Kirjoittaja Aihe: BBC!Sherlock: Varmistuksia valveen rajamailla, S, Johnlock  (Luettu 2944 kertaa)

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Kirjoittaja: Hallahäive

Ikäraja: S

Fandom: BBC!Sherlock

Paritus: John/Sherlock

Genre: vaikkapa Hurt/Comfort

A/N: Kirjoitin tämän eilisiltana juuri ennen kuin menin nukkumaan ja editoin aamulla. Olen viime aikoina tykästynyt tunnelmapalasiin, ja oli kivaa välillä kirjoittaa jotain lyhyttä ja mutkatonta. Eipä tässä kai muuta, toivottavasti tykkäätte ja kommentit olisi mukavia.

Osallistuu OTP10 2.0-haasteeseen.

Summary:He ovat turvassa. Mutta vielä ei voi lakata varmistamasta, vielä ei ole kulunut tarpeeksi aikaa.



Varmistuksia valveen rajamailla


John havahtuu siihen hieman painavaan, kihelmöivään tunteeseen, joka syntyy toisen katseen osuessa iholle. John herää, raottaa varovasti silmiään, muttei kuitenkaan vielä ole täysin valveilla. Ensimmäinen asia, jonka hän huomaa unesta sumeilla silmillään, on hahmo hänen sänkynsä jalkopäässä. Katulamppujen kalpea keltainen piirtää siluetin patjalla lepäävälle painolle.

John kohoaa kyynärpäidensä varaan. Kenties hänen olisi syytä huolestua enemmän yöllisistä vieraista, ainakin viimeaikaisten tapahtumien johdosta. Vaan mitä turhia, hän ei tarvitse valoa tunnistaakseen miehen vuoteellaan.

”Mitä nyt?” John mumisee. Yö on vaimeiden äänien, samettisen pimeän aikaa. Sen hiljaisuutta ei tohdi rikkoa, ei kun on vielä itse valveen hämyisellä rajamaalla ja kannattelee toiveita uudelleen nukahtamisesta.

”Ei mitään”, kuuluu pehmeä vastaus, ”minun vain täytyi nähdä...”

Virke katkeaa, mutta John ei tarvitse enempää sanoja. Vain kolme yötä sitten hän tunsi saman tarpeen. Asteli alakertaan, josta kaikui viulun sointuja, ja jäi katsomaan soitantoa teekuppi kädessä. Hänen kehonsa läpi kulkee väristys, haalea muisto painajaisesta, joka hänet oli alas ajanut. Minun täytyi nähdä. Varmistaa, että olet vielä oikeasti olemassa. Koska minä olen nähnyt liikaa ja vain sinun kasvosi, ehjät ja rauhalliset, antavat minun hengittää. Sanoja, joita ei koskaan sanota. Itsestään selviä totuuksia, jotka hetki sitten olivat vain utopistinen tavoite. He ovat elossa. He ovat turvassa. Mutta vielä ei voi lakata varmistamasta, vielä ei ole kulunut tarpeeksi aikaa.

John kohottaa peitettään kutsuvasti, ahtautuu seinään kiinni, vaikka asento ei tee hyvää alati protestoivalle olkapäälle. Kuluu henkäys, kaksi. Sherlock pujahtaa peiton alle, kylmät varpaat osuvat Johnin jalkoihin. John sulkee silmänsä, pysyy hiljaa. Niin myöhään on turhaa sanoa hyvää yötä, varsinkin kun ei voi olla varma, että toinen aikoo edes nukkua. On aina mukavampaa toivottaa hyvää huomenta. Se tuntuu vähemmän hyvästelyltä ja enemmän tervehtimiseltä. Sitä he tarvitsevat toipuakseen; vähemmän hyvästejä. Luottamus rakennetaan uudelleen pienistä teoista, siitä että toinen on sängyssä vielä aamullakin.

John vajoaa kohti unia, ei painajaisia ja tuntee katseen ihollaan. Se kiinnittää hänet, tekee hänestä onnellisemman. John oli kaivannut niitä silmiä. Hän nukahtaa ja odottaa aamua. Sitä, että pääsee toivottamaan hyvää huomenta.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2013 21:13:48 kirjoittanut Hallahäive »
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

Mustekehrääjä

  • Tassuttelija
  • ***
  • Viestejä: 632
Huomenta Hallasein (tai päivää tässä kai pitäisi sanoa)! Mun oli pakko rynnätä kommentoimaan heti, kun kännyllä tämän luin, koska tää antoi mun päivälle oikein ihanan ja suloisen alun! Koska suloista johnlockia heti aamutuimaan… <3 Tämä oli hirmu suloinen, vaikka tunnelma onkin vähän tuommoinen ja silleen, muttakun… nääw, mä vaan tykkäsin tästä, okei? En mä osaa rakentaa fiksuja ajatusketjuja nyt ku oon vasta herännyt (okei, okei, olen ollut hereillä jo kaksi tuntia, mutta silti!). Joten, kyllä pidin ja niin…

Pari kohtaa haluan nostaa esille…
Lainaus
Katulamppujen kalpea keltainen piirtää siluetin patjalla lepäävälle painolle.
Tää on ehkä vähän hassu lause, koska… jotenkin… tuo paino tiekkö… Siis ok, kyllähän sen ymmärtää, mutta kun mulle tulee mieleen kirjaimellinen paino, semmonen punnus tai semmonen, haha.
Lainaus
”Ei mitään”, kuuluu pehmeä vastaus, ”Minun vain täytyi nähdä...”
Minun tulisi kirjoittaa pienellä, kun jatkuu pilkun jälkeen. Ainakin niin mä ymmärsin, kun yritin pikaisesti tarkistella netin syövereistä. :D
Lainaus
Se kiinnittää hänet, tekee hänestä onnellisemman.
Kiinnittää hänet mihin? Siis, tavallaan lauseen toki taas ymmärtää, mutta mä oisin tahtonut konkreettisemmin, että mihin se kiinnittää.

Ja sitten lempikohtia! Koska niitä löytyi muutamia.
Lainaus
Yö on vaimeiden äänien, samettisen pimeän aikaa. Sen hiljaisuutta ei tohdi rikkoa, ei kun on vielä itse valveen hämyisellä rajamaalla ja kannattelee toiveita uudelleen nukahtamisesta.
Sä tiedät (toivottavasti), että mä pidän hirmuisesti sun kuvailutyylistä, joten uu, tää oli niin mun lempikohta koko tekstissä, Mustis likeyy.
Lainaus
Kuluu henkäys, kaksi.
Tää on toinen lempikohtani, koska henkäys.
Lainaus
On aina mukavampaa toivottaa hyvää huomenta. Se tuntuu vähemmän hyvästelyltä ja enemmän tervehtimiseltä.
Ja vielä tämä. Koska sitähän se on, tervehtimistä…

Lainauspainotteinen kommentti, koska näin lyhyestä on hankalaa saada mitään syvällistä aikaan, eikä ajankohtakaan ole paras mahdollinen, joten tyydyn kiittämään ja niiaamaan oikein mukavasta lukukokemuksesta!

- Mustis
« Viimeksi muokattu: 12.07.2013 12:10:13 kirjoittanut Mustekehrääjä »

Kuurankukka

  • Onnenhileet
  • ***
  • Viestejä: 865
  • T'hy'la
Iltaa! Olipas tässä mukavan pehmeä, hapuileva ja aavistuksen surumielinen ficci, en edes muista lukeneeni tämäntapaista Johnlockia koskaan. Ilmeisesti ficci sijoittui kakkoskauden jälkeiseen aikaan, tai niin ainakin itse oletin. Sijoittuipa tai ei, tässä kuitenkin paikkailtiin luottamusta puolin ja toisin, eikä edes Sherlock tuntunut yhtä varmalta kuin yleensä, vaan menneet tapahtumat olivat ravistelleet myös häntä. Ja hyvä niin, koska aina välillä tuntuu, että John on se, joka BBC!Sherlock ficeissä kärsii kaikista eniten. Ficissä seikkailtiin unen ja valveen välimaastossa, omalla tavallaan tosi kiehtovassa tilassa, ja sait kyllä siihen liittyvät tunteet sisällytettyä hyvin ihan ficciin asti. Itsellekin tuli vähän utuinen, mutta nimenomaan hyvällä tavalla utuinen olo c:

Lyhyesti sanottuna, lähestyit paria siis mielenkiintoisesta näkökulmasta ja hetkestä. Nykyään taidan jo tunnistaa tekstisi, ja kyllä tämäkin ihan omanlaisesi oli. Tapasi kirjoittaa oman mukavan simppeli, tavallaan pehmeäkin, muttei missään nimessä tylsä - tarinoihisi myös pääse helposti mukaan heti alusta alkaen. Tämä tosiaan oli selkeä tunneficci, ja kiva niin; mukaan oli myös ripoteltu elämän pieniä oivalluksia, joista tykkäsin. Kuten:
Lainaus
On aina mukavampaa toivottaa hyvää huomenta. Se tuntuu vähemmän hyvästelyltä ja enemmän tervehtimiseltä.
Sillä niinhän se tosiaan on, nyt kun rupeaa vähän tarkemmin miettimään. Pidin muutenkin sanavalinnoistasi tässä(kin) ficissä, kerroit arkisista asioista, mutta heti pieni muutos sanaan teki lauseesta omanlaisensa, ja juuri sellaista tekstiä tykkään kovasti lukea. Otsikko oli ficci kolmeen sanaan tiivistetysti, ja toimi sellaineen ihan kivasti. Kokonaisuudessaan tämä oli varsin nätti, sopivan kevyt, unenomainen, henkilökohtainen, herkkä hetki, josta tykkäsin kyllä kovin. Kiitos paljon <3 Loppuun vielä helmien helmiä:
Lainaus
Katulamppujen kalpea keltainen piirtää siluetin patjalla lepäävälle painolle.
Itse näin kohdan hieman erillä tavalla kuin Mustekehrääjä, pidin tässä kohdassa voimakkaasta ympäristönkuvauksesta, joka luo omanlaisensa kontrastin sille unen herkkyydelle. Käytit mielestäni paino-sanaa ovelasti; et tyytynyt kertomaan Sherlockista, joka istui jalkopäähän, vaan puhuit pelkästään painosta.
Lainaus
Yö on vaimeiden äänien, samettisen pimeän aikaa. Sen hiljaisuutta ei tohdi rikkoa, ei kun on vielä itse valveen hämyisellä rajamaalla ja kannattelee toiveita uudelleen nukahtamisesta.
Tämä korosti hyvin ficin yöteema ja hiljaisuutta, ja oli muutenkin nätti.
Lainaus
Se kiinnittää hänet, tekee hänestä onnellisemman. John oli kaivannut niitä silmiä.
Vaikkei kiinnittämisen kohdetta mainittukaan, pidin lauseesta hurjan paljon; minua se konkreettisuuden vähäisyys ei haitannut, koska eihän ficissä muutenkaan, siis konkreettisesti, tapahtunut paljon mitään. Yksinkertainen kaipaus sopi myös hyvin, niin tähän kohtaan kuin koko ficciinkin. Lopetus oli muutenkin luonnollinen, ja omalla tavallaan jopa toivoa herättävä c:
Einmal ist keinmal


Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Mustis: Mukavaa kuulla, että pidit tästä kultaseni. Kiitos huomautuksistasi, tuon alkukirjaimen korjasin. Tosiaan, tein oikoluvun heti kun heräsin, ja kirjoitin myöhään illalla, joten osa omituisuuksista menee vähän sen piikkiin. Eivät tosin varmaankaan kaikki. Kiva, että suosikkikohtiakin löytyi. Kiitos kommentistasi! :-*

Kuurankukka: Ihanaa, että pidit tästä. On jotenkin kiva kuulla, että pystyt tunnistamaan tyylini, ja ettet ole ihan samantapaiseen Johnlockiin törmännyt. Ajattelin tosiaan, että tämä sijoittuisi kakkoskauden jälkeiseen aikaan, mutten tahtonut sitä kuitenkaan erikseen painottaa. Otsikon kanssa en jaksanut kauheasti kikkailla, joten hyvä, jos se ei vaikuta tönköltä. Mukavaa, että pääsit hyvin mukaan tunnelmaan ja tykkäsit sanavalinnoista. Kiitos kovasti kommentistasi! :D
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

Lumihopea

  • Vieras
Olen kenties maailman huonoin kommentoija, mutta päätin silti yrittää.

Alunperin otsikko kiinnitti huomioni ja siitä päätin tulla lukemaan. Se on hyvin kaunis minun mielestäni. Ja sopii ficciin loistavasti. (:

Pidän kirjoitustavastasi, teet molemmista hahmoista tässä sopivan, hmm, "särkyneitä", jos ymmärrät mitä tarkoitan. Molemmat ovat kärsineet ja haluavat päästä yli siitä vähitellen. Olen lukenut muitakin kirjoittamiasi Sherlock ficcejä, ja olen oikeastaan pitänyt niistä kaikista. Teet hahmoista sellaisia kuin pitääkin ja osaat muutenkin vain kirjoittaa tätä niin sujuvasti! (Olen kateellinen :D)

Ja kuten Kuurankukka jo sanoikin, en ole minäkään törmännyt tälläiseen Jonhlockiin aiemmin, mutta pidän tästä kovasti. Ei liikaa siirappista hempeilyä, josta en näiden kahden välillä pidä vaan sellaista pientä, jopa sanatonta, söpöilyä. (huono sana, mutten keksi parempaa.)

Kolmanneksi viimeinen kappale oli suosikki kohtani tästä, se oli kaunis ja kertoi hyvin molempien ajatuksista.

Pidin tästä kovasti siis! :>

Lumihopea kiittää!

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Lumihopea: Kommenttisi ei ollut millään tavalla huono ja olin siitä hyvin ilahtunut ;) Mukavaa, että pidit otsikosta, ja että se houkutteli sinut lukemaan. On ihanaa kuulla, että onnistuin mielestäsi pitämään hahmot IC:nä ja että muutenkin pidit tästä ja jopa joistain muista ficeistäni. Kiitos kovasti kommentistasi, se piristi päivääni!

-Halla
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid

Sisilja

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 050
Heimoi! Päätin osallistua Kommenttiterttu-haasteeseen ja nappasin sieltä ekaksi keräiltäväkseni OTP-tertun, ja se jos mikä oikeuttaa kaivelemaan esiin ikivanhoja tekstejä ja vellomaan kauhean nostalgisissa Johnlock-tunnelmissa. Tosin mulle tuli tätä fikkiä lukiessa sellainen jännä ajatus, että tämä sopisi paitsi post-Reichenbach-tunnelmiin myös sarjan tapahtumien jälkeiseen aikaan, eli toimii muutoinkin kuin nostalgiatrippinä (vaikka onhan jo viimeisestäkin kaudesta kulunut paljon aikaa, hyvät hyssykät).

Lainaus
He ovat elossa. He ovat turvassa. Mutta vielä ei voi lakata varmistamasta, vielä ei ole kulunut tarpeeksi aikaa.
Oih, niinpä. Tuo edempänä kertomani ajatus tämän fikin teeman toimimisesta myös post-canonissa toi mulle mukanaan hellän katkeransuloisen tunteen, ja tämä fikki toimi eräänlaisena meta!hurt/comfort-kokemuksena, jos yhtään saat kiinni siitä mitä yritän sanoa. Että ikään kuin Sherlockin ja Johnin mukana kurkottelin tätä lukiessa heitä kohti ja varmistelin, ovathan he yhä ne samat tutut ja rakkaat tyypit kuin ennenkin, että minunkin täytyi saada nähdä, että kaikki voi olla niin kuin ennenkin, tai ainakin melkein kuin ennen, kunhan olen tarpeeksi päättäväinen enkä liikaa märehdi sarjan loppupuolen vääriä ratkaisuja ja siihen jääneitä aukkoja. En kyllä tiedä, milloin tulee kuluneeksi tarpeeksi aikaa, jotta voi lakata varmistelemasta ja märehtimästä menneitä kuitenkin ihan vähän.

Mä oon aina tykännyt sun kirjoitustyylin kauniin herkästä ja tarkasta kuvailusta. Toki ennen vanhaan tuli varmasti maalailtua vielä hiukan runsaammin kuin nykyään, mutta oot sä kyllä jo kymmenen vuotta sitten ollut kauhean taitava. Rakastan myös sitä, kuinka paljon osaat sanoa näennäisesti yksinkertaisilla lauseilla. Mutta eivät ne ole yksinkertaisia lopulta ollenkaan. Tämä oli suosikkikohtani, ehdottomasti:
Lainaus
Niin myöhään on turhaa sanoa hyvää yötä, varsinkin kun ei voi olla varma, että toinen aikoo edes nukkua. On aina mukavampaa toivottaa hyvää huomenta. Se tuntuu vähemmän hyvästelyltä ja enemmän tervehtimiseltä. Sitä he tarvitsevat toipuakseen; vähemmän hyvästejä.
Niinpä, niinpä ja vielä kerran niinpä.

Voi että kun melankolinen Johnlock vetää aina olon herkän tunteikkaaksi. Ah. Ihana fikki. Niin kiva että olet kirjoittanut tämänkin! :-*
Kirjoittamisen riemusta

Avasta kiitos aijulle!

Hallahäive

  • ***
  • Viestejä: 719
Sisi: No moi! Olipa hauskaa, että kaivoit tän tekstin esiin näin pitkän ajan jälkeen. Mielenkiintoista miten löysit tuon metatason post-canonin suhteen, on kyllä jännää mitä vivahteita sitä voikaan samasta tekstistä vähän eri näkökulmasta katsomalla löytää. Oma kirjoitustyyli on joo muuttunut vähän (tai ehkä paljonkin) vähemmän koukeroiseksi tässä vuosien varrella, oli siksi ihan hauskaa lukea tämä itsekin uudestaan. Tosi ihana kuulla, että kuvailu miellyttää. Kiitos kovasti kivasta kommentistasi, piristit päivääni  :)
Who lives, who dies, who tells your story?

Ava by Auro, banneri by Ingrid