Kirjoittaja Aihe: מתנה מדובי / Lahja Dobbylta |S| hepreaksi & suomennos  (Luettu 2581 kertaa)

Renaissancefire

  • ***
  • Viestejä: 16
Nimi: מתנה מדובי / Lahja Dobbylta
Kirjoittaja: Renaissancefire
Ikäraja: S
A/N: Olen opiskellut hepreaa suunnilleen puolitoista kurssia. Käytin useampaa sanakirjaa ja kaikkia mahdollisia apuvälineitä :D Kaikista sanoista en ole varma ja suklaanoidankattilat ovat tässä vain suklaakakkuja tai mitä lie leivoksia, koska en saanut selville mitä ne ovat hepreaksi. Osallistuu haasteeseen fanfictiota eri kielillä.


מתנה מדובי

חג המולד. הארי בהוגוורטס עם רון. הרמיוני בחופשה עם הורים שלה. הארי מקבל מתנות. הוא  מקבל סוודר יפה ממולי וממתקים מהאגריד
הארי מקבל רק אטב ניירות מדרסלי

אני רוצה לשחק שחמט», רון אומר. הם אוחלים בהאולם הגדול»
אני לא יודע מה זה אבל זה טוב!» רון אומר ולוקח מנה אחרונה שוב»
תן לי», הארי שואל. לדעתו יש לזה טעם כמו כל הסוכריות ברטי בוטס בכל הטעמים באותו הזמן»

הם משחקים השחמת וטאקי מתפוצץ כל הערב עם ג'ני

כשהם הולכים לישון, דובי מופיע לחדר השינה
דובי מקוה הזה הארי פוטר אהב הרבה את האכל דובי שלי! דובי זה בשל לבד!» דובי אומר»
מה זה היה?» רון שואל»
«!יש לפחות צפרדעי שוקולד, ברצפת, עוגות שוקל ועוגות סירופ, דובי יודע שהארי פוטר אוהב את כולם»


On joulu. Harry on Tylypahkassa Ronin kanssa. Hermione on lomalla vanhempiensa kanssa. Harry saa lahjoja. Hän saa kauniin jumpperin Mollylta ja karkkeja Hagridilta. Dursleylta Harry saa vain paperiliittimen.

– Minä haluan pelata shakkia, Ron sanoo. He ovat syömässä suuressa salissa. – Minä en tiedä mitä tämä on, mutta hyvää se on! Ron sanoo ja ottaa uudelleen jälkiruokaa.
– Anna minulle, Harry pyytää. Hänen mielestään se maistuu siltä kuin söisi kaikkia Bertie Bottin jokamaun rakeita yhtä aikaa.

He pelaavat koko illan shakkia ja räjähtävää näpäystä Ginnyn kanssa.

Kun he menevät nukkumaan, Dobby ilmiintyy makuusaliin.
– Dobby toivoo, että Harry Potter piti oikein paljon Dobbyn ruoasta! Dobby teki sen itse! Dobby sanoo.
– Mitä se oli? Ron kysyy.
– Siinä on ainakin suklaasammakoita, kermakaljaa, suklaanoidankattiloita ja siirappitorttua, Dobby tietää, että Harry Potter pitää niistä kaikista!
« Viimeksi muokattu: 02.03.2017 20:35:02 kirjoittanut Renaissancefire »
Penso sempre a quello che è stato
Tutto perfetto niente di sbagliato
I nostri sogni, i viaggi in treno

Non smettere mai di cercarmi

Rowena

  • ***
  • Viestejä: 1 017
Eikä, ihanaa! Opiskelen klassista hepreaa (eli Vanhan testamentin hepreaa), joten oli hauskaa löytää tämä! Tuttuja sanoja vilahteli, mutta olipa vaikeaa lukea nykyhepreaa, kun on tottunut vokalisoituun muinaishepreaan! Mutta ihanaa, kun heprea saa näkyvyyttä Finissä <3. Se on tosi kaunis kieli!

Itse ficci on suloinen. Hymy nousi huulille lopussa, kun kävi ilmi, että Dobby halusi ilahduttaa Harrya niin paljon, että oli yhdistänyt hänen kaikki lempiruokansa. Nam :D. Repesin myös sille, kun Dobby sanoo, että jälkiruoassa oli AINAKIN noita aineksia, mitäköhän muuta siellä oli :'D...

Kiitos tästä, tuli hyvä mieli - paitsi hepreasta, myös söpöstä ficistä! Oispa joulu ;D.




Crys

  • Taivaanrannanmaalari
  • ***
  • Viestejä: 4 503
  • inFINIty
    • Listaukseni
Olen aina salaisesti toivonut että rupeaisin opiskelemaan hepreaa tai latinaa (latinankirjat löytyy jo, mutta opiskelu vähän tyssäsi :D). Eihän tuo hepreankieli miltään muulta kuin merkeiltä mun silmiin näyttänyt, mutta ihailen sitä että näinkin (täälläpäin ainakin) harvinaisesta kielestä joku kirjottaa. Joskus jotain ficciä varten aloin tutustumaan netin avulla hepreaan, mutta se ficci jäi vähän puolitiehen. Vielä se on tuolla koneen syövereissä, mutta sinne taitaa jäädäkin :D Tuli muuten mieleen onkohan Potterit käännetty hepreaksi?

Dobby on ihana hahmo ja tuo Harryn ja Dobbyn kaverisuhde (jos sitä siksi voi sanoa) on aina mun mielestä ollut kiinnostava. Ron on oma itsensä syö mitä eteen sattuu ja innolla :D

Lainaus
Hänen mielestään se maistuu siltä kuin söisi kaikkia Bertie Bottin jokamaun rakeita yhtä aikaa
Tämä pisti silmään, kiinnostavasti sanottu. Itse olen maistanut jokamaunrakeita, joten voin kuvitella, että tuo Dobbyn jälkiruoka maistuu kiinnostavalta :D

Kiitos tästä :)

Never underestimate the power of fanfiction

Nyyhti

  • ***
  • Viestejä: 3 912
Aaaa miten siistiä, että kirjoitit hepreaksi! En muista ikinä edes nähneeni hepreaa, joten coool!

Ficcikin oli aivan ihana, Dobby oli aivan oma itsensä ja tarina huippusuloinen!
Never regret something that once made you smile.

Renaissancefire

  • ***
  • Viestejä: 16
Kiitos kommenteista!

Rowena // Niin on kaunis kieli! Vanhan testamentin hepreakin olisi varmaan kiinnostavaa :) Voisin toistekin yrittää kirjoittaa hepreaksi jotain, tämä on niin kiva tapa harjoitella.

Crysted // Ala ihmeessä, kiehtovia kieliä kumpikin :) Ja juu, on käännetty hepreaksi. Tässä Wikipedia-artikkeli, käytin sitä apuna aika paljon, kun mistään nimistä ei voi olla koskaan tarkistamatta varma ;D Esimerkiksi Dobbyn nimi kirjoitetaan דובי, mutta sama sana tarkoittaa myös nallekarhua, kertoi googlen kuvahaku, joka oli sekin oiva apu tätä kirjoitettaessa.

nominal // Kiitos kommentista, mukava kuulla :)
Penso sempre a quello che è stato
Tutto perfetto niente di sbagliato
I nostri sogni, i viaggi in treno

Non smettere mai di cercarmi

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 613
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vähänkö siistiä huomata jonkun kirjoittaneen ficin hepreaksi :D Se on mulle täysin vieras kieli (se sanonta, että jokin on kuin hepreaa, pätee muhun hyvin, kun en sitä ymmärrä sitten niin yhtään), joten enpä voinut muuta kuin ulkoisesti ihastella tuota hepreankielistä versiota tästä tarinasta. On se aikas coolin näköistä kirjoitettuna :D

Söpöä Dobbylta tehdä Harrylle lahjaksi jälkiruokaa :3 Mitäköhän kaikkea muuta siinä oli noiden Dobbyn luettelemien juttujen lisäksi? Kun Harry totesi sen maistuvan kaikilta joka maun rakeelta samaan aikaan, mieleeni muistui väkisin se, kun niitä on kerrottu olevan myös mm. korvavaikun ja maksan makuisina 🙈  Toivottavasti Harry ei sentään nyt mitään sellaisia maistanut! ;D
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Renaissancefire

  • ***
  • Viestejä: 16
Larjus, kiitos kommentista! Olen unohtanut aika paljon hepreasta, työlästä lukea edes tätä ficciä. Pitäisi ehkä alkaa opiskella taas :D
Penso sempre a quello che è stato
Tutto perfetto niente di sbagliato
I nostri sogni, i viaggi in treno

Non smettere mai di cercarmi