Ette kylläkään löydä vain listaa siitä, mitä nimiä käytän, mutta eiköhän se siitä. kantani tulee kuitenkin varsin ilmiselväksi; en pidä lempinimistä.
Huumorificeissä - niin vähän kuin niitä luenkin - lempinimet menevät. Jos on kyse kelmificistä, ne kuuluvat sinne. Kelmit vain nimittelevät toisiaan, ainakin minun mielestäni. Jos ei muuta, niin vähintään Kuutamo, Matohäntä, Anturajalka tai Sarvihaara.
En kestä erilaisia hellittelynimiä ja muita sen sukuisia - Hartsa, Hermy, Ronnie, Gin, Dumble, Dracsu, Voldu, Drake jne. Sirre ja Remppa kuuluvat ehdottomasti siihen sarjaan - paitsi jos kyseiset kaksi kiusoittelevat toisiaan niillä nimenomaisilla nimillä. Tai jos James kiusoittelee heitä.
Itse en käytä lempinimiä - Dumbledore on useimmiten Albus, Harry on Harry, Draco on joko itsensä tai sitten sukunimensä, Lucius on vain Lucius, Kalkaros on Severus ja niin edelleen, en aio lähteä listaamaan jokaista hahmoa erikseen. Ja joku tuolla alkupuolella kysyi, kuka kutsuu Hagridia Rubeukseksi - minä teen niin. Toisinaan ainakin.
Ainoa lempinimi, jota todella käytän, on Siriuksen Siiri. Sitäkin vain niissä tapauksissa, joissa Remus tai James puhuu sille. Pidän sitä kelmien sisäpiirivitsinä. Omassa kirjoituksessani / puheessani en lempinimiä käytä edes oikeista kavereistani, miksi siis kirjojen hahmoista?
Tässäkin on hyvin erilaisia ihmisiä. Jotkut keksivät lempinimiä lempinimistäkin, jotkut keksivät ehkä yhden lempinimen, toiset pitäytyvät oikeissa nimissä mutta eivät silti inhoa lempinimiä, jotkut taas inhoavat lempinimiä koko sydämestään ja käyttävät oikeita nimiä.
Loppujen lopuksi, monissa tilanteissa, koko nimi ja titteli ja sen sukuiset kuulostavat mahtipontiselta. Puhutteluissa ja esittelyissä varsinkin, eivät niinkään tekstin seassa.
"Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore, Tylypahkan rehtori, Suurtaikuri, Ylihörhö ja Päänoita sekä Noitien neuvoston puheenjohtaja, Merlinin ritarikunnan ensimmäisen luokan arvomerkin omistaja käveli työhuoneessaan."
...Kuulostaa varsin turhalta, eh? Sen sijaan...
"Kuka sinä muka luulet olevasi, vanha papparainen?!"
"Albus Percival Wulfric Brian Dumbledore, Tylypahkan rehtori, Suurtaikuri, Ylihörhö ja Päänoita sekä Noitien neuvoston puheenjohtaja, Merlinin ritarikunnan ensimmäisen luokan arvomerkin omistaja."
"Aijjaa..."
Kuulostaa jossakin määrin huvittavalta ja erittäin mahtipontiselta, eikös? Tosin tuo ei sovi sen nimenomaisen "vanhan papparaisen" luonteeseen, mutta joka tapauksessa.
Varsinkaan -kuten muutkin ovat sanoneet- Ronista ja Ginnystä käytettyjä nimiä en todellakaan ymmärrä. Ne ovat herranen aika jo valmiiksi lyhennettyjä nimiä! Ja toisekseenkin, jos niitä niistä väännettyjä lempinimiä lähtee lukemaan, ne ovat (varsinkin Ronin tapauksessa) pari kertaa pidempiä, joten niitä ei voi perustella edes sanomalla: "Se on lyhyempi ja nopeampi kirjoittaa." Itse käytän näitä Rowlingin valitsemia nimiä Ron ja Ginny, tosin Ginny on toisinaan Ginevra. Ihan vain siksi, että se kuulostaa upealta.
Joskus lipsahdan tosin englanninkielisiin nimiin, varsinkin Severuksen tapauksessa. En ole koskaan pitänyt sen nimen suomennoksesta. Sirius saattaa toisinaan olla Mr.Black, samoin Remus voi olla Mr.Lupin. Mutta nekin ovat niitä "oikeita" nimiä... [size=85]Okei, Lucius on kylläkin Mrs.Malfoy...[/size]
~Dara
[size=50]Woot 0.0 Ei ole todellista. Mistä lähtien minä olen kirjoittanut näin pitkiä viestejä?![/size]