Kirjoittaja Aihe: Suomea lohikäärmeille: Röyhelökaulus ja keksejä | S, Kaneli ja lohikäärme  (Luettu 66 kertaa)

Seila

• sokerihiiri
Fandom: Suomea lohikäärmeille
Nimi: Röyhelökaulus ja keksejä
Kirjoittaja Seila
Ikäraja: S
Henkilöt Kaneli ja lohikäärme
Tyylilaji: ystävänpäivädraama, triplaraapale
Haasteet: FinFanFun1000 (sanalla 253. Vaaleanpunainen)
Vastuuvapaus: Hahmot ja miljöö kuuluvat Briitta Hepo-Ojalle.

A/N: Julkaistu alunperin raapalejuoksussa.

Röyhelökaulus ja keksejä

Lämmin voin ja vaniljan tuoksu hulmahtivat kasvoilleni, kun raotin uuninluukkua. Sydämenmuotoiset keksit olivat paistuneet kauniin kullanruskeiksi. Nappasin vihreät patalaput ja nostin kuuman pellin uunin päälle. Kuulin takaani räpiköimistä ja loikkimista eikä minun tarvinnut vilkaista tietääkseni, että tulija oli pikkuveljeni Timjamin oikukas lohikäärme. Mahtaisikohan se pitää kekseistä?

Sammutin uunin ja kyykistyin ystävällisesti tarjoamaan käsiäni hissiksi pikkukaverille. Lohikäärme nousi kyytiin ja minä laskin sen työpöydälle. Se oli ilmeisesti käynyt pesulla, koska sen suomut kiiltelivät kultaa toisin kuin eilen illalla. Silloin se oli ollut pölyisen vihreä.

”Varovasti. Ne ovat vielä kuumia”, totesin lohikäärmeelle, joka lähestyi peltiä nenä nuuhkuttaen. ”Haluatteko maistaa?”

Nappasin yhden keksin ja työnsin sen pelliltä pöytätasolle. Lohikäärme näykkäisi siitä palasen, mutta sylki sen saman tien pois. Se loi minuun tuiman katseen kuin olisin huiputtanut sitä.

”Ei siis keksejä teille. Ehkäpä muutama kuollut kärpänen?”

Olin alkanut kerätä kuolleita hyönteisiä pieneen lasipurkkiin, jonka olin jemmannut ylimpään keittiönkaappiin. Otin sen alas ja ravistelin purkista viisi kärpästä pöydälle. Lohikäärme säntäsi saman tien niiden kimppuun ja mussutti niin onnellisen näköisenä. Olihan siitä vaivaa ja sotkua, mutta olin kiintynyt siihen Timin lailla. Lohikäärme osasi olla söpö.

Samalla mieleeni juolahti ajatus. Antaisikohan lohikäärme minun pukea sille jotain vaaleanpunaista ystävänpäivän kunniaksi? Jätin veljeni lemmikin ahnehtimaan kärpäsiä ja hain ompelulaatikkoni. Löysin nauhaa ja lankaa, mutta en tahtonut pukea sille rusettia. Lopulta sormeni löysivät pienen röyhelökauluksen, joita Rosmariini-täti oli aikoinaan ommellut nukeilleni.

”Pitäisitteköhän te tästä?” kysyin kääntyessäni lohikäärmeen puoleen. Pitelin kaulusta esillä. Lohikäärme puhahti kevyen pilven sieraimistaan. Otin sen myöntymisenä. ”Voi kun teistä tuli oikein komea!”

Lohikäärme oli erittäin suloinen vaaleanpunaisessa röyhelökauluksessaan. Siitä huokui uljautta. Lohikäärme nuuhki asustettaan ja käpertyi sitten yhä lämpimälle uunipellille maistamansa keksin tilalle.

En oikein pitänyt sen valitsemasta lepopaikasta vastapaistettujen herkkujen keskellä, mutta en tohtinut hätääkään sitä pois. Siispä ryhdyin valmistamaan sokerikuorrutetta. Jos lohikäärme ei siirtyisi, saisi sekin maistaa vaaleanpunaista koristusta. Ehkä se pitäisi siitä keksejä enemmän.

ava by Sokerisiipi, bannu by Ingrid

Larjus

• Ю́рьевна
  • En kaipaa teksteihini parannusehdotuksia tms.
    • twitter
Olipas tämä herttainen pieni arjen palanen :3 Alkoi väkisinkin hymyilyttää kun kuvittelin pienen lohikäärmeen nuuskimassa vastapaistettuja keksejä ja maistamassa yhtä. Vaikka keksi ei sitten maistunutkaan. Onneksi tarjolla oli myös kärpäsiä! (Tuli väkisinkin mieleen siitä yhdestä Muumi-jaksosta se pikkuinen lohikäärme, minkä takia mua alkoi hymyilyttämään entistä enemmän.)

Hauska pieni yksityiskohta, että Kaneli teitittelee lohikäärmettä. Oletan sen olevan niin alkuperäismateriaalissakin, vaikken kirjaa olekaan lukenut (pitäis kyl varmaan), niin en voi varmuudella tietää. Sopii kyllä varmasti pikkulohikäärmeen arvontunnolle moinen puhuttelutapa.

Lainaus
Jos lohikäärme ei siirtyisi, saisi sekin maistaa vaaleanpunaista koristusta.
Mielikuvat pienestä kerälle käpertyneestä lohikäärmeestä, joka koristellaan kuorrutteella kuin keksi, on aika pahuksen söpö :3 Pysyi kyllä hyvin se jo aiemmin kasvoilleni kohonnut hymy paikoillaan.

Tässä oli alusta loppuun ihanan kevyt, rauhallinen ja lempeäkin tunnelma. Tykkäsin suuresti! Ja nyt mun tekee ihan hirveästi mieli leipoa keksejä :D

Жүрегім сені таңдады.

Winga

• Gremlin
Tää oli tosi söpö! Rakastan lohikäärmettä niin paljon, minusta on kauheen kivaa lukea hänestä! Ja myös Kanelin ja hänen suhteesta, koska se ei kyllä alkanut kaikkein parhaiten :D

Voi että, voi lohikäärmettä kun tarjotaan pahaa ruokaa! Mutta ihana Kaneli kun keräilee hänelle ötököitä! Vähänkö söpöä! Ihanaa, että Kaneli on kiintynyt lohikäärmeeseen <3

Haluaisin kyllä nähdä rusettikaulaisen lohikäärmeen hih.

Siis joo, paras sana kuvaamaan tätä tekstiä on söpö ja paras sana kuvaamaan mun olotilaa nyt on lämpöinen. Voi että.
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."