Kirjoittaja Aihe: Star Wars (elokuvat kuin muukin aiheeseen liittyvä keskustelu)  (Luettu 20047 kertaa)

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Koetin hakea kaikin puolin ja yllätyin kieltämättä aika lailla, että täällä ei ole Star Wars -keskustelua ollenkaan? Tai sitten olen vain vähän sokea? Jos ei ole tarpeen tehdä tällaista keskustelua niin siirtäkää tai poistakaa toki. :)

Oletan että riittää, kun spoilausmerkinnät laittaa uusimman elokuvan (The Last Jedi) tapahtumiin?

En ole ikinä ollut mikään superfani, mutta olen kuitenkin pitänyt Star Warsista ja onhan se tosiaan sellainen selkeä iso juttu, joka on melkein yleistietoon kuuluva asia. :)

Näin ensimmäiset kolme elokuvaa jo lapsena telkkarista, ja ne tekivät vahvan vaikutuksen, joskaan eivät koukuttaneet ikiajoiksi faniuteen kuten monelle on käynyt. Siihen aikaan moni asia oli niin uutta, etteivät edes kliseet olleet mitään kliseitä. Sekin Darth Vaderin ja Luken kuuluisa kohtaus ja keskustelu oli todella tajunnanrepäisevä juttu senaikaiselle katsojalle. ;) Suosikkini vanhasta trilogiasta on aina ollut Impriumin vastaisku. :)

Lapsena tykkäsin tietysti Leiasta, joka oli kaunis (ja yksi harvoista naishahmoista koko ohjelmassa) ja Han Solosta, joka oli kelpo sankari, ja erityisesti söpöstä Yodasta (varsinkin kohtauksessa, jossa se esiintyi pienenä hassuna otuksena eikä vielä jedimestarina). Inhokkini oli Chewbacca, joka oli kammottava karjuva monsteri (enkä sillä tapaa tykkää siitä vieläkään, vaikka sitä osaakin jo ajatella vähän eri tavalla kuin silloin ;) ) ja Darth Vader oli tosi pelottava. Onneksi ei sentään luuranko, joita pelkäsin lapsena ihan tosissaan. ;) Luke jäi ehkä vähän sivuun koska pidin sitä rumana (no, olihan se vähän karkeapiirteinen, nyt aikuisena kun katsoo niin ihan söpöhän se on!) ja yleensäkään en ole tavannut mieltyä missään angstaavaan teinipoika-päähenkilöön, oli sitten kyse Harry Potterista tai mistä tahansa muustakaan. Lukellekin lämpenin ajan myötä enemmän.

Ajan kanssa elokuvat on tullut nähtyä moneen kertaan, ja kyllähän ne alkuperäiset kolme ovat ne ainoat oikeat. Katsoin kyllä nekin kolme väli-leffaa (Pimeä uhka, Kloonien hyökkäys, ja Sithin kosto) ja eka niistä oli ihan ok, koska pikku-Anakin oli söpö ja Natalie Portman aina ihana, mutta eivät ne kyllä muuten jaksaneet kiinnostaa. Ja Jar Jar Binksiä inhosin minäkin ylettömästi, samoin niitä punanaamaisia sithejä. Seuraavia kahta en edes kunnolla muista, koska katsoin ne vain kertaalleen enkä oikein päässyt mukaan.

Sitten tuli se Rogue One, jota en ole vieläkään nähnyt, mutta pitäisi varmaan ottaa sekin asiakseen, koska herätti kiinnostuksen taas noiden aiempien uusien elokuvien jälkeen. The Force Awakens meni myöskin minulta ohi, mutta korjasin sen ongelman eilen katsomalla elokuvan dvd:ltä alle, kun kävin tänään katsomassa elokuvissa jatko-osan The Last Jedin. :)

TFA sai jo kiinnostuksen heräämään, koska siinä oli paljolti samaa kuin alkuperäisessä ekassa elokuvassa. Varmasti tarkoituksella herätelty nostalgiafiiliksiä, ja se ihan toimi. Mutta tykästyin tähän uusimpaan, varmaan paljolti samoista syistä kuin siihenkin Imperiumin vastaiskuun; ekassa elokuvassa henkilöt ja kalusto lähinnä esitellään, toisessa alkaa jo tapahtua ja kolmas lienee sitten taas se eeppinen sota, joka ainakin minulle on usein vähän tylsää katsottavaa. Odotan silti uteliaana nyt sitäkin kolmatta osaa. :)

Lisään vielä, että R2-D2 on ollut alusta asti suosikkihahmoni kun se on niin hellyttävä, ja tykästyin siihenkin uuteen palleroon. Sen sijaan inhosin sitä kullanväristä ja muutenkin ärsyttävää C-3PO:ta, joka tosin voi osittain johtua siitäkin, että ehkä rinnastin sen lapsena jollakin tapaa kuitenkin luurankoon? ;)

Kenties aihe herättää kiinnostusta keskusteluun muissakin kuin minussa? Tulkaa juttelemaan. :)
« Viimeksi muokattu: 17.01.2018 00:24:08 kirjoittanut Fiorella »

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Star Wars on mulle toiseksi tärkein fandom kaikista mun fandomeista (Tolkienverse on ikuinen ykkönen). Katsoin ekat kuusi leffaa ekan kerran kun olin 14 ja oonkin sittemmin sanonut useassa yhteydessä: "I'm a Jedi, like my parents before me." Oon toisen sukupolven fani^^ vanhemmat näki alkuperäisen trilogian leffateattereissa aikoinaan ja äiti kertoo edelleen miten järkyttynyt se oli Imperiumin vastaiskun kanssa kun tuli "No. I am your father."

Alkuperäinen trilogia on kyllä se munkin suosikki, mutta The Force Awakens on myös iso rakkaus. Sen näkeminen elokuvateatterissa ensi-illassa oli jotain niin siistiä ettei mitään rajaa, varsinkin kun koko yleisö oli mukana ja fiilis oli aivan mahtava. Rogue One on myös rakkaus, mutta sit prequelit ja The Last Jedi on vähän meh. TLJ:ssä oli potentiaalia ja myös kohtauksia, joista pidin, mutta oli myös tosin paljon sellaista mitä suoraan sanottuna vihasin.

Suosikkihahmoja mulla on miljoona, mutta erityisesti Leia ja Rey. Nyt viime aikoina kun olen ryhtynyt jopa kirjoittamaan ficciä (The Return of Hope (k-11), englanniksi Archive of Our Own'issa jos kiinnostaa) niin mulla on ollut hyvin paljon feelsejä Lukea ja Landoa kohtaan. Saakeli mä rakastan Lando Calrissiania, ihan mahtava hahmo! Samoin Finn ja Poe on mulle rakkaita, ja myös Rose. BB-8 on droideista oma suosikki^^

Mitä pahiksiin tulee, Darth Vader on se ainoa oikea. Se herättää oikeasti pelonsekaista kunnioitusta ja arvostan sitä. Rogue Onen viimeiset kaksi minuuttia on ihan saatanan epic! (ja sitten Darth Vaderin esiintymisen jälkeen mä alankin vollottaa, koska LEIA)

Mutta joo, hyvin rakas sarja, tässä nyt pitäisi sitten jaksaa odottaa vuoteen 2019 että saadaan episodi IX kehiin.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2022 13:21:15 kirjoittanut Unohtumaton »
We had each other. That's how we won.

jaina

  • pokemon-kouluttaja
  • ***
  • Viestejä: 1 637
Oih, Star Wars-ketju! Let me get my fangirl glasses on!

Star Wars on mulle Eririnin tavoin toiseksi tärkein fandom kaikista mun fandomeista. Luonnollisesti Potterit on ekana, mutta välillä nää fandomit menee kyllä aika rinta rinnan, eli periaatteessa välillä mun on vaikea edes päättää, kumpi on rakkaampi. Ekan Potterin näin 7-vuotiaana vuonna 2001, ja se on siitä lähtien kulkenut mun mukana. Ekan Star Warsin taisin nähdä vuonna 2005, joskus loppuvuodesta. Muistan sen siitä, että Sithin kosto oli silloin videovuokraamoissa ensi-ilta-elokuvana, eli se oli juuri tullut hetki sitten DVD:lle. Siinä taisi käydä niin, että äitini vuokrasi elokuvan, tsekkailin sitä sivusilmällä samalla ja kiinnostuin. Ja siitä se sitten lähti. Harmi kyllä en muista mikä oli ensimmäinen niistä leffoista jonka katsoin kokonaan, joko toi Sithin kosto tai joku alkuperäisistä. Vuosien 2005-2006 paikkeilla rakkaus elokuviin kuitenkin syntyi ja ne oli kaikki nähtynä moneen kertaan vuoden 2006 loppuun mennessä (tämän muistan siitä, että saatoin ehkä tehdä alakoulun päättötyöni Star Warsista. Ehkä. Mitään en myönnä ;)). Olen syntynyt vuonna 1994, oli tuosta on helppo laskea, että molemmat fandomit, niin Potter kuin SW, ovat kulkeneet elämässäni suurina rakkauksina jo reippaasti yli 10 vuotta. Potterit yli puolet tähän astisesta elämästäni, ja SW alkaa myös olla nyt siinä paikkeilla. Hurja ajatus oikeastaan, että joku on ollut niin pyyteettömän tärkeä ja rakas juttu yli puolet tähän astisesta elämästä.

Historian tunnit sikseen. Fiorella ja Eririn kertoivat suosikkihahmoistaan. Mäkin haluan ottaa osaa tähän. Yhtä (tai edes kahta) ultimaattista koko Star Wars-sarjan suosikkihahmoa en pysty valitsemaan, helpommin (eikä siltikään helposti) suosikkihahmon voisin valita aina hahmo/trilogia. Monia suosikkeja kuitenkin löytyy, mutta näiden laittaminen tiettyyn järjestykseen tuntuu näin karkeasti tosi vaikealta, joskin jos alkaisi enemmän miettiä, niin ehkä sekin onnistuisi. Mun suosikkeja on Rey, Luke, Leia, Kylo Ren, Anakin, Obi-Wan... Basically all of them, jos nyt alkaa oikeasti listata. Oon aina rakastunut kirjoissa, sarjoissa ja leffoissa (ehkä vähän myös tosielämässä...) sellaisiin mieshahmoihin, jotka on jotenkin ongelmallisia/ärsyttäviä/vaikeita, muttei täyspahiksia. Siks ei oo mikään ihme, että Kylo ja Anakin löytyy suosikeista (ja esim Draco sitten Pottereista).

Fiorellan tavoin mulla suosikki vanhoista on ehdottomasti Imperiumin vastaisku. Siinä on niin paljon kaikkea, siinä on romantiikkaa (ei-siirappisella tavalla), actionia, surua, komediaa, draamaa. Onhan toki kaikissa muissakin, mutta siinä jotenkin korostuu se. Lisäksi siinä on "Yoda and the Force"-soundtrack, joka on yksi kauneimmista, jonka oon koskaan kuullut. Musiikki on kylläkin ihan mieletön kaikissa elokuvissa. Onkos teillä suosikkikappaleita Star Warsista? Tai esim top5!

Mun mielestä on jotenkin jännä, kuinka paljon uusien leffojen Rey, Finn, Poe ja Kylo tuntuu "omalta itseltäni". Ne on nuoria ja elänyt elämänsä kuullen näistä legendaarisista Star Wars-hahmoista. Jotenkin niihin samaistuu niin paljon. Sydäntä myös lämmittää se, että äitini on tosiaan kova Star Wars-fani ollut ihan sieltä vuodesta 1977, ja on nyt alkuperäisleffojen näyttelijöiden ikäluokkaa (tai hieman nuorempi). Itse taas oon uusien leffojen näyttelijäkastin kanssa samaa ikäluokkaa. Siinä jotenkin yhdistyy uusi ja vanha sukupolvi niin näissä uusissa elokuvissa kuin tosielämässäkin.

Innolla kyllä odottelen uutta elokuvaa, kunhan se sieltä joskus tupsahtaa. Tähän vielä pieni spoil The Last Jedistä:
Spoiler: näytä
yhyy oonko ainoo joka shippaa reytä ja kyloa ihan kympillä? netissä on NIIN paljon spekulointia noista kahdesta, ja olihan toi uusin leffa nyt ihan oikeasti joku vihje johonkin suuntaan! oikeesti oon kattonut varmaan kaikki fanien tekemät videot niistä ja äääh jos nää kaks ei mee yhteen seuraavassa leffassa, niin murrun
"you’re a strong girl. personally i think that you’re gonna pull through with a minimal amount of post traumatic stress. or maybe a few years of profoundly disturbing nightmares."

r.i.p. 1939-2014
r.i.p. 2005-2016

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Spoilaa TLJ:tä I guess
Spoiler: näytä
Mä vihaan Rey/Kylo paritusta koko sydämestäni. Perkele, Kylo ei oo mitään muuta kuin satuttanut Reytä siitä asti kun ne törmäs toisiinsa. Plus Kylo hahmona on saatanan plääh. Vedän varmaan kunnon standing ovationin kun se kuolee IX:ssä. Mutta joo, en halua haastaa asiasta riitaa, enkä edes oikeastaan puhua koko asiasta tbh. Ei riitä energia, joten jätän mielelläni asian ihan vain tähän.


Onkos teillä suosikkikappaleita Star Warsista? Tai esim top5!
No totta mooses on! Nämä eivät ole missään järjestyksessä, mutta omat suosikit ovat
- Binary Sunset (legenda, itken joka kerta)
- Across the Stars
- Rey's Theme
- Duel of the Fates
- Cantina Band
- Battle of the Heroes
- Imperial March (tätä kun kuuntelee samalla kun kävelee niin ihmiset väistää, suosittelen lämpimästi)
ja totta kai myös
- Star Wars Theme

Star Warsin musa on kyllä parasta leffamusaa Tolkien-musiikin ohella. Force theme on sellainen, josta tulee aina rauhallinen olo, joten mä kuuntelen siitä tehtyjä mashuppeja kun esim. meditoin tai kirjotan The Return of Hopea (tosin siinä on se riski, että jos kuuntelen sitä ja tulee koskettava kohta, alan vollottaa - tosin mä nyt itken koko ajan muutenkin että sinänsä).

Mä taas voisin heittää kysymyksen, onko kukaan katsonut The Clone Warsia tai Star Wars Rebelsiä? Clone Warsista on kaksi ekaa kautta ja Rebelsistä eka kausi Netflixissä. Mä sain just tyyliin viikko sitten Clone Warsin katsottua kokonaan, ja nyt olen saamassa Rebelsin kakkoskautta pakettiin. Ei hemmetti molemmat sarjat on hyviä! Clone Wars syventää ihanasti Obi-Wanin ja Anakinin suhdetta, ja mä ihan rehellisesti uhraisin henkeni Ahsoka Tanon puolesta. Rakastan Ahsokaa ♥ Myös Rebelsin koko porukka on rakkaus, erityisesti Sabine Wren (mun pieni räjähdelesbo ♥)
We had each other. That's how we won.

Taelia

  • Vieras
Apua, en edes tiedä, että kehtaanko nostella näin hiljaista topicia, mutten vaan mitenkään pysty enää pitämään suutani tukossa. :D

Mä en jotenkin yhtään ajatellut, että voisin innostua mistään avaruushommista näin kauheasti, mutta just nyt en pysty ajattelemaan mitään muuta kuin Star Warsia. Oon nähnyt alkuperäisen trilogian joskus vuosia sitten, eikä silloin kyllä iskenyt, ja uudetkin leffat olivat musta lähinnä tasoa ihan ookoo, mutta jostakin syystä tykästyin tuohon kauheasti parjattuun prequel-trilogiaan, minkä takia päädyin bingettämään The Clone Warsia Netflixistä, ja voi huh huh! Voi, Anakin, missä olit kaikki mun teinikipuiluvuodet, olisin tarvinnut sua samaistumisen kohteeksi, haha. Ahsoka on myös ihana!

Mulla on paha tapaa jämähtää aina kuolleisiin tai kuoleviin fandomeihin, niin tuntuu kyllä jotenkin ihanan helpottavalta, kun vihdoinkin tykästyin oikein kunnolla johonkin sellaiseen, josta on olemassa olevaa contentia on ihan hitokseen, ja mikä parasta, sitä on tulossa myös lisää! <3  Voi onnea!

(Oon myös ehkä noloin fanityttö ikinä, mut voisinko vaan saada oman Obi-Wanin, pliiiisissslkdkasdas...)

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Tämä topa näyttää nyt vähän kuolleelta, mutta koska The Rise of Skywalkeriin on alle 10 päivää, voisi olla aika herätellä tätä uuteen eloon ;D

Löytyykö siis Finistä muita, jotka ovat innoissaan tuosta uusimman elokuvan ilmestymisestä? :) Kuulun siihen porukkaan, joka tykkää tästä Sequel trilogysta aivan hirmuisesti, joten olen oikeastaan laskenut päiviä The Last Jedin ilmestymisestä saakka tähän hetkeen. Aina se vain tuntui olevan ihan saavuttamattoman kaukana. Nyt saaga kuitenkin viimeinkin päättyy ja ei yhtään vielä oikein käsitä, että uusi elokuva tulee ensi viikolla!

Ostin liput heti klo 11 alkavaan näytökseen 18. päivä, koska en halua spoilaantua tästä yhtään - Twitterissä on tullut jo vastaan ihan riittävästi leakkeja sun muita. Trailerit sun muut näyttävät toistaiseksi kyllä tosi lupaavilta ja odotan tosi innolla sitä, millaisia käänteitä tässä uudessa elokuvassa tulee eteen. Eniten minua jännittää toki Kylo Renin (Ben Solon) kohtalo ja mahdollinen redemption, sekä Palpatinen paluu ja rooli kokonaistarinan kannalta. Tässä uudessa elokuvassa on kaikesta päätellen myös paljon jedi/sith symboliikkaa ja kaikuja menneeseen, joten niitä odottelen myös mielenkiinnolla.


i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Mun mielestä taas nää uudet leffat on ollu pääasiassa aika kuraa :: D Toki oon ne katsonut ja on niillä ollut hetkensä, mutta... Jotenkin hahmot on ihan meh, enkä oo erityisesti innostunut kenestäkään. BB-8 on mun lemppari ja se kertonee aika paljon muista? Toki ei sovi väheksyä, onhan R2-D2 legendaarinen, joten BB:stä tykkääminen on kai ihan jees :'D

Mulla on liput kans 18.pvä iltanäytökseen, mutta mitä luin jotain leakeja/huhuja, niin teki mieli pyytää rahat takaisin ;D En tietenkään spoilaa tässä mitään, mutta jos edes osa pitää paikkaansa, niin hohhoijaa. Samaten tuo Palpatine jotenkin vituttaa jo nyt, että jos se nyt sitten tuleekin takaisin/onkin hengissä etc. niin voi nyt helvetti :'''D Siinä menee koko Anakin Skywalkerin/Darth Vaderin tarina ihan perseelleen!

Safe to say siis, ettei mun odotukset oo kovin korkeella ja pelkään että joudun silti pettymään :'''D


ava & bannu © Inkku

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Löytyykö siis Finistä muita, jotka ovat innoissaan tuosta uusimman elokuvan ilmestymisestä?
Minä! :) Olen Star Warsin suhteen aika tiiviisti omassa pienessä kuplassani, koska kaikenlainen keskustelu sen ympärillä on niin järkyttävän polarisoitunutta, mutta pidän nimenomaan sequel trilogysta todella paljon. Alkuperäiset leffat eivät olleet minulle nuorena koskaan mikään erityisen merkittävä juttu, enkä siksi ollut aluksi kiinnostunut myöskään The Force Awakenista, mutta hypen takia päätin lopulta lähteä katsomaan sen elokuviin. Olin spoilaantunut siinä vaiheessa jo suurin piirtein kaikesta, mitä leffassa tapahtuu, mutta se oli minusta silti aivan mahtava. :D Olen myös katsonut sen todella monta kertaa jälkeenpäin, kuten The Last Jedin, mikä ei ole minulle yhtään tyypillistä. Minusta tämän nykyisen trilogian vahvuus ovat nimenomaan uudet hahmot.

Minäkin hankin ystäväni kanssa liput 18. päivän iltanäytökseen ja aion tiiviisti vältellä spoilereita siihen asti, kuten tein The Last Jedin tapauksessa. Leakeista en jaksa stressata, sillä minusta TROSin tekijöiden haastattelut ovat olleet kokonaisuudessaan mielenkiintoisia ja lupaavia, ja perustan omat odotukseni mieluummin niihin kuin jonkun Reddit-tyypin juonisynopsikseen. Minua taas kiehtoo kovasti Palpatinen mahdollinen paluu ja rooli, varsinkin kun Abrams on kuvannut asiaa näin:“If you’re looking at these nine films as one story, I don’t know many books where the last few chapters have nothing to do with those that have come before. If you look at the first eight films, all the set-ups of what we’re doing in IX are there in plain view.” Ylipäätään pidän ajatuksesta, että TROSissa jonkinlainen koko Star Wars -leffasaagan kattava ympyrä tulee viimein sulkeutumaan. 

Eli joo, innolla odotan!
« Viimeksi muokattu: 09.12.2019 19:47:14 kirjoittanut Okakettu »
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Minä olen tainnut elellä niin tiukasti omassa pikku kuplassani, etten ole edes tajunnut että uusi elokuva on tulossa.  ::) No mutta, mukava juttu. Eiköhän se tule jossain vaiheessa katsottua. :) Kuitenkin oli mielenkiintoista ja viihdyttävää katsoa nuo viimeisimmät kaksi elokuvaa. (Sitä Rogue Onea tai Han Solon elokuvaa jne en ole vieläkään ehtinyt katsomaan.)

Rehellisesti sanottuna en ole edes muistanut koko Star Warsia tosi pitkään aikaan. Ainut tähän ajatuksia johtanut asia on ollut... (laitanpa varalta spoilerin alle, vaikka ei ole mitään tietoa, onko kyseessä spoileri vai ei ;) )
Spoiler: näytä
se, miten joka paikassa tulvii jonkinlaisia söpöjä Baby Yoda -versioita, olivatpa sitten virkattuja pehmoja tai jotain tietokonetaide-kuvia. Mietin ohimennen yksi kerta, mihinkähän sekin oikein liittyy. Ajattelin jopa, että joku on saanut kivan idean, mikä on lähtenyt leviämään, mutta kenties se sitten liittyy elokuvaan. Jos niin on, niin siinä on sitten yksi asia mistä luultavasti pidän, koska vaikuttaa söpöltä. :) Tykkään Yodasta muutenkin.


Luulenpa, että kunhan elokuva on nähty, on varmasti hauskaa viritellä siitä keskustelua täällä. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Rehellisesti sanottuna en ole edes muistanut koko Star Warsia tosi pitkään aikaan. Ainut tähän ajatuksia johtanut asia on ollut... (laitanpa varalta spoilerin alle, vaikka ei ole mitään tietoa, onko kyseessä spoileri vai ei ;) )
Spoiler: näytä
se, miten joka paikassa tulvii jonkinlaisia söpöjä Baby Yoda -versioita, olivatpa sitten virkattuja pehmoja tai jotain tietokonetaide-kuvia. Mietin ohimennen yksi kerta, mihinkähän sekin oikein liittyy. Ajattelin jopa, että joku on saanut kivan idean, mikä on lähtenyt leviämään, mutta kenties se sitten liittyy elokuvaan. Jos niin on, niin siinä on sitten yksi asia mistä luultavasti pidän, koska vaikuttaa söpöltä. :) Tykkään Yodasta muutenkin.


Ei ole spoileri leffasta, tuo "baby yoda" nähdään The Mandalorian tv-sarjassa :) Mandalorianin tapahtumat sijoittuvat käsittääkseni Jedin paluun jälkeiseen aikaan, joten se ei ole oikea Yoda, vaan ilmeisesti samaa lajia edustava yksilö. En oo itse tota sarjaa vielä katsonut, mutta kehuja oon kuullut!


ava & bannu © Inkku

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Kas, no ei se sitten spoileri ollutkaan. (Miltei sääli, ettei se ole elokuvassa, koska näytti niin hellyttävältä.) Pitääpä tutkia, mikä tuo tuommoinen sarja on laatuaan. :)

Enpä ole ennen nähnyt missään muita Yodan lajia edustavia otuksia, joten ihan kiinnostuin tästä asiasta. :) Ehkä virkkaankin oman "Baby Yodan".  ;D

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Täytyy varmaan katsoa tuo uusin leffa, kun en ole aiempia katsonut.  ;D Jos se kestää katsomista keskeltä, se on jostain kotoisin, mutta jos ei, niin se on kuraa. Mä kestin hikisesti sen, että ne teki ne edeltävät osat alkuperäiseen saagaan, vaikka Anakinin muuttuminen Darth Vaderiksi vieläkin naurattaa. Ei kuitenkaan yhtä paljon kuin Kylo Ren. ;D Mä en pysty katsomaan sitä vakavalla naamalla, mikä itsessään taitaa olla jo hyvä syy käydä katsomassa toi elokuva. ;D
 

Eririn

  • valomiekkalesbo
  • ***
  • Viestejä: 956
  • Jedi like my father before me
    • lesbian with a sword and a grudge
Saatan ehkä katsoa The Mandaloriania laittomasti ihan vain koska Baby Yoda <3 Alunperin koko sarja ei kiinnostanut pätkääkään, mutta ekan jakson jälkeen aloin nähdä tumblrissa gifejä vauva-Yodasta, ja koska pienet söpöt otukset ovat suuri heikkouteni, murruin xD tähän mennessä on itse sarjakin ollut todella hyvä. Nelosjaksossa nähty Gina Caranon esittämä Cara Dune, ah <3 toinen heikkouteni on vahvat naiset, ja Cara Dune on tällainen. Lesbotasoni kasvoivat joka sekunti kun hän oli ruudussa.

The Rise of Skywalkeria olen menossa katsomaan ensi-iltaan, ihan jo sen takia että sen pidempään en varmaan pysty välttelemään spoilereita. Mitään juonivuotoja en ole myöskään lukenut, eli olen pysynyt aika hyvin pimennossa leffan mahdollisista tapahtumista, jos nyt trailereita ei oteta lukuun. Joista puheen ollen, reaktioni joka ikiseen pikku otokseen, joissa on Lando, ovat olleet aika mielenkiintoisia xD sanotaanko, etten ole kovin ihmismäisiä ääniä päästänyt xD saa nähdä, millaisia on reaktiot kun näen itse leffan. (Herrajumala, viikko enää)
We had each other. That's how we won.

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Näyttää siltä, että leffat jakavat mielipiteitä myös täällä Finissä, kuten kaikkialla! On kyllä tosi mielenkiintoista, miten nämä elokuvat nimenomaan herättävät ihmisissä niin kuumia tunteita puoleen jos toiseen - osasta nämä ovat parhaita leffoja ikinä, kun osan mielestä taas ihan pelkkää kuraa. Tässä on varmasti tietty osuutensa nostalgialla - erityisesti vanhojen elokuvien faneille uudet elokuvat ovat rikkoneet odotuksia aika reippaasti, ja kun elokuva ei toteutakaan niitä omia odotuksia, on se helposti pettymys. Itse tietty kuulun siihen ikäluokkaan, että olin aivan liian nuori nähdäkseni mitään näitä vanhempia elokuvia leffateatterissa. Olen katsonut kaikki SW-elokuvat ollessani n. 15, ja silloin kaikki leffat Sequel trilogya lukuun ottamatta olivat jo ilmestyneet, eikä minulla oikein ollut mitään odotuksia minkään suhteen. Oma suosikkielokuvani oli tuolloin Sithin kosto, joka myös on monella siitä vihatuimmasta päästä. Minusta siinä parasta oli kuitenkin juuri se, että se vähän rikkoi katsojan odotuksia ja loi mielenkiintoisempia hahmoja ja tarinoita kuin alkuperäinen trilogia. Olen aina tykännyt eniten Anakin Skywalkerin tyyppisistä, kompleksisista pahiksista, jotka eivät ole yksinkertaisesti hyviä tai pahoja, vaan heidän pahuudelleen on aina joku monimutkaisempi motiivi kuin "haluan valloittaa maailman". Nämä pahikset ovat mielestäni yleensä juuri niitä "aidoimpia" pahiksia. Anakinin vajoaminen pimeälle puolelle oli todella kutkuttavaa seurattavaa juuri siitä syystä, että se oli tavalla tai toisella niin realistinen. Tässä siis toinen mikä selkeästi jakaa SW-fandomia: halutaanko aidonoloisia ja moniulotteisia hahmoja, joissa on paljon harmaasävyjä, vai enemmän mustavalkoisia, myyttisiä pahiksia ja sankareita.

Juuri tästä samasta syystä olen tykännyt Sequel trilogysta niin paljon. Se haastaa jatkuvasti katsojan käsityksiä siitä, millä tavalla jokin perinteinen rooli voidaan esittää. Hahmojen kehityskaaret ovat moniulotteisia eivätkä kovin ennalta-arvattavia, joka tarjoaa paljon varaa hienoille plot twisteille ja paljastuksille. Ylipäätään tämä trilogia vaikuttaa monella tapaa aidommalta kuin alkuperäiset leffat, koska se tarjoaa oikeasti samaistuttavia hahmoja pelkkien sankareiden tai roistojen sijaan. Juuri hahmot ovat mielestäni uuden trilogian parasta antia. Oma suosikkini on ehdottomasti Kylo Ren / Ben Solo, joka on varmaankin parhaten käsikirjoitettuja pahiksia / antisankareita, johon olen ikinä törmännyt.

Lainaus käyttäjältä: Okakettu
Minua taas kiehtoo kovasti Palpatinen mahdollinen paluu ja rooli, varsinkin kun Abrams on kuvannut asiaa näin:“If you’re looking at these nine films as one story, I don’t know many books where the last few chapters have nothing to do with those that have come before. If you look at the first eight films, all the set-ups of what we’re doing in IX are there in plain view.” Ylipäätään pidän ajatuksesta, että TROSissa jonkinlainen koko Star Wars -leffasaagan kattava ympyrä tulee viimein sulkeutumaan.

Siis tämä kommentti! Eilen tuli juuri ulos uusi (ihan käsittämättömän eeppinen) traileri, jossa tuota Palpatinen salaisuuksien verhoa avataan hieman. Laitan tämän pohdintani varuiksi spoiler-tageihin, siltä varalta että joku ei halua nähdä tätä traileria tai kuulla siinä esilletullutta paljastusta ennen elokuvaa:

Spoiler: näytä
Tämä traileri varmisti teorian, jota olen pyöritellyt mielessäni jo muutaman vuoden ajan!

Trailerissahan Kylo menee Palpatinen sith-temppeliin, jossa Palpatine alkaa puhutella tätä seuraavin sanoin:

"At last, my boy. I have been every voice... you have ever heard... inside your head."

Kaikista karmivin osuus tuossahan oli se, että tuon lauseen edetessä, Palpatinen ääni muuttuu ensin Snoken, sitten Darth Vaderin ääneksi. Olen jo TFA:sta saakka epäillyt, että Snoke olisikin pelkkä Palpatinen nukke. TLJ vahvisti tätä ajatusta entisestään, koska tämä tapettiin niin helposti. Koska yksi leffa oli vielä tulematta, ajattelin, ettei pääpahis voinut nyt tässä olla. Kyloa taas en missään vaiheessa ole pitänyt pääpahiksena, joten tämä Palpatinen mukanaolo ei sinällään tullut yllätyksenä lainkaan. Nyt tämä traileri vahvistaa sen, että Snoke todella oli Palpatine, ainakin jossain muodossa. Mutta pahinta tässä oli kuitenkin tuo Vader.

Kylo on kautta aikojen ihannoinut Vaderiä ja pitänyt tätä tietynlaisena isähahmona. TFA:n aikana tämä uskoutui jatkuvasti Vaderin naamiolle siitä, miten kokee "vetoa" valoon ja kaipaa siksi ohjausta. Tämän jälkeen tuo Vaderin maski ilmeisesti jollain tapaa puhui hänelle ja neuvoi häntä pimeämmälle polulle. Nyt, kun tiedetään, että tuo maskista kuulunut "ääni" on myös ollut Palpatine, tämä tekee Old Sheevistä aikamoisen nukkemestarin! Muutamassa Sequel trilogya koskevassa kirjassa on myös vihjailtu siihen suuntaan, että Kyloa on ohjailtu suuntaan jos toiseen erinäisten voimien toimesta jo kohdusta saakka, ja tämä nyt vain vahvistaa sen. Palpatine on ollut kaiken aikaa elossa ja tiennyt Vaderin tyttären Leian ja Hanin saavan lapsen, jossa virtaa Skywalkerin verta. Kostona Vaderille tämä sitten manipuloi Leian ja Hanin lapsen pimeälle puolelle, aivan samalla tapaa, kuin hän teki Anakinille. Tämä tekee Kylon hahmosta entistä moniulotteisemman ja traagisemman, ja odotan innolla, miten hän reagoi tähän paljastukseen.

Muutoinkin Palpatinen elossaolo herättää mielenkiintoisia kaikuja Revenge of the Sithiin ja tarinaan Darth Plagueis viisaasta, joka kykeni huijaamaan kuolemaa. Jos Palpatine kerta osasi kertoa tämän tarinan, miksei hän itse pystyisi siihen?

Ylipäätään tämä traileri oli aivan kultaa. Musiikki, tunnelma, Palpatinen "demoniselta" kuulostava ääni... saan kylmiä väreitä joka kerta, kun katson tämän.

This movie is going to end me.



i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Minä olen tainnut elellä niin tiukasti omassa pikku kuplassani, etten ole edes tajunnut että uusi elokuva on tulossa.  ::) No mutta, mukava juttu. Eiköhän se tule jossain vaiheessa katsottua. :)

Mulla vähän sama tuon kuplan kanssa. Kun täällä alkoi olla tätä keskustelua, heräsin siihen tosiasiaan että nyt tulee viimeisen trilogian päätösosa. Eikä siis välivuoden irtoleffa, joita en ole käynyt katsomassa (Rogue One ja Solo) koska en niistä kauheasti kiinnostunut. En ole koskaan fanittanut mitään avaruusjuttuja. Taisin pienenä saada Särkänniemen planetaariossa jonkun kammon, kun 4-vuotiaalle pimeä sali avaruusjuttuineen ei ollutkaan niin kiva kokemus.  :)
Tai sitten se johtuu siitä että pidän enemmän hevosten ja miekkojen ajasta, enkä niinkään siitä ympäristöstä, jonka valtaväri on harmaata, mustaa ja valkoista ja jokapuolella on puhuvia peltiheikkejä ja ylipäänsä no - koneita. Lasermiekka ja sen seuraamisesta pidä ehdottomasti leffoissa parhaina. Kun vertailee 70-lukujen elokuvia nykyisiiin, on tunnelma noissa vanhoissa elokuvissa kaikenkaikkiaan paljon rauhallisempi. Pidän toki vauhdista ja ryskeestä, mutta isoja sotimisia on vain ääritylsä seurata ja nautinto painottuu lasermiekoin käytyihin kaksintaisteluihin tai kohtauksiin, joissa voiman käyttö ilmenee vahvasti.

Äsken varmistui, että menen katsomaan tuon elokuvan 23.12. iltapäivällä. (Sinne Frozen kakkoseen ei taida ihan heti mahtua. Kovin ovat loppuunmyytyjä nuo alkupäivät  ;) )
« Viimeksi muokattu: 17.12.2019 14:47:15 kirjoittanut Fairy tale »

Angelina

  • Stark-Rogers
  • ***
  • Viestejä: 6 480
Mulla vähän sama tuon kuplan kanssa. Kun täällä alkoi olla tätä keskustelua, heräsin siihen tosiasiaan että nyt tulee viimeisen trilogian päätösosa. Eikä siis välivuoden irtoleffa, joita en ole käynyt katsomassa (Rogue One ja Solo) koska en niistä kauheasti kiinnostunut.

Rogue one kannattaa kattoo, se oli yllättävänkin hyvä! Plus sen loppukohtaus on yksi sykähdyttävimmistä ikinä ::: D! Olin itekin siitä aluks että meeh, mutta oli positiivinen ylläri. Solokin muistaakseni oli ihan ok, muttei mikään niin ihmeellinen.


ava & bannu © Inkku

Kosmik

  • ***
  • Viestejä: 3 889
  • ava © Ingrid
Aaa, kävin tänään katsomassa tuon uusimman Star Wars - The Rise of Skywalker, joten spoilereita luvassa. ;)

Spoiler: näytä
Ennakkoon spoilaannuin siitä, että Palpatine on mukana elokuvassa, mutta se ei näköjään pahemmin elokuvaelämystä pilannutkaan, kun Palpatine mainittiin jo elokuvan introtekstissä. :)

Aa, en edes tiedä, mitä tässä osaa sanoa, mutta pitää kai mennä uudelleen katsomaan tuo elokuva. Ei ollut oikein odotuksia elokuvalta, kun ei ollut tosiaan kovin hyviä muistikuvia edellisistä kahdesta elokuvasta, mutta siis elokuva siis ylitti odotukseni luonnollisesti, kun niitä odotuksia ei juurikaan ollut. Mutta tykkäsin, että mukana oli tosiaan tuulahduksia menneisyydestä ja tämä elokuva painottui vahvasti Reyn ja Kylo Renin kohtaloihin.

En ole hetkeen näitä edeltäviä elokuvia katsonut, joten muistin, että Leia kuoli jo edellisessä elokuvassa, mutta ei näemmä kuollutkaan, joten itselle oli kiva yllätys, että Leia oli vielä elossa. :) Ja kyllähän se tavallaan kosketti, kun Leia lopulta henkensä menetti saadakseen yhteyden poikaansa. Musta se oli yksi elokuvan hienoimmista kohtauksista, kun Rey ja Ren taisteli siellä pauhaavan meren keskellä ja kuinka Ren alkoi epäillä itseään lopulta (varmaankin äitinsä uhrauksen vuoksi). Ja kuinka Rey lopulta paransi Renin haavan.

Osasin jo aavistaa ennen elokuvaa että Ren kääntyy valon puolelle lopulta ja onneksi kääntyikin, koska sitä on mielestäni koko kolmen elokuvan ajan käsiteltykin, kuinka hän kamppailee valon ja pimeyden välillä valiten edellisissä kahdessa elokuvassa ensisijaisesti pimeyden, mutta korjaa virheensä tässä viimeisessä elokuvassa. Mutta mielestäni se valon puolelle kääntyminen tuntui hänen kohdallaan luonnolliselta, onneksi, sillä pelkäsin, että se olisi toteutettu jotenkin huonosti ja epäaidosti. Tavallaan osasin myös odottaa, että Ben ei tule selviämään viimeisestä elokuvasta hengissä. Koska miten hän voisi koskaan elää valon puolella sen jälkeen, miten paljon pahaa sai aikaan. Kukaan muu häntä ei tulisi hyväksymään kuin Rey.

Rey sitten, vau, en osannut odottaa että hän on Palpatinen perillinen. En edes, vaikka elokuva siihen vihjailikin useampaan otteeseen. En näemmä osaa lukea rivien välistä. :'D Tavallaan toivoin, että Rey olisi joutunut lopussa uhraamaan itsensä, jotta Palpatine ei pääsisi valtaan, mutta Disney ei näköjään halua totetuttaa hyvisten kannalta traagisia loppuja. :/ Siinä mielessä mua harmittaa, että Ben joutui olemaan se, joka uhraa henkensä, koska hän on kuitenkin tehnyt pahoja tekoja ja nyt hyvitti ne antamalla elämänsä Reylle. Tavallaan sekin oli elokuvan yksi parhaita hetkiä. Ben herätti henkiin Reyn ja samalla siirsi tähän oman elinvoimansa ja kun miettii, miten hirveästi hän taisteli hyvää vastaan ja pitkän aikaa. Näin tässä Benin ja Reyn viimeisessä kohtauksessa samanlaista symboliikkaa kuin vaikka Severus/Lilyssa.

Ja kun Rey lopussa esitteli itsensä Skywalkerina, niin se varmaan nyt viittasi sitten siihen, kun Ben siirsi elinvoimansa häneen, joten Reysta tuli lopulta Skywalker sitä kautta.

Olisin silti toivonut enemmän näitä uusien hyvisten kuolemia. Ei nyt välttämättä Finn, mutta kenties Poe tai Rey. Nyt lopetus oli liian disneymäinen, paha saa palkkansa jne. sen sijaan, että vaikkapa Ben olisi jätetty henkiin ristiriitaisena sankarina. Siinäkin olisi ollut enemmän jotain potkua, jos se Reyn isku siihen alukseen nyt olisikin tappanut Chewien ja Rey olisi sitä kautta saanut "säröjä imagoonsa". Minä nyt olisin mennyt jopa niin pitkälle, että Rey suostuu tappamaan Palpatinen ja kääntyy siten pimeyden puolelle ja lopulta jo valon puolelle kääntynyt Ben pysäyttäisi pimeän puolelle kääntyneen Reyn. :'D Mutta toisaalta, kuka pystyisi pysäyttämään pimeyden puolelle kääntynyttä Reytä, jolla on kaikkien sithien voima puolellaan? Joten ehkä sen näin pitikin mennä, miten se oli nyt elokuvaan toteutettu.

Kaikesta tästä valituksesta huolimatta pidin elokuvasta paljon. :) Droidit oli hauskoja, myös tämä uusi föönin näköinen, mutta mua häiritsi ihan tolkuttomasti, kun R2-D2 oli suomennettu Artooksi. D: Ja C-3PO Threepoksi. D: Siis miksei suomentaja voinut käyttää R2 ja 3PO -lyhennyksiä??? Nyt R2 oli mielikuvissani roidi nimeltä Arto ja 3PO roidi nimeltä Treepo, näin tamperelaisittain. ::)

Sitäkin ihmettelin, että kun elokuvassa sankareiden vajotessa juoksuhiekkaan Finnin piti sanoa Reylle jotain (kun oletti heidän kuolevan) ja lause jäi kesken, ja sillä leikiteltiin koko elokuvan ajan, niin lopulta hän ei sitä asiaa koskaan sitten sanonutkaan Reylle. ::) Olisiko ollut ihan lässynlää "rakastan sinua", mutta silti!!! Sitä läppää heitettiin parissakin kohdassa, eikä Finn päässyt sanomaan sitä ääneen edes lopussa! Sitten tuli tämän tumma nainen mahdolliseksi Finnin love-interestiksi ja I don't even know. :D En mitään romanssia olisi elokuvaan kaivannutkaan, ja musta se Reyn ja Benin suudelmakin oli vähän meh, mutta silti!!! Tavallaan ihan hyvä, ettei Reytä paritettu varsinaisesti kenellekään, koska miksi naishahmot pitäisi aina parittaa jollekin. ::)

Hyvä päätös tälle saagalle ja nautin elokuvasta vaikka ihmetyksen aihetta tietyt asiat aiheuttivatkin ja disneymäinen loppuratkaisu jäi eniten harmittamaan. Jossain oli tästä jo kirjoitettukin, mutta mahtavaa se naishahmojen runsaus elokuvassa, ihan jo pelkästään taustajoukoissa unohtamatta näitä kirkkaimpia tähtiä, kuten Rey, Leia, Zorii, Rose, Jannah ym. :)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 092
  • Kurlun murlun
En ole tavannut olla juuri millään muotoa aktiivinen teemakeskustelujen osalta, mutta uusimman leffan myös tänään nähneenä piti tulla siitä jakamaan ajatuksia. :D

Spoiler: näytä

Totta puhuakseni minulla ei ollut odotuksia sen suhteen, mitä uusi leffa toisi tullessaan. En halua väittää, että koko trilogian loppuratkaisu olisi ollut täysin yhdentekevä, mutta The Last Jedin jälkeen vähän jo heitin hanskat tiskiin ja olin että aivan se ja sama mitä tapahtuu, mössöksi varmaan menee kuitenkin. Niin tönkkö kuin uusi trilogia onkin mielestäni ollut, olisin kuitenkin mennyt katsomaan uuden leffan vähintään sen perusteella, että ainakin tiedän sitten, mistä on puhe. Ja loppujen lopuksi Star Wars on kuitenkin Star Wars, möh. :D

Spoilaannuin elokuvasta myös sen osalta, että vanha kunnon Palpatine on taas mukana, tosin se oli minulle epäselvää, millä asteella tämä läsnäolo tapahtuisi. Helpointa olisi ollut jättää hahmo vain ääneksi päässä, mutta tavallaan kivaa, että tästä nähtiin myös fyysinen versio. Toisaalta lieneekö se kovin helppoa vain nielaista, että Palpatine olisi koko ajan ollut kaiken takana ja vain Snokeakin pitänyt esillä keräilyfiguurin tavoin. Snoke oli kuitenkin sen verran yhdentekevä, että ihan kiva sinänsä tuo twist.

Rey Palpatine tuli itselleni täysin yllätyksenä ja olin vähän että aha, no niinpä tietenkin. :D Tavallaan kyllä pidin siitä ratkaisusta ja sen tuomista identiteettikriiseistä, ja olinkin vähän ollut valmis toivomaan, että Rey siirtyisi pimeälle puolelle... Lähellä kävi, mutta äh. Lopun Rey Skywalker sai minut kyllä vähän pyörittelemään silmiä. Skywalkerius on sitten näköjään kokemuskysymys? Toki Rey oli Leian kanssa lämpimissä väleissä, mutta samaa nyt ei juuri voi sanoa Lukesta, ja siksi se loppujulistus oli vähän öh, vaikkakin sen haistoi kaukaa tulevaksi. Toki voidaan myös miettiä sitä, että Ben siirsi oman elämänvoimansa Reylle, mutta voi pojat, miten tehokas toisenlainenkin loppu olisi voinut olla... Rey olisi voinut uhrata itsensä ja siten osoittaa olevansa perimältään sith mutta sydämeltään jedi, ja Ben puolestaan olisi voinut viedä matkansa päätökseen sillä, että olisi tuonut Reyn ruumiin takaisin ja lähtenyt sitten toisaalle etsimään itseään. Ai että, jos se olisikin ollut Ben, joka olisi vienyt Tatooinelle valomiekat ja sitten esittäytynyt vihdoin ja viimein itsenään Ben Skywalkerina. Ah, tämä vaatinee vähän fix it -fanifiktiota. ;D

Reyn kamala mary sue -imago on ollut minulle aina vähän ongelma, ja ehkä sekin, etten yksinkertaisesti pidä kyseisestä hahmosta. Kuten Kosmik totesi, Chewbaccan "kuolema" olisi ollut imagosärön kannalta aika mehukas ja vielä ehkä korostanut Reyn epävarmuutta ja pelkoa, joiden avulla tämä olisi ollut helpompaa houkutella pimeän puolelle. Okei, kiva silti että Chewie säilyi elossa. Ryhmähengen ja yhteistyön jalon merkityksen alleviivaaminen oli sekin vähän omituista, sillä minusta vähän tuntuu, ettei tuo päätrio Rey, Finn ja Poe edes pelaa niin hyvin yhteen kuin antavat ymmärtää. Reyn ja Poen välillä kilisee jääkalikoita ja Finn jotenkin yrittää pitää pakkaa kasassa. Lisäksi vallan veikeää, että Finnin kiinnostus Reytä kohtaan sivuutetaan ihan kokonaan sen jälkeen, kun tämä kerran meinaa lipsauttaa ajatuksiaan Reylle. Tuli sekin arkki melkein hienosti päätökseen. :D Tykkäsin kyllä siitä, ettei selkeitä pareja oikeastaan syntynyt. Toisinaan avoimuus herättää enemmän mielenkiintoa.

No joo, tähän liittyen sen verran, että minulla on vakaa viehtymys antisankareihin, ja Kylo Ren ehkä olikin koko elokuvan mielenkiintoisinta antia. Renin ja Reyn välinen yhteys ja sen sellainen hömppä oli välistä vähän cringe, mutta pieni shippaaja minussa oli kyllä jollain ihme tavalla vähän jeejee sen suudelman kohdalla. xD Tosin saman tien se oli sitten RIP Ben, plääh. Hienosti toteutettu kohtaus kyllä. Mutta kyllä sen huomaa monessa asiassa, että Disneyllä on kaikkitietävät näppinsä pelissä.

Kääntäminen Star Warsin kaltaisessa scififantasiasoosissa ei ole helpoin mahdollinen homma ja nielenkin mukisematta TIE-alukset ja X-wingit sellaisinaan. Artoota sitten en käsitä vähäisimmissäkään määrin, enkä Threepiota. Siis ihan oikeasti. Sen, joka antoi noiden mennä läpi sietäisi saada monoa työstään. Herää kysymys, että onko kääntäjä itse koskaan perehtynyt SW:hen vai täh. :D

Tuntuu että olen lähinnä tänne nyt vain kitissyt, joten ehkä pitäisi sanoa jotain positiivistakin. Sitä mieltä kyllä olen, että vaikka uusin trilogia olisikin vähän sinne päin, visuaalisuus on täysi kymppi. Asiat, miljööt ja hahmot näyttävät ja kuulostavat juuri siltä miltä pitääkin. <3 Mukavaa myös tuo naishahmojen lisääntynyt läsnäolo. Tippa meinasi tulla linssiin sekä viimeisen taistelun jedit ovat kanssani-kohdassa sekä ihan lopussa Tatooinella tutun talon näkyessä. ;__; Soundtrackista tykkäsin myös ja yritinkin etsiä yhtä tiettyä musiikkia netin syövereistä, mutta ehkä pitää vielä odotella pieni tovi, että sävellyksiä alkaisi kunnolla ilmaantua esimerkiksi Youtubeen.

Tiedä häntä sainko puklattua ulos kaiken päässäni pyörineen, mutta varmaankin jään seuraamaan tätä keskustelua. ;D Sanotaan yleisenä tuumintana, että disneymäisyys paistoi vähän läpi, mutta olisi se voinut huonompikin päätösosa olla.
« Viimeksi muokattu: 18.12.2019 20:47:47 kirjoittanut Ayudara »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Rosmariini

  • Tulesta syntynyt
  • ***
  • Viestejä: 780
  • Created by fear
Tulenpa lisäämään oman lusikkanikin tähän soppaan. :D Kävin katsomassa tämän myös jo eilen, mutta leffan jälkeen lähdin kaverille, jossa sitten käytiin erilaisia keskusteluja tähän leffaan liittyen usean tunnin ajan. Näin jälkikäteen ajatteluna se oli oikeasti tosi fiksu päätös, koska tuntuu että tästä on internetissä ihan mahdotonta keskustella rakentavasti (Fini poislukien. ;)) Rakastan Star Warsia, ja erityisesti nämä uudet leffat ovat olleet minulle tosi tärkeitä esim. oman kirjoittamiseni kannalta, ja nykyinen pääprojektini ei ainakaan olisi olemassa nykyisessä muodossaan ilman näitä uusia leffoja. Siksi minua harmittaa aina kovasti se, miten negatiivinen Star Wars-fandom on kokonaisuudessaan. Toki on positiivista, että elokuvat herättävät keskustelua ja tunteita - se kertoo siitä, että ne ovat ihmisille tärkeitä. Siitä huolimatta netissä oleva keskustelu on tosi alleviivaavaa ja tunnesävytteistä ja tuntuu pohjautuvan lähinnä vastapuolen argumenttien aggressiiviseen vähättelyyn tai sitten henkilökohtaisuuksiin menevään mollaamiseen. Se on tosi iso harmi, koska olisi oikeasti tosi kiva käydä keskustelua myönteisemmän kautta sen sijaan, että aina lähdetään liikkeelle siitä, mikä oli huonoa ja p*skaa ja hirveää.

Mutta. Tässäpä mielipiteeni elokuvasta! Jälkikäteen minulle jäi päällisin puolin hyvä fiilis (ellei tuota nettikeskustelun aiheuttamaa lannistusta lasketa). Parasta tässä oli ehdottomasti audiovisuaalinen toteutus, tietyt taustalla olevat tarinankaaret ja muutaman näyttelijän aivan ilmiömäinen suoritus. Tahdituksessa ja käsiksessä olisi tosin ajoittain voinut olla parantamisen varaa erityisesti ykköspuoliskon kohdalla. Olen monesta jutusta samaa mieltä Kosmikin ja Ayudaran kanssa. Alla spoilereita:

Spoiler: näytä
Mitenköhän tätä kommenttia lähtisi kirjoittamaan. No. Aloitan positiivisesta, koska pääosin kuitenkin pidin tästä elokuvasta (vaikka en ehkä ihan yhtä paljoa kuin Last Jedista).

Tykkäsin:

- PALPATINE. Palpatine on toki jo aiemmissa leffoissa aivan ilmiömäinen pahis, mutta tämä elokuva vain kruunasi hänen pirullisuutensa! Jokaista Palpatine-kohtausta oli ihan mieletön ilo katsoa. Sisäinen esteetikkoni vain kuolasi sille, miten hienosti nämä kohtaukset oli toteutettu, Palpatinen uudesta ulkonäöstä valtaistuimen ja sith-palatsin estetiikkaan valtavine patsaineen ja salamoineen. Audiovisuaalinen kombo näissä oli myös aivan loistava, ja yksi koko leffan pysäyttävämpiä kohtauksia oli kieltämättä se, jossa Palpatine ampuu niitä supersalamoita hyvisten laivaston kimppuun. Tästä tuli ihan mieleen se TLJ:n laiva-kamikazekohtaus äänisuunnitteluineen. MUTTA. Kun päästään yli tästä hehkutuksesta, päästään Palpatinen suunnitelmaan.

Mainitsin jo tuolla aiemmassa viestissäni siitä miten olen jo TFA:sta saakka vähän uumoillut sitä, että tässä on taustalla joku isompi paha, joka nyt TLJ:n ja Snoken kuoleman myötä vain vahvistui. Ja nyt se sitten vahvistettiin virallisesti. Omia teorioita on aina kiva nähdä tulevan todeksi. Mutta ai että, miten paljon ajatuksia tuo Palpatinen suunnitelma herättikään! Tämä todella sitoi yhteen aiemmat kahdeksan leffaa ja tässä oli upeita kaikuja menneisyyteen. Kaverin kanssa eilen mietittiin pitkät pätkät sitä, miten kauas Palpatinen suunnitelma todella ulottuu. Laitan huomioita tästä ranskiksiin koska näitä tuli niin hiton paljon:

  • Nyt jälkikäteen ajateltuna, totta kai Palpatine oli elossa kaiken tämän aikaa. Hänhän oli koko galaksin keisari. Jos rakentaa sellaisen imperiumin, tuntuisi typerältä, ettei laskisi sitä jonkun varaan sen jälkeen, että se mahdollisesti tuhoutuu. Palpatinella oli varmasti jo tässä vaiheessa jokin jatkosuunnitelma imperiumin säilymiseksi ja uudelleensyntymiseksi Ensimmäisen ritarikunnan muodossa. Ja totta kai, jos hallitsee koko galaksia, miksei hallita sitä ikuisesti? Uskon siis, että Palpatinella on jo ennen keisariksi tuloaan ollut lapsi tätä imperiumin jatkumista ajatellen, tai sitten tämä on syntynyt esim. koeputkesta Snokejen sun muiden tapaan. Kun Palpatinen oma lapsi ei ole halunnut ottaa valtaistuinta itselleen, mantteli on vain siirtynyt eteenpäin Reylle.
  • Palpatine sanoi, että hänessä elävät kaikki sithit jotka ovat koskaan eläneet, ja ne siirtyvät edelleen seuraavaan hänen seuraajansa tappaessa hänet. Tämä voisi selittää sen, miksi on aina vain kaksi sithiä, master and apprentice, vs. monta jediä. Mestari on aina se, joka kantaa sen hetkistä "sithien olemusta" ja se siirtyy siitä edelleen seuraajaan. Kaverini esitti tällaisen teorian, että oikeasti kaikki sithit jotka ovat koskaan eläneet, ovat olleet inkarnaatioita Palpatinesta. Ja tämä toki selittyisi sillä, että sama "olemus" vain siirtyy edelleen seuraavaan. Liittyen edelliseen kohtaan siitä, miten Palpatine haluaa elää ikuisesti. :"D
  • Palpatine ja Skywalkerit! Palpatine oli kyllä hemmetin vihainen Anakinin petoksesta, että yritti kostaa asian tämän lapsille ja vielä lastenlapsillekin. Nyt käy taas Kyloa niin sääliksi. Tällä ei todella ollut missään vaiheessa edes kunnolla vaihtoehtoa, sillä Palpatine yritti käännyttää tätä puolelleen jo lapsesta saakka. Korostaa entisestään sitä, miten paha hahmo Palpatine todella oli.

- REY: hän on minusta aina ollut mielenkiintoinen hahmo. En olisi itsekään ollut osannut odottaa tuota Palpatine-sukulaisuutta, ellen olisi törmännyt muutamaan leakkiin jo etukäteen. Nyt kun se kuitenkin tuli ilmi, se selittää todella hyvin sen, miksi Rey on aina ollut niin älyttömän voimakas. Vielä tässä elokuvassa se korostuu entisestään. Reyn hahmo oli mielestäni tässä hyvin käsikirjoitettu ja hänen kamppailuaan pimeyden kanssa oli tosi mielenkiintoista seurata. Reyssä oli tässä elokuvassa etenkin tosi paljon patoutunutta vihaa ja epätoivoa, joka tuli ilmi tosi monessa kohdassa: Reyn ja Kylon kaksintaistelut, joista erityisesti siinä vesitaistelussa (jossa oli muuten aivan upea koreografia), Rey oli selkeästi hyökkääjän roolissa ja Kylo puolusti, yrittäen saada Reytä jopa lopettamaan ja luovuttamaan moneen otteeseen, kun käy ilmi, ettei Rey voisi kumminkaan voittaa, Reyn puheet kostosta Palpatinelle (ja Finnin huomio siitä, miten Rey ei enää lainkaan kuulosta itseltään), Reyn force visionit itsestään keisarinnana, sekä Force lightning ja Chewbaccan näennäinen kuolema (tähän välihuomiona, olisi tosiaan ollut siistiä, jos Chewie olisi oikeasti kuollut, ja tämä olisi syössyt Reytä entisestään pimeyteen - mutta ei niin tietenkään voi tehdä, koska Disney ja Chewie. ::)). Sinällään siis tässä haaskattiin tosi potentiaalinen tarinankaari jättämällä Rey niin puhtaasti hyvikseksi lopussa. Kuten Ayu ja Kosmik jo aiemmin tuolla mainitsivat, olisi ollut kiva nähdä hyvisten puolelta lisää uhrauksia. Kaverini oli eilen ihan sitä mieltä, että leffan olisi pitänyt loppua siihen, että Rey ottaa valtaistuimen vastaan pelastaakseen muut ja näin saataisiin hyviksille paljon katkeransuloisempi loppu (mun pitää kirjoittaa tästä joku ficci.) :"D. Muutoin kyllä tykkäsin Reyn hahmon toteutuksesta ja sisäisestä kamppailusta.

- KYLO / BEN: AH. MY CHILD. En edes tiedä, missä aloittaa tämän suhteen. Kylo Ren / Ben Solo on suosikkihahmojani ikinä. Oli kaksi asiaa, joita kaipasin tältä elokuvalta: Kylo Renin redemption ja palaaminen valoon, sekä hänen ja Reyn välisen suhteen käsittely. Koska näistä molemmat tapahtuivat - ja pitkälti sillä tavalla, mitä osaisinkin odottaa, olen nyt aika tyytyväinen. ♥

  • Redemption arc: tämä oli ihan yhtä täydellisyyttä. Tykkäsin siitä, miten tämä toteutettiin hitaasti, ja leffan alussa Kylo oli vielä selkeästi Ensimmäisen ritarikunnan yksinvaltias. Jo tällöin kuitenkin näki että hän on aivan hajalla ja rikkinäinen maski kuvasti aika hienosti sitä, miten hän hädin tuskin pysyy kasassa sen naamionsa alla. Sitten vielä se, että Palpatine käski Kylon tappaa Reyn. Oli aika itsestäänselvää, ettei Kylo koskaan pystyisi tekemään niin. Joka kerta kun Kylo näki Reyn, hänen suojamuurinsa rakoilivat entisestään, joka kulminoitui sitten lopulta tähän upeaan kohtaukseen vanhalla Kuolontähdellä. Hanin ja Kylon jälleennäkeminen oli yksi tämän leffan hienoimpia kohtauksia ja POETIC CINEMA koska tämä oli lähes täydellinen peilikuva The Force Awakens-elokuvan Hanin kuolemasta, ja koen, että oikeasti tässä kohdassa elokuvassa nähtiin itse "The Rise of Skywalker". Kylon redemptioniin tosi tärkeässä osassa olivat hänen vanhempansa, koska yksi tärkeimmistä syistä, jonka vuoksi hän kääntyi pimeälle puolelle oli se, että hän koki tulleensa lapsena laiminlyödyksi ja uskoi, etteivät hänen vanhempansa rakastaneet häntä. Täysin valheellista tämä ei toki ollut - Leia ja Han olivat ajoittain huonoja vanhempia kiireineen ja myös sen vuoksi, että he eivät kenties kunnolla osanneet käsitellä Benin force-sensitiivisyyttä. Snoke/Palpatine kuitenkin teki tässä suurimman tihutyön ja ehkä paljastamalla Kylolle sen, että oli kaikkien noiden identiteettien takana, Palpatine myös teki itselleen karhunpalveluksen, sillä ilman tätä tietoa Kylo olisi ehkä jaksanut vankasti vielä uskoa siihen, että hän ei ollutkaan pelkkä nukke itseään paljon isommassa pelissä. Ja ah, miten loppukohtaukset sitten menivätkään. Hihkuin ilosta oikeastaan koko leffan loppuajan joka kerta kun Ben Solo nähtiin ruudulla, sinisine valomiekkoine kaikkineen. Olen niin ylpeä ♥
  • Kylo ja Rey. Nämä kaksi. Olen vähän sanaton. Olen ollut Kylo/Rey-parituksen ystävä jo pitkään ja olin niin tyytyväinen siitä, miten tämä todella lopulta toteutettiin. Tätä on tosi vaikea selittää ilman, että lähtee avaamaan kahta aikaisempaa elokuvaa ja niissä ilmi tulleita nyansseja, joten kommentoin nyt ehkä lyhyesti vain kaikkea, mistä tykkäsin tässä. Olen jo tosi pitkään uskonut siihen, että Kylo ja Rey ovat jotenkin "kosmisesti yhteydessä" toisiinsa sen sijaan, että Snoke loi Force-yhteyden heidän välilleen TLJ:ssä, kuten hän väitti. Väitin jo silloin, että yhteys on jo ollut olemassa, mutta Snoke ehkä vain vahvisti sitä tietämättään. Nyt kun kävi ilmi, että heidän kykynsä todella jakautuvat Voimassa, eikä Palpatine tiennyt tästä etukäteen, tällekin tuli vahvistus. Muita kohtauksia joista tykkäsin: Reyn ja Kylon duel vanhalla Kuolontähdellä ja se, että Rey parantaa Kylon sen sijaan, että antaa tämän kuolla - ja että Ben myöhemmin tekee Reylle samoin. Lopun suudelma oli aivan ihana ja parasta tässä oli se, että näimme Benin hymyilevän ensimmäistä kertaa ikinä. Ja se, että Rey nimenomaan aloitti tämän suudelman, joka vahvistaa sen, että myös Reylla oli tunteita Beniä kohtaan, ei vain päinvastoin. Ja toki sille tuli vahvistus myös siinä, että Rey halusi jo TLJ:ssä tarttua Benin käteen - mutta nimenomaan Benin, ei Kylon. Joka tapauksessa, OTP:ni on nyt canon (virallisestikin), joka on aika tyydyttävää.
  • Benin kohtalo: tämä herättää ilmeisesti netissä aika kahtiajakautuneita tunteita. Tämä on toisaalta tosi hassua, koska seuraan tosi monta Kylo Ren / Reylo-aiheista tiliä esim. Twitterissä, ja siellä valtaosa näyttää olevan pettynyt tähän lopetukseen siitä syystä, että Ben kuoli. Minusta se oli taas aina aika odotettavissa, sillä vaikka Kylo oli aika selkeä antisankari ja lopussa hyvis, Disneyn elokuvat ovat aivan liian mustavalkoisia siihen, että hänen olisi voitu antaa elää ja jatkaa elämäänsä Resistancen joukoissa sen jälkeen, että hän on johtanut organisaatiota joka on käytännössä tarinan iso pahis. Pettymys monilla kumpuaa ilmeisesti siitä, että redemption through death on Star Warsissa aika kulutettu trope ja Skywalkerin tarinan "surullisesta" päätöksestä. Minusta tämä ei kuitenkaan ollut pelkkä tragedia, vaan pikemminkin katkeransuloinen loppu. Rey kuitenkin otti Skywalkerin nimen itselleen ja varmasti sitä kautta kantaa Beniä mukanaan loppuelämänsä ajan (vaikka ehkä vähän petyinkin siihen, ettei Benin Force Ghostia nähty Tatooinella. :() Samaten en ihan tajua tätä vallitsevaa diskurssia siitä, miten Rey on lopulta yksin hiekkaplaneetalla aivan kuten leffojen alussa. Ööh, eihän hän nyt varmaan Tatooinelle muuttamassa ole? Todennäköisesti hän nyt on vain siellä käymässä ja palaa sitten sinne, missä ikinä onkaan ollut. Muutenkaan yksinäisyys ei ole aina paha juttu: Rey ehkä kaipaa sitä tämän kaiken jälkeen, jos se auttaa häntä parantumaan.

Petyin:

- ROSE. Anteeksi mitä? Tämä oli kyllä pettymys. Rose oli niin lupaava uusi hahmo TLJ:ssä, mutta tässä hänellä oli ehkä viisi repliikkiä. Kaiken lisäksi hänen ja Finnin orastavaa suhdetta ei käsitelty millään tavalla, ja joka kerta kun hän puhui Finnin kanssa, näiden välit vaikuttivat olevan jotenkin kireät. Tämä on erityisen ikävää siksi, kun tietää miten huonoa kohtelua Rosen näyttelijä on saanut (joutui esim. terapiaan nettitrollien vuoksi). Olisi ollut kiva että tätä olisi käsitelty edes vähän, vaikka lauseella tai kahdella. Nyt se jätettiin vähän leijumaan ilmaan ja loppufiilis ei tosiaankaan ollut positiivinen.

- TAHDITUS: Tämän olisi voinut toteuttaa paremmin. Etenkin elokuvan alkuosa oli yhtä kilpajuoksua paikasta toiseen ja hengähdystaukoja ei hirveästi ollut. Uusia hahmoja ja paikkoja esiteltiin hengästyttävällä tahdilla. Tämä olisi voinut toimia paljon paremmin siten, että olisi keskitytty vanhoihin hahmoihin ilman niin paljoa hyppelyä paikasta toiseen. Tällöin olisi tullut myös selkeämmät tunnelataukset, kun nyt monet käänteet tuntuivat ihan latteilta, kun ei ollut minkäänlaista tunnesidettä näitä paikkoja tai henkilöitä kohtaan.

- DIALOGI: Yksi tämän leffan murheenkryyneistä. Hirveästi kunnon keskusteluja tässä ei käyty. Valtaosa dialogista selitti jotakin ympärillä tapahtuvaa tai oli hyvin pintapuolista ja juustoisaa. Välillä tämä meni jo hiukan cringen puolelle. TLJ oli paljon selkeämmin dialogipainotteinen elokuva ja siksi tykkäsinkin siitä niin paljon. Tässä aika paljon kierrätettiin samoja, vanhoja fraaseja ja mieleeni ei jäänyt oikeastaan yhtään hyvää keskustelua.

- LUKEN PALUU: Kaverini eilen sanoi, että TLJ:ssä Yodan paluu oli todella pysäyttävä, koska se oli niin odottamaton. Tässä kuitenkin näitä vanhoja hahmoja tuotiin takaisin / eloon niin kiihtyvällä tahdilla, ettei se enää yllättänyt oikeastaan ollenkaan. Han Solon paluun ymmärsi tässä tosi hyvin, koska se oli selkeästi Benin omastatunnosta kumpuavaa ja sopi hyvin kyseiseen kohtaukseen. Luken paluu oli tässä vähän tarpeeton ja tuntui olevan silkkaa fanservicea.

Kysymyksiä:

- Mitä Finn halusi sanoa Reylle, ennen uppoamistaan hiekkaan? Tosi moni on tästä sanonut, että Finn mukamas olisi halunnut tunnustaa olevansa ihastunut Reyhin, mutta olen tästä skeptinen monestakin syystä. Näyttelijät ovat moneen otteeseen haastatteluissa sanoneet, että Finn ja Rey ovat vain kavereita, ja kummallakin on kiikarissa joku muu (Finnillä Rose/Jannah?? ja Reylla selkeästi Ben). Elokuva nyt vähän vahvisti tämän muutenkin. Uskon että se, mitä Finn halusi sanoa oli a) kiitos Reylle siitä, että tämä on ollut niin hyvä ystävä, b) Finn tiesi Reyn olevan Palpatine, ihan kuten Leiakin, ja c) Finn halusi kertoa Reylle siitä, että hänelläkin on alkanut olemaan "fiiliksiä" Voiman suhteen. Tämä jälkimmäinen olisi näistä mielenkiintoisempi, koska leffassa aika selkeästi tuotiin esille sitä, että Finn on myös jollain tapaa Force sensitive kaikkine tuntemuksineen.

- Knights of Ren??? Nämä jäivät kyllä itselleni ihan auki. Olen seurannut kuitenkin jonkin verran näitä sarjiksia, jonka ansiosta sieltä on käynyt ilmi, että Renin ritarit saattoivat olla näitä Kylon matkaan Luken temppelistä lähteneitä jedioppilaita, jotka yhdessä kääntyivät Lukea vastaan, koska uskoivat Luken yrittäneen tappaa Kylon. Tässä nämä nyt jäivät tällaisiksi geneerisiksi taustapahiksiksi joita ei selitetty oikeastaan millään tapaa. Miksi he seurasivat Kyloa ja keitä he todella olivat? Ja miten he pääsivät sinne Palpatinen planeetalle, ja miksi he kääntyivät tuosta vain Kyloa vastaan, jos olivat olleet tälle niin tärkeitä?

Tässä elokuvassa tosiaan oli ehkä vähän liikaa kaikkea, ja se oli melko riskitön. Hesarin arvio olikin että kyseessä oli "turvallinen" elokuva, ja sitä tämä tosiaan oli. Tästä olisi varmasti saanut todella loistavan jollain ihan pienilläkin muutoksilla. Vaikuttaa siltä, että J.J Abrams yritti miellyttää tällä vähän kaikkia eikä siksi onnistunut parhaalla mahdollisella tavalla. Mielestäni olisi pitänyt vain rohkeasti viedä tarinaa eteenpäin välittämättä siitä, mitä jotkut vihaiset fanboyt netissä huutavat. Vihaajat aina tulevat vihaamaan,ja SW:n kaltaisessa massiivisessa saagassa lipputulot joka tapauksessa kattaisivat elokuvaan menneet kustannukset riippumatta siitä, boikotoivatko jotkut tietyt ryhmät elokuvaa vai ei. ::) Tämä nyt siis oli pienoinen pettymys tältä kantilta, vaikka muuten tykkäsinkin.

Mutta eipäs tässä sitten muuta näillä näkymin. Nyt voisinkin tästä ehkä rustata pari fanivideota tai fikkiä. 8)


i think if i gave you my heart, you would treat it tenderly.

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 336
  • Lunnikuningatar
Täytyy tähän alkuun kommentoida, että mulla on erityisesti historiaa vanhan Extended Universen puolella ja alkuperäinen Thrawn-trilogia (eli siis se, joka sijoittuu aikaan muutama vuosi alkuperäisen trilogian jälkeen) on ollut n. 15 vuoden ajan kaanonini siitä, mitä episodien 4-6 jälkeen tapahtui. Se on ehkä suurin syy siihen, miksi päässäni on edelleen kaksi isoa, erillistä aikalinjaa, enkä usko, että uudet leffat tulevat koskaan täysin syrjäyttämään tätä mulle "oikeampaa" Luken, Leian & kumppaneiden tarinaa. (Esimerkiksi: Hanilla ja Leialla on kaksoslapset, Lukesta tuli jedimestari ja hän menee naimisiin entisen Keisarin kouran, Mara Jaden, kanssa jne.) Ei myöskään ole liioittelua sanoa, että kun olin tosi masentunut yliopiston toisena ja kolmantena vuonna, alkuperäisen trilogian katsominen uudelleen ja uudelleen pelasti henkeni, koska se oli sitten se fantasiamaailma ja fandom (Sherlockin ja Doctor Who:n lisäksi) johon pakenin. Star Warsit merkitsevät siis minulle erittäin paljon. Luin myös lapsena ja teininä ihan kaiken Star Wars -kirjallisuuden, sarjakuvat yms mitä käsiini sain, vaikka perheeni oli ne kieltänyt. :P Ja KotOR-pelisarja oli yksi lempijutuistani 22-vuotiaana, kun ostin ensimmäisen oman pöytäkoneeni. :D (Voisikin pelata sen taas läpi, hmm-mm.)

Kirjoittelen tähän jotain ajatuksia uudesta trilogiasta, kun viimeinen leffa on vielä näkemättä. Menen katsomaan sen 28.12, joten sitten nähdään, että mitä olen mieltä. Pelkään kyllä pettyväni, koska en ole aiemmin hirveästi perustanut J. J. Abramsin tavasta kertoa tarinoita, ja olen kuullut, että leffassa yritetään kovasti lepytellä TLJ:n jäljiltä tulistuneita faneja. Mutta ehkä on hyväkin, että odotukset ovat matalalla, niin helpommin sitten yllättyy positiivisesti. Yritän välttää tuota moodrosen nostamaa polaarisuutta ja negatiivisuutta. :D

En suhtaudu uuteen trilogiaan kovin negatiivisesti, ja The Last Jediä rakastin (se oli mielestäni yksi virkistävimpiä leffoja hetkeen!), mutta muutama juttu minua silti vaivaa. Yksi niistä on se, että Finn ja Poe eivät saaneet olla pari, vaikka siihen aluksi vihjailtiin ja näyttelijätkin olisivat olleet mielellään mukana. Sen sijaan romanssi Rosen kanssa tuntui päälleliimatulta ja valjulta, vaikka muutoin pidin Rosen hahmosta ja näyttelijän tekemästä työstä tosi paljon.

Toinen hankala asia on se, ettei trilogiaa ole koordinoitu oikein mitenkään, joten juonikaari ei ole kovin eheä. Esimerkiksi Finn ja Poe ovat jääneet aika sivurooliin, mikä on harmi, koska Finn olisi voinut olla kerrankin tosi tärkeä PoC-hahmo. Toki musta on ihanaa, että saatiin nyt viimeinkin isolle kankaalle naisjedi, mutta mieluusti olisin samalla rikkonut muitakin lasikattoja, kun mahdollisuus oli. Toisaalta Disney nyt haluaa tehdä leffat tosi turvallisesti, joten en sitten lopulta kauheasti odottanutkaan.

Pidän Reystä ja Finnistä ja Poesta tosi paljon. Kylo Renistäkin pidin kovasti siksi, että hän oli pahiksena virkistävä: eksynyt ja ylidramaattinen teini, joka ei oikein itsekään tiedä, mitä tekee, ja on siksi helposti manipuloitavissa. Sikäli odotan hänen meininkejään kolmosleffassa ja toivon, että kehitys ehtii tapahtua huolellisesti rajallisessa ajassa, koska käsittääkseni jonkinlainen redemption arc on tulossa. (Reylosta taas en niin perusta, mutta ei minulla mitään sitä vastaankaan ole, ja onhan Adam Driver tosi kuuma. :P )

Eniten pelkään uuden leffan suhteen sitä, että siinä tehdään tyhjäksi The Last Jedin uraauurtavia ratkaisuja, eikä vastata tärkeisiin kysymyksiin. Toivon, että Luke saadaan vielä nähdä, ja että Carriesta ei ole CGI-animaatiota, koska ainakin TLJ:n jälkeen luvattiin, ettei sellaista tule. Toisaalta toki toivon myös, että Leialle saadaan kaunis loppu, koska hän on minulle rakas hahmo ja Fisher erityisen tärkeä näyttelijä, joka on edustanut tärkeää roolimallia kaksisuuntaisen mielialahäiriön kanssa eläessään ja siitä avoimesti puhuessaan. Mua kiinnostavat hahmoina enemmän Poe ja Finn kuin Rey ja Kylo, mutta koska veikkaan, että heille nyt ei välttämättä kauheasti tilaa jää, niin ihan mielenkiinnolla odottelen myös Reyn ja Kylon meininkejä.

(Ja no, pakko sanoa, että ihan oikeasti Palpatinen kanssa mulla on isoja ongelmia. Lähinnä siksi, että koko 1-6 oikeasti keskittyy siihen, että Anakin on Valittu, joka tuo tasapainon Voimaan, ja se sitten täyttyy Keisarin kuollessa. Siksi mun on tosi vaikea hyväksyä sitä, että Palpatine onkin yhtäkkiä hengissä ja leffan pahis, koska se tavallaan tekee koko 1-6 episodien juonikaaren huipennuksen tyhjäksi ja syö siltä pohjan. Tää on ehdottomasti mun isoin kritiikki, varsinkin kun musta TFA ja TLJ eivät alustaneet / selittäneet Palpatinen paluuta mitenkään. Vanhasta kaanonista ois löytynyt valmiiksi hyytäviä pahiksia, kuten vaikkapa juuri amiraali Thrawn ja musta jedi C'baoth, joista olisi voitu hyvin ammentaa, ja siksi en vaan jotenkin pääse tähän Palpatine-juttuun sisälle, kun se tuntuu tyhjältä ja laiskalta tavalta käsikirjoittaa. Mutta tässä voi kyllä olla taustalla juuri se, että alkuperäinen juonikaari nimen omaan Palpatinen kukistamisesta ja Voiman saattamisesta tasapainoon on mulle todella tärkeä, niin suhtaudun siihen tosi intohimoisesti. :D Ymmärrän hyvin, että joku, jolle vanhat leffat tai vanha kaanon eivät ole niin merkittäviä, ei suhtaudu asiaan yhtä intohimoisesti, ja hyvähän se vain on, jos Palpatinesta tykkää. Tärkeintä, että elokuvat herättävät tunteita, ja makuja on väistämättä monenlaisia.)

Mutta hyviä asioita uusissa leffoissa tiivistetysti: TLJ kokonaisuudessaan!!! Luken hahmokaari ja sen virkistävyys! Leian Voimaherkkyys ja lopun kohtaus, jossa viisas kenraali opastaa pientä kapinallisjoukkoa ja kaikki ovat kokoontuneet yhteen hänen ympärilleen. Rey, joka on ihana ja voimaannuttava naishahmo. Adam Driverin ääni. Rogue One, joka kokonaisuudessaan on mielestäni vähintäänkin yhtä hyvä kuin TLJ (ne ovat jaetulla neljännellä sijalla SW-top-listallani.) Poe, joka on tosi karismaattinen hahmo. Jakkun hienot visuaaliset maisemat. Snoken kuolemaan johtava kaksintaistelu, jossa Rey ja Kylo liittoutuvat. Se, miten Luke voittaa taistelun Reniä vastaan hyökkäämättä kertaakaan. Yodan paluu. Emilia Clarke pahishahmona Solossa ja muutenkin sen leffan onnistunut avaruusseikkailumeno, jonka parissa todellakin viihdyin. (AH! Nuori Lando, 6/5.)

« Viimeksi muokattu: 19.12.2019 15:07:32 kirjoittanut Nevilla »


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.