Kirjoittaja Aihe: Itsepuukotus, K-11  (Luettu 1981 kertaa)

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 067
Itsepuukotus, K-11
« : 26.10.2017 21:26:07 »
Nimi: Itsepuukotus
Kirjoittaja: Sokerisiipi
Ikäraja: K-11
Tyylilaji: angst
Varoitukset: itsetuhoisia ajatuksia
Haasteet: Sadonkorjuuetydejä, Inspiroidu musiikista II: Pariisin Kevät – Oveton ovi ja Erilaiset loppuratkaisut

Etydi:

"She lives on a moor in the north.
She lives alone.
Spring opens like a blade there."

Anne Carson, from The Glass Essay

A/N: Tämä on ihan puhdas terapiateksti minulle itselleni vaikeista asioista. Ja pitkästä aikaa kirjoittaminen ei tökkinyt tai tuntunut ylitsepääsemättömältä! Näemmä oli ihan tarpeen pukea näitä ajatuksia sanoiksi.

Itsepuukotus

Sinä aamuna, kun seisoin reunalla
Tunsin näkymättömät hampaat mun kaulalla
Jonkun lähestyvän selkäni takana


(Pariisin Kevät – Oveton ovi)



Olen levoton. Vaellan yksiössäni osaamatta tehdä muuta.

”Mikä on?” kysyt.

”En tiedä”, vastaan. ”On sellainen tunne, että pitäisi tehdä jotakin.”

”Oletko unohtanut jotain?” kysyt.

”En tiedä. En varmaan.” Kuulen ääneni epäröivän sävyn. ”Pitäisi ehkä tiskata.”

”Jos haluat.”

Likaiset astiat ilkkuvat tiskipöydällä. Pelkkä röykkiön katseleminen ajaa minut keittiöstä.

”En jaksa”, sanon häpeissäni. Pitäisi jaksaa. Ne ovat vain tiskejä. Sinä et tee sitä numeroa.

”Ei tarvitse jaksaa. Tiskaat sitten, kun pystyt”, sanot lempeästi.

”Voisin mennä kävelylle”, sanon ja katson ulos. On aurinkoinen päivä. Puistossa on ihmisiä, ja talon ohi kulkee vähän väliä joku. Voisin kävellä jokivarteen ja kuunnella musiikkia. Ihan rauhassa, vailla päämäärää. Jokin minussa kuitenkin vastustaa. Se tarraa rintaani ja puristaa, kunnes silmiin nousee kyyneleet.

”Ei sinun ole pakko mennä ulos”, sanot. Tunnen oloni tyhmäksi, että jonkun pitää sanoa se minulle.

”Mutta kun –” vastustelen. ”Niin kaunis päiväkin ja –”

”Mitä se ketään auttaa, että menet tuonne kävelemään ja voit entistä huonommin?” järkeilet. ”Ole nyt vain ihan rauhassa. Keitänkö teetä?”

”Joo”, sanon helpottuneena. Menet keittiöön ja täytät vedenkeittimen.

”Laitetaan telkkari päälle”, sanot keittimen kohinassa. ”Katsotaan vaikka Frendejä.”

”Joo”, myönnyn.

Kolme jaksoa myöhemmin sinä kysyt:

”Joko on parempi olo?”

Nojaan sinuun ja nyökkään.

”Joo.”

”Hyvä.”


Pyörin sängyssäni, mutta väsymyksestä huolimatta uni ei tule. Musiikin kuuntelu ei auta. Mielessä pyörii noloja ja epämiellyttäviä muistoja ja huolia. Rintakehä on raskas niiden painosta.

”En saa unta”, tuskailen. Vilkaisen kännykkää. 2:27. Hienoa.

”Mm”, mietit. ”Kerro siitä tarinastasi. Mitä seuraavassa luvussa tapahtuu?”

Minä kerron, ja sinä kuuntelet ja välillä esität kysymyksiä. Selittäminen uuvuttaa, kuten varmaan tarkoititkin, mutta tekee se muutakin. Ahdistavat muistot muuttuvat kuvitteellisiksi henkilöiksi ja tapahtumiksi. Ne elävät silmieni takana vielä silloinkin, kun uni vie minulta sanat.


”Vittu, miksi pitää ahdistaa näin paljon?” tuskailen. On vaikea keskittyä. Mikään tekeminen ei pysty hautaamaan pahaa tunnetta alleen.

”Ei sille aina ole syytä”, sanot. ”Joskus vain ahdistaa.”

”No vitun paljon tuokin auttaa!” ärähdän. ”Jos tietäisin, sille voisi ehkä tehdä jotain.”

Sinä naureskelet ja pyörittelet silmiäsi.

”Ai tehdä jotain? No, ahdistushan on siitä hauska kaveri, että siitä ei niin vain eroon pääsekään”, sanot. ”Voit heittää sen ovesta ulos, mutta kun käännät selkäsi, se kiipeää ikkunasta takaisin sisään.”

”Kuinka paljon ahdistaa?” kysyt hetken kuluttua, kun en lämpene vertauskuvillesi. ”Tarvitsetko rauhoittavan?”

”En tiedä”, sanon.

”Kannattaa ottaa”, sanot ja käyt hakemassa minulle tarvitsemani. ”Parempi kolkata se kusipää nyt kuin antaa sille mahdollisuus kunnon paskamyrskyyn.”

”Hyvin järkeilty”, hymähdän ja nielaisen pillerin.


Nojaan käsiini ja itken, vaikka en niin kovaa kuin tahtoisin. Ajattelen naapureitani. En tahdo heitä ovelleni kyselemään, että ketä murhataan, vaikka tiedänkin vastauksen.

Minua. Aina minua.

Sisälläni riehuu lasinsiruista ja veitsistä tehty hurrikaani. Minä en ole mitään muuta kuin kipua ja kärsimystä. Tahdon vain, että se lakkaisi. Nyt ja ikiajoiksi. Mutta se ei lopu. Se myrkyttää minua, kunnes en muista ikinä olleen mitään muuta kuin tätä.

Sinä hierot olkapäitäni ja puhut rauhoittavia korvaani:

”Nyt on tosi tiukka paikka, mutta se ei ole aina tällaista. Tämä menee ohi. Pidä vain kiinni. Pidä lujaa kiinni.”

En pysty parkumiseltani vastaamaan, mutta olen kiitollinen, että olet siinä.

Kuten jokainen aiempi myrsky, tämäkin lopulta tyyntyy. Olen tyhjä ja väsynyt. Päätäni kivistää. Niistän nenäni ja nousen keittämään itselleni lisää teetä.


Kyyneleet kutittelevat poskiani ja minua ahdistaa. Siinä ei ole mitään uutta, mutta muutos on silti läsnä. Jotain on pahasti vialla, ja se pelottaa minua. Katson sinuun tukea saadakseni. Sinä istut vieressäni ja tuijotat seinää. Tunnut vieraalta ja uhkaavalta.

”Auta”, kuiskaan.

”En”, kieltäydyt. ”Sinä et ansaitse apua.”

Ilmeesi on tyhjä ja kylmä. En ole koskaan nähnyt sinua niin. Nojaudut lähemmäs ja tuijotat minua suoraan silmiin.

”Tämä on sinulle oikein”, sanot. ”Olet epäonnistunut kaikessa. Sinulla ei ole enää mitään syytä yrittää olla jotakin muuta, koska hävisit jo kauan sitten.”

Nouset ja venyttelet. Katsot minua halveksivasti ja toteat:

”Ihan sama, vaikka kuolisit.”

Se oli ensimmäinen kerta, kun hylkäsin minut.
« Viimeksi muokattu: 01.11.2017 11:23:32 kirjoittanut Sokerisiipi »

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: Itsepuukotus, K-11
« Vastaus #1 : 28.10.2017 19:45:20 »
Aws, olipa jännä! Tai siis joo. Mä olin eka silleen "vautsi mikä tyyppi, tolleen tukee ja auttaa ja tietää aina mitä sanoa" ja sit vaan lopussa lemppaa. Ja sit tajusin ettei tyyppiä ollutkaan. Tai toki se oli, koska onhan se vaikkei olisikaan, jollain tasolla, mut jäin spekuloimaan, että mitä sitten tapahtui, kun se oikeesti otti ja lähti? Ilmeisesti se....


ITSEPUUKOTUS



Källiä!

En ota kantaa tohon muuhun, ei ole kokemusta kummaltakaan kantilta, olen elänyt varsin suojattua elämää ja omat ahdistuskohtaukseni ovat olleet (armollisen) lyhyitä ja ohi ennen kuin huomasinkaan. Melkein. Mutta joo. Varoituksista huolimatta uskalsin lukea (jee!) ja kannatti, koska tää herättä kovasti ajatuksia ja pisti miettimään monelta eri kantilta :F


Kiitos <3
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Itsepuukotus, K-11
« Vastaus #2 : 28.10.2017 19:58:44 »
Perhana, en ehtiny ekana tähän :D No, kirjoitanpa nyt kuitenkin.

Elikäs oikein oivallisesti olet tässä kuvaillut ahdistusta ja muuta paskaa. Kuten sanoin aiemmin, ihan 5/5. Just tuollaisten ajatusten ympärillä se elämä vain pyörii, ja pienimpiäkin asioita on ihan mahdoton saada suoritettua. Ja sit ne itsesyytökset...

Lainaus
Sisälläni riehuu lasinsiruista ja veitsistä tehty hurrikaani. Minä en ole mitään muuta kuin kipua ja kärsimystä. Tahdon vain, että se lakkaisi. Nyt ja ikiajoiksi. Mutta se ei lopu. Se myrkyttää minua, kunnes en muista ikinä olleen mitään muuta kuin tätä.
Erityisesti tästä kohdasta tykkäsin! Voiko tuota enää paremmin kuvailla?

Tuota "sinää" mä jäin hiukan pohtimaan. Varmaan sä itse tarkoitit sen todelliseksi henkilöksi, josta oli muodostunut kertojan tukipilari, mut mä kuvittelin sen pikemminkin kertojan omaksi sisäiseksi ääneksi, puheeksi itselle. Et kertojalla ois tavallaan tapana puhua itselle sillä tavalla rauhoittavasti aina pahan paikan tullen, ja se on ollut se keino selviytyä. Mutta lopulta sekin turvallinen ääni katoaa jonnekin, eikä enää kuulekaan muuta kuin sitä sairauden kuiskuttelua. Se, mitä "sinä" sanoi lopuksi, on nimittäin just tismalleen sitä kieltä, mitä masennus ja ahdistus haluaa saada ihmisen kuuntelemaan.

Toisaalta jos "sinä" olisikin oikea henkilö, hänen käytöksensä loppukohtauksessa saattaisi selittyä myös jonkinlaisella loppuunpalamisella. Onhan se raskasta toimia mt-ongelmaisen tukipilarina. Mutta ei se tietenkään oikeuta tuommoiseen.

Kiitti tästä! Tykkäsin!

Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Vs: Itsepuukotus, K-11
« Vastaus #3 : 30.10.2017 14:31:13 »
Otsikko sai mut kiinnostumaan tästä, se jotenkin on niin kiehtova. Ajattelin eka että tuo sinä on kertojan pään sisällä, mutta sitten kertoja mainitsi, että hän nojaa tähän sinään ja tekee teetä niin ajattelin ai tarkotitkin sen ihan oikeaksi henkilöksi? Ihan tuossa alussa tuo sinä on ihanan tukeva ja tuntuu aina löytävän oikeat sanat, ehkä just siksi ajattelin että se sinä ei olis totta, koska eihän tälläistä täydellistä tyyppiä voi olla olemassa (no tuohon väitteeseen tulee mukaan ehkä omat kokemukseni mutta). Pystyin samastumaan moneen kohtaan tässä, tosiaan hyvin olet ahdistuksen kuvaillut.
 
Loppu oli kyllä aika karu, joka sai mut taas miettimään oisko se sinä kuitenkin tuon kertojan pään sisällä, koska sellasta se ahdistuneen elämä voi ollakki, joskus yrittää itseään alitajuntaisesti auttaa, mutta joskus alitajuntakin kääntyy itseä vastaan kun tuntuu ettei ole minkään arvoinen. Sinäänsä ehkä tykkään siitä vaihtoehdosta enemmän että se sinä on kertojan pään sisällä, koska aika kauhea tuo loppu on kyllä jonkun toisen sanomana. Mutta ehkä siksi tää onkin niin hyvä teksti että lukija saa valita :)

Never underestimate the power of fanfiction

Kineza7

  • ***
  • Viestejä: 308
Vs: Itsepuukotus, K-11
« Vastaus #4 : 31.10.2017 01:08:52 »
Tää oli ihan pirun hyvä! En oo kyllä ihan varma oliko kaksi henkilöä vaiko vain yksi, mut nautin kyllä. Tai no en voi sanoa nautinko, kun tämä nosti vähän tunteita pintaan. Kiitos silti tästä lukukokemuksesta.