Kirjoittaja Aihe: Kanelisuukkoja | k-11, het/drama/romance | 6. luku 4.12.2016  (Luettu 3013 kertaa)

Chuva

  • Mursumarsu
  • ***
  • Viestejä: 656
”Saanko mä kysyä jotain?” Ruby kysyi harkittuaan hetken.
”Saanko mäkin sit kysyä jotain?” Oliver haastoi.
”Sä varmaan kysyt joka tapauksessa”, Ruby huomautti.
Mies hymyili. ”Sittenhän sunki pitäis kysyä, annoin mä lupaa tai en.”
Lausahdus sai Rubyn hymyilemään miltei huomaamattaan.


Nimi: Kanelisuukkoja
Kirjoittaja: Chuva
Ikäraja: k-11
Genre: Het, romance, dramasekametelisoppa. Lasketaanko klise genreksi?
Varoitukset: Kliseitä. Niitä voin ainaki luvata. Jonkin verran esiintyy alkoholin käyttöä. Välillä (esim. heti alkuun) kikkailen huvikseni sosiaalisella medialla.

A/N: Mä oon tän vuoden aikana katsonut tosi paljon videoita youtubesta, lähinnä brittiläisiä vloggaajia ja julkkisten haastatteluja, ja jossain vaiheessa tää tarina vaan kehkeyty mun päähän. Tässä tarinassa tulee näin ollen olemaan paljon keksittyjä julkkiksia ja vloggaajia, sosiaalista mediaa (varmaan) ja sit vaan kaikenmoista draamaa ja romanssia. Aika keveää menoa varmaan luvassa. Jos satut tämän pariin ja tykkäät lukemastasi, niin puumerkin jättäminen piristäisi meikäläisen iltaa! :)


1.luku

Ava Collins @avaccollins • 37m
Kaunis, kaunis Lontooni! Oliko ikävä molemminpuolista?

Ruby Collins @rubycubecollins • 31m
@avaccollins tuskin #MikseiUSAPitänytAvaa

Ava Collins @avaccollins • 24m
@rubycubecollins UK halus mut liikaa takas

Ruby Collins @rubycubecollins • 19m
@avaccollins niin ne sano sulle saadakseen sut nousemaan koneeseen ;)

Ava Collins @avaccollins • 8min
@rubycubecollins aww, kyl mä tiiän että sä oikeesti ikävöit mua

Ruby Collins @rubycubecollins • 11s
@avaccollins täällä on kyllä ollu ihanan rauhalliset 6 kuukautta…

Ruby sulki Twitterin ja laski puhelimensa tummapuisen tikashyllyn reunalle. Hän katseli tyytyväisenä ympärilleen tilavassa olohuoneessa, jonka sileä puulattia kiilsi vielä pesun jäljiltä. Punavalkoinen Daisy seurasi naisen kintereillä hänen ohittaessaan valkoiset nahkasohvat, joista toisen nurkassa makasi kippurassa pieni musta kissa, ja matalan, lasisen sohvapöydän, jonka keskellä maljakossa kökötti lähimmästä kukkakaupasta ostettu punakirjava neilikkakimppu. Keittiössä vastaan tuli ruokakuppiaan nuuhkimassa käynyt mustavalkoinen Jude, joka rapisteli kiireellä kiinni omistajansa jalkoihin.

”Ihmisten aamiaisen aika”, Ruby ilmoitti koirille, jotka napittivat hänen jokaista liikettään tiiviisti. Juden viuhkamainen häntä alkoi heilua toiveikkaasti naisen avatessa keittiönkaapin, ja se istui malttamattomana ihmisen varpaille kallistaen päätään mysliä kulhoon kaatavien käsien puoleen. Ruby ei huomioinut aina nälkäistä esittävän Juden maneereita vaan ujutti jalkansa pois sen alta ja etsi jääkaapista jogurttia.
”Ava tulee kohta kotiin”, hän puheli Judelle ja Daisylle saatuaan lusikan myslikulhoonsa. Daisy heilutti häntäänsä kuullessaan iloisen äänensävyn ja Jude tuijotti edelleen hänen kädessään olevaa kulhoa. Nainen palasi olohuoneeseen ja istui kissattomalle sohvalle. Cody oli ehkä kissaksi pieni, mutta sillä oli pantterin ego. Daisy ja Jude loikkasivat sohvalle hänen viereensä, mutta Ruby ei pelännyt mysliensä puolesta. Jopa ahneuteen taipuvainen Jude ymmärsi olla tulematta Rubyn ja hänen ruokansa väliin.
Hyllylle jätetty kännykkä kilahti viestin merkiksi ja nainen vilkaisi sitä harmistuneena. Miksi hän oli jättänyt puhelimensa niin kauas? Dramaattisesti huokaisten hän nousi taas ylös ja laahasi jalkansa hyllyn luo. Daisy loikkasi lattialle ja tapansa mukaan seurasi uskollinen ilme silmissään Juden jäädessä sohvalle.

Ootko sä varma, ettei se haittaa sua tai Avaa jos mä vloggaan teillä tänään? Molly kysyi viestissään. Viestinsä perään hän oli lisännyt huolestuneen näköisiä hymiöitä. Ruby pyöritteli silmiään ja palasi kännykkänsä ja mysliensä kanssa takaisin sohvalle.
”Molly huolehtii liikaa”, hän kertoi sohvalla odottaneelle Judelle, joka nuolaisi huuliaan. Nainen naurahti koiralle ja työnsi myslikulhonsa sohvapöydälle. Molly lähetti huolestuneita hymiöitä niin tiuhaan tahtiin, että Ruby päätti lähettää ystävälleen ääniviestin.
”Ava sano, että sä voit vlogata ihan vapaasti, ei se sitä haittaa. Varmaan se toivoo, ettet sä kuvaa ihan koko aikaa, mut et sä varmaan niin tekis muutenkaan”, hän äänitti viestiinsä ja lähetti sen parhaalle ystävälleen. Kameran edessä itsevarmuutta tihkuva Molly pelkäsi aina loukkaavansa ystäviensä tunteita, vaikkei siihen useimmiten ollut syytä. Ava ja Ruby osasivat huolehtia rajoistaan ja etenkin Ava oli tottunut kameroihin oman työnsä vuoksi.
Ääniviestiin vastaamisen sijaan Molly soitti. Se ei yllättänyt Rubya.

”Ootko sä ihan, ihan varma, että se on okei? Sä et oo nähny Avaa kolmeen kuukauteen ja sillä on kuitenki ollu paljon stressiä ja ohjelmaa”, Molly aloitti huolestuneella äänellä. Ruby otti kulhonsa taas syliinsä ja alkoi lusikoida jogurtin pehmentämää mysliä suuhunsa ennen kuin se muuttuisi täysin puuroksi.
”Kyllä sä tiedät, että Ava osaa halutessaan sanoa ei. Mä puhuin sen kanssa ennen sen lentoa, eikä sillä ollut mitään sitä vastaan”, hän sanoi suu täynnä ja nielaisi ennen kuin jatkoi, ”Se tietää, että sä osaat vlogata fiksusti ja se on sille oikeasti ihan okei. Sitä paitsi sen PR-tiimi sano, että yleisö rakastaa sitä, kun Ava näkyy välillä sun videoissa, koska se tekee siitä jotenkin inhimillisemmän tai jotain. Eli oikeestaan sä vaan teet palveluksen sille.”
”Mut onks se okei sullekin?” Molly varmisti, kuulostaen nyt jo toiveikkaammalta.
”Tietysti on, mä jopa siivosin sitä ajatellen”, Ruby virnisti vastaukseksi.
”Mä aattelin ekana, etten mä vloggais tänään, mutta ku multa jäi eilinen ja sitä edeltävä päivä väliin, niin…” Mollyn ääni hiipui huokauksen alle.
”Älä vingu siellä, ite sä sen päätit alottaa”, Daisyn ja Juden välissä istuva nainen irvaili. Jude laski päänsä hänen polvelleen ja katsoi häneen vetoavasti vaaleansinisillä silmillään, mutta ei toiveikkaasta ilmeestään huolimatta saanut seuraavaakaan lusikallista.
”En mä vingu”, Molly puolustautui, hänen äänessään oli naurua. ”Hei mä oon kohta siellä, ei kai Ava ehtinyt ennen mua?” hän varmisti.
”Se on matkalla”, Ruby kertoi, ”mä en tiiä, että kuinka pitkän matkan päässä.”
”Mä taisin ehtiä ensin”. Mollyn puolelta kuului etäistä puhetta ja muita ääniä, ennen kuin ovi kolahti ja hän palasi linjalle. ”Päästä mut kohta sisään.”

Ruby työnsi uuden lusikallisen mysliä suuhunsa, laittoi puoliksi syödyn aamupalansa sitten sohvapöydälle ja nousi seisomaan.
”Molly tulee tänne!” hän kujersi koirille korkealla äänellä, saaden niiden ryhdit suoristumaan. Molempien hännät alkoivat heilua villisti ja Daisy livahti ovelle odottamaan Rubyn jatkaessa kimeää sopotustaan, jolla hän sai aina koirat innostumaan. Jude vilkaisi ovea odottavasti ja nousi seisomaan, mutta ei seurannut lajitoveriaan odotusasemiin.
Mollyn painettua summeria Ruby avasi alaoven parhaalle ystävälleen ja jäi sitten odottelemaan tätä eteisen lähettyville. Hän vilkaisi vielä kerran ympärilleen asunnossa ja totesi värikkäillä yksityiskohdilla koristellun, muutoin vaalean kämpän siistiksi.
”Daisy! Kullanmuru, rakas pentuseni, ihana hauvavauva!” Molly alkoi vinkua onnellisen näköiselle koiralle heti Rubyn avattua asunnon oven. Daisy kiehnäsi hänen jaloissaan haltioituneen oloisena ja nuoli hänen käsiään naisen silittäessä sen rintakehää ja kaulaa. Jude katseli tapahtumaan olohuoneesta ja senkin häntä heilui vaivihkaa.
Molly heilautti punertavanvaalean poninhäntänsä selän puolelle ja halasi ruskeatukkaista ystäväänsä nopeasti, ennen kuin jatkoi Daisyn silittelyä ja alkoi houkutella Judea paikalle.

”Kauan sulla nyt vielä onkaan tunteja?” Molly kysyi heidän siirryttyään olohuoneen puolelle. Yhä Daisya rapsutteleva Molly istui Codyn sohvan toiseen reunaan, ja Ruby palasi takaisin mysliensä pariin.
”Enää kolme viikkoa”, Ruby vastasi leveästi hymyillen, ”kahen viikon päästä on kevätkonsertti ja sit vikalla viikolla vaan laulatan niillä jotain kivaa ja kesäistä.”
”Ja sit sulla on loma?” Molly huokaisi unelmoiva katse harmaissa silmissään.
”Jep, aina syyskuun alkuun asti!” kertoi iloisena. Hän oli heidän tehokolmikostaan ainut ”normaalisti” työllistynyt ihminen, ja vaikka hän pitikin laulutuntien pitämisestä ja oppilaistaan, tuntui ajatus lähestyvästä lomasta sangen suloiselta. ”Amy haluaa mennä lauluvastaavaks sinne opiston kesäleirille, niin mun ei tarvi raahautua ees sinne”, hän muisti kertoa perjantaina kuulemastaan ilouutisesta. Jos toinen laulunopettaja ei olisi halunnut leirillä opettamisen suomaa lisäpalkkaa, olisi hän joutunut viettämään puolitoista viikkoa enemmän oppilaidensa kanssa.

”Sithän sä voit tulla mun kanssa sinne Berliiniin”, Molly sanoi tyytyväisen näköisen ja sai vastauksesi nyökkäyksen.
”Ehdottomasti.” Ruby vilkaisi kännykkäänsä sen kilahtaessa ja huomasi Avan lähettäneen ruman selfien itsestään heidän talonsa ulkopuolelta. ”Ava on alhaalla”, hän ilmoitti Mollylle, jonka kasvoilla käväisi taas huolestunut ilme.
”Onko se varmasti ihan okei, että mä oon täällä?” hän varmisti vielä tuhannennen kerran. Ruby puhahti kyllästyneenä.
”Mä itse kutsuin sut tänne, koska Ava halus nähdä sutkin!” hän toisti jo aikaisemmin sanomansa sanat, ”ja sä voit kuvata, kunhan ootat ensin, että se pääsee kaikessa rauhassa sisälle tavaroineen.”
Molly nyökkäsi ja hymy palasi hänen harmaisiin silmiinsä. Nainen oli tehnyt youtube-videoita yhteensä jo reilun kolmen vuoden ajan, arkityönään suunnilleen vuoden ja arjestaan vloggaamista muutaman kuukauden. Ruby ihmetteli vieläkin aina silloin tällöin, että miten ajoittain niin ujo ja herkästi huolestuva Molly oli ylipäätään päätynyt kuvaamaan itsestään videoita nettiin. Niiden tekeminen ja vakaasti kasvava seuraajayhteisö tuntuivat kuitenkin tekevän hänet onnelliseksi, joten Rubylla ei ollut mitään sitä vastaan.

Ovelta kuului rapinaa. Daisy siirsi onnellisen katseensa Mollysta oveen ja kallisti päätään kuullessaan jonkun olevan tulossa. Oven raottuessa koira viipotti salamana paikalle ja alkoi ilosta vinkuen pyöriä ympyrää tunnistaessaan puoliksi sisällä olevan tulijan. Jude katsoi samaan suuntaan ja Avan astuessa asunnon puolelle mustavalkoinen koira loikkasi lattialle ja ryntäsi nuoren naisen luo onnesta ulvahtaen.
Ruby ja Molly seurasivat koiria eteiseen, ja Ruby kiirehti halaamaan siskoaan heti kun tämä oli saanut potkittua designtennarit jalastaan. Ava rutisti siskoaan tiukasti ja nauroi Daisyn ähkiessä mielenosoituksellisesti. Punavalkoinen koira hyppi koulutuksestaan piittaamatta Avan kylkeä vasten samalla kun Jude pörräsi hänen sääriään vasten.
”Kamala sirkus! Mä luulin, että sä puhuit jotain jostain rauhasta”, nainen virnisti kipaistessaan halaamaan vuoroaan odottanutta Mollya.
”Se rauha johtu siitä, ettet sä ollut kotona”, Ruby huomautti katsellessaan hurmiosta räjähtämäisillään olevia koiria. ”Daisy, istu”, hän komensi ylös alas pomppivaa koiraa. Otus totteli vastahakoisen näköisenä vilkaistuaan häntä ensin moittiva katse pähkinänruskeissa silmissään.

”Mahtavaa saada sut takas!”Molly hehkutti ja hymyili leveästi. He kolme olivat aina olleet hyvin läheisiä, joten Avan uran nousukiidon myötä yleistyneet pitkät poissaolot tuntuivat yhä heistä kaikista omituisilta. Ava keplotteli ison lentolaukkunsa eteisestä eteenpäin ja lähti työntämään sitä huonettaan kohti. Daisy nousi reippaasti jaloilleen ja seurasi merkkifarkkuihin ja valkoiseen bleiseriin sonnustautunutta naista häntä viuhtoen.
”On kyllä tosi ihanaa päästä kotiin”, Ava myönsi hymyillen ja katseli ympärilleen olohuoneessa kulkiessaan sen läpi. ”Sä oot sisustanut täällä”, tytön toteamuksessa oli aavistuksen kysyvä sävy hänen osoittaessaan paikkaa vaihtaneita huonekaluja ja uutta sohvapöytää.
”Joo, mulla oli vähän tylsää”, Ruby tuumasi ja kulki sisarensa perässä käytävälle ja tämän huoneeseen, joka oli vastapäätä hänen omaa huonettaan. ”Eikö sulla muka oo enempää laukkuja?” hän huomasi kysyä sisareltaan. Hän oli saanut sellaisen käsityksen, että Ava oli viihtynyt amerikkalaisissa vaatekaupoissa vähän turhankin hyvin.
”On toki, mutta ne tulee perässä joskus ens viikolla”, Ava kertoi työntäessään samalla huoneensa oven auki ja kaatui heti peremmälle päästyään sängylleen tyytyväisen näköisenä. Daisy ja Jude loikkasivat päiväpeiton päälle lupia kyselemättä ja touhottivat pitkään poissa olleen naisen sängyllä kuin vanhatkin tekijät. Ava nousi kyynärpäidensä varaan ja kohotti kulmiaan. ”Poikkeuksesta tuli sääntö”, Ruby vastasi kysyvään katseeseen hartioitaan kohauttaen. Hän oli nukkunut asunnossa yksin ollessaan useimmiten toinen koira jalkopäässään ja toinen kainalossaan.  Joskus Codykin liittyi seuraan.

”Vielä puol vuotta sitten sä olit mulle vihainen, jos mä päästin edes toisen näistä sänkyyni”, Ava muisteli huvittuneena ja rapsutti samalla olkapäätään haistelevan Daisyn kaulaa.
”Mäkin oon saanu viettää täällä monta yötä, kun Rubya on pelottanu olla yksin”, Molly kertoi ja hymyili leveästi Rubyn tönäistessä häntä mielenosoituksellisesti.
”Ei mua pelota olla yksin”, hän väitti vastaan, ”mä en vaan tykkää asua yksin.”
”No nyt sä saat nauttia mun ihmeellisestä seurasta ainakin pari kuukautta, ehkä jopa puol vuotta”, Ava lupasi.
”Onko sullakin oikea kesäloma?” työpöydän edessä olevaan tuoliin istunut Molly kuulosti paheksuvalta.
”Harmittaako alavalinta?” Ava virnuili ystävälleen. Molly pyöritteli silmiään vastaukseksi.
”Ei tietenkään, mut mäki haluaisin kunnollisen loman”, hän selitti kärsivälliseen sävyyn. ”Mä tykkään videoiden tekemisestä, mutta se vie välillä niin paljon aikaa, että ajatus pidemmästä lomasta on aika utopistinen.”
”Joo, kyllä me tajutaan”, Ruby lohdutti ystäväänsä.
”Voisithan sä esittää kipeetä ja karata salalomalle vaikka jonnekin paratiisisaarelle”, Ava ehdotti viattomasti.
”Ja sitten kun se paljastuis, mä voisin nauttia maailman inhotuimman nettipersoonan tittelistä”, Molly torjui ajatuksen. ”Kuulostaa kieltämättä houkuttelevalta.”
”Sit jos joku näkis sut, sä voisit pistää liikkeelle huhua piilossa kasvatetusta identtisestä kaksosesta”, Ava jatkoi suunnitelmaansa ja näytti sangen tyytyväiseltä suunnitelmaansa, ennen kuin vaihtoi aihetta saumattomasti: ”Onko teillä muuten nälkä?”
”Voishan sitä jotain syödä”, Molly kommentoi.
”Mä kyl söin vasta aamupalan”, Ruby sanoi, mutta korjasi lausettaan nähdessään Avan tuiman ilmeen, ”Aina voi syödä lisää.”
   
Hidasteltuaan aikansa naiset päätyivät keittiöön valmistamaan salaattia. Molly oli asian monta kertaa varmistettuaan kaivanut kameran laukustaan ja kuvaillut sitä sun tätä ja vitsaillut yleisölleen Avan ja Rubyn kommenttien säestyksellä, ennen kuin pystytti kuvausvälineensä huoneen seinustalle niin, että sai kuvamateriaalia heidän kokkauspuuhistaan.
”Ette usko, että miten paljon mä oon kaivannu ihan jotain näinki tavallista asiaa kuin ruoan laittaminen”, Ava totesi kurkkua pilkkoessaan.
”Niin, onhan se supertähtenä eläminen ihan hirveetä”, Ruby huokaisi dramaattisesti, ”voin vaan kuvitella, miten kamalaa se on, kun joku haluaa koko ajan tehdä sulle ruokaa ja huolehtia sun kaikista toiveista.”
Ava irvisti siskolleen. ”Idiootti”, hän hymähti, saaden sisarensa nauramaan ilkikurisesti. ”Eikä kukaan halunnut tehdä mulle ruokaa ja huolehtia mun toiveista, vaan mun piti noudattaa tylsän terveellistä ruokavaliota, että jaksoin pysyä tiukassa kuvausaikataulussa tai jotain.”
”Ootko sä sit myynyt jo kostoks kaikki juonipaljastukset ja ostanu niillä rahoilla loma-asunnon Balilta?” Ruby kysyi viattomalla äänellä.
”Kyllä, ehdottomasti. Mä sain kympin jokaisesta paljastetusta juonenkäänteestä”, Ava vastasi kasvot ilmeettöminä ja vilkaisi sitten äkkiä Mollyn kameraa muistaessaan sen olemassaolon. ”Käykö, ettet laita tota sinne? Kaikki ei tajuais välttämättä vitsiä”, hän pyysi ystävältään, joka hänkin kääntyi katsomaan samaan suuntaan.
”Tietysti! Sitä paitsi mä varmaan teen tästä sellaisen nopeutetun koosteen, jonka taustalla soi jotain musiikkia. Te ootte toki katsojien mielestä kiinnostavia, mutta tuskin kukaan kuitenkaan jaksais kattoa meidän kokkauspuuhia hirveän pitkään”, Molly rauhoitteli, saaden Avan hienoisesti jännittyneen ilmeen rentoutumaan.

”Kiitti”, hän näytti helpottuneelta. ”Ihmiset ja lehdistö ottaa usein kaikki mun vitsitkin niin ärsyttävän tosissaan, että pitää koko ajan vähän varoa mitä sanoo.”
”Ei huolta, näissä videoissa sun ei tarvi varoa sellasta”, Molly kiirehti kertomaan, pelästyen ilmeisesti taas ajatusta siitä, että Ava ajattelisi hänen välittävän vain videoistaan. ”Mä kuvaan näitä arkivideoitani varten aina vähän ylimääräistä materiaalia just sen takia, että jos joku sattuu sanomaan tai tekemään jotain mitä ei halua lopputulokseen niin mä voin tarvittaessa pitkittää jotain toista pätkää.”
”Fiksu likka”, Ava virnisti ja heitti Mollya kurkunpalalla. Molly otti paidankaulukselleen jääneen kurkun ja viskasi sen takaisin Avaa päin, mutta nainen väisti ja kurkunpala luiskahti lattialle. Herkkupaloja vuorollaan kaikilta kerjännyt Jude ryntäsi salamana sen luo.

Avan pöydällä lojuva kännykkä piippasi saapuneen viestin merkiksi ja hän kurkotti ottamaan sen pyyhittyään kättään olohousujensa sivuihin.
”Kukas se siellä viestittelee?” Ruby kysyi tietäväiseen sävyyn, eikä yllättynyt Avan heittäessä häntäkin kurkunpalalla. Jude kipitti hänen luokseen toiveikkaan näköisenä, mutta Ruby antoi otsaansa osuneen vetisen vihanneksen kappaleen paikallaan istuvalle Daisylle.
”Ei vastausta”, Molly kommentoi ja sekä hän että Ruby virnistelivät kännykkäänsä näpräävälle Avalle mahdollisimman ärsyttävästi. Ava tuijotti puhelimensa näyttöä ja nosti hetken kuluttua katseensa. Nähdessään heidän lapselliset ilmeensä hän pyöritteli silmiään.
”Jos teillä on noin vilkas mielikuvitus omasta takaa, niin ehkei mun tarvi kertoa teille ollenkaan”, hän tuumasi liioitellun ystävällisesti.

Molly oli liian utelias moiseen kiusoitteluun. “Ei ku kerro nyt vaan!” hän pyysi tuijottaen ystäväänsä tiiviisti. Hänen leikkuulaudallaan lepäävä paprika olisi voinut hiipiä tiehensä eikä nainen olisi huomannut sitä. Ava ei reagoinut hänen pyyntöönsä vaan palasi kurkkunsa pariin.
“Ei se varmaan ollut mitään kiinnostavaa”, Ruby totesi hitaasti. Hän katsoi arvioiden siskoaan, joka vastasi katseeseen tyynesti. Ilmeisesti manipulointi ei toiminut ihan toivotulla tavalla.
“Sano nyt mitä siinä sanottiin!” Molly pysytteli suoremmalla linjalla. Se tehosi manipulointia paremmin, sillä aito hymy pilkahti Avan tarkoituksellisen ilmeettömyyden läpi.
“Kiinnostaisko teitä lähteä illalla juhliin?” hän kysyi. Molly ja Ruby vilkaisivat toisiaan ja sitten Avaa.
“Ehdottomasti!” Molly vastasi molempien puolesta. Ava näytti tyytyväiseltä. “Kenen juhlat ne on?” Molly halusi tietää.
“Mason Jonesin”, Ava kertoi tarkkaillen samalla ystävänsä reaktiota. Rubyn silmät rävähtivät hämmästyksestä auki, mutta uutinen ei järkyttänyt häntä kovinkaan pahasti, sillä hän tiesi sisarensa ystävystyneen lontoolaisen artistin kanssa tavattuaan tämän juuri päättyneissä elokuvan kuvauksissa. Molly oli vaiti, mutta aukoi ja sulki suutaan kuin kuivalle maalle joutunut pallokala.

”Se laulaja?” hän lopulta henkäisi heikolla äänellä.
”Niin”, Ava vahvisti reippaasti, ”se on hyvä tyyppi.”
”Mmm”, Molly ynähti silmät pyöreinä. ”Vai niin.”
”Kyllähän mä oon kertonu sulle, että Ava tapas sen, kun sillä on pieni rooli Close Call kakkosessa”, hengittämisen unohtanutta ystäväänsä selkään taputtava Ruby muistutti.
”Ei se ole mikään Close Call kakkonen”, Ava mutisi itsekseen.
Ruby loi pitkään huokaisten katseen kattoon. ”Joo, joo. Se on Close Call: Loopholes, ihan sama.”

Molly nielaisi ja maiskautti sitten huuliaan, eikä näyttänyt enää ihan niin järkyttyneeltä. ”Kyl mä tiesin, että te ootte kavereita sen kanssa”, hän kertoi osoittaen siskoksia epämääräisesti. Ruby pudisti vastauksesi päätään.
”En mä tunne sitä, mä vaan oon saanut paljon yhteisselfieitä, joissa se irvistelee Avan kanssa”, hän korjasi ystävänsä oletusta.
”No ei se nyt oo niin tarkkaa. Mut mä vaan… sitä mä vaan, että pääsenkö mäkin siis sinne?” Molly kuulosti varovaiselta ja vähän toiveikkaaltakin.
”Tietysti! Mä kysyin siltä just, että käykö jos te tuutte ja kuulemma mun kaverit on sydämellisesti tervetulleita”, Ava selitti. Ruby katsoi vierestä Mollya varmistaakseen, ettei tämä vaan pyörtyisi silkasta hämmästyksestä. Nainen nojasi takanaan olevaan keittiötasoon, mutta näytti muuten seisovan tukevasti jaloillaan.
”Eli… mäkin saan tulla?” hän varmisti uudestaan, aivan kuin olisi pelännyt kuulleensa tai ymmärtäneensä jotain väärin. ”Mutta mä en oo koskaan ollut sellaisissa juhlissa. Mitä sellaiseen ees laitetaan päälle?”
”Oothan sä nyt juhlissa ollut ennenkin, tänki vuoden aikana mä oon nähnyt youtubessa ja instagramissa paljon teidän porukan juhlia ja kokoontumisia koskevia videoita ja kuvia”, Ava huomautti lempeästi, ”ei tää eroa siitä juurikaan.”
”Paitsi että Mason Jones on siellä”, Molly totesi lopulliseen sävyyn. ”Ja sen takia siellä on varmaan paljon muitakin ihmisiä joiden naamat vilahtelee harva se päivä Piccadilly Circuksen tauluilla. Ei se oo ihan verrattavissa youtube-tekijöiden juhliin.”
”Laitat ihan vaan vaatteet päälle”, Ruby lohdutti, ”jotain siistiä ja mukavaa.”

Mitä ilmeisimmin ’jotain siistiä ja mukavaa’ oli liian laaja käsite Mollylle, joka vietti lounaan ja kevyen juoruhetken jälkeen kotiin lähdettyään useamman tunnin lähettäen Avalle ja Rubylle kuvia jokaisesta mahdollisesta asukokonaisuudestaan.
”Toi on ihan kiva”, Ruby kommentoi yhtä viimeiselle kierrokselle päässeistä kuvista heidän selatessaan niitä olohuoneen sohvalla. Jude istui puoliksi hänen sylissään, ja Daisy nojasi raskaasti Avan jalkaan. Cody oli vihdoin huomannut kotiin palanneen ihmisen ja käveli vähän väliä hänen polviensa yli huomiota kerjäten.
”Ei mut noi kengät ei oo hyvät”, Ava ilmaisi oman mielipiteensä.

Ruby vilkaisi kelloa ja laskeskeli iltansa aikataulua. Koirien täytyisi päästä lenkille ja hänen pitäisi valmistautua juhlia varten. Tyynen kuoren alla naista jännitti, vaikka hän oli ennenkin tavannut lehtien etusivuilla näkyviä julkkiksia siskonsa kautta. Valtaosa oli ollut mukavia, mutta mukaan oli mahtunut myös kusipäitä. Julkisuuteen ja erityiskohteluun tottuneista ihmisistä ei koskaan ihan voinut tietää etukäteen.
”Mun pitää ensin viedä koirat ulos, mut mitä mun pitäis laittaa sinne juhliin?” hän kysyi hitaasti isosiskoltaan. Ava venytteli kättään niskansa taakse ja mittaili Rubya katseellaan.
”Kannattaa laittaa jotain sellasta, ettei sulle tuu liian kuuma, jos siellä on paljon porukkaa pienessä tilassa”, tyttö pohti.
”Käviskö vaikka joku hame ja joku t-paita?” Ruby tarjosi. Hän osasi pukeutua sellaisiin juhliin, joissa oli mekkopakko ja arkielämänkin vaatteiden yhdistely onnistui, mutta siihen välimaastoon jäävät tyylit olivat kieltämättä hänelle vähän harmaata aluetta. Ava siristi toffeenvärisiä silmiään tyytymättömän näköisenä.
”Jos tehdään niin, että sä viet koirat nyt ja mä valkkaan sulle vaatteet?” hän ehdotti kompromissia. ”Muuten me vaan riitaannutaan jostain tyhmästä, kun sä haluaisit päätyä johonkin samoihin tylsiin rätteihin, joita sä käytät aina.”
”Ei mun vaatevalinnat niin huonoja oo”, Ruby puolustautui.
”Sulla ei pikkusiskona ole oikeutta väittää vastaan.”

Myöhemmin samana iltana Ruby istui Mollyn tilaaman Uber-taksin takapenkillä. Hän katseli Avan valitsemia vaatteita ja joutui toteamaan, että ehkä sisko osasi todella yhdistellä sellaisiin tilaisuuksiin sopivia asukokonaisuuksia häntä paremmin. Ava oli valinnut hänelle korkeavyötäröiset farkkushortsit ja vaaleanvihreän lyhythihaisen crop top -mallisen paidan jonka selkäpuolella kulki suorakulmion muotoiset leikkaukset, jotka paljastivat osan hänen selästään. Sisarelleen kengiksi Ava oli valinnut mustat, sirot avokkaat ja hänen vaalealla raidoitetut hiuksensa oli kiharrettu ja kiinnitetty takaraivolle rennoksi nutturaksi. Ava itse oli päätynyt hihattomaan, mustaan haalariasuun joka mukaili hänen treenattua, mutta naisellista kehoaan ja ruskeat, puolipitkät hiuksensa hän oli suoristanut kehystämään kasvojaan. Mollya he olivat yhdessä kannustaneet pukeutumaan uuteen mustaan vekkihameeseensa - joka kiinnitti katseen hänen pitkiin sääriinsä - ja siihen sopivaan, olkapäät paljastavaan pitkähihaiseen paitaan jossa oli paksut mustavalkoiset raidat. Molly oli taiteillut vaaleanpunervat hiuksensa herttaiselle lettikampaukselle, jonka Ruby muisti nähneensä joskus naisen videoissa.

”Mitä jos mä nolaan itteni?” Avan toisella puolella istuva Molly kysyi huolestuneena.
”Et sä nolaa itteäs! Yrität vaan olla rennosti”, Ava rauhoitteli.
”Mä en aina hallitse itteäni”, Molly huomautti hengästyneen kuuloisena. ”Mitä jos mä alan itkeä tai kiljua?”
”Sitten me sanotaan, että sä otit jo ennen lähtöä pari shottia hermolääkkeeksi”, Ruby ehdotti.
”Oisin ottanutkin”, Molly mutisi ja avasi oven auton pysähtyessä kerrostalokompleksin eteen. ”Voinko mä vielä perua tuloni?” hän kysyi nähdessään edessään olevan massiivisen, kalliin näköisen rakennuksen.
”Äh, ei toi nyt niin eroa meidän asuintalosta”, Ruby totesi katsellessaan arvioiden korkeuksiin kohoavaa kerrostaloa.
”No ei niin, mutta teidät mä tunsin jo ennen kuin Avasta tuli julkisesti tunnettu”, Molly intti.
”Älä viiti, Mol! Ei se muutu panikoimalla miksikään”, Ava totesi tuimasti. Molly irvisti anteeksipyytävästi ja oli hiljaa sen aikaa, kun he tarpoivat tyylikkään pihan poikki Avan osoittaman kerrostalon luo.

Ovelle päästyään Ava painoi muitta mutkitta ovisummeria, eikä antanut Mollylle aikaa hermostua uudelleen. Joku ylhäällä painoi ovenavauspainiketta ilmeisesti tunnistettuaan Avan oven yläpuolella olevasta kamerasta välittyvän kuvan perusteella.
Sisällä kiiltävälattiaisessa, kaikuvassa aulassa Molly pureskeli huultaan, mutta seurasi ystäviään vastahakoisesti hissiin. Ruby tunsi myötätuntoa häntä kohtaan, hän tiesi kyllä, miten paljon nainen piti Mason Jonesin hurmaavasta lauluäänestä. Ei tosin sillä, etteikö Rubyn omia polvia heikottanut ajatus siitä, että hän tapaisi samaisen henkilön yhtä nopeasti kuin avoimesti hermostunut Mollykin.
”Hyvin se menee, Mol!” Ava lupasi hissin kivutessa kohti rakennuksen korkeinta kerrosta. Molly vilkaisi heitä eikä reagoinut muutoin kuin nyökkäämällä lyhyesti. Ruby pyyhki nihkeältä tuntuvia kämmeniään vaivihkaa shortseihinsa ja vilkaisi nopeasti hissin peiliä. Paksuilla raidoilla vaalennettu tukka oli yhä paikoillaan ja Avan valitsema punainen mattahuulipuna oli toistaiseksi ainakin pysynyt siististi paikoillaan. Ava näytti täysin rennolta, aivan kuin hän olisi ollut menossa tapaamaan vanhaa perhetuttua. Melkein se kai pitikin paikkansa, vaikkei hän ollut tuntenut Masonia vielä vuotta aikaisemmin. Ruby oli saanut sisarensa puheista sellaisen kuvan, että hän ja Mason olivat löytäneet nopeasti yhteisen sävelen ja tulleet hyviksi ystäviksi alle viikossa.

Vaiteliaan hissimatkan jälkeen he astuivat vaaleasävyiseen huoneeseen, jonka vastakkaisilla puolilla oli ovet kahteen erilliseen asuntoon. Toisen takaa kuului etäisesti musiikkia, mutta mitä ilmeisimmin asunnon äänieristys oli loistava, sillä kappaleen erottaakseen heidän täytyi kävellä aivan oven viereen. Juhlissa soi parhaillaan One dance, joka oli laiskaäänisen Draken uusin hitti. Ruby ei oikein kestänyt kuunnella niin laiskalta kuulostavia laulajia, mutta tällaisissa tilanteissa täytyi kai vain sopeutua. Ava ojensi kätensä ja koputti oveen. Ovi avautui melkein saman tien ja heidät kohtasi tummatukkainen ja -silmäinen nuori mies, joka ei näyttänyt Rubyn silmiin tutulta. Mies saattoi toki olla jonkin sortin esiintyvä taiteilija, mutta ainakaan hän ei kuulunut Lontoon tunnetuimpiin ihmisiin. Se rauhoitti Rubya ja varmasti Mollyakin, olisi ollut jokseenkin kiusallista saapua juhliin, joissa olisi ollut pelkästään maailmankuuluja diivoja.

”Sisään vaan”, nuorukainen kutsui, eikä saanut silmiään irti Avasta. Nainen ei ollut huomaavinaankaan avointa tuijotusta, vaan astui sisälle uteliaan näköisenä. Rubyn oli taas kerran pakko ihailla sisarensa eleganssia. Hän itse ei ollut vieläkään ihan täysin varma siitä, miten suhtautuisi ajoittaiseen tuijotukseen jota hän sai osakseen sisarensa julkisen aseman vuoksi. ”Mason on tuolla terassin lähellä, se vaan huito mua avaamaan oven”, aika hyvännäköinen - mutta jatkuvasta tuijotuksestaan päätellen ei niin hyvätapainen - ovenavaaja kertoi ennen kuin Ava ehti kysyä. Ava kiitti kevyesti hymyillen ja tarttui sitten Rubya ja Mollya käsivarsista saadakseen heidät mukaansa lievästi ruuhkautuneen oleskelutilan halki.

Ruby katseli tarkasti ympärilleen valkoista, punaista ja harmaan eri sävyjä yhdistelevää sisustusta ihaillen. Ehkä neljän metrin korkeudessa siintävään kattoon oli kiinnitetty valoketjuja, jotka siellä täällä olevien pöytävalojen kanssa loivat tilaan miellyttävän pehmeän valaistuksen. Huoneessa soiva musiikki oli tarpeeksi kovalla mahdollistaakseen tanssimisen, mutta ei niin kovalla, että se olisi haitannut keskustelua. Heidän ympärillään oli ehkä reilut 30 ihmistä, joista useat katsoivat Avaa uteliaina. Ruby tunnisti ihmisten joukosta muutaman muusikon, kaksi näyttelijää ja mahdollisesti parikin huippumallia, mutta loppujen kasvoja hän ei ehtinyt tarkastella sen tarkemmin, sillä Avan otteesta lipsunut Molly takertui Rubyn käsivarteen kuin läheisyydenkipeä ankerias. Ruby kääntyi katsomaan menosuuntaan ja näki syyn ystävänsä uuteen hermostuneisuudenpuuskaan, sillä Ava oli enää muutaman askeleen päässä rentoon tummaan kauluspaitaan ja farkkuihin pukeutuneesta vaaleanruskeatukkaisesta Masonista, joka seisoi kyljittäin heihin päin ja jutteli jonkun kanssa. Ruby ja Molly jäivät siihen parin askeleen päähän tuijottamaan Avan kiertäessä Masonin taakse.

”Arvaa kuka!” kämmenensä miehen silmillä painanut nainen örisi hölmöllä äänellä, saaden tämän hymyilemään leveästi.
”Kolmas sotamies oikealta?” Mason arvasi ja kääntyi ympäri kaapaten Avan samalla karhumaiseen halaukseen.
”Mistä arvasit?” nainen virnisti rutistaessaan miestä tiukasti ennen kuin vetäytyi kauemmas.
”Mahtavaa, että sä pääsit tulemaan”, Mason kuulosti aidosti ilahtuneelta ja kääntyi sitten katsomaan yhä paikoillaan seisovia Rubya ja Mollya. Hänellä oli hätkähdyttävän jäänsiniset, eloisat silmät ja tasainen päivetys selväpiirteisillä kasvoillaan. Ruby yllättyi - kuten siihen mennessä melkein jokaisen julkisuudenhenkilön tavatessaan - siitä, miten komea Mason oli todellisessa elämässä. Toki nainen tiesi ja tunnusti oman sisarensa tavallisesta tallaajasta poikkeavan kauneuden, mutta arkielämässään muuten hän oli tottunut ihmisiin, jotka näyttivät… no, normaaleilta.

”Sä oot varmaan Ruby”, Mason veikkasi ja ojensi kätensä Avan siskolle, joka tajusi vasta siinä vaiheessa tuijottavansa nuorta miestä kuin lehmä uutta veräjää. ”Sä näytät ihan Avalta”, Mason kommentoi ja väläytti hänelle hymyn. Ruby hämmästeli hänen täydellistä hammaskalustoaan, tarttui tarjottuun käteen ja vilkaisi samalla siskoaan huvittuneena. Heissä kahdessa oli toki samoja piirteitä, mutta eivät he silti kyllä ihan samalta näyttäneet. Avalla oli muun muassa korkeammat poskipäät, kiehtovan vaaleanruskeat silmät ja symmetriset kasvot, kun taas Ruby oli tavallisen ihmisen näköinen. Hän oli epävarman teini-iän jälkeen todennut olevansa ihan nätti - ainakin vähän laitettuna, mutta tiesi Avan silti kulkevan täysin eri sfääreissä ulkonäön suhteen.
”Sitten sun pitäis todennäköisesti käydä optikolla”, Ruby totesi paremman puutteessa ja sai sanoillaan Masonin hymyn levenemään entisestään.

”Ja tässä on Molly, joka on käytännössä perhettä”, Ava esitteli Mollyn, joka katsoi Masonia mykkänä. Mikäli Ruby oli katsonut laulajaa kuin uutta veräjää, oli Mollyn kohdalla kyse jo lentävän lautasen tai sekä tyhjän että siistin naistenvessan näkemisestä. Jotenkuten Molly onnistui kuitenkin kättelemään Masonia.
”Tervetuloa, Molly”, mies tervehti lämpimästi ja hänen aidolta tuntuvat sanansa saivat Mollyn rentoutumaan, ainakin vähän. Naisen kasvoille syttyi hidas hymy, joka alkoi oikeasta suupielestä ujona puolihymynä ja valaisi lopulta koko kasvot.

”Tässä on mun veli, Oliver”, Mason esitteli aiemmin kanssaan puhuneen nuoren miehen, joka oli katsellut esittäytymiskierrosta vierestä. Mies hymyili heille rennosti ja Ruby etsi heti yhtäläisyyksiä veljesten väliltä. Oliverin hiukset olivat sävyn tai kaksi vaaleammat ja hänen kasvojensa pääpiirteet olivat aavistuksen veljensä kasvoja terävämmät. Hänen sinivihreissä silmissään oli utelias, leikkisä välke, joka teki hänestä ystävälliseltä ja lämpimältä vaikuttavaa Masonia ilkikurisemman näköisen. Toisin kuin Avan ja Rubyn tapauksessa, Oliver ja Mason olivat ulkonäköasteikolla suunnilleen samalla viivalla, ja itsevarmasta hymystään päätellen Oliver tiesi sen varsin hyvin itsekin.

”Iltaa”, mies tervehti pirteällä äänellä ja kätteli kaikkia kolmea tulokasta. Mies katsoi Mollya pitkään ja kallisti aavistuksen verran päätään, ennen kuin hänen silmissään välähti aivan kuin hän olisi löytänyt yhteyden kahden irrallisen pisteen välillä. ”Sähän teet youtube-videoita, etkö teekin?” hän arvasi ja sai sanoillaan Mollyn punastumaan hämmentyneenä. Mason katsoi Mollya pitkään, ennen kuin hänen katseensa kirkastui
”Niin, totta! Miten mä en heti tajunnut!” mies innostui. ”Sun lauluparodiat on loistavia!”
Mollyn ilme muuttui hetkeksi järkyttyneeksi hänen tajutessaan, että hän oli todella julkaissut useita nälviviä parodioita Mason Jonesin lauluista ajattelematta hetkeäkään, että laulaja koskaan voisi nähdä ainuttakaan niistä.
”Näyttikö Ava ne sulle?” nainen kysyi, eikä osannut ilmeisesti päättää oliko järkyttynyt vai hyvillään.
”Ei, me Oliverin kanssa löydettiin sun kanava jo joskus viime vuoden puolella”, Mason korjasi iloisesti hymyillen. Mollyn järkyttyneisyys haalistui, ilmeisesti parodiat eivät olleet loukanneet laulajaa.

”Oliver! Tuu tänne!” yksi tilavan huoneen nurkassa olevan kulmasohvan valloittaneista naisista huusi melun ja musiikin yli. Mies katsahti naiskatrasta olkansa yli ja totteli heidän kutsuaan kohotettuaan kulmiaan veljensä tietäväiselle hymylle.
”Nähdään myöhemmin”, hän huikkasi mennessään. Ruby tarkkaili uteliaana ihmismassan läpi kulkevaa Oliveria, jolle sohvan naiset tekivät auliisti tilaa. Yksi heistä ojensi kätensä ja alkoi asetella vaaleanruskeita hiussuortuvia paikoilleen ja loput kikattivat jollekin miehen kommentille.
”Oliver ottaa ilmeisesti kaiken ilon irti tyttöjen huomiosta”, Ava kommentoi Masonille nyökäten samalla leuallaan tämän veljeä kohti. Mason virnisti vilkaistuaan toiveikkaan näköisten nuorten naisten ympäröimää veljeään.
”Sen se kieltämättä on tainnut ottaa elämäntehtäväkseen”, hän totesi huvittuneena.
”Vähän niin kuin se Andy, jolla ei tosin ollut ihan yhtä hyvät lähtökohdat kuin sun veljellä”, Ava muisteli huvittuneen näköisenä. Mason puri huultaan pidätelläkseen naurua ja intoutui nopeasti yksityiskohtaiseen keskusteluun Avan kanssa heidän Jenkeissä asuvista tutuistaan. Keskustelun oli tuskin tarkoitus olla niin sisäpiirilähtöistä, mutta Ruby arveli sisarensa ja tämän ystävän olevan yksinkertaisesti liian iloisia jälleennäkemisestään huomatakseen, ettei Rubylla ja Mollylla ollut aavistustakaan heidän keskusteluissaan vilahtelevista ihmisistä.

”Mä taidan hakea jotain juotavaa”, Ruby nojautui sanomaan Mollylle, joka nyökkäsi ja lähti hänen perässään keittiön suuntaan, vaikka vilkaisikin taakse jäävää Masonia haikeana. ”Älä huoli, annetaan niiden vaihtaa kuulumisia vähän aikaa ja tungetaan sit takas mukaan”, hän lupasi huomatessaan ystävänsä vastahakoisen katseen.
”Mä en vieläkään ihan hahmota sitä, että Mason ja Oliver Jones on kattonu mun videoita”, Molly mutisi niin hiljaa, että Ruby hädin tuskin kuuli.
”Ja ne tykkää sun kanavasta!” hän riemuitsi Mollyn puolesta. ”Tämä on suuri askel Mollylle ja vielä suurempi askel MollyClutters -yhteisölle!”

Molly hymyili heikosti ja tarttui juomia kannattelevan pöydän luo päästyään ensimmäiseen käteen sattuvaan siideriin. Normaalisti nainen olisi innostunut pöydän keskellä olevista boolimaljoista, mutta oli sillä hetkellä ilmeisesti liian hämmentynyt huomatakseen niiden olemassaoloa. ”Jos mun hermoja ja kauniiden ihmisten kertomien kohteliaisuuksien mittaria koetellaan yhtään tän enempää tän illan aikana, niin sä saat kärsiä mun kanssa rakkaiden ystäviemme jälkiseurauksista”, hän varoitti osoittaen vapaalla kädellään pöydän nurkassa olevia sutjakan muotoisia pulloja, joissa näkyi olevan vahvempia viinoja.

”Saat kuule kärsiä yksinäs”, Ruby ilmoitti ottaessaan itselleen siiderin, ”noi on liian kavalia litkuja mun makuun.” Ruby yritti tietoisesti vältellä kunnon humalaan tulemista, eikä ajatus krapulastakaan houkuttanut. Hän oli juonut itsensä sekoilupisteeseen tarpeeksi usein todetakseen jälkikäteen, ettei hetken huvi ollut sitä seuraavan huonon olon arvoista.
”No mut nyt sua ainakin on varoitettu etukäteen”, Mollyn kommentti sai Rubyn pyörittelemään päätään. He lähtivät pujottelemaan tanssivien ja nauravien ihmisten läpi Avan ja Masonin luo samalla kun Ruby keskittyi avaamaan siideritölkkiään.

Myöhemmin Ava väitti seuraavan tapahtuman syyksi Rubyn epäonnista multisuoritusyritystä, mutta Rubyn silmissä syylliseksi tuomittiin ne kirotut korkokengät, joihin hän ei ollut vielä ehtinyt totuttaa jalkojaan. Periaatteessa Ava oli siis syypää, sillä hän ei ollut antanut sisarensa valita tutumpaa kenkäparia.

Mutta oli syynä sitten mikä tahansa, se ei muuttanut sitä epämukavaa tosiasiaa, että juhlivan väen keskellä Ruby kompuroi ja hetkellisen kömpelyytensä seurauksena törmäsi piikkikoroissaan keinahtelevaan naiseen. Pahaksi onneksi nainen oli juuri kohottanut kivennäisvesilasin huulilleen ja Rubyn törmäyksen seurauksena sai osan juomasta kasvoilleen.
Järkytyksestä ähkäisevä nainen ja hänen seurueensa kääntyivät katsomaan Rubya, joka lehahti tomaatin väriseksi ja astui kiireellä askeleen taaksepäin. Kuplavesi ei sotkenut Rubyn kömmähdyksen uhriksi joutuneen meikkiä, mutta osa nesteestä valui hänen leukaansa pitkin avarakaulaisen topin rinnuksille.

”Sori”, Ruby sai sanottua kiusaantuneen näköisenä tummatukkaisen naisen ilmeen muuttuessa vähintäänkin murhaavaksi.
”Sori?” silmiään uhkaavasti siristävä nainen toisti ja vahva alkoholin haju tavoitti Rubyn kasvot. Ruby katsoi vihaista naista tarkemmin ja tunnisti hänet Between Colleagues -nimisen sairaalasaippuasarjan näyttelijäksi, mutta ei kuollakseenkaan muistanut hänen nimeään.
”Niin. Sori”, Ruby toivoi voivansa selvittää tilanteen puhumalla. ”Se oli vahinko.”
”Vahinko?” sairaalasaippuatähti toisti taas hänen puhettaan. Ruby ei voinut olla pohtimatta, johtuiko se puhtaasti alkoholista vai pitikö kyseinen näyttelijätär yleensäkin toistoa hyvänä retorisena keinona.
Ennen kuin hän ehti kysyä asiasta, saippuatähti kohotti puolillaan olevaa lasiaan ja heitti muitta mutkitta loput kivennäisvedestään hänen päälleen. Ruby laski järkyttyneenä katseensa paitaansa, jolle kuplavesi parhaillaan levisi, ennen kuin nosti sen korkokengissään puolelta toiselle heilahtelevaan naiseen. Muutamat taustalla seuraavat juhlijat nauroivat ääneen, ja joku saippuasarjanäyttelijän ystävistä tirskahti.
”Oho”, saippuatähti sihahti, ”Se oli vahinko.”

Ruby ei ehtinyt päättää miten hyökkäisi takaisin, kun järkytyksen horteestaan havahtunut Molly kiirehti kiskomaan hänet mukaansa. Ruby seurasi vastahakoisesti, mutta salaa myös vähän helpottuneena, sillä hän ei tiennyt miten olisi kostanut paitansa kastelemisen.
”Vartti julkkisbileissä, ja sä oot jo hankkinut vihamiehen”, Molly ihmetteli ääneen heidän päästyään kauemmas saippuatähtiämmästä. Ruby katsoi taas alas paitaansa, joka oli muuttunut paikoittain jokseenkin läpinäkyväksi kastumisensa myötä.
”Etsitään jostain vessa, ennen kuin joku huomaa, että mä oon vihamiehen hankkimisen ohella onnistunut vilauttelemaan ensimmäisen vartin aikana”, Ruby mutisi suupielestään. Molly nyökkäsi.
”Se vois olla hyvä idea.”
« Viimeksi muokattu: 04.12.2016 05:51:07 kirjoittanut Chuva »
"I understand what you're saying, and your comments are valuable, but I'm gonna ignore your advice."
-Roald Dahl (Fantastic Mr. Fox)

Chuva

  • Mursumarsu
  • ***
  • Viestejä: 656
A/N: Ja tässä tulee toinen luku :) Pyrin pitämään tän päivitystahdin mahdollisimman tasaisena, sillä haluan saada taas jonkinlaista rutiinia kirjoittamiseen. Tosin, mä tiedän olevani välillä niin laiska, että ajoittain päivitysvälit varmasti venyy. Tää luku on myös lyhyempi kuin edeltäjänsä, mulla kun on vähän vielä hakusessa se, että minkä mittaisia lukuja tähän haluan tehdä.
Tässäkin luvussa vielä vähän tutustutaan henkilöihin, katsellaan josko seuraavassa luvussa olis jo enemmän tapahtumia :D. Mitään en tosin arvaa luvata, saa nähdä mihin päädytään.

2. luku

Molemmat Rubyn ja Mollyn löytämistä vessoista oli varattuja. Tietenkin. Ruby yritti peitellä vaivaannuttavasti kastunutta paitaansa Mollyn varvistellessa ja vilkuillessa ympärilleen. He olivat jääneet jonottamaan jälkimmäisenä löytämänsä vessan luo, ja Ruby kirosi mielessään kaikkia muita vessaa tarvitsevia juhlijoita, piittaamatta tippaakaan siitä olivatko he luonnostaan pienirakkoisia, huonosti alkoholia kestäviä tai vaikka viimeisillään raskaana.

”Ei voi kestää näin pitkään”, hän mutisi kääntäen kehoaan seinää kohden innokkaasti keskustelevan naiskatraan kulkiessa heidän ohitseen. Ruby tiesi, ettei valtaosa vieraista katsonut heihin päinkään, saati sitten huomannut hänen huonosti peiteltyä märkää paitaansa, mutta se ei estänyt hänen mielikuvitustaan keksimästä toinen toistaan mutkikkaampia tapahtumaketjuja, joista jokainen päättyi hänen kannaltaan huonosti. ”Kuka kyhjöttää toisen vessassa näin kauan”, nainen jatkoi äkäisesti.
”Luulis kyllä, että tän kokoisessa paikassa ois enemmän vessoja”, Molly pohti ääneen, eikä ilmeisesti joko kuullut tai välittänyt ystävänsä tuikeasta mutinasta. ”Jos mä meen kysymään joltain?” hän ehdotti vilkaisten samalla vessan ovea mulkoilevaa Rubya.
”Haluatko sä vaan hyvän syyn puhua Masonille?” Ruby kysyi, hänen äänessään oli ripaus ilkikurisuutta. Molly äännähti paheksuvasti ja katsoi nopeasti ympärilleen varmistaakseen, ettei kukaan kuullut märkäpaitaisen naisen lotkautusta. Heidän edessään vessaan jonottavat kolme naista ja mies olivat kuitenkin vaimealla äänellä käydyn keskustelun kantomatkan ulkopuolella, eikä heidän ohitseenkaan kulkenut sillä hetkellä ketään.

”Ei, vaan mä yritän auttaa sua”, nainen väitti vastaan ja sai Rubylta osakseen vinon virnistyksen.
”Mene vaan, eiköhän siellä oo jotain vessajonossa kiinnostavampaa”, hän kommentoi ja nyökkäsi leuallaan takavasemmalla olevaa olohuonetta kohden. Molly otti yhden varovaisen askeleen oikeaan suuntaan, ennen kuin jäi epäröimään. Nainen ei halunnut ystävänsä ajattelevan, että hän jätti tämän yksin päästäkseen ihailemansa laulajan seuraan. Ruby katsoi häntä olkansa yli tietäväinen ilme kasvoillaan. ”Mene nyt vaan, mä vitsailin”, hän hoputti nähdessään ystävänsä epävarman katseen. Molly näytti edelleen huolestuneelta, mutta totteli kuitenkin Rubya ja katosi ihmisten joukkoon.

Ruby käänsi katseensa taas suljettuun vessanoveen ja vaihtoi painoa jalalta toiselle. Vasemman jalan kenkä tuntui hiertävän rakkoa kantapäähän, vaikkei hän ollut kävellyt kengillä juuri lainkaan. Nainen laski kaiken painonsa oikealle jalalle ja yritti samalla valuttaa vasemmanpuoleista kenkää niin, ettei kantapää koskisi siihen. Vessaan asumaan jäänyt vieras ei vieläkään suvainnut tulla ulos ja Ruby kietoi käsivarsiaan paremmin ympärilleen toivoen, että vessassa kaiken tämän odottelun jälkeen todella olisi hiustenkuivain tai jokin muu sellainen väline, jolla hän saisi kuivattua paitansa.

”Hei Ruby”, Masonin ääni sai Rubyn hyppäämään ilmaan säikähdyksestä. Tai olisi ehkä saanut hyppäämään, mikäli hän ei olisi varonut rakkoa kehittelevää jalkaansa.
”Ai, terve”, hän tervehti ja kääntyi niin, että näki Masonin paremmin, mutta sai silti pidettyä paitansa etupuolen piilossa. ”Molly lähti äsken etsimään sua, törmäsittekö te toisiinne?” hän jatkoi ja kurkisti hoikkarakenteisen miehen ohi nähdäkseen parhaan ystävänsä jossain.
”Ei törmätty. Mä etsiskelin Avaa, niin me varmaan mentiin toistemme ohi. Tapahtuko jotain, vai oliko sillä muuten vaan asiaa?” Mason sanoi uteliaan näköisenä.

Ruby yskähti vaivaantuneena ja vilkaisi sitten paljonpuhuvasti suurilta osin läpinäkyväksi käynyttä paitaansa siirtäen samalla käsivarsiaan näyttääkseen toiselle mistä oli kyse. Mason seurasi hänen katsettaan ja äännähti ymmärtävästi.
”Onko täällä noin kuuma?” hän kysyi ja nosti kohteliaasti katseensa takaisin Rubyn silmiin naisen siirtäessä käsivartensa aikaisemmille paikoilleen.
”Tässä ja tuolla toisen vessan luona on jonoa ja Molly keksi, että me voidaan kysyä sulta, että olisko täällä jossain vielä kolmas vessa”, Ruby selitti ystävänsä ajatuksen ja jätti miehen ontuvan kommentin huomiotta.

”Mitä apua sä vessasta saat?” Mason näytti hämmentyneeltä.
”Mä ikään kuin toivoin, että mä löytäisin hiustenkuivaajan, jolla mä saisin tän paidan parempaan kuntoon.”
Masonin kasvoille nousi pahoitteleva irvistys hänen kuullessaan naisen vastauksen.
”Muuten hyvä suunnitelma, mutta mun hiustenkuivain meni rikki jo melkein kuukaus sitten, enkä mä ole vielä saanut aikaiseksi hankkia uutta”, hän pahoitteli saaden Rubyn kulmat kohoamaan. Mason näki naisen ilmeen ja kiirehti selittelemään, ”mä olen välillä vähän saamaton tällaisissa arkielämän asioissa”. Mies näytti vaivaantuneelta.
”Ei se haittaa”, Ruby totesi ja yritti kehittää nopeasti varasuunnitelman. Hän oli luottanut siihen, että ilmeisen rikkaan Masonin asunnosta olisi löytynyt vähintään yksi toimiva kuivaaja, eikä ollut ajatellut muita vaihtoehtoja. Naisella oli epämukava olo märässä paidassaan eikä hän halunnut jäädä juhliin joissa joutuisi kulkemaan itseään piilotellen. Samalla hän tiesi, että jos hän lähtisi, myös Molly ja ehkä jopa Ava kokisivat tarpeelliseksi lähteä.
”Mut mä voin lainata sulle vaikka jonku hupparin tohon päälle”, mies keksi ehdottaa.
”Ei sun tarvi, mä voin…” Ruby aloitti vaivaantuneena, mutta Mason keskeytti hänet huitaisemalla kädellään ilmaa ja hymyilemällä leppeästi.
”Ei siitä oo vaivaa”, hän lupasi ja viittasi naista tulemaan mukaansa.

Ruby epäröi sekunnin ajan ennen kuin seurasi aulaan kävelevää Masonia. Mies oli juhlien isäntä, eikä Ruby olisi halunnut aiheuttaa tälle enempää vaivaa. Keveistä askelistaan ja Rubyyn luomastaan iloisesta katseesta päätellen hän ei kuitenkaan kokenut oloaan kovin vaivatuksi. Naisen yllätykseksi mies suuntasi huoneen seinustalla oleviin portaisiin, joiden olemassaoloa hän ei ollut huomannut tullessaan sisään. Sirot, vaaleanruskeat puuportaat sulautuivat seinään hämmentävän hyvin ja se varmaan olikin niiden tarkoitus. Ilmeisesti yläkertaa ei oltu kuitenkaan tarkoitettu vieraille, sillä portaiden alapäähän oli nostettu kenkäteline kulkuesteeksi. Mason harppasi muitta mutkitta kenkätelineen ohi portaisiin ja kääntyi sitten ympäri ojentaen kättään Rubylle. Tyttö katsoi huulet mutrussa korkokenkiään ennen kuin tarttui miehen käteen ja antoi tämän auttaa itsensä portaisiin.

Yläkerta muistutti avaraa alakertaa, vaikka siellä ei heidän lisäkseen ollut ketään eikä tila ollut aivan yhtä siisti kuin juhlapaikkana pääosin toimiva olohuone. Portaiden yläpäästä pääsi alakerran olohuoneen tapaiseen, tosin pienempään tilaan tai suljettujen ovien taakse. Ruby katseli uteliaana ympärilleen seuratessaan Masonia aulan ohi käytävään. Seinillä oli valokuvia hymyilevistä ihmisistä ja muutamia tauluja eri suurkaupungeista. Lattialla, seinän vieressä kökötti musta patsas, josta nainen ei ihan saanut selvää.
”Eli sä oot laulunopettaja?” Mason kysyi keskeyttäen Rubyn yrityksen saada selkoa oudosta patsaasta.
”Joo”, Ruby mutisi ja kallisti päätään. Patsas näytti vähän epämuodostuneelta tuubalta. ”Mä opetan pop- ja jazzlaulua James Murrayn musiikkiopistossa”, hän jatkoi kallistaessaan päätään toiseen suuntaan.
”Mä opiskelin nuorempana Highgaten musiikkiopistossa, mutta mä en itse asiassa edes tiedä onko sitä enää olemassa”, mies kertoi hymähtäen.
”On se”, Ruby kertoi huokaisten. J.M. opiston rehtori, herra Darby puhui kahvihuoneessa mielellään toisista Lontoon musiikkikouluista ja puhui jatkuvasti pahaa niistä ja niiden rehtoreista kohottaakseen omaa itsetuntoaan. Se tuntui kuuluvan hänen lempipuuhiinsa pop/jazzlinjan mollaamisen ohella. ”Kuuluu kuulemani mukaan edelleen Pohjois-Lontoon parhaisiin opistoihin, vaikka niiden oppilaat lopettaa keskimäärin nuorempina kuin ennen, ja  siellä työskentelevät viulunsoitonopettajat haluais siirtyä pienten lasten opettamisessa Suzuki-menetelmään”, nainen jatkoi ja antoi patsaan olla. Hän ei kai ollut tarpeeksi älykäs sen ymmärtämiseen.

”Mutta eikös Suzuki-menetelmä oo hyvä?” Mason ihmetteli avatessaan yhden ovista ja astuessaan sisään. Ruby kurkisti ovensuusta ja huomasi kyseisen huoneen makuuhuoneeksi. Hän jäi odottelemaan sen ulkopuolelle sillä ei halunnut vaikuttaa tungettelevalta.
”Voi ollakin, mutta musiikkiopistojen vanhat perunat ei oo samaa mieltä”, nainen totesi hartioitaan kohauttaen ja nojasi seinään oven vieressä. Vastapäisellä seinällä olevassa valokuvassakuvassa poseeraava hyväntuulinen ihmisporukka tuijotti häntä lasin takaa.
”Mun mielikuvani mukaan Highgaten rehtori oli aika rento tyyppi”, Masonin ääni kuulosti vaimeammalta, ja Ruby arveli tämän olevat vaatehuoneessa tai -kaapissa. Nainen ojentautui kurkistamaan huoneen puolelle uudestaan. Sisällä oleva kapeampi ovi oli auki ja siellä kajastavasta valosta päätellen hänen keskustelukumppaninsa oli siellä.
”Ehkä se sitten vanhettu vuosien varrella tai sai potkut”, hän ehdotti Masonin tullessa takaisin huoneen puolelle. Mies virnisti ja heitti hänelle viininpunaisen vaatekappaleen. Ruby avasi kangasmytyn ja totesi katsovansa aika pelkistettyä, mutta mukavan pehmeää, mustaa taskua lukuun ottamatta punaista hupparia.
”Kiitos”, hän sanoi pujottaessaan hupparin varoen nutturansa yli. ”Eiköhän tää ratkaise mun ongelman”, nainen antoi pehmeän kankaan laskeutua kehonsa ympärille ja katsoi lopputulosta arvioiden. Vaate oli aika iso. Liian pitkät hihat sai korjattua parilla käännöksellä, mutta helman pituus oli vähän hankalammin korjattavissa. Huppari ulottui yli puolen reiden, eli se peitti hänen lyhyet farkkushortsinsa melkein kokonaan.

”Sehän on ihan hyvä”, Mason kuulosti tyytyväiseltä lopputulokseen. Ruby katsoi housuttomilta näyttäviä jalkojaan ja yskäisi kiusaantuneena.
”Mä näytän siltä, ettei mulla ois housuja ollenkaan”, hän sanoi ajatuksensa ääneen ja vilkaisi sitten käytävälle palannutta Masonia.
”Mulla ei kyllä taida olla ton pienempiä huppareita”, mies sanoi näyttäen taas pahoittelevalta. ”Me ei olla ihan samankokoisia.”
Ruby kohotti kulmiaan. ”Sanotko sä mua lyhyeksi?”
”No olethan sä aika lyhyt”, Mason totesi ja hänen silmänsä tuikkivat.
”Mä oon ihan tavallisen kokoinen”, Ruby puolusteli kehoaan, mutta ei kuulostanut kovinkaan vihaiselta. Hän oli ehkä aavistuksen keskivertoa lyhyempi, mutta asia korjaantui koroilla. ”Mut kai tän sit on kelvattava”, hän jatkoi huppariinsa viitaten ja kääntyi takaisin portaita kohden. Mason käveli hänen rinnallaan.
”Tai sit sä voit toki kulkea ympäriinsä siinä läpinäkyvässä paidassa ja nauttia alkoholia ottaneiden miespuolisten vieraiden jakamattomasta huomiosta”, mies ehdotti.
”Ehkä tää on pienempi paha”, Ruby myönsi. Hän oli hetken hiljaa ennen kuin jatkoi, ”mut tää on oikeesti tosi ystävällistä sulta, että sä lainasit tän. Kiitos.” Nainen ei halunnut, että Mason luulisi häntä hankalaksi ja apua itsestäänselvyytenä pitäväksi ihmiseksi.
”Ei kestä kiittää”, Mason sanoi heidän tullessaan portaisiin. ”Enhän mä mitään järin ihmeellistä tehnyt.”
”Helpommalla oisit päässyt, jos oisit hankkinut toimivan hiustenkuivaajan”, Ruby totesi saaden miehen naurahtamaan.

Portaiden alapäässä Mason ojensi taas kätensä Rubylle auttaaksen tämän kenkätelineen ohi, ja hymyili hänelle sitten iloisesti. Ruby vastasi hymyyn, eikä voinut olla ihmettelemättä sitä miten aurinkoisen ihmisen hän olikaan tavannut.
Ruby säpsähti kuullessaan jonkun kutsuvan häntä nimeltä. Hän katseli ympärilleen ja huomasi nopeasti kohti tulevan Mollyn, joka tuijotti häntä silmät niin suuriksi pyöristyneinä, että ne olisivat saattaneet hyvinkin vierähtää ulos hänen päästään. Samalla Ruby pisti merkille, että aulan puolella juttelevat vieraat tuijottivat häntä ja Masonia hyvinkin uteliaina.

”Mä etin sua kaikkialta! Mihin ihmeeseen sä katosit?” Molly ihmetteli heidän luokse ehdittyään. ”Ja mitä ihmettä sulla on päällä?” nainen jatkoi silmäillen samalla Rubyn uutta vaatekertaa hämmästyneen näköisenä. Ruby huomasi ystävänsä tuoksahtavan aika reippaasti alkoholilta.
”Mä lainasin Rubylle hupparin”, Mason kertoi hyväntuulisesti. Molly vilkaisi miestä äimistyneenä ja tuntui vasta siinä vaiheessa huomaavan hänen läsnäolonsa. Nainen näytti - mikäli se edes oli mahdollista – entistäkin yllättyneemmältä.
”Ai sä oot siinä. Missä te törmäsitte toisiinne?” hän ihmetteli aiemman ujoutensa unohtaneena.
”Mason oli etsimässä Avaa silloin kun sä olit etsimässä kolmatta vessaa”, Ruby selitti ja mietti samalla, pitäisikö hänen yrittää selvittää kuinka paljon Molly oli oikein juonut.
”Ava oli äsken tuolla”, Molly kertoi reippaasti ja osoitti epämääräisesti jonnekin taakseen.

Kolmikko siirtyi olohuoneeseen, ja Ruby tarkkaili samalla tiiviisti ystäväänsä. Molly oli välillä - etenkin jäädessään hetkeksikään yksin hermostuttavissa tilanteissa - vähän holtiton alkoholin suhteen, eikä ihan aina tiennyt, milloin lopettaa. Tilanteen kontrolloiminen ulkopuolelta oli hankalaa, sillä Molly käyttäytyi usein kovassakin humalassa aika normaalisti, ja saattoi sitten täysin yllättäen vain sammua tai kadota lähimpään pusikkoon tyhjentämään vatsaansa.
”Paljonko sä otit?” Ruby kysyi hiljaisella äänellä vierellään kulkevalta naiselta. Molly rypisti kulmiaan hänelle eikä vastannut.
Ruby pisti taas sivusilmällä merkille ihmisten katseet ja huomasi nyt nolostuneena, että yhä useampi tuijotti häntä ja hänen huppariaan. Mason oli äkännyt Avan ja käveli muitta mutkitta tämän luokse. Ilmeisesti hän oli immuuni uteliaille katseille, joita vieraat loivat vuorotellen Rubyn huppariin ja häneen. Nainen kuitenkin toivoi mielessään, että olisi tajunnut erkaantua Masonin seurasta ennen kuin palasi juhlijoiden joukkoon.

”Ai siinähän te ootte!” Ava oli mielissään nähdessään heidät. Hän keinahteli miltei huomaamattomasti taustalla soivan kappaleen tahtiin ja hymyili heille kaikille leveästi. Naisen katse viivähti Rubyssa, mutta hän ei kysynyt mitään. Molly oli saattanut sanoakin hänelle jotain tapahtuneesta.
”Mikset sä oo tanssimassa?” Ruby kysyi ja nyökkäsi leuallaan vähän matkan päässä tanssimaan ryhtynyttä ryhmittymää. Hän näki Avan levottomasta katseesta, että pelkkä seisoskelu ja rupattelu alkoivat käydä siskon hermoille.
”Mä halusin, että te tuutte mun kanssa”, Ava kertoi ja katsoi heitä kaikkia toiveikkaana. Vastaukseksi Ruby tarttui siskoaan kyynärtaipeesta ja kiskaisi vapaalla kädellään Mollynkin mukaansa. Ava katsoi Masonia vetoavasti ja sai kuin saikin miehen liittymään heidän seuraansa. Ruby yritti olla välittämättä ihmisten häneen luomista katseista, koska todellisuudessa sillä ei ollut mitään väliä mitä nämä ihmiset ajattelivat hänestä.

Mutta sillä, mitä hänen jalkansa ajattelivat hänen kengistään, todellakin oli väliä. Vain kahden kappaleen - tosin omaksi puolustuksekseen hän saattoi sanoa, että ne olivat hyvin pitkältä tuntuvia jumputuskappaleita - jälkeen Rubyn oli pakko vetäytyä koko ajan kasvavasta, tanssivasta ryhmästä ja hoiperrella kauemmas.

”Typerät kengät”, hän manasi lysähdettyään tyhjentyneelle sohvalle. Avokkaat putosivat kopsahtaen lattialle, ja nainen ojensi jalkansa pitkin pituuttaan lattiaa vasten. Hetken ajan hän katseli sääriään ja totesi mielissään niiden näyttävän siitä näkökulmasta katsottuna melko kapeilta. ”Tyhmät kengät”, nainen suhahti uudestaan ja kipristeli varpaitaan, joiden kynnet hän oli unohtanut lakata. Sitten hän vilkaisi suuren oleskeluhuoneen keskiosassa tanssivia juhlijoita ja esti itseään vain vaivoin huokaisemasta. Ilmeisesti tänä iltana hänen juhlintansa ei vain kuulunut mennä putkeen. Ruby painoi päänsä selkänojaa vasten ja antoi melkein huomaamattaan silmiensä lipsua kiinni.

”Ruby! Herätys, Ruby!” Avan ääni kuului jostain kaukaa. Ruby räpytteli silmiään ja katsoi sitten ripsien lomasta yläpuolella häälyvää siskoaan. ”Olethan sä elossa”, Ava jatkoi virnistäen samalla kun Ruby avasi silmänsä kokonaan ja katsoi hämillään ympärilleen. Hetkeen nainen ei ymmärtänyt ollenkaan missä hän oli, mutta sitten hän näki Avan tyylikkään bileasun ja muisti. Hämmentyneenä Ruby katsoi itseään ja totesi, että hän oli eri asennossa kuin aikaisemmin, sillä nyt hänen päänsä nojasi käsinojaan ja hänen jalkansa olivat päätyneet sohvalle. Nainen tuijotti jalkojaan pöllämystyneenä. ”Huomenta”, Ava sanoi ääneen, yrittäen selvästi kiinnittää pikkusiskonsa huomion. Ruby kääntyi katsomaan häntä hitaasti.
”Hei”, hän sai sanotuksi. Oliko hän todella nukahtanut? Miten se oli mahdollista? Musiikki oli kuitenkin soinut ja ihmiset puhuneet aika kovaan ääneen tanssimisen lomassa. Vasta siinä vaiheessa nainen pisti merkille, että vieraista useampi oli jo lähtenyt ja musiikin volyymitasoa oli laskettu entisestään. Kukaan ei enää tanssinut, vaan osa vieraista oli juoma- ja tarjoilupöytien luona ja muutamat olivat äänistä päätellen parvekkeella. Rubya vastapäätä olevalla sohvalla nuokkui muutamia vieraita. Hänellä ei ollut aavistustakaan kellonajasta.

”Kuinka paljon sä oot oikein juonut?” hänen vaeltelevaa, hidasta katsettaan vierestä seurannut Ava kysyi ja kuulosti melkein huolestuneelta. Ruby katsoi siskoaan äimistyneenä.
”En yhtään.”
”Älä huijaa”, Ava ei uskonut ilmeestään päätellen hänen sanojaan ollenkaan.
”En mä huijaa”, Ruby kuulosti yhä hämmästyneeltä, ”mua vaan alko väsyttää.”
”Mä oon sit varmaan huonompi juhlien järjestäjä kuin luulinkaan”, Avan rinnalle sattunut Mason kommentoi. Ava nojasi miehen käsivartta vasten niin luontevasti, ettei näyttänyt itsekään huomaavan sitä.
”Ei kun on nää ihan kivat juhlat”, Ruby sanoi ja yritti olla reippaan näköinen. Hänellä oli kuitenkin edelleen aika höhlä olo, kuten aina odottamattomien päiväunien jälkeen. ”Mulla oli vaan aika täys viikko”, hän kertoi ja painoi kämmenen suunsa eteen piilottaakseen haukotuksen. Ava ei vieläkään tainnut ihan uskoa, mutta vastasi silti Masonin hänelle suomaan hymyyn.
”Ehkä meidän kannattais lähteä jo kotiin”, hän sanoi ystävälleen. Mason katsoi häntä silmiin nyökätessään ja vilkaisi sohvalla lojuvaa Rubya nauruaan pidätellen.
”Missä Molly muuten on?” Ruby huomasi kysyä todettuaan tämän puuttuvan paikalta. Ava osoitti parvekkeen suuntaan. Ruby valui alas sohvalta ja katsoi lattialla odottavia murhakenkiään tuimasti. Hän koppasi ne käteensä ja vilkaisi sohvaa haikeana. Se oli ollut hyvin mukava nukkumapaikka.

Ruby ja Ava hakivat aika kalpeaksi käyneen Mollyn parvekkeelta ja suuntasivat sitten hänen askeliaan vartioiden asunnon ovelle. Aulassa heitä vastaan käveli Oliver, Masonin veli, joka hymyili heille kohteliaasti.
”Kiva vaatevalinta”, hän kommentoi suupielestään Rubylle ohi mennessään. Ruby olisi halunnut vastata jotain nasevaa, mutta Oliver oli jo mennyt, eikä nainen vielä sittenkään keksinyt uneliaisuuksissaan mitään sopivaa vastakommenttia. Hän vilkaisi itseään ulko-oven vieressä olevasta peilistä ja totesi, että liian suuri huppari, paljaat jalat, toispuoleiseksi nukkumisen seurauksena painunut kampaus ja paikoittain suhraantunut meikki eivät tosiaan tehneet hänestä kovinkaan viehättävää näkyä.

Seuraavana aamuna Ruby paistoi banaanilettuja ja kävi aina välillä kuuntelemassa sisarensa makuuhuoneesta kuuluvaa tasaista hengitystä. Työtasolla olevassa radiossa soi gregoriaaninen kirkkolaulu, jonka tahtiin nainen hyräili aina silloin kun ei ollut käymässä olohuoneen tai käytävän puolella. Hän ei osannut päättää pitäisikö hänen herättää Ava vai ei. He olivat palanneet kotiin yön pikkutunneilla ja kömpineet saman tien nukkumaan, eli sisko oli saanut nukkua jo miltei yhdeksän tuntia. Muuten Ruby olisi antanut sen kummempia miettimättä Avan nukkua vaikka koko päivän, mutta hän tiesi tämän haluavan aina mahdollisimman nopeasti oikeaan unirytmiin aikavyöhykettä vaihdettuaan.

Kauniin pyöreä lettu pyörähti pannulla nätisti ympäri ja Ruby hymisteli radiosta kuuluvan yksinkertaisen melodian mukana, eikä huomannut keittiöön tassutellutta Avaa ennen kuin tämä avasi suunsa.
”Sullahan on hyvä meno päällä”, siskon sanoi. Hänen äänensä oli vielä unisen käheä.
”Niin onkin”, Ruby vastasi ja nosti valmiin letun kaltaistensa päälle lautaselle. ”Nukuitko sä hyvin?”
”Joo”, jääkaapin luo ehtinyt Ava hymähti, mutta ei ilmeestään päätellen halunnut paneutua aiheeseen sen tarkemmin. Hän etsi käsiinsä tuoremehupurkin ja laski sen pöydälle. Toiseksi viimeisen letun paistumista odottava Ruby kääntyi katsomaan siskoaan, joka oli lasin etsittyään istunut tuolille pöydän ääreen vähän vaivaantuneen näköisenä.

”Mitä sä mietit?” siskoksista nuorempi kysyi uteliaana. Ava empi hetken, eikä ihan näyttänyt tietävän miten asiansa esittäisi.
”Sitä mä vaan, että mitä eilen oikein tapahtu?” hän päätyi kysymään suoraan asiaa pyöriteltyään.
”Miten niin?” Ruby ihmetteli ja vilkaisi nopeasti pannulla olevan letun pohjaa, suunnaten sen jälkeen kaiken huomionsa taas sisareensa. ”Siellä juhlissa vai?”
”Niin. Ilmeisesti sä otit yhteen Jessie Abbottin kanssa, katosit Masonin kanssa jonnekin kahdestaan, tulit takaisin sen vaatteissa ja sitten simahdit sohvalle”, Ava selosti hämmentyneenä. Ruby kuunteli sisarensa sanoja ja joutui toteamaan, että niin muotoiltuna ilta kuulosti hyvin erilaiselta hänen omaan käsitykseensä verrattuna.
”Kyllähän sä olit itsekin siellä”, Ruby huomautti, ”tolleen sanottuna sä vaan saat sen kuulostamaan paljon dramaattisemmalta kuin mitä se oikeasti oli.”

”Mut ymmärrätkö sä, että ihmiset saattaa hyvinki alkaa puhua siitä tollaseen sävyyn?” Ava ei antanut periksi. Rubyn kulmat painuivat kurttuun.
”Minkä takia ne ylipäätään puhuis musta? Ei se niin kiinnostavaa ollut”, hän sanoi kerratessaan mielessään edellisen illan tapahtumia. ”Mä törmäsin siihen itsestään liikoja luulevaan lehmään ja kostoksi se heitti mun päälle vettä ja sitten Mason lainas mulle hupparia siihen märän paidan päälle”, nainen sanoi ääneen ja nyökkäsi kauempana olevan tuolin puoleen, jonka selkänojalla lainavaate lepäsi.
”Entä se kesken kaiken nukahtaminen?”
”Mun ei ollut tarkoitus nukkua, mutta mun oli pakko päästä istumaan, kun ne korkkarit yritti tuhota mun jalat.”
”Sä kyllä makasit siinä sohvalla pitkin pituuttas siinä vaiheessa, kun mä löysin sut”, Ava intti.
”Mutta mä en muista, että missä vaiheessa se kävi, sillä mä nukahdin istualtani”, Ruby sanoi varmalla äänellä kääntäessään pannulla olevan letun. ”Ehkä joku pelkäs, että mä saatan pudota lattialle ja nosti mun jalat siks siihen sohvalle”, hän ehdotti vain melkein tosissaan.

Ruby sai viimeisetkin letut valmiiksi ja laski täyden lautasen sitten pöydälle. Ava otti heille molemmille lautaset ja ruokailuvälineet Rubyn hakiessa jääkaapista marjapurkin.
”Nää on hyviä”, Ava kehui saatuaan ensimmäisen haarukallisen suuhunsa. ”Onko tässä kanelia?” nainen kysyi maisteltuaan lettuaan vähän tarkemmin. Rubyn suu oli täynnä, joten hän tyytyi nyökkäämään.
”Siihen ois voinu laittaa vaniljaa tai kookostakin, mut mä en halunnut”, hän kommentoi ennen kuin otti seuraavan haarukallisen.
”Voidaanko me kuunnella jotain muuta kuin tätä?” Ava pyysi taustalla soivaan yksinkertaiseen laulumusiikkiin viitaten. Ruby vilkaisi siskoaan melkein yllättyneenä. Hän ei ollut muistanut, ettei tämä pahemmin perustanut keskiaikaisesta kirkkomusiikista. Tarkemmin ajateltuna monetkaan eivät taitaneet pitää sellaisesta musiikista, nainen totesi itsekseen. Hän oli kuitenkin itse aina nauttinut kauniista, puhtaasta laulusta ja melodioista, ja oli viimeisen puolen vuoden aikana yksin asuessaan tottunut viettämään sunnuntaiaamunsa keskiaikaisten messujen osia kuunnellen.
”Ei voida”, hän vastasi, ”mä tein aamupalaa sullekin, joten mä saan päättää mitä me kuunnellaan.”
Ava katsoi häntä pitkään, mutta hyväksyi lopulta kohtalonsa.
”Ens viikonloppuna mä laitan sulle muroja ja sitten me kuunnellaan jotain tältä vuosituhannelta.”
« Viimeksi muokattu: 13.11.2016 01:00:21 kirjoittanut Chuva »
"I understand what you're saying, and your comments are valuable, but I'm gonna ignore your advice."
-Roald Dahl (Fantastic Mr. Fox)

Chuva

  • Mursumarsu
  • ***
  • Viestejä: 656
A/N: Taas uusi luku :) Toistaiseksi olen siis pysynyt suunnitellussa aikataulussa, mutta saa nähdä miten se muuttuu, kun ensi viikolla arkielämän aikataulu muuttuu hektisemmäksi. Tää luku on nyt vielä edellistäkin lyhyempi, mutta jotenkin en nyt halunnut työntää tähän tän enempää asiaa. Eikä kyllä totta puhuen taida mitään hirveen aktiivisia tapahtumia olla tässäkään luvussa :D. Noh, ei voi mitään. Ehkä mä jotenkin alitajuisesti tykkään rauhallisempien alkujen kirjoittamisesta.
Hmm hmm. Joo. Jos joku tätä seuraa, niin toivottavasti tykkäät tästä luvusta!

3. luku

Musiikkiopiston ulko-ovi avautui ja päänsä ulos työntäneen Rubyn nenä nyrpistyi. Ulkona satoi kaatamalla ja alhaalla roikkuvista, raskaista pilvistä päätellen kyse ei ollut pikaisesta iltakuurosta. Vesi ropisi asfalttia vasten miltei väkivaltaisesti ja ihmiset näyttivät kiirehtivän askeleitaan päästäkseen luonnon armoilta mahdollisimman nopeasti. Valtaosalla kävelijöistä oli suojanaan sateenvarjot, mutta Rubylla ei ollut sellaista mukanaan. Ei varjosta tosin olisi sillä kertaa ollut hyötyäkään, sillä hän oli aamulla päättänyt lähteä töihin pyörällä.

”Onpa ihana ilma”, Rubyn perässä ulko-ovelle tullut Amy Beake kommentoi jokseenkin kuivaan sävyyn.
”Joo, hurjan kesäinen”, Ruby totesi ja veti tuulitakkinsa vetoketjun kiinni. Hän ei pahemmin ollut ehtinyt katselemaan ikkunoista ulos päivän mittaan ja oli hyväuskoisena olettanut, että jo viikon kestänyt kaunis sää olisi pysynyt entisellään.
”Jos mä meen nyt, mä varmaan ehin seuraavaan metroon”, Amy laskeskeli tarkistettuaan kellonajan kännykästään. ”Huomiseen”, hän sanoi ohittaessaan ovella yhä viivyttelevän Rubyn.
”Nähdään”, Ruby vastasi ja heilautti kättään Amylle, joka heilautti hänelle kättään, ennen kuin katosi sateenvarjonsa alle ja lähti tarpomaan lähintä metropysäkkiä kohden. Ruby värjötteli ovella vielä hetken, mutta tuli lopulta siihen lopputulokseen, että sade ei loppuisi hänen katseensa voimalla.

Nainen raahasi pyörän perässään jalkakäytävälle ja ihmetteli samalla harmistuneena, että miksei hän ollut voinut päätyä sinä päivänä Amyn tavoin metroon. Jälkiviisaudesta ei kuitenkaan ollut iloa, joten Ruby tyytyi nostamaan tuulitakkinsa hupun päänsä peitoksi ja hyppäämään polkupyöränsä selkään. Hänen onnekseen kotimatka ei ollut kovin pitkä, vaan sen ajoi keskimäärin kymmenessä minuutissa. Hyvinä päivinä perille saattoi ehtiä jopa kahdeksassa, mutta se vaati jo kaupungilta yhteistyökykyisyyttä. Sinä keskiviikkoiltana sade kuitenkin hidasti hänen kulkuaan, ja korkean kerrostaloon pihaan kurvattuaan nainen näki kellostaan, että matka oli vaatinut jopa 11 minuuttia.

Hissiin päästyään Ruby laski huppunsa ja katsoi itseään peilistä, joka peitti yhden tilavan hissikopin seinistä. Tuuli oli punannut hänen kasvonsa ja hupun alla olleesta vaaleasta letistä oli karannut muutamia suortuvia ajoittain vaakatasoon tulevan vesisateen kastelemalle otsalle. Ruby yritti tahdonvoimalla rentouttaa viivaksi kiristynyttä suutaan, mutta ei onnistunut kovinkaan hyvin. Hän oli väsynyt ja nälkäinen. Kaiken lisäksi oli enemmän kuin todennäköisestä, että Ava ei ollut käyttänyt koiria lenkillä päivän mittaan, ja siinä tapauksessa hänen täytyisi lähteä tarpomaan niiden kanssa piiskaavasta rankkasateesta huolimatta.

Asunnon oven avattuaan Ruby tunsi suupieltensä kiristyvän entisestään, sillä hän kuuli olohuoneesta useamman kuin yhden ihmisen puhetta. Avalla oli vieraita. Mahtavaa.
”Ruby?” Avan ääni huhuili asunnon sisäpuolelta. Ruby astui asunnon sisäpuolelle ja taputteli vastaan tulleita koiria ovea sulkiessaan. Daisy ja Jude pyörivät hänen jalkojensa ympärillä ja viuhtoivat hännillään ilmaa, ja niiden intoa katsellessaan Rubyllekin tuli vähän parempi mieli. ”Moikka. Oliko hyvä työpäivä?” Ava kysyi hänen päästessään olohuoneen puolelle. Ruby katsoi sohvilla sisarensa kanssa istuvia Masonia, Oliveria ja tuntematonta nuorta naista, ja yritti parhaansa mukaan näyttää väsähtäneen sijaan iloisesti yllättyneeltä. Vieraat hymyilivät hänelle iloisesti.

”Joo, oli se ihan hyvä. Pari oppilasta kävi vähän hermoille, mut oli mulla silti ihan okei päivä”, hän sanoi ja laski reppunsa nojaamaan seinää vasten. ”Mä en tiennyt, että meille tulee vieraita”, nainen jatkoi hakien ääneensä pirteän uteliasta sävyä ja hymyili sitten Avan vieraille vastuuntuntoisesti.
”Me käytiin syömässä ja tultiin tänne pelaamaan korttia”, Ava kertoi reippaasti ja näytti malliksi käsissään olevaa korttiviuhkaa. ”Haluutko tulla mukaan seuraavaan erään?”
”Ei kiitos”, Ruby kommentoi keittiön puolelle siirtyessään. Hän toivoi sydämensä pohjasta löytävänsä sieltä jotain syötävää.

”Onko koirat muuten käyny ulkona?” nainen huikkasi kasatessaan itselleen voileipiä. Nainen päätti jättää ruoanlaiton siihen hetkeen, kun vieraat olisivat ulkona talosta. He sanoivat käyneensä ulkona syömässä, mutta saattaisivat silti haluta osingoille, jos hän laittaisi itselleen jotain kunnon ruokaa, eikä hän oikein ollut emännöintituulella. Ava olisi ihan hyvin voinut varoittaa häntä vieraista etukäteen.
”Mä kävin niiden kanssa silloin keskipäivän kieppeillä, mut ei ne nyt illalla oo käyny.” Avan vastaus sai Rubyn katsomaan kelloa. Hän voisi ehkä odotuttaa koiria vielä puolesta tunnista tuntiin, mutta viimeistään sitten herkästi yliaktiivisen Juden ainakin olisi päästävä pihalle.

Leipäkasan valmiiksi saatuaan Ruby suuntasi omaan huoneeseensa ja vilkaisi mennessään peliin uppoutunutta sisartaan. Hän tiesi ottavansa asian turhan vakavasti matalan verensokerin väsyttämänä, mutta ei voinut mitään hermojaan näykkivälle tuohtumukselle Avaa kohtaan. Miksei sisko voinut ilmoittaa useamman vieraan kutsumisesta etukäteen, edes näön vuoksi?

Kun Ruby oli löytänyt mukavan asennon huoneensa nurkassa olevasta valtavasta, vaaleanpunaisesta säkkituolista, tuhonnut puolet voileivistään ja lukenut kymmenen sivua alkutekijöissään olevasta nyyhkypokkarista, joku koputti raollaan olevan oven karmiin.
”Mhm”, nainen äännähti vastaukseksi suu täynnä leipää, eikä nostanut katsettaan kirjasta. Oven takana varmasti oli vain Ava, joka todennäköisesti pyytäisi häntä tekemään vieraillekin voileipiä.
”Saako tänne paeta voitonhimoisia korttipeliaddikteja?” Oliverin ääni sai Rubyn hätkähtämään ja nostamaan katseensa tulijan yllättämänä. Mies seisoi ovensuussa sinivihreillä silmillään hymyillen ja Rubyn äimistynyt ilme sai hänet näyttämään vielä entistäkin huvittuneemmalta.
”Sä olet huono häviäjä!” Oliverin sanat kuullut Ava huusi olohuoneesta, saaden miehen pyörittelemään silmiään.

Ruby puolestaan tuijotti tulijaa edelleen. Eiväthän he tunteneet toisiaan, miksi miehellä olisi mitään intressiä viettää aikaansa hänen huoneessaan? Hän ei ollut omasta mielestään käyttäytynyt kovinkaan sosiaalisesti, vaikka olikin olohuoneessa ollessaan hymyillyt niin kohteliaasti kuin vain pystyi.

”Mä en ole koskaan ymmärtänyt, että miten kukaan jaksaa pelata monta erää yhtä ja samaa korttipeliä”, Oliver sanoi ja astui peremmälle Rubyn huoneeseen, ihan kuin nainen olisi hämmentyneen tuijotuksen sijaan pyytänyt häntä peremmälle. Rubyn mielestä se oli vähän ärsyttävää, mutta ei kai hän voinut käskeä miestä uloskaan. Oliver istui muitta mutkitta pöydän ääressä olevalle työtuolille ja katsoi sitten Rubya uteliaana. ”Etkö sä ole puheliaalla tuulella?” hän kysyi.

”Korttipelit on kyllä typeriä”, Ruby totesi tuijotettuaan äärimmäisen komeaa, mutta myös äärimmäisen tuntematonta miestä vielä hetken aikaa. Hän ei ollut suoranaisesti ujo, mutta koskaan aikaisemmin Avan seurue ei ollut tunkeutunut hänen alueelleen, eikä hän siksi tiennyt miten suhtautuisi tilanteeseen. ”Lautapelit on mukavampia”, nainen jatkoi enemmän itsekseen kuin Oliverille. Mies kuitenkin kuuli hänen sanansa, ja nyökkäsi pontevasti.
”Ehdottomasti. Vaikka ei niitäkään kovin pitkään jaksa pelata.”

Oliverin vakava suhtautuminen lauta- ja korttipeleihin sai Rubyn hymyilemään.
”Niin, en mäkään viitsi pelata mitään peliä paria erää pidempään”, hän myönsi, eikä mahtanut mitään mielessään pilkahtavalle huvittuneisuudelle. Muutamia päiviä aikaisemmin Masonin juhlissa Oliver oli käyttäytynyt suuren maailman gigolon tavoin, ja nyt samainen mies istui hänen makuuhuoneensa työtuolissa ja puhui lautapeleistä.

”Uno on kyllä poikkeus”, mies totesi pohdittuaan asiaa hetken, ”siitä ei enää peli parane.”
”Sehän on korttipeli”, Ruby huomautti kulmiaan kohottaen.
”Se on niin hyvä, että sitä voi melkein pitää jo lautapelinä”, Oliver yritti virnistäen. Ruby pudisteli huvittuneena päätään ja sulki lukemansa kirjan työnnettyään kirjanmerkin oikealle sivulle. Kirjan pariin palaaminen siinä hetkessä olisi todennäköisesti ollut epäkohteliasta. ”Lautapeleistä puheen ollen, mitä sä opetat?” mies jatkoi aika pian uteliaan oloisena.
”Hieno aasinsilta”, Ruby kommentoi. Oliver kohautti viattoman näköisenä harteitaan ja odotti selvästi vastausta kysymykseensä. ”Mä olen laulunopettaja. Mitä sä teet?” nainen kertoi ja esitti vastakysymyksen lähinnä hyvien tapojen vuoksi.

”Mä oon kiropraktikko Queen’s Parkissa olevalla klinikalla”, Oliver selitti.
”Mä opetan Queen’s Parkissa olevassa musiikkiopistossa”, Ruby totesi, yhteensattuman yllättämänä.
”Sehän sattui sopivasti”, Oliver virnisti, ”mehän ollaan sit melkein naapureita.”
”Niinpä kai. Onko kiropraktiikka sitä selän naksauttelemista?” Ruby muisteli ja lattialla olevan leipälautasensa muistettuaan tarjosi sitä Oliverille jokseenkin vastahakoisena.
”Ei kiitos, me tultiin vasta ehkä tunti sitten syömästä”, mies torjui lautasen hyväntuulisesti. Ruby yritti piilottaa hymynsä hyvillään. Hän saisi pitää leipänsä, eikä joutunut jakamaan niitä edes kohteliaana eleenä. Tyytyväisenä nainen otti seuraavan leivän käteensä ja yritti olla piittaamatta Oliverin silmissä pilkahtelevasta huvittuneisuudesta. ”Mut siis joo, kyllä siinä on aika paljon sitä selän naksauttelua”, mies jatkoi Rubyn keskittyessä leipäänsä.

”Onko asiakkaiden kanssa työskenteleminen helppoa?” nainen kysyi syömisen lomassa. Oliverilla ei tuntunut olevan kiire takaisin olohuoneeseen, joten kai hän voisi pyrkiä pitämään vierailijan tyytyväisenä.
Oliver kallisti päätään. ”No ei se aina helppoa ole. Osa odottaa hoidolta suunnilleen koko maailman parantavaa lopputulosta, eikä sitten osaa tyytyä siihen apuun jonka kiropraktiikka todellisuudessa voi tuoda. Sitten aina välillä sinne tietenkin tulee sellaisia älyköitä, jotka eivät ole tajunneet etukäteen, että esimerkiksi niiden selkään kosketaan sen hoidon aikana.” Hän pysähtyi hetkeksi ja katsoi sitten työpöydällä olevaa nuottinivaskaa. ”Mitenkäs sitten oppilaiden kanssa työskenteleminen?” hän uteli kääntäen taas katseensa nuoteista Rubyyn.

”Se vaihtelee tosi paljon”, nainen vastasi leivänpuolikasta kädessään pyöritellen. ”Osa oppilaista on tosi ahkeria ja mukavia, mutta kyllä sinne mukaan mahtuu sitten myös kaikin puolin ärsyttävämpiä persoonia”, hän selvensi mietteliäänä.
”Ja silti sun täytyy aina vaan esittää kaikille, että sä tykkäät niistä”, Oliver lisäsi tietäväisenä. ”Se on meidän kummankin aloilla yhteistä.”
”Eiköhän se ole yhteistä pitkälti kaikilla aloilla”, Ruby sanoi. ”Toi on vähän sama, kuin jos sanoisi marsun ja leopardin olevan sama asia vaan siksi, että ne molemmat on nisäkkäitä.”

”Oonko mä nyt sit leopardi vai marsu?” Oliver kysyi ja yhtäkkiä hänen äänensävynsä muistutti enemmän Rubyn lauantai-iltana tapaaman naistenmies-Oliverin ääntä. Mies ei kuulostanut suoranaisesti flirttailevalta, mutta jokin hänen äänessään oli silti muuttunut. Nainen katsoi työtuolillaan yhä istuvaa miestä ja totesi unohtaneensa hetkeksi juhlissa miehestä saamansa ensivaikutelman.

”Mä todella toivon, että sä ymmärrät, miten typerältä toi lause kuulosti”, Ruby sanoi hitaasti. Oliver oli siihen mennessä vaikuttanut aika mukavalta ihmiseltä, mutta jos mies yrittäisi ollenkaan livahtaa ääliömäisen naistennaurattajan rooliinsa, saisi koko tyyppi häipyä saman tien. Kyse oli kuitenkin edelleen Avan - ei hänen - vieraasta, eikä Rubylla ollut aikomustakaan esittää vapaa-ajallaan yhtään sen sietokykyisempää kuin oli. Ja vaikka Oliver oli kuin olikin toistaiseksi vaikuttanut ihan hyvältä tyypiltä, ei se sittenkään vähentänyt sitä tosiasiaa, että Ruby oli väsynyt oman työpäivänsä jäljiltä.
Ajatusten edetessä naisen ilme kävi tuimemmaksi ja hänen huulensa puristuivat taas aika tiukaksi viivaksi.

Oliver - joka oli mennyt hetkeksi aika hämmentyneen näköiseksi Rubyn sanojen myötä - oli vähän aikaa hiljaa ja purskahti sitten mehevään nauruun. Rubyn tuikea ilme ei lientynyt siitä, mutta nyt oli hänen vuoronsa hämmentyä.
”Mikä sua naurattaa?” hän kysyi tomeran kuuloisena.
Vastaukseksi Oliver nauroi vielä hetken hassua, pompahtelevaa nauruaan, ennen kuin lopulta rauhoittui. ”Sä vaan näytit niin opettajamaiselta”, hän sai sanotuksi, edelleen aika huvittuneen näköisenä.
”Mähän olen opettaja”, nainen tuiskahti, mutta Oliverin opettajamaiseksi nimeämä ilme alkoi jo haihtua hänen kasvoiltaan.
”Niin, mutta et sä näytä opettajalta”, mies selitti, ja Ruby huomasi miehen kuulostavan taas lautapeli-Oliverilta naistenmies-Oliverin sijaan.
”Mitä sä tolla oikein tarkoitat?” hän vaati lisäselitystä.
”Sä olet niin pieni”, mies selitti hyväntahtoisesti.
”Mä olen ihan normaalin mittainen”, Ruby ilmoitti saman tien.
”Sovitaan sitten niin”, Oliver lupasi, mutta oli ilmeestään päätellen eri mieltä asiasta.

”Hei, sulle tuli viesti”, päänsä huoneen puolelle työntänyt Ava ilmoitti ja ojensi sisarensa keittiöön unohtamaa puhelinta. Lähempänä ovea istuva Oliver nappasi Rubyn puhelimen ilkikurisen näköisenä ja siinä vaiheessa, kun nainen ehti työtuolillaan istuvan pirulaisen luo, tämä oli jo vetänyt naamansa typerään irvistykseen ja tökkinyt näyttöä. Avaa tilanne tuntui huvittavan suunnattomasti, mutta hän ei tehnyt mitään auttaakseen sisartaan.

Ruby sieppasi kännykkänsä takaisin ja huomasi Oliverin lähettäneet avausnäytön alla auki olleeseen keskusteluun tärähtäneen selfien. Onneksi hän oli keskustellut Mollyn, eikä jonkun puolitutun kanssa.
”Kiitos kamalasti”, Ruby tokaisi kuivasti ja palasi säkkituolilleen Oliverin naureskellessa suoritukseensa tyytyväisen näköisenä.
”Me siirryttiin pelaamaan pokeria, haluatteko te tulla mukaan?” ovensuussa yhä oleva Ava kysyi, osoittaen sanansa heille kummallekin.
”Ei”, vastaus tuli sekä Rubyn että Oliverin suusta yhteen ääneen. Ava virnisti ja katosi sitten takaisin olohuoneeseen, josta kuului parhaillaan vihaista huutoa.

”Kenelle se viesti muuten meni?” Oliver halusi tietää.
”Mollylle”, Ruby mumisi lukiessaan Amylta aikaisemmin tullutta viestiä. Viestissään Amy lupasi lähettää omien oppilaidensa esityskappalelistan hänelle viimeistään sen tai seuraavan päivän aikana. Ruby kuittasi asian olevan okei ja laski puhelimensa sitten lattialle. Molly oli viimeksi ollut paikalla puoli tuntia aikaisemmin, joten hänen reaktiotaan Oliverin kuvaan saisi vielä odotella.
”Se video-Molly?” Oliver varmisti. Ruby nyökkäsi vastaukseksi.

Olohuoneesta kuului taas rähjäystä.
”Ilmeisesti pokeri oli huono pelivalinta”, Ruby tuumasi kärttyisää väittelyä kuunnellessaan.
”Mikä tahansa pelivalinta on huono”, Oliver korjasi.
Ruby etsi mukavaa asentoa paikallaan. ”Paitsi jos se on Uno?”
”Unokaan ei aina ole hyväksi”

Tyhjänpäiväinen höpötys jäi kesken Juden tepsuttaessa huoneeseen. Se pyöri muutaman kerran itsensä ympäri ja pysähtyi sitten häntäänsä heiluttaen Rubyn eteen. Nainen silitti koiran sileää päätä ja katsoi sen energistä olemusta, tuntien oman olonsa väsähtäneeksi. Koira oli selvästi tullut hakemaan häntä lenkille.
”Mun on pakko viedä tää ja Daisy lenkille, tai ne rupeaa riehumaan”, nainen kertoi Oliverille ja nousi pitkään venytellen seisomaan. Jude innostui entistä enemmän ja viipotti huoneen ovelle, kääntyen sitten katsomaan omistajaansa odottava katse vaaleansinisissä silmissään.
”Mä voin tulla mukaan”, Oliver tarjoutui ylös hypähtäen.

Ruby harkitsi miehen tarjousta hetken, mutta pudisti sitten päätään. Avan julkkispiireissä löytämien kavereiden kanssa jutteleminen kotioloissa oli ihan okei, mutta Ruby halusi pitää oman ja siskonsa elämien rajat selvinä siitä huolimatta, että he olivat kämppiksiä. Hän saattoi toki silloin tällöin käydä Avan kanssa jossain, kuten esimerkiksi Masonin juhlissa, mutta silloin oli kyse poikkeustilanteista. Poikkeustilanteista, jotka pysyivät puhtaasti harvinaisina sattumina. Sellaiset sattumat eivät kuuluneet perusarkeen.
”Ei kiitos. Siellä on tosi kamala ilma, ja mä oikeestaan mieluiten lenkitän näitä yksin”, hän sanoi vakaalla äänellä. Oliver katsoi häntä arvioiden.
”Ootko sä varma, ettet sä vois tehdä nyt poikkeusta?” mies ehdotti toiveikkaana.
”Jep.”
”Aiotko sä jättää mut noiden pokeria pelaavien hirviöiden huomaan?” Oliver kysyi ja katsoi leipälautasensa poimimaan kumartunutta Rubya kulmiensa alta mahdollisimman vetoavasti. Se oli aika onnistunut vetoava katse, mutta Jude ja Daisy olivat opettaneet Rubyn sietämään sellaisia ilmeitä.
Nainen hymyili. ”Ikävä kyllä.”

”Mut hylättiin”, Oliver ilmoitti dramaattisesti heidän mennessään Juden perässä olohuoneeseen. Korttia pelaavat Ava, Mason ja yhä Rubylle tuntematon nainen kääntyivät katsomaan heitä uteliaina. Ruby loi pitkän katseen kattoon ja käveli Juden perässä eteistä kohden, viheltäen samalla jossain piilottelevalle Daisylle.
”Sellasta se elämä on”, nainen sanoi sohvalle istuneelle Oliverille ystävälliseen sävyyn.

Ava tavoitti pikkusiskonsa katseen ja kohotti kulmiaan. Ruby tuijotti takaisin jääräpäisesti, saaden Avan pudistelemaan päätään ja palaamaan pelin pariin.

Tarpoessaan kahden innokkaasti eteenpäin huiskaavan koiran kanssa kaatosateessa, Ruby yritti parhaansa mukaan olla ajattelematta siskonsa uuden parhaan ystävän veljeä. Hän tiesi, että niin itsevarman ja komean miehen ajattelemisesta saisi vain sydänsuruja. Eikä hänellä ollut muutenkaan aikomusta ajatella kyseistä ihmistä sen enempää. He olivat jutelleet kerran, se siitä. Sillä, että Oliver itse ei ollut veljensä tavoin julkisuudenhenkilö, ei ollut myöskään väliä. Hän oli edelleen liian lähellä sitä kaikkea julkisuuden mukanaan tuomaa sotkua, johon Ruby ei halunnut osalliseksi.

Nainen otti sen sijaan ajateltavakseen lauluoppilaiden kevätkonserttia, ja päätti ratkaista sen kävelylenkin aikana omien oppilaidensa esiintymisjärjestyksen. Amy saisi päättää omien oppilaidensa järjestyksen, sillä Ruby ei tuntenut heitä niin hyvin.
Jossain vaiheessa nainen erehtyi ihmettelemään hetkeksi Oliverin yllättävän mukavaa käytöstä, mutta palasi esiintyjälistan pariin heti erheensä huomattuaan.

Palatessaan takaisin kotiin reilun tunnin kuluttua, hän sai onnekseen - ehdottomasti vain ja ainoastaan onnekseen! - huomata vieraiden lähteneen.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2016 17:08:47 kirjoittanut Chuva »
"I understand what you're saying, and your comments are valuable, but I'm gonna ignore your advice."
-Roald Dahl (Fantastic Mr. Fox)

Chuva

  • Mursumarsu
  • ***
  • Viestejä: 656
A/N: Neljäs luku ois tässä. Tässä luvussa on taas parin hahmon ensiesiintyminen. Sit tein tarkoituksella Rubyn puhetapaan tuon muutoksen, että se puhuu ns. työjutuissa enemmän melkein kirjakieltä, koska se vaan tuntu kivalta jutulta :D. Oon ite aika yllättynyt siitä, että oon toistaiseks pysyny julkaisuaikataulussa, mutta katotaan vaan kauan sitä kestää...
Ois kieltämättä kyllä kivaa kuulla, että onko tällä täällä yhtään lukijaa. Joka tapauksessa tässä tää luku, toivottavasti tykkäätte (siis jos joku tätä lukee)! :)

4. luku

”Tehdään vielä pari äänenavausta, ja sitten voidaan katsoa sinun kappalettasi”, Ruby ohjeisti maanantaiaamupäivän kolmatta oppilastaan Poppya, joka pyöritteli tummansinisen hupparinsa kiristysnarua sormissaan. Tyttö nyökkäsi vastaukseksi ja hymyili, mutta nainen näki oppilaansa hymyn väkinäisyyden. Hän oli huomannut loppumaisillaan olevan kuukauden aikana Poppyn käytöksen muuttuneen aikaisempaan verrattuna. Ennen niin iloinen ja aktiivinen tyttö oli muuttunut kireäksi, ja hänen ahdistuksensa tuntui kasvavan viikko viikolta.

Pianon päällä oleva puhelin ilmoitti saapuneesta viestistä värähtämällä, mutta Ruby jätti sen huomiotta ja keskittyi Poppyn äänenavauksiin. Tyttö lauloi kuuliaisesti ohjeiden mukaan, mutta hänen hartiansa tuntuivat painuvan lysyyn vähän väliä. Ruby korjasi omaa ryhtiään esimerkiksi. Vaaleatukkainen oppilas nosti nenällään valuneita silmälaseja ylemmäs, seurasi vihjettä ja korjasi omaa asentoaan, ennen kuin hänen hartiansa taas pian painuivat entiseen asentoonsa. Vastapäätä oppilastaan seisova Ruby vaihtoi äänenavausta ja hymyili rohkaisevasti.
”Kyllä se siitä, yritä rentouttaa hartioita”, hän neuvoi harjoitteiden välissä Poppyn äänen värjyessä ylä-äänissä. Poppy oli luonnostaan altto, mutta kyllä hän yleensä pääsi ylöskin aika helposti, jos vain muisti tuen ja keskittyi vähän.

Ruby vei harjoitetta vielä puolisävelaskeleen verran ylöspäin toivoen, että Poppy saisi kehonsa rennommaksi. Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan tytön ääni särkyi äänenavauksen ylimmän sävelen kohdalla ja tytön ilme muuttui onnettomaksi.
”Anteeksi”, Poppy sanoi syyllisen näköisenä, ”tää ei nyt oikein onnistu.”
”Hei, ei se haittaa yhtään!” Ruby kiirehti lohduttamaan lempeällä äänellä. ”Sehän meni muuten todella hyvin, eikä tuollaisesta tarvitse pyydellä ollenkaan anteeksi. Siksihän me harjoittelemme, että sinä voisit kehittyä”, nainen muistutti taputtaessaan samalla rohkaisevasti oppilaansa käsivartta. Poppy nyökkäsi ja vilkaisi pienehkön laululuokan vaaleanruskeiksi maalattuja seiniä, kuin peläten niiden ja niillä roikkuvien konserttijulisteiden ja postikorttien tuomiota.
Ruby oli pyrkinyt sisustamaan laululuokkansa mahdollisimman kotoisaksi, ja oli piilottanut isoja osia haljunvärisistä seinistä pirteiden kuvien ja julisteiden alle siitä piittaamatta, että rehtori Darby paheksui hänen työtilaansa kahvihuoneessa sangen avoimesti. Paheksuvalla suun suipistuksella maustettu lausahdus ”mautonta ja halvan näköistä” oli hänen ykköslauseensa aina, jos keskustelu sivusi ohimennenkään Rubyn luokkaa.

Poppyn kevätkonserttiin valitsema kappale, Didon Sand in my shoes ei sinä päivänä mennyt kovinkaan hyvin. Tyttö unohti jatkuvasti jo kertaalleen ulkoa opettelemansa, 2000-luvun alkupuolen laulun sanat ja empi jokaisen vähän korkeamman sävelen kohdalla. Häntä pianolla säestävä Ruby kuitenkin kannusti tyttöä reilusti ja keskittyi lähinnä siihen, että saisi hänet rentoutumaan edes vähän. Konserttiin oli aikaa enää alle viikko, mutta Ruby tiesi Poppyn kyllä osaavan kappaleensa.

”Tänään ei ihan oo mun päivä”, Poppy sanoi nuutuneen näköisenä pakatessaan hiirenkorville mennyttä nuottia laukkuunsa.
”Kyllä se siitä, usko vaan”, Ruby lupasi. ”Yrität vaan ottaa rauhallisesti ja katselet niitä sanoja ja lauleskelet vähän aina sopivissa väleissä tässä tällä viikolla. Minä tiedän, että sinä osaat tämän kappaleen”, nainen jatkoi kannustuspuhettaan ja seurasi katseellaan oppilastaan ovelle. ”Ja jos haluat, voimme katsoa kappaleesi vielä perjantaina kertaalleen läpi ennen konserttia”, hän vielä lisäsi.
”Joo”, Poppy mutisi vastaukseksi ja kääntyi hymyilemään hänelle sitä uutta kireää hymyään. Ruby vastasi hymyyn, mutta tytön mentyä hänen kulmansa kurtistuivat. Nainen oli huolestunut oppilaastaan, eikä tiennyt saisiko kysyä asiasta. Koskaan aikaisemmin hän ei ollut joutunut vastaavaan tilanteeseen, sillä yleensä valtaosa hänen oppilaistaan oli hyvin reippaita. Pari kertaa joku oppilaista oli saattanut pillahtaa itkuun stressaavan viikon tai huonojen koetulosten vuoksi, ja kerran Megan Russell oli itkien kertonut vanhempiensa eroavan. Mutta silloinkin oppilaat olivat kertoneet murheensa oma-aloitteisesti.

”Mikäs sua huolettaa?” avoimesta ovesta sisään kurkistava kitaransoittoa opettava Ben kysyi hyväntahtoisesti. Hänen tummat sormensa naputtelivat itsekseen viisijakoista rytmiä ovenkarmiin ja miltei mustissa silmissä oli iloinen, mutta varovainen hymy. Ruby puisteli päätään ja laski kannen pianon koskettimien suojaksi.
”Mä oon vaan huolestunut yhdestä oppilaasta”, hän kertoi ottaessaan kännykkänsä pianon päältä ja reppunsa huoneen nurkasta. Seuraava oppilas oli ilmoittanut jo edellisenä iltana olevansa kipeänä, joten naisella oli edessä tavallista pidempi lounastunti. Hän oli sopinut tapaavansa Mollyn Chamberlayne Roadin Nando’s -ravintolassa, joten hänen olisi paras lähteä kävelemään jo sinne suuntaan.

”Ootko sä huolissas sen laulutekniikasta vai jostain muusta?” Ben uteli Rubyn ottaessa vielä takkinsa naulakosta ja siirtyessä käytävän puolelle lukitsemaan luokkansa ovea.
”Jostain muusta, mutta mä en tiedä mistä”, nainen vastasi ja työnsi luokkansa avaimet taskuunsa. ”Se on ollut allapäin koko kuukauden.”
”Teini-ikäiset on sellaisia”, Ben muistutti keveään sävyn heidän kävellessään rinnakkain käytävällä. Ulkoisesti he olivat toistensa vastakohdat, sillä Ben oli pitkä ja harteikas, tummaihoinen, -tukkainen ja -silmäinen, kun taas Rubylla oli vaaleanruskeat hiukset, ruskeat silmät ja hän oli miestä selvästi lyhempi - mutta silti ehdottomasti normaalin mittainen! ”On pari munkin oppilaista välillä tosi ailahtelevaisia, mutta aina ne palaa entiselleen ajan kanssa. En mä sitten tiedä, että onko niillä silloin ongelmia koulun kanssa vai jotain rakkaushuolia vai mitä.”
Benin ääni hiipui ja heidän välilleen laskeutuva hiljaisuus oli Rubyn mielestä äärimmäisen kiusaantunut. Monet asiat heidän välillään olivat olleet kiusallisia koko kevään ajan, vaikka suunta olikin viime aikoina ollut jo vähän parempi. Ruby kuunteli askeltensa ääntä ja katseli seiniä vaiteliaana. Kaikki, jotka olivat neuvoneet jättämään työkaverin kanssa seurustelun väliin vaivaannuttavan jälkipyykin takia, olivat olleet enemmän kuin oikeassa.
”Älä huoli siitä oppilaasta”, Ben sanoi heidän tultuaan porraskäytävään, ”eiköhän se pärjää.”

”Eikös teillä ole oppilaita?” porraskäytävän toisella puolella oleva ovi oli avautunut ja musiikkiopiston rehtori, herra Darby astui käytävään. Hän oli hintelä, keski-ikäinen mies, jolla oli karkea, ruskea tukka ja terävät silmät.
”Minulla on lounastunti, herra Darby”, Ruby kertoi ja hymyili rehtorille niin kohteliaasti kuin suinkin vain kykeni. Miehen ilme muuttui ärtyisäksi.
”Ja minulla on vartin tauko ennen seuraavaa oppilasta”, Ben sanoi ja hymyili hänkin kohteliaasti. Herra Darby hymähti.

”Minä toivon, että te ette tuo henkilökohtaista suhdettanne töihin”, hän sanoi tiukkaan sävyyn ja katsoi Benistä Rubyyn ja takaisin syyllistävä ilme kasvoillaan. Ruby tunsi kiusaantuneena poskiensa punehtuvan.
”Vaikka se ei suoranaisesti ehkä olekaan teidän murheenne, herra Darby, niin minä ja Ru- neiti Collins emme ole seurustelleet enää puoleen vuoteen”, Ben selitti ja hänen äänensävynsä oli edelleen ystävällinen. Ruby tunsi kauhukseen punastuvansa entistä enemmän ja vilkaisi vaivautuneena portaikkoa toivoen, ettei kukaan ollut sillä hetkellä menossa portaissa suuntaan tai toiseen. He olivat pysytelleet yhteisestä sopimuksesta vaitonaisina niin suhteensa alusta kuin sen päättymisestäkin. Kaikki olivat arvanneet alun, mutta yhtä moni ei ollut varma lopusta. Ruby tiesi olleensa Benin kanssa ihastuttavien opettajakollegojensa juorulistan kärjessä koko kevään, mutta kukaan ei ollut kehdannut kysyä asiasta heiltä suoraan.

”Vai niin”, herra Darby kommentoi terävästi, mutta kuulosti tyytyväiseltä. ”Yläkerrassa on käynnissä palaveri stipendisponsoreiden kanssa. Herra Lewis, neiti Collins”, mies nyökkäsi heille kummallekin terävästi ja suuntasi sitten kapeita portaita pitkin kolmanteen kerrokseen, jossa oli opiston tilavammat kokoustilat.

Ruby hyvästeli Benin nopeasti ja häipyi sitten paikalta. Hän toivoi enemmän kuin koskaan aikaisemmin, että ei olisi koskaan yrittänyt yhtään mitään Benin kanssa. Amyn ohella Ben oli yksi opiston ainoista oikeasti mukavista opettajista, eikä hän voinut enää olla varma siitä palaisivatko heidän välinsä koskaan entiselleen.
Nainen kiirehti portaat alas ja miltei juoksi koko matkan ravintolalle. Onneksi sinä päivänä ei satanut. Edellisenä keskiviikkona alkanut sade oli jatkunut viikonloppuun ja loppunut sitten. Taivas oli edelleen paksujen pilvien peitossa, mutta se ei haitannut. Keskiviikon ajatteleminen toi mukanaan ajatuksen Oliverista, mutta Ruby työnsi miehen päättäväisesti pois päästään. He olivat keskustelleet vain yhden kerran ja silloinkin lähinnä lautapeleistä (niin järkevää kuin se olikin). Hän ei saanut kehitellä miehestä mitään haavekuvia päähänsä vain siksi, että tämä oli niin komea ja oli keskiviikkona ollut ihan mukavaa seuraa. Se ei tarkoittanut yhtään mitään.

”Miten menee?” Molly halusi tietää ystävysten tilattua ruokansa kiireiseltä tiskiltä ja siirryttyä pöytänsä ääreen istumaan. ”Ja mikset sä vastannut mun viestiin?”
Ruby muisti vasta siinä vaiheessa saaneensa viestin Poppyn tunnin aikana. Hän kaivoi kännykkänsä esiin ja luki ystävänsä lähettämän viestin.
’Mulla on nälkä’”, nainen luki ääneen ja vilkaisi Mollya huvittuneena. ”Mitä mun ois tohon pitänyt vastata?”
Molly kohautti harteitaan. ”Että sullakin on nälkä?” hän ehdotti.

Ruby laittoi kännykkänsä jaloissaan olevaan reppuunsa ja katsoi ystäväänsä tarkasti. Molly näytti tavallista energisemmältä.
”Sä näytät olevan aika hyvällä tuulella”, Ruby sanoi ja katsoi ystäväänsä uteliaana. Molly nyökytteli iloisena ja vilkaisi ympärilleen vaistomaisesti, ennen kuin kumartui vähän lähemmäs pöydän toisella puolella olevaa naista.
”Ava sai ajatuksen!”
”Hienoa kuulla! Mä olen odottanut tätä päivää aina siitä lähtien, kun Ava ajatteli ensimmäisen kerran viime vuosituhannella.”
Molly pyöritti silmiään. ”Tosi hauskaa. Etkö sä halua kuulla, että mitä se keksi?”
”Anna kun arvaan”, Ruby totesi ja tiesi äänensävynsä kuulostavan edelleen kuivalta.

Hän keräsi kasvoilleen teennäisen viattoman ilmeen ja pyöristi silmiään niin kuin oli nähnyt Avan joskus tekevän. ”Pieni kokoontuminen meillä ens perjantaina. Eei, ei ne oo juhlat, ei sinne tulis ku ehkä kymmenen tai enintään viistoista ihmistä. Se ois vaan pieni kokoontuminen, syötäis yhdessä jotain ja silleen. Eiks se oiski kivaa!” hän puhui tekaistun innokkaalla äänellä. ”Ava kerto mulle mahtavasta ajatuksestaan eilen”, hän jatkoi tavallisella äänellä.
”Onko sulla jotain sitä vastaan?” Molly kysyi pettyneenä.
”Mä en oikein tykkää siitä, jos Ava järjestää juhlat meidän luona”, Ruby sanoi, ”mut en mä voi kai sitä kieltääkään.”
”Mut kai säkin oot siellä?” Mollyn ääni muuttui huolestuneeksi. Hänen harmaat silmänsä näyttivät tukahdutetuilta hiilenpaloilta. ”Mä lupasin jo Avalle, että mä tuun, mut en mä haluu olla siellä yksin.”
Ruby huokaisi syvään ja antoi periksi. Ilmeisesti Ava oli arvannut, että hän ei halunnut tuottaa ystävälleen pettymystä. ”Mä oon silloin mun oppilaiden kevätkonsertissa, mutta kai mä voin tulla, jos juhlat jatkuu vielä sen konsertin loputtua”, hän lupasi pitkin hampain.

”Mä en ymmärrä, että miks sä haraat vastaan”, Molly ihmetteli, mutta näytti tyytyväiseltä Rubyn lupauksen kuultuaan. ”Sähän oot ollut ties kuinka monissa juhlissa, eikä Ava aio edes kutsua sinne hirveästi väkeä. Miks sä et haluais näihin juhliin?”
”Koska ne on meillä”, Ruby vastasi. ”Todennäköisesti mun täytyy loppujen lopuks tehdä kaikki käytännön järjestelyt ja hommata ruoat ja juotavat, koska Ava jättää aina kaikki käytännön jutut mun hommaks. Enkä mä muutenkaan vaan tykkää siitä, kun meille tulee paljon vieraita.”

”Mä lupasin auttaa Avaa järjestelyiden kanssa”, Molly kertoi nopeasti ja katsoi ystäväänsä selvästi toivoen, että se muuttaisi Rubyn suhtautumisen juhliin. ”Se sano, että se aikoo tilata ruokaa jostain ja silleen.”
”Ai”, Ruby sanoi hämmästyneenä. ”Yllättävää”, hän mutisi, mutta tunsi olonsa paremmaksi. Hän ei vieläkään pitänyt pahemmin siitä, että juhlat olisivat heidän kotonaan, mutta ehkä hän kestäisi ne paremmin, jos hänen ei tarvitsisi järjestää niitä.

Heidän ruokansa tulivat pian ja Molly näytti siltä, ettei olisi voinut olla onnellisempi.
”Ja voihan olla, että Oliver tulee sinne”, hän sanoi vaivihkaa syömisen lomassa. Ruby laski haarukkansa lautaselle.
”Mä luulin, että me oltiin käsitelty se asia jo loppuun”, nainen kommentoi huvittuneen näköisenä ja teki kaikkensa työntääkseen miehen naurun ja sinivihreät silmät pois ajatuksistaan. Molly hymyili ilkikurisesti.
”Me tuskin koskaan käsitellään sitä loppuun”, hän kertoi ystävällisen kuuloisena.
Ruby hymähti ja nosti haarukan takaisin käteensä. ”Sä oot toivoton.”

Loppuviikko kului hulinassa ja vilskeessä. Musiikkiopistolla kaikki Rubyn oppilaat hermoilivat vääjäämättä lähestyvää konserttia ja kotona Ava puuhasi juhliensa - tai kokoontumisensa, kuten hän jääräpäisesti korjasi aina asian tullessa puheeksi - parissa ja työllisti Mollyakin aina tämän sattuessa paikalle. Ruby säästyi yllätyksekseen miltei kokonaan juhla- ei, vaan kokoontumisjärjestelyiltä. Hän siivosi huoneensa ja imuroi makuuhuoneisiin, vierashuoneisiin ja kodinhoitohuoneeseen vievän käytävän hyväntahtoisuuden eleenä siitä huolimatta, että Ava oli tilannut siivousfirman paikalle torstaiksi.

Perjantaina Ruby oli opistolla pitkälti koko päivän. Pukupussissa olevat konserttivaatteet oli ripustettu luokan naulakkoon ja tutut, hyviksi havaitut avokkaat odottivat pianon vieressä. Päivä kului oppilaiden rauhoittelussa ja opiston kopiokoneen kanssa taistellessa. Mokoma rakkine ei olisi millään halunnut antaa hänelle tarpeeksi konserttiohjelmia.
”Älä huoli Megan, kyllä sinä ne sanat osaat”, nainen rohkaisi puhelimen välityksellä yhtä opistoa kohden paraikaa kävelevää panikoivaa oppilastaan, ja töni samalla kopiokonetta. ”Hyvin se menee.” Hän sulki puhelun Meganin rauhoituttua ja keskittyi täysin typerään, huonosti toimivaan kapistukseen.

”Minä sanoin neiti Beakelle jo keskiviikkona, että teidän pitäisi tulostaa konserttiohjelmat hyvissä ajoin”, paikalle sattunut rehtori Darby paheksui nähdessään Rubyn tönäisevän kopiokonetta ehkä vähän vaadittua aggressiivisemmin.
”Anteeksi, herra Darby”, nainen sanoi ja pakotti äänensä kulkemaan kohteliaisuussuodattimen läpi. ”Mutta meillä on ollut todella paljon kiireitä.”
”Ilmaisin myös epämieltymykseni kevyen musiikin laulukonserttia kohtaan jo aikaisemmin keväällä”, herra Darby jatkoi syyttävään sävyyn. ”Tarvitsetko apua tuon kanssa?” hän kysyi myrtyneenä, viitaten koneen suuntaan. Vastaukseksi Ruby painoi tulostusnappia miljoonannen kerran ja potkaisi konetta vaivihkaa. Kone korahti ja alkoi sitten suoltaa konserttiohjelmia sisuksistaan.
Voitonriemuisesti virnistäen Ruby vilkaisi rehtoria. ”Ei kiitos, herra Darby. Kyllä minä pärjään.”
Rehtori paheksui äänettömästi ja jatkoi matkaansa.

Ruby keräsi koneen antamat ohjelmat ja lähti viemään niitä ensimmäisen kerroksen konserttisalia kohden. Hän oli onneksi vaihtanut jo vaatteensa, sillä alakerrassa odotti lauma laittautuneita ja hermostuneita lauluoppilaita, jotka olivat tulleet yhteisiin äänenavauksiin. Ruby asetteli ohjelmat konserttisalin oven vieressä olevalle nuottitelineelle ja johdatti oppilaansa saliin, jossa Amy seisoi valo- ja äänipöydän ääressä vahtimestarin kanssa säätämässä tilan valaistusta.
”Jättäkää se ovi auki, kaikki eivät ole vielä paikalla”, Ruby ohjeisti viimeisenä saliin tullutta poikaa, joka oli Amyn oppilaita. Hän aloitti äänenavaukset ja katseli hermostuneita nuoria. Tässä vaiheessa hermostuneisuus olisi sopivissa määrin hyväksi esiintyjille. Se todennäköisesti parantaisi valtaosan esityksiä.

Kun saliin alkoi valua katsojia, Ruby ja Amy ohjasivat oppilaansa istumaan ja asettuivat sitten itsekin paikoilleen. Katsojia tuli ihan hyvin, Ruby oli aika varma siitä, että paikalle sattui muitakin kuin vain oppilaiden perheenjäseniä. Kevyt puoli oli aina ollut J.M. -opistolla lopetusuhan alla, joten katsojia keräävä kevyen musiikin konsertti vahvistaisi toivottavasti heidän asemaansa.

Hermostuneisuus vaikutti oppilaisiin sähköistävästi ja valtaosa niin Amyn kuin Rubynkin oppilaista lauloi paremmin kuin koskaan ennen. Muutamien kohdalla jännitys söi vakuuttavuutta ja harmikseen Ruby huomasi, että Poppykin kuulosti vähän valjulta, mutta suurimman osan kohdalla lopputulos oli kuitenkin tavalla tai toisella positiivinen. Amy ja Ruby olivat konsertin lopussa puhuessaan vilpittömän ylpeitä oppilaistaan ja kiittelivät heitä vuolaasti.
”Vähänkö me ollaan hyviä opettajia”, Amy vitsaili suupielestään heidän työntäessään yhteistuumin flyygelin salin seinustalle.

”Neiti Collins?” Ruby kääntyi ympäri kuullessaan Poppyn äänen. Amy hymyili kollegansa oppilaalle ja lähti sitten etsimään paikalla vielä olevia omia oppilaitaan.
”Hienosti laulettu!” Ruby kehui siitä huolimatta, että tiesi Poppyn pystyvän parempaankin. Tyttö hymyili haljusti.
”Kiitos”, hän sanoi. ”Mun piti tulla sanomaan sitä vaan, että mä en pääse ens viikolla tunnille, kun mulla on… aika tiukka viikko koulussa”, hän kertoi ja katsoi opettajaansa huolestuneena, aivan kuin olisi pelännyt hänen suuttuvan. Ruby nyökkäsi.
”Kiitos, että ilmoitit, hyvää kesää sitten jo tässä vaiheessa!” hän toivotti. Poppy nyökkäsi jäykästi ja oli kääntymässä ympäri, kun Ruby oli näkevinään kyyneleitä tytön sinisissä silmissä. Hän tiesi, että tytöllä oli jokin rakkaushuolia isompi asia sydämellään. ”Tai odotas vielä hetki, Poppy”, hän pyysi. Tyttö seisoi hetken hievahtamatta, ennen kuin lopulta kääntyi ympäri ja katsoi häntä huolestuneena.

Ruby kääntyi flyygelin puoleen ja otti sen päälle unohtuneen lyijykynän. Flyygelin päällä oli myös yksi hänen tulostamistaan konserttiohjelmista. Nopeasti nainen kirjoitti ohjelman toiselle puolelle nimensä ja henkilökohtaisen kännykkänsä numeron ja ojensi sen sitten hämmentyneelle oppilaalleen.
”Jos tarvitset kesän aikana aikuista jolle puhua, niin voit soittaa minulle”, hän selitti. Poppy näytti entistä hämmentyneemmältä, mutta hymyili silti vähän.
”Kiitos”, hän mutisi varovaisen näköisenä. ”Hyvää kesää”, tyttö vielä toivotti ja lähti sitten nopeasti paikalta. Varmaan hän pelkäsi, että Ruby ilmoittaisi seuraavaksi puhuvansa hänen äitinsä kanssa.

Lopulta sali tyhjeni, ja pian sen jälkeen Ruby pääsi lähtemään opistolta. Hän suuntasi metropysäkille ja hymyili itsekseen. Kevään suurin urakka oli ohi. Seuraavalla viikolla oppilaat saisivat laulaa mitä lystäisivät ja kertoa kesäsuunnitelmistaan ja sitten alkaisi loma. Nainen painoi Oyster-korttiaan lukijaa vasten ja meni portin läpi liukuportaisiin.
Metrossa hän vilkaisi itseään vaivihkaa ikkunan heijastavasta pinnasta ja totesi näyttävänsä ihan asialliselta. Hänellä oli yllään yksinkertainen, vaaleanpunainen, polviin yltävä kotelomekko ja matalahkot avokkaat. Harjalla suoritut hiuksetkin saisivat kelvata Avan juhliin sinällään.

Ruby käveli leppeässä alkukesän illassa kevein askelin kotiin metrosta jäätyään ja jopa hyräili hississä tilaan sopivaa bossa nova -melodiaa. Hän oli iloinen oppilaidensa onnistuneesta esityksestä ja toivoi sydämensä pohjasta, että opisto alkaisi suhtautua heihin aiempaa myötämielisemmin. Hissistä astuttuaan hän kuunteli korva pitkänä kodistaan kuuluvia ääniä. Meno ei kuulostanut liian hurjalta, joten nainen avasi päättäväisesti oven ja astui sisään.

Olohuoneen sohvaryhmä ja monet muutkin huoneen tuoleista olivat iloisten ihmisten valloittamia. Vieraat söivät ja joivat pirteästi rupatellen, eikä Ruby tuntenut heistä ainuttakaan, vaikka osa näyttikin tv:stä tutuilta. Muutamat heistä kääntyivät katsomaan tulijaa, mutta palasivat sitten omiin keskusteluihinsa. Ruby laski vieraita ja arveli Avan pysyneen lupaamassaan vierasmäärässä. Tunnelma oli rento, eikä ollenkaan niin bilemäinen kuin Ruby oli epäillyt. Avan ääni kuului keittiön puolelta, joten nainen suuntasi sinne.

”Tervetuloa kotiin!” Ava tervehti riemukkaasti ja hymyili omahyväisesti nähdessään sisarensa ilmeen. ”Näetkö, nää ei oo sellaiset juhlat kuin sä luulit!”
”Kiva tietää, että sä osaat yllättää positiivisesti”, Ruby sanoi ja otti sisarensa tarjoaman pikkuleivän. Siinä vaiheessa hän huomasi pöydän ääressä istuvat Mollyn ja Masonin, jotka olivat syventyneet keveään keskusteluun, joskin Molly huomasi ystävänsä ja hymyili hänelle tervehdykseksi. Ruby vastasi tervehdyshymyyn ja kohotti sitten kulmiaan Avalle, saaden vastaukseksi huvittuneen hartioiden kohautuksen.

Ruby otti toisen pikkuleivän tarjottimelta ja päätti viedä pukupussinsa ja reppunsa huoneeseensa pois jaloista. Hänen iloinen mielialansa lähti kuitenkin laskuun, kun hän jo olohuoneen puolelta huomasi, että joku oli hänen huoneessaan. Siellä oli valot päällä ja joku kikatti. Naisen ilme jähmettyi ja hän marssi aiempaa määrätietoisemmin käytävään ja astui omaan huoneeseensa.
Siellä hänen sängyllään päiväpeiton päällä loikoili joku tiukkafarkkuinen nainen ja hänen rinnallaan makasi Oliver. Mies oli ilmeisesti kertonut juuri jonkun hauskan vitsin, sillä hän hymyili tyytyväisen näköisenä ja nainen kikatti katsellen samalla Oliveria silmäripsiensä lomasta.

”Arvostaisin sitä, jos siirtyisitte loikoilemaan johonkin muuhun tilaan”, Ruby sanoi aikomaansa kylmemmällä äänellä. Hän tunsi pukupussia pitelevien käsiensä puristuvan nyrkkiin. Oliver ja nainen hätkähtivät ja nousivat nopeasti istumaan. Nainen hymyili kysyvästi, mutta Oliverin ilmettä Ruby ei osannut arvioida. Ennen kaikkea mies näytti kai hämmentyneeltä. Ruby katsoi heitä kärttyisästi, mutta vältti katsomasta Oliveria silmiin.
”Anteeks, onko tää siis sun huone?” vieras nainen tajusi lopulta ja hyppäsi pois sängyltä. Hänellä oli mustat, kiharat hiukset ja oliivi-iho.
”On”, Ruby vastasi painokkaasti.
”Sori, mä en tiennyt, ettei tänne ois saanut tulla”, nainen pahoitteli, huitaisi Oliveria nousemaan pois sängyltä ja livahti itse ovesta käytävän puolelle.

Ruby käveli säkkituolin luo, laski reppunsa ja vaatepussinsa sen päälle ja tunsi sängyllä istuvan miehen katseen seuraavan liikkeitään. Nainen kääntyi ja vastasi uteliaaseen katseeseen mulkoilulla.
”Mä tarkoitin teitä molempia sanoessani, että teidän pitäis mennä jonnekin muualle loikoilemaan”, hän sanoi yllättyen itsekin siitä, miten ärtyneeltä kuulosti. Siinä ei ylipäätään ollut mitään järkeä. Miksi hän oli yhtäkkiä niin vihainen? Vieras nainen oli lähtenyt hänen huoneestaan ja Oliver seuraisi todennäköisesti kohta sen naisen perässä. Jostain syystä ajatus sai Rubyn ärtymään entistä enemmän. Mikä ihme häntä vaivasi?
”Sä et sanonut, että meidän pitäis mennä muualle”, mies huomautti, mutta siirtyi kuitenkin lähemmäs sängyn jalkapäätyä. ”Sä sanoit, että sä arvostaisit sitä.”

Ruby tuijotti miestä silmiin hetken, ennen kuin antoi periksi. Hän ei ollut kovinkaan riitaisaa sorttia, eikä halunnut ruveta raivoamaan miehelle, jota ei edes tuntenut kunnolla. Sitä paitsi hänellä oli ärsyttävä tapa ruveta itkemään aina suuttuessaan, eikä hän halunnut itkeä Oliverin nähden.
”Okei, ihan miten vaan. Jos sä et voi lähteä, niin mä voin”, hän murahti ja lähti takaisin ovelle. Sängyn reunalla istunut Oliver nousi kuitenkin seisomaan, ennen kuin Ruby ehti hänen ohitseen.

Mies seisoi hänen tiellään, eikä Ruby tiennyt mistä suunnasta hänen olisi kannattanut yrittää ohitusta.
”Ootko sä vihainen mulle?” Oliver kysyi ja kuulosti vähän huvittuneelta.
”Mä en oo vihainen kellekään. Mä en vaan pidä siitä, jos joku menee mun sängylle omine lupineen”, Ruby vastasi tiukasti.
”Sä kyllä kuulostat aika vihaiselta -”
”Enkä kuulosta!”
”No, mun ei kuitenkaan ollut tarkoitus suututtaa sua”, mies totesi sovittelevaan sävyyn ja siirtyi niin, että Ruby pääsi hänen ohitseen. ”Ehkä muiden vieraiden seurassa oleminen lauhduttaa sun ärtymystä”, Oliver ehdotti ja seurasi naista käytävään.
”Mä en ole ärtynyt!” Ruby kivahti.
”Sovitaan sitten niin.”
« Viimeksi muokattu: 19.11.2016 17:09:21 kirjoittanut Chuva »
"I understand what you're saying, and your comments are valuable, but I'm gonna ignore your advice."
-Roald Dahl (Fantastic Mr. Fox)

Chuva

  • Mursumarsu
  • ***
  • Viestejä: 656
A/N: Tässä ois taas uus luku! :) Kyllä tätä taitaa joku lukea ainakin noista avauskerroista päätellen, mutta hirveästi mua kiinnostais saada varmistus siitä (jooko... Oon niin kamalan hienovarainen :D)... Mut juu, jos joku tätä oikeasti lukee, niin toivottavasti tykkäät taas tästä luvusta!

5. luku

Ruby istui yhteen olohuoneen valtavista nojatuoleista erilaisilla pienillä leivoksilla ja suolaisilla pikkupurtavilla täytetyn lautasensa kanssa. Hän katseli vaivihkaa ympärilleen ja huomasi helpotuksekseen vieraiden joukossa edes yhdet tutut kasvot. Avan aina kiireiseltä vaikuttava agentti, leveän texasilaisella aksentilla puhuva Toby istui aasialaisen, taidokkaasti meikatun naisen vieressä sohvalla ja tuijotti älypuhelintaan otsa kurtussa. Huomatessaan Rubyn, mies nosti katseensa puhelimen näytöstä ja hymyili naiselle jähmeän kohteliaasti.

”Ongelmia bisneksissä?” Ruby kysyi ympärillään kuuluvan useamman keskustelun yli.
”Tällä alalla ei helppoa tai lyhyttä päivää olekaan”, Toby vastasi totiseen sävyyn ja katsahti nopeasti puhelimensa näyttöä. ”Aina jossain päin maailmaa joku haluaa haastaa riitaa tai pitää palaverin.”
Ruby ei totta puhuen keksinyt syytä sille, miksi Ava oli kutsunut agenttinsa paikalle, saati sitten ymmärtänyt, että miten miehellä oli ollut aikaa tulla paikalle. Omien sanojensa mukaan mies oli aina hyvin, hyvin, hyvin kiireinen, eikä hän parhaimmillaankaan ollut kovin hilpeää seuraa.
”Etkö sä sitten voi joskus sanoa muille, että pitäisitte palaverinne välillä sun aikataulun mukaan?” Ruby ehdotti, ihan vain jotain sanoakseen. Ilmeestään päätellen Toby piti ajatusta järkyttävänä.

”Tee tilaa”, olohuoneen puolelle tupsahtanut Molly pyysi mutkattomasti ja huitaisi ystäväänsä siirtymään tuolinsa nurkkaan. Ruby hilasi itsensä nojatuolin toiseen reunaan niin, että Molly sai ujutettua itsensä hänen viereensä, ja oli mielessään kiitollinen siitä, että sai Tobyn lisäksi toisen juttukaverin. Toki hän olisi itsekin voinut etsiä Mollyn käsiinsä, mutta ainakin vähän aikaisemmin nainen oli ollut niin syvällä keskustelussaan erään nimeltä mainitsemattoman artistin kanssa, ettei Ruby halunnut änkeä mukaan. Hän vilkaisi vaaleanpunertavat hiuksensa kuohkeiksi kihartanutta ja tuikkivat silmänsä tarkasti rajannutta ystäväänsä ja toivoi, ettei Mason johdattelisi Mollya harhaan leikillään. Ei Mason vaikuttanut sellaiselta ihmiseltä, mutta eihän sitä koskaan voinut ihan tietää.

Tobyn haukankatse terävöityi Mollyn saavuttua paikalle, eikä Ruby enää ihmetellyt miksi mies oli sattunut paikalle.
”Ava piti lupauksensa tän jutun koon suhteen”, nainen kiirehti sanomaan. Molly näytti miltei yhtä omahyväiseltä kuin Ava aikaisemmin.
”Se meinas karata käsistä kutsuttavien kanssa, mutta mä estin sitä”, hän kertoi ja varasti yhden Rubyn lautasella olevista pikkuleivonnaisista.
”Hyvin tehty. Mua se tuskin ois kuunnellut”, Ruby totesi ja katsahti Tobyyn, joka tarkkaili heidän sananvaihtoaan terävin silmin. Mies todennäköisesti tuppautuisi keskusteluun hetkenä minä hyvänsä.
”Kyllä siinä kieltämättä oli vähän vääntämistä”, Molly myönsi hymähtäen ja otti vaivihkaa toisen leivonnaisen.
”Olisit ottanu omat”, Ruby moitti, mutta ei estänyt varasta.
”Mä söin jo, mutta mun alko tehdä mieli uudestaan”, Molly puolustautui, mutta kävi sitten huolestuneen näköiseksi. ”Haittaako sua oikeasti, kun mä varastan sulta?”
”Äh, ei. Syö vaan. Kyllähän mä voin sit hakea lisää, jos tarvin.”
Molly näytti tyytyväiseltä. ”Kiitos.”

”Hienoa, että pääsit paikalle, Molly”, Toby puuttui puheeseen. Joko mies ei enää jaksanut odottaa omaa vuoroaan tai sitten hänellä oli jo kiire seuraavaan tapaamiseen. ”Oletko jo buukannut videoaikataulusi täyteen koko kesälle?” mies jatkoi Mollyn vastausta odottamatta.
Molly näytti hämmentyneeltä. ”Tuota, enpä kai”, hän sanoi asiaa muisteltuaan. ”Aika monen viikon videot on kyllä jo sovittu ja suunniteltu, mutta kyllä siellä pitäis olla vielä pari vapaana.”
”Hienoa!” Toby innostui. Ruby arvasi jo mitä oli tulossa seuraavaksi, ja jokseenkin vaivaantuneesta ilmeestään päätellen Mollyllakin oli epäilyksensä keskustelun suunnasta. ”Voisitkohan sinä mitenkään sitten ottaa Avaa mukaan johonkin niistä?”
”No, niin tuota, varmaan joo”, Molly sai sanotuksi. ”Jos se haluaa tulla, niin ei se mua haittaa.”

”Mahtavaa kuulla!” Toby näytti tyytyväiseltä. ”Tietenkään se ei saisi olla mikään liian suurta hälyä aiheuttava tai sopimatonta. Avalla on - kuten varmasti tiedättekin - hyvin nuoriakin seuraajia ja ihailijoita, enkä siksi haluaisi hänen esiintyvän liian… miten sen nyt sanoisi, härskissä videossa. Tiedättehän mitä tarkoitan?”
Ruby ja Molly tuijottivat miestä, eikä Ruby ainakaan ihan tiennyt millaista reaktiota Toby heiltä odotti. Miehen kasvoilla pysyi rautaisen ammattimainen ilme, josta ei saanut selkoa. Mollyn kasvoilla oli nähtävissä kauhuakin, ja Ruby arveli ystävänsä parhaillaan käyvän päässään läpi videoitaan ja pohtivan olivatko ne liian härskejä.

”Toby, kyllä kai sä olet nähnyt Mollyn videoita itsekin ja tiedät, että silläkin on myös aika nuorta yleisöä”, Ruby puolusti sanattomaksi jääneen ystävänsä videokanavaa. ”Varmaan kaikki sen videoista on ihan perheystävällisiä.”
”Niin tietenkin”, Toby vastasi, mutta ei näyttänyt vakuuttuneelta. ”Molly, kerropa millaiseen videoon voisit Avan ottaa”, mies jatkoi ja näytti tyystin unohtavan Rubyn olemassaolon.

Ruby vilkaisi työmoodiinsa herkästi uppoavaa Mollya tämän alkaessaan selostaa kesän videoaikataulujaan tarkasti kuuntelevalle Tobylle, ja nousi sitten ylös. Ilmeisesti häntä ei enää kaivattu keskustelussa, ja sitä paitsi Tobyn vieressä istuvalta naiselta rapsutuksia kerjäämään tullut Daisy oli herättänyt naisen katsomaan ympärilleen. Jude ei ollut näkyvissä, eikä Ruby muistanut nähneensä sitä koko illan aikana. Asia ei sinällään tullut yllätyksenä, sillä Jude oli Daisya varautuneempi ja vetäytyi yleensä omiin oloihinsa, mikäli asuntoon tuli sen mielestä liikaa väkeä.

Nainen jätti iloisen rupattelun ja astioiden kilahtelun täyttämän olohuoneen taakseen ja meni käytävään, kurkkien matkallaan kaikkiin sen varrella oleviin huoneisiin.
Jude löytyi perimmäisestä makuuhuoneesta, jonka punakirjavalla matolla se makoili. Rubyn tullessa huoneen ovelle, koira nosti ensin päänsä ja kiirehti tulijan tunnistettuaan kokonaan ylös. Nainen painoi valokatkaisijasta toisen huoneen kattolampuista päälle ja kääntyi sitten katsomaan koiraa, joka heilutti viuhkamaista, mustanvalkeaa häntäänsä tervehtiessään häntä.
”Tulitko sä vieraita ja meteliä piiloon?” Ruby leperteli koiralle rapsuttaessaan sen puolipystyjä korvia. Koira äännähti vastaukseksi ja haisteli toiveikkaana naisen toisessa kädessä olevaa lautasta. Se oletti luonnollisesti saavansa osansa tarjoiluista. ”Ei nää oo sulle, senkin rontti”, Ruby toppuutteli istuessaan huoneen ainoalle sohvalle. Hän potkaisi avokkaat jalastaan lattialle ja nosti säärensä sohvalle niin, että nojasi selkäänsä käsinojaan ja varpaat koskettivat toista käsinojaa.

Jude nosti etutassunsa ja päänsä hänen syliinsä niin, että se istui lattialla koomisesti takajalkojensa varassa. Ruby silitti sen virtaviivaista, sileää päätä ja hymyili tomeralle katseelle, jonka koira oli suunnannut hänen lautaseensa.
Olohuoneen äänet kuuluivat huoneeseen etäisesti, mutta eivät niin selkeästi, että puhujista tai sanoista olisi saanut selvää.
”Sä valitsit hyvän piilopaikan”, nainen kehaisi koiraa, joka painoi kuononsa hänen reittään vasten ja huokaisi kuuluvasti, tuijottaen edelleen lautasta, jonka Ruby siirsi turvaan takanaan olevan pienen lipaston päälle. ”Ootko sä ollut täällä koko illan?” hän jatkoi jutustelua Juden kääntäessä vaaleansinisten silmiensä katseen hänen kasvoihinsa. Koira katsoi häntä kulmiensa alta ja nuolaisi kirsuaan toiveikkaan näköisenä. Selvästi se oli edelleen varma siitä, että Ruby antaisi sille osan ruoistaan, jos se vain kerjäisi tarpeeksi vakuuttavasti.

Ruby ei tiennyt itsekään, miten pitkään hän aikoi istua vierashuoneen sohvalla Jude seuranaan, mutta hän nautti hiljaisuudesta ja koiran seurasta kiireisen päivän päätteeksi, eikä jaksanut huolehtia siitäkään, että saattaisi vaikuttaa epäsosiaaliselta erakolta. Hän oli antanut Avan juhlille siunauksensa Mollyn innon takia, ja Molly kyllä tarvittaessa osaisi etsiä hänet käsiinsä.
”Mihinkäs Cody on piiloutunut?” Ruby pohti ääneen vilkaistuaan huoneessa olevaa sänkyä, joka oli tarkasti pedattu ja kissaton. Hän oli automaattisesti olettanut Codyn lyöttäytyvän Juden seuraan, sillä niistä kumpikin vältteli liian sosiaalisia tapahtumia. Vastaukseksi koira huokaisi syvään ja nuolaisi huuliaan. ”Söitkö sä sen?” nainen vitsaili. Jude nuolaisi huuliaan uudestaan.

”Kuka söi mitä?” kuului käytävästä. Ruby katsoi äänen suuntaan, näki Oliverin, eikä tiennyt oliko yllättynyt siitä vai ei. Mies oli työntänyt kätensä kivipestyjen farkkujensa taskuihin ja tarkasteli sohvalla loikovan naisen ilmettä, koettaen ilmeisesti päätellä tämän mielialaa. Miehen omilla, kulmikkailla kasvoilla väikkyi veikeä hymy.
”Rupesko ne pelaamaan korttia, vai miten sä tänne eksyit?” Ruby esitti vastakysymyksen. Oliverin ilmestyminen paikalle sai hänen epäluulonsa heräämään, sillä hän oli käyttäytynyt aikaisemmin jokseenkin epäkohteliaasti miestä kohtaan ja olettanut tämän pysyvän vastaisuudessa turvallisen välimatkan päässä.
”Ei onneksi”, Oliver totesi hyväntuulisesti ja tuli peremmälle huoneeseen. Tilanne muistutti hätkähdyttävästi edellistä kertaa, jolloin Oliver oli tupsahtanut paikalle Rubyn ollessa yksin. Nainen silmäili miestä hämmentyneenä, mihin Oliver oikein tähtäsi? Miksi mies hakeutui hänen seuraansa, vaikka he eivät tunteneet toisiaan ja hän oli käyttäytynyt aika epäsosiaalisesti aina tämän ollessa paikalla?

”Ai”, Ruby hymähti. Oliver tuli sohvan eteen ja muitta mutkitta nosti naisen sohvalla olevia jalkoja niin, että pääsi istumaan. Ruby yritti vaivaantuneena vetää paljaita jalkojaan pois, mutta mies laski hänen nilkkansa syliinsä ja virnisti huomatessaan naisen ilmeen.
”Haluatko sä, että mä menen muualle?” mies kysyi.

Ruby avasi jo suunsa käskeäkseen Oliveria päästämään irti hänen jaloistaan ja häipymään, mutta sanat eivät tulleet ulos. Nainen tiesi, että hänen ehkä kannattaisi suhtautua Oliveriin kuin koulutusvaiheessa olevaan koiraan, ja käyttäytyä aina ehdottoman järjestelmällisesti, mutta siinä hetkessä miehen läsnäolo ei haitannut häntä. He eivät olleet julkisella paikalla, kumpikaan ei ollut humalassa ja Oliveria etäisen kiinnostuneena silmäilevä Jude lisäsi Rubyn tunnetta siitä, että hän oli tilanteen herra.
Lisäksi saattoi hyvin olla, että Oliverin ilmeisesti häneen kohdistama uteliaisuus ja seuraan tuppautuminen tulisivat tiensä päähän, jos Ruby antaisi miehen nähdä, että hän ei ollut mikään salaperäinen femme fatale, joka esitti vaikeasti tavoiteltavaa mielenkiintoa herättääkseen.

”Sen kun olet siinä, jos et kerran muutakaan paikkaa keksi”, nainen totesi ajatusketjunsa seurauksena ja tarkasteli silmillään Oliveria, joka vastasi katseeseen sinivihreät silmät hymyillen.
”Menikö sun oppilaiden kevätkonsertti hyvin?” mies uteli. Hän ei selvästikään piitannut sujuvista aasinsilloista.
Rubyn kasvoilla käväisi epäluuloinen ilme. ”Mistä sä siitä kuulit?”
”Ava kertoi”, mies kertoi. Rubyn ilme rentoutui, hän oli ehtinyt jo epäillä hetken ajan, että istui jonkin sortin stalkkaajan vieressä.
”Meni se ihan hyvin”, nainen sanoi, mutta ei voinut mitään sille, että eksyi taas hetkeksi pohtimaan Poppyn huolestuttavaa käytöstä.
”Mutta?” Oliver jatkoi hänen puolestaan kysyvään sävyyn.
”Mitä?” Ruby hämmentyi.
”Sä näytit siltä, että sun vastaus ois voinu jatkua sanalla ’mutta’”, Oliver selitti. Rubyn silmät pyöristyivät, oliko hänen huolensa näkynyt niin selvästi? ”Sä näytit vaan taas vähän opettajamaiselta”, mies jatkoi.
”Kiva tietää, että mulla on niin selkeä opettajailme”, Ruby mutisi kuivakkaaseen sävyyn.

Oliver ei antanut aiheen karata sivuraiteille. ”Lauloiko joku huonosti?” hän halusi tietää. Ruby keskittyi rapsuttamaan tilannetta seuraavaa Judea epävarmana. Pitäisikö hänen puhua oppilaastaan vai ei? Hän ei oikein jaksanut uskoa, että Oliveria oikeasti huvittaisi kuunnella, mutta mies näytti kiinnostuneelta.
”Mä oon huolissani yhestä mun oppilaasta”, Ruby lopulta antoi periksi Oliverin odottavalle ilmeelle ja omalle tarpeelleen puhua huolestaan. ”Se on aina ennen ollut tosi aktiivinen ja pirteä, mutta nyt tän kuukauden aikana se on muuttunut tosi sulkeutuneen ja ahdistuneen oloiseksi. Voi tietysti olla, että mä vaan ylireagoin, mut mun on tosi vaikeeta olla ajattelematta sitä kaikkea mitä sille on voinut tapahtua, että se on muuttunut niin radikaalisti.” Ruby tarkkaili puhuessaan Oliverin ilmettä ja yllättyi tämän kuunnellessa häntä tarkkaavaisen, jopa vakavan näköisenä.

”Etkö sä voi kysyä siltä?” mies kysyi.
Ruby puisteli päätään hitaasti. ”Mä en ihan ole varma. Kuitenkin mä olen ensisijaisesti vaan sen opettaja, enkä halua tungetella. Mutta tänään mä annoin sille mun henkilökohtaisen puhelinnumeron siltä varalta, jos se tarvitsee joskus kesällä aikuista juttukaveria”, hän kertoi. Oliver nyökkäsi ymmärryksen merkiksi.
”Sehän on hyvä.”
”Niin.”

Heidän välilleen laskeutui hiljaisuus, joka ei ollut niin kiusallinen kuin olisi voinut olla. Ruby silitteli Judea ja tajusi vasta hetken kuluttua, että Oliverin sormet lepäsivät yhä hänen paljailla jalkapöydillään ja liikkuivat pyörivin liikkein, melkein kuin mies olisi hieronut hänen jalkojaan. Nainen tunsi korviensa kuumenevan ja karaisi kurkkuaan.
”Mulla on ollut kengät jalassa koko päivän”, hän sanoi nolostuksen vaimentamalla äänellä siltä varalta, jos toinen ei kenties ollut huomannut mitä teki. Ei tosin sillä, kevyt, pyörivä tunnustelu tuntui kieltämättä aika mukavalta. Oliverin sormet eivät lopettaneet, mutta mies naurahti huvittuneen näköisenä.

”Saanko mä kysyä jotain?” Ruby kysyi harkittuaan hetken.
”Saanko mäkin sit kysyä jotain?” Oliver haastoi.
”Sä varmaan kysyt joka tapauksessa”, Ruby huomautti.
Mies hymyili. ”Sittenhän sunki pitäis kysyä, annoin mä lupaa tai en.”
Lausahdus sai Rubyn hymyilemään miltei huomaamattaan.

”Tää on aika suora kysymys”, nainen näki tarpeelliseksi varoittaa, vaikkei ollutkaan ihan varma siitä oliko varoitus suunnattu hänelle itselleen vai Oliverille. ”Miksi sä tulit tänne?”
Kysymys ei järkyttänyt miestä, mutta ilmeestään päätellen hän ei ollut ihan kartalla. ”Tarkoitatko sä, että miksi mä tulin tänne vai että miksi Ava kutsui mut vai mitä?” hän pyysi tarkennusta.
Ruby tunsi punan hiipivän korvilta poskipäille. ”Mä tarkoitin sitä, että miksi sä tulit tänne, tähän vierashuoneeseen mun seuraksi.” Nainen tiesi kuulostavansa epävarmemmalta kuin olisi halunnut, mutta nosti nolostuneisuudestaan huolimatta Juden korviin valahtaneen katseensa Oliverin tarkkaavaisiin silmiin. Oliver vastasi katseeseen tiiviisti ja nainen tunsi kummallista painetta rintakehässään.

”Mä oon utelias”, mies lopulta vastasi Rubyn kysymykseen. Nainen pakotti itsensä siirtämään katseensa Oliverin silmistä ja keskittyi taas Juden silkkisiin korviin. ”Ja Masonin juhlissa selvin päin sohvalle nukahtava, korttipelejä inhoava ja sänkynsä yksityisyyttä suorastaan raivoisasti suojeleva ihminen on mun käsitykseni mukaan aika mielenkiintoinen”, Oliver jatkoi.
”Okei”, Ruby totesi silmät yhä Juden turkissa. ”Kiitos tiedosta.”
”Ja olethan sä suloinenkin, ei sitä sovi unohtaa”, mies tuumasi, aivan kuin olisi kertonut Rubylle yleisesti tiedossa olevan faktan.

Sanat saivat naisen kuitenkin hätkähtämään. ”Häh?” hän äännähti järkyttyneenä. Oliko hän kuullut väärin? Mitä Oliver oli oikeasti sanonut? Ruby tunsi poskiltaan miltei laantuneen punan palaavan aiempaa voimakkaampana. Kai hän oli kuullut väärin? Ja vaikkei olisikaan, niin ei Oliver tarkoittanut sanojaan, eikö niin?
”Kyllä sä kuulit”, Oliver vastasi keveästi.
Ruby aukoi ja sulki suutaan pari kertaa ja vilkaisi sitten sohvalla istuvaa miestä silmäkulmastaan. Vilkuilun kohde näytti kuitenkin niin rennolta ja tyyneltä, että Rubyn oli pakko epäillä, että hän oli kuullut tai ymmärtänyt väärin. Koirat olivat suloisia. Lapset olivat suloisia. Norsun poikaset olivat suloisia. Ihmiset käyttivät positiivisia adjektiiveja jatkuvasti, niitä ei tarvinnut säikähtää.

”Onko nyt mun vuoro kysyä?” Oliver halusi tietää Rubyn järjestettyä päässään solmuun menneet ajatukset. Nainen nyökkäsi. ”Ava kertoi, että sä et ois halunnut antaa sen kutsua näin paljon vieraita tai ylipäätään järjestää tänään mitään tällaista. Miksi?”
Ruby ajatteli siskostaan rumasti. Miksi Avan piti kuuluttaa sellaisia asioita kaikelle kansalle?

”Ei mulla mitään hirveän ihmeellistä syytä ole”, hän sanoi, ”mä en vaan piittaa juhlien järjestämisestä.”
”Mutta eikös Ava ja Molly järjestänyt nämä?” Oliver ihmetteli. Hänen sormensa olivat siirtyneet hieromaan Rubyn nilkkoja.
”Joo”, nainen myönsi.
”Eli ethän sä sitten järjestänyt näitä”, mies summasi ja kohotti kulmiaan.

”En niin, ja siks tää onkin aika poikkeuksellinen tapahtuma”, Ruby totesi katsellessaan nilkkojaan, joita miehen sormet koskettivat. ”Avalla on tapana innostua asioista ja jättää sitten keksintöjensä käytännöllinen puoli mun huoleksi”, hän jatkoi, mutta hiljeni tuntiessaan syyllisyyden piston sisimmässään. Ei hänen pitäisi puhua pahaa siskostaan. ”Ava on vaan tosi idealistinen ja optimistinen. Se ei aina muista pitää jalkojaan maassa”, nainen jatkoi kiireesti.
”Sä et luota muhun”, Oliver totesi kiinnostuneen näköisenä.
”Mistä sä nyt oikein puhut?” Ruby ihmetteli kulmat kurtussa miehen nopeita aiheenvaihdoksia.
”Sä pelkäät, että mä kerron sun siskolle, että sä moitit sitä”, mies totesi ja näytti siltä, että ajatus huvitti häntä aika tavalla. ”Eli sä et luota muhun”, hän vielä tähdensi aiempaa kommenttiaan.
”Tietenkään mä en luota suhun”, Ruby vastasi rehellisesti. ”Mä oon tavannut sut kai kolme kertaa, eikä me tunneta toisiamme. Ei kai kukaan luota toiseen ihmiseen sellaisen perusteella.”
”Montako kertaa sun mielestä ihmisten pitäis sitte tavata ennen kuin ne sun mielestä saa luottaa toisiinsa?” Oliver kysyi.
Vastaukseksi Ruby katsoi miestä pitkään. ”Sä olet outo ihminen”, hän sanoi hitaasti.
”Ei kai kukaan oikeasti ole normaali”, Oliver ei kuulostanut vakavalta, mutta ei toisaalta ihan niin vitsikkäältäkään kuin aikaisemmin.

”Ruby!” Avan huuto kantautui olohuoneesta asti. ”Me aletaan pelata SingStaria! Tuu tänne!”
Ruby irvisti. ”Enkä tule!” hän huusi takaisin, ”mua ei huvita pelata.”
”Miksei?” Oliver ihmetteli, ”sähän laulat varmasti tosi hyvin.”
”En mä oo niin ihmeellinen, eikä se haittaa mua itteäni, mutta kaikki aina olettaa, että mä kuulostan tosi hyvältä vaan siks, että oon laulunopettaja, enkä mä tykkää tuottaa ihmisille pettymyksiä”, Ruby selitti kiireisesti tajutessaan, että Ava todennäköisesti tulisi paikan päälle vaatimaan häntä peliin mukaan. Hän suostui mukaan silloin ja vain silloin, kun paikalla oli pelkästään tuttuja, läheisiä ystäviä, sillä muutoin tilanteeseen kohdistui aivan liian suuret paineet. Jotenkin laulutaidoilla kilpaileminen oli herkästi liian hermostuttavaa.
”Mitä sä suotta sitä mietit, että mitä muut siitä ajattelee?” mies kysyi. ”Eikö tollasissa peleissä tärkeintä oo se, että kaikilla on hauskaa?”
”Mä luulin, että sä et pidä peleistä”, Ruby huomautti kitkerästi.
”Konsolipelit ei oo niin pahoja. Ja mä haluan kuulla sun laulua”, Oliver tuumasi iloisen näköisenä.
”No mä haluan tietää, että miltä selän naksauttelu tuntuu”, Ruby yritti hätäisesti kyhätä vasta-argumentteja. Huoneeseen hetkenä minä hyvänsä tupsahtava Ava olisi jo itsessäänkin tarpeeksi hankala hyökkääjä, hän ei tarvinnut siihen lisäksi enää toista suostuttelijaa. ”Mutta sä tuskin haluat naksautella ihmisten nikamia vapaa-ajalla pelkästään siks, että ihmisiä kiinnostaa tietää, että millaista se on.”
Oliver nyökkäsi hitaasti, ja hetken ajan Ruby ehti jo elätellä toiveita liittolaisen löytymisestä, ennen kuin miehen kasvoille levisi leveä hymy.
”Sovittu!” mies ilmoitti ja nousi seisomaan niin, että Rubyn jalat valuivat sohvalle. Ava oli ehtinyt ovelle, mutta ei saanut tilaisuutta aloittaa perinteistä suostuttelumenetelmien läpikäyntiään, kun Oliver jo ojensi päättäväisesti kättään sohvalla yhä olevalle naiselle. ”Sä laulat SingStarissa ja mä ’niksautan sun selän’. Käy mulle”, mies lupasi iloisen näköisenä.

Rubyn ilme muuttui kauhistuneeksi, kun taas Ava tirskahti voitonriemuisen näköisenä. Jude huomasi ovelle tulleen naisen, jätti Rubyn yksi ja kiirehti tervehtimään Avaa.
”En mä sitä tarkoittanut”, Ruby älähti. ”Mä vaan yritin saada sut ymmärtämään, että mä en halua.”
”En mäkään yleensä halua tehdä töitä klinikan ulkopuolella, mutta sun ja SingStarin vuoksi mä voin tehdä poikkeuksen”, Oliver lupasi ritarillisesti.
”Mutta en mä oikeasti halua, että mun selkää niksautetaan”, Ruby yritti löytää avointa takaporttia.
Oliver kohautti vastaukseksi harteitaan. ”Mulla on myös hierojan pätevyys, eli voin mä sulle ilmaisen hieronnankin antaa.”
”En mä sitä tarkoittanu”, Ruby ähkäisi.
”Sähän just joku päivä valitit jännityspäänsärkyä”, Ava kavalsi sisarensa. Ruby mulkaisi edessään seisovan Oliverin ohi isosiskoaan niin pahasti kuin vain kykeni. ”Ja me puhuttiin hierontaan menemisestäkin joku viikko sitten”, sisaruksista vanhempi jatkoi saamistaan murhaavista katseista piittaamatta.
”Sittenhän se on sovittu”, Oliver kuulosti miltei yhtä voitonriemuiselta kuin Avakin. Ruby puri hammasta ja katsoi miestä tuimasti.
”Sun on sitten paras olla ihan hemmetinmoinen hieroja”, hän tiuskaisi antaessaan Oliverin kiskaista itsensä jaloilleen.

Ruby huomasi Avan katsovan häntä ja Oliveria uteliaana, ja tiesi tämän kehittelevän tilannetta päässään mitä mielikuvituksekkaampiin suuntiin. Siinä oli ongelma, jonka kanssa nainen saisi todennäköisesti painia vähän myöhemmin. Nyt hänen täytyi keskittyä siihen typerään laulupeliin.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2016 05:53:45 kirjoittanut Chuva »
"I understand what you're saying, and your comments are valuable, but I'm gonna ignore your advice."
-Roald Dahl (Fantastic Mr. Fox)

Chuva

  • Mursumarsu
  • ***
  • Viestejä: 656
A/N: Sainpahan tämänkin kirjoitettua! Oon ihan rättiväsynyt työviikon jäljiltä (sitten onkin järkevää valvoa puoli kuuteen krjoittaen :D), joten olen positiivisesti yllättynyt siitä, että sain tämän luvun kirjoitettua. Tämä on pituudeltaan tähän mennessä lyhyin luku (katsoin esikatselussa, niin kamalan lyhyt :D no en mä ala sitä nyt enää pitkittämään), mutta ehkä tätä voikin tavallaan pitää 5. luvun toisena osana. Juu. Luvussa esiintyvät kappaleet kuuluvat artisteilleen tai levy-yhtiöilleen tai keille ne nyt sitten kuuluvatkaan. Toivottavasti tykkäätte :)

6.luku

Siihen, miksi Ruby ei yleensä pahemmin piitannut karaokepeleistä, oli kaksi syytä. Ensinnäkään nainen ei pitänyt siitä, miten vähänkin vieraammat ihmiset vilkuilivat aina vuoronsa päätteeksi häntä selvästi samaan aikaan peläten ja toivoen kommentteja laulutaidoistaan. Ilmeistään päätellen he aina olettivat, että hän halusi pitämiensä laulutuntien ohella opettaa laulutekniikoista ja oikeanlaisesta hengittämisestä myös vapaa-ajallaan. Joskus ihmiset jopa kysyivät hänen mielipidettään suoraan. Silloin naisen täytyi useimmiten kehua laulajaa päästä varpaisiin, sillä eihän kukaan karaokea laulava halunnut oikeasti kuulla laulavansa liikaa kurkusta tai kuulostavansa niin epävireiseltä, että häntä varten voisi kehittää uuden asteikon.
Sen lisäksi kaikki taisivat aina olettaa, että hän itse laulaisi kaiken ehdottoman täydellisesti ja kuulostaisi suunnilleen Beyoncén ja Adelen risteytykseltä.
Eikä Ruby pitänyt sellaisista odotuksista.

Pelin latautuessa hän sai kuitenkin yllättyä positiivisesti huomatessaan, että paikalla oleva Mason keräsi ihmisten huolestuneet ja odotuksen täyteiset katseet itseensä. Osa alun perin pelistä innostuneista näytti nyt katuvan päätöstään, kun taas muutamat näyttivät yksinomaan innokkailta saadessaan tilaisuuden esitellä taitojaan. Keittiön puolelta kuului puhetta, joten ilmeisesti pelaaminen ei ollut sittenkään pakollista, vaikka Ava olikin välttämättä halunnut raahata Rubyn paikalle.

”Kuka haluaa laulaa ekana?” peliemännäksi itsensä nimennyt Ava kysyi nojatuolistaan. Osa sohvilla ja nojatuoleilla istuvista vieraista vilkuili peliä valmistelevaa Masonia toiveikkaina, mutta toisen sohvan keskellä istunut nainen, jonka Ruby totesi tarkemmin katsottuaan useammista vaatemainoksista tutuksi malliksi, hypähti pystyyn.
”Mä voin aloittaa”, hän lupautui ja kääntyi katsomaan sohvalla kahden mallinmittaisen naisen päähän itsestään istunutta Oliveria ja - mikäli Ruby näki oikein - vinkkasi miehelle silmää. Ruby katsoi typertyneenä muodikkaassa mekossaan keikistelevästä vaatemallista itsevarmasti hymyilevään Oliveriin ja takaisin. Eivät kai ihmiset todellisessa maailmassa iskeneet silmää toisilleen?

Oliver huomasi naisen äimistyneen katseen ja kääntyi hymyilemään hänelle ilkikurisen näköisenä. Ruby kohtasi sinivihreiden silmien syvän katseen taas kerran ja tunsi suupieliensä nytkähtävän ylöspäin. Hänen oli pakko myöntää itselleen, että Oliverin seurassa hänelläkin oli hymy aika herkässä, mutta silmän vinkkaaminen tuntui silti aika teennäiseltä. Ruby irrotti vaivoin katseensa Oliverista ja kääntyi katsomaan Masonin luo ehtinyttä vaatemallia. Ehkä teennäisyys oli olennainen osa sitä maailmaa, jonka ovesta hän välillä kurkisti sisään.

Vaatemalli oli valinnut laulukseen Lorden kappaleen Royals. Ruby kuuli hänen esityksensä siitä huolimatta, että yritti olla kuuntelematta ja arvosteli sitä päässään, vaikka yritti olla ajattelematta mitään. Hän oli totuttanut korvansa kuulemaan virheet, eikä kyennyt koskaan täysin jättämään opettajan mentaliteettiaan narikkaan, vaikka oli usein sitä yrittänyt.
Vaatemallilla - jota toiset kutsuivat Melissaksi - oli jokseenkin alavireinen ääni ja laiska intonaatio, vaikka hän selvästi piti omaa ääntään aika ihmeellisenä. Toisena laulamaan innostuvan, ruskeatukkaisen ja hymykuoppaisen Jackin sävelkulut olivat hermostuttavan huolimattomia ja hän lauloi ilman kunnollista tukea. Kolmantena mikkiin tarttunut Becky oli yksinkertaisesti täysin sävelkorvaton, ja hänen jälkeensä vuoron haluava Lisa lauloi niin järjettömän laiskasti, että Ruby tunsi tahattomat inhonväristykset selässään.

Teknisesti hiomattomat ja sävelkorvattomat hän vielä kesti, mutta laiskasti laulavat ihmiset saivat naisen näkemään punaista. Hän puristi kätensä yhteen ja puri hammasta estääkseen suutaan vääntymästä irveeseen. Lisa päästeli menemään OneRepublicia, eikä ollut vielä Counting stars -laulun ensimmäisessä kertosäkeistössä, kun Ruby jo tiesi, ettei kestäisi enempää. Naisen harhaileva katse osui keittiöön vievään oviaukkoon, ja hän tiesi keksineensä helpon ratkaisun ongelmaan.
Hän nousi vaivihkaa ja hipsi sohvien ja nojatuolien lomasta keittiöön. Siellä pöydän ääressä istui pari naista ja mies, jotka jakoivat hauskoja (tai tyhmiä riippuen siitä, miten yhden yön juttuihin suhtautui) tarinoita, söivät suolakeksejä ja joivat viiniä. He eivät kiinnittäneet mitään huomiota ohitseen kulkevaan Rubyyn, joka suuntasi suoraan jääkaapille.

Rubyn ollessa vielä musiikkiopistolla, Ava oli lähettänyt hänelle kuvan korkeista kuohuviinilaseista, jotka oli täytetty kullanvärisellä, kuplivalla juomalla. Siinä vaiheessa Ruby oli vain hymähtänyt, mutta nyt hän elätteli toiveita siitä, että kaikki kupliva ei ollut kulunut alkumaljoihin. Kuohuviini antaisi hänelle nopeasti kaivatun irtioton opettajan aivoista, ja toivottavasti auttaisi häntä kestämään huonoja laulajia.
”Hurraa”, nainen kuiskasi itsekseen löytäessään jääkaapista avatun kuoharipullon. Pullon painosta ja lotinasta päätellen Ava oli ostanut useamman pullollisen, tai sitten alkujuomia oli tarjottu vain harvoille ja valituille. Oli miten oli, Ruby tuumasi näprätessään pullon korkilla peitettyä suuta, hän ei ollut eläessään ilahtunut pullon löytymisestä niin paljoa.

”Missä sä kävit?” Molly kysyi hiljaisella äänellä Rubyn palatessa hänen viereensä sohvalle. Laulaja oli näemmä vaihtunut.
”Se on salaisuus”, Ruby vastasi viisaasti hymyillen. Molly katsoi häntä ja näytti hämmästyneeltä.
”Ootko sä humalassa?”
”Minäkö?” Ruby yritti näyttää samaan aikaan viattomalta ja pöyristyneeltä. Eihän hän ikinä ollut humalassa.
”Eli olet”, Molly totesi.
”Pyh.”
”Mitä sä oikein kävit ottamassa?”
”Avajaisjuoman.”
”Kuinka ison avajaisjuoman?” Molly halusi tietää.
”Se on salaisuus”, Ruby toisti aiemmat sanansa seesteistä tavoittelevalla äänellä ja tirskahti. Hänellä oli aika hyvä huumorintaju.

Molly antoi asian olla ja Ruby alkoi laskea kattopaneeleja. Hän ei ollut koskaan ennen laskenut niitä, vaikka oli kutsunut paikkaa kodikseen jo aika monen vuoden ajan. Paneelien laskeminen ei kuitenkaan ollut mikään helppo tehtävä, sillä hän joutui aloittamaan alusta vähän väliä.
”Mitä sä teet?” Mollyn sanat keskeyttivät hänet, kun hän oli päässyt jo aika pitkälle.
”Lasken kattopaneeleja”, Ruby kertoi iloisesti ja aloitti alusta. Pitihän työ hoitaa kunnialla loppuun.
Molly naurahti. ”Ääneen?”
Rubyakin alkoi naurattaa ja hänen toisella puolellaan istuva mies liikahti, aivan kuin tilanne olisi huvittanut häntäkin
Nainen tihrusti viereensä hetken, ennen kuin muisti miehen nimen. ”Terve kaveri!” hän tervehti Masonia.
”Terve vaan”, mies vastasi tervehdykseen huvittuneen näköisenä. ”Sähän olet iloisella tuulella”, hän kommentoi. Ruby nyökkäsi pontevasti.
”Ei se kauaa kestä”, Molly kommentoi ystävänsä ohi.
”Ei sitä koskaan tiedä”, Ruby sanoi ja taputti parhaan ystävänsä kättä. Hänellä oli hauska olo.

Viimeisin laulaja lopetti ja Ruby käänsi katseensa vasemmalla puolellaan istuvaan mieheen.
”Menetkö sä laulamaan nyt?” hän kysyi reippaaseen sävyyn. Mason häkeltyi ehdotuksesta, mutta hymyili sitten taas kiltisti.
”Eiköhän joku muu halua kuitenkin laulaa nyt”, hän ehdotti. Ruby huitaisi kädellään ilmaa. Joku toinenkin huoneessa olijoista sanoi, että Masonin pitäisi mennä laulamaan, mutta Rubyn katse kääntyi liian poukkoilevasti, eikä hän saanut selville puhujaa.
”Sä kuitenkin haluat laulaa”, Ruby huomautti palauttaessaan katseensa vieressään olevaan mieheen. ”Ja kaikki haluaa kuulla, kun sä laulat”, hän jatkoi nenäänsä raapien.
Mason antoi periksi ja nousi ylös. Jotkut naisista hurrasivat. Ruby tökkäsi itseään vahingossa silmään.
Hän katsoi ensin Mollyyn ja notkautti sitten niskansa niin, että näki katon. ”Mihin numeroon asti mä pääsin äsken?” nainen halusi tietää.
Molly vilkaisi kattoa. ”Kai yhdeksään.”
”Se on hyvä numero.”

Masonin alkaessa laulaa, Ruby huomasi jonkun istuvan vasemmalle puolelleen. Siinä oli Masonin mentyä ollut tilaa, mutta yhtäkkiä tyhjää tilaa ei enää ollut. ”Säkö kävit juomassa ittes humalaan?” lyhyessä ajassa tutuksi tullut ääni kysyi.
”Mä en oo humalassa”, nainen puolustautui ja käänsi selkänojaan lepäävää päätään niin, että näki viereensä siirtyneen Oliverin kasvot. Miehen aikaisemmat vierustoverit katsoivat häneen pahasti. ”Mä oon kevyessä hirppa… hiprakassa. Siinä on vissi ero.”
”Miten sä ees onnistuit siinä niin nopeasti? Sä olit poissa enintään viis minuuttia”, mies ihmetteli.
”Mä oon lahjakas”, Ruby tarjosi vastaukseksi.

Molly päätti kuitenkin liittyä keskusteluun. ”Siellä oli meidän avajaismaljoista jääneet kuohuviinit. Rubylla ei ole hirveän ihmeellinen alkoholinsietokyky, mut eiköhän se kohta tosta normalisoidu. Ei se yleensä ota hirveästi kerralla.”
”Kyllä mä olen aika ihmeellinen”, Ruby koki asiakseen väittää vastaan. Oliveria ja Mollya hänen sanansa naurattivat. Molly kääntyi taas seuraamaan mikkiin laulavaa miestä. Rubykin kuunteli laulua hetken, mutta ei jaksanut kiinnostua siitä nyt samalla kapasiteetilla kuin tavallisesti. Yhtäkkiä, ilman mitään syytä, kaiken sen iloisuuden ohella naista hermostutti. ”Enkä mä ole humalassa”, hän kääntyi sanomaan Oliverille vähän kipakammin kuin oli ehkä aikonut.
”Et niin, et tietenkään”, Oliver lepytteli.

”Humalassa oleminen on sitä paitsi vaarallista”, nainen valisti ja katsoi mekon alta paljastuvia sääriään, joista toinen oli ihan Oliverin farkkujen peittämän jalan vieressä.
”Niin on”, mies oli edelleen myötäilylinjalla.
”Haluutko sä kuulla salaisuuden?” Ruby tarjosi. Oliver nyökkäsi uteliaana. Nainen kurottautui miehen korvaa kohden, ja tämä kallisti päätään yhteistyökykyisesti niin, että kurottaminen oli helpompaa. ”Vieraat ihmiset on vaarallisia silloin, jos on humalassa”, nainen kuiskasi niin hiljaa kuin suinkin vain kykeni ja nyökkäsi sanojensa vakuudeksi Oliverin kohdatessa taas hänen katseensa. Sinivihreissä silmissä ollut hymy oli väistynyt vakavamman ilmeen tieltä. Ruby kurtisti kulmiaan. Hän ei ollut vielä koskaan aikaisemmin tainnut nähdä miehen kasvoilla niin vakavaa ilmettä.

”Tässä huoneessa olevista ihmisistä tuskin kukaan ois sulle vaarallinen”, mies huomautti. Hän puhui hiljaisella äänellä, mutta Ruby kuuli silti hänen sanansa tarkasti. Ruby valmistautui väittämään vastaan, mutta Oliver ehti jatkaa ensin. ”Ja mä voin luvata, että sä voit olla mun seurassa ihan turvallisin mielin, koska mä en ainakaan ole sulle koskaan vaaraksi”, mies kertoi ja näytti totiselta. Vakava ilme ei sopinut hänen kasvoilleen.
”Mun arvion mukaan sä kyllä olet enemmän siellä vaarallisten puolella”, Ruby sanoi suoraan ja totesi vasta jälkikäteen kuulostavansa aika töykeältä.
Oliver hymähti. ”Sä et taida pitää mua kauhean hyvänä ihmisenä”, hän tokaisi.
”Mä pidän sua sellaisena ihmisenä, jollaisena mä oon sut nähnyt”, nainen vastasi totisena ja huomasi taas suunsa suljettuaan kuulostaneensa ilkeältä.
”Ei, vaan sä suhtaudut muhun sen mukaan, miten sä oot lokeroinut mut ensivaikutelman perusteella.” Jostain syystä Oliver kuulosti miltei… loukkaantuneelta?
”Pidätkö sä mua kapeakatseisena?” Ruby veti punaiset langat yhteen vaivalloisesti.

Oliver kallisti päätään. ”Eikö se olekin syy sille, miksi sä välillä yrität estää mua tutustumasta suhun?” mies kysyi. Ruby räpäytti silmiään. Hän ei ihan tainnut olla kartalla. Hänen päänsä oli edelleen aika sumuinen, mutta keskustelun suunta oli vienyt mennessään sen sumun iloisuuden. Oliver odotti ilmeestään päätellen vastausta.
”Mä en nyt ihan taida ymmärtää”, Ruby sanoi hitaasti.
”Etkö sä yritäkin pysyä etäällä, koska sä pidät mua suunnilleen jonain hyväksikäyttäjänä?” Oliver kysyi.

Ruby saattoi vain tuijottaa. Hän ei todellakaan ymmärtänyt enää keskustelun suuntaa. ”Mistä sä nyt puhut?”
”Mä haluan tietää, että miks sä suhtaudut muhun ajoittain niin nihkeästi”, Oliver sanoi suorasukaisesti. Rubyn kasvoilla välähti ymmärrys.
”Jaa!” hän äännähti. Oliverilla oli kerta kaikkiaan aika värikäs mielikuvitus. ”Ei siinä mitään sellaista ole.”
”Mistä se sitten johtuu?”

Ruby kurtisti kulmiaan mietteliäänä, edelleen keskustelun täysin yllättäen saamasta uudesta sävystä hämmästyneenä. Hän tiesi, ettei puhuisi asiasta Oliverin kanssa täysin selvänä, joten kaiken järjen mukaan hänen pitäisi pitää suunsa supussa siinäkin tilanteessa. Jokin Oliverin vakavassa ilmeessä kuitenkin pääsi hänen kuohuviinin pehmittämän harkintakykynsä läpi. Mies näytti oikeasti siltä, että hän halusi ymmärtää Rubyn logiikkaa. Tai sen puutetta.
”Mä yritän pysyä etäällä…” nainen aloitti, mutta selitys jäi kesken hänen kuullessaan oman nimensä.
”Ruby!” keskemmällä huonetta seisova Mason kutsui uudestaan. Ruby kääntyi katsomaan ja näki miehen kasvoilla leveän hymyn. ”Mä maksan samalla mitalla takaisin, nyt on sun vuoro!” mies ilmoitti ja ojensi mikrofonia sohvalla istuvaa naista kohtaan.

Oliver kurtisti kulmiaan. Ruby taputti hänen käsivarttaan myötätuntoisesti. Hänellä ei ollut aikomustakaan jatkaa selontekoaan kaikkien vieraiden katsoessa heidän suuntaansa.
”Puhutaan toiste lisää”, nainen lupasi ja pakotti sitten hitaalla käyvän elimistönsä seisaalleen. Vähän epävarmoin askelin hän lähti mikrofonia ojentavaa miestä ja televisiota kohden. Hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, mitä hän voisi laulaa, mutta ehkä hän oli yhden laulun velkaa Masonille pakotettuaan miehen samaan tilanteeseen.
John Newmanin Love me again oli ainakin ihan kiva kappale.

Ruby lauloi laulunsa huojahtelustaan ja asiasta toiseen karkaavista ajatuksistaan huolimatta, ja istui sitten Avan vierestä vapautuneeseen nojatuoliin. Sohvat olivat täynnä, mutta nojatuoli olikin parempi, siinä hän sai nostettua jalat alleen ja painettua päänsä tukea vasten.

Toinen toistaan huonompien lauluesitysten siivittämänä kello kulki vääjäämättä eteenpäin, ja Ruby toivoi salaa, että vieraat tajuaisivat jo lähteä, että hän saisi mennä luvan kanssa nukkumaan. Vähän vähemmän salaa hän torkahteli nojatuolissaan toiveensa toteutumista odottaessaan. Vähä vähältä vieraat alkoivat kuitenkin noudattaa hänen sanatonta pyyntöään, ja kellon lähennellessä yhtä valtaosa väestä oli jo kadonnut ovesta runsaasti kiitellen. Keittiöstä kuului enää suolakeksikerhon tasainen pulina, ja silmäluomiensa välistä Ruby näki, että Mason, Ava, Oliver ja Molly olivat uponneet sohvilla monipolviseen keskusteluun.

”Tuo yks vaan nukkuu”, Ruby kuuli Avan kovaäänisemmät sanat ja raotti toista silmäänsä. ”Ei se osaa olla hereillä ees yhden illanvieton ajan.”
”Keskenäs nukut”, Ruby tuhahti. ”Mä vaan lepuutan silmiäni.”
”Iskikö laskuhumala?” Molly kysyi huvittuneena. Ruby katsoi ystäväänsä niin pahasti kuin puoliksi unessa oleva ihminen vaan suinkin kykeni.
”Mä en ollut humalassa.”
”Pitäiskö sun mennä nukkumaan?” Ava kuulosti huolehtivaiselta isosiskolta Rubyn silmien lipsuessa taas kiinni.
”Mä voin viedä”, Oliverin ääni ehdotti.
”Älä yritäkään”, Ruby uhkasi, ”en mä nuku.”
”Ei sitten”, Oliver kommentoi ja kuulosti vähän huvittuneelta. Ruby helpottui miehen äänen keveästä sävystä, ilmeisesti vakavuus oli ollut vain jokin ohimenevä mielenhäiriö. Iloisuus sopi Oliverille paljon paremmin.
Ruby antoi silmiensä pysyä kiinni, mutta päätti pysyä hereillä siihen asti, että loputkin vieraat lähtisivät. Sitten hän menisi nukkumaan. Tai sitten hän voisi jäädä nukkumaan siihen nojatuoliin, kyllä siinäkin oli ihan hyvä olla.

Nainen nousi seuraavan kerran unen ja valveen rajamaille tuntiessaan, kuinka lämpimiltä ja lempeiltä tuntuvat käsivarret laskivat hänet tutulle patjalle. Totta puhuen Ruby ei ollut sittenkään ihan varma siitä, oliko hän hereillä vai unessa. Jotta hänet saatettiin laskea alas, oli jonkun täytynyt nostaa hänet ylöskin.
Nainen punnersi painavilta tuntuvat silmänsä puoliksi auki ja näki hämärässä yläpuolellaan olevan Oliverin. Ilmeisesti hän itse makasi sängyllään ja mies seisoi sängyn vieressä. Ruby yritti katsoa oikeaan suuntaan selitystä vaativa ilme kasvoillaan, koska oli liian tokkurassa tuottaakseen mitään epämääräistä ynähdystä monimutkaisempaa ääntä.

”Sä sanoit, etten mä saa kantaa sua, mutta mun oli tavallaan pakko”, Oliver sanoi matalalla äänellä. Ilmeisesti hän oli nähnyt Rubyn kysyvän ilmeen ja ymmärtänyt sen vielä oikein. ”Ava suunnitteli, että se kaataa sun päälle ämpärillisen vettä herättääkseen sut, mutta mun mielestä se oli vähän julma suunnitelma.”
Ruby murahti vastaukseksi. Hänen silmänsä painuivat taas kiinni.

”Hyvää yötä”, Oliverin ääni kuiskasi ja Ruby oli tuntevinaan lämpimien sormien hipaisun hiuksissaan, ennen kuin ajelehti takaisin uneen.

A/N: Koin tarpeelliseksi vielä selittää tuota Rubyn nopeaa humaltumista kuohuviinistä, koska en tiedä miten realistiselta/järkeen käyvältä se kuulosti. Eli ainakin allekirjoittaneella pienikin määrä kuoharia nousee jotenkin suunnilleen saman tien päähän (tai siltä se ainakin tuntuu) ja sitten normalisoituukin aika nopeasti. Olen siis käyttänyt pitkälti omaa kokemusta ohjenuorana tämän luvun alkoholin kuvailussa, mutta en todellisuudessa tiedä, että onko omallakaan kohdalla ollut kyse oikeasta nopeasta hiprakasta vai kuvittelenko aina vain kuohuviiniä juotuani, että se jotenkin vaikuttaa niin nopeasti :D.
« Viimeksi muokattu: 04.12.2016 05:54:24 kirjoittanut Chuva »
"I understand what you're saying, and your comments are valuable, but I'm gonna ignore your advice."
-Roald Dahl (Fantastic Mr. Fox)

Tikkis

  • Mrs. Black
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 453
  • Ava Fractalta <3
Löysin tän tekstin joskus kesän aikana, kun stalkkailin, mitä muut lukevat/katselevat tällä sivustolla. Oon pistänyt tän itelleni muistiin, ja palannut tähän aina silloin tällöin lukemaan luvun kerrallaan. Nyt pääsin viimein tuohon viimeisimpään lukuun, ja aattelin, että nyt vihdoin kommentoinkin jotain.

Mä pidin todella paljon tuosta alusta, jossa oli käytetty "somekieltä". Jollain tavalla se sopi aika hauskasti tän tarinan teemoihin, enkä oikeastaan oo tällaiseen suomalaisissa teksteissä törmännytkään. Se siis kiinnitti heti mielenkiinnon. Alkuasetelma ylipäätään oli kiinnostava. Mä vähän vähemmän seuraan somea tai sitä "glamouria", mitä siihen liittyy, mutta toki sellainen väkisinkin vähän kiinnostaa niin kuin kaikki sellainen tavoittelemattomaksi luokiteltava. Tää teksti on aika dialogipainotteinen, mikä siis ei haittaa, se sopii tähän tekstin teemaan tosi hyvin. Oon tottunut lukemaan enemmän semmoseen yleiskuvailuun painottuvia tekstejä, joten tää on virkistävää ja ollut mielenkiintoinen kokemus ihan lukijana. Ja onhan tässä tekstissä kuvailuakin tosi kivasti mukana. Välillä lukiessa tulee semmoinen fiilis, niin kuin tää vois olla joku tosi-tv tai ihan vaan tv-sarjakin.

Oot tosi kivasti saanut tuotua hahmojen luonteita esiin, ja jo tässä vaiheessa tarinaa jokaisella on jotakuinkin tunnistettavia luonteenpiirteitä ja ominaisuuksia, joista ne tunnistaa. Lisäks tykkään paljon koiruleista! Niilläkin on omat luonteensa ja vallan suloisilta otuksilta vaikuttaa. Tässä on sillain mukavasti moniulotteisuutta, että mukana on oppilas, jolla ilmeisesti on joitain ongelmia ehkä kotona tai koulussa, sit lauluopettaja-kaveri/eksä, joka toivottavasti vilahtelee tarinassa myöhemminkin ja tietty tämä (ehkä) ydinviisikko, joista selkeästi on nyt ainakin kahdesta tulossa tarinan edetessä pari. (Oho mikä virkehirviö!) Tai ehkä ootkin johtanut tässä ihan harhaan meikäläistä. Mielenkiinnolla kyllä odottelen, mitä tässä oikeastaan alkaa kunnolla tapahtua. Jollain tapaa toivoisin, ettei Rubyn ja Oliverin orastava rakkaus pääsisi kovin helpolla leimahtamaan. Tietty riippuu ihan siitä, miten pitkäksi tarinaksi tätä oot ajatellut. :)

Ja ymmärrän hyvin ton skumpan nousemisen päähän. Ehkä viisi minuuttia on suhteellisen nopea tahti saada humala aikaan, mutta kyllä se jo ihan puolessa tunnissa saa mukavan keveän olotilan, jos on vaikka syönyt ja nukkunut edellisen yön ja kuluvan päivän aikana huonosti. Ja etenkin, jos käyttää ylipäätään vähän alkoholia, yhtäkkiä runsaasti nautittuna voi se humahtaa ihan huomaamatta päähän.

Oon lukenut tätä tosiaan pitkin loppukesää/alkusyksyä, joten en nyt muista jäikö jotain olennaista sanomatta. Mä kuitenkin ihan tykkäisin seurailla tätä tarinaa, mikäli innostut vielä jatkoa kehittämään. :)
Aina ei sanoja tarvita.
Vain katse alaston.