Kirjoittaja Aihe: Hesperiamuistelmat | S, angst  (Luettu 1277 kertaa)

Westy

  • Luihuinen
  • ***
  • Viestejä: 435
  • What's the meaning of Stonehedge?
    • Tumblr
Hesperiamuistelmat | S, angst
« : 28.02.2020 14:08:29 »
Author: Westy
Genre: Angst, tavallaan
Ikäraja: S
Varoitukset: Ei varoituksia
A/N: Haasteena tämä, sanana 23. marraskuu.



Se muistutti minua aina Hänestä.

Kävelin Hesperian puiston halki askeleet kevyesti maata hipoen. Vaalea tukkani oli leikattu lyhyeksi, mutta muutama haiven vielä kutitteli niskaani – minulla ei ollut rahaa edes Helsingin halvimpaan parturiin, joten olin itse tarttunut puikkoihin keskiverroin tuloksin. Kenkäni – pari vuotta vanhat Niket kirpputorilta – olivat hieman rikkinäiset, mutta se ei haitannut minua lainkaan. Olin astunut vahingossa lätäkköön muutama kortteli sitten, joten kosteat sukat takertuivat varpaisiini ja saivat minut todella toivomaan, etten vilustuisi. Kamelin selkä oli hyvin lähellä katketa. Edellisellä viikolla olin saanut potkut puhelinmyyjän hommista, kissani sairastui ja nyt vielä märät sukat. Voisivatko asiat olla huonommin?

Istahdin puistonpenkille ja huokaisin syvään. Huomasin, että koko puisto oli kuihtunut kasaan; se oli ruskea, ruma ja tavallaan myös liejuinen. Lumesta ei ollut tietoakaan, vaikka olihan jo neljästoista päivä marraskuuta. Suljin silmäni ja hengitin sisään kirpeää pakkasilmaa. Oli yllättävän liukasta, sillä eilinen nollakeli oli satanut maahan veden ja rännän sekoitusta, joka oli tänään jäätynyt lätäköiksi ja jääkummuiksi asfaltille. Oli suorastaan ihme, etten ollut liukastunut matkalla tänne – paikasta oli tullut minulle jonkinlainen pyhättö Hänen takiaan.

Niin, olimme tavanneet täällä ensimmäisen kerran vuosia sitten. Marraskuisena yönä Hänen tarjoamansa tupakka ja Hän itse olivat lämmittäneet minua enemmän kuin kukaan koskaan. Mutta tupakansavu katoaa, ja niin oli kadonnut ihmisenmuotoinen ihmeenikin. Nielaisin, avaten silmäni. En koskaan unohtaisi sitä joulukuista iltaa, kun Hän oli ollut hiljaa monta tuntia – liian monta tuntia. Kuinka olisin voinut tietää, että jokin oli ollut pielessä? Pudistelin päätäni enkä osannut enää ohjata ympäriinsä pomppivia ajatuksiani muuhun kuin siihen yhteen ainoaan ihmiseen. Hän ja miehen ruotsalainen aksentti olivat enää tähtiä marraskuisella taivaalla. Tuijotin edessäni ollutta pientä aukiota lasittunein katsein, ja mieleni täytti Hän, Hän ja vielä kerran Hän.

Istahdin yksiöni sängylle. Olin kuivannut jalkani ja heittänyt märät sukat pyykkiin, enkä ollut ainakaan vielä vilustunut. Pieni voitto kurjina aikoina. Tuijotin varpaitani samalla kun pureskelin sormieni kynsiä sekä kynsivalleja ja mietin taas Häntä. Marraskuu ei enää näyttänyt samalta kuin vuosia sitten, mutten tiennyt, johtuiko se ilmastonmuutoksesta vai siitä, etten saanut enää nukkua Hänen vierellään, kun pakkanen kalisutti hampaita ja kuorrutti peltikatot kuurallaan.

Tikkis

  • Mrs. Black
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 451
  • Ava Fractalta <3
Vs: Hesperiamuistelmat | S, angst
« Vastaus #1 : 10.04.2020 07:52:24 »
Päällimmäisenä tästä ficistä jäi tosi haikea ja kipuileva fiilis. Totta kai, koska teksti käsitteli sellaista peruuttamatonta kaipuuta. Teksti käsitteli aihetta upeasti parilla lauseella, josta kävi ilmi olennainen. Tommonen tyhjyys toisen ihmisen lähdettyä lopullisesti on suorastaan raastavaa. :<

Sun tekstityyli ainakin tän tekstin perusteella sopis tosi hyvin johonkin nuortenkirjoihin tai kerronnalliseen draamaan. Tästä itse asiassa tulee jotkut kirjailijavibat, jonka tuotantoa oon lukenut nuorempana. En vaan keksi millään, kuka se vois olla. Tässä pieneen määrään sanoja oltiin saatu mahtumaan niin paljon yksityiskohtia, jotka tuntu vaivattomilta tekstiä lukiessa, esim. "Helsingin halvin parturi" tai ylipäätään masentavan marraskuun kuvailu. Tykkäsin erityisesti nimenomaan tästä kuvailun vaivattomuudesta tässä pätkässä.
Aina ei sanoja tarvita.
Vain katse alaston.

Vuorna

  • tahdonalainen
  • ***
  • Viestejä: 932
Vs: Hesperiamuistelmat | S, angst
« Vastaus #2 : 02.05.2021 16:36:50 »
Iltapäivää! Angstisia originaaleja on jostain syystä huomattavasti helpompi lukea kuin angstisia ficcejä, joten sen takia lähdin tähän tarkemmin tutustumaan. Toki myös sen takia, että syksyisellä Hesperian puistolla on minulle erityinen merkitys, ja senkin puolesta tätä oli ilo lukea.

Tämä oli oikein kiehtova teksti. Tosiaankin angstinen, mutta pidin kovasti siitä, että sillä ei varsinaisesti mässäilty, vaan asiat todettiin hyvin realistisen oloisesti. Suru ja tyhjyys olivat kyllä vahvasti läsnä, ja oli tosi riipaisevaa, miten kertojan ajatukset karkasivat aina Häneen. Siitä pidin myös, miten tämän Hänen merkitystä korostettiin erityisesti vielä tuolla isolla alkukirjaimella. Hänen ja kertojan välistä suhdetta ei avata liikaa, vaan jää lukijan vastuulle tavallaan täydentää mielessään se, mitä heidän välillään on tapahtunut.

Kuvailu oli tässä tosiaan ihastuttavan vaivatonta ja todella sujuvaa. Minäkin pidin kaikista kivoista yksityiskohtaisuuksista, esimerkiksi märät sukat, potkut puhelinmyyjän hommista ja sairas kissa olivat mukavia lisäyksiä tekstiin. Ne myös inhimillistivät kertojaa kivasti, mikä puolestaan omasta mielestäni syvensi tekstiä. Kokonaisuutena tämä oli todella kiinnostava ja ajatuksia herättävä teksti, tätä oli oikein kiva lukea. Erityisen paljon pidin sun kerrontatyylistä, se oli jouhevaa mutta samalla ihastuttavan yksityiskohtaista. Kiitos paljon tämän kirjoittamisesta, marraskuinen Hesperian puisto välittyi tästä hienolla tavalla!
i'm planning to build a whole new beautiful life here. one where, in my own small way, i can make the world a better place.