Täällähän tämä topic oli! Olin ihan varma, että tämä topic
on olemassa, mutta etsin väärästä paikasta pyöriessäni Mustepullossa.

Hirmuinen palo päästä nyt puhumaan tästä asiasta..
Haluaisin hieman nyt ottaa kantaa aloituksen kysymykseen, mutta myös laajemmin,
miten "muu maailma" suhtautuu ficcikulttuuriin? Fanfictionin juuret alkavat "tunnetusti" 1960-luvulta, mutta edelleen se herättää myös kummastusta ja jopa ennakkoluuloja. Millaiseen suhtautumiseen olet törmännyt netissä tai sen ulkopuolella omaan harrastukseesi tai ficcikulttuuriin yleisesti? Minä olen tässä asiassa hieman tynnyrissä.

Olen vähän puhunut Instagramissani ficcailusta, mutta siihen ei ole juuri juuta tai jaata sanottu, kun seuraajakuntani on tosi pieni, enkä hengaa vaikkapa Twitteriä.
Kun viimeksi kirjoitin tähän topiciin olin ensikertaa näyttämässä ficciäni (tarkemmin ficcejäni lopulta) epäfiniläiselle. Tuo henkilö tiesi ficcaamisestani ja "ficcimaailmasta" ja se meni lopulta ihan ookoo ja jutellaan nykyisin hieman avoimemmin kirjoittamisestani. Olen sittemmin puhunut paljon avoimemmin ficcaamisesta ja kirjoittamisesta, mutta tekstien näyttäminen jäi kertaluontoiseksi, mutta nyt kumppanille heitin puolitosissani voivani näyttää Multicrossoverini "Keittiökatasrofi", joka on täällä Finissäkin. Voisin näyttää sen periaatteessa siksi, että sen on tarkoituskin olla hölmö, mutta ujostuttaa silti.
Tiedän, että kumppanillani on niitä Suuria Epäluuloja ficcaamista kohtaan, kun hänen "ensikosketuksensa" fanfictioniin oli artikkeli, jossa käsiteltiin kamalimmat Game of Thrones -ficit, jossa Ramsay Bolton raiskataan isänsä toimesta, Jon ja Arya harrastavat susihahmoissa zoofiliaseksiä ja en enää muista, mikä se kolmas järkytyksen aihe oli. Hän ei siis lukenut itse ficcejä vaan "arvostelua ficcikulttuurista", joka jätti kai jonkunsortin traumat.

Se on myös hyvin ennakkoluuloinen shippeihin, että kajotaan alkuperäisteokseen (ja samaan aikaan katsoo GoT:sta "fix-it"-videoita, jotka ei ole niin kaukana ficcikulttuurista kuitenkaan). Olen kovasti koettanut opettaa, että ficcaaminen on muutakin kuin Ramsay Boltonin raiskaamista ja zoofiliaakin ja nyt kumppani sitten voisi lukea tuon minun multicrossoverini, mikä voisi olla pieni "portti" siihen, että ficit voivat olla myös hauskoja ja ehkä myöhemmin ujuttaa sille jonkun helpostilähestyttävän shipin ja jonkun vakavemman kuin multicrossoverini.

Ollaan joskus saunassa istuessa pohdittu ficcien shippinimiä, joista se oli ihan äimistynyt, että miksi Bagginshield ?? (Thorin/Bilbo, Hobitti) yms.

Sen vielä ymmärrän, että voi mennä yli hilseen, mutta Jon/Sansakin (Game of Thrones) meni yliymmärryksen, vaikka katsoo nimenomaan niitä fix-it -videoita GoTista Youtubesta, missä myös "kajotaan" fandomiin.

Yritin sitten perustella, että kyseessähän voi olla taktinen liitto yms. eikä niin kovin kaukaa haettua kuitenkaan, mutta ei se ihan lämmennyt.
Minä olen taas innostunut ficcailusta ja kuitenkin olisi kivaa puhua siitä, kun nykyään uskallan, enemmän myös "ei-ficcareiden" kanssa. Jännittää se silti edelleen ja kuumottelee ne ennakkoluulot, yms. En usko, että kumppani kuvittelee minun kirjoittelevan zoofiliaa, mutta sen käsitys silti minun ficcaamisesta saattaa olla aikamoinen...

Vaikka yrittänyt selittää, että kirjoitan ihan kesyjä juttuja. (Ei puhuta siitä, mitä olen kirjoittanut tai suihkupwp-inspiraatiosta KnB:stä joka iski vastikään...

).