Kirjoittaja Aihe: Kuroshitsuji  (Luettu 27772 kertaa)

Verinen Paronitar

  • monkerias
  • ***
  • Viestejä: 1 990
  • monokkeli huurussa
Vs: Kuroshitsuji
« Vastaus #40 : 21.05.2015 20:33:42 »
Kappas kun pääsi minulta tämä keskustelu aikanaan vallan unohtumaan!  :D  Iski halu päästä vikisemään spoilereista chpaterissa 103, eli voi helvetin perkele, tosi kiva kun saatiin niitä uusia shinigameja, kun sitten saman tien häippäsivät. Eikä niistä nyt sitten saatu tietää oikeastaan mitään. Vittu mitä paskaa. Hyvää tässä nyt on sentään se, että toi meneillään olevan arc alkaisi nyt ehkä VIIMEINKIN osoittaa jotain merkkiä päättymisestä, kun kaikenmaailman randomeiden Wolffienkin taustaa avattiin, ehkä saksalaisten shinigamien vilauttaminen voisi enteillä britti-kollekoiden pariin palaamista..?

Mutta vielä siitä Grellistä!

Lainaus
Liekö se, että Sebastian viittaa Grelliin maskuliinisella pronomiinilla enkkutekstityksen vika vai onko tällainen vivahde olemassa japaniksikin?

Joudun tässä kohden turvaamaan vain muiden sanomisiin, joten luotettavuudesta voi olla montaa mieltä, mutta ainakin Kuro-wikissä Grell-artikkelin kohdalla lukee näin; As for Kuroshitsuji Wiki, we have decided to continue with using male pronouns, following the lead of the official translations of the manga and anime, as well as Yana Toboso, who has the other characters refer to Grell with male pronouns; ultimately, Toboso knows Grell best, and what she does with the series and its associated characters is peremptory.

En tiedä, miten pitävä saati tuore tieto tuo on, tai oikeastaan mitään muutakaan mangakan omista mielipiteistä/mistään, mutta kuten aiemmin sanoin, niin mun silmääni tuo puhetapa ei lyö lukkoon Grellin sukupuolta. Näiden hajanaisten tietojen ja eritoten character guiden nojalla ennemminkin koen, että Yana Toboso viittaa hahmon sukupuoleen väärin.
// Sen sijaan se, että muut hahmot viittaavat Grelliin miehenä, on sinänsä ookoo, koska viktoriaaninen aika ja niin edelleen, plus sukupuolittavathan monet ihmiset edelleen ihan IRL toisia väärin... ja jopa tahallaan...

Sydämeni itkee silti suurinpiirtein jotain tervaa ja höyheniä mangan suomennoksen äärellä, kun Ronald puhuttelee Grelliä herra Sutcliffiksi  :'(

Lainaus
Yksi transsukupuolinen hahmo ei voi olla keneltäkään pois, mutta jos Grell tahdotaan väen vängällä vääntää mieheksi, on se mahdollisesti sukupuolirajoja rikkovaa hahmoa toivovilta pois: harvassa ovat ne sarjat, jotka tarjoavat vastaavaa hahmoa, joten miksi sukupuolirajoja rikkoviaa hahmoa kaipaavilta veisi väkisin pois sen yhden ainoan hahmon?

Tämä on yksi niistä syistä, miksi mua se hanakka vaatimus Grellin mieheydestä ihmetyttääkin; samalla tavalla mua hämmentää se, että kun sarja on kuitenkin pullollaan mieshahmoja, miksi juuri tämän nimenomaisen hahmon pitäisi myös olla? Ficeissä kaikenlaista voi tietysti kokeilla ja sellainen voi olla oikein kiinnostavaakin, mutta myönnettäköön, että tämä kiista Grellin sukupuolesta on aiheuttanut itselleni sen, etten ole enää pitkään aikaan halunnut lukea sellaisia ficcejä, joissa hahmosta käytetään maskuliinia. Toisaalta en kyllä nyt muutamaan toviin lukenut enkkukentällä fandomin ficcejä nyt muutenkaan.

---------------


Olin jo ihan vähällä vahingossa tupla-postata, koska ngh chapter 105!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

spoilereita

Siis herrajumala, nythän tätä mangaa saa taas alkaa odottaa kieli pitkällä!

Olin jo aivan naurettavan innoissani siitä, että Sascha ja Rudgar pyörii edelleen kuvioissa, ja aahh jee Rudgar valittaa rööki suupielessä, minä tykkään <3  Olinkin jo spoilaantunut Grellin ja Williamin paikalle pamahtamisesta, aijaijaijaijai nauran ehkä loppuikäni tälle fanficci-juonelle; siis nyt kun tää kaksikko on pakotettu yhdessä työmatkalle manner-Eurooppaan, niin voi jessus, millaiset eväät tää antaakaan ficcareille, kun työn puolesta voivat joutua ties mihin ääliömäisyyksiin yhdessä <3<3<3

Oli myös TODELLA messevää kamaa saada tietää, mistä shinigamit tässä fandomissa tulee, ja sitten vielä päälle supertraaginen Eric/Alan-otos huh. Olin jo niin överi-feelseissä tästä kaikesta, että vielä Undertakerin hykertelyt siihen päälle oli jo melkein liikaa. Aaaaa oon vaan niin onnellinen, kun manga tarjoaa taas liekehdittävää, yhyy Grellin trenssi ja semisti tulkinnanvaraiset itsari-menetelmät arvottavaksi näille murusille oman maun mukaan. Ihks <3  Olin jo niin tekemässä eroa tämän fandomin kanssa, mutta ei taida olla teiden eroaminen nyt sittenkään ihan hetkeen tapahtumassa, oon vaan niin innoissani tästä tavarasta.

Ja hah, ainakin tossa enkku-käännöksessä Rudgar viittasi Saschaan maskuliinilla. Juu on selvästi tytön näköinen hahmo...
sano mua rovastiks

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 481
  • ava Claire + bannu Ingrid
Vs: Kuroshitsuji
« Vastaus #41 : 20.04.2016 14:12:34 »
Tulen nyt hönkimään eloa tähän keskusteluun, kun tällaisen viimeinkin täältä bongasin.

Itsehän menen Suomen tahtiin, kun sen verran laiska olen, ja siinä on päästy nyt volumeen 21. Suomitahdissa mennään nyt tämän noita-tarinakaaren loppupuolta (oletettavasti loppumaan päin olisi) ja innolla mietinkin, mitä tekijä on kehitellyt tän jälkeen. Melko lailla monenlaisilla vesillähän tässä on jo seilattu enemmän tai vähemmän jännittävästi, joten kiinnostavaa on, mihin suuntaan lähdetään. Vai lähdetäänkö minnekään.

Alunperin nappasin tän kirjastosta, kun vaikutti ihan kivalta ja sitten hups! jäin koukkuun. Historiallinen miljöö, yliluonnolliset vivahteet, ärsyttävän nerokas pikkupentu, ja kaikkein tärkeimpänä tietysti ne vaatteet. Olen täydellisen haltioissani kaikesta historiallisesta puvustuksesta (no okei, en jostain neanderthalin-ihmisen puvuista), joten tää on niin herkkua mun pienelle sielulle, ettei mitään rajaa. Röyhelöitä, pitsiä, miesten kolmeosaisia pukuja, kyllä  kiitos, kaikki tänne. Näiltä osin siis visuaalisesti todella ilahduttavaa jälkeä. (No ainakin sen jälkeen, kun siirtyi Narutosta tähän... :D)

Ciel ja Sebastian ovat jokseenkin arvattavasti kivunneet lempihahmoikseni, koska tuollainen toisen närppiminen ja lievä ärsyttäminen yhdistettynä valtapeliasemaan on kiinnostavaa.

Toisaalta olen myös kiinnostunut sivuhahmoista, jotka on matkan aikana kasvaneet huimasti siitä lähtöoletuksesta, joka heille annettiin sarjan alussa. Kun ehdin jo miettiä, miksi Ciel pitää noin toheloa alamaisparvea luonaan edes kulissiksi, ajatusmaailma käännettiinkin loistavasti ympäri ja asia selitettiin. Samoin kuin Elizabethin hahmon kasvua on ollut mukava seurata. Hemmotellusta penskasta tuli laivazombie-tarinakaaressa esille uusia piirteitä, jotka toivat sopivaa potkua hahmoon. Todella ilahduttavaa, että sivuhahmojen kehitykselle on annettu mahdollisuus eikä vain jätetty heilumaan taustalle jokseenkin ärsyttävinä yhden vitsin hahmoina.
Nyt tosin olen vähän hämmentynyt, koska näemmä Baldroyn nimestäkin liikkuu kahta eri versiota. Äsh, miksi. Liekö mennyt käännettäessä, mutta yhy. Ei tuo tosin sinänsä ole suuri ero, mutta mutta...

Plus aion olla kamala ja täten sanoa, että jos joskus pääsen sarjan kauhuvivahteista yli ja katson sen animena, niin aion luultavasti katsoa sen englanniksi, vaikka muut sarjat meneekin japaniksi. Jotenkin Michael J. Tatumin ääni vastaa enemmän omaa näkemystäni Sebastianin äänestä, vaikka Ono Daisuken äänessä ei myöskään mitään vikaa ole. Mitenkös te muut, kumpi voittaa tämän kilvan?
Hyppää lehtikasaan!

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Kuroshitsuji
« Vastaus #42 : 01.08.2018 05:52:15 »
Lol apua tänne ei oo kirjotettu kahteen vuoteen mutta sain vihdoin otettua mangan kiinni, muistan miks pidän siitä ja siis... voih. Apua. Tuntuu että musta meni just jotain rikki. Tossa spoileritägin alla on suurin osa viestistä, ja se sitten tosissaan spoilaa about kaikkea mitä mangassa on tapahtunut, koska luen sitä fanikäännöstahdissa eli about Japanin julkaisutahdissa, haha. Uusin lukemani chapu on 141 tosiaan. Vissiin 142 on kans tullut mutta enpä löydä mistään, ääähghghg.

Spoiler: näytä
Mutta siiiiiis. Mä... mulla ei ole sanoja. Ciel onkin oikean Cielin kaksoisveli? Okei, spoilaannuin tästä ennen kuin ehdin sinne asti, mut... Jooh. Enpä tiedä. Siis musta toi juonenkäänne kuulosti niiiiin hiton typerältä ettei oo tosikaan ja mietin jo että pitääkö dropata koko sarja, mutta hemmetti miten hyvin se oli toteutettu. En tosin muista hirveesti mitään mangasta, oon viimeksi lukenut sitä joskus 2015 kai, niin en esimerkiks muista oliko Cielin (Cielien?) kidnappausta ja tota kaikkee kulttimeininkii käsitelty ja sitä että... Siis... raiskasko ne noita poikia? Vai mitä hittoa? Se oli kaikki niin överikarmeaa että meinasin alkaa itkeen vaikka oon todella paatunut fiktioni suhteen, mutta kun hyi hitto. Toteutus oli kuitenkin tosi jotenkin... intensiivinen niissä Cielien menneisyyttä käsittelevissä chapuissa. Eka kaikkee söpökivaajee hauskaa ja yhtäkkii boom kaikki kuoli ja pojat kärsii ja se Sebastianin kuvioihin tuleminen... Oh my god, siis mä elän tällaselle, en tiiä miten sitä kuvailis, mut se oli jotenki tosi eeppinen ja fantastinen sanojen varsinaisessa merkityksessä se kohtaus. En tosiaan muista kuinka paljon noita menneisyysjuttuja oli käsitelty, mut mulle niistä suurin osa tuli uutena (tai "uutena"), joten olin ihan suu auki ja mitä hittoa. Apua. Ei.

Nyt vaan oon ihan kusi sukassa täällä. Cielin kaksoisveli tai siis oikea Ciel on paikalla, samoin ku shinigamit! Undertaker! Siis mikä tää Undertakerin ongelma nyt on? Oonko vaan mä mutta oon ehtinyt headcanonaan että se oli palavan rakastunut Vincentiin, lol. Onks toi ees mikään shippi? Pitäis olla. Härö äijä se haudankaivaja nyt kumminkin on. Tää on kolmas arkki missä se sekoilee kuolleiden kanssa ja mä vaan edelleen siitä nautin. Kivaa vaihtelua siihen noita-arkkiin, en tykänny siitä yhtään, siks mulla sarja jäikin ku se arkki tylsistytti mua, haha.

Mut tää viimeisin arkki onkin ollut kiva! Kulttihommat on cool ja siis nauroin ihan sikana noille idolihommille, jotenkin ei pitäis yllättyä kuinka paljon Yana Toboso sekoittaa nyky-Japanin kulttuuria viktoriaaniseen Englantiin, mut noi idolijutut oli silti ihan hemmetin övereitä jopa sen mittapuulla. Mut hyvä vaan, överiyden takia mä Kuroshitistä tykkäänkin! Edward oli kyllä aika kuumis idolipoju, höhö.

Ainoo mistä oikeesti en tykkää yhtään on että Agni tapettiin. Niinkun... Oikeesti? Oliko pakko? Soma ja Agni on olleet aika turhii oman arkkinsa jälkeen mut ne on symppiksii herranjesta hei, ei saa! Ja oliko Agnin tappaja oikea Ciel? Mitä Soma tekee sille? Ja miten tää meidän Ciel reagoi? Mikä tän sarjan protagonistin nimi ees on? Ääh? Kauheet cliffhangerit, äkkii nyt lissee hei!


Spoilerivapaa tl;dr: oon tykännyt viimeisimmästä arkista todella. Mites muut, en kai oo ainoo joka vielä lukee tätä, haha. Also sori viestin taso, oon valvonu koko yön ja oon vähä kujalla sen ja tän lukumaratonin takii. Nyyh yhyy ei.
leipää ja perunasoppaa