Kirjoittaja Aihe: Sanomatta jääneet sanat | S | angst  (Luettu 946 kertaa)

Angelsneversleep

  • ***
  • Viestejä: 14
  • "Hymyile, se hämmentää ihmisiä"
Sanomatta jääneet sanat | S | angst
« : 09.04.2020 01:31:21 »
Sanomatta jääneet sanat
S




Valtaisa möykky tuntuu rintalastan alla. Se kasaantuu ja tiukentuu jokaisena hetkenä, mutta en löydä enää lankakerän päätä. Suurentuessaan se tuhoaa yhä enemmän, poltellen, kirvellen ja repien eteensä tulevan. Kaikki ne hetket lentelevät päässäni puolelta toiselle, kulkien tuulen nopeudella. Kuin pikakelauksella välähtelee silmieni edessä hetkiä - hetkiä, jolloin minulla oli mahdollisuus. Jokainen hetki kasvattaa möykkyä. Se alkaa olemaan jo niin suuri, että luulen tukehtuvani. Hengitys ei enää kulje normaalisti, kyynelkanavat ovat jatkuvassa paineessa.

Möykky ja hetket - ne muutamat sanat, jotka jäivät sanomatta. Sanomatta jättämisen sanotaan sattuvan enemmän kuin sanomisen - ymmärrän sen nyt. Kun möykky ei katoa, vaan lisää joka päivä todellisuuttaan. En sanonut niitä sanoja, vaikka minulla oli hetkiä. Sanoja ei ollut paljon, niiden sanominen ei olisi vaatinut suuria. Mutta en uskaltanut tai viitsinyt, ajatellen ajan olevan ikuista. Nyt ne polttelevat sisälläni, mahdollisuudet välkkyvät mielessäni. Ne tulevat olemaan mukanani lopun elämääni. Möykky saattaa joskus hellittää otettaan, hetket muuttuvat sumeammiksi - mutta koskaan se kipu ja syyllisyys eivät katoa.

Nostan katseeni maasta ja yritän vetää henkeä. Värisevä henkäys avaa kyynelkanavat uudestaan - tuntuu olevan ikuisuus siitä, kun ne olivat suljetut. Teksti soljuu silmieni eteen, möykky kasvaa ja voimistuu jälleen. Hetket pyörittävät mieltäni, lyövät yhä uudestaan eteeni kaiken, tuntematta armoa tai empaattisuutta. Olen niiden vanki, määrättynä elinkautiseen. Vaikka kuiskaan sanat ilmoille ja rukoilen, että kuulet myös anteeksipyyntöni, eivät ne jätä minua rauhaan.

Katson sumein silmin nimeäsi harmaassa kivessä. Päivämäärä hyppää silmilleni: 12.5.2012. Siitä on vuosia. Mutta edelleen olen tässä, toistamassa sinulle sanojani: "Anna anteeksi. Anna anteeksi, että en kertonut. Rakastan sinua."


"Voimme valittaa, että ruusupensaissa on piikkejä tai iloita siitä, että piikkipensaissa on ruusuja" (Abraham Lincoln)

Kiirsu

  • ***
  • Viestejä: 2 166
Vs: Sanomatta jääneet sanat | S | angst
« Vastaus #1 : 09.04.2020 01:42:28 »
Tämä oli kiva teksti! Epämääräinen möykky on tunne, johon on helppo samaistua. Tuollaiset tunteet ovat usein sellaisia, että niile on hankala antaa nimeä, joten pidän siitä, kuinka niitä on tässä kuvailtu. Sanomatta jättäminen todellakin sattuu monesti enemmän kuin sanominen ja on kamalaa katua sitä, kun asiaa ei voi enää muuttaa. Tämä oli kaikin puolin tosi samaistuttava teksti.

Moni asia jäi tässä auki. Mikä oli päähenkilön suhde kuolleseen ja kuinka tämä kuoli. Oliko kyseessä itsemurha, johon sanat olisivat voineet vaikuttaa, vai katuiko päähenkilö puhumattomuuttaan, vaikka kuolemaa ei olisikaan voinut estää. Ei kuitenkaan haitannut, että nämä kysymykset jäivät avonaisiksi. Nyt tässä jäi mukavasti tulkinnanvaraa lukijalle.

Tämä oli kaunis ja koskettava tekstipätkä. Kiitos tästä <3

And some people, dance.
"Ja pysyä loitolla heteromiehistä, lesboista ja biseksuaaleista."
-Severus Kalkaros

Angelsneversleep

  • ***
  • Viestejä: 14
  • "Hymyile, se hämmentää ihmisiä"
Vs: Sanomatta jääneet sanat | S | angst
« Vastaus #2 : 17.04.2020 00:39:12 »
Kiirsu kiitos kivasta kommentista! Ihanaa, että tunteet voi löytää tekstistä ja niihin voi samaistua :) Sanomatta jättäminen on asia, jonka olen itsekin tehnyt - en tosin yhtä suurena virheenä kuin tekstin henkilö. Halusin kuitenkin tehdä hyvin voimakkaan ja ajatuksia herättävän tilanteen, joten teksti on saanut vain joitakin vaikutteita oikeasta tilanteesta.

Jätin tekstin tarkoituksenomaisesti hyvin avonaiseksi, vaikka itselläni sitä kirjoittaessa olikin melko selkeä ajatus siitä, miten tilanne on edennyt/mitä on tapahtunut. En kuitenkaan taida paljastaa mitään, vaan jätän tulkinnan ja tapahtumien kulun pohdinnan lukijalle ;)
"Voimme valittaa, että ruusupensaissa on piikkejä tai iloita siitä, että piikkipensaissa on ruusuja" (Abraham Lincoln)