Kirjoittaja Aihe: Sikuriinan galleria [Uusia 11.4.2011]  (Luettu 107780 kertaa)

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #100 : 24.05.2009 16:11:12 »
Kiitos, raitakarkki :) Ja mä teen kaikki työni Photoshop CS2:lla käyttäen Aiptekin piirtopöytää.

// Lisätty Colour My World (kynsilakkakokoelmaa) S 24.5.2009

// En pidä Twilightista, mutta piirsinpä huvikseni Jasper Halen S /26.5.2009)

// Kiitos, Ginevré :) Heh, mä en itse voi sietää Twilightia enkä saanut koskaan luettua edes sitä ensimmäistä kirjaa, mutta ehkä mä en myöskään kuulu kohdeyleisöön. Jackson Rathbone oli kuitenkin ihan mukavaa katseltavaa siinä elokuvassa.


// Illusia lisäsi ikärajat ja yhdisti tuplapostaukset.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012 06:48:34 kirjoittanut Illusia »

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #101 : 27.05.2009 17:01:16 »
Tässä kun nyt taas vaihteeksi katselin ihania taideteoksiasi, niin ajattelin nyt hiukan kommentoida takaisin kun meinasin saada sydänkohtauksen kun näin tuon Sabretooth ja Wolverine kuvan<3
En yhtään tiedä kummalle sydämeni sykkii enemmän, Jackmanille vai Shcreiberille. Tuossa sinun kuvassasi ehkä enemmän ens.)immäiselle, luonnossa varmaankin jälkimmäiselle. wolverinella on just ihanan tuittu ilme tuossa työssäsi. (Ihmettelen vain suuresti miten oikeasti pidin ks. origins elokuvasta, kun tavallisesti olen sellainen joka asiasta nillittäjä, mitä tulee sarjakuvafilmatisointeihin. Johtuu varmaan kaikista hyvännäköisistä miehistä)

Muutenkin työsi ovat ihania, Luna varsinkin<3

Terkuin: jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #102 : 27.05.2009 17:30:10 »
Kiitoksia, jossujb :) Mäkin olen aivan totaalisen hurahtanut Wolverineen ja Victor Creediin (huomasitko muuten ettei sitä kutsuttu tässä uudessa leffassa kertaakaan Sabertoothiksi?) Oon ihkuttanut niitä LiveJournalissani viimeiset kolme viikkoa :D Oli sit viimein pakko piirtää edes vähän fanarttia. Mäkään en osaa sanoa kummasta pidän enemmän, Jackmanista vai Schreiberistä. Jackman on ollut tähän mennessä teh hot, eli komein mies päällä maan, mutta Wolverinen myötä mun silmät aukesi myös Liev Schreiberille ja etenkin sille kuinka hyvä näyttelijä se on. Mun mielestä toi uusi Wolverine-leffa on saanut osakseen ihan turhaa kritiikkiä. Se ei todellakaan ole niin huono kuin ihmiset natisee, vaikkei se ehkä ihan odotuksia vastannutkaan.

Sca

  • cúthalion
  • ***
  • Viestejä: 963
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #103 : 27.05.2009 17:38:47 »
Mä olen katsellut näitä joskus DA:ssa, mutta kun en omista tiliä siellä, niin en ole voinut kommentoida. Nyt kun huomasin tämän topan, niin pakko sanoa, että NÄMÄ OVAT UPEITA :D

Varsinkin kelmit ovat todella hienoja, varsinkin noita Remuksia rakastan. Muita kuin Pottereita en ole katsellut pahemmin, mutta hienoilta nekin näyttävät. Ja kun jonkinasteinen Twilightfani olen, niin pakkohan tuo Jasper oli tsekata. Oih, nam.
She’s in a long black coat tonight
Waiting for me in the downpour outside
She’s singing “Baby come home” in a melody of tears
While the rhythm of the rain keeps time

tumblr & fics

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #104 : 28.05.2009 00:32:44 »
Minä luulen, et sitä ei sanottu Sapelihampaaksi kertaakaan siksi, että sillä vähän yritettiin ottaa hajurakoa siihen X-Men ykkösen hahmoilmentymään (muistat kai, blondit hiukset mustat piilolinssit jne. jne.) Olkoonkin, että se nyyppä oli ulkoisesti ehkä lähempänä sarjakuvien versiota, mutta muuten minusta henkilökohtaisesti koko hahmo maistui puulta. Ja se näyttelijä oli huono (Tai sitten Liev on vaan niin syötävän hyvännäköinen, että len sokeutunut tai jotain)
Sitten jos ottaa huomioon, että Logan-Victor suhde on ehkä sarjakuvien legendaarisin vihakostokierre, niin uusi hahmosuunnettu on pelkästään hyväksi.
Minustakin kyllä ihan turhaan haukkuvat hyvää elokuvaa. X-Men 3 oli huono. Ihmisiä vaan vituttaa kun n e teki Deadpoolista jotain ihan muuta kun sarjakuvissa + tekivät Victorista Loganin velipuolen (jälkimmäinen oli allekirjoittaneelle pelkästään positiivinen yllätys.)

Jos tuosta kuvasta saan vielä sen verran sanoa, niin olisin ehkä inasen kurtistanut Victorin kulmakarvoja, jotta silmiin olisi tullut ihan vähän enemmän sadistista leikkisyyttä. Meikäläisen mielestä olet onnistut juuri tuossa kyseisessä kuvassa Wolverinen kohdalla paremmin :D. Tai ehkä minä olisin kuitenkin halunnut herutella niillä kynsillä (joo, luin että mielestäsi semmosii kynsiposeerauksia on jo tarpeeksi, ja samaa mieltä minäkin olen. Kuhan vaan nyt jauhan ;D)

Sori kun tuli noin offtattua... johtuu katsos siitä etten ole kenenkään kanssa päässyt tarpeeksi Wolverinea hehkuttamaan, niin onpakko päästellä höyryjä^^ Anteeksi.

jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #105 : 28.05.2009 01:44:53 »
Kiitos myös sulle, Sca :) Tulee varmaan taiteiltua lisää Pottertaidetta jahka uusi elokuva tulee teattereihin.

Jossujb, tää menee nyt munkin osalta vähän offiksi, mutta tykkään keskustella Wolverinesta ja ihkuttaa sitä :) Mulla iski leffan myötä taas päälle kunnon X-Men innostus ihan täydellä teholla ja oon kukkunut yötä myöten ja katsonut uusinta X-animaatiota Wolverine and the X-Men, joka on todella positiivinen yllätys. Oon myös tahkonnut ihan hurmoksessa Wolverine-leffaan perustuvaa PS3-peliä :D

Aaa! Mä muistelen kauhulla sitä ykkösleffan Sapelihammasta! Se näyttelijä oli mun muistaakseni joku vapaapainija ja siis aivan ammattitaidoton. Ja inhosin sitä miten se hahmo oli alennettu pelkäksi aivottomaksi lihasköntiksi siinä elokuvassa. Tässä uudessa Victor Creed on loistava yhdistelmä sadistista/eläimellistä luonnetta, viekkautta ja julmuutta. Se, että Liev ei näyttänyt esikuvaltaan ei syönyt hahmosta mitään pois, paremminkin toi ehkä lisää uskottavuutta. Ja olihan sillä sentään poskiparta :)  Ja mun on pakko myöntää, että tää Wolverine-leffa herätti mussa jonkun piilevän Sabertooth/Wolverine shipperin, vaikken sitä aiemmin ollutkaan. Ja nyt kun ne tekivät Victor Creedistä ja Loganista velipuolia, siinä on mukana se insestijuttu, mutta ei se kyllä mua pysäytä  :P

Mä yritän aina suhtautua elokuviin omana juttuna, niin ei tarvitse itkeä sitä miten ne poikkeavat sarjakuvista. Vähän sama juttu kuin Pottereiden kanssa. Eli kirjat ja leffat on hyvä pitää erillään. Kaikkien fanipoikien ja -tyttöjen kitinä jostain Deadpoolista lähinnä ärsyttää mua. Se, että Sapelihampaasta tehtiin Wolverinen velipuoli oli munkin mielestä vain positiivinen yllätys, ja niiden kahden välinen suhde oli ehkä mielenkiintoisin juttu koko leffassa.

Okei, nyt loppu offaaminen. Over n' out :D

// Lisätty Gambit (29.5.2009) S


// Illusia yhdisti tuplapostauksen ja lisäsi ikärajan.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012 06:52:22 kirjoittanut Illusia »

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #106 : 29.05.2009 19:58:44 »
Teit sitten Gambiitille oikeaoppiset punaiset silmät. Ihana<3 Onnistunut työ, kortteja, panoksia, ihanan violetti paita ja kaikkea. Ois kiva saada tommonen seinän kokoisena.

Sinänsä tietysti hassua, että kommentoin vain näitä origins töitä enemmän, vaikka olen taitesi aktiivinen seuraaja muuten^^ Minulla vain on aika harvoin mitään järkevää sanottavaa... ja kun en minä löydä töistäsi mitään parannettavaa, niin ei kai siinä ole mitään itua sitten vain ihkuttaa. Ihailen kyllä sitä miten paljon olet fanarttöihinkin nähnyt vaivaa... meikäläinen kun fanarttaa jotain, niin ne on jotain ihan nopeita luonnoksia tai sinnepäin^^ Sellaista sontaa-paperilla laatua (ja sitten jos teen joskus jotain, mistä voisin sanoa, että tämä nyt pyrkii olemaan taidetta, niin en halua laittaa sitä esille kaiken sonnan kanssa mitä yleensä viitsin tehdä)

Sinä taas teet oikeasti upeaa jälkeä, joka hemmetin työ on sydämellä tehty taideteos. Näkee kyllä, että olet lahjakas, huolellinen ja itseään arvostava taiteilija, joka tekee kaiken kunnolla.

Luv your work, terkuin: jjb
Here comes the sun and I say
It's all right

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #107 : 29.05.2009 20:07:33 »
Kiitoksia ihanista kehuista, jossujb :) Elokuvassahan tolla Gambitilla oli vain punaiset iirikset, mutta mä halusin sen silmistä samanlaiset kuin sarjiksissa. En tiedä teenkö vielä lisää Origins fanarttia, toisaalta tekis ehkä vielä mieli piirtää Wolverinea tai Sabertoothia tai molempia :) Mäkin oon muuten todella huono kommentoimaan ja antamaan palautetta. En yleensä osaa sanoa mitään, ellei työssä ole jokin todella pahasti pielessä, tai ellei se sitten ole aivan poikkeuksellisen loistava.

sprig

  • Sprii G
  • ***
  • Viestejä: 435
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #108 : 29.05.2009 22:01:08 »
Toivottavasti pelkkä kehuminenkin lasketaan rakentavaksi palautteeksi, sillä kaikki HP-piirustuksesi olivat ihania, siis aivan uskomattoman ihania! Nuoret Snapet olivat niin ihastuttavia, että printtaisin sellaisen samantien seinälleni, jos en pelkäisi kaikkien naureskelevan sisutukselleni... (Taidan mä joskus silti laittaa sen seinälle!  ;D)

Myös Sirius/Remus -kuvat olivat suorastaan kuolattavan ihania ja jäin tuijottelemaan niitä siirappisen tunnelman vallatessa mielen. En sentään sanonut aww, mutta läheltä piti.  :D

Kiva nähdä kerrankin fanarttia, joka ei ole mangaa. Mielestäni HP-hahmot eivät oikein toimi mangaversioina, mutta makunsa kullakin. Sinun näkemyksesi osuu aika lähelle omaani, ja Snapet varsinkin voisivat olla piirtämiäni (siis jos osaisin piirtää!). Luna oli ehkä hienoin kaikista, sillä Lunan hiukset olivat kerrassaan upeat. Sinulla on ihmisen anatomia hyvin hallussa ja tyylisi on hirmuisen nätti.

Ihan hirmuisen suuret kiitokset tästä taide-elämyksestä! <3

(Ja ainiin, pitää katsoa, josko löytäisin kirjasi kirjastosta, sillä pitäähän nyt finiläisen kirjoittama kirja lukea! Eiku hetkinen, onkohan sitä kirjastoissa? No, ehkä saan sen joltain lainaan...)
« Viimeksi muokattu: 29.05.2009 22:06:24 kirjoittanut sprig »
The happiest man is he who learns from nature the lesson of worship.

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #109 : 30.05.2009 00:22:51 »
Voi kiitoksia, sprig :) Snape on yksi mun lempi hahmoista ja tykkään piirtää etenkin nuorta Snapea. Mä oon aika samaa mieltä siitä, ettei mangatyyli oikein sovi Potteriin, mutta se tuntuu silti olevan suosituin tyyli. Ja kyllä mun kirja löytyy lähes kaikista Suomen kirjastoista, ihan pienistä paikkakunnista en kyllä tiedä :) Se on kyllä aika ahkerasti lainassa.

// Lisätty War Memories (Logan, Victor Creed) S (1.6.2009)

// Lisätty Wanted Dead or Alive (Logan, Victor Creed) S (12.6.09)


// Illusia yhdisti tuplapostaukset ja lisäsi ikärajat.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012 06:54:44 kirjoittanut Illusia »

Kierto-Voltin Poika

  • Vieras
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #110 : 23.06.2009 07:55:20 »
Hoo, sinähän olet aikamoinen ammattilainen! Kuvissasi minut eritoten vangitsee hahmojen silmät, tykkään tyylistäsi :3 Tykkään varmaan eniten noista Potter potreteista, ykkösenä on tuo kun Kelmit kumppaneineen rellestävät luokassa, varmaan on vienyt hetken värittää tai ylipäätään piirtää? Remuksesta sen verran haluan mainita että mukavasti piirtyy esiin hänen arpensa, tulee sellainen extreme fiilis niistä xD
Mutta koska olen liian kiltti ihminen, en halua sanoa muutakuin että jatka kehittymistä ja oman tyylin luomista.
Poika kumartaa ja nostaa lakkia o/

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #111 : 23.06.2009 15:48:47 »
Kiitokset, Kierto-Voltin Poika :) Pottereita ei olekaan tullut piirrustettua vähään aikaan, mutta uuden elokuvan myötä iskee varmaan taas kipinä. Ja on muuten pakko mainita, että rakastan avatariasi, sillä olen todella innoissani tuosta pelistä :)

Farena

  • ***
  • Viestejä: 76
  • I like to rhyme. It's definitely a hobby.. of Mine
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #112 : 30.06.2009 14:42:24 »
Oi, aivan ihania töitä:o Osaisimpa miekin piirtää tuolleen.
Varsinkin tuo Severuksen potretti oli aivan ihana, jäin vain sileen tuijottelemaan sitä :D

Osaat käyttää värejä tosi hyvin, itse en oo koskaan osannut VÄRITTÄÄ jätän aina työni mustavalkoisiksi.
With love

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #113 : 01.07.2009 15:51:41 »
Voi kiitos, Farena :) Mä henkilökohtaisesti rakastan värittämistä, se on mun lempi työvaihe piirtämisessä. Tykkään kokeilla eri tekniikoita ja etenkin digitaalinen piirtäminen on niin täynnä mahdollisuuksia.

// Lisätty Severi & Tatu - BFF S 10.7.2009. Tekeillä olevan nuoren-/lastenkirjan hahmot.

// Lisätty Girls S 12.7.2009


// Illusia yhdisti tuplapostaukset ja lisäsi ikärajat.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012 06:55:55 kirjoittanut Illusia »

heid!

  • Vieras
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #114 : 20.07.2009 17:21:51 »
aivan ihana tuo Lunan potretti!
sellanen tosi valloittava ja saa hyvälle tuulelle.

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #115 : 30.07.2009 15:59:21 »
Kiitokset, heid! Lunaa on niin ihana piirtää, etenkin kun Evannalla on niin älyttömän kauniit kasvonpiirteet.

// Lisätty Simple facts (Luukas/Tuukka) S (31.8.2009). Tein tämän synttärilahjaksi eräälle nuorelle tytölle, joka lähetti mulle lukijapostia ja pyysi niin kauniisti, etten voinut kieltäytyä :)

//Kiitos, Gine! Ensin ajattelin että en kyllä enää tee mitään näihin kahteen liittyvää, mutta en mä sit kehdannu kieltäytyä, kun se mulle kirjoittanut tyttö pyysi niin kauniisti :)


// Illusia yhdisti tuplapostaukset ja lisäsi ikärajan.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012 06:57:51 kirjoittanut Illusia »

Psykiatri

  • Mr. Kala
  • ***
  • Viestejä: 60
  • Shall we dance through the night 'till we bleed?
    • kadotus
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #116 : 12.09.2009 22:53:33 »
Pidän tyylistäsi. Värien käyttö on nättiä ja hahmot mukavan realistisia. Ilmeet ovat onnistuneita ja anatomia toimii (ainakin Potter-kuvissa, ainakin nyt näytti siltä). Ainoa asia joka nyt sattui häiritsemään on Union Jakcissä Peterin astuva jalka. Muuten asennotkin näyttävät luontevilta. Siriuksesi näyttää Siriukselta, Kalkaroskin on aika hyvin hän itse. Remus on nätti ja taisin alunperin kirjaa lukiessani  ajatella hänet hieman tuon näköisenä (kuvani hänestä ei ole enää selkeä enkä muista millaisena olen hänet itse ajatellut).
Tuli laitettua asiat tiiviisti. ^_^''' Mutta joka tapauksessa aivoni kieltäytyvät löytämästä kritisoitavia asioita kuvistasi. .)

Riel

  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #117 : 15.09.2009 14:53:34 »
Tekstejäsi joskus kommentoidessani kirjoitin siitä, kun en henkilökohtaisesti tykkää, jos lukija "pakotetaan" katsomaan kirjoittajan piirtämät mielikuvat hahmostaan. Siinä asiassa olen edelleen samaa mieltä, mutta toisaalta, en ole hetkeen tekstejäsi selaillutkaan, eli en voi väittää tietäväni vieläkö kuvat ovat esillä heti tekstin alussa. Tämä sinällään meni ihan aiheen vierestä, sillä nyt kun ollaan tällä osastolla, kuviahan minä kattomaan tulinkin. Ja hienoja kuvia ovatkin.

Siinä missä osaan tekstit arvostella huolella ja rakentavasti, kuvataiteesta en osaa sanoa mitään muuta kuin "hienoja". Anatomiasta en ymmärrä mitään niin kauan, kun ihmisen pää ei ole esimerkiksi muuta kroppaa isompi. Värien käytöstä ymmärrän ihan yhtä vähän. Olen viimeksi kokenut osaavani piirtää (silloin tietysti "ikäisekseni") ollessani suunnilleen kymmenvuotias, sen jälkeen en ole kynällä paljon muuta osannut tehdä kuin kirjoittaa. Ymmärrykseeni ei mahdu, miten kuvasta saadaan väreillä ja varjoilla niin elävä, kuin kuvat toisinaan ovat. Näin ollen kommenttini kaikessa tylsyydessään on, että näitä kuvia oli ilo selailla. Kauniita, realistisia, yksityiskohtaisia. Etenkin yksityiskohtaisuudesta tykkään kovasti.

Ps. Mitä ystäväkirjakuvaan tulee, se on Hanno Möttölä (: Luukas sen varmasti koripalloilijana tietää, myös näissä yksityiskohdissa huolellisuus tekee vaikutuksen.
Tulin, nain, voitin löytyy viimein Pöytälaatikosta.

sikuriina

  • ***
  • Viestejä: 170
  • Not all those who wander are lost
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #118 : 15.09.2009 23:36:29 »
Kiitokset, Psykiatri ja Riel. Anatomiaa ja ihmiskehoa on tullut kyllä treenattua koko ikä, mutta silti on vielä juttuja joiden piirtäminen tuottaa hankaluuksia. mm. jalat polvista alas päin ja sormet/kämmenet. Psykiatri, mulla oli aina Pottereita lukiessa näyttelijät mielessä, kun aloin lukemaan kirjasarjaa vasta kolmannen leffan nähtyäni. Mutta on silti kiva piirustaa hahmoista myös omat näkemykset.

Riel, mä tykkään piirtämisessä eniten just siitä värien, valojen ja varjojen kanssa leikkimisestä, se on ihan parasta :) Ja tuosta kun mainitsit, ettet pidä siitä että lukijalle annetaan valmiiksi tietty kuva kirjan hahmoista, niin en ole siitä ihan samaa mieltä. Tai se ei häiritse mua henk.koht. yhtä paljon. Koristaahan monien kirjojenkin kansia joko valokuvat tai käsin piirretyt kuvat tarinan hahmoista. En oikein ymmärrä miksi se häiritsee sitten niin kovasti ficeissä  :-\ Haa! Kiitos muuten että huomautit tuosta typosta siinä Möttölän nimessä! En tiedä mikä lie lukihäiriö iskenyt, kun luin ja kirjoitin sen toistuvasti väärin.

Riel

  • ***
  • Viestejä: 131
Vs: Sikuriinan galleria
« Vastaus #119 : 16.09.2009 01:23:59 »
Saako tästä kommentoida asian vierestä, ohitse ja keskustelua jatkaen (: ? Jos sanon vielä kerran, että pidän töistäsi, niin sit mulle ei varmaan suutu kukaan? No joo. Halusin vaan sanoa tohon kuvien ja tekstien yhteyteen, että inhoan ihan yhtä paljon kirjojen kansikuvia, joissa esitetään esim. kirjan päähenkilöstä valokuva / piirros. Tällä samalla periaatteella en koskaan katso elokuvia ennen kuin luen kirjan, jos aion sen kirjan lukea. Näin Pottermaailmassa liikkuessa esimerkkinä vois sanoa, että mulle esim. Potter itse ei tule koskaan näyttämään Danielmikälieltä. Potter näyttää siltä kuin se mun mieleen muotoutui joskus silloin ensimmäisen kirjan julkaisun jälkeen, ja mulle henkilökohtaisesti on tärkeää saada luoda ja pitää ne oman pään sisäiset ulkonäöt, maisemat. Elokuva on tekijöidensä versio kirjan maailmasta, mutta ei se ainoa oikea. Mutta elokuvien suhteen jokainen saakin tehdä sen päätöksen, tahtooko katsoa vai eikö tahdo. Tahtooko lukea kirjan ensin, tai ollenkaan. Mutta etenkin kirjojen kansikuvat on yks aihe, josta mielipidettä löytyisi pidempäänkin kirjoitukseen. Oma lukunsa on ihan jo se, miten vähän kustantamoiden kautta julkaisevat kirjailijat saavat kirjojensa kansikuviin vaikuttaa. Tunnen useammankin tapauksen, joka henkilökohtaisesti inhoaa oman kirjansa kantta. Minu mielestäni se on järjetöntä. Mutta sit tosiaan myös se, että kukaan lukija ei voi kirjan kansikuvalta välttyä. Kansikuvataidetta on laidasta laitaan, ja kansikuvaan voi ainaki minu mielestäni laittaa kirjasta jotain muutakin kuin valokuvan punatukkaisesta tytöstä, jos sillä kirjan päähenkilöllä sattuu punainen tukka olemaan. Jos ensimmäinen asia mitä kirjasta näet on se valokuva, mielikuvitukselle asetetaan yhden keskeisen henkilön suhteen aika ikävät rajat. Tämä tietysti vain oma mielipiteeni. (Ja tätä samaa sovellan myös ficceihin. En todellakaan sano, että ficciensä kuvittamisessa olisi mitään vikaa. Se on vaan hienoa, jos oikeasti löytyy taitoa sekä kirjoittaa että kuvittaa henkilönsä. Minä vaan oon sitä mieltä, että jokainen ansaitsee sen mahdollisuuden käyttää ensin omaa mielikuvitustaan. Jotkut ehkä haluavat aloittaa niillä kuvien katsomisella, toiset eivät. Kumpikin on tietysti ihan yhtä hyvä valinta, mutta jokaiselle sallittakoon omansa.)
Tulin, nain, voitin löytyy viimein Pöytälaatikosta.