Kirjoittaja Aihe: Liika läheisyys ahdistaa, K-11, prologi + 7/?  (Luettu 6849 kertaa)

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 912
Vs: Liika läheisyys ahdistaa, K-11, prologi + 5/?
« Vastaus #20 : 11.01.2020 19:52:24 »
Aww söpöä valmistautumista! Tätä on jotenkin äärimmäisen vaikea kommentoida, mutta haluan kuitenkin kertoa lukeneeni. Pidin kovasti tämänkin luvun lukemisesta, vaikka tosiaan kommentointi ei nyt niin kuin yhtään suju ::) Ehkä seuraavaan lukuun osaan sanoa jotain vähän järkevämpää - toivottavasti se tulee tosiaan vähän pikemmin ;)
Never regret something that once made you smile.

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 072
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Liika läheisyys ahdistaa, K-11, prologi + 5/?
« Vastaus #21 : 28.01.2020 21:54:46 »
nomps, kiva, että jätit ees puumerkin. <3 Ei aina tarvi osata sanoa mitään järkevää (ja jos teksti itsessään ei ole kauhean järkevää, niin mitä järkevää siitä edes sanoisi? :P). Pidin myös lupaukseni ja olen täällä taas - jo toisen kerran saman kuukauden sisään! :D



6. luku

Nellin yksiö tuntui ahtaalta, kun sinne oli pakkautunut lähemmäs kaksikymmentä ihmistä. Säde oli istahtanut Hannaleenan kanssa Nellin sängylle, vähän syrjemmälle muusta juhlaseurueesta, ja pian heidän seuraansa oli liittynyt kaikille aina tasapuolisen ystävällinen Iina.

Tähän mennessä Säde oli jo oppinut, että Iina vietti eniten aikaa itseään sähäkämmän Kristiinan kanssa. Päivänsankari Nelli taas liikkui enimmäkseen omituisella tavalla taiteilijamaisen Nooran kanssa, ja aina ylienerginen Sanna meni missä porukassa milloinkin sattui – kunhan poikien kanssa ei tarvinnut tehdä mitään. Hannaleena sukkuloi sujuvasti Säteen ja muiden tyttöjen välillä, ja Säde itse taas, no. Hän pärjäsi kyllä kenen tahansa kanssa, vaikka Hannaleena olikin ainoa ystävänkaltainen, joka hänellä tässä seurueessa oli.

”Joko te olette aloittaneet siihen ryhmätenttiin lukemisen? Tehän olette samassa tenttiryhmässä, ettekö olekin?”

”Ollaan juu, ja meillä on lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Joonakin oli ilmestynyt lukupiiriin kuulemma”, Hannaleena vastasi virnistellen.

”Ainiin teillä on Joona! No mutta hyvä, että sekin on sitten ihan tosissaan liikkeellä, eikä vain siipeile.”

”Miksei se olisi tosissaan?” Säde kysyi aikomaansa kärkkäämmin. ”Siis joo onhan se vähän sellainen renttu ja tulee myöhässä suunnilleen aina, mutta kyllä se jollain meriiteillä on tänne päässyt ja oletusarvoisesti eiköhän kaikki täällä ota opintonsa tosissaan.”

Iina ja Hannaleena jäivät molemmat sanattomiksi Säteen äänensävyn hyökkäävyydestä. Säde ei oikeastaan itsekään tiennyt mistä sävy hänen sanoihinsa oli tullut ja koettikin päättää pitäisikö hänen takertua tunteeseen kynsin hampain, vai perääntyä ja pahoitella. Säteen onneksi Hannaleena palautui yllätyksestään taas nopeimmin ja otti tilanteen haltuun.

”Joo se on se rentun leima, mikä antaa varmaan jos jonkinlaista ennakkokäsitystä, jos ei oo Joonan kanssa ollut hirveästi tekemisissä. Yllätyin mäkin siitä, miten tunnollisesti se on ollut mukana, sillä on kuitenkin kauheasti kaikkea muutakin. Se on tosi kiva, että osaa priorisoida, jos ei osaa pysähtyä.”

Hannaleenan kepeä sävy ja sanoja säestänyt kevyt virne neutralisoivat tilanteen jännityksen. Säde tajusi rentoutuvansa ja Iinakin hymyili, joskin hieman varovaisesti, mutta kuitenkin.

”Juu, mähän en ole Joonan kanssa tehnyt mitään kouluhommia”, Iina selitti. ”Mut se on kyllä ihan totta, että jos on itsensä jaksanut tänne opiskella, luulisi että jaksaa itsensä opiskella täältä poiskin.”

”Juu, niinpä. Vaikka tentissähän sen vasta näkee, että miten tosissaan kukin on opiskellut”, Säde vastasi hymyillen hänkin varovaisesti.
Keskustelu jatkui vielä hetken ennen kuin Iina palasi pääseurueeseen. Jäädessään kahden Hannaleenan kanssa Säde huokaisi hiljaa.

”No en minä näköjään osaa antaa itsestäni edes hyvää kuvaa.”

”Höps”, Hannaleena hymisi ja heilautti kättään. ”Kyllä mäkin olen puolusteleva sellaisten ihmisten kanssa, joista mä tykkään. Eikä Iina kyllä tiennyt mistä se puhui.”

~*~

Joona tuli tapansa mukaan myöhässä, ja pian hänen saapumisensa jälkeen Nelli ehdotti pienessä nosteessa, että pelattaisiin pullonpyöritystä. Säde muisti pullonpyörityksen lähinnä yläluokkien leirikouluista, jolloin hän ei ollut sopinut peliin mukaan, koska ei ollut halunnut suudella ketään. Ei hän edelleenkään halunnut, mutta koska kaikki muut Hannaleena mukaan lukien olivat innoissaan ajatuksesta, Säde ei kehdannut olla ainoa, joka jätti pelin välistä. Hän huomasi pian, että yksinkertainen peli saattoi olla luonteeltaan hyvin erilainen, kun kaikki pelaajat olivat täysi-ikäisiä ja useampi vakiintuneessa parisuhteessa. Sen sijaan, että he olisivat hihitellen laittaneet milloin kenetkin suutelemaan keskenään, pelin paino oli totuuksissa – ja ajoittain syvissä sellaisissa.

Mitä pidemmälle ilta ja alkava humala ehtivät, sitä polveilevampia keskusteluja syntyi niin pettämisestä kuin sisarussuhteistakin. Säde kuunteli enemmän kuin puhui. Hän kuunteli, miten Nelli myönsi joskus pettäneensä, kuinka Eemeli jakoi ällöttävimmän suuseksikokemuksensa ja miten Matias ei ikinä antaisi yhdenkään kaverinsa seurustella pikkusiskonsa kanssa. Säde kertoi entisestä suhteestaan asioita, joita ei ollut ikinä ajatellut jakavansa kuin Pilville.

Jossain kohtaa Nelli laittoi musiikkia kovemmalle ja yllytti Joonaa suutelemaan Nooraa, joka absolutistina oli tietenkin selvin päin, eikä suostunut ehdotukseen, vaikka Joona ehkä olisikin. Säde ei kokenut tilannetta lainkaan niin hauskaksi kuin kaikki muut tuntuivat sen kokevan, ja tuntuikin helpottavalta, kun joku ehdotti, että siirrettäisiin juhlat lähimpään juottolaan. Sieltä saattaisi ainakin karata ilman, että vaikutti töykeältä tai ahdistuneelta.

~*~

Lähin baari ei ollut kaikkein kamalin räkälä, vaan itseään yökerhoksi tituleeraava karaokebaari, jossa musiikki soi liian kovaa ja halpaa vaikutelmaa lisäsi huonosti suunniteltu värivalaistus. He eivät millään meinanneet mahtua saman pöydän ääreen, vaikka siirtymä Nellin luota baariin olikin karsinut osan seurueesta. Nelli vaati tarjota kaikille heti alkuun kierroksen ja palasikin tovi myöhemmin mukanaan tarjottimellinen tequila-shotteja ja pieni kulhollinen sitruunaviipaleita. Suolasirotin kiersi ringissä ja vastahakoisen Säteenkin käteen työnnettiin shottilasi, eikä hän ollut enää tarpeeksi selvänä kieltäytyäkseen.

Säde ei ollut ikinä ymmärtänyt miksi toiset joivat tequilaa. Hän irvisteli sitruunanviipale hampaidensa välissä shotin maulle ja koetti parhaansa mukaan peittää sen hedelmän happamalla mehulla. Shottien jälkeen lähes koko seurue suuntasi ruuhkauttamaan baaritiskin. Säde keskittyi jonotellessaan juttelemaan Hannaleenan kanssa sen minkä pystyi, eikä huomannut siis ennen omaa vuoroaan, että tiskin toiselta puolelta häntä tervehtivät tutut kasvot.

”Ai säkin olet lähtenyt juhlimaan”, Jere tervehti hymyillen.

”Juu, pikkusisko vähän väänsi kättä, että lähden”, Säde selitti. Hän tilasi sekä itselleen että Hannaleenalle juomat ja tarkasteli odotellessaan juomia laskevaa Jereä, joka oli yleensä yliopistolla lähes kivikasvoinen. Ehkä nuorukainen oli täällä omassa elementissään, tai sitten tämän huulilla riekkuva hymy oli vain osa asiakaspalvelijan luonnetta.

Saatuaan juomansa Hannaleena ja Säde saivat todeta Nellin synttäriseurueen hajaantuneen. Baariin asti selvinneet tytöt tanssivat epämääräisessä piirinkaltaisessa muodostelmassa muutaman vuoden takaisen kesähitin tahtiin ja lauloivat mukana humalalleen sopivasti osin väärässä tahdissa, osin nuotin vierestä. Tunnelma oli kuitenkin korkealla, eikä juomien pieni läikkyminenkään tuntunut haittaavan. Matias ja Olli olivat ainoat pöytään jääneet ja he näyttivätkin syventyneen luultavasti maailmaa parantavaan keskusteluun, kun taas Joona ja Eemeli olivat löytäneet parempaa seuraa. Katseltuaan hetken Joonan nopeasti fyysiseksi käyvää flirttiä jonkun heitukan kanssa Säde kumosi kerralla puolet lonkerostaan.

Hannaleena katsoi Sädettä pitkään ja kun heidän katseensa kohtasivat, Säde rypisti kulmiaan.

”Mikä tuo ilme on?”

”Ei mikään. Kaikki okei?”

”Tietty”, Säde hymähti, sipaisi hiuksiaan ja käänsi selkänsä Joonalle. Ei se kuulunut hänelle, mitä toinen elämällään teki. Säde tunsi pienen ärtymyksen puskevan pintaan. Hemmetin Pilvi oli sekoittanut hänen ajatuksensa vihjaillessaan ihastuksista ja yhteyksistä, kun sellaisia ei ollut.

”Tuutko sä mun kanssa tanssimaan?” Hannaleena kysäisi hymyillen ja Säde pudisti pahoittelevana päätään.

”Sori, mä en tanssi. Mut tuolla on ainakin Nelli ja Iina, voit mennä niiden kanssa.”

”Ootko ihan varma? Jos mä jätän sut hetkeksi yksin, ni karkaatko sä heti?”

Säde nauroi.

”En karkaa. Mene vaan, kyllä mä pärjään.”

Hymyillen Hannaleena suuntasi lattialla tanssivien tyttöjen sekaan ja sai iloisia kiljahduksia tervehdykseksi. Säde hymyili itsekseen koettaen pitää negatiiviset tunteensa kurissa. Hän katsahti puoliksi tyhjää lasiaan ja eksyi vilkaisemaan Joonaa, jonka tuttavuus vaalean nuoren naisen kanssa oli käynyt syvemmäksi. Säde unohti hymyillä istahtaessaan tiskin edessä olevalle baarijakkaralle.

”Kaikki hyvin?”

Säde hätkähti kysymystä ja kääntyi katsomaan tiskin takana seisovaa Jereä, joka kohotti hänelle toista kulmaansa.

”Ei. Tai on. En mä tiedä. Vihaan humalaa, kun kaikki saa ihan väärät mittasuhteet.”

”Haluatko sä puhua?” Jeren huulilla leikki pieni hymynkaltainen, joka erosi siitä hymystä, jonka Säde oli päässään jo luokitellut asiakaspalveluhymyksi.

”Eikö sulla oo töitä?”

”No, teknisesti sä olet asiakas, eikä tässä nyt ole mitään tungosta muutenkaan.” Jere kallisti päätään ja eleessä oli jotain hellyttävää.

”No jos haluat tietää, mulla taitaa olla ihastus, jota en halua, sen perusteella, et tuntuu paskalta katsoa kun se lääppii toista muijaa.”

Jere nyökkäsi hitaasti ja nappasi cocktail-lasin.

”Toi on kyllä kamala tapa saada selville, että on ihastunut johonkuhun”, Jere totesi ja valitsi pöydälle kolme pulloa, joista yksi näytti viskiltä, toinen likööriltä ja kolmannesta Säde ei osannut sanoa.

”Mä en yleensäkään tykkää ihastumisista. Sotkee ihan kaiken ajattelusta arkirutiineihin”, nuorukainen jatkoi, virnisti kevyesti ja mittaili kustakin pullosta cocktailravistimeen. ”Appelsiini vai veriappelsiini?”

Säde katsoi Jereä kysyvästi ja kohautti olkiaan.

”En mä tiedä, en oo koskaan maistanut veriappelsiinia.”

”Mennään sillä sitten”, Jere naurahti ja kaivoi mehupurkin ja mittasi mehunkin ravistimeen ennen kuin kiersi korkin kiinni ja alkoi ravistaa. Säde katseli nuorukaisen toimia uteliaana ja sai pian eteensä täyden drinkkilasin.

”En mä mielestäni tilannut mitään”, Säde sanoi hitaasti voimatta kuitenkaan pienelle hymylle mitään.

”Et tainnut tilata. Hitsi. Sit mä en voi varmaan veloittaa sulta mitään”, Jere vastasi ja iski kevyesti silmäänsä ennen kuin alkoi korjata pulloja takaisin paikalleen.

”Mikä drinkki tää nyt sitten on?”

”Blood and Sand. Aattelin, että sun mielialasi tarvitsee jotain vähän makeampaa.”

”Veri ja hiekka ei kuulosta kauhean makealta.”

”Maista sitä nyt vain”, Jere naurahti huvittuneena. Säde teki työtä käskettyä ja nyökkäili hitaasti pyöritellessään juomaa suussaan.

”Ei mikään liian makea.”

”Mä oletin, että sun palettisi on sen verran kypsä, ettet tarvitse mitään sokerilitkuja sentään.”

”Eli sä pidät mua vanhana?”

Jere naurahti rauhallisesti, ilman sitä sovittelevaa paniikinpoikasta, jonka Säde oli saanut aikaan Tuomaksessa ja Joonassa.

”Mä pidän sua aikuisena. Siinä on ero.” Jeren huulilla leikki hymy, eikä Säde edes tajunnut miten typerästi oli hymyillyt jo jonkin aikaa.

”Mutta”, Jere aloitti vilkaistuaan kelloa, ”mun vuoroni loppuu hetken päästä. Miltä kuulostais, jos mä tarjoaisin sulle yhdet sen jälkeen ja sä saat vaikka avautua siitä sun typerästä ihastuksesta, joka on täysin näkövammainen, jos se ei tajua kuinka upea sä olet.”

Säde nauroi pehmeästi.

”Sä olet hyvä. Onneksi meillä ei ole tippaamisen kulttuuria, sillä jos olisi, sun kannattais ehdottomasti olla sellaisessa paikassa töissä, jossa tippejä ei jaeta tasan.”

Oli Jeren vuoro nauraa.

”Toi oli… Varsin mielenkiintoinen ja mihinkään liittymätön – kohteliaisuus? Mutta se ei kyllä vastannut mun kysymykseen.”

Säde siemaili juomaansa ja hymyili.

”Ehkä sun pitää tehdä sun vuorosi loppuun ja katsoa miten käy.”


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Vs: Liika läheisyys ahdistaa, K-11, prologi + 6/?
« Vastaus #22 : 30.01.2020 07:54:32 »
Ohoh, olen vissiin unohtanut, että seurailin tätäkin... :'D Kyllä minä nyt jonkun osankin olen muistaakseni lukenut, mutta jos nyt vaikka muistin virkistykseksi aloittaisi alusta, että muistaisikin, mitä tässä on tapahtunut. :D

Oi vitsit, orientaatioviikon ensimmäinen päivä kuulostaa aivan liian tutulta, vaikken itse edes muista kunnolla meidän orientaatioviikkoa silloin joskus vuonna kivi ja keppi. Minäkin taisin olla siellä se 'odd one out', vaikken ollutkaan vanhimmasta päästä, mutta muutoin kyllä hyvin sädemäiset fiilikset taisi olla ilmassa siihen aikaan.

Säde on oikeasti niin ihanan samaistuttava hahmo, että oksat pois! Also, mä saatan ehkä vähän hymyillä ja hymähdellä täällä typeränoloisesti, kun lueskelen tätä, kun tulee sellaisia "hahaa, toi tyyppi" -kohtia tai muita vastaavia, mistä tulee edes vähän jonkinlainen tutuhko tunne syystä tai toisesta. :D Mutta siis, kyllä Säde ja Tuomas ovat tällä hetkellä parhaimmistoa, koska samaistun liikaa!

Lainaus käyttäjältä: Saaps
Ois siistiä nähdä vaikka Taru sormusten herrasta -leffojen kuvauspaikkoja, vaikkei niitä lavasteita siellä enää taida ollakaan.
Säde = me, ihan selkeästi! xD

Lainaus käyttäjältä: Saaps
”Siis salaisuus on siinä, että kun jäljittelee normaalia käytöstä, niin ennen pitkää ollaan tilanteessa, jossa muut ei enää tajua, että on jotenkin epänormaali. Kokemuksen syvä rintaääni.”
I stand by what I just said. xD

Oisko Säde ♥ Tuomas, mitään, hei? Ei vaan, otan tekstin sellaisena, kuin se tulee, mutta pienenä sivuhuomiona, että tämä voisi olla kans aika jees vaihtoehto. :D

Lainaus käyttäjältä: Saaps
”Mäkin tilastoin kaikkenlaista turhaa.”
No, siis, c'mon, you're making my point for me! xD

Lainaus käyttäjältä: Saaps
”Hitto. Olisitte Säteen kanssa aika dream team”, Pilvi puhahti ja sai Säteen punastumaan.
Ah, shit. Minä ja Pilvi ollaan pettyneitä. ):

Lainaus käyttäjältä: Saaps
”Mukavat vaatteet vähentää sosiaalisen tilanteen stressiä!”
”Ja stressaat joka tapauksessa, ni voit ihan hyvin pukeutua nätistikin!”
You both make some excellent points...

En ymmärrä, miksen ole palannut tämän pariin aikaisemmin, koska tämä on todella viihdyttävää luettavaa! :D Ja Säde on kyllä oikeasti ihan supersymppis, joka muistuttaa lähes täydelliseltä kopiolta minusta, mikä on ehkä hieman pelottavaakin tietyllä tavalla, mutta toisaalta taas ihan hauskaa. :D Olen kyllä kovin pettynyt, etten nyt sitten voikaan saada mitään pientä virettä Säde/Tuomasta, mutta ehkä mä selviän siitäkin, kun tämä on oikeasti aivan päivänselvää viihdettä noin muutenkin! :D En oikeasti edes tiedä, että mitähän muuta sitä pitäisi sanoa tästä, muuta kuin että haluan lisää tätä herkkua! :D

Eli, kiitoksia näistä luvuista ja anteeksi, että unohdin tämän liian pitkäksi aikaa! :'D

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 912
Vs: Liika läheisyys ahdistaa, K-11, prologi + 6/?
« Vastaus #23 : 30.01.2020 16:44:45 »
No voi että, olipas tutun oloinen bile- ja baaritunnelma! Tässä oli ihanan elävästi kuvailtu tuollaista sumuista iltaa, oikein nousi muistot mieleen.

Jere vaikutti ihanalta tuttavuudelta, ja hyvin vihjailevalta sellaiselta. Liekö Säde vähän humalan vietävänä vai eikö vain halua huomata mitään ;D Jotenkin tosi herttainen suhtautuminen hänellä tähän ihastukseensa Joonaa kohtaan. Plus tahtoisin maistaa tuollaista drinkkiä :P
Never regret something that once made you smile.

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 072
  • Sateenvarjounelmia
Vs: Liika läheisyys ahdistaa, K-11, prologi + 1/?
« Vastaus #24 : 29.09.2020 20:43:59 »
Lilla, ei hätää, välillä kirjoittajakin unohtaa tämän tekstin olemassaolon, niin miksei lukijatkin. ::) Mutta kiva, että eksyit takaisin ja tykkäsitkin vielä. Kommenttisi oli kiva piristys. <3

Nyythi, mun vakilukija, kiva kun jaksat joka välissä kommentoida. <3 Siitä, mitä tapahtui tai ei tapahtunut tulee lisää tässä luvussa. ::) Ja drinkki on tosiaan ihan todellinen, eli etsit vain tuolla nimellä ja pistät kokeiluun. ;)

En siis suinkaan taas unohtanut, että tämä on olemassa tai että mulla on tähän vielä tämä luku jemmassa. Better late than never? ::)



7. luku

Kun Säde heräsi, oli vielä pimeää. Hän olisi halunnut vain sulkea silmänsä ja jatkaa uniaan, mutta voimakas pahoinvoinnin aalto kävi hänen ylitseen. Säde hengitti syvään, koetti keskittyä kaksisuuntaiseen ilmavirtaan keuhkoissaan – monta kertaa hän oli saanut pidettyä pahoinvointinsa kurissa rauhallisella hengityksellä. Tällä kertaa sillä ei kuitenkaan ollut toivottua vaikutusta. Seuraava pahoinvoinnin aalto ei jättänyt Säteelle muuta mahdollisuutta kuin nousta sängystä.

Vasta päästyään kylpyhuoneeseen Säde tajusi, ettei ollut kotona. Suurin vihje oli se, ettei hän löytänyt kylpyhuonetta sieltä, mistä se olisi kotoa löytynyt. Hän lysähti lattialle pöntön eteen ja keskittyi pitämään kehonsa mahdollisimman rentona sillä välin, kun eilisillan huonot päätökset pyrkivät ulos. Syljeskeltyään viimeisetkin vatsahapot suustaan Säde veti vessan voimattomana ja nojasi selkänsä kaakeloituun seinään. Hänen kehonsa tärisi ja viileät kaakelit tuntuivat lähes jäätävän kylmiltä ihoa vasten. Säde keskittyi siihen, kaakeleiden kylmyyteen, ja mietti olivatko kaakelit johteita vai eristeitä. Mikä tahansa ajatus kelpasi työntämään pidemmälle sitä hetkeä, jolloin hänen pitäisi myöntää itselleen olevansa alasti vieraan kylpyhuoneen lattialla.

Luultavasti puolijohteita.

Säde ei tiennyt miten pitkään hän oli vain istunut siellä, kun tuttu pääkipu hiipi hänen takaraivoonsa. Väkisin hän kampesi itsensä ylös, vaikka hänen olonsa oli edelleen vähintäänkin hutera. Peilikaapista Säde löysi tutun särkylääkepurkin ja tarkistettuaan sen päiväyksen hän otti purkista yhden tabletin ja joi suoraan hanasta monta suullista kylmää vettä päälle.

Hänen pitäisi lähteä. Varovaisesti Säde hipsi kylpyhuoneesta ja kuunteli hiljaista asuntoa. Jos vain hän olisi yksin hereillä, hän saattaisi keräillä vaatteensa ja lähteä ilman keskustelua ja suurempaa häpeää. Vai olisiko hänen pitänyt jäädä? Hetkeksi Säde jäi arpomaan lähtisikö kotiin vai palaisiko sänkyyn. Häpeä vei voiton ja kuullessaan sängyltä tasaista unista hengitystä Säde alkoi etsiä omaisuuttaan lattialta.

Ei kestänyt kauaa, kun Säde sulki asunnon oven perässään. Hän ei ollut löytänyt alusvaatteitaan, mutta sentään hänen mekkonsa oli kohtuullisen siisti ja laukusta löytyivät edelleen puhelin sekä avaimet. Korkokenkiä Säde ei ollut edes yrittänyt vetää jalkaansa, vaan hän asteli paljain jaloin alas portaita ja kohti raikasta ulkoilmaa. Aurinko oli jo nousemassa ja vaaleansininen hämärä pyrki ikkunoista käytävään. Rappukäytävän alaovi oli lukossa ja vasta sen sulkeuduttua Säteen perässä hän tajusi seisovansa paljain jaloin reilusti alle kymmenasteisessa ulkoilmassa.

Taiteiltuaan ripeästi kengät jalkoihinsa Säde kaivoi puhelimensa. Hän tarkisti ensin miten pitkä matka kotiin oli ennen kuin teki päätöksen soittaa taksin. Vaikka Säteen ei oikeastaan tarvinnut odottaa taksia todellisuudessa hirveän pitkään, hän hytisi hypätessään auton kyytiin. Istuessaan siinä mustan sedanmallisen Mercedez-Benzin etupenkillä Säde tunsi olonsa halvaksi ja likaiseksi.

~*~

”Joten”, Pilvi aloitti, kun sekä hän että Säde olivat linnoittautuneet Säteen sohvapöydän ääreen pitsojen kanssa. Säde oli kotiin päästyään käynyt liian pitkässä suihkussa ja jättänyt siskolleen viestillä lyhyen koosteen eilisestä, joka oli johtanut siihen, että Pilvi oli kutsunut itse itsensä hänen luokseen ja tuonut krapulapitsaa tullessaan.

”Sulla oli siis eilen hauskaa sen baarimikon kanssa?”

Säde nyökkäsi.

”Joka jäi työvuoronsa jälkeen sun kanssa vielä istumaan?”

Hän nyökkäsi uudelleen.

”Ja sit sä menit sen luo?”

Jälleen uusi nyökkäys.

”Ja kun sä olit aamulla kadonnut, niin se laittoi sulle herättyään viestiä, johon et vastannut?”

Säde nyökkäsi aiempaa varovaisemmin jännittäen Pilvin reaktiota. Oli totta, että Jere oli pistänyt hänelle aamulla viestin, jossa oli varmistanut oliko Säteellä kaikki hyvin. Hän ei ollut vastannut siihen, sillä hän ei tiennyt mitä siihen pitäisi vastata saati mitä se edes tarkoitti, että Jere oli laittanut viestin. Hän ei tuntenut tällaisten tilanteiden protokollaa.

”Millainen tyyppi se oikein on?”

”No siis se on yks meidän opiskelijoista, ollaan itse asiassa samassa pienryhmässä…”

”Se on opettajaopiskelija?! Ei kai se oo Joona?”

”Ei”, Säde pyöräytti silmiään. ”Sen nimi on Jere ja se on yliopistolla aina jotenkin hirveän hiljainen ja varautunut, mut eilen kaikki oli kauhean vaivatonta.”

Säde kohautti olkiaan ja keskittyi leikkaamaan pitsaa siivuiksi. Pilvi oli hetken hiljaa.

”Onko se sellainen ihan ok tyyppi vai sellainen, että aamulla mietit miten edes päädyit sen luo?”

”Jeressä ei oo mitään vikaa. Sitä mä vähän mietin… Tai siis kun me juteltiin, niin vähän avauduin tyhmistä asioista, mutta kuitenkin, olin varmaan aika… Helppo.”

”Ah, mut ei helpoille tytöille pistetä aamulla viestiä.”

Kuten Säde oli olettanutkin, Pilvi tiesi miten tätä peliä pelattiin, ja hän luultavasti saisi pian lyhyen selonteon tärkeimmistä säännöistä.

”Jos sulla on yhtään sellainen olo, että tää kaveri ois sellanen, jonka kanssa haluaisit tutkia mahdollisuuksia pidemmällekin, niin sanoisin että vastaat sille. Silleen ihan rehellisesti, ilman että koitat miettiä mitä tähän kuuluis vastata.”

Säde katsoi siskoaan hiukan yllättyneenä ja sai vastauksekseen silmien pyöräytyksen.

”No jos sun on oikeasti ollut niin vaivatonta olla sen kanssa, niin ehkä sitä kannattaa katsoa mihin se vois mennä. Se, että mä olen puhunut Joonasta, on ollut vain kiusaamista. Jos tästä Jere-kaverista tulee jotain, niin sit mun pitää tietty tarkistaa, että se on ihan ok”, Pilvi selitti ja kohautti olkiaan. Säde vain hymyili kiitokseksi.

~*~

Vasta pitkään Pilvin lähtemisen jälkeen Säde nappasi puhelimensa vastatakseen Jerelle. Hän tuijotti yksinkertaista kysymystä pitkään koettaen muotoilla järkevää vastausta mielessään. Lopulta kyllästyessään omaan jahkailuunsa Säde vain kirjoitti vastauksen ja lähetti sen ennen kuin ehtisi miettiä asiaa enää yhtään pidemmälle. Hän oli jo laittamassa puhelintaan pois huomatessaan Jeren kirjoittavan vastausta hänelle.
                                                                                                   
Oletko sä kunnossa?
Olen. Sori, että karkasin silleen, mä vähän panikoiduin.
Huomasin, sä unohdit alusvaatteesi.
Mutta pääasia, että sulla on kaikki hyvin. En haluais,
että asioista tulee outoja.
Voi muru, varmasti tulee. Mä en harrasta säätöjä tai
yhden yön juttuja tai miksi tätä nyt haluaakaan sanoa,
joten en varmasti tiedä miten mun pitäis olla, kun
nähdään kuitenkin yliopistolla päivittäin.
Voitaisiinko me tehdä jotain, ettei asioiden tarttis olla outoja?
En mä tiedä. Oliko sulla jotain mielessä?
Treffit?

Säteestä tuntui kuin hänen sydämensä olisi jättänyt lyönnin välistä. Hänen poskiaan kuumotti ja jostain syystä ehdotukseen vastaaminen tuntui kovin haastavalta. Jere ilmeisesti tulkitsi hänen hiljaisuutensa epäröinniksi, sillä pian tämä jatkoi:
                                                                                                   
Ollakseni siis ihan rehellinen, en mäkään harrasta säätämistä.
Mulla ei ole tapana napata ketään mukaan baarista,
varsinkaan työvuoron jälkeen, mutta meillä oli eilen
jotenkin niin vaivatonta.

Siinä se taas oli. Vaivatonta. Hänen keskustelunsa Joonan kanssa hänen keittiössään hyppäsi väkisinkin Säteen mieleen. Sekä Tuomas että Pilvi tuntuivat pitävän hänen ja Joonan välejä vaivattomina, mutta siellä oli ollut alusta asti pieni jännite – ihailu, ellei suoranainen ihastus, Säde muistutti itseään. Hänen mielensä vaelsi eiliseen, humalanhuuruiseen iltaan, siihen miten paljon jopa kivikasvoinen Jere oli nauranut istuessaan hänen vieressään baaritiskillä.

”Mun on pakko kysyä”, Säde kysyi sammallusta puheessaan, ”miksi sä olet yliopistolla aina niin ilmeetön?”

Jere katseli hetken jonnekin baaritiskin taakse, kohautti olkiaan ja käänsi katseensa Säteeseen hymyillen kevyesti.

”En mä tiedä. En vaan ole perusluonteeltani hymyilevää tyyppiä, tarviin jonkun syyn hymyillä.”

”Eikö sinkkumiehelle näteissä tytöissä oo tarpeeksi syytä hymyyn?”

”Ei riitä, että on nätti, pitää olla kiinnostavakin.”

”Ja sit oot hymyillyt mun kanssa koko illan. Sussa on jotain vikaa.”

”Ja sä et osaa ottaa kohteliaisuuksia”, Jere nauroi.


Säde hymyili itsekseen ja unohti pohtia paljonko eilisestä vaivattomuudesta oli tullut alkoholista vastatessaan Jeren ehdotukseen.
                                                                                                   
Treffit kuulostaa hyvältä.
Tai vähintään ihan kokeilemisen arvoiselta.
Sopiiko sulle perjantai?
Sopii. Mihin mennään?
Mä haen sut seitsemältä ja näet sitten.

Säde ei tajunnut miten typeräksi hänen hymynsä oli muuttunut, kun hän merkitsi treffit kalenteriinsa. Hän jahkaili hetken ja tallensi sitten hänen ja Jeren välisen keskustelun kuvankaappauksiksi ja lähetti ne Pilville. Ei mennyt kauaa, kun Pilvi jo vastasi:
                                                                                                   
Haluatko shoppailemaan torstaina?
Kyllä kiitos.


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache