Kirjoittaja Aihe: Doctor Who: Jago & Litefoot: Kaikuva kosketus (S) Henry Gordon Jago/George Litefoot, 12+ virkettä XVII  (Luettu 1071 kertaa)

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Nimi: Kaikuva kosketus
Kirjoittaja: jossujb
Fandom: Doctor Who: Jago & Litefoot
Ikäraja: S
Tyylilaji: hurt/comfort
Paritus: Henry Gordon Jago/George Litefoot
Vastuuvapaus: Oikeudet kuuluvat kokonaan muille tahoille kuin minulle.

A/N: Tämä on kirjoitettu 12+ virkettä XVII -haasteeseen. Sanalista on tekstin lopussa, käytin myös jokerivirkkeen. Jos jotain sanaa tuli sääntöjen puitteissa käytettyä väärin, niin väliäkö hällä xD En osaa esitellä herra Jagoa ja professori Litefootia nyt erityisen hyvin, mutta eletään vuosikymmentä 1890, herra Jago on eksentrinen teatterinomistaja ja professori Litefoot taas oikeuslääkäri ja patologi. Tämä sijoittuu jotakuinkin kolmannen kauden jaksoon Chronoclasm, jossa professorin asunto menee mullin mallin ulottuvuuksien välisten hirviöiden hajotettua kaikki paikat.





Kaikuva kosketus


Professori Litefootin kaupunkiresidenssin katolla ei kasvanut sammalta – kun ei perhana ollut koko kattoakaan enää! Professori surkutteli särkynyttä jadesammakkokokoelmaansa keskellä säpäleiksi silvottua oleskeluhuonettaan, jonka romahtaneiden kattoparrujen välistä pilkotti nihkeänharmaa aamuyö.

”Älkäätten hermostuko, professori hyvä, äkkiinkös tähän äkätään eho harjakatto, sellainenpa vielä, joka ottaisi isommankin kuulan osuessaan”, herra Jago lohdutti toveriaan kykyjensä mukaan, mutta Litefoot oli poikkeuksellisen poissa tolaltaan, ellei peräti heiveröisenä siinä, revenneessä aamutakissaan. Jago kehaisi hänen tupsutossujaan, mutta se oli turhanaikainen yritys. Sammakko, jolta oli lähtenyt rytäkässä pää, sai kyynelpisarat kerkiämään professorin silmiin.

”Äitini antoi tuon lahjaksi palattuamme Pekingistä Lontooseen, minä olen aina pitänyt sitä sen pienen marmorikorokkeen päällä, joka oli kabinetissa jos muistat, mutta nyt sitten vasta siirsin sen takan viereen voidakseni katsella sitä useammin.”

Silloin viimeistään herra Jago tajusi, ettei hän ollut ainoastaan vapaa tekemään jokseenkin säädyttömän ehdotuksen, vaan hänen oli ystävänä pakko.

”Rakas ystävä, antakaa anteeksi! Teidän ei ole nyt hyvä olla yksin, se lienee selvää, joten jos nappaatte naukun, pakkaatte laukun ja tulette luokseni asumaan, kunnes, öh… pöly tästä laskeutuu”, sanoi Jago. ”Sikäli myös tuntisin huonoa omaatuntoa, jos jättäisin teidät tällaiseen vaaranloukkoon virumaan”, hän jatkoi.

Totta kai herra Jago ja professori Litefoot olivat yhdessä hyvä tiimi ja erittäin rakkaat ystävät. Asiassa oli kuitenkin monta muttaa, yhteiskunta kun itse tykkäsi panna heidän väliinsä juopaa, ja Jagon oli osattava olla muodollisesti tahdikas, ettei hänen ehdotuksensa tulisi ymmärretyksi väärin.

Professori Litefoot tosin oli aivan liian järkyttynyt miettimään oliko hänen säädylleen sopivaa ottaa vastaan niin intiimiä apua mieheltä, jota viihdetaiteilijana väkisin vähän vinoon katsottiin, mutta järkytyksessään hän oli pukea kevättakkia palttoon sijaan, eikä siksi osannut ajatella arvonsa tasolla. Siitä viimeistään herra Jago ajatteli, että paleltuminen kuoliaaksi oli kuitenkin naapureiden panettelua mustempi vaihtoehto.

”Tervetuloa… tai, paremmin, tulkoot terveeksi, professori, matalaan majaan… ja vaikkei tämä lukaaliisi verrattuna kummoinen seinäkkö ole, niin ei tänne viholliset viirusilmät liikoja kurki”, sanoi herra Jago nolostustaan huonosti peitellen. Täysissä sielunvoimissaan professori Litefoot olisi aivan varmasti huomauttanut roolivaatteiden ja epämääräisten, puolivalmiiden lavasteiden sekamelskasta jotain rutikuivaa, mutta nyt hän laahusti kuin hänen päänsä päällä olisi roikkunut oma pieni tuskastuksen myrskypilvi. Herra Jagon teki mieli rutistaa häntä, mutta hän kantoi matkalaukun sängynpäätyyn.

”Käykää nyt maate levätäksenne, olkaa niin kiltti”, Jago kehotti, ja se tosissaan kävi kuin viilto rintaan, ettei Litefoot tuntunut ihan ymmärtävän puhetta. Jago auttoi häntä riisuutumaan, peseytymään ja syömäänkin, tuntien olonsa kuitenkin jotenkin tungettelevaksi – vaikka, olihan professori Litefootkin aina Jagoa auttanut ja kannatellut toista peruspilarin lailla. Se kai siinä niin luonnottomalta tuntuikin, professorinhan sen piti lohduttaman tunteellista ystäväänsä ja pyyhkiä kyyneleet hansikkaaseensa, eikä toisinpäin! Herra Jagosta tuntui kuin hän olisi ollut kulmikas, jota tungetaan väkivalloin pyöreään reikään.

”Älkää surko, tunnen teatterilta aivan eritomeran työmiehen, joka yhdessä puntinkäänteessä tovereineen pystyttää uudeksi kattorakenteeksi sellaisen vahvan ristikon, kuten sitä kutsutaan”, Jago höpötti. Ilo läikähti hänen sydämessään, kun pitkään hiljaa ollut Litefoot sängyltä maatessaan otti häntä kädestä. Hiljaisuudesta hyytyneenä herra Jago aivan kuin kuunteli kosketusta, sitä mitä Litefoot koetti hänelle niin sanoa. Sormet siirtyivät kämmensyrjältä käsivarrelle, jättäen iholle kaikuja mennessään.

”Olenko koskaan muistanut kehua kuinka suunnattoman kiltti mies sinä olet, Henry?” kysyi Litefoot, eikä herra Jagoa olisi sen varmemmin voinut saada itkemään, vaikka olisi mitä sen eteen tehnyt.


FIN





Sanalista:
sammal, harmaa, heiveröinen, pisara, marmori, vapaus, antaa, napata, vaara, yhdessä, ettei, kevät, musta, vihollinen, pilvi, kantaa, viilto, pilari, kai, kulmikas, ristikko, ilo, hiljaisuus, iho, varma



« Viimeksi muokattu: 19.04.2020 22:24:04 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right

Avaruuspiraatti

  • varattua puraisi
  • ***
  • Viestejä: 2 240
Lainaus
Professori Litefootin kaupunkiresidenssin katolla ei kasvanut sammalta – kun ei perhana ollut koko kattoakaan enää!
Minä naureskelin jo ensimmäisestä lauseesta lähtien :D

Mutta voi ei! Mahtaa olla kurjaa, että ulottuvuuksien välinen pallo tulee ja mäjäyttää katon läpi. Hieman käy sääliksi professori Litefootin jadesammakkokokoelmaa, hän on mahtanut kerätä sitä jo pidemmän aikaa! Tämä oli kovin hupaisa ja herttainen pätkä, ja herra Jago on kamalan ihana ystävä, kun avaa heti oman kotinsa ovet Litefootille. Tottahan se varmasti on hieman hankalaa, kun aikakauden ennakkoasenteet ovat niin kovin läsnä, mutta ehkäpä silti pinnan alla kuplivat tunteet saisivat jossain vaiheessa tilaisuuden puhjeta kunnolla kukkaan! Tuo loppu on ihana, kun Litefootin antama pieni kosketus saa Jagon sillä tavalla niin liikuttumaan ja iloiseksi.

Lainaus
”Olenko koskaan muistanut kehua kuinka suunnattoman kiltti mies sinä olet, Henry?”
Minäkin ehkä vähän itkin.

Tosi kiva fikkeröinen ja minusta oikein erinomaisesti rakennettu tuon 12+ virkettä -haasteen antamista rajotteista huolimatta!

Ps. Tykkään tämän omaperäisestä ja uniikista otsikosta!

"I am as constant as a northern star."
"Constantly in the darkness, where's that at?"

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 827
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Uutta jossujb:tä, Jago & Litefootia ja 12+ virkettä -haastetta! :-* Mikä ihana piristysruiske, auringonsäde pilviverhon takaa!

En ole hetkeen lukenut sinun Jago/Litefootejasi, ja nyt ihmettelen, miksi en. Sinulla on niin ihastuttavan omintakeinen tyyli, joka sopii tähän fandomiin ja näihin hahmoihin niin verrattoman mainiosti. Pidän kovasti siitä, miten eläväistä tekstisi on, ja kuitenkin samaan aikaan helposti ymmärrettävää ja hyvin tunteita ja ajatuksia välittävää, samaistuttavaakin. Sitä on suuri ilo lukea. Minä imeydyin tähän tekstiin täysin ja oikeasti unohdin, että tämä on 12+ virkettä -haasteteksti, ja se on jo jotain! Kerta kaikkiaan yksikään sana ei tuolta hyppää silmille mitenkään joukkoon kuulumattomana tai omituisena, vaikka sanalistassa on tälläkin kertaa ehkä muutama hieman haastavampi tapaus. Esimerkiksi kulmikas on hyödynnetty tässä tekstissä nerokkaasti kuvaamaan herra Jagon ristiriitaisia tuntemuksia nurinkurin kiepsahtaneista rooleista!

”Rakas ystävä, antakaa anteeksi! Teidän ei ole nyt hyvä olla yksin, se lienee selvää, joten jos nappaatte naukun, pakkaatte laukun ja tulette luokseni asumaan, kunnes, öh… pöly tästä laskeutuu”, sanoi Jago.
Voi Jago! Rakastan tuota nappaatte naukun, pakkaatte laukun -riimittelyä, ja pölyn laskeutuminen on ihastuttavan kiusallinen vertaus todelliseen tilanteeseen ja asunnon kuntoon. Ihastuttavan kiusallinen se ei ehkä olisikaan jonkun toisen hahmon sanomana, mutta herra Jagolta tällainen hyväntahtoisuuden sävyttämä kömpelyys on jotenkin niin herttaista.

Ihanaa, että professori pääsee turvaan ystävänsä hellään huomaan. Järkytys ja menetyksen tuska ovat käsinkosketeltavia ja hyvin ymmärrettäviä, mutta loppu on onneksi toivekas ja vihjaa siihen suuntaan, että tästäkin koettelemuksesta selvitään yhteisvoimin.

Kiitos kovasti tästä ihanasta tarinasta! Hurt/comfortia parhaimmillaan. :-* -Walle


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Jotenkin olen ruvennut kovasti ujostelemaan kommentteihin vastaamista viime aikoina. Mutta, joka taoauksessa, KIITOS.

Avaruuspiraatti jadesammakot ovat ihan canoninen fakta, erästä sammakkoa professori pitää jostain syystä jatkuvasti taskussaan.Minä olen asian ymmärtänyt, että hän on vähän sellainen erineorientoitunut sentimentalisti. Ja tunteethan nimenomaan puhkeavat Chronoclasmissa kukkaan... ainakin Litefootin puolesta. Jago saattaa olla niin tyhmä, ettei tajunnut  ;D

Waulish, en tosiaan ole muutamaan vuoteen nyt kirjoittanut Jago & Litefoot fikkejä, lähinnä koska Litefootin näyttelijän poismeno ennen sarjan 14. kauden äänityksiä harmitti minua oikein kovasti. Mutta olen näin koronan aikoina kuunnellut koko sarjaa alusta ja tuli taas niin voimalla päälle kaikki se, mistä voisi vielä kirjoittaa. 12+ virkettä on mun suosikkihaaste. Se on hyvin vaikea saada kirjoitetuksi niin, ettei se jollain tapaa näkyisi - nytkin virkkeet ovat pidempiä, kuin luonnollisesti kirjoittaisin. Mutta hyvä jos muuten muoto on luonnollisen oloinen.

Kiitoksia kommenteista oikein kuvasti <3
Here comes the sun and I say
It's all right

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 546
  • 707
Kommenttikampanjasta hei. :) Ihanaa oli huomata tämä tarjolla siellä, sillä kuten varmaan muistat, olen tykännyt mahdottomasti Jago/Litefoot -ficeistäsi ja niiden leikkisästä kielestä! Myös 12+ virkettä kutkuttelee usein katselemaan ficcejä, joten kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Tässä erityistä herkkua, kuten teksteissäsi aina, on tuo kielellä leikittely ja ihanaa on lukea Jagon repliikkejä. ♥

Tämä oli myös todella soma kaikessa karuudessaan, ettei Litefootilla ollut enää kattoa lainkaan! :D Pidin tuosta, miten "karussa" ympäristössä, kun kaikki on mullin mallin mietittään hieman yhteiskuntaakin, mutta lopulta annetaan asioiden vain suttaantua niin, että parhaaksi käy. Kiva ja piristävä iltapala, joten kiitän tästä. ♥ ...ja hei! 12+ virkettä haasteesi onnistui erinomaisesti! Yksikään sana ei tuntunut "väkisin" ujutetulta!
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Odo, ai tätä on kaupiteltu kommenttikampanjassa! Kuinka hauskaa, en itse olekaan niin aktiivisesti sitä käyttänytkään viimea-aikoina.

Niin, innoistuin tosiaan tässä sosiaalisen eristäytymisen aikakautena kuuntelemaan Jago & Litefootia ihan alusta asti ja siksi muutaman vuoden tauon jälkeen rupesi uusia fikki-ideoitakin puhkeilemaan. Herra Jagohan muuten aikoo syksyllä cameoida Paternoster gangin joulujaksossa, että mulla on on siihen odotettavaa ja intoa fikkailla.

Se on aika tyypillistä Jagolle ja Litefootille, että isoja asioita tapahtuu, mutta mitä niistä pienistä jos saadaan vain olla vielä yhdessä <3

Kiitos kommentistasi <3333

jjb
« Viimeksi muokattu: 28.08.2021 07:11:49 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right