua, pidin tästä todella paljon. :)
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

FiFi - Fiksu ja Filmatiivinen fiktiofoorumi

Violetu

  • Draamaprinssi
  • ***
  • Viestejä: 5 968
Kommenttikamppiksesta hiukan myöhästynyttä päivää! o/

Tehtävänä oli etsiä pergamentinpalasta jotain luettavaa, ja koska Jokke ja Edvin olivat jo ennestään tuttuja, teki mieli lukea jotain heidän maailmastaan. Niinpä tähän oli helppo tarttua, ja aijai, tämän lukemisen myötä tuli taas mieleen sekä omia nuoruusmuistoja, että ikävä kaverin kanssa kirjoitettuja originaalihahmoja. Ehkä kun tarpeeks lukee muiden originaaleja, motivoituu lopulta jakamaan omiakin ::)

Tää oli söpö, on jotenkin aina kiva lukea pariskunnan muistakin ystävistä ja niiden elämästä, ja tässä varsinkin Jerestä tykkäsin, kun ei ollut niin ruusuinen se hänen ja muiden jaettu menneisyys. Mikko oli myös symppis, vähän kateellinen rakkaudelle kakkoseksi jäänyt bestis, erittäin uskottava ja todenmakuinen.
Tykkäsin myös, että tää oli vähän jännällä tavalla pätkitty, tai että ikään kuin tarinan sisällä oli tarinoita, ja lukija sai yllättyä, että Mikko puhui niitä ääneen eikä vaan ajatellut  ;D
Angstia oli sopivasti, niin että fiilis pysyi kuitenkin koko ajan toiveikkaana^^

Sitä jäin hiukan miettimään, että mistä Varsinais-Suomesta on yli viiden tunnin matka Jyväskylään, muistelisin tässä ficissä olleen sellainen maininta jossain. (Google anta aäkkiseltään  matka-aikaa reilut neljä tuntia tai jotain sinnepäin. Olen kimppakyyteillyt aika paljon Jyväskylään vähän sieltä sun täältä). Joo, aika turha juttu, mutta oma pää yritti heti sijoittaa jengiä jonnekin pohjoiseen, kun oli tuollainen matka-aika 😂🙈

Tämän parissa kului eilinen aamiainen oikein mukavasti, pidin!

~Violet kiittää

I spend my days so close to you
'cause if I'm standing here,
maybe everyone will think I'm alright.
.

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Pahatar: Olipa hauska kuulla, että tykkäsit tästä pienen sulattelun jälkeen, vaikka kyllähän tämä toki oli erilainen kuin tarinoillani on tapana olla. En voi sille mitään, että joskus tekee mieli kirjoittaa jotain tällaista samaan aikaan synkistelevää ja aika koomista, sillä sellaistahan elämäkin joskus on, niin kuin sanoit. ;D Minulla oli tähän alun perin puolivalmis idea, ja tuo älytön otsikko sitten viimeisteli sen, kun se toi vahvan mielikuvan henkilöstä, joka kännissä suutelee jotain ihan random tyyppiä. ;D Jere ja Mikko ovat tosiaankin äkkiseltään aika epätodennäköinen pari, eikä tässä kohtaa tietysti voikaan vielä tietää, tuleeko heistä pidemmällä tähtäimellä yhtään mitään. Mutta oli heillä ainakin tuossa hetkessä selkeästi jokin sellainen keskinäinen yhteys, joka varmaan tuli Mikolle tarpeeseen kesken synkistelyjen.

Jeren hahmosta olen halunnut kirjoittaa jotain jo pidempään, ja nimenomaan aikuisena, kun kaikista hänen pahimmista sekoiluistaan on jo aikaa. Minusta oli huvittava ajatus, että hän iskisi silmänsä Edvinin ja Joken juhlissa johonkuhun mahdollisimman epätodennäköiseen, ja että varsinkin Edvin tykkäisi siitä vähän huonoa. ;D En näe Edviniä sellaisena, joka antaa kovin helposti anteeksi kenellekään, joka on satuttanut jotakuta hänelle tärkeää. Jokke sen sijaan ei ole niinkään pitkävihainen, ei edes silloin, vaikka olisi vähän aihetta ollakin. Ja kyllä vain, he saivat unelmiensa talon, ja eiköhän siitäkin kuulla joskus vielä lisää, vähintään  jonkun fluffyisen oneshotin muodossa. :) Mitä Jeren ja Mikon suhteen kehittymiseen tulee, sekin taitaa olla ihan oma tarinansa, niin kuin sekin, mikä tyyppi Mikko oikein on selvin päin, ja mikä hänen elämässään on hänen mielestään noin pahasti vialla. Se on kyllä totta, että hän on joskus ollut hyvinkin ihastunut Edviniin, vaikkei ole sitä koskaan kenellekään myöntänyt. Aika murheellista, mutta toisaalta, Edvinin ja Joken välillä nyt vaan on jotain sellaista, jonka rinnalla kaikki muu jää toiseksi, eikä siitä voi pahoillaankaan olla. Eiköhän Mikkokin lopulta ollut ihan valmis hyväksymään tosiasiat. Isot kiitokset sinulle ihanasta kommentista! :)

Violetu: Paljon kiitoksia kommentista, kiva kun tartuit tähän kommiksen kautta! Hauskaa, että tästä palautui mieleen omia teinimuistoja ja myös kavereiden kanssa joskus takavuosina kirjoitettuja originaalihahmoja. :) Mietin ensin, että harmi kun en itse ole ikinä päässyt kokemaan sellaista, että jonkun kaverin kanssa olisi kirjoitettu yhdessä originaalihahmoja ja -tarinoita, mutta sitten tajusin, että olenpas sittenkin! Siitä vaan on niin järkyttävän kauan, etten enää meinannut muistaa, ja harmi vaan, ettei niitä tekstejä ole kyllä tallessa enää missään. No mutta olisipa tosi kiva, jos motivoituisit palaamaan takaisin omien originaalien pariin ja jakamaan niitä, sellaisia on aina kiva lukea, kun olen viime aikoina jotenkin hurahtanut sekä omiin että toisten originaaleihin. :) Jere on itsellenikin sellainen hahmo, jota on kiva kirjoittaa juuri tuon vähemmän ruusuisen taustan takia, kun hän tosiaan on Joken pahamaineinen eksä, jota varsinkin Edvin pystyy vain juuri ja juuri sietämään omissa tupareissaan.  ;D Ja Mikko nyt on sellainen ihana reppana, joka tekisi mieli ottaa syliin, rutistaa ja sanoa, että kyllä kaikki vielä kääntyy ihan hyväksi. Kiva näitä oli kirjoittaa, ja mukavaa jos tykkäsit!

Lainaus
Sitä jäin hiukan miettimään, että mistä Varsinais-Suomesta on yli viiden tunnin matka Jyväskylään, muistelisin tässä ficissä olleen sellainen maininta jossain. (Google anta aäkkiseltään  matka-aikaa reilut neljä tuntia tai jotain sinnepäin. Olen kimppakyyteillyt aika paljon Jyväskylään vähän sieltä sun täältä). Joo, aika turha juttu, mutta oma pää yritti heti sijoittaa jengiä jonnekin pohjoiseen, kun oli tuollainen matka-aika 😂🙈
Sanoisin, että ei varmaan paljon mistään, ellei sitten jostain tuolta saaristosta, missä ollaan lauttojen takana. Tuon pitkän matka-ajan selitys oli mielikuvissani se, että seurueesta joku tai jotkut muut halusivat varmaankin kaiken aikaa pitää taukoja, lyhyempiä ja pidempiä. Mikon taas näin sellaisena kärsimättömänä matkalaisena, joka itsekin olen. Olen joitain kertoja ajellut tuota väliä viime vuosina, ja kun yksin ajaessani pidän tauot ihan minimissään, niin muistaakseni ajoin sen hyvinkin alle neljään tuntiin. ;D
« Viimeksi muokattu: 20.02.2024 12:43:27 kirjoittanut Altais »

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 563
Tämän otsikko on houkutteleva ja on aina hauskaa nähdä, millaisia tekstejä älyttömät otsikot -haasteeseen oikein syntyy! Olen myös kiinnittänyt huomiota moniin Edvin/Jokke -teksteihisi, ja vaikka en ole vielä ehtinyt niitä lukemaan, oli tässä kuitenkin mielenkiintoinen ensikurkistus originaalihahmoihisi tämän toisen parituksen muodossa. Ylipäätään on ihanaa, että kirjoitat ahkerasti myös originaaleja, itsellä tuntuu mielikuvitusta riittävän vain ficceihin eikä niinkään siihen, että keksisi omat hahmot ja heidän taustat ja maailman alusta lähtien!

Minusta tässä oli hyvin kuvattu tuota Mikon sekavaa mielentilaa esimerkiksi sillä, että hän monta kertaa luuli ajatelleensa asian itsekseen ja olikin sitten puhunut sen ääneen :D totta kai sekin jo kertoo osansa, että hän oli lähtenyt yksin metsään pakoon muita. Onneksi Jere oli kuitenkin seurannut perässä! Olit kyllä hyvin kirjoittanut Mikon tuntemuksista esim. Edvinin ja Joken suhteen, menneisyyden ja sen suhteen, että hän tuntee kaiken olevan aivan pilalla tällä hetkellä. Tuntuu kuitenkin, että Jeren myötä hänellä alkaa loksahtaa elämä kohdilleen, ja tuntuu jotenkin sopivalta, että he löytävät toisensa tällä tavoin, kun kummallakin on menneisyytensä joko Edvinin tai Joken kanssa.

Mikko vaikuttaa tässä tekstissä olevan herkässä mielentilassa ja ehkä juuri sen takia nuo Jeren erityisen lempeiksi kuvatut kosketukset tuntuivat superihanilta ja merkityksellisiltä<3 samoin se, että tämä on huomannut Mikon, pitää tätä kiinnostavana ihmisenä ja seuraa vielä metsään, katsoo perään että toinen on turvassa. Tämä oli jännä vastakohta sille, että Jereä kuvailtiin alkutiedoissa vähän pahaksi pojaksi ja hänen ulkonäkönsäkin ehkä stereotyyppisesti on sellainen, mutta tuo menneisyyden onnettomuus vaikuttaa toden teolla muuttaneen häntä. Hän vaikuttaa kiehtovalta tyypiltä! Ja on oikeassa siinä, että Mikko selvästi aliarvioi itseään. Ihanaa, että Jere näkee hänessä jotain heti ja sillä tavoin muuttaa molempien elämän suunnan<3

Lopussa oli ihanan kutkuttavaa, että huomiselle sovittiin tapaaminen (treffit!). Lisäksi oli aivan ihanaa, että Edvinin ja Mikon välit lähtivät paranemaan. Varmastikaan Mikko ei enää kadu sitä, että päätti tulla näihin juhliin.

Kiitos tästä, olipa ihana lukea ja täytyy ehdottomasti lukea lisääkin näistä hahmoista!
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Thelina: Olipa hauskaa, että tartuit juuri tähän, ja että älytön otsikko vaikutti asiaan! ;D Kyllähän se jossain määrin vaikutti tarinan sisältöön, vaikka jonkinlainen idea tarinasta ja hahmoista minulla olikin mielessäni jo sitä ennenkin. Kiva, jos pidit näistä originaalihahmoista, minullekin juuri nämä kaksi ovat ihan uusi tuttavuus, mutta tässäkin tarinassa esiintyneet Jokke ja Edvin sitten taas ovat jo tulleet jonkin verran tutummiksi. En itsekään ole kirjoittanut originaaleja vielä kovin pitkään, mutta muutamista haasteista se lähti liikkeelle. Ensin loin vain kokeeksi jonkin hahmon ja tilanteen, mutta sitten tekikin mieli jatkaa, ja pala palalta hahmoihin on tutustunut paremmin, ja lopulta se on aika samanlaista kuin ficcien kirjoittaminenkin. :)

Noinhan se tosiaan on, että Mikko oli tässä tarinassa hyvin herkillä ja juonut liikaa, ja Jeren ilmestyminen paikalle tuli tosiaankin oikeaan kohtaan. Voin kuvitella, että Mikkoa saattaa silti aamulla nolottaa, mistä kaikesta onkaan tullut avauduttua.  ;D Jeren hahmo kiehtoo minuakin, koska hän ei todellakaan ole aina ollut mikään mukava tyyppi, mutta nyt aikuisena luulen, että hän ihan oikeasti yrittää. Ja kyllä hän taitaa tosiaankin nähdä Mikon kiinnostavana tyyppinä, eikä vain sano niin lämpimikseen. En minäkään usko, että Mikkoa lopulta harmitti yhtään, että päätti osallistua juhliin. Ja kyllä minäkin toivon, että hänen ja Edvinin välit olisivat vielä joskus paremmat, kun he ovat joskus kuitenkin olleet toisilleen tosi tärkeitä. Kiitos kommentistasi, se ilahdutti kovasti! :)

rosegold

  • ***
  • Viestejä: 142
Puhelinkommentti. Tämä on hurjan hieno ja sujuva teksti, mutta eniten mulla jäi päähän pyörimään tuo valokuvan kuvailu, kun Mikko puhuu vähän kuin lukijalle. En ole tuollaista tehokeinoa ainakaan hetkeen nähnyt ja pidin kovasti.

Raukka tämä Mikko, joka ajattelee, ettei ole ollenkaan jännittävä ja kokee vaikeaksi uskoa sen, että joku voisi olla hänestä kiinnostunut. Ainakaan selvin päin. Jäi itsellekin lopusta kivan toiveikas fiilis. Ja ah niin sympaattista, kun Edvin vähän murjotti siitä, että Mikon pitäisi olla myös hänen kanssaan.

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
rosegold: Kiitos kommentista! Oli hauska aloittaa teksti tuon valokuvan kuvailulla ja palata siihen sitten myöhemmin. Päädyin siihen muistaakseni sitä kautta, kun yritin tavoittaa aika kovassa humalassa olevan ihmisen tapaa ajatella ja käyttäytyä. Mikko tosiaan puhuu ikään kuin lukijalle, ja vasta jossain kohtaa lukijalle selviää, että hän selittikin asiaa jollekulle toiselle. Kiva, jos ratkaisu tuntui toimivalta. Mikko on tosiaan aika reppana tässä, ja tarvitsisi kipeästi halauksen. Minustakin oli kiva lopettaa tämä sellaisiin tunnelmiin, että hän sai kuin saikin sentään Edviniltä hiukan huomiota (mutta ystävänä tietenkin), ja että tämä sittenkin välitti. :)

rosiee

  • ***
  • Viestejä: 80
Mulle Edvin, Jokke ja muut on vielä ihan uusia tuttavuuksia luettuani eilen sen, missä ne oli abiristeilyllä, mutta voin nyt jo sanoa että oon nyt jo rakastunut näihin hahmoihin! Varmaan taas toistan itseäni, mutta mä oon rakastunut myös sun tyyliin kirjoittaa, se on niin helppoa ja mukaansatempaavaa. Pidän myös sun hahmoissa siitä, että ne on niin persoonallisia ja niin erilaisia toistensa kanssa. Erityisesti Mikko ja Jere, mutta ehkä se on just se, mikä tekee niistä niin sopivia toisilleen. Oli myös hauskasti ajateltu tuo, että Mikon kaikki ajatukset ei kuuluneetkaan vaan Mikolle, vaan myös Jere kuuli ne ja reagoi niihin. Rikkoi kivasti normeja ja toi yllätyksellisyyttä.

Kiitos taas tästäkin <3 Nyt taidan mennä etsiskelemään lisää sun tuotantoa, haluan tutustua näihin hahmoihin paremmin  :-*

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
rosiee: Voi kiitos ihanasta kommentista! <3 Tulin valtavan onnelliseksi siitä, koska itsekin olen kiintynyt näihin hahmoihin hirveän nopeasti, ja välillä melkein unohdan, ettei heitä ole oikeasti olemassa. Mikon ja Jeren tarina on vasta alussa, ja jos se on jäänyt kiinnostamaan, niin toinen tarinani Vähitellen selkenevää on suoraa jatkumoa sille. Siinä selviää, tuleeko heille treffejä ja jos, niin mitä niistä seuraa. Kovin erilaisiahan nuo kaksi keskenään ovat, mutta niin kuin sanoit, ei sen tarvitse olla mikään ongelma. :) Kiva, että koit tekstin helposti luettavana ja selkeänä, koska sitä tavoittelinkin. Minulla on myös sellainen työ, jossa työnkuvaan kuuluu tavallaan sanoittaa monimutkaisia ja hankalia juttuja mahdollisimman selkeään muotoon, joten ehkä sekin vaikuttaa kirjoitustyyliin jollain lailla. :)

Ygritte

  • [igrit]
  • ***
  • Viestejä: 528
Noniin, vihdoin pääsin tämänkin äärelle:D Tämä on roikkunut minulla luettavana siitä lähtien, kun linkkasit tämän Älyttömät otsikot -haasteeseen, mutta kuten niin monesti aiemminkin minun kohdallani, parempi myöhään, kuin ei milloinkaan.

Minä pidin tästä oikein kovasti! Olen nyt lukenut jokusen noita Jokke/Edvin tarinoita, joten jonkinlainen käsitys heistä jo on. Jere ja Mikko olivat molemmat minulle uusia tuttavuuksia, ja varsinkin Mikon kuvailu yllätti minut täysin! Jerestä maalailtiin heti sellaista pahiskuvaa, joten siihen sopii miesnutturat, tatuoinnit ja lävistykset, mutta Mikon pitkä elovena-tukka tuli aivan puskista. Ja miten ihanalta se kuulostaakaan!

Minähän olen suuri synkkyyden ystävä, joten Mikon ajatuksista lukeminen sopi minulle oikein hyvin. Ymmärrän hyvin, miten Mikko on päätynyt tällaiseen ratkaisuun - vetämään perseet ja katoamaan yksin pimeään metsään - sillä onhan se oikeasti raskasta, jos päätyy sellaiseen tilanteeseen, jossa on olevinaan porukassa, mutta silti yksin. Ei varmasti ole helppo paikka katsella toisten onnea, kun toivoisi sitä samaa itselleenkin. Siihen kun vielä sekoitetaan humalatila, niin ei ihmekään, että pieni itsesäälissä piehtarointi tulee ajankohtaiseksi. Onneksi itsetuhoiset ajatukset käyvät vain häivähdyksenä taustalla.

Jerelle pisteet siitä, että löytää Mikon metsästä ja jää tämän seuraksi. Erityisen paljon pidin siitä, että Jere ei antanut tilanteen edetä pidemmälle, vaikka Mikko olisi niin ehkä toivonut. Nyt miehillä on mahdollisuus aloittaa tutustuminen ilman, että olisi mahdollisesti tullut kännissä sekoiltua jotain, jota katuisi myöhemmin (tämä toki koskee tässä vain Mikkoa). Ja lopun toiveikkuus oli kyllä myös ihanaa luettavaa, kun Mikko ikään kuin saa parhaan kaverinsa takaisin (Edvin onkin huolissaan hänestä) ja Jerenkin kanssa on jo suunnitelmia seuraavalle päivälle:)
This won't turn into a hyperfixation
and
Other Hilarious Jokes You Can Tell To Yourself