Kirjoittaja Aihe: Sentimentaalinen hölmö, S  (Luettu 3342 kertaa)

Saappaaton

  • Pretentious /af/
  • ***
  • Viestejä: 2 072
  • Sateenvarjounelmia
Sentimentaalinen hölmö, S
« : 27.08.2017 21:31:28 »
Nimi: Sentimentaalinen hölmö
Kirjoittaja: Saappaaton
Ikäraja: S
Genre: Perhefluffy, draama
Paritus: -

A/N: Tulipas pitkästä aikaa kirjoitettua jotain ylimalkaisen sokerista. :D Kiitokset Lillalle, joka vilkaisi läpi ja antoi tälle hyväksyntänsä! <3
Haasteina ööps, Ficlet300, Fluffy10 #2, Teelusikan tunneskaala (onnellisuus) sekä Kasvata puu (ficlet).


Sentimentaalinen hölmö

Topias seisahtuu pyykkikorin kanssa tyttärensä huoneen ovelle. Matilda ei ole vielä kotona, mikä on toisaalta hyvä, sillä jos tyttö olisi huoneessaan, tämä olisi jo kallistanut päätään ja katsonut isäänsä oudoksuen. Topias hymyilee lempeämmin ja astuu viimein kynnyksen yli huoneen puolelle. Jos hänen tyttärensä olisi täällä näkemässä tuon typerän ilmeen ja kuulemassa, mistä se johtuu, Matilda leimaisi isänsä välittömästi sentimentaaliseksi hölmöksi. Tai kenties hän olisi jo sentimentaalinen vanha hölmö teini-ikäisen tyttärensä silmissä.

Seinällä on suuri juliste näyttelijästä, jonka nimeä Topias ei tahdo muistaa. Vai oliko kyseessä sittenkin laulaja? Topias ei pysynyt seuraavan sukupolven idoleista enää perillä, eikä kai hänen tarvinnutkaan. Hän laskee pyykkikorin siististi sijatulle sängylle. Tyynyihin nojaa vanha kirahvipehmolelu, jonka korvat ovat niin pitkät, että lelu sai aikoinaan nimekseen Jänö. Lelun näkeminen saa Topiaksen hymyilemään autuaan typerästi, kun hän alkaa laittaa puhtaita, laskostettuja vaatteita Matildan kaappiin.

Saatuaan askareensa tehtyä Topias nostaa nyt tyhjän korin pois sängyltä ja suoristaa päiväpeiton. Matilda nuhtelisi häntä, jos hän jättäisi tyttärensä huoneen yhtään vähemmän järjestykseen, mitä se oli hänen mennessään sinne. Topiaksen katse osuu jälleen Jänöön ja vastustaen kiusausta todella huonosti hän kumartuu poimimaan pehmolelun käteensä. Jänö oli kulkenut Matildan matkassa niin kauan kuin hän saattoi muistaa.

”Miksi sä hymyilet kuin idiootti?” Ovelta kantautuva kysymys saa Topiaksen hätkähtämään ajatuksistaan ja hän vilkaisee ovelle seisahtunutta tytärtään hymyillen. Hän ei ehdi vastaamaan tytön kävellessä peremmälle ja huomatessa hänen kädessään olevan lelun.

”Ja miksi sulla on Jänö?” Katsoen isäänsä lähes kieroon Matilda nappaa lelun itselleen ja istahtaa sängyn reunalle. Kevyesti tytön sormet alkavat hipelöidä kauhtuneita korvia.

”Toin puhtaita pyykkejä”, Topias toteaa ja nostaa paljon puhuvasti tyhjää koria.

”Se ei vastannut kumpaankaan kysymykseen”, Madilta vastaa näsäviisaasti kuulostaen aivan äidiltään. Naurahtaen Topias istuu tyttärensä viereen ja jää katsomaan tämän kädessä olevaa Jänöä.

”Tiedätkö mikä päivä tänään on?”

Matilda kallistaa pohtivana päätään. Hän kohauttaa lopulta kevyesti olkiaan ja siirtyy hypistelemään Jänön etutassuja.

”Tänään on kulunut tasan viisitoista vuotta siitä, kun tapasin sinut ensimmäisen kerran.” Lämmin hymy hypähtää Topiaksen ääneen ja Matilda nostaa katseensa vain nähdäkseen lempeän pilkkeen isänsä silmissä. Ja vaikka Matilda on jo aivan liian vanha siihen, hän nostaa Topiaksen käden olalleen ja kiehnää aivan tämän kainaloon.

”Kerro se taas, jooko?”

Pyyntöä säestää Topiaksen pehmeä naurahdus sekä vaimea kolahdus, kun hän antaa korin valua sormistaan lattialle ja kiertää kummankin kätensä tyttönsä ympärille.

”Noh, se oli minulle aivan tavallinen arkipäivä. Olin ruokaostoksilla, kun eräässä hyllyvälissä vastaani asteli maailman suloisin pieni tyttö”, Topias aloittaa. Matilda hänen kainalossaan nyökkäilee.

”Se olin minä.”

”Se olit sinä. Ja näytit hetken hyvin eksyneeltä ennen kuin huomasit minut, ja kasvoillesi levisi levein ja iloisin hymy, jonka olen ikinä nähnyt. En ollut ikinä ennen nähnyt sinua, mutta siitä huolimatta levitit pienet kätesi ja tömähdit halaamaan jalkojani. Ja kun meinasin kumartua kysymään vanhemmistasi, katsoit minua suurine silminesi ja sanoit ne kaksi sanaa, jotka veivät sydämeni: ’Hei, isi.’”

Lempeästi Topias tökkää tyttärensä nenänpäätä. Matilda vain kiehnää lähemmäs.

”Mä valitsin aika hyvin. Vaikka sä oletkin vähän sentimentaalinen hölmö.”


I push my fingers into my eyes
it's the only thing that slowly stops the ache

Neiti Syksy

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 750
Vs: Sentimentaalinen hölmö, S
« Vastaus #1 : 06.01.2018 20:02:13 »
Sentimentaalinen hölmö on uusi lempifraasini. Ja ehdottomasti tykkään sinun ylimalkaisesta sokerista, tykkään todella kovasti. <3

<3<3<3<3
Lisää sydämiä! Haluaisin vain tietää, mitä tässä on tapahtunut. Onko Matilda ollut äitinsä mukana kaupassa ja sitten vain törmännyt Topiakseen. Vitsit. Tiedätkö, olen sanonut joka ikiseen kommenttiin tänään varmasti, että haluaisin lukea lisää. Taustoja ja historiaa ja kaikkea. Ja no, toistan sen nyt vain tähänkin. Koska tämä oli niin ihanan sokerista, että minä tykkäsin. Ja Jänö! Tosi hauska huomata, että tällaisessa vähän pidemmässä kuin raapale sinulta tulee enemmän yksityiskohtaisempaa kuvailua. Tai ymmärrettävää, että raapaleista jätetään kaikki ylimääräinen pois, mutta kun tyyli muuttui aivan kerta heitolla raapaleihin nähden. Yhtäkkiä tämä olikin tällaista vähän pysähtyneisyyttä välillä, maalaten kuvaa lukijankin verkkokalvoille ja ehkä vähän uiden siinä tunnelmassa.

Minä aloin hymyilemään kuin idiootti tuon "Miksi sä hymyilet kuin idiootti?" -repliikin jälkeen! Ja oikeastaan jo silloin, kun oli puhe idolista, joista Topias ei pysynyt perillä enää. Ja Jänön kohdalla. Oikeastaan koko tämä pieni pätkä oli minulle yhtä hymyilyn aihetta ja oi ja voi.

Tähän oli todella hyvä lopettaa päivänsä, oli aika söpöä ja sokerista mutta tänään on karkkipäivä! Kiitos mussu, kun vihjasit tästä. <3

- Syksy

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 609
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Sentimentaalinen hölmö, S
« Vastaus #2 : 03.04.2023 18:03:06 »
Tämän sympaattinen otsiko veti mua puoleensa. Sentimentaalisista hölmöistä on kiva lukea ♥ (Ja ehkä saatan itsekin olla joskus sellainen :D)

Topias ei ole ainoa, joka hymyilee, sillä tämän lukeminen venytti munkin suupieliä. (Niin kuin Syksy tossa yllä on todennut, koko teksti oli melkoinen hymyilyn paikka.) Onhan se tunteikasta muistella menneitä, varsinkin tuollaisia merkittäviä (ja onneksi mukavia) asioita. Jänö-kirahvikin kuulostaa tosi söpöltä, että se jo yksistään sai mut hymyilemään :3

Näillä hahmoilla on selvästi lisää taustoja ja muuta, ja itseäni jäikin kiinnostamaan Topiaksen ja Matildan menneisyys enemmänkin. Että miten Topiaksesta sitten lopulta tulikaan Matildan isä. Tuo heidän ensikohtaamisensa kuulostaa kyllä tosi söpöltä. Melkein kuin kohtalo olisi päättänyt kaiken heidän kohdallaan. Tai Matilda :D Hän teki selvästikin hyvän valinnan.
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中