Kirjoittaja Aihe: Aamiaisella | S | perheficlet  (Luettu 1968 kertaa)

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Aamiaisella | S | perheficlet
« : 10.10.2020 18:50:12 »
Ficin nimi: Aamiaisella
Kirjoittaja: Kelsier
Ikäraja: S
Tyylilaji/Genre: Perheficlet
Haasteet: Originaalikiipeily: koska anarkia! (oma valinta sana 141. aamiainen), Kielimuuri ja sen murtajat

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



”Puurrroa”, Saima sanoi tärisyttäen innokkaasti ärrää.

Se lämmitti sydäntäni kahdesta syystä: ensimmäiseksi kuka tahansa äiti on innossaan, että hänen lapsensa pitää puurosta. Ja toiseksi, en itse ollut koskaan oppinut sanomaan ärrää, joten olin ylpeä tyttäreni täryytellessä menemään.

Andy katseli huvittuneena toiselta puolen pöytää ja kun tyttö oli saanut lautasen eteensä, hän kysyi: ”Will daddy help you?”

Saima hymyili suloisesti. ”No. Äiti kattoo.” Hän näytti isälleen kieltä varmemmaksi vakuudeksi.

Devon astui juuri silloin sisään keittiöön. Hän näytti siltä kuin olisi tullut baarista kotiin neljältä ja ehtinyt nukkua pari tuntia – itse asiassa juuri niin oli käynyt.

Saima nyrpisti nenäänsä, kun Devon hivuttautui hänen tuolinsa takaa hakemaan kahvia. ”Tevon haisee vessalta”, kuului tuomio.

Dee ei sujunut vielä yhtä hyvin kuin ärrä. Estin vaivoin naurahduksen, sillä yritimme tietysti opettaa Saimalle, ettei krapulan hankkiminen ollut erityisen järkevää tai hauskaa.

”What did she say?” Devon äännähti karheasti.

Andy loi häneen tuikean katseen. ”You should know. She is your goddaughter. Learn Finnish.”

Devon kääntyi minun puoleeni pieni rukous silmissään. ”She thinks you smell like the toilets”, vastasin armollisesti.

Saima oli syönyt sananvaihtomme aikana ja suuri osa puurosta oli mennyt siististi suuhun.

Devon virnisti hänelle ovelasti. ”I met a garbage fairy. She invited me to visit. She lives in a garbage bin.”

Tytön silmät kirkastuivat. “Äiti, minulle fairy myöt.”

Andy näytti siltä kuin haluaisi taas kerran repiä hiukset päästään Devonin vuoksi.

Kohautin harteitani. ”Ensin syödään aamupala, sitten on keijujen vuoro.”

Saima osoitti kulhoaan, jossa oli ehkä 1/5 puurosta jäljellä. ”Valmis. Ready.”

Yllättäen Devon pelasti tilanteen. ”Uncle D needs a shower, just like you told, little missy. Eat your porridge, fairy likes girls who have full tummies.” Hän lähti kylpyhuoneeseen jättäen puolinaisen kuppinsa tiskipöydälle.

Autoin Saimaa kauhomaan viimeiset lusikalliset. Andy tuhahteli tabletilleen, joskin epäilin, etteivät tuhahduksia aiheuttaneet uutiset. Nostin tytön astiat tiskiin; ne voisi asetella koneeseen myöhemmin.

”Daddy”, Saima heläytti vaativasti.

”Yes, baby?”

”Syliin.”

Andy nosti hänet käsivarsilleen ja he alkoivat hieroa neniään yhteen. ”What if daddy reads you something?”

Tyttö heilautti hiuksiaan. ”Yes. Peppa Pig.”

Pyörittelin päätäni ja hymyilin, kun he siirtyivät olohuoneen sohvalle. Valmistin itselleni puuroa (Saiman syödessä oli turha toivoa syövänsä muuta kuin leipää) ja tuijottelin ikkunasta näkyviä kerrostaloja.

Devon tuli kohta takaisin ja istui vastapäätä. ”Maybe I should learn Finnish?”

Nyökkäsin suu täynnä. ”Ym-hyy. That would be considerate.”

”For you or for Saima?”

Virnistin. “Both of us. And my mother would like you as much as she likes Andy.”

Devon tyrskähti käsiinsä. “Sure. She´d totally forget that I am the weird bad guy in this relationship. Rakkastan sinua.”

Aloin hihittää, sillä rakkauden tunnustus kuulosti vähintäänkin ontuvalta. Devon esitti loukkaantuvansa ja marssi jääkaapille. Hän löysi ilokseen meiltä eilen illalla jääneet pizzan tähteet ja lähti niiden kanssa huoneeseensa sanottuaan ensin hyvin hiljaa perkele. Jatkoin aamupalaani kuunnellen Andyn ja Saiman hyväntuulista pulputusta.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2021 13:48:22 kirjoittanut Kelsier »
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 563
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #1 : 19.10.2020 16:46:27 »
Olipas tämä soman kotoisa fici mukavalla tunnelmalla. Slice of lifea ja perhearkea on kiva lukea! Saima varsinkin oli oikein suloinen lapsonen :3 Ja aika lailla just tuollaisia kaksi- ja monikieliset lapset onkin. Puhua pulputtavat ja lauseeseen tarttuu sanoja toisesta kielestä.

Tässä oli paljon kivoja pieniä yksityiskohtia, kuten se, että kertoja on ylpeä Saimin ärrästä (ja ettei hän itse sitä koskaan oppinut) ja ettei tämän kanssa voi samaan aikaan syödä kuin leipää, sekä Saimin mielipiteet Devonin hajusta. Vähän siitä ihan tavallisemmasta poikkeava perheasetelmakin tässä vaikutti olevan, en ole ihan varma, mutta itse tulkitsin tähän polysuhteen, jossa kertoja on sekä Andyn että Devonin kanssa. Enpä ole tainnut sellaisesta ennen lukea oikeastaan minkäänlaista tarinaa, joten kiva saada uudenlainen lukukokemus!

Lainaus
Hän löysi ilokseen meiltä eilen illalla jääneet pizzan tähteet ja lähti niiden kanssa huoneeseensa sanottuaan ensin hyvin hiljaa perkele.
Hyvinhän se suomen oppiminenkin näyttää sujuvan XD
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #2 : 19.10.2020 20:05:17 »
Larjus: Joo, näillä on pikkuinen polyperhe! Ajattelin tässä, että POV ja Andy ovat naimisissa - tai avioliiton kaltaisessa suhteessa - ja Devon on tullut rakastettavaksi kolmanneksi pyöräksi suhteeseen Andyn kautta. Siksi Devon on Saiman kummisetä, sen lähemmäksi isää hän ei taida laillisesti voida päästä. Kiva, että tykkäsit. Kiitos kommentistasi! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 747
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #3 : 19.03.2021 11:12:40 »
Hei ja onnea kommenttiarpajaisten voitosta! Perheficlet-kuvaus houkutteli minut lukemaan tämän ja olipa tämä hauska yllätys! Tykkäsin kovasti kaksikielisyydestä ja polyperheen dynamiikasta, johon sainkin sopivasti varmistuksen vastauksestasi Larjukselle :) Tämä on hauska sekoitus suomalaista ja englanninkielistä perhe-elämää, tykkäsin siitä, miten kulttuurit jotenkin pääsivät kohtaamaan aamupalapöydässä!

Saima on todella hellyyttävä hahmo ja pidin siitä, kuinka tapahtumat pyörivät niin vahvasti hänen ympärillään. Tykkäsin hänen kaksikielisestä höpöttelystä hurjasti ja erityisesti Devonin tarinat roskakeijuista sekä ihastuttivat että naurattivat :D Tässä on paljon rakkautta, joka tulee lukijalle selkeästi esiin. Tarinan kertoja on miellyttävä hahmo ja hyvin äidillinen, ja tykkäsin niistä monista vanhemmuuteen liittyvistä huomautuksista, joita tekstissä on lukuisia. Andyn turhautuminen Devonin kielitaitoihin puolestaan oli mielenkiintoista, kun kertoja kuitenkin suhtautuu siihen melko armollisesti! Jos Devon on kuitenkin tullut mukaan kuvioihin Andyn kautta, ajattelisin, että kertojalla olisi enemmän vaatimuksia kielen suhteen, mutta ehkä ei :) Se toi joka tapauksessa hyvää jännitettä!

Tarinan loppu jättää myös lukijan ihanan hymyilyttävään tunnelmaan. On ihana lukea näin toimivasta perheestä kertova tarina, tykkäsin tästä kovasti! Kemiat toimivat, Saima on söpö ja kaksikielisyys virkistävää :) Kiitos tästä!

between the sea
and the dream of the sea

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #4 : 06.07.2021 20:58:11 »
hiddenben: Andy on tuntenut Devonin POV:tä kauemmin ja ehtinyt jo kyllästyä tämän laiskuuteen tehdä asioita (kuten opetella tyttärensä toista äidinkieltä, koska yhteisenä tyttärenään nämä kaikki Saimaa pitävät biologiasta viis). POV jaksaa siis vielä olla armollinen. Kiitos kommentistasi! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 764
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #5 : 08.07.2021 03:00:16 »
Oi mikä ihana perheficlet! :-* Täytyy tunnustaa, että aluksi ajattelin Devonin todella olevan Saiman kummisetä ja jostain kumman syystä viettävän krapula-aamuaan perheen kotona, mutta ilahduinkin ikihyviksi, kun myöhemmin tulkitsin, että kyseessä on jonkinlainen polysuhde. Kaikkien aikuisten rakkaus ja välittäminen Saimaa kohtaan välittyy ihanasti, ja on kivaa ajatella, että pienellä Saimalla on niin monta välittävää aikuista elämässään. :)

Monikielisyys on ihastuttavasti läsnä tässä tekstissä. Esimerkiksi se, miten Saima ilmoittaa syöneensä tarpeeksi sekä englanniksi että suomeksi, lämmittää sydäntä. Mikä rikkaus onkaan osata kahta kieltä pienestä pitäen! Devoninkin sietäisi opetella. ;) Minusta on monikielisyyden lisäksi ihanaa se, miten normaalilta tällainen polyamorinen perhe-elämä vaikuttaa. Tarinan keskiössä on Saima, jolle ei ole yhtään epätavallista se, että useampi aikuinen pyörii ympärillä, ja se on jotenkin tyynnyttävää. Vaikka aikuisilla olisikin ennakkoluuloja erilaisia perherakennelmia kohtaan, lapselle on ihan normaalia se, minkä ympäröimänä hän kasvaa, ja tässä tapauksessa se jokin on hyvää ja kaunista.

Pari pientä painovirhepaholaista bongasin, jos haluat ne napsia:
Spoiler: näytä
"kulhoaa", "tummys" (taipuu "tummies"), "sirtyivät" ja "lear"


Kiitos tästä ihastuttavasta tarinasta, tämä jätti lämpimän ja levollisen olon! :-* -Walle
« Viimeksi muokattu: 08.07.2021 03:04:46 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #6 : 19.12.2021 14:29:26 »
Waulish: Saimalle perhemuoto on tosiaan aivan normaali ja hän lienee (valitettavasti) tottunut myös siihen, että Devon välillä haisee "vessalta". Onneksi rakkautta tosiaan riittää ja Devonin krapuloihinkin suhtaudutaan pääosin rakentavasti. Kiitos kommentistasi! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Linne

  • ***
  • Viestejä: 696
  • Hämmentynyt pesukarhu
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #7 : 19.12.2021 14:53:49 »
Tämäpä on söpö teksti! Tykkään hirmuisesti slice of lifestä, joten tämä kyllä kelpasi :D Ensin ajattelin, että Devon on Andyn poika aikaisemmasta avioliitosta, mutta asioiden oikea laita selvisi sitten lopussa. Hahmoista sai näinkin lyhyessä ajassa hyvin kiinni suloisten yksityiskohtien kautta, kuten että Saima on kaksikielinen tai päähenkilö ei ole koskaan oppinut ärrää. Tykkäsin tästä tosi paljon, kiitos!
Kaikki perinteet ovat typeriä. Siksi ne ovat perinteitä

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 439
  • ava by Rosmariini
Vs: Aamiaisella | S | perheficlet
« Vastaus #8 : 09.02.2022 18:41:58 »
Linne: Joo, Devon on polysuhteen kolmas osapuoli. Kiva, että tykkäsit yksityiskohdista. Kiitos kommentistasi! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)