Kirjoittaja Aihe: Mikä Potter-kirjoista paras?  (Luettu 35058 kertaa)

Vesiolento

• jumalatar
  • •slytherin, bitch•
Vs: Mikä Potter-kirjoista paras?
« Vastaus #120 : 21.05.2014 22:32:25 »
Tjaaah, Azkabanin vangista oon aina tykännyt, tosin Salaisuuksien kammio oli mun ensikosketus Pottertaivaaseen. Ja ainiiin Feeniksen kilta kanssa! Siinä oli lähes kaikki hyvät tyypit ja Hartsan teiniangstia oli ilo seurata.  Feeniksen kilta siiis
Stalkkaile listaustani

"mä en ole sadisti, oon nudisti"
-Vesiolento 2013
Ava by onkonälkä

Arctic Heath

• House Lannister
  • flung out of space
« Vastaus #121 : 22.05.2014 18:15:09 »
Pidän eniten Azkabanin vangista, Feeniksin killasta ja Kuoleman varjeluksista.
En ole varma mistä pidän eniten, kaikissa on mielenkiintoisia ja kivoja asioita. (Pidän kyllä muistakin Pottereista).
Azkabanin vanki on kuitenkin ehkä suosikkini. En tiedä :D
hear me roar

Larjus

• Sir Candy
  • Sytytä kämppäs palaan, se on voimaa.
    • tumblr
« Vastaus #122 : 22.05.2014 23:08:14 »
Minä tykkään eniten Viisasten kivestä. Siinä vaan on jotenkin eniten lumoa (ihan kuten leffassakin)! Vaikka en kyllä eka sille lämmennyt. Muistan vieläkin, kun luin sen joskus 7-vuotiaana puoliväliin ja lopetin, koska oli niin tylsä ;D Ainoa, mitä siitä silloin jäi mieleen, oli homeiset huovat. Nykyisin kyllä muistan vähän enemmänkin.  ;)

Kaikki on kyllä hyviä. Tosin vitoskirjasta eteenpäin menee vähän synkäksi :/ Onneksi ei yhtä paljon kuin leffoissa.
Let me show you what I like
Then you can be it on my tiny cupcake

Lucy

• ϟ
« Vastaus #123 : 18.06.2014 12:41:29 »
Nähtävästi olen joskus muinoin äänestänyt tähän Kuoleman Varjelukset. Eikä mielipiteeni ole muuttunut. Rakastan jokaista kirjaa, ihan todella, mitään niistä en voisi valita inhokikseni, ja suosikinkin valinta oli äärimmäisen vaikea. Jokaisessa on hyvät puolensa, VK aloitti koko jännittävän ja huiman seikkailun, VK:ssa kaikki oli vielä nuorta ja viatonta satua. SK:ssa rakastan salapoliisimaista mysteerien ratkomista sekä yllättäviä juonenkäänteitä Ginnyn ja Gilderoyn hahmojen kohdalla. AV oli vahva ehdokas suosikiksi KV:n oheella, sillä siinä esiteltiin kelmit, jotka ovat aina olleet minulle todella tärkeät hahmot, sekä henkilökohtaisesti, mutta myös tarinan juonen kannalta. LP on toki aika paljonkin erilainen kuin muut, sillä se keskittyy pääasiassa Kolmivelhoturnajaisiin, mutta sekin on oikeastaan positiivinen juttu. FK:n ragettelut ja Harryn epätoivo ja ahdistus on aika käsinkosketeltavaa, siihen on aika monella teini-iän läpikäyneellä samaistumispintaa. PP oli myös kova suosikkiehdokas kuplivan romantiikkansa ja Kalkaroksen takia. Silti valkkasin KV:n.

Voi kuulostaa vähän kornilta pitää viimeistä kirjaa parhaana, mutta mulla on sille hyvät perustelut. Se kirja ikään kuin “wraps up” koko taipaleen, monta vuotta kestäneen riemun, surun, onnen, tuskan ja rakkauden, jota Pottereita kohtaan tunnen. Mun isä tapas lukea mulle iltasatuna kaikki kuusi ensimmäistä Potteria (kun olin vielä lapsi ja teini), mutta seitsemännen luettuani sanoin isälle, että sori, mutta toi kirja on niin henkilökohtainen, etten halua sun lukevan sitä ääneen. Suosittelin isää kuitenkin lukemaan kirjan itse. Kuoleman varjelukset iski mun heikoimpaan kohtaan, ja juuri siksi, että se sisälsi jo muistot kuudesta aikaisemmasta kirjasta, ja ne muistot mielessä luin seitsemännen. Tiedostin koko ajan lukiessani, kuinka tämä on päätös tälle kaikelle. En pitänyt sitä omana tarinanaan, kuten ehkä muita kirjoja. KV on minulle kuin raamattu, muistan kun kiirehdin sen julkaisupäivänä kirjakauppaan ja katsoin, kuinka myyjä tuskallisen hitaasti asetteli kirjan muovipussiin, minkä jälkeen nappasin pussin ja juoksin kotiin. Luin kirjaa lakkaamatta. En edes nukkunut. Luin yölläkin. Ja itkeä pillitin kuin vauva.

Kuoleman varjelukset kirjana symbolisoi kaikkea sitä, jota itse pelkään kohdata: aikuisuutta, vastuuta ja turvattomuutta. Se iski pahemmin juuri siksi, että olin lukenut samojen päähenkilöiden kommelluksista, kun he olivat vielä pikkulapsia. KV:ssä heidät pakotetaan kohtaamaan aikuisuus, kuolema, vaara ja vastuu silmästä silmään, ilman muita vaihtoehtoja. Kasvutarinan päätös. Koen tähän samaistumista hyvin voimakkaasti. Mutta mikä tärkeintä, Kuoleman varjelukset on opus rakkaudesta, rohkeudesta ja ystävyydestä. En kiellä, varmaan kaikkia Pottereita voisi luonnehtia samoin, mutta KV:n kohdalla tunsin sen voimakkaimmin. Sankarit harhailevat hirveä taakka harteillaan, ajautuvat konflikteihin keskenään, palaavat kouluun raikuvien aplodien saattelemana ja kukistavat vuosia piinanneen pahan, jolle heidän edeltäjänsäkään eivät mahtaneet mitään. What could be better? Kalkaroksen tarinan opetus on myös aika järisyttävä. Siitä koko tässä saagassa on kyse: niin suuresta rakkaudesta, että se laittaa tekemään mitä tahansa. Vaikka jouduin KV:tä lukiessani hyvästelemään monta lempihahmoani, koin, että se kasvatti minua samalla tavalla kuin Harrya, Ronia ja Hermionea.

En tiedä onko tämä ylianalysointia, mutta nähtyäni aiheen, lähdin oikein itsekin miettimään, miten voisin valita lempikirjani ja pukea rakkauteni sanoiksi. Koin, että olisi vähän hölmöä kirjoittaa, että “no kun se vaan on yksinkertaisesti paras”. En oikein osaa tehdä oikeutta lukukokemukseni arvolle.

Niin kuin joku täällä jo sanoi: Kuoleman varjeluksissa on kaikki, mikä elämässä on tärkeää.
« Viimeksi muokattu: 31.07.2015 21:09:29 kirjoittanut Lucy »

nea

« Vastaus #124 : 30.06.2014 15:50:25 »
Tämä on kyllä kiperä kysymys. Henkilökohtaisesti rakastan ihan jokaista Harry Potter -kirjaa omine erityisine piirteineen ja kaikki niistä ovat jokaisella lukukerralla lumoavia ja mukaansatempaavia opuksia. Mun on todella vaikea, oikeastaan mahdotonta, laittaa näitä kirjoja minkäänlaiseen järjestykseen ja tuntuukin, että oma suosikki vaihtelee elämäntilanteen ja mielentilan mukaan. Tarinoiltaan ja hahmoiltaan asetan kaikki kirjat samalla viivalle, mutta omiin lukukokemuksiini liittyy aina vahvasti myös muistot omasta elämästäni luku-urakan ajalta. Tästä syystä kaikkien aikojen suosikkinani on Puoliverinen Prinssi. Muistan yhden kesän, olisiko ollut 2007 tai 2008, kun luin Puoliveristä Prinssiä ja sen epätodellisen vahvan kokemuksen siitä, miten kirja vaikutti sen hetkiseen elämääni ja miten vastavuoroisesti oma elämäntilanteeni vaikutti tapaan, jolla elin mukana kirjan tapahtumissa. Se on yksi vaikuttavimmista lukukokemuksista elämässäni edelleen ja vaikka olin jo tuossa vaiheessa ollut monen vuoden ajan hurahtanut Pottereihin, niin tuona kesänä rakastuin entistä enemmän.
Close your eyes and I kiss you,tomorrow I miss you.

Dan

• Vieras
« Vastaus #125 : 27.07.2014 00:38:33 »
Äänestin Feeniksin kiltaa, ehdotonta suosikkiani. Azkabanin vanki tulee hyvänä kakkosena. Tykkäsin siitä, miten Rowling kuvaili Siriuksen kuoleman, tapahtumapaikat ja taistelun Ministeriössä. Pimentokin oli juuri sellainen, kuin inhottavan opettajan kuuluukin. Kuvailu oli hyvä; åinkkiin pukeutunut rupikonna... Nauratti, kun kuvittelin rupikonnan pinkkiin pitsimekkoon ja vaaleanåunaisiin korkokenkiin. Päähän lisäsin vielä pari kirkuvan pinkkiä sulkaa ja naurukuolema oli valmis.

~Danielle

Luna-FAN

• juonittelupelaaja
  • Kuka, mitä, missä?
« Vastaus #126 : 05.09.2014 09:09:48 »
Azkabanin vanki. Ehdottomasti.
Se on vaan niin paras, en osaa perustella paremmin. :)
Tervetuloa Kylä-foorumille, juonittelupelien ystävät :)

Poissaolevainen kevään ajan, palaan kesäkuussa.

Don´t worry. Be happy.