Kirjoittaja Aihe: Kesä -89 | K-11 | draama | Jari/Mikko  (Luettu 2278 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 043
Kesä -89 | K-11 | draama | Jari/Mikko
« : 31.08.2019 19:45:51 »
Nimi: Kesä -89
Kirjoittaja: Sokerisiipi
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: draama, slash
Paritus: Jari/Mikko
Muuta: Jätkät on tuttuja stoorista: Sä et ole kuka tahansa, K-18.
Haasteet: Spurttiraapale V ja Vuosi raapalehtien VII

A/N: Olipas hankalaa kirjoittaa Jarista ja Mikosta aikuisina spoilaamatta kasarin loppua! Mutta no, näiden onkin tarkoitus olla vaan sellaisia fiilistelyrapsuja :> Osien "nimet" on peräisin Ramonesin Pet Semetary -biisistä ja linkit vie inspiskuviin. Kaikki kuvat on tehnyt Minyoung Choi.


Kesä -89

the moon is full, the air is still

Oli upea kesäyö. Vaaleansinisellä taivaalla loimotti täysikuu. Kasettisoittimessa pyöri Ramonesin uusi levy Brain Drain. Jari ajoi autoa yllättävän aikuismaisesti. Suussaan Jarilla oli tikkari, jota se hartaasti imi ja pyöritteli. Olisin kuollakseni tahtonut olla se tikkari.

”Yritän lopettaa tupakoinnin”, Jari oli selitellyt aiemmin.

”Miten se sujuu?” olin hymähtänyt.

”Vaihtelevasti.”

”Nukahdatko sä?” Jari kysyi nähdessään, että mä pidin silmiä kiinni.

”En. Kuhan nautiskelen”, vastasin. ”Hyvästä musasta ja seurasta.”

Jarin hymy oli leveä, onnellinen. Mulla otti edelleen vatsasta, kun näin sen hymyn.

”Voisitko pysähtyy?” pyysin. Jari pysäytti tien viereen. Nojauduin vaihdekepin ylitse suutelemaan sitä, ja musta tuntui kuin eläisin taas meidän villiä teinikesää.



all of a sudden I feel a chill

Riitta vaikutti musta pienemmältä ja lapsellisemmalta kuin Stadissa asuessaan. Kai senkin pitäisi jo olla täysi-ikäinen, mutta silti tyttö haahuili talossa yöpaitasillaan mukanaan jättimäinen kissapehmo eikä näyttänyt edes tunnistavan mua.

”Riitta näkee edelleen faijasta painajaisia”, Jari paljasti myöhemmin. ”Tosi pahoja kanssa. Me ollaan käytetty sitä psykiatrilla. Se sanoi, että Riitan mieli hakee turvaa varhaislapsuudesta. Siksi nuo yöpuvut ja pehmolelut. Ei se koko aikaa ole tuollainen, mutta nyt on paha jakso menossa. Me toivotaan, että Riitta tokenisi lopullisesti, mutta ei sitä tiedä.”

”Ihan hirveetä”, sanoin kauhuissani.

”Jep.” Jari nyökkäili synkeästi ja repi taas uuden tikkarin kääreestään. Otin Jaria kädestä. Jari puristi lujaa.



when the cold wind blows

Pimeää huonetta valaisi ainoastaan Jarin myrkynvihreä laavalamppu. Muu talo nukkui, mutta mä en malttanut, koska viimein Jari oli oikeasti mun vieressä, paljas iho vasten mun omaa.

”Tarkoitus on hankkia oma kämppä pian”, Jari suunnitteli. ”Oishan mulla ollut varaa aiemmin, ei se siitä oo kiinni. En oo vain oikein vielä viitsinyt jättää mutsia ja Riittaa.”

”Voitaishan me muuttaa yhteenkin?”

”Ai?” Jari äännähti hämillään. ”Niinhän me voitais.”

”Etkö halua?”

”Eikö se ois vähän hätäistä? Eihän me olla asuttu ees samassa kaupungissa kolmeen vuoteen.”

Koko tämän ajan olin haaveillut siitä, että me asuttaisiin yhdessä. Teki kipeää kuulla, ettei Jari tuntenut samoin. En vastannut mitään.



I don't want to be buried in a pet sematary

”Oliko teillä kissa?” kysyin, kun katselin edellisvuoden kuvia. Jarin mutsi meni todella omituisen näköiseksi ja ryntäsi kauppaan ostamaan maitoa, vaikka sitä oli vielä täysi purkillinen pöydässä.

”Joo, mutta siitä ei kannata puhua”, Jari sanoi hiljaa äitinsä mentyä. ”Se kuoli epäselvissä olosuhteissa.”

”Eli?”

”Joku tappoi sen. Ehkä Riitta, ehkä mutsi. Molemmat piti kissaa jotenkin… no, kirottuna.”

”Anteeks mitä?”

”En tiiä. Olihan se ihan kusipää, se kissa, mutta tuskin sentään kirottu. No kumminkin, sen takia meillä on nykyään näitä akvaariokaloja.”

Olin sanaton, mutta Jarin seuraavat sanat olivat vielä hyytävämpiä:

”Musta tuntuu, että ne ajattelivat tappavansa faijan, ja se kissa toimi jonakin sijaisuhrina.”



and the night when the wolves cry out

Me oltiin telttailemassa. Kun yksityisyyttä riitti, me vain naitiin. Se oli kiihkeää ja upeaa.

”Tätä kannatti odottaa”, nauroin hengästyneenä, kun pystyin taas puhumaan. Mulla oli ihanan naitu ja tyydytetty olo. ”Tuntuu niin hyvältä.”

”Jep”, Jari mumisi ja suukotteli mua joka puolelta. ”Jäädäänkö tänne ikiajoiksi?”

”Jäädään.” Suutelin Jaria syvään. Oli niin uskomatonta olla jälleen Jarin iholla ja lähellä.

”Sun kirjeet pitivät mut jaloillani”, Jari kuiskasi, ”vaikeinakin aikoina.”

”Mä luin sun ihan rikki”, naurahdin. ”Sun pitää kirjoittaa mulle uusia.”

”Ei mun tarvii”, Jari sanoi, ”koska sä oot nyt täällä, ja mä voin kertoa kaiken tässä.”

”Kerro sitten”, pyysin, ja niin Jari teki.


« Viimeksi muokattu: 06.11.2019 11:52:55 kirjoittanut Sokerisiipi »

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 911
Vs: Kesä -89 | K-11 | draama | Jari/Mikko
« Vastaus #1 : 03.09.2019 14:36:26 »
Eksyinpäs tänne ihan muuten vain. En tiedä näistä hahmoista mitään enkä tiedä pitäisikö niistä tietää tajutakseen tämän ;D Mutta jos pitäisikin niin ei se haittaa, tajusin tämän sitten omalla tavallani!

Tämä oli mukava tunnelmapalanen, mutta taustalla kaikkea vähemmän mukavaa. Se oli kuitenkin ihan oikeasti taustalla, jotenkin tosi todentuntuisesti, ihan kuin kenen tahansa elämässä. Joskus on ihanaa ja joskus vaikeampaa, mutta tuollaisista epämukavistakin jutuista kuten että toinen ei haluakaan muuttaa yhteen, voi päästä yli joskus helpostikin. Ja sitten tuo kissakeissi, ihan kamala, mutta selvästi jo vanha, joten mitä sitä sen enempää tässä vaiheessa vatvomaan. Tätä kokonaisuutta oli mukava lukea!

Lainaus
”Mä luin sun ihan rikki”, naurahdin. ”Sun pitää kirjoittaa mulle uusia.”

Aww tämä oli ihana!
Never regret something that once made you smile.

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 043
Vs: Kesä -89 | K-11 | draama | Jari/Mikko
« Vastaus #2 : 07.09.2019 12:54:12 »
nominal: En usko, että pitäisi tietää. Hyvä, että tästä sai kiinni ilman ennakkotietämystäkin! Onhan se kuitenkin aina toivottavaa, vaikka tutuista hahmoista kirjoittaisikin ;D Ihan mahtavaa, että vaikeudet ja kamaluudet olivat todentuntuisesti läsnä. Kiva, että pidit ja kiitos kovasti kommentista!!

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 261
Vs: Kesä -89 | K-11 | draama | Jari/Mikko
« Vastaus #3 : 06.11.2019 12:05:14 »
Kommenttikampanjasta hei :)

Olipa kivaa kurkistaa näiden tyyppien elämään pitkästä aikaa. Piti käydä oikein katsomassa, että missä tuossa "päätarinassa" oikein oltiinkaan menossa ja asiathan ovat aivan kesken siellä. Toivon tietenkin kovasti, että siihen saataisiin jatkoa, mutta sitä odotellessa oli kiva lukea nämä rapsut.

Nämä olivatkin hyvin mielenkiintoisia paloja. Toisaalta oli mukavaa lukea näistä yhdessä, siis että tuntuvat olevan yhdessä muutoinkin kun pelkkinä kavereina. Toki tuo ensimmäinen rapsu oli hieman tulkinnanvarainen, siis hyvällä tavalla! Se loi odottavan fiiliksen, että mihin tässä ollaan oikein menossa. Ehkä tämä lause loi sen epävarmuuden, mutta kuten sanoin hyvällä tavalla: Olisin kuollakseni tahtonut olla se tikkari. Sillä tässä kaikki oli vielä kivasti auki, voiko Mikko vain kumartua ja suudella vai ollaanko tässä tunnelmissa missä Mikko kaipaa Jaria. No, onneksi sain vastauksia muiden rapsujen aikana :)

Se, mikä tässä nousi voimakkaammin esille kuin Mikon ja Jarin suhde, oli Jarin perhe. Muistan kyllä tuolta Sä et ole kuka tahansa-tarinasta, ettei Jarin isäsuhde ollut helppo. Mutta kuinka se on heijastunut koko perheeseen oli tavallaan uusi asia, vaikka ei kuitenkaan yllättävä. Tässä nuo linkittämäsi kuvat nousivatkin isoon rooliin, sillä ne sitoivat rapsut 2-4 yhteen ja samalla tuntui että 1 ja 5 rapsut jäivät kuvien osalta tarinan ulkopuolelle. En tiedä saatko kiinni tästä ajatuksesta, mutta luin tätä niin että rapsut kertoivat yhtä kokonaista tarinaa ja kuvat kahta, toisiinsa liittyvää, mutta kuitenkin erillistä tarinaa. No, en tiedä meneekö tämä jo ylitulinnan puolelle ;D mutta näin sen koin. Joka tapauksessa kuvat ja tekstit sopivat yhteen ja toimivat joka rapsun kohdalla myös kokonaisuutena.

Viimeinen rapsu oli toiveikas, juuri sellainen mistä itse pidän todella paljon. Se oli täynnä lupauksia ja mahdollisuuksi. Näen, että näillä kahdella voi olla hyvä elämä yhdessä :)

Kiitos näistä,
Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!