Kirjoittaja Aihe: Väärässä ajassa ja paikassa (S • rakkauden vaikeudesta, Charlie/Harry • ficlet-mittainen kirje)  (Luettu 4287 kertaa)

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50




S
Juhannustaikoja; Parittomien viikkojen viihdykettä haasteella 1 (kirje)
Harry Potter ei ole minun omaisuuttani. Tämä teksti on fanifiktiota, jota kirjoittelen vain omaksi (ja mahdollisesti muiden) iloksi.

Finikesän Parittomien viikkojen viihdykettä -haasteessa on ensimmäisenä haasteena kirjeen kirjoittaminen, ja jostain syystä minut valtasi halu kirjoittaa kirje Charlielta Harrylle. En ole ikinä ennen kirjoittanut tätä paritusta, mutta Beelsebuttin Harry/Charliet ovat saaneet minut avaamaan silmäni siinä piileville mahdollisuuksille (kiitokset siis Bbuttikselle :-*). Innostuin kirjoittamaan tämän kirjeen myös käsin, koska siitä saa tuplatupapisteet Finikesää varten, ja kirjeen voi kurkata näistä linkeistä: sivut 1 ja 2.

Tämä on myös juhannustaika ihanalle FractaAnimalle, joka mainitsi toiveissaan Charlien. Toivottavasti pidät! :-*




Harry,

Romaniassa kesä on kauneimmillaan. Hämmästyn vuosi toisensa jälkeen siitä, miten elinvoimaisen vihreää kaikki on. Lehdet, ruohonkorret, kukkien varret… Elokuussa on jo toisenlaista. Elokuun vihreä on syvempää, tummempaa, jotenkin enemmän nähnyttä ja väsyneempää. Rakastan minä sitäkin, mutta eri tavalla.

Rakkaus on kummallinen asia.

Ihmettelet varmaan, miksi kirjoitan sinulle. Niin ihmettelee osa minustakin, se osa joka ei osaa olla ihmisten keskuudessa. Totta puhuakseni en ole varma, luetko näitä sanoja koskaan. Ehkä lasken ne vesille vanhassa tuliviskipullossa, aaltojen armoille. Ehkä joku joskus jossain lukee ne, hymähtää tai hymyilee. Ehkä sinä et lukisi niitä, vaikka saisitkin tämän kirjeen. En minä sitä ihmettelisi, en todella ihmettelisi.

Ron kirjoittaa sinusta jokaisessa kirjeessään. Ei hän usein kirjoita – tiedäthän sinä hänet –, mutta kun hän kirjoittaa, hän kirjoittaa asiaa ja pitää minut tilanteiden tasalla. Se on ihan hyvä. Olen eristyksissä täällä kaukana. Joskus pöllöpostilla kestää kuukausia.

Ron on kertonut, että sinun harteillesi on laskettu paljon vastuuta taikalainvartijaosastolla. Sinut on kuulemma ylennetty auroriviraston päälliköksi. Onneksi olkoon! En voisi kuvitella parempaa miestä siihen tehtävään, Harry.

Minusta tuntuu, että Ron on huolissaan sinusta. Tai ehkä minä kuvittelen. Se on kai todennäköistä. Minä en ole koskaan ollut hyvä lukemaan rivien välistä, niin kuin en ole koskaan ollut hyvä ottamaan asioita puheeksi. Tiedäthän sinä.

Suo anteeksi.

Sain viime viikolla vastuulleni hyvin harvinaisen vasta löydetyn lohikäärmeen, australiansuippokuonon. Se on varsin pieni lohikäärmeeksi, mutta se on sitäkin pippurisempi. Se kuitenkin kiintyy hoitajiinsa, olen jo havainnut sen. Sinä saattaisit pitää siitä.

Jos haluat, voisit tulla katsomaan sitä. Minulla on lomaa elokuun lopussa. Ron mainitsi, että sinullakin on. Voisin viedä sinut Bucura-järvelle. Se on suuri jäätikköjärvi yli mailin merenpinnan yläpuolella. Siellä on kaunista. Karpaatit kohoavat korkeuksiinsa horisontissa, ja tuntuu kuin lepäisit niiden syleilyssä.

Ymmärrän, jos et halua tulla etkä vastata. Ymmärrän, jos haluat repiä tämän kirjeen. Se on minulle okei.

Toivon vain, että tiedät, miten pahoillani olen siitä, mitä meidän välillämme tapahtui silloin Fleurin ja Billin häissä. Se oli väärässä ajassa ja paikassa.

Minä kadun sitä, mutta minä en kadu meitä.

Voi hyvin
Charlie
« Viimeksi muokattu: 16.06.2019 20:33:29 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Melodie

  • ***
  • Viestejä: 1 355
  • Banneri @ Crysted
ohHOH aika rohkea ehdotus lohikäärmeiden katselusta! Enpä olisi Charliesta uskonut alkukirjeen varovaisen murehdinnan jälkeen!

Aika herttainen kirje, puhuttelee Harrya jotenkin niin suorasanaisesti. Harmi vain, ettemme saaneet tietää mitä niissä häissä tapahtui! Toivon kuitenkin, että Harry vastaa kirjeeseen ja tulee lepäilemään vuorien (ja Charlien) syleilyyn.

Kiitos tästä!

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Ooooooooooooh <3___<3

Ihana ihana ihana ihana ihana Walle <3 Kiitos hirmu paljon, että tartuit Charlieen ja Charlie/Harry on kyllä ihan huippua. Musta oli jotenkin kivaa vasta pikkuhiljaa ymmärtää, että kyllä tässä nyt on muutakin kuin yksipuoleinen juttu, että jotain on jo taustalla ja sitten se vielä pistettiin aikaan ja paikkaan mainitsemalla Billin ja Fleurin häät. Hieno canon-sidonta! Oi vitsi, oon niin innoissani, etten osaa edes kommentoida!

Ihania yksityiskohtia: Karpaatit, Bucura-järvi, australiansuippokuono! Aaah, näistä minä pidän! Ja siis sulin viimeistään tässä kohtaa sun Charlielle:
Lainaus
Ihmettelet varmaan, miksi kirjoitan sinulle. Niin ihmettelee osa minustakin
Parasta. <3

Kiitos Walle tästä, aivan ihana yllätys!

- Frac


I'm into Herbology now u_u

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Aaaaaaa, miten ihana! Halusin jättää kommentin järkevämpään aikaan ja paikkaan (heh), mutta en malttanut. Olipa kaunis kaikinpuolin. Lyhyesti, kiitos. <3


“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Melodie, kieltämättä aika rohkea veto Charlielta! ;D Aattelin, että hän osaisi olla myös suorasanainen, vaikka hän muuten tässä kirjeessä aika varovaisesti tunteistaan puhuukin. Minäkin toivon, että Harry vielä päätyy vuorten ja Charlien syleilyyn. Kiitos kovasti kommentista! :-*

Frac, ihana sinä! ♥ Ihanaa, että Charlie/Harry oli mieluista luettavaa, ja että kaanoniin sitominen toimi, vaikka se pelkäksi maininnaksi jäikin. Tämä kirje ehkä herättää enemmän kysymyksiä kuin tarjoaa vastauksia, mutta no, tällaisia kirjeet kai usein ovat. Iiks, mukavaa että näinkin lyhyestä tekstistä nousi esiin kivoja yksityiskohtia! Kiitoksia kovasti! :-*

Odo, kommenttisi tuli juuri järkevään aikaan ja paikkaan, jos minulta kysytään! Ihanaa että tykkäsit, kiitos paljon! :-*


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

hiddenben

  • Yksinpurjehtija
  • ***
  • Viestejä: 2 747
No huh, olipa tämä jotenkin hengästyttävä ja ihana ja vähän haikea myös. Olenpa iloinen, että valitsin juuri tämän tekstin listauksestasi :)

Mielestäni tuo Finikesän alussa annettu kirjehaaste oli todella mielenkiintoinen, koska moni osallistui siihen ja haasteesta syntyi vaikka millaisia kirjeitä, odottamattomilta henkilöiltä toisille yhtä odottamattomille! Kirjeen kirjoittaminen fiktiossa on kuitenkin mielestäni haastavaa, koska sen kirjoittaminen on aivan erilaista kuin puhuminen. Kirjeessä tyylillä on jotenkin ehkä vielä suurempi merkitys kuin dialogissa, koska eleitä ja ilmeitä ei voi kuvata, voi vain kirjoittaa ajatuksia. Ja varsinkin tässä, kun kirjoittaja on mies eikä nainen... Jotenkin miellän tunnepitoisten kirjeiden kirjoittamisen niin naiselliseksi, että "miehekkään" kirjeen kirjoittaminen voi olla hankalaa ilman, että kirjeestä tulee jotenkin outo tai epäluonnollinen.

Näin siis minä koen kirjeiden kirjoittamisen teksteissä :D Mutta puhutaan nyt tästä kirjeestä, koska se on mielestäni hurjan onnistunut!

Tykkään Charlien soutamisesta ja huopaamisesta kirjeessä, kuinka hän kertoo luonnosta ympärillään, australiansuippokuonosta ja Ronista, puhuen kaikesta muusta paitsi tunteistaan ja Harrystä ja heidän suhteestaan tai siitä, mitä tapahtui. Paitsi sitten välillä, kun sinne tänne rivien väliin eksyy pieniä kaipauksen sanoja – hurjan hienoa ja samalla haikeaa. Tykkään Charlien kirjeen yksityiskohdista ja samalla tavalla kuin sinä kommentoit minun kappa-ficcini luontodokumenttimaisuutta, haluaisin sanoa samaa tästä! Luonnon ja pienen lohikäärmeenpoikasen kuvailu olivat jotenkin hurjan hyvin kohdillaan, osasin nähdä ne ja Romanian ja Charlien, ja siitä muodostui kaunis kuva.

Tässä ficissä on myös onnistunut rakenne, miten lukija koko kirjeen ajan miettii miksi ja mitä on tapahtunut, mitä näiden kahden välillä on, ja sitten lopulta viimeisten lauseiden kautta koko kirjeen sisällön saa asettaa uuteen kontekstiin. Vaikka Charlie onkin tässä ficissä niin sanotusti yksin, mielestäni Harryn ja Charlien kemia on silti toimiva – kirje antaa kaiken tarvittavan tiedon Charlien siihen liittämillä yksityiskohdilla.

Mielestäni tämä on siis todella onnistunut, ihanan haikea kirje, jossa kaikki toimii: rivien väliin piilotetut ajatukset ja kaipaus, yksityiskohdat, kirjeen maalaama kuva Charlien tilanteesta ja millainen Charlie ihmisenä on. Kiitos tästä :)

between the sea
and the dream of the sea

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Huomasin tämän jo Finikesän aikaan ja nappasin kirjanmerkkeihin odottamaan sopivaa lukuhetkeä :)

Olen sanonut tämän ennenkin, mutta luulen ettei sen uudelleen sanomisesta ole haittaa, mutta tykkään ihan hurjan paljon siitä, että olet laittanut tekstiesi alkuun aina niin kauniilla tavalla tekstin nimen ja liittänyt sitä kuvaavan bannun mukaan. Jotenkin nämä tuovat ilmettä, minkä lisäksi itselleni tulee sellainen olo, että arvostat myös lukijaasi tarjoamalla tämmöistä estetiikkaa :D

Kirje tekstimuotona on minusta mukava ja oikeastaan myös yllättävän toimiva kerronnanmuoto. Kivaa, että tuo kesä houkutteli monia tarttumaan tuohon haasteeseen :) Tässä kirjeessä oli hieno tunnelma ja kun aloitin lukemaan, mietin että kuinka tämä istuu annettuun paritukseen, sillä en nähnyt sitä kirjeen sävyssä. No, lopun yllätys olikin sitten sitä onnistuneempi kun olin ensin saanut pohtia asiaa lukiessani. Ronin nostaminen näin merkittävään rooliin ihmetytti hieman, mutta ymmärsin lopulta sen merkityksen kun olin päässyt loppuun saakka. Joten kuten hiddenben tuossa edelle jo mainitsikin, todella onnistunut rakenne tälle tekstille!

Loppu jäi ihanan avoimeksi, mutta kuitenkin toiveikkaaksi. Se, että Charlie on rohkaistunut kirjoittamaan, avaamaan itseään Harrylle ja tarjoamaan mahdollisuutta sovintoon on hienoa. Pallo on nyt Harrylla, ja kutkuttaa kovasti tietää kuinka Harry suhtautuu kirjeeseen, Charlien ehdotukseen ja heihin. Katuuko hän? Tai minkälaisia tunnetiloja Harryn mielessä liikkuu. Tämä toimii vallan mainiosti itsenäisenä, mutta en panisi pahakseni jatko-osaakaan :D

Kiitos tästä, tykkäsin kovasti!

Vendela

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Dokumentti

  • ***
  • Viestejä: 1 324
Kommenttiarpajaisten tiimoilta tänne eksyin! Täytyy sanoa, että olit vaikea tapaus, kun tuntui, että klikkasin mitä vain, niin olin jo kommentoinut. ;D Tämä kuitenkin oli mennyt multa ohi!

Harry/Charlie on mielenkiintoinen paritus ja oon tykästynyt siihen etenkin viimeisen vuoden aikana nyt. Sitä vain löytyy harmittavan vähän. :(

Tykkäsin kirjemuodosta! Se oli erilainen ja toimiva ratkaisu. Kirjeessä saa sanottua erilaisia asioita kuin kasvotusten ja tuntui, että Charlie oli harkinnut kirjoittamista pitkään, mutta kuitenkin tämä kirje syntyi tavallaan hetken mielijohteesta, tunteesta juuri sillä hetkellä.

Joku aiemmissa kommenteissa sanoi, että alku oli varovainen. Sellainen fiilis mullekin tuli. Charlie selvästi ajautui lopulta rohkeampaan suuntaan kuin kirje olisi vienyt hänet mukaansa.

Mielenkiintoista, että Harry on jo edennyt urallaan, eikä enää ole juuri koulusta valmistunut ja silti Charlie yhä haikailee Harryn perään. Ja jos Ronia on uskominen, niin ilmeisesti molemmat tahtovat jotain, vaikka tilanne ei ilmeisesti ole helppo.

Charlie viljeli paljon vihjauksia kirjeessään.

Lainaus
Se on varsin pieni lohikäärmeeksi, mutta se on sitäkin pippurisempi. Se kuitenkin kiintyy hoitajiinsa, olen jo havainnut sen. Sinä saattaisit pitää siitä.
Tämäkin pätkä on mielestäni vihjaus Harryn suuntaan. Charlie taitaa olla sitä mieltä, että pieni lohikäärme muistuttaa Harrya. ;)

Lopussa Charlien anteeksi pyyntö on suloinen ja hän tuntuu olevan aidosti pahoillaan ja katuvan, että tilanne oli sellainen kuin oli.
Mukava lopetus kirjeelle.

En nyt jotenkin osaa sanoa muuta, mutta tämä oli todella hieno kokonaisuus kaiken kaikkiaan! Ja ainiin, pidin siitä, että tässä tosiaan oli vain tuo kirje, ei Charlien ajatuksia sitä kirjoittaessa tai Harryn reaktioita kirjeeseen, jos hän koskaan sai sen. Aivan, tuokin on kiehtovaa, lukija ei saa koskaan tietää saiko Harry todella tämän kirjeen. Ai, että kun tajusin tämän, tästä tuli vieläkin hienompi teksti.

Kiitos siis tästä ja vau!<3
Ava&banner @Waulish
Spend life with the people who make you happy,
not the people who you have to impress.

Unohtumaton

  • Uno
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 703
Jossain mieleni perukoissa on paikka tälle paritukselle, vaikka Harry/Charlie -tekstejä tulee harvemmin eteen. Oli siis oikein iloinen yllätys törmätä tähän! Kirjemuoto ja kirjeet ylipäätään sopivat velhomaailmaan todella hyvin, ja kirjeitse viestittely tuntuu luontevalta. Koska Charlie jää kirjoissa huomattavasti vähäisempään rooliin kuin muut Weasleyt, on mielenkiintoista lukea, että minkälaisia versioita Charliesta kirjoitetaan fikkeihin. Tässä rohkeasta lohikäärmetutkijasta paljastuu pehmeyttä, ja tykkäsin siitä kovasti! Eläinten kanssa työskentely kuitenkin vaatii herkkyyttä, ja sitä herkkää puolta ei sitten välttämättä kovin helpolla osaa ihmisten edessä näyttää. Kirje tuntuu siis tästä näkökulmasta todella intiimiltä!

Tykkäsin myös siitä, että tässä on jätetty tapahtumia lukijan itsensä pohdittavaksi. Minkälaisia tapahtumia ja sanoja Harryn ja Charlien välillä on vaihdettu aikaisemmin, miten Harry reagoi kirjeeseen, ja uskaltaako Charlie edes lähettää kirjettä eteenpäin... kaikkea tätä voi vain pohtia! Tästä kuitenkin jäi lämmin olo, ja uskon että tässä tapauksessa tarinalla on onnellinen loppu.  ;)

Kiitos!

ja ilo viilsi heitä miekan lailla
ja heidän ajatuksensa liitivät maille joilla tuska ja ilo virtaavat yksiin
ja kyyneleet ovat siunauksen viini.

listaus

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 090
  • Kurlun murlun
Onnea kommenttiarpajaisten voitosta! 8) En ole kamalasti lukenut Charlie/Harrya, joten oli mukava poimia tämä listauksestasi. Lisäksi tykästyin kirjemuotoon kovasti, ja tuli mieleen että pitäisipä sitä itsekin joskus kokeilla. ^^

Mietin ohimennen, että liittyikö tämä teksti johonkin aikaisempaan, mutta jos liittyikin, tämä toimi itsenäisenäkin tarinana oikein hyvin. Läsnä oli sellainen kaipaava tunnelma, josta tuli mukava mieli, eikä se latistunut liiaksi kirjeen kääntyessä apeammaksi. Mitä sitten onkin taustalla, tuskin sellaista, etteikö puhumalla voisi asioita selvittää. Kirjeen sisältö varmasti saa Harryn ajattelemaan, ja toivottavasti kaikki käy paremmaksi.

Kiitos tästä! ^^

- Mai

PS: En tiedä, onko australiansuippokuono omasta takaa keksitty vai canonia, mutta se oli söötti yksityiskohta. :D
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Kirjemuotoiset ficit on harvinainen näky (en oo muistaakseni lukenut koskaan ficiä, joka olisi vain kirje), joten tämä kiinnitti heti huomioni listauksessasi. Parituskin oli freesi valinta, enpä ole Charlie/Harrya ennen lukenut, enkä ylipäätään juuri Charliestakaan 🤔 Kivaa vaihtelua omiin lukutottumuksiin siis monessa mielessä! Toi käsinkirjoitettu versiokin oli siisti veto, tuo oma silauksensa tähän.

Tässä oli kiva rakenne siinä mielessä, että tämä aukenee kunnolla vasta lopun myötä. Alussa sitä miettii, että mihin otsikko viittaa, ja onko paritus täysin yksipuolinen, että mikä tää kuvio oikein on. Ennen kuin olin päässyt edes alkutietoihin asti, mä myös oikeestaan automaattisesti eka aattelin, että kirjettä kirjoittaisi Harry, mutta olikin hauska huomata et oho, se onkin just toistepäin :D Pääsee vähän sukeltamaan Charlien mielenmaisemiin, harvinaista herkkua se.

Huomaa kyllä, että Charlien on vaikea sanoa sitä mitä haluaisi, ja sen takia selittääkin vähän just kaikesta muusta. Sieltä on kiva yrittää bongailla rivien välistä, mitä kaikkea Charlie ajattelee ja tuntee ja haluaisi Harrylle kertoa. Mutta lopussa hän onkin sitten aikas rohkea ja suora puheissaan, kun pyytää Harrya luokseen. Näppärästi hän siirsi puheen lohikäärmeestä kutsuun ja ikään kuin tarjoaa lohikäärmettä Harrylle syyksi tulla käymään. Ja samalla kuvailee ja kehuu paikkaa muutenkin, muttei missään vaiheessa pidä itseään vierailun syynä (että Harry tulisi Romaniaan katsomaan lohikäärmeitä ja kaunista luontoa, ei Charlieta itseään). Vaikka tietenkin se on siellä taustalla, sitä ei vain sanota ääneen.

Ja ohhoh toi loppu. Kuten sanoin, Charlien kirje ja taustalla oleva tilanne aukenivat kunnolla vasta noiden viimeisten rivien myötä. Toki sitä jää miettimään, että mitä siellä häissä sitten oikein tapahtui, mutta on täysin loogista ja ymmärrettävää, että sitä ei kerrota. Charlie ja Harry molemmat tietävät, ja kun selvästi on vähän vaikea asia kyseessä, niin ei turhaan palautella asiaa sen tarkemmin mieleen. Lukijan täytyy tyytyä miettimään itsekseen, koska tällaisissa kirjeficeissä on se hauska seikka, että teksti on ikään kuin kirjoitettu hahmolle, ei lukijalle. Häätapahtumien lisäksi mua mietityttää, millainen on Harryn reaktio, jos kirjeen koskaan saa luettavakseen, teksti kun ei oikeastaan anna vihjeitä sen suhteen. Ilmeisesti silloin joskus (häiden aikaan ja sen jälkeen) oli vaikeaa, mutta tiedä sitä, kauanko niistäkin on, mitä Harry tuntee ja ajattelee nykyään.

Tästä jäi sellainen kiva pohdiskeleva fiilis :) Kiitos tästä!
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 437
  • ava by Rosmariini
Vaihdokkaista hei!

Mielenkiintoinen kirje. Heti alusta asti tunnelma on sellainen, että Charlie pyrkii kiertelemään jotain kuin kissa kuumaa puuroa. Olen itse juuri lukemassa kirjaa, jossa mieshahmo kirjoittaa sodasta kirjeitä tytöstä naiseksi kasvaneelle suojatilleen eikä tiedä tuleeko tämä edes koskaan saamaan niitä. Tämä Charlien kirje Harrylle vertautui heti mielessäni noihin kirjeisiin. Charlien luonnonläheisyys tulee kirjeessä ihanasti esille esim. hän näkee kesän sekä elokuun vihreän eri lailla. Voin myös kuvitella miten Ron raportoi Harryn toimista omissa kirjeissään. Naurahdin itsekseni, sillä minä saattaisin tulla huolestuneeksi kenestä tahansa Ronin kirjoittelun perusteella ;D Minusta kirje sopii hyvin Charlien pohdiskelevalle luonteenlaadulle, jollaisen kuvittelen hänellä olevan. Uskon myös, että hän uskalsi sen ennen pitkää lähettää!

Kiitos, kun kirjoitit! :-*

-Kel
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)