Kirjoittaja Aihe: Lilyn ja Jamesin hautakiven sitaatti  (Luettu 18793 kertaa)

Remoteness spectator

• Call Me By Your Name
  • Sanokaa Remoksi vaan
Vs: Lilyn ja Jamesin hautakiven sitaatti
« Vastaus #20 : 13.04.2009 00:10:02 »
Minä en ole itseasiassa ymmärtänyt edes tuon koko lauseen merkitystä. Eihän kuolemaa voi kukistaa, ja sitä paitsi tuo lause kuulostaa aivan siltä kuin joku Voldemortti olisi sen keksinyt, sillä hänhän halusi niin innokkaasti sen kuoleman voittaa..Ja yleensähän sanonta on että mitään muuta ei ole pakko kuin kuolla. Aika ihme lause tosiaan se hautakivi-juttu. Mutta joo, en kyllä usko että Volde olisi hautakiviä ruvennut Jamesille ja Lilylle laatimaan.
It is time
to break the chains of life
If you follow you will see
what's beyond reality

~Dark designs~

Makisuke

• Killan ex-Ylinoita
  • Mäksä
« Vastaus #21 : 13.04.2009 00:20:08 »
Minä en ole itseasiassa ymmärtänyt edes tuon koko lauseen merkitystä. Eihän kuolemaa voi kukistaa, ja sitä paitsi tuo lause kuulostaa aivan siltä kuin joku Voldemortti olisi sen keksinyt, sillä hänhän halusi niin innokkaasti sen kuoleman voittaa..Ja yleensähän sanonta on että mitään muuta ei ole pakko kuin kuolla. Aika ihme lause tosiaan se hautakivi-juttu. Mutta joo, en kyllä usko että Volde olisi hautakiviä ruvennut Jamesille ja Lilylle laatimaan.

Harryhan mietti tuota ihan samaa ("Isn't that a Death Eater idea?") ja eikös se ollut Hermione joka selitti, että lause tarkoittaa elämää kuoleman jälkeen. Että kuoleman voittaa elämällä, missä tahansa muodossa ja riippuen siitä mihin uskoo, sen jälkeen ja että kuoleman jälkeisessä elämässä ei ole enää vihollisia. Lilyn ja Jamesin kohdallahan tämä voi viitata siihen, kuinka heidän piirteensä elävät yhä Harryssa.
If you do not believe in any kind of magic, you might as well be dead. - Albert Einstein

Scaramouche

• maleficent
« Vastaus #22 : 13.04.2009 16:32:50 »
toi oli hyvä, toi että severus olisi ehdottanut sitä. kun severushan oli silloin lilyn ja jamesin kuolinyönä vaihtanut puolta.
i'm ready to know what the people know
ask them my questions and get some answers
what's the fire and why does it - what's the word - burn?

tromedlov

• Vieras
« Vastaus #23 : 13.04.2009 17:14:53 »
Eikös Potterit olleet niiden Peverellien veljesten vai mitä ne nyt oli jälkeläisiä tai jotain? Toi sitaatti kuulostaa enemmän joltain perinteiseltä sukusitaatilta kuin henkilöille vartavasten valitulta, vaikka ajat olivat kyllä kanssa sellaiset, että varmasti sitaatti on ajateltu aikaan sopivaksi. Ja minusta se sitaatti merkitsee Potterien ja Raamatun maailmassa molemmissa samaa asiaa, eli uskoa elämästä kuoleman jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 13.04.2009 17:16:39 kirjoittanut tromedlov »

Fredu

• Luihuisnörtti
    • Mieleni on maalaus
« Vastaus #24 : 17.04.2009 14:19:36 »
toi oli hyvä, toi että severus olisi ehdottanut sitä. kun severushan oli silloin lilyn ja jamesin kuolinyönä vaihtanut puolta.
^No sitähän minekin ajattelin, mutta jotenkin kun ajattelee näin yleisellä tasolla, niin tuntuu kuin se ei voisi olla mahdollista. Mutta miun mielestäni sen on hyvin voinut päättää Severus, kuten jo sanoinkin, Dumbledoren avustuksella. Tuskinpa kukaan olisi ollut kovinkaan riemuissaan jos Severus olisi marssinut paikalle ja tokaissut: "Noniin, laitetaankos siihen nyt semmonen sitaatti raamatusta kun 'Vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema'?" (Tosin tuskin Severus olisi asian ihan noin ilmaissut, mutta kuitenkin) Veikkaisin, että puolet killasta olisivat sitten kyllä käyneet miesparan kurkkuun kiinni. 8'>
hiphei, hurraa, nyt ei surra! pienet on konstit nää: jos joskus täytyy huolia olla, tuntuu pahalta, itkettää, itke kyyneleet sovinnolla,
ei ne silloin sisälle jää
~*~
Hävisin pelin

Ansqu

• Fort
« Vastaus #25 : 11.05.2009 20:19:44 »
The last enemy that shall be destroyed is death.
Vihollisista viimeisimpänä kukistetaan kuolema.

... = kun kaikki on voitettu ja kaikkensa on tehnyt, tulee kuolema. Ehkä sitä ei tarvitse ajatella kuoleman kukistamisena tai välttämisenä tai voittamisena niin millään muotoa. Jospa kyse onkin vain sen kokemisesta. Jotkuthan pelkäävät kuolemaa. Ehkä tässä viitataan siihen, että se kohdataan kuin mikä tahansa muukin vihollinen. Ja viimeiseksihän se jää. Jos kuoleman kohtaa, ei muita vihollisia olisi enää vastassa? Ainakin tämän nykymallin loogisen ajattelun perusta on se, että kuoleman jälkeen tulee rauha. Elämän muodoista en sano mitään, mutta eikös puhuta jotenkin niin, että "lasketaan haudan lepoon" tms. Eli kuolema tuo rauhan vihollisilta.
Love is an irresistible desire to be irresistibly desired.

Scaramouche

• maleficent
« Vastaus #26 : 11.05.2009 21:17:43 »
Ainakin tämän nykymallin loogisen ajattelun perusta on se, että kuoleman jälkeen tulee rauha.

sekin tietysti riippuu ihan siitä, mihin uskoo. toki useimmat ajattelevat näin, minä mukaan luettuna, mutta tasavertaisuuden nimissä... älkää ottako tätä henkilökohtaisesti.

Bells

« Vastaus #27 : 30.05.2009 10:23:12 »
Voldemortin ajatus
Kun hän kukistaa kuoleman ja saa iänkaikkisen elämän, hänellä ei ole enää vihollisia, koska kukaan ei voi enää tappaa häntä.

Hyvien ajatus
Kuolluttua ei ole enää vihollisia ja saa rauhan.

Noin ainakin itse ajattelen kyseisen lauseen molempien tahojen kannalta.

Itse lause on mielestäni hyvin kaunis. Oli pakko lukea se Raamatustakin, kun joku antoi sen kohdan.
Siitä tuli nyt oma lempikohtani Raamatussa.
Protège-moi de mes désirs

©

Daliah

• Say my name, Malfoy.
« Vastaus #28 : 06.06.2009 02:19:30 »
Kuulostaa jotenkin niin Voldemortilta, en sitten osaa sanoa. Luulenpa että Kiltalaiset ovat olleet asialla?
Helpompi satuttaa, kuin rakastaa. Helpompi olla oikeassa kuin väärässä. Helpompi olla hereillä, kuin nukahtaa.

Winifred

• Nuorallatanssija
  • © Sara Sofia
    • Ad surdas auras canere
« Vastaus #29 : 28.09.2009 13:58:02 »
Mahtavaa, että löysin tämän topicin. Monestakin syystä.

Pidän tuosta 'vihollisista viimeisimpänä kukistetaan kuolema' ja tosiaan, mietin KV:tä lukiessani, että kukahan tekstin on siihen hautakiveen päättänyt. Ensimmäiseksi minulle tuli mieleen Dumbledore, koska hänhän oli Pottereiden ystävä ja James uskoi (vai lainasiko?) näkymättömyysviittansa Dumbledorelle. Ja luonnollisesti, koska Siriusta luultiin kavaltajaksi, niin miksei Dumbledore olisi sitten hoitanut hautajaisjärjestelyt ja kenties tuon sitaatinkin. Remus on hyvä ehdotus, mutta minusta, vaikka Remus syvälliseltä ja viisaalta on aina vaikuttanut, ei olisi välttämättä ollut kykenevä tuon sitaatin keksimiseen. Tai siis, ajatelkaa nyt. Kaksi ystävistä kuollut ja se kolmas vankilassa syytettynä näiden kahden murhasta. Vähemmästäkin murtuu enkä minä jaksa uskoa, että Remus olisi niin teräksestä, että alkaisi järjestelemään hautajaismenoja/keksimään sitaattia hautakiveen.

Ja hyvältä kuulostaa myös tuo, että sitaatti olisi joku suvussa kulkeva 'motto'. Tavallaanhan se sopisi Pottereiden sukuun, kun suvussa isältä pojalle periytyy yksi kuolemanvarjeluksistakin.

Mutta. Olen kirjoittamassa ficciä, jossa on Jamesin ja Lilyn hautajaiset tavallaan aika suuressa osassa. Tosin ficci on AU joissakin suhteessa, mutta oli mukavaa lukea muiden pohdintoja siitä, kuka hautakiven sitaatin teistä on päättänyt. Koska minun on/oli päätettävä se (hehhee kirjoitusvaiheessa vasta). Itse olen jotenkin aina mieltänyt Lilyn ja Jamesin hautajaiset pieneksi tapahtumaksi. Lähinnä sen vuoksi, että molempien vanhemmat/suurin osa suvusta ovat kuolleet ja velhomaailma oli muutenkin sodan repimä, haavojaan vasta nuolemassa. Vieraiksi olen itse mieltänyt elossa olevat Kiltalaiset sekä mahdollisesti juuri Dursleyt.
Kun jos ajattelee, että mahdollisesti Dumbledore olisi noita hautajaisia värkkäillyt, niin tuskin hän olisi mitään suuria kunniaparaateja järjestänyt (vaikka tietysti Lily ja James sellaiset olisivat ansainneet).

Toivottavasti ei aivan offiksi mennyt : D

~W
Just keep your head to the sunlight so you won't see the shadows .

I'll be dancing with myself.

anso

• Vieras
« Vastaus #30 : 13.10.2009 18:03:23 »
Lainaus
tähän on pakko sanoa, että voisi olettaa ystävän keksivän juuri oikeanlaisen ja kuvaavan sitaatin hautakiveen, ns. viimeisenä lahjana. tai ainakin minä panostaisin, ja juuri herkässä ja tunteikkaassa tilassa ne suurimmat ideat syntyvät, ainakin täällä päin(: (: ja eihän se tarkoita, että koko hautajaismenoja järjestää, jos sen yhden mutta suuren asian sinne pakertaa?
Tuo käy kyllä järkeen ja ajatusmaailmaani. Eli siis Remuksen kannalla olen. En silti sulje Dumbledorea ja muuta Kiltaa pois. Enkä Severustakaan. Vaikka tuntuukin epätodennäköiseltä, että Kalkaros olisi valinnut sitaatin vihaamansa Jamesin hautakiveen.

Sitaatti tarkoittaa mielestäni kuoleman hyväksymistä ja sitä ettei kuoleminen enää pelota. Uskaltaa viimein kohdata kuoleman silmästä silmään.

Tietääkö joku muuten ficciä jossa jo käsiteltäisiin, tai kuvattaisiin Jamesin ja Lilyn-hautajaisia?

Scaramouche

• maleficent
« Vastaus #31 : 14.10.2009 13:39:34 »
Ja papin tyttärenä tunnen velvollisuudekseni huomauttaa (omasta mielestäni tosin aika turhasti koska kaikki sen luultavasti tietävät muutenkin, mutta kun velvollisuus kutsuu...), että (en tiedä, onko tätä vielä sanottu...) kyseinen lause on otettu suoraan Raamatusta. :D
« Viimeksi muokattu: 20.10.2009 14:19:23 kirjoittanut Salla »

luka

« Vastaus #32 : 10.10.2010 15:33:20 »
Lainaus
Vaikka tuntuukin epätodennäköiseltä, että Kalkaros olisi valinnut sitaatin vihaamansa Jamesin hautakiveen.
Mutta Severushan oli tosi syvästi rakastunut Lilyyn, itse ajattelen sillai että sille ei tavallaan ollut väliä että James oli siinä koska se halusi Lilyn parasta ja ehkä se tahtoi kyseisen lauseen rakkaansa hautaan?

Mutta ehkä se ei ollut Severus ollenkaan joka sen keksi (tai siis lainasi Raamatusta), itse pidän todennäköisempänä jotakuta, jolle kyseinen kirja on tuttu ja ehkä mahdollisesti tärkeä. Itse olen myös saanut käsityksen ettei velhomaailmassa Raamattua tunneta/pidetä samassa arvossa kun jästimaailmassa (mielestäni Row on aina korvannut kaikki mahdolliset uskontoon viittaavat jutut jollain velhojutulla (esim "pyhä Merlin!"). Voin tietenkin olla väärässä).
Eli, tästä voisi päätellä että kyseessä olisi esim Petunia-sisko, joka on erittäin jästi, tai esimerkiksi Dumbledore joka on kiinnostunut jästiasioista ja on muutenki sellai et se vois ehkä....

Tietenkin voi olla että lauseen yhteys Raamattuun on sattumaa, tai ettei sellaista yhteyttä ole kirjassa vaan Row on vaan sen sieltä lainannut, tai voi olla että velhot kans lukee Raamattua tai jotai.

Kelasin muuten kans et eikö kummankaan Lilyn eikä Jamesin vanhemmat ollut enää elossa tuohon aikaan? Oliko ne tapettu, nimittäin eihän ne niin vanhoja vielä ois ollu että vanhuus ois vieny?

Fiorella

• Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
« Vastaus #33 : 13.10.2010 17:59:31 »
Siihen nähden, että kirjasarjassa vietetään kristillisiä juhlapyhiä, ei minusta ole mitenkään mahdoton ajatus, ettäkö Raamattu ja kristinusko olisivat velhoille tuntemattomia käsitteitä. Itse olen ajatellut sen niin, että Rowling ei ole tarkoituksella sitä korostanut, muttei myöskään jättänyt pois, koska se on niin luonnollinen osa länsimaista kulttuuriperinnettä.

Ja James ja Lilyhan haudattiin kirkkomaalle, joten todennäköisesti ovat olleet sen kirkon jäseniä jollakin tapaa? (Käsittääkseni seurakuntaan kuulumattomat haudataan jonnekin muualle kuin kirkon omalle hautausmaalle?) Luulisin, että useimmat kirjassa ovat vähän sitä sorttia "tapauskovaisia" kuin useimmat suomalaisetkin, jotka kuuluvat kirkkoon ja käyvät siellä jouluisin tai vastaavaa, miettimättä välttämättä asioita sen syvällisemmin.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Scaramouche

• maleficent
« Vastaus #34 : 13.10.2010 20:55:12 »
Petunia on hyvä veto, koska eikö se kuitenkin pohjimmiltaan tykännyt Lilystä, ja se katkeruus perustui vain sellaiselle asialle jolle Lily ei itse voinut mitään? Jästinä Petunia on hyvin voinut lukea Raamattua, vaikka tokihan se on velhoille mahdollista, mutta koska Petunia on myös niin samperin utelias sielu, voi olla että hän on kyseisen lauseen kuullut jossakin muualla, kuten esim. kirkossa, kun eihän niin normaali ihminen voi olla käymättä silloin tällöin kirkossa, eihän?  :D

Severusta olen kyllä miettinyt, kun onhan se niin symppis sitten loppujen lopuksi, mutta en tiedä... Jotenkin se ei vaan tunnu kovin uskottavalta.

Angelina

• Stark-Rogers
  • Valvoja
« Vastaus #35 : 20.10.2010 01:04:56 »
En saa mitään olennaista lisättyä tähän keskusteluun, mutta pakkohan se oma mielipidekin on kuuluttaa  ;D.
Itseasiassa en oo pohtinut ollenkaan koko juttua, koska oon pitänyt alusta asti itsestäänselvyytenä että se on Dumbledoren kyhäämä teksti.

“Contrary to popular belief, I know exactly what I'm doing.”

Ava ©Waulish | Bannu ©Ingrid

Myself

• Purkkanarkomaani ja kahviriippuvainen
« Vastaus #36 : 16.06.2012 22:27:14 »
Mä en kyllä uskois, että se sitaatti olis Remuksen keksimä. Jotenkin vaan se on niin epäremusmainen, tai jotain. Siriuksen suustahan se on kuin suoraan, mutta olisi todella epätodennäköistä, että sen oltais annettu vaikuttaa asiaan. Siis, sitähän pidettiin pottereiden murhaajana silloin.

Toi Severus oli musta hyvä idea, koska ihan hyvinhän voisi olla, että Remus esim. masentuu tai jotain koska jää Jamesin kuoleman, Peterin "kuoleman" ja Siriuksen vankilaanmenon jälkeen ainoaksi Kelmiksi, jolloin Severus ehdottais Killan kokouksessa sitä ja muut antais suostumuksensa.

Sitä oon kanssa mietinyt, että jos sen keksi James (ja ehkä Lilykin) itse. Tapaan jossain Kelmien illanistujaisissa James on heittänyt, että "jos mä kuolen nyt tässä sotkussa, niin kirjoittakaa mun hautakiveeni teksti: vihollisista viimeisenä kukistetaan kuolema." Siis tyhmältähän se tossa kuulostaa, mutta musta se vois olla ihan mahdollista. Remus katsos sitten niiden kuoleman jälkeen päätti yhteisten aikojen muistoksi kunnioittaa Jamesin toivetta.
Ulkona oli pakkasta, eikä kukaan enää muistanut tyttöä, joka oli lähtenyt yksin katsomaan revontulia.

Tyttö jaksoi silti tulla takaisin ja kertoa muille näkemästään.

Määrittelemättömällä kirjoitustauolla...

LoveForever

• toivoton tapaus
  • Patrick Kane on rakkaus<3
    • Blogini:)
« Vastaus #37 : 29.12.2012 14:58:42 »
Ihan suoraan sanottuna mä en oo ees ajatellut koko asiaa mitenkään ;D Mutta nyt kun tuli puheeksi niin mun mielestä se ei ole Dumbledore, koska se hajottais mun kaikki kuvat siitä millanen se oli, joten eieieieiei!!! Killan hyväksymä voisi olla, mutta kuka sen sitten alunperin ehdotti? Tuo kyseinen sitaattihan on kuolonsyöjien joku tunnuslause tai jotain. Ei ehkä ihan tunnus, mutta kuitenkin.. Niin musta se ainakin tuntuu ihan Siriuksen tai sitten Severuksen ehottamalta.? Kai. Emmä tiiä. Tulipas sekava teksti! Toivottavasti saatte jotain selvää siitä :D
Älä mieti asiaa tarkemmin. Anna olla ja mennä ohitsesi kuin tuuli ja linnut ja nuoruus ja neitsyys.. Eikö näin olisi paremmin? <3

Nevski

• ⅓ full of it.
« Vastaus #38 : 19.03.2013 14:56:23 »
Eikö Remus ollut melkoinen lukutoukka? Siten se sitaatti voisi olla ehkä hänen perujaan. Lilystäkin on välittynyt sellainen lukijakuva ja hän sentään on jästisyntyinen, joten se, että lainaus on Raamatusta, voisi olla hänen perujaan. Jos James vaikka ihastui tuohon sitaattiin? Itselläni on sellainen mielikuva, että asiasta on ehkä joskus kovin lyhyesti keskusteltu kaikkien muiden asioiden ohessa ja Lily tai James on tuota sitaattia joskus miettinyt ja sitten Dumbledore on sen pyytänyt hautakiveen.

Saattaa myös olla, että tuo Raamattu-asia on täysin toissijainen. Onhan meillekin juurtunut paljon sanontoja ja tapoja kristinuskosta, niin miksei myös velhomaailmaan? Ehkä jossain velhokirjallisuudessa on tuota sitaattia pyöritelty, ehkä se on jopa esiintynyt jossain Siuntio Silosäkeen kokoelmateoksen painoksessa tms. Ehkä siis sanonta tai lainaus on löytänyt jonkun muun asianyhteyden tai kontekstin kuin Raamatun ja silloinhan se voisi olla periaatteessa kenen tahansa keksimä. En usko, että Severuksella on ollut näppinsä pelissä, koska hän kuitenkin yritti kaikin tavoin pitää rakkautensa Lilyyn salattuna, koska piti sitä liian intiiminä asiana, jopa heikkoutena. Siriuksen suuhun en osaa tuota sitaattia kuvitella, se olisi liian melodramaattinen hänen sanomanaan. Lisäksi, kuten joku viisaampi tässä ketjussa aiemmin sanoi, häntähän pidettiin Potterien kavaltajana, joten tuskin hänen mielipidettään olisi asiassa kuunneltu muutenkaan.

Mutta onko kukaan pohtinut, että sanonta voisi olla peräisin Petunialta? Jospa Lilyllä oli lempikohtansa Raamatussa lapsena, miksei hän olisi voinut vaikka käydä pyhäkoulussa Petunian kanssa ja tutustua siellä korinttilaiskirjeisiin? Raamattu on melko arkinen tavara kotikirjahyllyissä kaikkialla länsimaissa, joten miksi ihmeessä hän ei olisi voinut vaikka alleviivata tuota kohtaa sieltä ja sitten joku huomata tätä asiaa? Petuniahan ei varsinaisesti vihannut Lilyä vaan ennemminkin Jamesia ja taikuutta, koska se oli maailma, johon Petunialla ei ollut osaa eikä arpaa. Kuitenkin Lilyn sisarena hän varmasti oli sellainen, jota hautakiviasiassa varmasti kuultiin, jos ei muiden velhojen, niin Dumbledoren toimesta.

ClaireDeLuna

• Ihmissusi
« Vastaus #39 : 18.10.2013 15:22:34 »
Taidan itsekin olla sillä kannalla että Remus Lupin. Joku, joka oli läheisissä väleissä Jamesin ja Lilyn kanssa.
Raapustusteni aarreaitta: ClaireDeLunan kootut (Päivitetty 24.10!)