Kirjoittaja Aihe: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)  (Luettu 1827 kertaa)

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Nimi: Skotlannin taivaan alla
Fandom: Outlander - Matkantekijä
Hahmot: Claire/Jamie
Ikäraja: S
Kirjoittaja: Fairy tale
Tyylijaji: Draama, romance
Vastuuvapaus: Henkilöhahmot kuuluvat Diana Gabaldonille. Minä en tee rahaa leikitellessäni hänen keksimiensä iki-ihanien hahmojen kustannuksella.
Yhteenveto: Jos löytäisin Jamieni ja jos miehen sydämessä edelleen olisi paikka minulle, en palaisi enää koskaan takaisin omaan aikaani.
Kirjoittajalta: Kivaa syntymäpäivää Lyra! Innostit minut kokeilmaan kirjoittamaan ensi kertaa Outlanderia.  :)


~Skotlannin taivaan alla~

Matkan Bostonista Skotlantiin ei voisi kuvitella vaativan elämänmittaisia jäähyväisiä oman tyttärensä kanssa taikka lähimmän kollegan kanssa. Matkani ei kuitenkaan olisi mikä tahansa turistimatka, jolta palaisin kohta mukanani kasa valokuvia matkamuistona, vaan aikamatka vuoteen 1766 jossa toivon löytäväni James Fraserin, miehen jonka luulin kuolleen Cullodenin taistelussa huhtikuussa vuonna 1746. Jos löytäisin Jamieni ja jos miehen sydämessä edelleen olisi paikka minulle, en palaisi enää koskaan takaisin omaan aikaani.


Edinburgh 1766

”Anteeksi, etsin painajaa. Herra Malcolmia. Alexander Malcolmia.”
”Kyllä, tuonnepäin ja vasemmalle. Carlfax Close, rouva.
”Kiitos.”

Sydämeni pamppaili rajusti, kun kävelin kapeaa kuraista katua pitkin neuvottuun suuntaan. Löysin painotalon kyltin, yritin hetken tasoittaa hengitystäni ja ojensin kohta käteni ovenkahvalle. Ovensuulla oleva kello ilmoitti sisällä oleville saapumisestani. Jostakin painon perältä kuului tuttu ääni työn ääreltä. Se oli Jamien ääni. Ei kaksikymmentä vuotta eikä edes kaksi vuosisataa meidän välillämme ollut ikinä pyyhkinyt äänesi muistoa pois. Olin löytänyt sinut ja siinä sinä viimein olit.

”Se olen minä... Claire”, sanon ja katselen kuinka keskeytät työsi ja käännyt katsomaan minua. Seuraavassa hetkessä oletkin pyörtyneenä lattialla. Lääkintätaitojani tarvitaan heti ensimmäisestä hetkestä alkaen. Mistähän se kertoo?

”Sassenach, olet todellinen”, Jamie sanoo virottuaan ja koskettaessaan minua poskelle.
”Kyllä minä olen todellinen. Tulin etsimään sinua”, vastaan.

***

Vain muutama tunti ja olen saanut tietää että asut bordellissa. Bordellissa! Sen lisäksi painotyöhösi liittyy myös hyvin kyseenalaista materiaalia ja sen levittämistä. Eikä siinä vielä kaikki, olet mukana salakuljetusporukassa. Ja miten se kaikki tuntuu siltä, kuin minut olisi vedetty seikkailuun pitkän ja tylsän talviunen jälkeen? Tunnen eläväni. Tiedän että se johtuu sinusta ja vain sinusta.

”Voisimmeko käydä vielä ulkona?” Ehdotan, sillä äänieristys bordellissa ei ole kovinkaan kummoinen ja monen vuoden jälkeen on hieman kiusallista kuunnella ensimmäisenä toisten kovin kiihkeää ääntelyä ohuen seinän takaa.
”Tietysti menemme Sassenach, oma Sassenachini.”

Taivas on selkeä ja tähdet syttyvät koko ajan pimenevälle taivaalle. Tunnistan Joutsenen tähtikuvion ja Otavan. Kuinka selkeä taivas onkaan, kun suuren kaupungit valot ovat kaukana siitä.
”Tuolla on Orion”, sinä osoitat. ”Ja tuolla Lohikäärmeen tähtikuvio.”
”En tiennytkään että osaat tähtikuvioita”, sanon.
”Jaa. Pariisissa sitä oppi hyödyllisiä asioita ja kourallisen hyödyttömiäkin”, sanot.
”Ja kumpaan tähtikuviot kuuluvat?” kysyn.
”Niistä on apua suunnistaessa, erityisesti merillä.”
”Ja koska sinä olet merillä aina pää ämpärissä, tiedosta ei sinulle ole juuri hyötyä.”
”Voi sen kai noinkin sanoa”, sanot vetäessäsi minut lähemmäs. ”

”Tuo pieni vinoneliö tuolla on Lyyran tähdistö. Kuvion kirkkain tähti on Vega”, kerrot.
”Ja Lyyran rengassumu on tunnetuimpia planetaarisia sumuja”, minä jatkan.
”Sinäkin olet saanut oppia joltakin”, sanot.
”Sen minä opin tyttäreltämme Briannalta”, sanon ja hymyilen miettiessäni että Bree katselisi samoja tähtiä ja näkisi ne, aivan kuten mekin tässä ja nyt.
”Bree, tyttäremme. Sinä opit häneltä?” sinä ihmettelet. Sinulla on vielä paljon opittavaa tyttärestäsi ja kaikesta siitä mitä hän osaakaan ja mitä hän tietää.
”Tiesitkö sitä että Lyyran tähdistöä sanotaan myös rakastavaisten tähtikuvioksi?”
”Ei, en tiennyt. Ellet sitten narraa”, totean.

Kätesi ovat lämpimät ja työn karheuttamat. Omat pienemmät käteni mahtuvat vaivatta omiisi.
”Saanko... saanko Sassenach?” kysyt jo toisen kerran tänään.
”Tietysti saat. Ei sinun tarvitse kysyä lupaa, olenhan vaimosi.”
Kätesi koskettaa hellästi leuan kaartani kun kumarrut suutelemaan vuodet pois väliltämme. Mietin kuinka monta suudelmaa tarvitaan sulattamaan kaksi vuosisataa väliltämme, mutta unohdan sen käsittäessäni, että löysin sinut ja sydämesi, jossa oli paikka minua varten kaikkien näiden vuosien jälkeenkin. Tässä sinä olet, Skotlannin taivaan alla kanssani juuri nyt, jakamassa tämä iäisyydeltä tuntuva hetki. Olet niin lämmin, silmäsi ovat niin kirkkaat ja suusi on halukas. Voin haistaa sinun ominaistuoksusi, hevosen, musteen ja nahan tuoksua.

On aika palata bordellin pieneen ullakkohuoneeseen syömään ja nauttimaan lämmikettä – viiniä ja viskiä.
”Sláinte”, sanon nostaessani lasini ilmaan ja mietin uutta alkujen päivää.
”Sláinte Sassenach!” sinä vastaat ja kohta naurumme täyttää pienen ullakkohuoneen.
Sinä iltana juttelimme vuodet väliltämme ja kävimme nukkumaan iho ihoa vasten. Sinä yönä välimatka kurottiin umpeen, kun tunsimme jälleen toistemme lämmön vartaloillamme.



Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #1 : 07.10.2019 14:35:21 »
Oi kuinka ihana pieni pala Clairen ja Jamien elämästä <3

Tuo Clairen paluu Jamien luo on ehdottomasti suosikkikohtani koko kirjasarjasta ja jotenkin olen siihen tietyllä tavalla pettynyt. En tiedä odotinko enemmän tunteita tai draamaa, mutta jotenkin Gabaldon oli tehnyt sen niin arkisesti. Ensin ajattelinkin, että tässä olisi sinun versiosi siitä, mutta olikin mukava yllätys kun olit liittänyt tähän Lyran tähtikuvion, sopii hänen syntymäpäivälahjakseen hienosti :D Joten onnea minunkin puolestani!

Toisaalta oli kiva, että tässä oli jotain aivan muuta kun tuo Jamien ja Clairen kohtaaminen vuosien päästä. Pieni tunnelmapala siitä, miten paljon heillä on (taas) opittavaa toisistaan, mutta samalla kuinka helppoa heidän on olla yhdessä. Rakastan tuota kun Jamie kutsuu Clairea Sassenachiksi!

Ihanaa kun tartuit tähän uuteen fandomiin. Minulle tämä oli ensimmäinen Claire/Jamie minkä olen lukenut, mutta toivottavasti ei viimeinen :)

Kiitos tästä,
Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #2 : 08.10.2019 13:51:07 »
Kiitos kommentista Vendela. Näistä kahdesta ei muuten ollutkaan helppoa löytää sellaista, mitä kirjailija ei olisi jo kirjoittanut. Minulla menevät hiukan tv-sarjan ja kirjan kuvaukset sekaisin keskenään. Muistan vain jokaisen katsomani jakson kohdalla ja tuotantokauden kohdalla ajatelleeni, että hienosti on myötäilty kirjaa (3. kauteen saakka) mutta eihän niihin jaksoihin paljoa mitään mahdu. Clairen ja Jamien elämästä on jo kirjoitettu kaikki mahdollinen ja mahdoton (siis oikeasti?), niin minulle ei oikein jäänyt muutakuin pohtia jokin täydentävä pieni hetki näiden välille.

Lordi John Grey saattaisi tarjota hieman laajemman pelivaran.  ;D

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 471
  • ava Claire + bannu Ingrid
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #3 : 08.10.2019 14:17:46 »
Tämä pomppasi eteeni, joten pitipä heti lukaista! Siitä on aikaa, kun olen viimeksi kirjat lukenut, ja sarjaa en vissiin koskaan oikein ehtinyt katsoakaan, mutta kylläpä heti pääsi tunnelmaan käsiksi tämän kautta. Tekstissä vallitsi sydämellinen tunnelma ja näiden kahden rakkaustarina ylittää vaikka vuosisatojen rajat, kunhan vaan pääsee takaisin yhteen. Aaa, sydän ihan suli tätä lukiessa, kun olivat niin siirappisia. Tykkäsin kovasti tuosta merisairausheitosta tuolla, lol, muistan sentään joitain yksityiskohtia kirjoista, haha. Muutenkin vaikka tässä oltiin tärkeiden asioiden äärellä, niin tekstissä oli mukavan positiivinen vire. Kiitos tästä! ^^
Hyppää lehtikasaan!

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #4 : 13.10.2019 09:35:52 »
Kiitos kommentista Grenade:)
Onpa mukava kuulla kuinka pääsit tämän pienen tekstin kautta tunnelmaan. Näillä kahdellahan oli pieni alkukankeutensa (aika söpö sellainen) kun näkivät 20 vuoden jälkeen, mutta siitä se siirappisuus, romanttisuus ja uudet kiukuttelut sitten alkoivat. Tuo maininta merisairaudesta tuli tuonne oikeastaan aika itsestään, kun huomasin kirjoittavani heidän keskusteluaan noista tähtikuvioista.

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #5 : 18.10.2019 06:45:47 »
Löysin tämän itselleni aamulukemiseksi ja kylläpä tulinkin hyvälle mielelle (inhoan aikaisia herätyksiä ja koetan saada itseni edes vähän enemmän hereille lukemalla aamupalapöydässä jotain mukavaa). Noiden kahden tarina on niin romanttinen ja ihana ja olit sitä tunnelmaa tosiaan saanut hyvin tavoitettua tässä, pidin tuosta tähtikuviokeskustelusta kovasti. Ehdottomasti voisin lukea lisääkin näistä kahdesta, ja aivan varmasti tällaisia täydentäviä palasia löytyy ja syntyy lisääkin, vaikka kirjoissa onkin jo paljon sanottu.

Salaa jo vähän innostuin, kun mainitsit tuolla ylemmässä kommenttivastauksessa Lordi Johnin, hänestähän saisi kirjoitettua vaikka mitä seikkailuja ;D Olen Lordi John -sarjasta myös lukenut pari kirjaa, mutta niistä en hirvesti tykännyt (liian vähän romantiikkaa ja ne muiden asioiden ja mysteerien selvittelyt jotenkin ei jaksaneet kiinnostaa). Ficcarit varman saisi taiottua lordista paaaaljon kiehtovampia tarinoita ;D Joten lupaan lukea, jos innostut kirjoittamaan hänestä tai lisää Claire/Jamieta <3
« Viimeksi muokattu: 18.10.2019 08:24:59 kirjoittanut Thelina »
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #6 : 18.10.2019 22:42:35 »
Kiitos kivasta kommentista Thelina. Clairesta ja Jamiesta pitäisikin tulla hyvälle tuulelle. Jos he tappelevat ja tavarat lentävät, niin sekin päättyy aina mitä pehmoisimpaan sovintoon. Mutta tässä ei sentään tapeltu.  :) Minulla oli tätä kirjoittaessani kakkoskirja lainassa ja nyt minulla on kasikirja (ja yksi Lordi John - kirja) uudelleen lainassa josko innostuisin joistakin hahmoista kirjoittamaan. Mukavaa kun sain sinut hyvälle tuulelle. Sitä tarvitaan erityisesti aamuisin.  ;)

Lyra

  • ***
  • Viestejä: 1 984
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #7 : 12.02.2020 20:26:43 »
hei, olen kamalasti myöhässä kommentoinnen kanssa, mutta olen kyllä tätä tekstiä lueskellut ja silloin tällöin uudestaan ja tykännyt aivan hirveästi. Outlander on yksi lempifandomeistani ja se on saanut mut rakastamaan skotlantia hirmuisesti. Luin sulta sitä harry/draco tekstiä, missä oli lainattu tätä outlander ideaa ja tykkäsin siitäkin, olet onnistunut tavoittamaan sen skotlannin ytimen, johon rakastuin outlandereissakin!

Lainaus
”Tiesitkö sitä että Lyyran tähdistöä sanotaan myös rakastavaisten tähtikuvioksi?”
Sulan ja punastun! Aivan ihana ysityiskohta <3

Olit saanut oivasti upotettua tämän kirjan tapahtumien välille ja kaipasin juuri tätä söpöyttä elämääni. Outlanderista ei voi koskaan lukea liikaa! En yhtään panisi pahakseni, jos kirjoittaisit tästä vielä joskus jotain ;) Minäkin rakastan, kun Jamie kutsuu Clairea Sassenach nimellä, ah.

Täytyy kyllä tunnustaa, että nuorena ihmisenä vierastin kovin, kun yhtäkkiä kirjoissa hypättiin kaksikymmentä vuotta eteenpäin ja hahmot ei ollutkaan enää nuoria ( kun olen niin tottunut lukemaan edes melkein oman ikäisistä). Clairen ja Jamien välillä oli kuitenkin nuorena jo sellasta kipinää, että olisin jaksanut lukea siitä vaikka miten paljon. Tässä tekstissä en kuitenkaan tuntenut sitä samanlaista pettymystä kuin kirjoissa vaan olit saanut loistavasti jatkettua näiden kahden tunteita vuosia eteenpäin. He ovat kyllä aivan ihania <3

Kiitos tästä vielä kerran ja anteeksi kun olen niin kamalan myöhässä <3

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Outlander: Skotlannin taivaan alla S (Claire/Jamie)
« Vastaus #8 : 14.02.2020 15:49:21 »
Kiitos kommentista Lyra. Et ole lainkaan myöhässä, olen nimittäin ollut itse joulukuun alusta kovin kiireinen enkä ehtinyt olla Finissäkään ihan niin tiiviisti kuin siihen asti. Kohta Outlanderista saadaan 5. kausi Areenaan katsottavaksi. Tosin odotan enemmän seuraavaa kirjaa suomennettavaksi.

Sitä ei aina tiedä miten jonkun maan kuvailun voisi saada hieman tavallista enemmän käsinkosketelvaksi, mutta matkustaminen auttaa vähän siihenkin. Skotlanti on kyllä kaunista seutua, jonne haluaa aina uudelleen.