Kirjoittaja Aihe: Kirjat & kirjasarjat #3  (Luettu 36296 kertaa)

Elfmaiden

• haaveilija
Vs: Kirjat & kirjasarjat #3
« Vastaus #220 : 23.04.2021 15:17:48 »
Luen nykyään aika vähän kirjoja, mutta nyt olen sattunut löytämään kirjastosta muutaman kiinnostavan näköisen kirjan, joista tekee mieli vinkata.

Ensin luin viihdyttävän nuorten seikkailukirjan Pilvilinna (Kerstin Gier). Pilvilinna on lempinimi vanhanaikaiselle ja elegantille loistohotellille Sveitsin vuoristossa, ja 17-v Fanny asuu siellä työharjoittelijana. Monenlaisten töidensä ohella hän ehtii tutustua hotelliin joulun-uudenvuoden ajaksi asettautuneisiin vieraisiin, joita on laaja kirjo (kutenkin henkilökuntaakin). Samalla Fanny alkaa tutustua paremmin etenkin kahteen nuoreen mieheen ja toisaalta kiinnittää huomoita eräisiin epäilyttäviin asoihin. Kirja on hauska ja sen sopivan jännittävä  seikkailu tempasi mukaansa, ja tulin lukeneeksi sen uudelleenkin, kun halusin keskittyä kaikkiin yksityiskohtiin ja tunnelmoida tarinaa. Kirjassa on myös hyvin kauniit kannet, jotka ensin kiinnittivät huomioni!

Toinen mielenkiinnon herättänyt kirja on Find my (by André Aciman), joka on tavallaan jatkoa Call me by your name -kirjalle, melko pitkälle vuosien päähän. En ole itse lukenut tuota aiempaa, vaan nauttinut Elion ja Oliverin tarinasta vain elokuvana. Nyt heräsi kyllä halu lukea sekin, sillä Acimanin kirjoitustyyli oli kaunista ja kuvailevaa ja mielenkiintoisen yksityiskohtaista! Find me oli hieman hämmentävä, koska siinä on 4 eri osiota, eri henkilöiden näkökulmista kerrottuna. Minulle valkeni vasta aika myöhään, että ensimmäinen osa (melkein puolet kirjasta) kerrotaan Samuelin eli Elion isän näkökulmasta ja hänen elämästään. Sen jälkeen saamme kuulla mitä Eliolle kuuluu, ja sitten Oliverille. Luin arvosteluista, että moni CMBYN:n fani oli pettynyt, kun Elion, saati Oliverin osuus kirjassa on paljon vähäisempi, kuin moni odotti, joten siihen on hyvä varautua. Itse kuitenkin pidin kirjasta ja sen rönsyävistä hahmoista ja kauneudesta. Ajattelin lukea sen kohta vielä uudelleenkin :) En tiedä onko kirjaa suomennettu, luin tämän englanniksi.
USKO, TOIVO JA (POIKA)RAKKAUS

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #221 : 23.04.2021 17:43:16 »
Elfmaiden, juuri taannoin kirjoitin tänne, kuinka en tykännyt siitä Call me by your name -kirjasta, joten olisikin mielenkiintoista kuulla, mitä olet mieltä kirjasta elokuvaan verraten. Itse en taas ole elokuvaa nähnyt, mutta luettuani kirjan ei tee mielikään, kun en tykännyt yhtään henkilöhahmoista. ;)

Viimeaikaiset lukemani kirjat ovat olleet minulle tosi mieleisiä. Niissä on sattuman kaupalla ollut useammassa taustalla todellinen tarina inspiraationa.

* Natasha Lester: Ranskalainen valokuvaaja - pitkästä aikaa sotateemainen kirja, joka puhutteli. Ja nimenomaan sillä, kuinka herätti ajatuksia sodanaikaisesta naisten kohtelusta niin siviileinä kuin valokuvaajina ja journalisteina. Kirja perustuu todellisiin tapahtumiin, vaikka päähenkilöt ovat keksittyjä. Myös rinnalla kulkenut nykyaikainen näkökulma oli riittävän kiinnostava, ettei jäänyt täysin menneen kuvauksen jalkoihin, kuten joskus käy. Aion ostaa tämän omaan hyllyyni.

* Lisa Wingate: Ennen kuin olimme sinun - tämä oli asetelmaltaan todella koukuttava ja kiehtova. Myös tässä kulki tarina menneen ja nykyisen välillä vuorotellen, ja fiktiivinen tarina yhdistyi myös tässä kirjassa todelliseen olemassa olleeseen orpokotiin, jonne köyhien sieviä lapsia ryöstettiin, myytäviksi rahalla rikkaille ja kuuluisille. Vaikka henkilöhahmot olivat kuvitteellisia, vastaavia kokemuksia on dokumentoitu todellisilta ihmisiltä silloin.

* Maria Peters: Kapellimestari - tässä kerrotaan todellisesta ihmisestä romaanin keinoin; eräästä ensimmäisistä naiskapellimestareista aikana, jolloin kaikki sanoivat, että eihän sellainen ole mahdollista. Oli jotenkin voimaannuttavaa lukea, että niinkin erikoinen unelma saattoi kuitenkin toteutua, muutenkin kuin reittä pitkin.

* Paula Havaste: Morsiusmalja - tässä tarinassa kirjailija hyppää viime kirjojensa menneisyyden Suomesta Viron lähihistoriaan. Tämä ajankuvaus oli kiinnostavaa ja virkistävästi vähän erilaista edellisiin kirjoihin verraten, vaikka tykkäsin kyllä niistäkin. En ole kovin tuttu Viron arkihistorian kanssa ja mielenkiintoni ihan heräsi. Tykkäsin erityisesti sellaisista hetkistä, kun kylätietä kävellä lönkötellään lehmä narussa naapuriin, suunnitellaan tasavertaisia vaihtotalouskauppoja tai kehitellään hellalla ruokaa ja lasketaan, mihin ainekset riittävät ja paljonko pitää tilata. Siinä sivussa pohdiskellaan, keneltä se on pois, jos kaksi työmiestä tykkää majailla keskenään.

Ja vähän kevyempää romantiikkaa väliin. :)

* Nicholas Barreau: Pienten ihmeiden kahvila - tämä oli varsin herttainen, joskin samalla yhteensattumiltaan sun muiltakin ominaisuuksiltaan melkoisen epäuskottava. Mutta Pariisi ja Venetsia toimivat aina, eivätkö vain? Vintage-lyhdyt, kuumailmapallot, kirjat ja herkkuhetket, kaikki on mukavaa. :) Ja teoriassa, onhan kaikki epätodennäköinenkin periaatteessa ihan mahdollista. ;)

Sitten pari omituisten otusten kerholaistakin.

* Kate Eberlen: Sinä vain - vähän sellainen kertomus, josta en oikein osannut sanoa alkuun juuta tai jaata. Ongelmaista porukkaa ja huonoja valintoja. Loppu osoittautui onnellisemmaksi kuin olisin ikinä uskonut lukiessani.

* Rebecca Serle: Viisi vuotta myöhemmin - kiehtova siinä mielessä, että piti tiukasti otteessaan, mutta paikoin häiritsevällä tavalla. Lopulta loppuratkaisu kuitenkin oli sellainen, etten tiennyt mitä mieltä siitä olisi ollut. "Ihan ok", mutta toivoin kyllä jotakin yhtä kiehtovaa kuin tunnelma tarinan alussa.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Salem

« Vastaus #222 : 09.05.2021 22:52:40 »
Luetteko te miten paljon tietokirjoja tai yleensä kirjoja, jotka eivät ole fiktiota?

Postailin omistamiani tietokirjoja yms bookstagramiin, ja niitä löytyi vähän enemmän kuin luulin. Mulla on pari true crime-kirjaa, muutama brittien kuningashuoneeseen liittyvä opus, matkaoppaita, ja joitain urheiluaiheisia kirjoja.

Ostin synttäreideni aikaan hetken mielijohteesta Annimari Kortteen tarinan kertovan kirjan. Tällä viikolla sainkin kirjan pikku kätösiini, ja nyt on jotenkin inspiraatiota lukea muuta kuin fiktiota. Tuon lisäksi haluaisin yrittää taas 2019 MM-leijonien tarinan kertovaa kirjaa, joka jäi välistä, kun oli paljon muitakin kirjastolainoja viime kesänä. Lisäksi on yksi jalkapallon MM-kisojen historiaan liittyvä kirja, joka kiinnostaisi.
I'd follow you to Canada or Mexico, you know that baby wolf

Ava by Ingrid

marieophelia

• Pajunkissa
« Vastaus #223 : 10.05.2021 09:21:27 »
Salem: Joo, luen myös muuta kuin fiktiota. Tosin myös tutkimuksen puolesta niin, ettei aina tiedä, mikä on työtä ja mikä hupia :) Puhtaaksi huviksi luen esim. Elina Koivusen Kuninkaalliset-kirjaa, jossa on lyhyitä pätkiä eri maiden kuningashuoneen historiasta. Luen sitä usein, jos en saa vaikka nukuttua, mikä ei tarkoita, että se olisi huono, vaan se on tavallaan mun "turvakirjoja", joista taisi aiemmin ketjussa olla puhe.

Usein jos kiinnostun jostain asiasta ilmiöstä tai ihmisestä, etsin siitä luettavaa. Viime aikoina olen ollut kiinnostunut Pohjois- ja Etelänavan valloitusretkistä. Ne ovat ihan käsittämättömiä juttuja! Elämäkerroista suosikkini on Astrid Lindgrenistä kertova Tämä päivä, yksi elämä. Kirjailija- ja taiteilijaelämäkertoja luen verrattain usein, samoin kirjekokoelmia.

Luen myös urheilukirjoja ja lainasin myös juuri Tero Pitkämäen elämäkerran ihan hetken mielijohteesta minäkin, kun saattui silmään palautushyllystä.  :) Toki urheilukirjoja on paljon myös omassa hyllyssä.

Mulla oli jonkinlainen lukublokki alkuvuodesta myös. Silloin luen vaan tyyliin Vaahteramäen Eemeliä, mutta en oikein osaa tarttua mihinkään uuteen kirjaan tai jätän helposti kesken. Toki sekin varmasti vaikutti, ettei päässyt vapaasti kulkemaan kirjastossa, vaan kaikki pitää varata etukäteen.

Millaiset kirjastorajoitukset teidän kotipaikkakunnalla on muuten nyt voimassa ja onko se vaikuttanut lukuharrastukseen? :)
Show me that I'm everywhere, and get me home for tea

Ava: Ingrid

Kaarne

• Unenkutoja
  • Kellopelihurmaaja
« Vastaus #224 : 10.05.2021 10:11:47 »
Lainaus
Millaiset kirjastorajoitukset teidän kotipaikkakunnalla on muuten nyt voimassa ja onko se vaikuttanut lukuharrastukseen?

Mulla nämä ovat itse asiassa lisänneet lukemista! Keväällä, kun pandemia alkoi, kirjastot olivat ensin vähän yli kuukauden kokonaan kiinni, mutta nyt ne ovat täällä Helsingissä olleet jostakin loppusyksystä alkaen auki sillä tavalla, että varauksia on voinut käydä hakemassa ja pientä muutaman hyllyn valikoimaa saanut selata. Olenkin oppinut varaamaan kiinnostavia kirjoja ja lukenut niistä ehkä 20%. (Olen hyvä aloittamaan, mutta huono lopettamaan. :D ) Varaussysteemi on myös erinomaista viihdettä, koska kun jono saattaa olla yli tuhannen ihmisen mittainen, on hauskaa seurata, miten se vähitellen lyhenee.  ;D

Minä luen kaikenlaista laidasta laitaan, mutta kesälle päätin ottaa tavoitteeksi lukea omasta hyllystä kymmenen sellaista kirjaa, jotka ovat odottaneet siellä lukemista vähän pidempään tai sitten lyhyemmän ajan. Yllätyksekseni huomasin listaa tehdessäni, että sille tuli luonnostaan pelkästään naiskirjailijoiden teoksia. Kesällä minun olisi tarkoitus lukea nämä_

Christelle Dabosin The Mirror Visitor -sarjan tähän mennessä ilmestyneet kolme osaa (nämä on pitänyt lukea jo pitkään ja Okakettu on suositellut näitä myös)
Sara Stridbergin Unelmien tiedekunta (koska kerään Keltaista kirjastoa ja olisi ehkä hyvästä lukeakin niitä kerättyjä kirjoja, ja tämä on tosi kiinnostava!)
Ann Leckien Provenance (koska Ann Leckien Ancillary -sarja on suosikkejani scifisarjoista)
T. Kingfisherin Paladin's Grace (koska T. Kingfisher on erinomainen fantasiaseikkailukirjoittaja ♥)
Louise Glückin Uskollinen ja hyveellinen yö (loppuun) (Tää on ollut meikällä ja Okaketulla runopiirikirjana jostain helmikuusta asti)
Emily St. John Mandelin Last Night in Montreal (Tämän sain puolisolta synttärilahjaksi 2020 tammikuussa, joten pitäisi vähitellen tarttua siihen)
Sarah Perryn The Essex Serpent (Joka on myös ollut kesken suunnilleen viisi vuotta tai jotain)
Maggie Nelsonin Argonautit (koska pidin Sinelmistä kovasti, mutta en ole saanut tätä aloitettua)

Olen huomannut, että nykyään jopa vähän epäröin, jos kirjailija on mies. :D Se on jännää, mutta ei toisaalta haittaa minua pätkääkään, koska a) naistenkin kirjoittamia kirjoja on maailmassa riittämiin ja b) ainahan minä voin vilkaista vaikka Goodreadsin arvosteluita, jos kirja kiinnostaa, mutta mieskirjailija epäilyttää. :P

mitä jäljelle jää, kun toiseksi kasvaa, tiedätkö?
vain se on selvää: olen sinun loppuun saakka.
.