Kirjoittaja Aihe: Murdochin murhamysteerit: Joulu asemalla nro. 4 | S | Crabtree/Watts | jouluista ystävyyshömppää  (Luettu 3967 kertaa)

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 483
  • ava by Claire
Ficin nimi: Joulu asemalla nro. 4
Kirjoittaja: Kelsier
Ikäraja: S
Fandom: Murdochin murhamysteerit (joulun jälkeen Rinnakkaistodellisuuteen)
Tyylilaji/Genre: ystävyyshömppä
Paritus: Crabtree/Watts
Haasteet: Sana/kuva/lause10#2 (kuva), Valloita fandom II

A/N: Hyvää joulua tirsu! Toivoit George Crabtreestä ja Llewelyn Wattsista kirjoitettua ficciä. Tämä menee enemmään ystävyyshömpän puolelle, mutta kyllä siellä muutakin pirskahtelee. Toivottavasti pidät!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Teekuppi makasi väärin päin pöydällä. George pohti olisiko suotavaa, että hän veisi sen pois. Watts oli häipynyt jonnekin, vaikka hänen olisi pitänyt olla paikalla päivystämässä. Olihan joulu toki ikävä päivä olla töissä, mutta jonkun sekin oli tehtävä. Komisaario ja ylikonstaapeli olivat viettämässä kodeissaan vuoden suurinta juhlaa, kuten perheellisten henkilöiden kuuluikin. George tuhahti ja keräsi posliinin kyytiinsä. Häntä ei juuri nyt haitannut, vaikka sotkisi Wattsin ympyrät kuinka pahasti. Mitäs ei mokoma itse ollut niitä vahtimassa.

George palasi kohta takaisin pöytänsä ääreen uuden hyöryävän teekupillisen kanssa. Hän otti käteensä yhden tapauskansion ja alkoi selailla sitä hajamielisesti. Kului jokunen hetki ja aseman eteisestä kuului tömistelyä. Watts, George ajatteli, pitääkö sinun aina olla Jerikon muuria hajottamassa. Ylikonstaapeli koikkelehti sisään rytvääntynessä talvitakissaan ja hassussa vanhanaikaisessa hatussaan. George mietti kuinka oli mahdollista, että takki näytti olevan oikeaa kokoa, mutta ei kuitenkaan istunut mistään kohtaa miehen päälle.

”Hmm, hmm”, mies mumisi pöytäänsä katsellen. ”Teeni näyttää saaneen jalat. No, se olisi varmaankin ollut jo jäähtynyttä.”

George tuhahti. ”Missä ihmeessä sinä olet kuhninut, Watts? Ei ole oikein jättää kaveria pulaan, varsinkaan jouluna.”

Watts katsahti ylös aivan kuin olisi vasta tajunnut, ettei ollut huoneessa yksin. Hän raaputti otsaansa niin, että lakki putosi pehmeästi tömähtäen aseman lattialle. ”Oletko sinä pulassa, George? Et näytä siltä.” Hän riisui takkinsa häthätää tuolin selkämykselle ja tuli seisomaan Georgen pöydän eteen.

”En tietenkään hyvä mies, näethän itsekin. Se on vain sanontatapa.” George pyöräytti silmiään varmemmaksi vakuudeksi. Välillä sitä ihmetteli miten Watts hajamielisyydessään muisti laittaa kaikki vaatteensa aamulla päälleen.

Nyt mies kaiveli touhukkaasti reuhkatakkinsa taskuja pölisten samalla itsekseen.

”Mihinkäs minä sen laitoinkaan.... Ai, tämä on täällä, olenkin etsinyt... Sisäpovitaskussa tietenkin.”

Hän kääntyi hymyillen katsomaan Georgea yrittäen samalla piilotella jotain käsissään. ”Olen ostanut sinulle joululahjan”, hän ilmoitti.

George oli hämillään. Hän ei ollut edes tullut ajatelleeksi lahjan ostamista Wattsille.

”Sinähän pidät kirjoista?” Watts sanoi astuessaan takaisin aiemmalle jalansijalleen ja ojentaessaan siististi paketoitua nelikulmiota.

”Kiitos. Minä... minulla ei ole mitään sinulle.”

George otti paketin vastaan. Sen alta luiskahti jotakin hänen syylinsä. Se oli kortinkokoinen paperilappu, johon oli piirretty tyylikäs katumaisema. George kohotti sitä ylemmäs katsoakseen tarkemmin, mutta Watts sieppasi sen hänen sormistaan samoin tein.

”Tuon ei kuulunut olla siellä.”

”Mutta Watts, sehän on todella hieno. Oletko sinä piirtänyt sen?”

George oli vielä enemmän ihmeissään. Hän ei tosiaan ollut tiennyt Wattsin olevan noin hyvä piirtäjä. Olihan tämä joskus raapustellut kuvia epäillyistä papereiden reunoihin, mutta ne olivat olleet aika suurpiirteisiä. Watts punastui vienosti ja yritti tunkea lappua liivinsä taskuun siinä erityisesti onnistumatta.

”Niin... ymh... vähän tuhertelin.”

George jätti paketin, nousi tuolistaan ja kiersi pöydän toiselle puolelle juuri parahiksi estääkseen Wattsia aivan ryttäämästä kuvaa.

”Äläs nyt. Se on niin hieno kuva, että sen voisi vaikka laittaa aseman seinälle.”

Watts katsoi häntä kuin koiranpentu. ”Arvostatko sitä todellakin niin paljon? Siinä tapauksessa on hieman kiusallista, että ostin sinulle oman kirjasi lahjaksi.”

George ihmetteli ensin aihehyppäystä, mutta sanat ymmärretyään räjähti nauruun. ”Ostitko minulle lahjaksi oman kirjani? Sekö tuossa paketissa on?”

Eteisaulassa puhelinta päivystävä Dottskin piipahti ihmettelemään, mitä sisähuoneessa oikein naurettiin.

”No, minä arvelin, että sinä pidät kirjoista, kun olet kirjoittanutkin niitä. Mielessäni taisi syntyä jonkinlainen assosiaatio, kun näin kirjasi myyntipöydällä. Ja sitten aloin ajattelemaan yhtä juttuamme. Ja tajusin äsken, että taisin ostaa ja käskeä paketoida juuri sen kirjan.” Puna Wattsin kasvoilla oli syventynyt ja ylettyi korviin saakka. ”Taidan olla aika toivoton.”

George taputti ystäväänsä lämpimästi olalle. ”Et suinkaan. Itse asiassa ratkaisit ongelman, joka oli tulossa vasta tulevaisuudessa. Nyt minä voin lahjoittaa sinulle kirjani – omistuskirjoituksen kera tietenkin – ja sinä voit lahjoitta minulle tuon piirroksen.”

Kuva oli edelleen Wattsin kädessä. Nyt hänen sormensa herpaantuivat ja se leijui lattialle kuin kevein lumihiutale. George kumartui poimimaan sen. Suoristautuessaan hän kohtasi Wattsin hymyn.

”Minäkin kirjoitan sinulle siihen jotain.” Kumpikin siirtyi käyttelemään kynää pöydilleen – Georgen oli käytettävä myös kirjeveistä.

Pian he vaihtoivat lahjoja. Watts heitti jalkansa pöydälle siirtyen lukemaan itse ostamaansa kirjaa. George kurkkasi katumaiseman taakse. Sinne oli yksinkertaisesti signeerattu vain Llewelyn. Se lämmitti Georgen mieltä enemmän kuin hän osasi sanoin kuvata. Lunta sateli hiljalleen asema numero neljän ikkunoiden ulkopuolella. Oli jouluyö.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2019 10:20:16 kirjoittanut Kelsier »
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 998
  • Clara, my Clara
Ihan ensimmäiseksi: Kiitos paljon tästä mahtavuudesta!  :) Pidin tästä todella paljon. George ja Watts olivat molemmat omia itsejään. Olit onnistunut erityisesti kuvailemaan Wattsin maneereja tosi hyvin, pystyin näkemään hänet silmieni edessä. Muutenkin tämä koko tarina oli kuin kohtaus itse sarjasta. :)

Naurahdin, kun Watts kertoi ostaneensa Georgelle tämän oman kirjan. :D Ajatushan toki tärkein, ja olisihan se voinut olla mahdollista, ettei Georgella olisi ollut omaa kopiota.

Suloista, kun Wattskin signeerasi piirtämänsä maisemakuvan. Piirtäminen, erityisesti epäiltyjen tuhertaminen paperien reunoihin, on jotenkin todella wattsmaista. Jäin nyt miettimään, että onko hän sarjassa tehnyt niin - jos on, niin mulla on nyt täysi black out sen suhteen. :D Mutta jos ei, niin käsikirjoittajien pitäisi todella laittaa Watts töhertelemään.

Ja Watts vähättelemässä itseään ja nolostuneena, ja George rohkaisemassa toista ja kertomassa, että toinen on oikeasti todella hyvä piirtämään. Ihana George. Ihana Watts. ^ ^ Heitä ei voi olla rakastamatta. My babies.

Tämä on todellakin aivan ihana ja suloinen. Rakastan tätä todella paljon. Suuret kiitokset tästä ihanuudesta! 

Pahoittelut, etten osaa sanoa mitään järkevää. Ihastelen tätä vain ja luen vielä uudelleen.

-tirsu

>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 483
  • ava by Claire
mimamu: kiitos sinulle kommentista! :-*

tirsu: Oi, miten ihanaa palautetta :-* Muistaakseni jossakin jaksossa Watts todella luonnosteli jotain (ei tainnut olla epäillyn kuva, mutta jotain muuta) ja vieläpä aika taitavasti. Arvelen, että kyseessä olis ihan yksittäinen jakso, kun jostain tämä ajatus on mielen päälle jäänyt. Mutta jee, kiva, että pidit!
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 809
Kiva kun olit tarttunut tähän fandomiin, tästä lukee mielellään juuri tämänkaltaisia paloja.  :D
Geogren hahmosta tykkään erityisen paljon. Plussaa on kun saa lukea hahmoista jotain, joka on tyypillistä heidän luoteilleen. Tässä tämä lahjojenvaihtokuvio oli oikein onnistunut.

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 483
  • ava by Claire
Fairy tale: George on kyllä mukava hahmo. Kiitos sinulle kommentistasi! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

sugared

  • ginger spice
  • ***
  • Viestejä: 1 514
Tämä oli niin mainio, en kestä! :D
Voisin hyvin kuvitella tämän kohtaukseksi johonkin Murdochin jouluspesiaaliin, niin onnistuneesti olit vanginut kummankin hahmon luonteen ja olemuksen! George ja Watts on molemmat mahtavia hahmoja, ja tässä he olivat todella edukseen. Alkupään dialogi oli ihanan hersyvää, ja loppua kohti päästiin sitten joulun tunnelmiin. Ystävyyshömppää parasta laatua! Rakastin käyttämääsi kieltä, joka loi osaltaan tähän murdochmaista aavistuksen humoristista tunnelmaa. Tuo alun teekuppijuttu, Jerikon muurin hajottaminen, rytvääntynyt talvitakki ja "pulassa"-sananvaihto olivat loistavia yksityiskohtia. Se, että Watts oli ostanut hajamielisyyksissään Georgelle hänen oman kirjansa, oli niiiin Wattsia, ja koko lahjanvaihtokuvio oli iiks ihana!
Kiitos paljon ilahduttavasta lukukokemuksesta!

her shaking shaking
glittering bones

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vaikka joulusta onkin jo aikaa, niin ihana jotenkin sukeltaa lämpöiseen joulutunnelmaan <3 Tai sellainen tässä minusta oli, siitäkin huolimatta, että kyseessä ei ollut mikään perinteinen joulu rimpsuineen, vaan hyvin pienimuotoinen lahjojen vaihti, ja sekin koomisen kömpelöissä merkeissä. Ostaa nyt kirja kirjailijalle itselleen, onhan se nyt niinku söpöin kömmähdys ikinä.

Symppaan sitä, että omat piirustukset tuntuu pelkiltä sutuilta. Mutta hyvältähän tuon vaihtokaupan täytyy tuntua. ja sanon minäkin, että hahmot tuntuivat hyvin itseltään, vaikken olen nyt niin syvällä fandomissa. Mutta sisin välittyi ja varmasti toimisi kyllä vaikken mitään etukäteen tietäisikään.

Humoristinen alavire oli tosi pehmoinen. Nauroin tälle:
Lainaus
pitääkö sinun aina olla Jerikon muuria hajottamassa.
;D Jerikon muuria hajottamassa, hyvin sanottu ja kuvaa kuule erittäin hyvin tietyntyyppistä kolistelua ja yskimistä ja mitälie.

Ja sitten oli vielä jouluyö <3 Ai vitsi miten rauhallinen, seesteinen lopetus! Tosi ihana tarina kaikkinensa, oikea hyvänmielenlääke. Kiitos.

jjb

Here comes the sun and I say
It's all right

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 483
  • ava by Claire
sugared: Jee, kiitos kommentistasi! Tähän tuo Jerikon muurin hajottaminen -vertaus oli hyvä upottaa, kun hahmot elävät 1800- ja 1900-luvun vaihteessa. :-*

jossujb: Kiva, että tykkäsit, vaikka hahmot eivät olleetkaan niin tuttuja. Kiitos kommentistasi! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

miisuli

  • Neiti Herrasmies
  • ***
  • Viestejä: 406
  • ava by Sokerisiipi
Onnea kommenttiarpajaisten voitosta! :)

Valitsin tämän jo pelkästään fandomin takia, sillä en ole aikaisemmin täällä nähnyt mitään Murdochin murhamysteereistä. :) Itse en ole seurannut sarjaa enää vuosiin, joten hahmot ovat hähmäisessä muistissa ja Llewelyn Watts ei tainnut olla vielä kuvioissa seuratessani sarjaa. Tämä ei kuitenkaan haitannut lukemista ollenkaan ja oli mukava uppoutua tähän fandomiin pitkän ajan jälkeen.

Vaikka onkin elokuu tätä kommenttia kirjoittaessani, oli silti mukava lukea jouluinen fikki. Tässä oli varsin lämmin tunnelma ja tällaiseen ystävyyshömppään se sopi vallan mainiosti. Jotenkin olin lukevinani myös pientä ihastusta ilmassa, oli se sitten yksipuolista tai ei. Tai sitten halusin vain kuvitella tilanteen niin. ::) Sarjassa erityisesti toivoin Georgelle jotain ihanaa tapahtuvan, joten ehkä tämä voi olla hänen onnellinen loppunsa.

Myös jossujb:n tavoin pidin Jerikon muurien hajottamisesta, se oli kekseliäs ja osuva kielikuva. Teksti soljui eteenpäin hienosti ja tässä osattiin pysähtyä oikeiden asioiden äärelle. Pidän sellaisista yksityiskohtaisista huomautuksia, kuten:

Lainaus
Kumpikin siirtyi käyttelemään kynää pöydilleen – Georgen oli käytettävä myös kirjeveistä.

Ne tuovat tekstiin syvyyttä ja saavat tilanteen tuntumaan eläväisemmältä. Myös loppu oli hienon yksinkertainen toteamus siitä, että oli jouluyö. Se kertoi samaan aikaan paljon, mutta jätti myös lukijalle mietittävää. Mihin tästä tilanne jatkui? Vaikuttiko tämä heidän suhteeseensa enemmän vai vähemmän? Joulun tunnelma myös pysyi hienosti mukana koko tekstissä ja lopputuloksena oli hieno kuvaus kahden ihmisen ystävyydestä. Kiitos! :)
"You must have a twinkle in your eye, a naughtiness - and the audience must realize your mind is working faster than your words."
Jeremy Brett

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 483
  • ava by Claire
miisuli: Wattshan on sarjassa avoimesti homo (tai niin avoimesti kuin voi olla, että pystyy kuitenkin säilyttämään työpaikkansa). Jätin lukijan valittavaksi haluaako sinne lukea ihastusta vai ei, mulle sopii kumpikin tulkinta 8) Kiva, kun kommentoit! :-*
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)