Kirjoittaja Aihe: Eurovision laulukilpailu  (Luettu 84711 kertaa)

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #260 : 14.05.2023 02:52:45 »
Miä kuulun niihin joita kyllä harmittaa nää tulokset. Onhan Suomen kakkossija upea saavutus etenkin kun Käärijä oli ehdottomasti kisan suosituin esiintyjä, mutta viimeistään nyt olisi hyvä hetki viisujen järjestäjien miettiä, tarvitaanko raatisysteemiä mihinkään. Jos yleisö olisi äänestänyt Loreenin parhaaksi, olisin vaan että selvä ja onnea, mutta kun Käärijä sai lähes kaksi kertaa enemmän yleisöpisteitä eikä silti voittanut niin no, eihän tässä mitään järkeä ole. Sanotaan että tarkoitus on yhdistää ihmisiä musiikilla mutta silti voittajan päättää jotkut kangistuneet sedät jossain eikä itse yleisö. Enkä siis mitenkään sano tätä Loreena vihatakseni, vaikka joo musta sen biisi ja esitys oli tylsiä, mutta onhan se hyvä laulaja ja ansaitsi kyllä korkeat yleisöpisteet. En vaan pidä tästä raatisysteemistä, mihin ammattilaisia tarvitaan kisassa jossa pääpaino on esiintymisessä ja erottuvuudessa eikä musiikillisessa lahjakkuudessa? Raadit muutenkin tehtiin vaan koska ihmiset äänesti naapurimaita, mutta kyllä se naapurien suosiminen nykyään tapahtuu vaan raadeissa selkeästi. Ja oikeastaan mun käy Loreenia vähän sääliksi kun on joutunut niin vaikeaan paikkaan, varmasti upeaa voittaa viisut toista kertaa mutta en oo kyllä ihan hirveesti katsojia nähnyt jotka olisi iloisia tuloksesta, en suomalaisia tai muitakaan, ja ihmiset tuntien hän tulee saamaan aimo annoksen lokaa mitä en kyllä voi hyväksyä. En mäkään tästä tuloksesta pidä mutta syy on raatien, ei Loreenin, että jos jotakuta haluaa kritisoida niin raateja.

Anyway, en mä tämmösestä kisasta ota niin kuumaa, toivon vaan että systeemiä muutettais tulevaisuudessa nyt tän myötä. Oma suosikkini Käärijä kyllä oli, eikä ees siks että Suomi, koska harvemmin pidän Suomen osallistujista yhtään, mutta tänä vuonna sain olla ylpeä ja tosiaan meni niin hyvin kuin voi, että ei tässä kyllä voi valittaa. Itse äänestin Kroatiaa ja sen lisäksi tykkäsin hirveesti Saksasta, Serbiasta ja Itävallasta myös, ja monista muistakin. Oli kyllä harvinaisen kova kattaus, ja balladeja oli ihanan vähän, toivon että ensi vuonna yhtä hyvät setit!
leipää ja perunasoppaa

Waulish

  • rohkupuusku Nedric ♡
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 8 763
  • ”Mutta totta kai sitä munnaaki pittää olla.” #50
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #261 : 14.05.2023 04:28:37 »
On tämä raatien asema minustakin vähän kyseenalainen, varsinkaan kun se ei tosiaankaan takaa naapuri- tai kaveriäänestyksen hillitsemistä, vaan paikoin vain ylläpitää sitä. Ruotsi toki tuli toiseksi teleäänissä, mutta onhan se aikamoista, ettei se saanut telessä yhdeltäkään maalta täyttä 12 pistettä - siinä missä Suomi veti täydet yhteensä 18 maasta. Yleisön suosikki oli selvä, ja veikkaan ruttotohtorin tavoin, että Loreen on voitostaan huolimatta vähän vaikeassa paikassa. :-\ Olihan se aika hurjaa, miten paikan päällä yleisö huusi kuorossa Käärijää Ruotsin saatua taas yhdet 12 pinnaa raadeilta. En muista ikinä ennen tällaista, että yleisö olisi näin vahvasti ja järkkymättä seissyt jonkin ehdokkaan takana! On myös tosi ainutlaatuinen kokemus, että se maa oli Suomi.

Itse tuloksesta sietää kyllä olla todella ylpeä. ♥ Onhan se harmillista, että voitto jäi niin lähelle mutta kuitenkin saavuttamatta, ja kuka tietää milloin seuraavan kerran päästään nauttimaan tällaisesta huumasta. Suosio ja menestys olivat kuitenkin huikeita, ja olen todella tyytyväinen Käärijään edustajanamme ja muutenkin koko viisuvuoteen! :) Minulla oli tänä vuonna poikkeuksellisen paljon suosikkeja, joista monet jäävät varmasti kuunteluun vielä pitkäksi aikaa.

Saksan jumbosija jäi muuten kyllä harmittamaan. Kerrankin kun täällä Saksassakin oltiin innoissaan ja ylpeitä edustajasta! :-\ Fiilis saksalaisilla on nyt varmaan vähän sellainen, että mitä ihmettä sinne pitää lähettää, jotta erottuu edukseen. Tämänvuotinen biisi oli minusta huomattava parannus moniin aiempiin Saksan ehdokkaisiin, ja olisin suonut sille hieman parempaa menestystä.

// Hups, olinpa kirjoitellut mitä sattuu yhteen kohtaan, korjasin!
« Viimeksi muokattu: 14.05.2023 07:36:58 kirjoittanut Waulish »


lately I’ve been looking hard
where is my love, where is my luck, where is my faith


my reason to die another day

Kosmik

  • ***
  • Viestejä: 3 889
  • ava © Ingrid
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #262 : 14.05.2023 12:20:26 »
Kyllä harmittaa, koska Käärijä on se todellinen voittaja. Se on vaan jotenkin törkeetä, että Euroopan kansa joutuu maksamaan äänestämisestä ja silti joku voi voittaa tuomariäänillä. ??? Oli se jotenkin hämmentävää, että Ruotsin napatessa tuomareilta täysiä pisteitä, huutaa yleisö Käärijää ja Cha Cha Chaata. Tän kaiken ankeuden, inflaation ja sodan keskelle tarvittiin Käärijän kaltainen ilonpilkahdus ja harmittaa ettei Jere Vantaalta saanut sitä haluamaansa voittoa. Eniten just harmittaa, kun näkee, miten pettynyt Jere itse on, vaikka voitti koko Euroopan sydämet puolelleen. Pelkona oli ainakin itsellä, että jos voitto tulee ja Käärijälle käy kuten Lordille kävi että eka imetään artistista kaikki irti ja lopulta kaikki hylkää kun se hype vedetään ihan överiksi. Että siinä mielessä tää tilanne voi olla ihan hyvä, mutta vituttaahan tää silti.

Harmittelin myös, miksi Norja ei pärjännyt, koska se oli Käärijän jälkeen suosikkini.

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #263 : 14.05.2023 14:20:41 »
Lainaus
Pelkona oli ainakin itsellä, että jos voitto tulee ja Käärijälle käy kuten Lordille kävi että eka imetään artistista kaikki irti ja lopulta kaikki hylkää kun se hype vedetään ihan överiksi.
Mun on vaikea uskoa tätä. Tai no, nyt kyllä kaikki varmasti imetään irti ja toivotan Käärijälle kaikki tsempit tähän rumbaan, mutta uskon että suosio tulee pysymään koska sen musiikki on vähän enemmän listahittikamaa kuin Lordilla, joka hevimpänä yhtyeenä on vaikeempi lähestyä. Lisäksi Lordilla oli ongelmana se että metallikansan keskuudessa uskottavuus ropisi aika nopeasti viisuvoiton myötä, mikä on sääli, mutta vaikkei heidän keikat Suomessa täytä lavoja niin muualla maailmassa kyllä yleisöä piisaa ja heillä on hyvä ura edelleen käynnissä. Et jos nyt käviskin niin että suomalaiset hylkäis Käärijän, niin ulkomaille menoks vaan, varmasti tulee siellä vetään talot täyteen vielä pitkään, luin jostain että jopa Warner Bros oli vähän mietiskellyt lähestymistä. Mutta en kyllä usko että Suomessa menestystä ei tulis, Käärijän tyylinen musiikki ja viisuhuuma on kuitenkin helpompi sovittaa yhteen kuin Lordin tapauksessa.

Lainaus
Saksan jumbosija jäi muuten kyllä harmittamaan. Kerrankin kun täällä Saksassakin oltiin innoissaan ja ylpeitä edustajasta! :-\ Fiilis saksalaisilla on nyt varmaan vähän sellainen, että mitä ihmettä sinne pitää lähettää, jotta erottuu edukseen. Tämänvuotinen biisi oli minusta huomattava parannus moniin aiempiin Saksan ehdokkaisiin, ja olisin suonut sille hieman parempaa menestystä.
Joo en ymmärrä tätä yhtään! Saksa oli musta yks ehdottomasti parhaita, eikä kyllä vähiten siksi että yhdistettiin metallia ja kunnon drag show meininkiä. Mua kyllä kiinnostaa tutustua tähän bändiin ihan viisujen ulkopuolellakin, enkä tajua miksei pisteitä ropissut enempää. Muutenkin tänä vuonna oli hirveesti upeita ja erottuvia esityksiä, mutta parhaille sijoille päässeet oli Käärijää lukuun ottamatta tosi laimeita. Tai siis Loreenin lisäksi Italia ja Israel oli semmosia mitä on kuultu joka viisuissa, ei mitään noita esiintyjiä siis vastaan mutta ite aina nautin siitä kun biisit erottuu massasta ja on artisteja jotka tekee sitä omaa juttua, niin mun on vaikee käsittää miten siellä pärjää tollaset perusbiisit etenkin kun finaalin muu kattaus oli tosi monipuolinen. Ja tää tuntuu olevan aika monilla muilla kans se mielipide, joka vuosi nään meemejä et voitaisko esim balladit kieltää, että en sit tiiä. Ite kyllä välillä tykkään joistain balladeista, esim Viron biisi tänä vuonna oli ihana, joskin ne on enemmän sitä musaa jota laitan kirjotuslistalle eikä ehkä sitä mitä haluun ite nähdä viisuissa. Mä katon viisuja nimenomaan Käärijöiden ja Verkojen ja muiden hassuttelujen takia, jos haluun peruslistahittejä niin avaan radion.
leipää ja perunasoppaa

Kosmik

  • ***
  • Viestejä: 3 889
  • ava © Ingrid
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #264 : 14.05.2023 15:06:42 »
Lainaus käyttäjältä: ruttotohtori
Mun on vaikea uskoa tätä. Tai no, nyt kyllä kaikki varmasti imetään irti ja toivotan Käärijälle kaikki tsempit tähän rumbaan, mutta uskon että suosio tulee pysymään koska sen musiikki on vähän enemmän listahittikamaa kuin Lordilla, joka hevimpänä yhtyeenä on vaikeempi lähestyä. Lisäksi Lordilla oli ongelmana se että metallikansan keskuudessa uskottavuus ropisi aika nopeasti viisuvoiton myötä, mikä on sääli, mutta vaikkei heidän keikat Suomessa täytä lavoja niin muualla maailmassa kyllä yleisöä piisaa ja heillä on hyvä ura edelleen käynnissä. Et jos nyt käviskin niin että suomalaiset hylkäis Käärijän, niin ulkomaille menoks vaan, varmasti tulee siellä vetään talot täyteen vielä pitkään, luin jostain että jopa Warner Bros oli vähän mietiskellyt lähestymistä. Mutta en kyllä usko että Suomessa menestystä ei tulis, Käärijän tyylinen musiikki ja viisuhuuma on kuitenkin helpompi sovittaa yhteen kuin Lordin tapauksessa.
Toivon samaa ja vaikea se olis nähdä, että yhtäkkiä Suomen kansa hänelle selän kääntäisi. Silti se on ollut viisujen alla itsellä ainakin mielessä, kun Käärijä on joka paikassa ollut läsnä ja olen nähnyt ihmisiä, jotka on Käärijään suhtautuneet ikävästi, että toivottavasti suosio ei käänny jossain kohtaa itseään vastaan. Mua muutoinkin ärsyttää, kun jotkut suomalaiset on kanssasuomalaisen menestyksestä jotenkin katkeria, niin kuin se olisi keneltäkään pois. Musta on ollut ihanaa, miten Käärijä ja Cha Cha Cha on yhdistänyt ihmisiä ja miten koko Eurooppakin on ollut ilmiön takana ja tuntuu olevaan pahoillaan siitä, miten tässä nyt lopulta kävi.

Mäkin tykkäsin muuten Saksasta ja se esitys ei mielestäni ansainnut vikaa sijaa. Hämmästyin myös, miten kehnosti Serbiakin lopulta pärjäsi, kun luulin, että se olis ollut jotenkin pidetty esitys noin yleisesti ottaen. Olin järkyttynyt, miten hyvin Italia sai pisteitä raadilta, koska se esitys oli jotenkin tosi vanhanaikaisen ja tylsän oloinen. Ja huomasihan noissa raadin pisteytyksissä, että naapureita suosittiin Ruotsin ohella. Ja olihan se Norjakin muuten lopulta viides, kiitos yleisöäänien.

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #265 : 14.05.2023 15:27:39 »
Lainaus
Mua muutoinkin ärsyttää, kun jotkut suomalaiset on kanssasuomalaisen menestyksestä jotenkin katkeria, niin kuin se olisi keneltäkään pois. Musta on ollut ihanaa, miten Käärijä ja Cha Cha Cha on yhdistänyt ihmisiä ja miten koko Eurooppakin on ollut ilmiön takana ja tuntuu olevaan pahoillaan siitä, miten tässä nyt lopulta kävi.
Mun on ihan mahdoton ymmärtää miten ketään voi harmittaa Käärijän suosio. Ymmärrän sen että kaikki ei tykkää kaikesta musiikista ja ei tarviikaan, mutta mä oon helvetin onnellinen erityisesti siitä että vuoden suosikki oli SUOMENKIELINEN BIISI!!! Tää Käärijä-hype osoitti musta täydellisesti sen että ei tarvii yrittää olla jotenkin kansainvälinen ja mukautua maailman menoon vaan saa rehellisesti laulaa suomeksi ja tehdä biisin joka on todella suomalainen. Monien mielestähän Cha cha cha ihannoi ryyppäämistä, mut musta se nimenomaan kritisoi sitä ja tätä suomalaista kulttuuria missä tunteet saa näyttää vasta tarpeeks monen tuopin jälkeen. Että vaikea kyllä saada päähän miks kukaan suomalainen ois tätä vastaan, tää ei todellakaan oo keneltäkään mitään pois vaan päinvastoin, tässähän nostetaan meidän kotimaata ja suomalaista musiikkia maailman kartalle, ja harvoin mä tunnen mitään niin suurta kansallisylpeyttä mutta nyt on ollut kyllä upeaa nähdä kuinka innoissaan kaikki on suomalaisesta biisistä ja esiintyjästä. Musta Käärijän suosiosta valittaminen ois vähän sama jos valittais kun Suomi voittaa lätkän MM-kisat, mä en ite kato lätkää ollenkaan mutta ei oo tullut mieleenkään valittaa tällasesta koska... miks? Onko se niin hirveetä et tapahtuu kivoja asioita?

Tuli kyllä niin surku kun näin otsikon kuinka Käärijä oli sanonut että toivoo vaan suomalaisten olevan hänestä ylpeitä ja että ymmärtää jos ei olla kun voittoa ei tullut, ja ääh, toivottavasti hänelle nyt osoitetaan että kyllä täällä ollaan ylpeitä ja onnellisia! Vaikka on se varmaan kans tää perisuomalainen vaatimattomuus joka on valloittanut eurooppalaisten sydämet, onhan se samaistuttavampaa kuin joku viihdeteollisuuden moottoreissa hiottu superstara. Pakko kans sanoa et ite kyllä varmaan meen kattoon Käärijää ihan livenä jos nyt malttaa Suomessa esiintyä, sen verran kova lavapreesenssi sillä on et maksan ilolla lipuista!
leipää ja perunasoppaa

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #266 : 14.05.2023 17:15:28 »
Tän kaiken ankeuden, inflaation ja sodan keskelle tarvittiin Käärijän kaltainen ilonpilkahdus ja harmittaa ettei Jere Vantaalta saanut sitä haluamaansa voittoa. Eniten just harmittaa, kun näkee, miten pettynyt Jere itse on, vaikka voitti koko Euroopan sydämet puolelleen.
Tämä suretti minuakin. Jotenkin niin symppis tyyppi ja hieno saavutus hänelle, saisi todellakin olla vain onnellinen ja ylpeä! :D Kuten sanottua, hän todellakin oli sydänten voittaja ja symboloi hyvin sitä koko vuoden teemaa, kuinka musiikki yhdistää. Hän totisesti yhdisti koko Euroopan ja niin moni tykkäsi, että ei tuota voi häviöksi mitenkään tulkita!!

Minusta aivan loistava tulos, ja kun ottaa huomioon, miten monta monituista kertaa Suomessa on hehkutettu, että nyt kyllä tulee voitto ja silti on jääty jälleen kerran nollapisteille, ei tuota äänivyöryä voi kuin hehkuttaa. :D Ei se nimellinen voitto ole tässä minusta tärkeintä, ja henkilökohtaisesti näin tämän ihan huippuna tuloksena, kun nyt ei tarvitse murehtia, millä sellaisen spektaakkelin saisi täällä ensi vuonna järjestettyä, mutta ei ole mitään epäselvyyttä siitä, kuka oli kaikkien suosikki. <3 Minusta oli niin hienoa kuulla, miten yleisö kannusti Jereä! Toivottavasti hän pääsee pian sen alkupettymyksen yli ja osaa nauttia tästä huikeasta suosiostaan.

...mutta mä oon helvetin onnellinen erityisesti siitä että vuoden suosikki oli SUOMENKIELINEN BIISI!!! Tää Käärijä-hype osoitti musta täydellisesti sen että ei tarvii yrittää olla jotenkin kansainvälinen ja mukautua maailman menoon vaan saa rehellisesti laulaa suomeksi ja tehdä biisin joka on todella suomalainen. Monien mielestähän Cha cha cha ihannoi ryyppäämistä, mut musta se nimenomaan kritisoi sitä ja tätä suomalaista kulttuuria missä tunteet saa näyttää vasta tarpeeks monen tuopin jälkeen.

Tuli kyllä niin surku kun näin otsikon kuinka Käärijä oli sanonut että toivoo vaan suomalaisten olevan hänestä ylpeitä ja että ymmärtää jos ei olla kun voittoa ei tullut, ja ääh, toivottavasti hänelle nyt osoitetaan että kyllä täällä ollaan ylpeitä ja onnellisia!
Minuakin vähän tökki tuo laulun sanoitus, mutta silti olen ihaillut sitä, miten Käärijä on yhdistänyt ja ilahduttanut koko Suomea tosi paljon! Ja tuonut hirveästi hyvää mieltä ja hassuttelua tämän vakavan ajan keskelle. Se on tärkeää ja arvokasta ja toivon todellakin, että Jere tajuaa, miten hänestä ollaan ylpeitä ja iloitaan hänen puolestaan!  :D

Ja tosiaan tuo, että aina on epäilty, että Suomen viisumenestys on siksi huonoa, kun on yritetty laulaa suomeksi. No tulipa osoitettua, ettei ollut siitä kiinni! ;D

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #267 : 15.05.2023 05:56:34 »
Ruotsille häviäminen on aina ikävää, mutta erityisen ikävää silloin, kun se vaikuttaa tuomaripeliltä.  :P Vähän niin kuin lätkässä. Mä olen aina ollut sitä mieltä, että niin sanotuilla ammattilaisilla on aina huono maku ja niiltä puuttuu yleensä myös huumorintaju, kun kaikenhan pitää aina olla niin haudanvakavaa. Siksi mun ääneni meni Kroatialle, koska maailma on tällä hetkellä niin täynnä kaikkea perseilyä, ettei sitä voi ymmärtääkään, mutta mä myös tykkäsin siitä biisistä, esityksestä ja kokonaisuudesta ja se oli massasta hyvin erottuva.  ;D Mun suurimmat suosikit kisassa jäi kaikki jonnekin kauas kärjestä: Kroatia, Serbia, Ranska, Saksa. Erityisen suolainen olen tuosta Saksan viimeisestä sijasta, koska mä rakastuin Lord of the Lostiin. (ja oikeasti tuon laulajan ääni on mahdotonta korvakarkkia LOL).

Mä en ymmärrä miten Ruotsi muka oli raadin mielestä niin ylivoimainen ja mun tekee mieli spekuloida sillä, että tulos oli etukäteen jo fiksattu niin, että Abban 50-vuotisjuhlabileet olisi Ruotsissa niin kuin salaliittoteoriat somessakin kertoo. Ei sen tarvitse edes olla salaliitto. Se voi olla pelkkä taustalla vaikuttava tekijä. Sitä silmällä pitäen oli kaivettu Loreenkin naftaliinista ja pantu kisaan voittamaan. Etukäteen jo rummutettiin Ruotsin voittavan. Ymmärtäisin tuon voiton paremmin, jos se biisi olisi ollut jotenkin ylivoimainen, mutta kun se oli hyvin tavanomainen ja osin myös muilta pöllitty niin on jotenkin vaikea niellä miksi ammattilaiset sitä niin ylivoimaisesti äänesti. Ne saisi selittää tuon ylivoimaisuuden auki, että tyhmempikin tajuaisi miksi Ruotsi oli ylivoimaisesti paras.

Mun mieleni lepäsi siinä, että yleisö vähän häiriköi Käärijän puolesta varsinkin siinä vaiheessa kun raadit antoi pisteitään toinen toisensa jälkeen Ruotsille.  ;D Juuri tuo osa lämmittää eniten mieltä, että porukka oli Käärijän ja tuntemattoman nimen puolella koneistoa ja sen edustajaa vastaan.  ;D Muutenkin ehkä tuli mieleen kamppailu elitismiä vastaan, että pitää olla tietynlainen ja edustaa tietyllä tavalla, että menestyy. Suomalaisena ilahdutti se, että nyt on todistettu, että myös suomenkielisellä biisillä voi menestyä. Lopputuloksesta olen samaa mieltä, että parempi silti että Ruotsi voitti niin joutuvat järjestämään noi skabat.  ;)

Beatrix Bones

  • Ylempi alilehmä
  • ***
  • Viestejä: 3 605
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #268 : 15.05.2023 20:04:19 »
Mä oon kiehunut lauantai-sunnuntaiyöstä lähtien tästä lopputuloksesta ja mietin, että voiko v*tutukseen kuolla. :D Siis miten voi olla meidän tuuria, että kun vihdoinkin olisi mahdollisuudet voittaa, niin länsinaapurin Hannu Hanhet viskaa Loreenin kehiin ja voittaa koko paskan. Imo Euroviisut on nykyisin kuitenkin niin pitkälti musiikkishow, että juryjen käyttö on ehkä vähän kulahtanutta varsinkin, kun nykymusiikki on juurikin sen kaltaista kuin vaikka Käärijällä tai Alessandralla. Ei myöskään ole kovin reilua, että eurooppalaiset ja Australia maksavat äänistä, joilla ei lopulta ole mitään virkaa, koska juryn 185 henkilöä päättivät Ruotsin biisin olevan paras vaikkei yleisö ollut samaa mieltä. Oli pienen elämäni paras hetki, kun areenalla huudettiin Käärijää ja Cha cha chata. On ollut varmasti hauska voitto Loreenilla. Mä voin aivan suoraan myöntää olevani sore loser.

Ja nyt sitten päästään itse juryäänien analysointiin (ne äänethän on nähtävissä Euroviisujen virallisilla nettisivuilla).

Mä en jotenkin käsitä sitä seikkaa, että miten Ranska sai aivan tajuttoman huonot juryäänet, olin nimittäin ajatellut etukäteen Évidemmentin olevan aikamoinen jurymagneetti ja jakavan parhaimpia pisteitä Ruotsin kanssa. Myös Espanjan ajattelin olevan juryjen suosiossa. Mulla meinasi nyrjähtää aivot, kun lähes järjestään kaikki isot pisteet menivät Ruotsiin. La Zarra on kuitenkin erittäin taitava laulaja, jolla on imo parempi ääni kuin Loreenilla. Myös esitys oli mieleenpainuva, mulla se jäi mieleen heti ensimmäisen kerran jälkeen. Mutta kuitenkin Ranska sai juryäänistä 10 Ruotsilta ja 7 Suomelta, ja tuossa oli parhaat jurypisteet. Lähes järjestään eri maiden jurytuomaristo iski Ranskan jonnekin sijalle 20 ja jännittävästi Ruotsi taas oli melkein kaikissa juryissa kärjessä.

Kun pohditaan niitä kriteerejä, joilla jury esityksiä arvioi, olisi objektiivisilla mittareilla myös Ranskan ja Espanjan pitänyt saada paljon juryääniä. Mutta sen sijaan nämä maat jäivät joillekin ynnä muut -sijoille jo pelkillä juryäänillä.

Spoiler: näytä
Mm. Moldovan tuomarit:

Tuomari A: Ruotsi 2., Espanja 17., Ranska 25.
Tuomari B: Ruotsi 1., Espanja 7., Ranska 22.
Tuomari C: Ruotsi 3., Espanja 4., Ranska 22.
Tuomari D: Ruotsi 1., Espanja 6., Ranska 18.
Tuomari E: Ruotsi 1., Espanja 9., Ranska 10.

Ukrainan tuomarit:

Tuomari A: Ruotsi 1., Ranska 14., Espanja 15.
Tuomari B: Ruotsi 7., Ranska 9., Espanja 17.
Tuomari C: Ruotsi 2., Ranska 12., Espanja 16.
Tuomari D: Ruotsi 1., Espanja 2., Ranska 22.
Tuomari E: Ruotsi 6., Ranska 18., Espanja 19.

Ylipäänsä pisteissä on hyvin paljon hajontaa ja monen maan tuomariston osalta äänien jako näyttää tältä.


En henkilökohtaisesti usko, että juryille olisi kukaan mennyt sanomaan, että 2024 on sitten muuten ABBAn Waterloon 50-vuotisjuhlavuosi, oispa kiva, jos viisut olisivat siellä juhlavuotena. Kuitenkin uskon sillä olleen painoarvoa juryäänissä, koska ei tuota voi mitenkään muuten selittää, että täysin samoilla ja paremmillakin laulutaidollisilla ja taiteellisilla ansioilla päädytään juryissa sijalle 20. :D Onhan siitä puhuttu aika paljon, että hei Waterloo v. 1974 ja finaalissakin muistutettiin juuri ennen juryäänien antamista ABBAsta. Ehkä pitää vain vetää foliohattua vieläkin syvemmälle silmien päälle. Mun mielipiteeseen juryäänistä kyllä myönnettävästi vaikuttaa myös se, että vaikka Tattoosta sinänsä pidinkin, niin ei se nyt niin hyvä ollut näin kovatasoisessa finaalissa, että ainoana biisinä pyörisi melkein järjestään jurysta toiseen top 10:ssä, mieluiten siellä ensimmäisten kolmen parhaan joukossa. Se biisi ei ollut omaperäinen eikä siinä ollut mitään uutta.

Tattoon plagiointihuhuihin sen sijaan pitää sanoa, että samplaaminen on hyvin yleistä nykyisin. Samplaamisessa siis käytetään uudelleen jotain toisen vanhemman kappaleen osaa uudessa kappaleessa ja nää osat voi olla rytmiä, melodiaa jne. Mm. Ava Max on aika kuuluisa samplaamisesta, myös Miley Curysin Flowers on samplattu Bruno Marsin kappaleesta.
« Viimeksi muokattu: 15.05.2023 20:06:12 kirjoittanut Beatrix Bones »
Ava © flawless

Fairy tale

  • ***
  • Viestejä: 2 808
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #269 : 15.05.2023 20:09:30 »
Mä en ymmärrä miten Ruotsi muka oli raadin mielestä niin ylivoimainen ja mun tekee mieli spekuloida sillä, että tulos oli etukäteen jo fiksattu niin, että Abban 50-vuotisjuhlabileet olisi Ruotsissa niin kuin salaliittoteoriat somessakin kertoo. Ei sen tarvitse edes olla salaliitto. Se voi olla pelkkä taustalla vaikuttava tekijä. Sitä silmällä pitäen oli kaivettu Loreenkin naftaliinista ja pantu kisaan voittamaan. Etukäteen jo rummutettiin Ruotsin voittavan. Ymmärtäisin tuon voiton paremmin, jos se biisi olisi ollut jotenkin ylivoimainen, mutta kun se oli hyvin tavanomainen ja osin myös muilta pöllitty niin on jotenkin vaikea niellä miksi ammattilaiset sitä niin ylivoimaisesti äänesti. Ne saisi selittää tuon ylivoimaisuuden auki, että tyhmempikin tajuaisi miksi Ruotsi oli ylivoimaisesti paras.

Olen seuraillut tuolla muita keskustelupalstoja ja jäänyt myös pohtimaan mitä tuolla kulisseissa on tapahtunut. Olen samaa mieltä, että mitään salaliittoa ei tarvitse taustalla olla. Mutta on tosiaan pidetty isoa hälinää ja nostettu Loreen näyttäviin ja toistuviin otsikoihin. Pakkohan sellaisen on jotenkin jäädä mieleen että sieltä tulee nyt jotain todella hienoa. Ruotsi halusi voittaa ja sitten tehtiin oikein räätälöity kappale, vaikka tuo onkin sarjatuotantobiisi sarjatuotantoukolta (harmi). Ja sitten mainostetaan ja kohutaan kuinka hieno ja upea kappale on. Noh, ei se nyt surkea ollut mutta ei se nyt vain kolahtanut. Tuomariston kriteerit se täytti takuulla. Itse vähän pöyristyin, kuin luin tuosta Abba-juhlavuodesta. Jotenkin se vain napsahti että hei. Kyproksen miehellä oli aivan yhtä hyvä lauluääni ja esityskin oli hyvä. Joskin laulussa toistui se sama teema, mitä hyvin usealla. Rakkauslaulu tai ulinaa menetetyn rakkauden perään. Tuomaristo olisi ollut uskottavampi, jos heidän äänensä olisivat jakautuneet enemmän näille muutamille selvästi hyville.

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #270 : 15.05.2023 23:19:16 »
Ymmärrän ihmisten ja poikaparan pettymyksen ja ärsytyksen, vaikka itse ihan sumeilematta lasken Käärijän käytännössä voittaneeksi, eikä minusta toinen sija ole millään tavalla huono, sehän on toiseksi paras kaikista! :D Eihän Suomi ole ikinä ennen saanut hopeaa Euroviisuista, minusta huikea saavutus ja olen ylpeä ja iloinen Käärijän menestyksestä! Minusta oli myös vähän outoa, että voitonjuhla peruttiin, koska onhan käsittääkseni hopea- ja pronssimitalejakin juhlittu monen kohdalla. Kyllä Käärijä olisi juhlansa ansainnut.

Mä en jotenkin käsitä sitä seikkaa, että miten Ranska sai aivan tajuttoman huonot juryäänet, olin nimittäin ajatellut etukäteen Évidemmentin olevan aikamoinen jurymagneetti ja jakavan parhaimpia pisteitä Ruotsin kanssa.
Tämä minuakin ihmetytti. Ranskan kappale oli oma suosikkini (Ruotsin ohella) ja jos olisin äänestänyt, olisin varmaan äänestänyt jompaa kumpaa. (Todennäköisemmin Ranskaa, ihan siksi, ettei Ruotsi voittaisi. ;) Mutta minusta se Ruotsin kappalekin oli kiva ja hyvin mieleenjäävä. )

Tattoon plagiointihuhuihin sen sijaan pitää sanoa, että samplaaminen on hyvin yleistä nykyisin. Samplaamisessa siis käytetään uudelleen jotain toisen vanhemman kappaleen osaa uudessa kappaleessa ja nää osat voi olla rytmiä, melodiaa jne.
En tiennyt että sitä sanotaan samplaamiseksi, mutta minun aivot meinaa nyrjähtää siitä, että toisten kappaleita käytetään sumeilematta uusien kappaleiden osana. En tiedä, mainitaanko aina niitä alkuperäisiä missään (joissakin olen nähnyt). Ärsyttää ihan, että usein kuulee nuorten kuvittelevan, että ne kappaleet ovat nykyartistien omia, eivätkä ikinä ole alkuperäisistä kuulleetkaan. ::)

Mutta ilmankos minulle tuli ABBA-fiilis siitä Ruotsin kappaleesta. Siinä on yksi kohta, josta tulee aivan selvästi ABBA mieleen.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #271 : 16.05.2023 13:00:54 »
Lainaus
Tattoon plagiointihuhuihin sen sijaan pitää sanoa, että samplaaminen on hyvin yleistä nykyisin. Samplaamisessa siis käytetään uudelleen jotain toisen vanhemman kappaleen osaa uudessa kappaleessa ja nää osat voi olla rytmiä, melodiaa jne. Mm. Ava Max on aika kuuluisa samplaamisesta, myös Miley Curysin Flowers on samplattu Bruno Marsin kappaleesta.

Vaikka se on yleistä niin pidän sitä huonon maun mukaisena ja kilpailuajatuksen vastaisena tai huijaamisena, että vie toisen (ja vielä aiemmin viisuihin osallistuneen vaikkakaan ei kyseisellä kappaleella) artistin biisistä osan ja laittaa osaksi omaa biisiä kilpailuun. Vielä pahempaa, että raadit palkitsee tällaisen toiminnan, koska vaikka sekin voi osoittaa luovuttaa niin eikö tuossa kisassa ole tarkoitus kuitenkin luoda jotain uutta. Toki vanhan kierrätyskin voi olla arvostettavaa lol, mutta olen ajatellut tosiaan, että viisuihin olisi tarkoitus luoda jotain. Se, jolta toi osa vietiin ei näyttänyt erityisesti arvostavan sitä ja onhan se vähän sellainen perseen näyttö toiselle artistille, että kato mä teen tämän paremmin ja menestyn sillä. Se on nimenomaan sumeilematonta hyväksikäyttöä. Olisi nyt sitten edes tehnyt siitä jotain tosi upeaa, mutta aika perusrenkutushan tuo voittajabiisi, varsinkin sanoituksellisesti. ;D Mä kyllä ihan tykkäsin, mutta just sellaisena perusbiisinä olisin toivonut, että joku muu, jonka biisi ei ole vain perus, olisi vienyt voiton. Juryn äänet Loreenille noin ylivoimaisesti ei vaan käy tuolla biisillä järkeen.

Eikös Käärijä itse halunnut ne juhlat peruttaviksi? Olisi sinne varmaan väkeä riittänyt nytkin. Mä olisin kyllä pitänyt, koska ihan hyvin yleisöäänien voittamista voisi juhlia, vaikka olisi jäänytkin kisassa kakkoseksi. LOL nimenomaan jäänyt. Sekin on niin huikea saavutus, että naurattaa ajatus, että siitä olisi pettynyt, mutta tottakai sitä on, kun on lähtenyt voittamaan.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2023 13:04:18 kirjoittanut Lizlego »

Kosmik

  • ***
  • Viestejä: 3 889
  • ava © Ingrid
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #272 : 16.05.2023 18:11:04 »
Lainaus käyttäjältä: Lizlego
Eikös Käärijä itse halunnut ne juhlat peruttaviksi? Olisi sinne varmaan väkeä riittänyt nytkin. Mä olisin kyllä pitänyt, koska ihan hyvin yleisöäänien voittamista voisi juhlia, vaikka olisi jäänytkin kisassa kakkoseksi. LOL nimenomaan jäänyt. Sekin on niin huikea saavutus, että naurattaa ajatus, että siitä olisi pettynyt, mutta tottakai sitä on, kun on lähtenyt voittamaan.
Mäkin olen siinä uskossa, että Käärijä itse halusi, ettei juhlia pidetä, minkä ymmärrän. Sen verran on jätkää viety viimeiset kuukaudet ja olisin kyllä itsekin tuossa tilanteessa ihan maani myynyt, enkä haluaisi juhlia jotain, jota en itse koe ansainneeni. :')

Mä olen ihmeissäni, että jotkut on Ranskasta noin paljon pitäneet. Musta tuntuu, että Ranska lähettää ton tyylisen esiintyjän vähintään joka toinen vuosi viisuihin. :') Kiva huomata, miten ihmisillä on ollut eri suosikkeja. Itse kun ihmettelin just sitä Italian jurymenestystä, kun mun mielestä se esitys oli niin vanhanaikainen ja mieleenpainumaton.

Ai niin, on ollut muuten suloista seurata Käärijän ja Slovenian edustajan Bojanin bromancea. Jotenkin huvittaa kuunnella, kun Käärijä puhuu sille rallienglantia ja niillä on niin hyvät vibat ja jutut keskenään. :')

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #273 : 16.05.2023 19:58:09 »
No on se aika surullistakin ajatella, jos joku ei tuollaisen menestyksen jälkeen kokisi ansainneensa kehuja ja ihmisten kannustusta! Loppujen lopuksi se on toiseksi paras menestys ikinä Suomelle Euroviisuissa, joten ei todellakaan mikään pettymys kenellekään. Ymmärrän kyllä, että siinä tilanteessa se varmasti harmittaa, mutta toivon todella, että pahimmasta pettymyksestä päästyään ymmärtää, että on todellakin ansainnut PALJON huomionosoituksia ja kiitosta!

Mä olen ihmeissäni, että jotkut on Ranskasta noin paljon pitäneet. Musta tuntuu, että Ranska lähettää ton tyylisen esiintyjän vähintään joka toinen vuosi viisuihin. :') Kiva huomata, miten ihmisillä on ollut eri suosikkeja. Itse kun ihmettelin just sitä Italian jurymenestystä, kun mun mielestä se esitys oli niin vanhanaikainen ja mieleenpainumaton.

Ai niin, on ollut muuten suloista seurata Käärijän ja Slovenian edustajan Bojanin bromancea. Jotenkin huvittaa kuunnella, kun Käärijä puhuu sille rallienglantia ja niillä on niin hyvät vibat ja jutut keskenään. :')
Joo, tuo ystävyys on tosi söpöä ja sellaiset asiat juuri ovat niitä Euroviisujen hyviä puolia, että musiikki ja yhteiset jutut yhdistävät ihmisiä! :D

Ja omalta osaltani sanoisin tuosta Ranskasta, että minä tykkään musiikista, jota on miellyttävää kuunnella. Enemmän ihmetytti, että Kroatian esitys sai niinkin vähän pisteitä. Usein Euroviisuissa on pärjännyt se oudoin vaihtoehto (niin kuin Lordikin aikanaan).

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #274 : 17.05.2023 05:32:41 »
Haluan itse uskoa että Käärijä perui juhlat pääosin siitä syystä että viisukevät on varmaan ollut tosi väsyttävä, ja sillähän alkaa keikkailukin about heti, niin pakko siinä on vähän ottaa lepiä. Varmasti tätä kaikkea täytyy päästä käsittelemään omassa rauhassa, se kuitenkin nousi pienestä artistista tosi isoksi hitiksi ihan yhtäkkiä, ja tollanen julkisuus saisi varmaan kenet tahansa vähän hämilleen. Itse ainakin hänen kengissään haluaisin vaan höntsyillä himassa kaiken tuon pyörityksen jälkeen, että ihan ymmärrettävä veto. Vähän offtopicina muuten, oon nyt mennyt kuuntelemaan Käärijän musiikkia enemmänkin ja voi vitsi, en oo hetkeen törmännyt artistiin josta pitäisin näin paljon! Mun lemppareita nyt on aina olleet artistit jotka sekoittelevat eri genrejä, ja siis jos sekoitetaan industrial meininkiä räppiin niin vitsi, muhun kyllä uppoaa ku häkä, kun molemmista genreistä tykkään ihan erikseenkin. Ja pakko mainita sekin että sen biiseistä puuttuu kokonaan ne osat jotka perusräpissä on mulle usein vähän turn off, eli naisvihamielisyys ja päihteiden ihannointi. Ymmärrän hyvin miksi joillekin Cha cha cha ihannoi örveltämistä, mutta tosi harvoissa biiseissä näin muuten tunnutaan juominen ees mainittavan. Sen sijaan sanoituksissa hehkutetaan glögiä ja mummon uunituoretta pullaa, näin esimerkkinä. :--D Ainoa semmonen negatiivinen juttu joka joissain biiseissä esiintyy on uhkapelaaminen, mutta siitäkin hän on sanonut julkisesti että älkää harrastako. Että toivon kyllä ukolle paljon menestystä viisujen jälkeenkin, musta on niin virkistävää kuunnella tällaista musaa ilman että räpätään panemisesta ja naisista objekteina ja ryyppäämisestä ja semmosesta!

Lainaus
Ja omalta osaltani sanoisin tuosta Ranskasta, että minä tykkään musiikista, jota on miellyttävää kuunnella. Enemmän ihmetytti, että Kroatian esitys sai niinkin vähän pisteitä. Usein Euroviisuissa on pärjännyt se oudoin vaihtoehto (niin kuin Lordikin aikanaan).
Mä en viisulähetyksen aikana välittänyt Ranskasta niinkään, mutta kun jälkeenpäin menin kuuntelemaan niin se oli oikeastaan tosi jees! Aika peruskamaa, mutta muhun vaan iskee ranskan kieli ja kohtalokkaat naiset. Vaikka aina liputan outoilujen ja kunnon bilemusan perään niin mun The Viisubiisihän on muutaman vuoden takainen Barbara Pravin Voila. :'D Ja Kroatiahan sai kyllä yli 100 ääntä yleisöltä, että ei se ihan huonosti siinä mielessä pärjännyt! Itsekin äänestin tosiaan heitä, koska siis jos meillä on itäeurooppalainen, sodanvastainen, anarkistinen Village People niin kyllä kiitos.

Lainaus
Vaikka se on yleistä niin pidän sitä huonon maun mukaisena ja kilpailuajatuksen vastaisena tai huijaamisena, että vie toisen (ja vielä aiemmin viisuihin osallistuneen vaikkakaan ei kyseisellä kappaleella) artistin biisistä osan ja laittaa osaksi omaa biisiä kilpailuun. Vielä pahempaa, että raadit palkitsee tällaisen toiminnan, koska vaikka sekin voi osoittaa luovuttaa niin eikö tuossa kisassa ole tarkoitus kuitenkin luoda jotain uutta.
Musta samplaaminen on ihan okei musiikissa näin yleisesti, mutta viisuissa se vähän hämmentää kun yksi raatien arvostelukriteereistä on nimenomaan alkuperäisyys. Onkin sinällään huvittavaa että tietyillä tahoilla vedotaan nyt siihen että totta kai Loreen voitti raatiäänet kerta yks kriteeri on laulutaito, ja totta kai Loreen joo on upea laulaja ja osaa laulaa paljon paremmin kuin Käärijä tai monet muutkaan edustajat, ja vaikka Loreenin esitys oli musta itsessään vähän pliisu niin kyllähän se esitteli hyvin siinä laulutaitoaan kun niissä kieriskelyasennoissa noin vahvasti laulaminen ei muuten oo se helpoin homma. Että joo, se kriteeri täyttyi, mutta kun kriteereissä tosiaan on myös se alkuperäisyys ja uniikkius niin tuota joo. :--D

Täällä on kans paljon puhuttu Saksan biisistä, ja musta on ihan hirveen surullista että ainakin ruotsalaisessa mediassa se on haukuttu pystyyn ja sitä on käytetty jotenkin esimerkkinä huonosta viisusta, esimerkiks siinä yhdessä artikkelissa missä ihmeteltiin Suomen äänestyskäyttäytymistä ja päiviteltiin että Loreen ei saanut Suomelta yleisöäänestyksessä pisteitä mutta Saksan esitys sai. Vähän hassu ihmettelyn kohde jo siksikin että Suomi on aika tunnettu nimenomaan hevimaana, vaikka täällä toki muutakin musaa tehdään, mutta en kyllä ihmettelis jos Saksa ottais taukoa viisuista tän jälkeen. Tuntuu että he voi laittaa mitä tahansa eikä menestystä tipu, koska siis musta ainakin Lord of the Lost oli kunnon kamaa, esitys oli hyvä ja biisikin, ja on vaikee käsittää että pisteitä herui niin vähän. Jotkut twitterissä pohti että Saksa vois lähettää vaikka Rammsteinin ja jäädä silti jumbosijoille, että mitä järkeä on osallistua ollenkaan.

Lainaus
Mun suurimmat suosikit kisassa jäi kaikki jonnekin kauas kärjestä: Kroatia, Serbia, Ranska, Saksa.
Haha, Kroatia, Serbia ja Saksa oli munkin ehdottomat suosikit (Suomen lisäksi lol), voidaan yhdessä miettiä että mikä viisuraateja vaivaa xD
leipää ja perunasoppaa

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #275 : 19.05.2023 11:10:03 »
Mä taas en ole oikein koskaan ollut niin noiden Ranskan biisien perään, mutta nyt viime vuosina ne on mulle erottuneet edukseen. Voila (en ala etsiä sitä heittomerkkiä, sori) oli niin hieno, että olen kuunnellut sitä sen jälkeenkin monesti.

Lainaus
Haha, Kroatia, Serbia ja Saksa oli munkin ehdottomat suosikit (Suomen lisäksi lol), voidaan yhdessä miettiä että mikä viisuraateja vaivaa xD

Viisuraadit ei arvosta erilaisuutta ja ne arvostaa popin alle menevää musiikkia?

Mä mietin itse tuota kärkipäätä niin siellä on esimerkiksi Norja ja Israel, joiden biisejä mä en vieläkään muista. Norjahan sai Suomelta 12 pistettä ja yleisöltäkin yli 200 pistettä, joten se oli sitten varmaan tosi hyvä biisi monen mielestä, mutta silti mä en muista sitä ikinä. Israelinkaan biisiä en muista muuta kuin että siinä oli kohta "Do you wanna see me dance?" ja siitä lähti joku tanssi. Jotenkin noi mulle kuitenkin hukkui massaan sekä esityksellisesti että musiikillisesti eivätkä olleet ikimuistoisia. Top vitosesta itse muistan vain kaksi ekaa. Voihan se ehkä olla sekin, että meillä on huono maku.  ;D En tunnusta. Mutta se on sanottava, että mä on yksi niitä, joiden takia ilmeisesti tuomaristo palautettiin, ettei kilpailu menisi siihen että voittaja on aina se pahin läppä. ;D

Lainaus
Täällä on kans paljon puhuttu Saksan biisistä, ja musta on ihan hirveen surullista että ainakin ruotsalaisessa mediassa se on haukuttu pystyyn ja sitä on käytetty jotenkin esimerkkinä huonosta viisusta, esimerkiks siinä yhdessä artikkelissa missä ihmeteltiin Suomen äänestyskäyttäytymistä ja päiviteltiin että Loreen ei saanut Suomelta yleisöäänestyksessä pisteitä mutta Saksan esitys sai. Vähän hassu ihmettelyn kohde jo siksikin että Suomi on aika tunnettu nimenomaan hevimaana, vaikka täällä toki muutakin musaa tehdään, mutta en kyllä ihmettelis jos Saksa ottais taukoa viisuista tän jälkeen. Tuntuu että he voi laittaa mitä tahansa eikä menestystä tipu, koska siis musta ainakin Lord of the Lost oli kunnon kamaa, esitys oli hyvä ja biisikin, ja on vaikee käsittää että pisteitä herui niin vähän. Jotkut twitterissä pohti että Saksa vois lähettää vaikka Rammsteinin ja jäädä silti jumbosijoille, että mitä järkeä on osallistua ollenkaan

En muista ihan viime viisujen yleisöäänestyksen pisteitä, mutta Suomi kuitenkin yleensä antaa Ruotsille pisteitä niin siinä mielessä aika yllättävää, ettei täältä tullut yhtään pistettä, mutta toi on törkeää, että Saksaa on käytetty esimerkkinä huonosta viisusta, kun olihan se arvattavissa jo etukäteen, että Saksan biisi saa suomalaisilta ääniä. Itse pidän siitä, että tuodaan eri genrejä viisuihin ja lisäksi etnisyydestä, mutta ne tuntuu saavan aika huonosti pisteitä juryilta. Haluaisin kyllä nähdä Rammsteinin viisuissa ja esimerkiksi Dicke Titten olisi ollut hyvää viisukamaa juryille ihmeteltäväksi.;D.

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 684
  • tuulikannel
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #276 : 19.05.2023 18:31:11 »
Mäkin liityn nyt tähän Euroviisukeskusteluun mukaan, kun oon saanut pureksia viikon verran näitä finaalin tuloksia. Edelleen kyllä ketuttaa, ja omasta mielestäni ihan aiheesta. Aluksi ajattelin, että hei, jos top 5:een päästään, niin ihan super mahtavaa -  ja siis onhan toi Käärijän 2. sija aivan uskomattoman hieno onnistuminen ja omassa sekä suuren yleisön silmissä hän ansaitusti on se oikea voittaja, kun voitti yleisöäänet niin ylivoimaisesti.

Siltikin tai ehkäpä paremmin sanottuna juuri siksi tämä lopputulema ärsyttää, koska voitettiin tosiaan ne yleisöäänet niin ylivoimaisesti sekä semifinaalissa että finaalissa (siis meillä oli finaalissa 2. suurin yleisöäänten saalispotti koko Euroviisujen historiassa!!) ja silti me tultiin toisiksi. Se 200 pisteen etumatka, minkä tämä niin kutsuttu "ammattiraati" antoi Loreenille, oli aivan uskomattoman epäreilu, ja olen oikeasti niin iloinen ja ylpeä siitä, että ihmiset ympäri maailmaa ovat nostaneet tuosta haloon somessa ja lähteneet vetämään eteenpäin vetoomuksia ammattiraatien poistamisesta tai ainakin heidän vaikutusvaltansa vähentämisestä 50%:ista 25%:iin. Koska tosiaan, mitä järkeä ihmisten on äänestää rahoillaan, jos sillä ei ole mitään merkitystä, että Käärijä sai 12 pistettä 18 eri maasta, kun jury on päättänyt voittajan ennalta. Joo, Loreen sai hyvät yleisöpisteet myös muttei yhdestäkään maasta 12 pistettä. Ja Loreen on munkin mielestä todella hyvä laulaja, esim. Euphoria ja My heart is refusing me on aivan sairaan kovia biisejä, joita luukutan edelleen 10 vuoden jälkeenkin. Ja vaikka Tattoo oli ihan hyvä mainstream-kipale, joka varmasti vetosi ammattiraatiin, koska se oli tuttua, turvallista ja tunteikasta, ei se todellakaan ollut noin ylivoimaisen johdon arvoinen, minkä jury hänelle antoi tarjottimella.

En mä tiedä. Mun mielestä tämä koko juryn toiminta vaan kusee ja pahasti. Ammattiraadillahan piti muutenkin olla uusi arvostelusysteemi, eli että esimerkiksi laulajan ääni merkkaisi 25%, biisin omaperäisyys 25% jne, ja mun mielestä finaalissa oli sekä Loreenia parempia laulajia että Tattoota omaperäisempiä biisejä, jotka olisi enemmän niitä pisteitä ansainneet ammattiraadilta. En ymmärrä.

Joku Youtuben kommenttikentässä kiteytti 100 %:sti mun fiilikset siitä, mikä olisi pitänyt olla tämän vuoden Euroviisujen slogan: "United by people, divided by jury".

Lainaus
Täällä on kans paljon puhuttu Saksan biisistä, ja musta on ihan hirveen surullista että ainakin ruotsalaisessa mediassa se on haukuttu pystyyn ja sitä on käytetty jotenkin esimerkkinä huonosta viisusta, esimerkiks siinä yhdessä artikkelissa missä ihmeteltiin Suomen äänestyskäyttäytymistä ja päiviteltiin että Loreen ei saanut Suomelta yleisöäänestyksessä pisteitä mutta Saksan esitys sai. Vähän hassu ihmettelyn kohde jo siksikin että Suomi on aika tunnettu nimenomaan hevimaana, vaikka täällä toki muutakin musaa tehdään, mutta en kyllä ihmettelis jos Saksa ottais taukoa viisuista tän jälkeen. Tuntuu että he voi laittaa mitä tahansa eikä menestystä tipu, koska siis musta ainakin Lord of the Lost oli kunnon kamaa, esitys oli hyvä ja biisikin, ja on vaikee käsittää että pisteitä herui niin vähän. Jotkut twitterissä pohti että Saksa vois lähettää vaikka Rammsteinin ja jäädä silti jumbosijoille, että mitä järkeä on osallistua ollenkaan
Joo siis imo, tuo Saksan jumbosija on toiseksi suuriin vääryys tämän vuoden viisuissa. Blood and Glitter oli omasta mielestäni yksiä mieleenpainuvimpia ja parhaita biisejä tämän vuoden Euroviisuissa, mutta sitten mediassa lytätty ties kuinka paljon. Ja muakin ärsyttää ja samalla myös vähän huvittaa ruotsalaisessa mediassa myös se, että siellä on haukuttu joidenkin toimittajien toimesta suomalaisia tyhmäksi kansaksi ja toisten toimittajien toimesta sitten väitetty, että meidän juontaja Mikko Silvennoinen olisi kehoittanut suomalaisia äänestämään taktisesti ja se olisi muka vaikuttanut siihen, että suomalaisilta ei tullut Loreenille pisteitä. :D Siis ei luoja... Tuskinpa kukaan on sen takia jättänyt äänestämättä lemppariaan, kun Mikko on lukenut jonkun Yle chatissa olleen random kommentin, jossa ei edes mainittu Loreenia. :D

Mä en itse edes huomannut tällaista kommentia, enkä rehellisesti sanottuna usko, että kovin moni muukaan suomalaisista katsojista on kiinnittänyt siihen mitään sen suurempaa huomiota. Ja joo, osa suomalaisten äänestämisestä saattoi olla taktikointia, mutta vaikka tällaista Suomi-Ruotsi -asetelmaa ei olisi ollut, niin en silti rehellisesti ottaen usko, että suomalaiset olisivat antaneet Loreenille paria pistettä enempää. Itse äänestin Saksaa, Australiaa, Viroa ja Sloveniaa, koska olivat mun lemppareita Suomen lisäksi, ja olen tosi iloinen siitä, että he saivat pisteitä Suomen yleisöäänissä, varsinkin kun eivät muiden maiden yleisöääniä paljoa saaneet. Tykkäsin myös esimerkiksi Israelista, Ranskasta, Sveitsistä, Norjasta, Moldovasta, Tsekistä ja Itävallasta, joten ei olisi kyllä mun top10:iinkään Ruotsi välttämättä mahtunut. Mutta joo, jos me suomalaiset ollaan huonoja häviäjiä, niin osa ruotsalaisista (tai ainakin niistä jotka Aftonbladetiin ym. mediaan kommentoineet) ovat sitäkin huonompia voittajia, jos heillä on mennyt noin paljon tunteisiin se, mitä maita me suomalaiset ollaan äänestetty omilla rahoillamme. :D

Tämä varmaan nyt kuulostaa hirveältä valitusvirreltä (;D) ja vaikka tosiaan oon pettynyt raatien toimintaan, niin oon kyllä just niin onnellinen siitä, että meillä oli noin mahtava edustaja kuin Jere Vantaalta, joka voitti puolelleen euroviisukansan ympäri maailmaa. Hän ansaitsee kaiken hyvän, jonka eteensä saa. Cha Cha Cha on tälläkin hetkellä #1 Spotifyn Global Viral 50 -listalla, hänellä on tulossa upea keikka lauantaina, joka striimataan ympäri maailmaa, ja hän on saanut ulkomaalaiset kiinnostumaan Suomen kulttuurista ja suomen kielestä. Olin niin liikuttunut siitä, kun Cha Cha Chata laulettiin täysillä finaalissa pisteiden laskennankin aikana, ja senkin jälkeen tippa silmässä lukenut kommentteja ympäri maailmaa, joissa on kehuttu meidän suomen kieltä, ja jotkut ovat kertoneet, että Käärijän biisi on saanut heidät aloittamaan suomen kielen ja myös Suomen kulttuurin opiskelemisen. <3

//
Lainaus
Ai niin, on ollut muuten suloista seurata Käärijän ja Slovenian edustajan Bojanin bromancea. Jotenkin huvittaa kuunnella, kun Käärijä puhuu sille rallienglantia ja niillä on niin hyvät vibat ja jutut keskenään. :')
Ai niin ja tämä bromance on kyllä siis osunut mullekin sydämeen, melkeinpä voisin pitkästä aikaa inspiroitua kirjoittamaan RPF:ää ;)
« Viimeksi muokattu: 19.05.2023 18:33:34 kirjoittanut Claire »
I threw my hands in the air and said:
Show me something



He said: ”If you dare, come a little closer

Lizlego

  • Vieras
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #277 : 19.05.2023 19:50:33 »
Mun piti mainita myös tuosta bromancesta, että se on söpö ja toivotaan, että saadaan siihen jatkoa. Muistan kuulleeni, että pojat aikoisi yhdessä studioon. Mitähän sieltä tulee?  ;D Musta on myös ollut hyvin ilahduttavaa, että Käärijä näyttää pehmeämpään miehen mallia samalla kun menestyy. Tykkäsin biisinä ehkä Lordin biisistä enemmän tai sitten nostalgia-arvo on vaan suurempi, mutta musta yksi älyttömän tärkeä pointti on ollut se, että suomalaisen miehen ei tarvitse olla niin äijä, Mä kyllä todellakin toivon myös niin kuin muutkin ovat sanoneet, ettei Käärijä polta itseään loppuun kun nyt varmasti vientiä riittää. Ruotsalaisista on sanottava, että monet ruotsalaisetkin ovat olleet sitä mieltä, että tämä ei mennyt oikein reilusti. Kyllähän Käärijä selkeä voittaja ihmisten keskuudessa oli, kun häntä äänestettiin joka puolella ja taisi huonoinkin sija äänestyksissä olla kuusi pistettä. Joka tapauksessa iloinen ja tietynlainen epäusko on yhä siitä, että suomenkielinen biisikin voi saavuttaa suosion, kun siihen isketään kunnon koukku. Ihan mahtavaa, kun porukka laulaa suomeksi.  ;D

Kosmik

  • ***
  • Viestejä: 3 889
  • ava © Ingrid
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #278 : 19.05.2023 20:22:49 »
Lainaus käyttäjältä: Claire
Ai niin ja tämä bromance on kyllä siis osunut mullekin sydämeen, melkeinpä voisin pitkästä aikaa inspiroitua kirjoittamaan RPF:ää ;)
Aaaa, kirjoita kirjoita! Tulen ehdottomasti lukemaan ja kommentoimaan, jos saat jotain aikaiseksi. <3

Lainaus käyttäjältä: Lizlego
Musta on myös ollut hyvin ilahduttavaa, että Käärijä näyttää pehmeämpään miehen mallia samalla kun menestyy.
Olen niin samaa mieltä tästä. <3 Varmaan kanssa yksi syy siihen, miksi Käärijä menestyi niin hyvin viisuissa ja sulatti ihmisten sydämet. ^^

Olin katsomassa Suomi-Ranska lätkäottelua paikan päällä tällä viikolla ja vitsit miten yleisö alkoi joraamaan, kun Cha cha cha alkoi soida. :D Ei näytä tulevan loppua tuon kappaleen suosiolle. ;D

Claire

  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 684
  • tuulikannel
Vs: Eurovision laulukilpailu
« Vastaus #279 : 22.05.2023 16:09:50 »
Lainaus
Aaaa, kirjoita kirjoita! Tulen ehdottomasti lukemaan ja kommentoimaan, jos saat jotain aikaiseksi. <3
No pakkohan se sitten oli käydä heti tuumasta toimeen viikonloppuna, kun olen niin fiiliksissä noiden kahden bromancesta, ai että :D Pakko sanoa, että samalla tuo kirjoittaminen toi jotenkin lievitystä siihen pieneen pettymyksen tunteeseen, että takkiin tuli. Ei harmita enää ollenkaan, varsinkin kun näkee kuinka hyvin Käärijän biisi ja tunnettavuus on ampaissut nousukiitoon ympäri maailmaa.

Lainaus
Olin katsomassa Suomi-Ranska lätkäottelua paikan päällä tällä viikolla ja vitsit miten yleisö alkoi joraamaan, kun Cha cha cha alkoi soida. :D Ei näytä tulevan loppua tuon kappaleen suosiolle. ;D
Tästä tuli mieleen, että oli uutisten mukaan myös jossain isossa NHL-ottelussakin soitettu Cha Cha Chata. Voin vain kuvitella, millanen fiilis ja meno kummassakin on ollut paikan päällä, olisipa itsekin päässyt todistamaan tota hetkeä! Tai Käärijän live-keikkaa lauantaina. Pitää katsoa, jos sen nauhoitus löytyisi tyyliin Yle Areenasta, että voisi sen tahtiin joku ilta fiilistellä. Oon niin fiiliksistä Käärijästä ja tästä kaikesta hypestä, mitä on tullut ympäri maailmaa, että voisin haljeta ylpeydestä melkein kuin olisi omasta lapsesta kyse. ;D Vaan sietää meidän suomalaisten ollakin ylpeitä, kun Käärijä tuo Suomeakin samalla vähän maailmankartalle.

Euroviisuissa on muutenkin ylipäätään aivan ihanaa, kun löytää niin paljon uusia hyviä artisteja. Monen finaalissa tykkäämäni artistin muukin tuotanto on päätynyt soittolistalleni, esim. Joker Outiin olen ihan rakastunut (osittain toki syynä tuo Käärijän ja Bojanin bromance, mutta siis muutenkin, onhan ne nyt vain ihan sairaan hyviä) ja vähän jo kelasin, pitäisikö kesälomalla repäistä ja lähteä jollekin heidän keikalle Sloveniaan tai Kroatiaan. :D Seurasin myös vähän sivusilmällä esimerkiksi tänä vuonna Viron karsintaa Eesti Laul -kilpailua, ja löysin sieltä OLLIEn, jonka tuotantoon olen ihan hulluna. Youtubeen ilmestyi myös muutama päivä sitten tommonen live video, missä OLLIE esitti viroksi Loreenin Tattoo-kappaleen, ja siitä versiosta olen ihan myyty. Myös lyhyt pätkä Cha Cha Chata, jonka esittivät, kuulosti viroksi super hyvältä (vaikkakin tässä tapauksessa ei yhtä hyvältä kuin originaali)! Myöskin niin hauskaa, että Saksaa edustanut Lord of the Lost teki Cha Cha Chasta coverin ja vielä suomeksi, vaikka muuten eivät puhu sanaakaan suomea - mainitsikohan joku aiemmissa kommenteissa siitä? Noh, koskaan ei voi hehkuttaa liikaa ;D
I threw my hands in the air and said:
Show me something



He said: ”If you dare, come a little closer