Kirjoittaja Aihe: Podcastit  (Luettu 19209 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 5 999
Podcastit
« : 22.09.2019 20:16:47 »
Mikä on podcast?

"Podcast on digitaalisesti jaettava sarja, jonka kuuntelija voi tilata ja ladata esimerkiksi puhelimeen tai tietokoneelle.
Podcastiä ei lähetetä tiettyyn aikaan kuten radio-ohjelmaa vaan kuuntelija voi kuunnella sen silloin kun hänelle sopii."

(lähde: kertojanaani.fi)



Itse olen innostunut (lue: hurahtanut) podcasteihin tänä vuonna, ja nyt kiinnostaisikin keskustella teidän kanssa niistä. Jaetaan kokemuksia ja suosituksia! Tykkään sekä tarinamuotoisista (aka audiodraamoista) kuin faktapohjaisistakin. Valitettavasti tarinamuotoisiin on vaikea vain "törmätä" eli niitä pitäisi etsimällä etsiä. Niistä kuulisin mielelläni suosituksia!

Tykkään podcasteista siksi, että niiden pariin on helpompi ajautua kuin esimerkiksi äänikirjojen, koska jaksot on lyhyempiä ja yleensä käsittelevät tiettyä aihetta tai teemaa, joka vaihtuu jaksoittain. On tosi matala kynnys tsekata, että hei, mielenkiintoisen kuuloinen podcast, kuuntelenpa hetken ja katon, miltä se vaikuttaa. Niissä on myös yleensä sellainen kiva, huomaavainen (ja symppis) yleisfiilis. Kovin kuuntelijaystävällistä meininkiä siis. Yleensä niiden vetäjät tuntuvat myös sellaisilta mukavilta ja hyviltä tyypeiltä. Kuin siellä toisessa päässä olisi ystävä, joka jutustelisi kiinnostavia. Eikä podcastia tarvitse ikään kuin kuunnella "loppuun" tai kokonaan nauttiakseen niistä. Sieltä voi valita ne itseä kiinnostavimmat palaset ja silti pysyä mukana. Tarinallisia podcasteja ei välttämättä voi kuunnella tällä tavoin, jos koko podcast on yhteinäinen tarina, mutta sellaisiakin podcasteja on, jossa yksi jakso sisältää joko yhden tai useamman novellin.

Itse ajauduin podcastien pariin Spotifyn kautta, josta näitä kuuntelenkin pääasiassa, ja ensilöydökseni valikoitu suomalainen, varsin laadukas true crime -podcast: Jäljillä, jossa sen pitäjä kertoo kulloinkin eri rikostapauksesta tai katoamisesta. Hän käy läpi kunkin jutun hyvin tarinamuotoisesti ja johdonmukaisesti, mikä tekee kuuntelemisesta miellyttävää. On hänellä myös ihana, rauhallinen äänikin! En ennen juuri true crimestä välittänyt, mutta podcastien myötä olen tykästynyt tähän maailmaan! Muita suomalaisia true crime -podcasteja, joita voisin suositella, ovat: I don't like mondays, Huorapuutarha ja Murha mielessä. Nämä kolme, etenkin tuo viimeinen, ovat vähän rennompia ja jutustelevampia kuin Jäljillä, joka on hyvin asiapitoinen eikä sisällä niin paljon pitäjän omaa pohdiskelua. Murha mielessä saa myös nauramaan, kiitos runsaan mustan huumorinsa!

Ehkä "kuuluisin" suomalainen podcast on Kaverin puolesta kyselen, jossa Anna Karhunen ja Tiia Rantanen kertovat kavereidensa noloista mokista ja kömmähdyksistä niin töissä, treffeillä, parisuhteissa, krapulassa jne. Heille voi myös lähettää Instagramissa omia tai kavereiden tarinoita! Itse tykkään tästä kovasti! Koska nää tarinat ovat aivan loistavia ja sairaan hauskoja. Vetäjät ovat kauhean symppiksiä ja luontevia. Ei tule yhtään esittämisen fiilis heistä! Kaverin puolesta kyselen on vähän niinku koko maanlaajuinen puskaradio :D Jokaisen jakson lopuksi esitetään myös aivan hirveä joko tai -kysymys.

Tarinallisista podcasteista voisin jutustella myöhemmin enemmän, jos tämä aihe saa tuulta alleen!
« Viimeksi muokattu: 22.09.2019 20:19:34 kirjoittanut Sokerisiipi »

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Podcastit
« Vastaus #1 : 23.09.2019 10:33:55 »
Minäkin olen löytänyt podcastit vasta tänä vuonna, ja mitään hurjaa kokemusta minulla ei niistä ole. Otan kuitenkin vinkkejä vastaan, ja Sokerisiiven suosittelema Jäljillä kuulostaa juuri sellaiselta mistä tykkäisin varmasti! Tykkään lukea dekkareita ja rikokset kiinnostavat muutenkin, joten pistänpä tämän vinkin talteen :)

Itse kuuntelin keväällä Auta Antti! podcasteja (löyyy mm. täältä (mikähän tämän ikäraja olisi...)) joissa näyttelijä Antti Holma vastaa ihmisten lähettämiin kysymyksiin ja "auttaa" omalla ihanalla tavallaan. Jaksoissa on erilaisia teemoja ja Holmalla on aivan hurmaava ote hommaan. Jos käytte katsomassa tuota linkkiä, niin näette pienet yhteenvedot ja kestot joka jaksosta :) Tätä on ilmestynyt kaksi tuotantokautta, mutta olen harmikseni ymmärtänyt ettei lisää ole tulossa. Jaksoja voi kuunnella sekalaisessa järjestyksessä, mutta silloin tällöin Holma saattaa viitata johonkin edellisen jakson vinkkiinsä/ajatukseensa. Lämpimästi suosittelen tätä!

Toinen mistä olen kuullut paljon, mutta en ole itse kuunnellut on Lettukestit, onko kellään kokemusta tästä? Käsittääkseni kyseessä on varsin suorasanainen podcast ;D Joten jos joku on kuunnellut, niin olisi kiva kuulla kokemusksia.

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

summerblue

  • Vieras
Vs: Podcastit
« Vastaus #2 : 23.09.2019 18:19:57 »
Itse olen kyllä huomannut, että podcastit ovat kovasti pinnalla nyt. Näyttää, että monet tubettajatkin ovat ottaneet siihen rinnalle podcastin tekemisen. Itse en ole niistä oikein innostunut. Esimerkiksi taustalla en voi podcastia kuunnella, kun joko keskityn siihen kuunteluun tai siihen toiseen aktiviteettini. Mikäli taas on vapaata aikaa, luen mieluummin kirjaa tai kirjoitan omia ficcejä.

Olen kuitenkin jonkun verran kuunnellut yhtä podcastia. Kyseessä on Welcome to Night Vale. Halusin tietää mistä tuossa on kysymys ja ensin yritin tutustua siihen kirjana. Omasta mielestäni tuo ei toimi kirjana erityisen hyvin, joten päätin rohkaista mieleni ja tartuin podcastiin. Tarinat ovat olleet ihan mielenkiintoisia, mutta itseäni motivoi kuunteluun englannin kielen harjoitteleminen. Koen, että puhuminen ja kuullun ymmärtäminen ovat kielitaitoni heikoimmat osa-alueet ja toivon, että tuosta saisi vähän vahvistusta esimerkiksi ääntämiseen, kun mahdollisuuksia oikeaan englannin puhumiseen on niin harvoin :)

Thelina

  • Ilomarja
  • ***
  • Viestejä: 2 552
Vs: Podcastit
« Vastaus #3 : 12.01.2020 16:13:58 »
Oletteko kuunnelleet Potterless -podcastia? Kaverini, joka myös on Potter-fani, suositteli sitä minulle ja olen nyt kuunnellut n. 25 jaksoa. Ideana siinä on, että amerikkalainen Mike Schubert alkoi 24-vuotiaana lukea Harry Potter -kirjoja ensimmäistä kertaa ja tekee lukumatkastaan podcastia vieraanaan Potter-faneja, joiden kanssa hän keskustelee kirjoista pala kerrallaan. Hän nostaa mainiosti esille hauskoja huomioita, keskustelee juonesta ja henkilöistä, yrittää arvata mitä kirjoissa seuraavaksi tapahtuu ja valittaa siitä, miten huispaus on kuulemma maailman järjettömin urheilulaji :D Suosittelen kokeilemaan! Vaikka tämä on englanniksi, pysyy siinä kyllä hyvin mukana :)

Silloin tällöin on tullut kuunneltua myös Afterwork-podcastia, jonka yksi tekijä on Pupulandia-blogin Jenni Rotonen. Hänen blogistaan tuon alunperin löysin ja aiheita Afterworkissä piisaa kyllä laidasta laitaan, kepeämpiä ja vakavampia.
Kurkista listaukseeni

Avatar Ingridiltä ♥

Naela

  • Jahkailija
  • ***
  • Viestejä: 123
Vs: Podcastit
« Vastaus #4 : 12.01.2020 16:46:45 »
Minä olen myös kuunnellut tuota Thelinan mainitsemaa Potterless -podcastia, nyt jo yli sadan jakson verran. Taisin aloittaa sen kuuntelun reilu vuosi sitten, koska halusin vähän kehittää omaa englanninkielentaitoani, ja kyllähän se sitäkin tarkoitusta palveli. Tykkäsin tästä podcastista erityisesti siksi, että sen avulla saattoi tavallaan elää uudelleen koko tarinan ihan uudesta näkökulmasta. Schubert nostaa esille paljon sellaisia asioita, joita ei ole itse tullut kirjoja lukiessa edes ajatelleeksi, vaikka olenkin kahlannut ne läpi moneen kertaan. Hauskaa oli myös kuunnella hänen teorisointiaan eri asioista, kun itse jo tiesi, mitä tulee tapahtumaan. Eläydyin tähän podcastiin niin kovasti, että melkein itkin, kun matka tuli kirjojen osalta päätökseen. Vahva suositus siis Potterless:lle myös minulta!

Itse olen käyttänyt spotify:sta löytyviä erikielisiä podcasteja lähinnä kielitaitoni parantamiseen, ja usein annan niiden soida taustalla siinä toivossa, että jotain tarttuisi päähänkin :D Saahan siinä ainakin totutettua korvaa vieraalle kielelle, jos ei muuta. Suomenkielisistä podcasteista en ole ihan hirveästi innostunut, mutta en toisaalta ole kovin tosissani itseäni kiinnostavaa kuunneltavaa etsinytkään. Ehkäpä annan mahdollisuuden tässä keskustelussa esiin nousseille suomalaisille podcasteillekin. :)

Auri

  • the end of an era
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 393
  • and — the beginning
Vs: Podcastit
« Vastaus #5 : 19.01.2020 23:05:18 »
Minäkin olen kuunnellut Potterlessiä, mutta en ihan sentään noin paljon :----D Olisinko jaksossa 14 tai 15. Se on kyllä todella mielenkiintoinen podcast. Kirjat olen lukenut monesti, mutta siitä on kuitenkin aikaa, kun viimeksi ja en kyllä ole varmaan puoliakaan näistä pointeista edes ajatellut. :-----D Rakastan sitä miten paljon Schubert vihaa Huispausta! Tykkään kanssa noista teorioista mitä hänellä on, kuten Naela. Usein hän viekkaa tosi lähelle! Ja ne arvaukset jotka ei mene lähellekään on hauskoja nekin. :---D Jään usein miettimään, että miten erilainen kirja olisi voinut olla, jos asiat olisikin mennyt niin!

Minun on pitänyt tutustua tuohon Welcome to Night Valeen, sillä on kuitenkin niin iso following ja paljon fanartia ja ficcejäkin! Olen kuullut siitä vain jotain pätkiä joskus pari vuotta sitten :---D Mutta rakastan kaikkea paranormaalia ja cryptidejä jne, joten se vaikuttaa siltä, että voisi olla ihan minun tyylinen podcast. Ja kun tietää, että on paljon fanien luomaa contenttia sitten jos (kun) siihen itse obsessoituu niin se tekee tästä houkuttavampaa.

Yksi jota voisin hehkuttaa täällä on McElroy -perheen Adventure Zone, jota ihme kyllä ei ole vielä mainittu! McElroyt ovat muutenkin ihania, olen kuunnellut varmaan satoja tunteja heidän My Brother, My Brother and Me -podcastia jossa pojat lukevat Yahoo-kysymyksiä että kuuntelijoiden lähettämiä kysymyksiä ja antavat parhaansa mukaan neuvoja :-----D Ja välillä kuunnellut myös mm. Sawbonesia joka on siis Justin McElroyn ja hänen lääkärivaimonsa Sydneen pitämä lääketieteestä humoristisesti kertova podcast. He käyvät ainakin vanhoja tauteja ja parannuskeinoja läpi. Olen myös vähän kuunnellut Griffin McElroyn ja hänen vaimonsa Rachelin pitämää podcastia Wonderful, joka, um. Kertoo elämästä? Ja hienoista asioista, joita arvostaa? :----D Mutta niin, tämä Adventure Zone taas on Griffinin, Justinin ja heidän veljensä Travisin sekä heidän isänsä Clintin D&D-kampanjasta! Se on tosi elävästi tehty, Griffin on aivan loistava DM ja Justinin, Travisin ja Clintin hahmot ovat tosi hauskoja! Varsinkin Justinin Taako on babe ♥ Pitää tähän väliin heittää shoutout Bbuttikselle, joka tutustutti minut tähän. :----D Olin aiemmin kuunnellut vain MBMBAMtä ja sitten joskus juteltiin D&Dstä ja hän vinkkasi tämän ja R A K A S T U I N! Tämä on D&Dtä tietämättömällekin mielestäni hyvä podcast, jos vaan tykkää fantasiasta! Esimerkiksi combat on aika nopeaa ja yksinkertaista nopanheittoineen ja hippoineen jne, joten se ei häiritse tarinan kerrontaa. Hahmot ovat kaikki aivan upeita ja heidän suhteensa ovat tosi ihania ♥ Toivon, että täällä olisi muita, jotka on hurahtaneet Adventure Zoneen!

someone who, when they arrive, makes you think that
everything's gonna be all right

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 437
  • ava by Rosmariini
Vs: Podcastit
« Vastaus #6 : 18.03.2020 21:51:29 »
Hei, mäkin tulen nyt suosittelemaan muutamaan Yle Areenasta löytyvää podcastiä, kun ollaan kaikki enemmän tai vähemmän kotikaranteenissa.
Päivystävät dosentit on mainio tiedepodcast, jossa VTT Antto Vihma ja FT Miikka Tervonen vastailevat kaiken maailman kysymyksiin mm. siihen vieläkö on villihevosia ja tulivatko Joosefin ja Marian verot maksetuiksi.
Outo laakso käsittelee kauhua: elokuvia, kirjoja, kliseitä, arkkityyppejä

Lisäksi tykkään itse paljon seuraavista sarjoista (jotka ei ole varsinaisesti kai podcasteja): Kirja vs. leffa, Television tiiliskivet ja Aristoteleen kantapää.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Isfet

  • Kaamoskirjuri
  • ***
  • Viestejä: 1 396
  • kuppi teetä kaipaukseen
Vs: Podcastit
« Vastaus #7 : 19.03.2020 11:09:11 »
Onko täällä muita jetpin kuuntelijoita? Jaa, ei, tyhjiä, poissa on viihdyttävä ajankohtaispodcast, joka siis käsittelee viikon poliittisia puheenaiheita. Kauhistuin saadessani eilen kuulla ohjelman jäävän toistaiseksi tauolle korona -tilanteen vuoksi, ei sillä että tämä olisi toki pahin seuraus. Ylen tuotantoa, löytyy sekä Areenasta että Spotifysta.
ja mä uskon ihmeisiin
tai ainaki sanon niin
olihan joskus tääl
lentävii dinosauruksii

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 446
Vs: Podcastit
« Vastaus #8 : 19.03.2020 19:22:30 »
Olen kuitenkin jonkun verran kuunnellut yhtä podcastia. Kyseessä on Welcome to Night Vale. Halusin tietää mistä tuossa on kysymys ja ensin yritin tutustua siihen kirjana. Omasta mielestäni tuo ei toimi kirjana erityisen hyvin, joten päätin rohkaista mieleni ja tartuin podcastiin. Tarinat ovat olleet ihan mielenkiintoisia, mutta itseäni motivoi kuunteluun englannin kielen harjoitteleminen. Koen, että puhuminen ja kuullun ymmärtäminen ovat kielitaitoni heikoimmat osa-alueet ja toivon, että tuosta saisi vähän vahvistusta esimerkiksi ääntämiseen, kun mahdollisuuksia oikeaan englannin puhumiseen on niin harvoin :)

Tiiän että tää viesti on syksyltä mutta jos vielä seuraat niin uteliaisuuttani kysyn että luitko kirjana siis Welcome to Night Valea vai niitä scriptikirjoja?

Ite oon tykännyt Night Valen oheiskirjoistakin ja se on harvoja näitä fandomeita missä mun fanitus on sitä että oon käynyt kattoo niitä live-esiintymisiäkin ja tajusin vasta nyt tätä kirjottaessani että tämänkeväinen liveshow Suomessa saattaa peruuntua jos ei jo oo. :(

Welcome to Night Vale oli minulle se lähtölaukaus podcastien maailmaan eräänä kauniina kesäpäivänä heinäkuussa 2015. Sitten menin yliopistoon ja tutustuin toiseen Night Vale -faniin ja kun olin kuunnellut kaikki jaksot, etsin uusia podcasteja ja sitten pakotin tämän uuden ystäväni kuuntelemaan niitä kaikkia ja tartutin podcast-kuuntelun suunnilleen kaikkiin ystäviini.

Minun on pitänyt tutustua tuohon Welcome to Night Valeen, sillä on kuitenkin niin iso following ja paljon fanartia ja ficcejäkin! Olen kuullut siitä vain jotain pätkiä joskus pari vuotta sitten :---D Mutta rakastan kaikkea paranormaalia ja cryptidejä jne, joten se vaikuttaa siltä, että voisi olla ihan minun tyylinen podcast. Ja kun tietää, että on paljon fanien luomaa contenttia sitten jos (kun) siihen itse obsessoituu niin se tekee tästä houkuttavampaa.

Sit voit vahingossa päätyy munki fikkeihin ;) Ei vaan tää oli iso syy miksi mäkin aloin Night Valea kuunnella, se näkyi joka paikassa, ja sillon oli paljon näitä ihmisiä, jotka oli kauheen vihasia että siinä oli pääosassa homo hahmo :::::d

Night Valen jälkeen löysin Wolf 359:n, ja totesin että: tarvitsen lisää avaruuspodcasteja. (Minun ja ystävien podcast-keskustelun nimi on tämän ja toisen avaruusfiktiopodcastin seurauksena Space Gay Hell, lol.) Wolf 359 seuraa avaruusmatkaa, jossa mukana on ihmisten lisäksi avaruusaluksen tekoäly. Kuuntele jos: tykkäät avaruussekoilusta, tekoälyistä, ajattelevista kasveista, ihmissuhteiden kehittymisestä ja elämästä ulkoavaruudessa. (Pidin puheen tälle kasville yliopistossa tulkkauskurssilla. Melkein oon pahoillani.)

Seuraavaksi tais tulla The Bright Sessions, jossa seurataan psykologikäyntejä, potilailla vaan on mielenterveys- yms ongelmien sijaan kykyjä, kuten ajatustenlukeminen jne. Ah. Rakas sarja. Suosittelen jos tykkää öö... draamasta, yliluonnollisesta, teinisuhteista, lgbt-jutuista.

Fiktion puolelta haluun mainita vielä Sen Toisen Avaruuspodcastin eli siis EOS 10. Jossa ollaan kaukana tulevaisuudessa avaruusasemalla ja ihmiset ei oo ainoo laji ja kukaan ei oikeestaan välitä lajista niin paljon ja yksi hahmo on hyvin hyvin hyvin luulosairas ja toinen on avaruusaseman tekoäly. Tästä julkaisin jopa finiinkin fikin heh. Kuuntele jos: tykkäät avaruusasemasta, tuho-osastosta, taas niistä lgbt-jutuista, salamatkustajista ja ajattelevista kasveista.

Vendelan mainitsema Auta Antti! on musta kyllä kanssa ihan mahtava! Tän lisäksi oon tykännyt kirjottamiseen keskittyvästä Kertojan äänestä, jossa osa jaksoista on myös pitäjien novelleja. Myös The Mortified Podcast on ihan paras, siis se sarja, missä ihmiset lukee ääneen teiniaikojensa päiväkirjoja ja kertoo sit niistä ajatuksiaan. The International Worldwide Global Biscuit Review Podcast on kanssa ihana. Nimensä mukaisesti arvostellaan keksejä. Okei, se on jo loppu, mut ei kai vanhatkaan keksiarvostelut huonoja oo?

(Voisin oikeesti puhuu mun lempipodcasteista viis vuotta. Mulla on podcast-sovelluksessa seurannassa 143 podcastia. Kaikkee en oo kuunnellu, seassa on faktaa ja fiktioo, ja nykyään kuuntelen paljon vähemmän kun pari vuotta sitten. Tavote ois kuitenkin kuunnella noita yhä jatkuvia ja sit vähitellen myös valmiiks saatettuja jossain kohtaa.)
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Podcastit
« Vastaus #9 : 21.03.2020 19:11:34 »
Lainaus
suomalainen, varsin laadukas true crime -podcast: Jäljillä, jossa sen pitäjä kertoo kulloinkin eri rikostapauksesta tai katoamisesta. Hän käy läpi kunkin jutun hyvin tarinamuotoisesti ja johdonmukaisesti, mikä tekee kuuntelemisesta miellyttävää. On hänellä myös ihana, rauhallinen äänikin! En ennen juuri true crimestä välittänyt, mutta podcastien myötä olen tykästynyt tähän maailmaan! Muita suomalaisia true crime -podcasteja, joita voisin suositella, ovat: I don't like mondays, Huorapuutarha ja Murha mielessä. Nämä kolme, etenkin tuo viimeinen, ovat vähän rennompia ja jutustelevampia kuin Jäljillä, joka on hyvin asiapitoinen eikä sisällä niin paljon pitäjän omaa pohdiskelua. Murha mielessä saa myös nauramaan, kiitos runsaan mustan huumorinsa!
Löysin tähän topaan vähän sattumalta ja ilahduin heti aloitusviestistä, kiitos näistä suosituksista! Olen kuunnellut itse jonkin verran Jäljillä-podcastia ja pidän siitä kyllä, mutta itse kaipaisin tapahtumien kulun kertomisen lisäksi vähän jotain muutakin. Musta Jäljillä on kovin pintaraapaiseva. Tapaukset ovat kyllä mielenkiintoisia ja etenkin mulle tuntemattomista tapauksista kertovista jaksoista saan kyllä paljon irti, mutta kaipaisin etenkin tuttujen tapauksien kohdalla jotain vähän muutakin kuin vain tapahtumien kerronnan. Tykkään true crimesta tosi paljon ja moni tapaus on mulle jo tuttu, mutta Jäljillä ei kerro tapahtumista kovinkaan yksityiskohtaisesti (vaikka yksityiskohdat kaikessa karmeudessaan ovat monesti se kiinnostavin osuus) eikä mene tapauksiin kovin syvälle. Kaipaisin monesti syvällisempää pohdintaa, jotain uutta näkökulmaa tuttuun aiheeseen, yksityiskohtia ja niiden pohdintaa sekä semmoista syväluotaavampaa katsausta. Monen tapauksen kerronta tuntuu jäävän vähän kesken ja tosi yleisluontoiseksi kerronnaksi. Vaikka kyseinen podcast onkin siis erinomainen niin olen mietiskellyt että pitäisi etsiä muitakin true crime -podcasteja, jos löytyisi joku joka olisi vielä enemmän mieleen, joten tsekkaankin seuraavaksi jonkin näistä! Kiitos Sokerisiipi! :)

Kiva topic tämä! Itse olen vasta hiljattain tutustunut podcasteihin ja tykkään kyllä tästä formaatista. Olen aiemmin kuunnellut vain harvaa podcastia ja nyt viime aikoina on tuntunut siltä, että alan laajentaa horisonttiani ja kuuntelemaan näitä enemmänkin. Työmatkani kestää noin 15-20 minuuttia ja podcastin pätkän kuunteleminen on musta siihen kivaa viihdettä musiikin vaihteluksi! :)

bannu by Ingrid

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 5 999
Vs: Podcastit
« Vastaus #10 : 21.03.2020 22:43:00 »
flaw, jos yksityiskohtia kaipaat, Murha mielessä olisi sinulle varmaan täydellinen! Pitäjällä on jopa tunnin mittaisia jaksoja, jossa ruoditaan mielenkiintoisesti tapauksen kaikki mahdolliset yksityiskohdat ja opitaan vähän Neuvostoliiton historiastakin siinä samalla!

Liityn Wingan hehkutukseen The Bright Sessions -podcastista, joka seuraa tosiaan yliluonnollisten "potilaiden" ongelmia ja kamppailua tavallisen arkielämänsä ja oman erikoisuutensa sovittamisessa. Hahmot ovat rakastettavia ja omanlaisiaan, ja erikoiset kyvyt kullakin kiehtovia. Yksi päähenkilöistä, Sam, esimerkiksi aikamatkustaa tahattomasti ahdistuessaan, Chloe kuulee muiden ajatuksia, mutta luulee ensin enkelten puhuvan hänelle ja Caleb on empaatti eli hän tuntee muiden ihmisten tunteet, ja hänen on välillä vaikea erottaa, mitkä ovat hänen tunteitaan ja mitkä muiden. Ja sitten on vielä Damien, jolla on maailman seksikkäin ääni. Oh myyy <3

Muita tarinapodcasteja, joita voisin suositella ovat:

The Deca Tapes (spotify): mysteeri, jossa joukko ihmisiä toimii suljetussa tilassa yrittäen ymmärtää, keitä he ovat ja miksi he ovat siellä, missä ovat. Heidät on nimetty vain roolinsa mukaisesti: mm. Kokki, Lääkäri, Siivooja, Opettaja. Mysteeri saa pelottavan käänteen, kun eräs asukas murhataan, ja syyllinen voi olla vain joku heistä. Tosi kiehtova ja otteessaan pitävä!

The Strange Case of Starship Iris (spotify): avaruusseikkailujännäri, joka sisältää avaruusolioita, salakuljettajia, vääriä henkilöllisyyksiä, lgbt-hahmoja ja teemoja, valloittavia hahmoja, toimintaa ja upeasti rakennetun maailman. Koukuttava jo ensimmäisestä jaksosta lähtien!

Project Nova (podcast ad): neljä koehenkilöä herätetään salaperäisellä Nova-asemalla, jossa heitä ohjeistaa tietokoneohjelma. He eivät muista entisestä elämästään mitään, mutta omaavat kukin erilaisia erityistaitoja. Tekoäly määrää nelikolle erilaisia tehtäviä analysoiden sitä, miten lupaavia he ovat projektin tarkoitusperiä varten, mutta hengenvaaralliset tilanteet saavat aseman asukkaat epäilemään, toimiiko tekoäly sittenkin perimmäisiä tarkoitusperiään vastaan. Kiehtova, mielenkiintoinen ja jokaisessa jaksossa paljastuu vähän lisää isosta mysteeristä!

Jos keskusteleva, humoristinen hömppä kiinnostaa, sellaiset podcastit kuin Olohuone by Janne & Valtteri ja POKS ovat tutustumisen arvoisia. Jokaisella jaksolla on oma teemansa ja asioista puhutaan suoraan ja sensuroimatta. Ihanan aitoja kumpikin!

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Podcastit
« Vastaus #11 : 09.06.2020 16:19:43 »
Täällä on tämmönenkin topikki, kivaa!

Kuuntelen erittäin paljon podcasteja, noin tunnista viiteen tuntiin päivässä, käytännössä pelkästään suomalaisia. Tämä käsittää myös sellaiset (YLEn) ohjelmat, jotka ovat tulleet myös radiosta, mutta podcast/radio-ohjelma tarkoittakoon nyt vain samaa, niin päästään helpommalla.

Nyt etsin uusia suomalaisia podcasteja aiheesta kuin aiheesta, joissa harjoitetaan ns. korkean tason älykästä keskustelua. Tämä "korkean tason älykäs keskustelu" on itse luomani termi, jolla tarkoitan tietyn tyyppisellä tasolla liikkuvaa ja tietyllä tavalla etenevää keskustelua, mihin kuuluvat esimerkiksi seuraavat piirteet
- Rikas sanavarasto ja runsas abstraktien sivistyssanojen käyttö
- Kompleksisten asioiden ja teemojen käsitteellistäminen ja ilmiöiden tarkastelu näiden käsitteiden kautta
- Tyypillisesti pitkät puheenvuorot, joissa rakennetaan argumentteja
- Puheen sisältö ja puheen teksti ja aihe sinällään voimakkaasti keskiössä
- Yleinen intertekstuaalisuus ja asioiden perustelu esimerkiksi teoksiin tai tapahtumiin viitaten, ”kaikkihan”-tyyppisten yleistysten sijaan (sekä sopivasti toteutettu namedroppailu)

Vastakohtana tälle on sitten sellainen keskustelu, joka esimerkiksi rakentuu stereotyyppisten yleistysten pohjalta muodostettuihin argumentteihin, ja jossa keskustelijat myötäilevät runsaasti toisiaan kohteliaisuussyistä, tuottaen sisällötöntä puheenpartta.

Ehdottomia suosikkejani podcasteista, tällaisista älykkäistä, ovat kovan luokan yhteiskunnallisfilosofinen Mikä meitä vaivaa sekä nörtit puhuu nörtisti politiikasta ja vastaavasta -podcast Mieti vähä!. Älykästä keskustelua sisältää myös maailman paras haastatteluohjelma, YLEn Kalle Haatanen. Hyviä ovat myös esimerkiksi Omaa luokkaa, jossa älykkäät keskustelijat tahallaan performoivat eräänlaista "hömppyyttä", sekä paikoin syvää kirja-analyysia sisältävä Oma huone.

Muita joita voisin suositella, on Areiopagi, joka tosin on keskustelun sijaan ennemmin opetuksellinen, mutta erittäin hyvä sellainen, aiheena teologia ja filosofia. Sitten, aivan toista genreä, mutta on useita yllättävän hyviä "toimittajat keskustelee ajankohtaisesta politiikasta" -podcasteja, joita kuuntelemalla saa pikakäsityksen siitä, millaisia uutisaiheita nyt on pinnalla, kuten Helsingin sanomien Uutisraportti.


Mutta, olisiko suositella lisää suomalaisia, nimenomaan älykkään ja korkean tason keskustelun podcasteja?
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

Sielulintu

  • Teen suurkuluttaja
  • ***
  • Viestejä: 799
Vs: Podcastit
« Vastaus #12 : 09.06.2020 16:57:22 »
Oo, hieno keskustelu täällä. Mäkin oon innostunut sanotaan viimesen puolen vuoden aikana podcasteista ihan uudella tavalla, ja nyt tulee kuunneltua sitten kaikkien aiempienkin vuosien edestä. :)

Iloinen sipuli, voisin suositella noilla kriteereillä sulle ehkä podcasteja Maailmanpuu ja Tietäjä. Nää on ehkä vähän enemmän sellasta metafysiikan ja todellisuuden ytimen pohdiskelua, mutta paljon on myös viitteitä mytologioihin, vanhoihin teksteihin ja uusiin tulkintoihin niistä. Maailmanpuu siis käsittelee todella syvälle mennen joogaa, intialaista traditiota ja kaikkea muutakin myyttistä perinnettä, jota ympäri maailmaa löytyy. Jaksot on aina yli tunnin mittaisia, ja mun mielestä keskustelu on todella korkeatasoista ja argumentoivaa. Tietäjä taas käsittelee suomalaista ja yleensä suomalaisugrilaista perinnettä sekä mytologiaa. Sekin erittäin mielenkiintoinen. :)
Tervetuloa tutustumaan kirjoituksiini
ja seikkailemaan
tarinalabyrintin sokkeloihin

Lunalotta

  • Valon ja ilon tuoja
  • ***
  • Viestejä: 1 064
  • Kuinka mielettömäksi kaipuu kasvaa nopeesti
    • Smaragdien säihke
Vs: Podcastit
« Vastaus #13 : 09.06.2020 21:33:55 »
Mukava aihe tämä! Mäkin oon viime vuodesta lähtien alkanut kuunnella podcasteja enemmän, suomalaisia kyllä pelkästään. Grl Gang radioplaysta on Rosanna Kuljun podcast, joka menee vähän samaan kastiin Poksin ja Papupadan kanssa - rentoa, mutta mutta faktapohjaista keskustelua eri aiheista, hyvin ihmisläheisiä podeja kyllä kaikki, sekä henkilöt tosi kivoja! Seuraan Salkkareita, ja Sara Parikasta ja Johanna Puhakasta on Papupadan avulla tullut mulle entistä mukavempi kuva. Miisa ja Tomas Parisuhdekriisistä on mun yksiä lempitubettajia, ja Rosanna Kuljua seuraan instagramissa. :)

Vendela, oon kuunnellut Lettukestit-podin kaikki jaksot, ja se on juurikin sellaista suorasanaista, mutta todella humoristista puhetta kaikesta seksiin ja seksuaalisuuteen, parisuhteeseen jne liittyvää! Suosittelen kuuntelemaan :)
Ex-SparklingAngel
Tupani on Puuskupuh
Kaakao ja suklaa ovat lähellä sydäntä <3
Laittakaa ihmeessä yksityisviestiä jos haluatte jutella tai tutustua, ilahdun suuresti :)

listaus

Avasta kunniat Fractalle <3

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Podcastit
« Vastaus #14 : 12.06.2020 19:39:25 »
Kiva topic! Täällä aloitteleva podcast -harrastaja! Olen enemmän ehkä äänikirja -tyyppiä, mutta toisaalta taas podcasteihinkin päin olen pikkuhiljaa hurahtamassa. Otin Spotifyn (ihanalla opiskelija-alella!), joten tuli sitten selattua podcast -listojakin. Siellä vastaan tuli Perusasento -podcast, joka kertoo koirista ja koiraurheilusta! Olen sitä kuunnellut tosi innoissani, kun koiran hankinta on lähitulevaisuuden suunnitelmissa. Vaikka koirakokemusta onkin, saa sieltä kivoja uusia oivalluksia ja tykkään niistä puhujista. Jäljillä kiinnostaisi myös, mutta en ole sitä vielä kuunnellut. :) En ole oikeastaan noihin true crime -kirjoihin/äänikirjoihin saanut tartuttua, mutta rikosteemaiset podcastit voisi paikata sitä aukkoa!

Kivaa, että tälle on keskustelu ja pitää ajatuksen kanssa lukea teidän suosituksia! :) Suomenkieliset etenkin kiinnostaa, kun englanti ei oikein taivu, mutta Potterlessiä pitäisi vähintäänkin kokeilla. :) Vaikka onkin englanniksi ja joku mainitsi, että hyvin pysyy kielestä huolimatta kärryillä .


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Podcastit
« Vastaus #15 : 21.10.2020 00:01:16 »
Tämä on todella mielenkiintoinen aihe ja keskustelu, ja itse asiassa juuri tämän myötä aloin itse tutustua podcasteihin! :D En ole aikaisemmin siis ikinä kuunnellut podcasteja tai edes tiennyt, että ne ovat niin iso juttu ja niitä löytyy joka lähtöön. Olen myös ajatellut, ettei puheen kuunteleminen olisi niinkään minun juttuni tai saisi mielenkiintoani pysymään. Väärässäpä olin, ja onneksi niin, koska podcastit ovat viime aikoina soineet minulla todella paljon ihan tavallisten arkipuuhien taustalla, tuoneet piristystä ja inspiraatiota arkeen ja auttaneet keskittymään. Minulle on jossain määrin haasteellista motivoida itseäni esimerkiksi tiskaamaan tai siivoamaan, ja muutenkin minun on välillä vaikea keskittyä askareisiin yhtäjaksoisesti. Podcastit ovat auttaneet ihan valtavasti! Lisäksi niitä on ihanaa kuunnella neuloessa. Olen nyt syksyn mittaan taas innostunut käsitöistä, mutta minusta on tylsää vain neuloa; mielelläni kuuntelen tai katson samalla jotain, ja itse asiassa kuunteleminen on paljon kivempaa, kun voi pitää katseen tekeillä olevassa työssä.

Sokerisiivelle isot kiitokset aloitusviestin suosituksista, joista oma kuunteluni lähti! :) Kiinnostuin nimittäin välittömästi true crime -podcasteista, koska olen loputtoman viehtynyt erilaisiin katoamis- ja rikosmysteereihin, ja Jäljillä olikin ihka ensimmäinen podcast-tuttavuuteni. Sain joskus pari viikkoa sitten maratonattua kaikki jaksot, ja siitä lähtien olen kuunnellut uudet sitä mukaa, kun niitä on ilmestynyt. Täytyy kehua podcastin pitkäjänteisyyttä ja tasaista laatua. Mielestäni jopa alkupään jaksot ovat ihan laadukkaita, vaikka äänenlaatu onkin heikompi kuin nykyisissä, ja ylipäätään tekijällä on tuntunut olevan alusta asti selvät sävelet sen suhteen, millaista materiaalia hän haluaa tehdä. Jokainen jakso on hyvin tunnistettavissa juuri Jäljillä-podcastin osaseksi. Pidän myös siitä, kuinka jaksoissa on hyödynnetty tunnelmaan virittävää tunnusmusiikkia myös tauottamaan puhetta ja sen taustalla. Sen sijaan käsittelytavaltaan ja sisällöltään Jäljillä ei ole ollut ihan sitä, mitä henkilökohtaisesti toivoisin. Tuo flawin mainitsema pintapuolisuus on siihen yksi syy. Tuntuu siltä, että tapaukset avataan usein varsin kronologisesti, ilman tarkkoja yksityiskohtia ja syvempää pohdintaa. Se on toki podcastin tyyli, ja sille se pysyykin uskollisena, mikä on minusta ihailtavaa, mutta itselleni se ei kuulijana toimi aina parhaalla mahdollisella tavalla. Siitä huolimatta olen tosiaan koko podcastin maratonannut kuin mikäkin murhamaanikko, joten kovin pahasti ei siinä mikään minua häiritse. ;D

Jäljillä-podcastin jälkeen jatkoin Maanantaimysteeri-podcastiin, jota olen nyt maratonannut uusimmista jaksoista vanhempiin. Se ei ole laadultaan aivan niin tasainen kuin Jäljillä, ja etenkin alkupäässä äänenlaatu ja tunnusmusiikkien vaihtelu vähän häiritsee - selvästi podcast haki vielä vähän muotoaan silloin, kun se aloitettiin. Tykkään nykyisestä Maanantaimysteeristä kuitenkin ihan hurjan paljon! Tekijällä on ihana ääni ja puhetapa, ja hänen kerronnassaan on helppo pysytellä kärryillä. Hyppysellinen huumoriakin on mukana, ja se keventää tunnelmaa. Tapauksia käsitellään usein mielenkiintoisesti niin, ettei kuulija alussa aivan tiedä, mikä on jutun juoni, ja nautin yllätyksellisyydestä kovasti. Osansa on varmasti tapausvalinnoilla, jotka ovat osuneet mielestäni useimmiten aivan nappiin ja tarjonneet paljon kiehtovaa pohdittavaa ja sulateltavaa. Maanantaimysteerissä ehkäpä parasta on minusta se, että se käsittelee nimensä mukaisesti mysteereitä eli muutakin kuin henkirikoksia ja katoamistapauksia. Onnettomuuksista ja muista mysteereistä kertovat jaksot ovatkin olleet suosikkejani, samoin kuin murhayrityksistä kertovat - tekee ihan hyvää kuunnella välillä jotain, minkä lopputulema ei olekaan niin traaginen kuin voisi olla. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan etenkin uudempia jaksoja!

Vinkkinä muuten muille true crimen ystäville, että Yle Areenassa on nyt kuunneltavissa kotimaiseen Raisa Räisäsen katoamistapaukseen ja henkirikostutkintaan keskittyvä podcast Viimeinen johtolanka. Se koostuu kuudesta puolen tunnin jaksosta, jotka itse ahmin yhdessä illassa. Mikäli Raisan tapaus kiinnostaa, kannattaa ehdottomasti kuunnella. Tarjolla on suht syväluotaava katsaus eri tutkintalinjoihin ja teorioihin, ja podcast avaa hyvin myös Raisaa ihmisenä ja hänen taustojaan. Olen seurannut tätä tapausta mielenkiinnolla ja toivonut kovasti sen ratkeamista, ja minusta on todella hienoa, ettei Raisan anneta unohtua vieläkään, vaikka katoamisesta on aikaa jo kaksikymmentä vuotta.

Muustakin kuin true crimesta olen nyt saanut jo vähän kuuntelukokemusta, sillä aloitin tänään miesten juttuihin keskittyvän Äijjäcast-podcastin, jota pitää kolme somevaikuttajaa. En tiedä, olenko nyt ihan varsinaista kohderyhmää, mutta koska olen feminismin ohella aina ollut kiinnostunut myös miesten asioista ja asemasta yhteiskunnassa ja tuntenut oloni kotoisaksi miesten seurassa, ajattelin kokeilla. :D Ja mukavastihan tuo on tuossa villasukkien neulomisen taustalla pyörinyt, kun olen ahminut jo seitsemän jaksoa. Käsittelyssä on ollut hauskoja ja mielenkiintoisia aiheita, kuten sheivaus ja kehopositiivisuus miesten näkökulmasta. Podcastissa käsitellään myös vakavampia, yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita, kuten miesten mielenterveysongelmia ja niistä puhumisen ja avun hakemisen tabua. Tekijät ovat selvästi hyvät kaverukset ja tulevat juttuun keskenään, ja läppä lentää luontevasti. Kuunteleminen on ollut ennen kaikkea hauskaa.

Auta Antti! oli minulla kuuntelussa vajaan jakson verran, kunnes jo totesin, ettei se oikein ole minun juttuni. Ymmärrän hyvin, miksi siitä tykätään, mutta minuun sen huumori ei oikein purrut (en jaksa mitään röyhtäilyjuttuja ;D) ja sen poukkoilevuus ja jaarittelevuus väsytti ja herpaannutti.
« Viimeksi muokattu: 21.10.2020 01:56:33 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Lyra

  • ***
  • Viestejä: 1 984
Vs: Podcastit
« Vastaus #16 : 21.10.2020 15:42:10 »
Siis luulin, etten jaksaisi kuunnella podcasteja ollenkaan, kun en yhtään tykkää äänikirjoista kun ne etenee aina niin hitaasti, mutta tässä pari kuukautta sitten sain niinkin loistavasta paikasta kuin tiktokista suosituksen alkaa kuunnella sellaista podcastia kuin Call her daddy (tämä on englanniksi). Podcastissa puhutaan niin seksistä, deittailusta kuin ihan vain näiden tyttöjen elämästä new yorkissa. Tästä saa piristystä elämään niin sinkkuna kuin parisuhteessakin... Juttu on oikein ronskia paikoitellen (K-18 podcast!), mutta tykkään kovasti molemmista puhujista (tässä oli sitten jotain draamaa ja nykyään podcastia vetää vain toinen alkuperäisistä ja vieraana käy vaikka ketä hauskoja tyyppejä, mutta en oo ite vielä niin pitkällä). Jaksoja taitaa olla lähemmäs sataa ja ne on aina noin tunnin mittaisia, eli kuunneltavaa riittää, jos tykkää. Plussaa siitä, että löytyy spotifysta! Kannattaa rohkeasti kokeilla mitä ite tykkää! Nämä kannattaa ehdottomasti kuunnella järjestyksessä, koska jaksoissa viitataan välillä taaksepäin edellisiin juttuihin.

Kuuntelin itsekin joskus tuosta Potterless- podcastia, mutta sitä en jaksanut pitkään. Myös sellaista podcastia olen vähän kuunnellut, jossa jo aikuinen mies sai tietää hänen isänsä kirjoittaneen eroottisen novellin (joka on julkaistu) ja hän luki sitä sitten ystäviensä kanssa ääneen. En valitettavasti muista sen nimeä, mutta sekin jäi minulta kesken.

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 446
Vs: Podcastit
« Vastaus #17 : 21.10.2020 21:32:29 »
Myös sellaista podcastia olen vähän kuunnellut, jossa jo aikuinen mies sai tietää hänen isänsä kirjoittaneen eroottisen novellin (joka on julkaistu) ja hän luki sitä sitten ystäviensä kanssa ääneen. En valitettavasti muista sen nimeä, mutta sekin jäi minulta kesken.
My Dad Wrote a Porno! Tosiaan K-18. Siis tää on maailman paras enkä suosittele välttämättä matkimaan ja kuuntelemaan julkisilla paikoilla tätä :D itsehän ostin myös sen ensimmäisen, kommentoidun kirjan, jossa on lopussa myös kasa kysymyksiä kirjasta! Rocky on ehdottomasti paras kirjailija ikinä. Plus rakastan faneja ja suosittelen Pomegranates and rivets biisiä suurella rakkaudella. Ja siis vierainahan tässä podcastissa käy mm. Elijah Wood, Emma Thompson ja Daisy Ridley, jotka kaikki kuuntelevat podcastia.
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

mervii

  • ***
  • Viestejä: 69
Vs: Podcastit
« Vastaus #18 : 22.02.2021 19:34:49 »
Mä löysin tänään Potter aiheisen podcastin eli Pottermania. :) On siis suomeksi. Yksi jakso vasta julkastu ja seuraava tulee vasta kahen viikon päästä, en muista päivää enää. Oli hyvä, voin suositella.

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 336
  • Lunnikuningatar
Vs: Podcastit
« Vastaus #19 : 27.01.2022 22:36:27 »
Psssst! Halusin vaan tulla vinkkaamaan minun ja ystäväni kirjallisuuspodcastista Nobel tai ei mitään, koska sen ekat kolme jaksoa julkaistiin viime viikolla ja oon siitä tosi innoissani. :) Käsittelemme siis siinä Nobel-voittajia sellaiseen kevyeen ja toivottavasti hauskaan sävyyn, jonka olisi tarkoitus sopia kaikenlaisille lukijoille - ihan riippumatta siitä, kiinnostavatko Nobelit vaiko eivät. :D Ja podcast löytyy myöskin Spotifystä ja Applen podcast-palvelusta.

Mutta voin nyt mainostamisen lisäksi myös mainita muutaman oman vakilempparin, nimittäin The Strange Case of Starship Iris on ollut minusta aivan upea tarinallinen podcast, jota olen kuunnellut pimeänä vuodenaikana kynttilänvalossa. En ole kauhean hyvä kuuntelemaan podcasteja, etenkään näin korona-aikana - ennen pandemiaa kuuntelin niitä usein kuntosalilla juoksumattojuostessani - mutta tuo on ollut sen verran vetävä, että olen nauttinut siitä paljon. :) Ja sitten tiedollisista podcasteista BBC:n In Our Time: Philosophy on kanssa ollut aivan huippu. Siinä on erilaisia vieraita ja käsitellään jokaisessa jaksossa jotakin filosofian osa-aluetta silleen lähestyttävästi mutta kuitenkin aika perinpohjaisesti.


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.