Kirjoittaja Aihe: Kotiin (kun omenapuut kukkivat) | K-11 | Edvin/Jokke | keväistä romantiikkaa  (Luettu 1140 kertaa)

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Nimi: Kotiin (kun omenapuut kukkivat)
Kirjoittaja: Altais
Ikäraja: K-11
Paritus: Edvin/Jokke
Genre: slice(s) of life ja pehmoista romantiikkaa
Haasteet: Tarot-haaste. Korttini oli sauvojen kasi. Se voi symboloida hetkeen tarttumista, kiirettä ja innostavia, luovia projekteja, jotka voivat laittaa voimavarat ainakin hetkellisesti lujille. Lyhyesti sanottuna kortti kehottaa tarttumaan hetkeen.

Tiivistelmä: Voisikohan Edvinistä ja Jokesta tulla ihan toivottomia taviksia, jos heillä olisi talo, pari autoa, lapset ja vielä kultainennoutajakin?

Kirjoittajalta: Tällaiseen vuodenaikaan sitä kaipaa jo kevättä, ja tämän tekstin kirjoittaminen antoi itselleni hiukan toivoa siitä, että uusi kevät vielä joskus tulee. Tämä taitaa olla yksi niistä (aika harvoista) teksteistäni, jotka ovat aika lailla onnellisia alusta loppuun ilman mitään tummempia sävyjä. Vähän haastavaa minulle, mutta pitäähän Joken ja Edvinin nyt saada olla onnellisia. Teksti on suoraa jatkoa tarinalle Meidän loppuelämä, K-15.





Kotiin (kun omenapuut kukkivat)


Kevään kynnyksellä Jokella oli kädet täynnä tekemistä. Työkiireidensä lisäksi hän yritti ehtiä tyhjentää vanhan asuntonsa ja saada sen myytyä, sillä hän ei ollut käytännössä viettänyt siellä paljonkaan aikaa enää melkein vuoteen, ja nyt hän ei enää edes virallisesti asunut siellä. Usein työpäiviensä jälkeen hän vain pistäytyi asunnolla ja nappasi mukaansa muuttolaatikon tai pari ennen kuin jatkoi matkaansa Edvinin luo.

Kotiin.

Hänestä oli ihana voida nyt sanoa se ääneen. Hänen kotinsa oli Edvinin luona. Edvin oli nyt hänen avopuolisonsa. Sana kuulosti viralliselta, mutta vain hyvällä tavalla. Jokke piti ajatuksesta, että he olivat nyt jotain myös yhteiskunnan ja koko maailman silmissä.

Häntä ei jaksanut suuremmin haitata, vaikka muutamia käytännön asioita olikin vielä hoitamatta, kuten tuo asunnon myynti. Tärkeintä oli, että hänen ja Edvinin välillä kaikki oli nyt viimein sanottu ääneen. Hän tiesi nyt, että Edvin halusi samaa kuin hänkin, ja siihen he kumpikin uskalsivat luottaa. Jokesta tuntui viimeinkin siltä, että hänellä oli varma pohja, jolle rakentaa elämänsä tästä eteenpäin.

Kiireisen keväänsä keskellä Jokelta kesti hetken huomata, että Edvinillä oli jotain mielessään. Kun hän iltaisin kömpi rättiväsyneenä mutta onnellisena Edvinin viereen sohvalle, hän löysi tämän yhä useammin ja useammin selailemasta puhelintaan kuumeinen kiilto silmissään.

”Mikä on noin kiinnostavaa?” hän saattoi silloin kysyä ja kutittaa miestä kyljestä aivan varovasti, mutta yleensä se riitti. Edvin oli maailman herkin kutiamaan, ja pienikin hipaisu herkkään kohtaan sai hänet kiemurtelemaan naurusta.

Silloin Edvin yleensä laittoi puhelimensa pois, nosti Joken jalat syliinsä, alkoi hieroa niitä päättäväisesti ja vastasi epämääräisesti, että ei paljon mikään. Ja hetkeä myöhemmin he olivat jo toistensa iholla, eikä Jokke muistanut tai välittänyt enää esittää lisäkysymyksiä.

Mitä ikinä Edvinin mielessä liikkuikin, siitä tuskin tarvitsi olla huolissaan, koska mies vaikutti kaikin puolin onnelliselta, hymyili paljon ja tuntui kaipaavan jatkuvasti niin lähelle Jokkea kuin oli mahdollista päästä. Edvin ilmaisi rakkauttaan hyvin fyysisesti, ja sen jäljiltä Joken iho oli usein kauttaaltaan pienten, sinipunaisten jälkien peitossa.

Silloin Jokesta tuntui, kuin mikään ei olisi muuttunut niistä ajoista, jolloin he olivat vasta kahdeksantoista ja umpirakastuneita toisiinsa. Edvin oli jo nuorena ollut taitava huolehtimaan siitä, että Jokke pystyi tarvittaessa peittämään joka ikisen jäljen vaatteilla. Silloin joskus se oli ollut tärkeää kiinnijäämisen pelon takia, nyt pelkästään siksi, että he olivat aikuisia, ja varsinkin töissä olisi saattanut olla aavistuksen kiusallista kuljeskella kaula syötynä.

Kun heidän elämänsä oli tällaista, Joken oli vaikea huolestua mistään. Mitä siitä, vaikka Edvin joskus olisikin käyttäytynyt hiukan epätavallisesti. Mutta eräänä huhtikuisena iltana, kun hän jälleen palasi töistä kotiin, hän ei voinut enää jättää Edvinin levotonta olemusta huomiotta. Edvin tuli häntä vastaan eteiseen, kietoi kädet hänen kaulaansa ja suuteli pitkään. Jokke huomasi heti, että miehellä oli mielensä päällä jotain niin tärkeää, että tämä hädin tuskin pysyi nahoissaan.

Edvinin koko olemus kihisi innostunutta jännitystä. Jokke saattoi melkein tuntea, miten veri tämän suonissa kiersi nopeammin. Hän hengitti tavallista nopeammin, ja hänen vartalonsa tärisi vähäsen, mutta ei varmaankaan vilusta. Poskipäät hehkuivat kuumeisina, vaikkei mies näyttänyt lainkaan sairaalta. Sormet etsiytyivät hypistelemään Joken niskahiuksia hellästi mutta hermostuneesti.

”Mullakin oli ikävä sua, rakas”, Jokke sanoi nauraen ja antoi suudelman syventyä.

Hän alkoi jo lämmetä Edvinille, vaikka työpäivä olikin ollut raskas. Tänään he olivat kahdestaan kotona, ja Joken keho halusi heti ottaa siitä kaiken ilon irti. Toisinaan oli hyvin houkutteleva ajatus riisua kaikki vaatteet heti, eikä odotella myöhäisiltaan asti, kunnes lapset nukkuivat. Joskus he eivät malttaneet edes kiivetä portaita ylös makuuhuoneeseen asti, vaan valitsivat kylpyhuoneen tai olohuoneen sohvan.

Tänään oli juuri sellainen päivä. Jokke antoi käsiensä vaeltaa Edvinin vaatteiden alle ja tunnustella tämän lämmintä ihoa kaikkialta, minne ne vain ylettyivät. Mutta Edvin oli vielä häntäkin nälkäisempi ja innokkaampi, eikä rauhoittunut ennen kuin he seisoivat molemmat kylpyhuoneessa suihkun alla kaikkensa antaneina, ja Joken vartalo oli kauttaaltaan täynnä Edvinin sille jättämiä jälkiä.

Kun Edvin myöhemmin käpertyi sohvalle Joken kainaloon tyytyväisyyttään kehräten, hänen sormensa leikkivät edelleen hermostuneesti Joken hiuksilla ja kierittelivät niitä ympärilleen.

”Eikö toi äskeinen sulle vielä riittänyt?” Jokke kysyi, painoi kasvonsa vasten miehen päälakea ja nuuhkaisi hyväntuoksuisia hiuksia. ”Jäitkö vielä kaipaamaan lisää?”

”Mä vaan tässä mietin yhtä juttua…” Edvinin sanat yrittivät olla kevyitä ja huolettomia, mutta Jokke kuuli niiden takana väreilevän jännityksen. Mitä ikinä Edvin miettikin, sen täytyi olla hänelle äärimmäisen tärkeää.

”No kerro. Ei saa pitää hullua jännityksessä.”

”Mä näytän sulle. Kunhan lupaat, ettet sitten saa mitään kohtausta.”

”Katotaan nyt”, Jokke sanoi hymyillen.

Edvin nappasi ikkunalaudalta puhelimensa, selaili hetken aikaa jotain, ja käpertyi sitten takaisin Joken lähelle niin, että he molemmat voivat katsoa. Jokke kurtisti kulmiaan ja katsoi Edviniä ihmeissään.

”Rakas, mitä ihmettä tää nyt meinaa?”

”Sä lupasit, ettet sais mitään kohtausta…”

”En mä saanu kohtausta. Mä vaan esitin kysymyksen. Enkä mä sitä paitsi luvannu sulle äsken yhtään mitään.” Edvin nauroi, kun Jokke kutitti häntä hellästi kyljestä. ”No niin, näytäs nyt vähän tarkemmin, mitä sulla oikein on siinä.”

Se, mitä Edvin oli halunnut näyttää Jokelle puhelimeltaan, oli jonkinlainen asuntoilmoitus.

Tarkemmin sanottuna se oli myynnissä oleva talo. Keltainen, punakattoinen talo metsän laidassa. Ei kovinkaan kaukana heidän kotoaan. Ei kovin uusi, mutta ei vanhakaan. Jokke huomasi heti yläkerran ikkunalle johtavat palotikkaat – täsmälleen samanlaiset, joita pitkin Edvinillä oli ollut tapana kiivetä salaa öisin hänen huoneeseensa joskus kauan sitten, kun he olivat olleet vasta nuoria ja kumpikin oli kuvitellut olevansa se ainoa, joka haaveili toisesta salaa.

Jokke tajusi heti, mikä tuossa talossa vetosi Edviniin. Ei siihen tarvittu edes sanoja.

”Mä tiedän, ettei meidän pitänyt vielä mitään tällasta”, Edvin sanoi kiiresti. ”Mutta mä vaan olen niin onnellinen sun kanssa, että mä vaan jotenkin… en mä tiedä. Haluaisin sun kanssa ihan kaiken. Heti. Me ollaan hukattu jo niin paljon aikaa, etten mä haluais hukata enää yhtään lisää.”

Jokke oli vähällä sanoa jotain sellaista, kuin että eihän meillä ole kiire mihinkään, ja että onhan meidän tosi hyvä näinkin. Ja että ihan tosissaanko meinaat, että me jaksetaan hoitaa vielä toinen muutto tähän perään, ja vielä edellistä paljon isompi. Mutta hän ei saanut sanotuksi mitään sellaista. Sen sijaan hän pysyi hiljaa, kunnes Edvin vilkaisi häntä kysyvästi, vähän huolissaan. Jokke nyökkäsi pienesti kuin sanoakseen, että jatka vain.

”Mä arvaan kyllä, että tää tulee susta aika äkkiä. Mutta mä tein jo vähän laskelmia… Nyt kun se sun asunto on myyty, niin jos laitettais vielä tää nykyinenkin myyntiin, niin meillä vois ihan hyvin olla varaa tähän taloon… kunhan laina-aika ei olis mikään ihan lyhyt. Ja saattais ehkä jäädä jopa vähän remonttirahaakin.”

Jokke katseli Edviniä hymyillen. Alkuun hän aikoi esittää sentään jonkinlaisia vastalauseita, kuten että oliko Edvin nyt ihan varma, että jaksaisi vielä tuollaistakin kaiken muun lisäksi. Olihan hänelläkin raskas työ ja pitkät yövuorot, joiden jälkeen hän oli välillä silminnähden väsynyt. Ja vaikka lapset eivät enää valvottaneet öisin, oli heidänkin kanssaan edelleen omat juttunsa niillä viikoilla, kun he olivat Edvinin ja Joken luona.

Mutta yksikään vastalause ei suostunut tulemaan ulos Joken suusta, kun hän katseli miestään, jonka silmissä oli mitä suloisin koiranpentukatse.

”Oliko ihan paska idea?” Edvin kysyi varovasti. ”Ei meidän tietenkään ole mikään pakko miettiä mitään tällasta just nyt. Aina välillä mä vaan haluaisin niin kovin etsiä sun kanssa sellaisen kodin, joka olis meidän yhteinen ihan alusta asti. Mutta jos sä et halua tai jaksa, niin unohdetaan koko juttu. Mä oon kyllä onnellinen näinkin.”

”Kuule”, Jokke sanoi ja veti Edvinin lähelleen mukavammin. ”Asia on sillä tavalla, että mun koti voi olla ihan missä vaan, kunhan sä olet siellä. Mutta kerro ihmeessä mulle vähän lisää siitä, mitä kaikkea sä oikein oot miettiny tohon taloon liittyen. Jos se tekee sut noin onnelliseksi, niin silloin mäkin luultavasti tykkään siitä.”

Hän katseli hymyillen, miten Edvin näytti hänelle puhelimeltaan lisää kuvia talosta ja pihasta. Niitä oli luultavasti ainakin parisataa. He istuivat siinä pitkään auringon laskiessa heidän selkänsä taakse, ja Jokke kuunteli Edviniä, joka selitti hänelle ajatuksiaan mahdollisista huonejärjestyksistä ja kaikesta, mitä oli ajatellut.

”Mä haluaisin meille sen yläkerran huoneen, jossa on palotikkaat”, Edvin sanoi. ”Sä varmaan arvaatkin, miksi.”

”No tietysti siksi, että me tiedetään jo, mihin lapsilla on tapana käyttää sellasia tikkaita viimeistään teini-iässä, vai mitä?” Jokke nauroi ja suuteli Edviniä kevyesti suulle. ”Vai ajattelitko sä hiipiä salaa ikkunan kautta paikalliseen, kun mä nukun?”

”Ehkä mä aionkin. Ja sitten mä kiipeän aamuyöllä kännissä takaisin sun luo enkä enää muista, ettei me olla mitään salaisesti rakastuneita teinipoikia enää, ja sitten mä tunnustan sulle kuolemattoman rakkauteni. Ja silloin sä ajattelet, ettei noin idiootille voi olla edes vihainen.”

Kun Edvin nauroi, hänen vasempaan poskeensa ilmestyi pieni hymykuoppa. Jokke muisti, että se oli ollut yksi ihan ensimmäisistä asioista, joihin hän oli ihastunut pojassa, joka vielä silloin oli hänelle uusi tuttavuus.

”Niin kuin mä osaisin ikinä olla sulle vihainen ainakaan pitkään”, hän sanoi. ”Varsinkaan, kun sä hymyilet noin.”

He katselivat vielä pitkän aikaa kuvia talosta. Aina välillä he eksyivät muistelemaan menneitä, enimmäkseen onnellisia päiviä, joita olivat joskus viettäneet Joken vanhassa huoneessa. He pääsivät vähitellen yksimielisyyteen siitä, että juuri tämän talon he tarvitsivat. Jotkut pinnat kaipasivat tosin hiukan uutta ilmettä, mutta eihän sen tarvinnut olla mikään ongelma. Kumpikaan heistä ei ehkä ollut mikään synnynnäinen tee-se-itse -mies, mutta ainahan sitä voisi opetella yhdessä.

”Ei se nyt niin kovin vaikeaa voi olla”, Jokke sanoi itsevarmasti. ”Meitä paljon tyhmemmätkin osaa, niin miksei sitten mekin? Sitä paitsi siitä voi tulla ihan hauskaakin.”

Rehellisyyden nimissä Jokke ei ollut ikinä välittänyt remonttien tekemisestä eikä kodin laittamisesta, mutta nyt Edvinin kanssa sellainen tuntui uudella tavalla mielekkäältä ja tärkeältä. Ehkä hän olikin tarvinnut vain oikean ihmisen, jota varten hän halusi tehdä sellaista.

Tää piha on ihan samanlainen kuin teillä kotona oli”, Edvin sanoi haaveellisesti. ”Mä aina rakastin teidän pihaa. Varsinkin keväällä, kun omenapuut kukki, ja sun äiti oli laittanu joka puolelle niitä… no niitä yksiä kukkia. Mitä ikinä ne nyt olikin. Niitä keltaisia ja punaisia.”

”En mä tiedä”, Jokke nauroi. ”Ehkä tulppaaneja?”

”Joo, niitä ne taisi olla. Mä en ole mikään viherpeukalo, mutta jos tosta tulee meidän piha, niin ehkä mä sitten haluankin olla. Tonne metsän laitaan voisi muuten tehdä lapsille puumajan, vai mitä? Mieti, miten paljon Topias ja Atte rakastais sitä, ja Eevikin, vaikka se esittäiskin ensin, ettei sitä yhtään kiinnosta. Mäkin olisin pikkujätkänä halunnu puumajan, mutta äidin mielestä sellanen olis kai jotenkin pilannut meidän pihan.”

”No meidän pihaan se olis kyllä just hyvä”, Jokke sanoi muka täysin vakavana. ”Pitäisköhän meidän nyt sitten sopia jotain asuntonäyttöä ja mennä katsomaan? Mutta ei ehkä kannata puhua lapsille mitään ennen kuin se on varmaa.”

Edvin oli samaa mieltä. Myöhään yöhön asti he istuivat sylikkäin sohvalla miettimässä, millainen heidän uudesta kodistaan tulisi, kunnes Edvin nukahti Joken kainaloon onnellisemman oloisena kuin Jokke oli häntä vielä ikinä nähnyt, ja se oli jo paljon.

Mutta seuraavana päivänä asuntoilmoitus oli kadonnut netistä, eikä sitä löytynyt enää minkään sivuston kautta. Edvin yritti väittää, ettei ollut yhtään pettynyt, koska olihan heidän joka tapauksessa hyvä näinkin. Mutta Joken sydäntä särki silti vähän, kun hän huomasi, miten miehen ilo ja innostus vaihtui hyvin peitettyyn pettymykseen.


*


Paria viikkoa myöhemmin Jokke ilmestyi töistä kotiin mukanaan erikoinen yllätysvieras. Nelli oli vuoden ikäinen kultainennoutaja, ja alkuun Jokke selitti, että se tulisi heille hoitoon hänen työkaverinsa Kristianin perheloman ajaksi ja viipyisi vain pari päivää, korkeintaan kolme.

Hän oli kyllä muistanut laittaa siitä etukäteen viestiä Edvinille, mutta tietenkään tällä ei ollut mitään sitä vastaan. Edvin oli aina ollut niitä ihmisiä, jotka jaksoivat väsymättä rapsutella kavereiden huomionkipeitä koiria korvan takaa. Ja arvatenkin kavereiden koirat olivat myös aina rakastaneet Edviniä.

Nyt Edvin asettui heti mukavasti eteisen lattialle istumaan Nellin kaveriksi, kunnes iso koira makasi kokonaan hänen sylissään, nautti silminnähden rapsutuksista ja palkitsi ne nuolemalla Edvinin kasvot märiksi. Hänen mustat vaatteensa olivat jo yltä päältä pitkissä, vaaleissa koirankarvoissa, mutta häntä se ei näkynyt ollenkaan haittaavan.

”Eiks toi mee jo vähän pitkälle”, Jokke huomautti, kun Edvin ei millään lailla estellyt koiran märkiä suukkoja. ”Kun miettii, mitä se ehkä on nuollut just ennen tota…”

”En mä välitä”, Edvin nauroi ja rapsutti koiraa hellästi vatsasta. ”Sitä paitsi jotkut väittää, että koiran suu on ihan erityisen puhdas. Jotkut vanhan kansan ihmiset kuulemma käytti sitä ihan haavojen desinfiointiinkin.”

”Ja terveydenhuollon ammattilaisena sä varmaan tiedät, ettei toi väite oikeasti perustu yhtään mihinkään. Ei ainakaan nykylääketieteeseen.”

”Niin mäkin sua”, Edvin sanoi, eikä Jokke ollut ihan varma, tarkoittiko mies sanansa hänelle vai koiralle.

”Pitäisköhän tässä vaan itekin heittäytyä selälleen lattialle makaamaan”, hän mutisi puoliääneen ja istuutui Edvinin viereen eteisen lattialle. ”Jospa sillä lailla sais vaikka itelleenkin vähän hellyyttä ja huomiota. Mitä luulet?”

”En mä tiedä. Ehkä sun kannattaa kokeilla.”

Nauraen Edvin kaatoi hänet selälleen lattialle, kömpi hänen päälleen ja suuteli, eikä Jokke enää siinä vaiheessa jaksanut muistaa, että koira oli juuri nuollut tämän kasvot. Edvin laittoi lämpöiset, innokkaat kätensä hänen paitansa alle, hyväili hänen vatsaansa ja rintakehäänsä, ja antoi etumuksensa painautua kovana ja vaativana hänen reittään vasten. Jokke oli täysin valmis unohtamaan kaiken muun. Jopa sen tosiasian, että lattia oli selkää vasten aika kova. Mutta juuri silloin hän avasi silmänsä ja kohtasi koiran tummanruskean, surumielisen katseen. Eläin makasi maassa aivan heidän vieressään ja katsoa napitti heitä herkeämättä.

”Edvin, rakas… ei me tässä voida”, Jokke henkäisi.

”Miksei?”

”Koska se tuijottaa. En mä pysty, jos mua tuijotetaan noin.”

Edvin ei alkuun ymmärtänyt, mistä Jokke puhui, mutta sitten hänkin tuli vilkaisseeksi yläviistoon vasemmalle, jolloin koiran märkä kuono osui suoraan hänen otsaansa. Hetken päästä mies nauroi niin, ettei päässyt edes itse ylös lattialta, vaan Jokke joutui kiskomaan hänet kädestä pitäen.

Vasta myöhään illalla, kun he loikoilivat sängyssä puoliunessa, Jokke sai sanotuksi ääneen, mikä tilanne Nellin suhteen oikeasti oli.

”Kuule…” hän sanoi ja piirteli sormenpäällään pieniä, hermostuneita kuvioita Edvinin olkapäähän ja rintaan. ”Mä vähän valehtelin sulle aiemmin tänään.”

Vähän valehtelit?” Edvin kysyi pieni hymy suupielessään. ”Millä lailla sä vähän valehtelit? Pitääkö olla huolissaan?”

”Niin, no en mä tiedä. Se vähän riippuu, miten sitä asiaa katsoo. Juttu on niin, että ei Nelli oikeasti ole täällä minkään Kristianin perheloman takia, vaan koska, tota… siis… ne ei voi pitää sitä enää. Niiden nuorempi lapsi on kuulemma tullu allergiseksi sille.”

”Ai jaa?” Edvinin äänestä ei voinut päätellä kovin paljon mitään, mutta ainakaan se ei ollut vihainen, ei kireä, ei epäluuloinenkaan. Ehkä korkeintaan vähän jännittynyt, Jokke ajatteli. Hän selvitti kurkkuaan ennen kuin jatkoi.

”Ja siis… mä ymmärrän kyllä, jos sä et halua, koska onhan se ihan valtava juttu. Ja silloin sun pitää ihan ehdottomasti vaan sanoa se mulle, koska mä en ikinä aio painostaa sua yhtään mihinkään, mitä sä et halua, mutta –”

”Jokke, hyvä ihminen, sano nyt jo!”

”Okei, eli Kristian kysyi… koska niille kuulemma olis tosi tärkeetä tietää, että Nelli saa rakastavan ja hyvän kodin, jonne ne vois ehkä joskus tulla katsomaankin sitä… niin, mä yritän tässä sanoa, että siis… oliskohan mitään saumaa, että se ehkä ikään kuin… jäis meille? Edvin, olisko susta ihan mahdoton ajatus, että meillä olis koira?”

Edvin räpytteli hetken aikaa silmiään ja vain tuijotti häntä.

”En mä tienny, että sä halusit koiran”, hän kuiskasi sitten.

”En kai oikein mäkään”, Jokke sanoi. ”En mä koskaan miettiny sitä, kun asuin yksin. Mutta… sun kanssa mä kyllä haluaisin.”

”Mä oon aina halunnu koiran”, Edvin sanoi edelleen kuiskaten. Hän painoi päänsä Joken rinnalle ja alkoi silitellä tämän ihoa kädellään. ”Ihan, ihan aina. Mutta porukat… no, sä voit varmaan arvata, että se oli ihan turha toivo. Jokke, tarkoittaako tää, että meille siis tulee koira?”

”Taitaa se tarkoittaa. Tai tavallaan meillä vähän niin kuin on jo. Lapset tulee kyllä rakastamaan sitä. Mieti niiden ilmeitä, kun ne sunnuntaina tulee, ja täällä onkin koira. Ja ajattele… Nelli on jo sisäsiistikin. Ei tarvii edes ite alkaa opettaa sitä. Mutta karvaa siitä kyllä lähtee, siihen me saadaan varautua. Ja sä kun niin inhoat imuroimista –”

”En mä sitä nyt niin paljon inhoa.”

Edvin valehteli, mutta Jokke ei nyt viitsinyt puuttua siihen. Hän oli liian onnellinen edes huomauttaakseen, että Edvin söisi sanansa viimeistään syksyn kurakeleillä, kun koira kantaisi turkissaan sisään kilon tai pari hiekkaa päivässä, ja karistaisi ne vähitellen ympäri lattioita.

Jokke oli jo melkein nukahtanut, mutta vieläkin hän tunsi Edvinin sormien leikkivän ihollaan.

”Etkö sä saa unta?” hän kysyi kietoen käsivarsiaan tiukemmin miehen ympärille.

”En oikein. Mut ei se mitään. Jokke, mä olen ihan tosi, tosi onnellinen just nyt.”

”Sepä hyvä kuulla. Koska mäkin olen onnellinen silloin, kun sä olet.”


*


Sunnuntaiaamupäivällä he menivät pitkälle kävelylle, koska päivä oli lämmin ja aurinkoinen, koska jalkakäytäviltä oli juuri lakaistu hiekat, ja koska he halusivat totutella uuteen elämäänsä tuoreina koiranomistajina.

Kesken kaiken Edvin pysäytti Joken tarttumalla tätä käsivarresta. Kadun reunaan oli pystytetty asuntonäytöstä kertova kyltti. Edvin tuijotti sitä haltioituneena ja vilkaisi sitten Jokkea, joka ei aluksi tajunnut yhtään, mistä oli kyse.

”Jos tää ei nyt ole jonkinlainen merkki, niin sitten ei mikään”, Edvin kuiskasi ja katsoi Jokkea silmät suurina.

”Ai, siis mikä merkki?”

”Etkö sä nyt huomaa? Katohan vähän tarkemmin. Eikö paikka näytä yhtään tutulta?”

Jokke kääntyi katsomaan tarkemmin pihaa, johon kyltti osoitti. Silloin hänkin tunnisti talon siksi samaksi, jonka kuvia he olivat ihastelleet sohvalla istuen. Juuri tuo talo oli saanut Edvinin haaveilemaan puumajoista ja tulppaaneista, ja hänet itsensä suunnittelemaan tapettien ja keittiökaapistojen värejä.

Hän ei tiennyt, mitä oli tapahtunut, mutta selvästi talo oli sittenkin edelleen myynnissä. Ehkä edellinen kauppa oli mennyt pieleen, tai ehkä sivustolla oli ollut teknisiä ongelmia. Mutta hän oli samaa mieltä Edvinin kanssa. Tämä oli heille merkki jostain ylempää, tai vähintään se oli helvetin hyvää tuuria. Edvinin silmät loistivat kirkkaampina kuin vielä koskaan.

”Eiköhän mennä katsomaan?” Jokke ehdotti. ”Eipä kai niitä haittaa, vaikka meillä onkin koira mukana.”

Edvin nyökkäsi varovasti, mutta Jokke näki hänen vielä epäröivän jotain. Hän tarttui miestä kädestä ja kohotti kysyvästi kulmiaan.

”Ei kun mä vaan mietin”, Edvin sanoi piirrellen lenkkarinsa kärjellä kuviota hiekkaisen pihatien reunaan. ”Että jos meillä on hetken päästä talo, pari autoa, kultainennoutaja ja vielä lapsiakin, niin… tuleeko meistä sitten ihan toivottoman taviksia? Just sellasia tylsiä tyyppejä, joita me joskus vannottiin, ettei meistä ainakaan tule?”

Jokke nauroi ja suukotti Edviniä otsalle niin kuin hänellä oli joskus tapana tehdä, kun hän halusi osoittaa miehelleen ihan erityistä hellyyttä.

”Me ei silloin vaan vielä tiedetty, että taviksena oleminen vois olla näin kivaa. Ja sun kanssa mä itse asiassa olen ihan mielelläni vähän tavis.” Hän tarttui Edviniä leuasta, kohotti tämän kasvoja ja suuteli suulle. ”Mutta mä voin vannoa, ettei susta ainakaan ihan äkkiä mitään tylsää tyyppiä saa. Eikä yksi talo sitä miksikään muuta. No niin, eiköhän mennä jo, ennen kuin joku muu ehtii taas meitä ennen.”

Edelleen toisiaan kädestä kiinni pitäen he kävelivät pihan halki, ohi omenapuiden, joissa ei vielä ollut lehtiä. Siihen mennessä, kun puut olisivat kukassa, he asuisivat jo täällä yhdessä, Jokke ajatteli. Hän veti Edvinin vielä yhteen, hellään suudelmaan ennen kuin he soittivat ovikelloa.



« Viimeksi muokattu: 02.02.2024 19:07:28 kirjoittanut Altais »

Pahatar

  • ***
  • Viestejä: 791
Luin tämän heti perjantaina aamupäivällä, vaikka olisi ollut töitä tehtävänä, mutta ei ollut muutakaan vaihtoehtoa, kun näin tämän. Aivan ihana tarina jälleen Edvinistä ja Jokesta, ja tykkäsin niin kovasti tuosta tasapainoilusta, että toisaalta ei haluttaisi olla vakiintuneita ja tylsän tavallisia, mutta kun silti mieli tekisi taloa omenapuineen ja koiraa. ;D Minua nauratti tuo dilemma ja olisin halunnut sanoa tälle kaksikolle, että ei se ole tylsää, kun elää sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä, vaan juuri noin sen pitää mennäkin. Siitäkin huolimatta, että siinä olisi jonkinlainen pieni tavallisuuden (vai keski-ikäisyyden? ;D) vivahde. Rakastin myös tätä kevään tunnelmaa tässä, koska itsekin kaipaan ihan hirveästi sitä, että lumet ja jäät sulaisivat ja voisi nauttia kevään tulosta. Niin, ja ehdottomasti Joken ja Edvinin pitää saada olla onnellisia! :)

Jo tuo alku tuntui niin ihanalta, että nyt heillä oli jo ihan virallisestikin yhteinen koti. Ja että elämä tuntui olevan lopulta varmalla pohjalla, mikä taisi olla jotain sellaista, jota kumpikaan miehistä ei ollut kokenut ennen tätä aikuisiän yhteen palaamista. Vähän mietin jo tuossa alussa, että joku isompi hankinta tai päätös Edvinillä taisi olla mielessä, mikä laittoi selaamaan puhelinta, ja tämän ficin nimi sai miettimään, että olisiko kyse uudesta kodista. :) Niin kuin sitten olikin, mutta tätä lukiessa tuntui siltä, ettei edes se ollut niin tärkeää kuin henkinen ja fyysinen läheisyys, ja siitä oli ihanaa lukea. Huvitti kyllä tuo Edvinin jälkien jättäminen Joken iholle, ja ajattelin, että eivät nämä kaksi ole niin paljon muuttuneet nuoruusvuosista, vaikka osasivatkin puhua nyt paremmin asioista keskenään. ;D Voi, ollapa vastarakastunut, tai paremminkin saada lopulta itselleen se elämän ainoa rakkaus. Silloinhan se on parhaimmillaan juuri tätä:

Lainaus
Hän alkoi jo lämmetä Edvinille, vaikka työpäivä olikin ollut raskas. Tänään he olivat kahdestaan kotona, ja Joken keho halusi heti ottaa siitä kaiken ilon irti. Toisinaan oli hyvin houkutteleva ajatus riisua kaikki vaatteet heti, eikä odotella myöhäisiltaan asti, kunnes lapset nukkuivat. Joskus he eivät malttaneet edes kiivetä portaita ylös makuuhuoneeseen asti, vaan valitsivat kylpyhuoneen tai olohuoneen sohvan.

Tänään oli juuri sellainen päivä. Jokke antoi käsiensä vaeltaa Edvinin vaatteiden alle ja tunnustella tämän lämmintä ihoa kaikkialta, minne ne vain ylettyivät.

Tykkäsin todella paljon tuosta, kun Edvin sitten uskaltautui kertomaan, mitä oli viime ajat ajatellut. :) Uusi yhteinen koti on todella iso asia, eikä mikään ihme, että Edvin tuntui keränneen jonkin aikaa rohkeutta, ennen kuin otti asian puheeksi. Ajattelin, ettei varmaan ollut sattumaa, että Edvin halusi vähän sen tyyppisen talon, jossa Joken perhe oli aikanaan asunut, ja jossa Edvin oli myös viettänyt nuoruutensa onnellisimmat ajat. Edvinin lapsuudenkodista ei ole taidettu kertoa missään näistä tarinoista, mutta jotenkin miellän sen ajatuksissani hienoksi ja kolkoksi, ja juuri sellaiseksi, jollaisessa Edvin ei haluaisi ikinä asua. :( Ja ylipäätään minusta on hyvin ymmärrettävää, että Edvin halusi löytää Joken kanssa sellaisen kodin, joka oli heille molemmille jotain uutta ja yhdessä hankittua. Jokke selvästi näki, miten tärkeää se Edvinille oli, eikä hän sen takia tainnut raaskia kommentoida mitään muuttoriesasta tai muustakaan työstä, mitä uuden kodin hankkiminen tietää. ;) Eikä ajatus tainnut olla Jokelle sinänsä mitenkään vastenmielinen, vaikka siinä tiettyjä käytännön haasteita olikin.

Tämä oli niin hyvä kohta, että nauroin tälle sekä ensimmäisellä lukukerralla että nyt uudelleen. ;D Tikkaista voi tietysti olla kaikenlaista hyötyä, vaikka minun on vaikea nähdä Edviniä hiipimässä Joken luota öisin paikalliseen tai mihinkään muuallekaan:

Lainaus
”Mä haluaisin meille sen yläkerran huoneen, jossa on palotikkaat”, Edvin sanoi. ”Sä varmaan arvaatkin, miksi.”

”No tietysti siksi, että me tiedetään jo, mihin lapsilla on tapana käyttää sellasia tikkaita viimeistään teini-iässä, vai mitä?” Jokke nauroi ja suuteli Edviniä kevyesti suulle. ”Vai ajattelitko sä hiipiä salaa ikkunan kautta paikalliseen, kun mä nukun?”

”Ehkä mä aionkin. Ja sitten mä kiipeän aamuyöllä kännissä takaisin sun luo enkä enää muista, ettei me olla mitään salaisesti rakastuneita teinipoikia enää, ja sitten mä tunnustan sulle kuolemattoman rakkauteni. Ja silloin sä ajattelet, ettei noin idiootille voi olla edes vihainen.”

Koiran tulo taloon kyllä sulatti minut siinä missä Edvininkin, ja olihan tuo jotain ihanaa, miten paljon hän ilahtui uudesta tulokkaasta. :) Aivan täydellinen järjestely, kun koira tarvitsi uuden kodin, ja pääsi sellaiseen, jossa se otettiin noin avosylin vastaan, kun eiväthän kaikki pidä koirista niin paljon kuin Edvin. Vaikka se sitten tuijottikin vieressä niin, että intiimi hetki vesittyi. ;D Minusta oli myös ihanaa, kun tässä kääntyivät roolit päinvastoin kuin omenapuutalon kanssa, ja nyt Jokke olikin se, joka oli huolissaan siitä, mitä Edvin sanoisi. Tosin aivan turhaan, ja pidin niin kovasti siitä, että Edvin sai vihdoinkin jotain, jota oli aina halunnut (kurakeleistä huolimatta :D):

Lainaus
”En mä tienny, että sä halusit koiran”, hän kuiskasi sitten.

”En kai oikein mäkään”, Jokke sanoi. ”En mä koskaan miettiny sitä, kun asuin yksin. Mutta… sun kanssa mä kyllä haluaisin.”

”Mä oon aina halunnu koiran”, Edvin sanoi edelleen kuiskaten. Hän painoi päänsä Joken rinnalle ja alkoi silitellä tämän ihoa kädellään. ”Ihan, ihan aina. Mutta porukat… no, sä voit varmaan arvata, että se oli ihan turha toivo. Jokke, tarkoittaako tää, että meille siis tulee koira?”

Loppu oli aivan loistava, kun ehdin jo ajatella, että se heidän unelmiensa talo oli myyty, mutta ei sittenkään! :D Vaikka loppu jäikin auki talon suhteen, niin jotenkin tuntui, että tästä tuli nyt heidän uusi kotinsa ja aivan ihana sellainen. Toivottavasti saadaan vielä lukea toisesta tarinasta, kävikö tässä niin. Vaikka olihan tässä se kauhea taviselämän pelko, jonka Edvin toi esiin, mutta ehkä maailmassa on pahempiakin kohtaloita. ;D

Pidin tästä tarinasta todella paljon. :) Tässä oli alusta loppuun niin mielettömän lämminhenkinen ja rakkaudentäyteinen tunnelma, joka ilahdutti lukiessa valtavasti. On ollut aivan loistavaa saada viime viikkoina ja kuukausina ikään kuin seurata ja elää mukana Edvinin ja Joken yhteistä matkaa ja sen kehittymistä nuoruudesta tähän hetkeen asti. Toivonkin, ettei tämä lopu vielä tämänkään tarinan myötä, vaan että päästäisiin niihin tupareihin tai joka tapauksessa uuteen kotiin vielä heidän kanssaan. Suuri kiitos aivan ihanasta lukuilosta! :)
Why is it that we feel more comfortable seeing two men holding guns than two men holding hands?

FiFi - Fiksu ja Filmatiivinen fiktiofoorumi

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
Pahatar, kiva jos tällainen romanttinen arkifluffy maistui! Eihän siinä arkisessa elämänmenossa aina niin kovin paljon mitään romanttista tunnu olevan, mutta haluaisin kuitenkin ajatella, että Edvinillä ja Jokella varmaan sitäkin lajia on. :) Eihän se tosiaan niin paha juttu ole, vaikka sitä päätyisikin elämään aika tavallista elämää, jos se tuntuu hyvältä, ja niinhän se epäilemättä tuntuu, jos sen voi tehdä rakkaan ihmisen kanssa ja oman näköisellä tavalla. Jokke ja Edvin ovat sitä paitsi muutenkin rämpineet tuonne asti enemmän tai vähemmän epätavallista polkua pitkin, joten ehkäpä Edvinin ei tosiaan kannattaisi olla niin kovin huolissaan tavikseksi muuttumisesta. ;D Näen Edvinin ja Joken kyllä hiukan sellaisina ikuisina teinipoikina, ainakin suhteessa toisiinsa. Ja tietysti he ovat myös aika vastarakastuneita edelleen, vaikka elämä heittääkin koko ajan myös arkisia vaikeuksia heidän tielleen. Ehdottomasti olet oikeassa siinä, että jotkut asiat heidän välillään ovat edelleen samalla tavalla kuin nuorina poikina, ja yksi niistä on tuo suhteen fyysinen puoli. :)

Edvinin nuoruuden onnellisimmat hetket olivat ihan ilman muuta Joken perheen kotona, ja varmaan voisi olla, että hänelle on jäänyt siitä jokin ajatus, että juuri sellainen paikka on oikea koti. Ihan totta tuo, ettei Edvinin kotia ole kuvailtu missään kohtaa tarkasti, ja se taitaa johtua siitä, että Edvin ja Jokke eivät juurikaan viettäneet siellä keskenään aikaa, vaan mieluummin Joken luona tai sitten jossain ihan muualla. Mutta varmaankin se olisi juuri tuollainen hieno ja näyttävä paikka, jossa kuitenkaan ei ole kotoisa olla, ja vanhemmat ovat varmaan aina olleet tosi tarkkoja siitä, miten kotona kuuluu olla. Eli kaikenlaisia sääntöjä ja rajoitteita on varmaan ollut ihan riittämiin, ja nyt Edvin sitten taitaa haluta itselleen, Jokelle ja lapsille sellaisen kodin, joka voi olla kaikkien asukkaidensa näköinen. :) Jokke ei varmaan todellakaan sano Edvinille helposti ei, jos ei ole ihan, ihan pakko. Ja kyllähän toisen intoilu sitten nopeasti tarttui häneenkin. Pidän Edviniä vähän sellaisena tulisieluna hyvässä ja pahassa, ja sekä hänen hyvä että huono tuulensa näkyy ja tarttuu herkästi. Tässä ei nyt onneksi päästy näkemään hänen huonoa päiväänsä. En voinut vastustaa kiusausta lopettaa tarinaa siihen, että he tulisivat ottaneeksi koiran ja varmaankin hankkineeksi talonkin, vaikka sehän tosiaan jäi vielä hiukan auki, tuliko kauppoja vai ei. Kiitos jälleen sinulle ihanasta kommentista, ja eiköhän se kevätkin sieltä vielä tule, vaikka ei kyllä näemmä ihan vielä. :)

zilah

  • Sydänten kapteeni
  • ***
  • Viestejä: 727
  • "Olet tullut laivaan, luumuseni?"
    • Zilahin Kirjasto
Kommenttikampanjasta hyvää iltayötä.  :)

Minä tulen aika harvoin lukeneeksi originaalia, mutta pitäisi varmaan useamminkin tehdä niin, koska näin laadukasta luettavaa on tarjolla. Jokke ja Edvin ovat ihana pari, vaikka kummallakin on vielä omat ongelmansa niin yksinään kuin keskenään. Joken kipuilut taloutensa kanssa ovat hyvin samaistuttavia, mutta samalla on ihanaa seurata, miten onnellisia he ovat yhdessä. <3

Koiran tulosta talouteen oli myös hellyttävää lukea, koska minä rakastan koiria. Tuo, miten Jokke ei voinut voinut harrastaa seksiä koiran nähden, sai kyllä nauramaan. Ja pakko sanoa, että olen samaa mieltä kuin Jokke. Ei sitä vain pysty.  ;D

Kaikkein eniten pidin siitä, miten miehet löysivät itselleen uuden, ihanan kodin. <3 Vaikkei tässä päästykään aivan asuntokauppoihin asti, niin jollakin tapaa tuo loppu jätti varmuuden, että niin siinä tulee käymään. <3 Nyt on sitten koko perhe kasassa, ja he saavat asua ihanassa talossa, jonka pihalla on omenapuita.

Kiitos tästä kauniista tarinasta! <3


zilah

Altais

  • ***
  • Viestejä: 1 359
zilah: Ihanaa, että löysit tämän pariin, ja kiitos paljon kommentista, se ilahdutti tosi paljon. :) Kiva, että tykästyit Jokkeen ja Edviniin. Päädyin kirjoittelemaan heistä näin paljon hiukan vahingossa, ja alkuun piti vain yksi, muutaman osan tarina kirjoittaa, mutta lopulta heistä tuli vaikeuksineen minulle hirveän rakkaita. Sellaistahan se aikuisen elämä helposti on, että ajasta ja rahasta on pulaa enemmän tai vähemmän aina, ja jaksamisen kanssakin on vähän niin ja näin, mutta näille kahdelle löytyy sen keskeltä sentään aika paljon onneakin, ja hyvä niin. Heh, näin koiranomistajana olen myös samaa mieltä tuosta, että tiettyjä juttuja ei vaan oikein pysty tekemään koiran katsellessa vierestä.  ;D Oli kiva kirjoittaa näille miehille koira ja ihana, oma koti, koska ajattelin, että kaikkien vaiheidensa jälkeen heidän pitää saada jotain sellaista, mihin asettua ja kiinnittyä. Kiva, että tykkäsit siitä! :)

Meldis

  • puuskupurilainen
  • ***
  • Viestejä: 2 512
Tämä sopi tähän hetkeen oikein loistavasti, vaikka viikonloppuna tulikin takatalvi jarruttamaan kevään etenemistä, mutta se nyt kuuluu asiaan Suomen keväässä. Ei ole minun kevätfiilistäni haitannut ja tämä oli ihanaa lukea näin huhtikuussa. ^^ Minusta on ihanaa, miten näiden kahden elämä menee juuri sellaiseen punainen talo ja perunamaa meininkiin, koska olen samaa mieltä, se vain tuntuu tylsältä teininä, mutta minäkin haaveilen koko ajan enemmän ja enemmän omasta talosta ja että voisi vain olla ja elää onnellisena. ^^ Siksi tästä tuli myös hyvin samaistuttava fiilis, että katsellaan asuntoja hieman epäröiden, mutta kuitenkin innoissaan ja eletään elämää eteenpäin. <3

Jokesta ja Edvinistä on kyllä kivaa lukea teineinä, mutta ehkä tykkään heistä eniten juuri näin aikuisina. Established relationship sekä slice-of-life ovat ehdottomia lemppareitani muutenkin ja minusta on vain kivempaa, että he saavat nyt vain olla onnellisia, eikä elämä heittele enää samaan tapaan kuin teininä. Rakastan tällaisia tarinoita, kun tavallaan tuntuu, että mitään ihmeempää ei tapahdu, mutta sitten taas toisaalta tapahtuu. Talon osto ja uuden perheenjäsenen lisäys ovat isoja juttuja ja minusta osasit tosi ihanasta lomittaa ne arkisiksi tapauksiksi, jotka ovat isompia kuin aluksi tuntuukaan. Edvin ja Jokke tekivät kaikesta yhtä aikaa suurta ja pientä. ^^

Lainaus
”Ehkä mä aionkin. Ja sitten mä kiipeän aamuyöllä kännissä takaisin sun luo enkä enää muista, ettei me olla mitään salaisesti rakastuneita teinipoikia enää, ja sitten mä tunnustan sulle kuolemattoman rakkauteni. Ja silloin sä ajattelet, ettei noin idiootille voi olla edes vihainen.”

Tässä olin ihan sulaa vahaa, miten he osaavatkin pohtia, miten merkitykselliset nuo palotikkaat ovat, mutta vitsailla siitä yhtä lailla. <3 Heidän dialoginsa oli ylipäätään hupaisaa luettavaa, kun ovat niin lutuisia ja rentoja keskenään, romanttisia ja arkisia, yhdistelmä, jota rakastan.

Lainaus
”Edvin, rakas… ei me tässä voida”, Jokke henkäisi.

”Miksei?”

”Koska se tuijottaa. En mä pysty, jos mua tuijotetaan noin.”

 ;D Samoin tässä, että ollaan jo rupeamassa puuhiin keskellä eteisen lattiaa, mutta ei voi koska melkein-oma koira tuijottaa. Oikein arkista romanssia. ;D Mietin, että sen lisäksi, että syksyllä Edvin rupeaa viimeistään valittamaan Nellin kuraisuudesta, mutta kyllähän siitäkin voi tulla ongelma, kun koira joko haluaa päästä makuuhuoneeseen, kun siellä puuhaillaan tai sitten aina pitää keskeyttää tunnelma, koska ei voi jatkaa sohvalla ja eteisen lattialla Nellin takia. ;D Mutta tuo ajatus tuntui herttaiselta, kotoisalta. Pitää suunnitella etukäteen Excelillä seksin logistiikkaa koiran ollessa paikalla, sehän vasta olisikin hyvä yhdistelmä arkea ja romanssia. ;D

Ihanaa, että Edvin ja Jokke saavat kuitenkin unelma-asuntonsa. ^^ Elämä lupaa hyvää näille kahdelle ja tämä lopetus oli ihastuttavan toiveikas. Kiitos tästä, näistä on joka kerta ihanaa lukea. <3
Hine on ylde, eft gewunigen wilgesiþas, þonne wig cume.

˚*・༓☾ Tóspringe!☽༓・*˚