Kirjoittaja Aihe: Koko luokan rasite (S)  (Luettu 1956 kertaa)

Räntsäke

  • Vieras
Koko luokan rasite (S)
« : 01.02.2016 00:44:13 »
Kirjoittaja: Ränts
Nimi: Koko luokan rasite
Ikäraja: S
Genre: Lähinnä angst
Haaste: Oppiane, aineena englanti

A/N: En tiedä, jaksaako tällainen ihan vain pahoista oppimisvaikeuksista kertova tarina kiinnostaa ketään täällä, mutta ehkä sillä ei niin ole väliä.




Koko luokan rasite


Nojasin koulun kiviseinään matikanluokkien käytävällä. Oli ruokavälitunti, joten tässä oli hyvin aikaa rentoutua. Niinpä olin valinnut soittimestani Britney Spearsia, työntänyt napit korviini ja unohtunut omiin ajatuksiini. Minulla ei ollut hajuakaan, mistä lauluissa kerrottiin, mutta englanti kuulosti kauniilta Britneyn laulamana. Ymmärsin ehkä hyvällä tuurilla kappaleiden nimet, mutta varsinainen sisältö jäi kysymysmerkiksi. Ei se ollut minua ikinä haitannut. Olin tottunut siihen, etten ymmärtänyt, joten kiinnitin huomioni sanojen sijaan laulajan ääneen, kappaleen rytmiin ja taustamusiikkiin.

Yhtäkkiä joku tökkäsi minua käsivarteen.

”Varpu, mitä ihmeen siansaksaa tuo on?”

Hätkähdin, ja napsautin soittimeni kiinni. Se oli Annukka, uusi luokkakaverini. Hän oli pieni ja sirorakenteinen tyttö, jonka punaiseksi värjätyt hiukset oli koottu päälaelle siistille nutturalle. Hän oli kaunis ja tyylitietoinen tyttö. Nyt hän katsoi minua silmät hämmennyksestä selällään. Punastuin, kun tajusin, että olin huomaamattani hyräillyt Britneyn kappaletta ääneen.

”A-anteeks”, sopersin nolostuneena ja aloin kerätä kuulokkeiden johtoa. ”Mun ei pitäis laulaa ääneen enkunkielisiä kappaleita.”

En osannut lausua, en kirjoittaa enkä suomentaa. Olin vain laulanut korvakuulolta jotain hölynpölyä, joka meni ehkä juuri ja juuri sinnepäin, mutta ei silti mennyt oikein. Minua hävetti ihan kamalasti.

”Kannattaisko jättää se lauleskelu suihkuun?” Annukka naureskeli. ”Mitä sä yritit laulaa?”

”En mitään…”

Annukka jätti asian sikseen, istahti lattialle ja alkoi selata kännykkäänsä. Päätin jättää hänet siihen ja etsiä itselleni jonkun rauhallisemman paikan. Se tehtävä osoittautui mahdottomaksi, sillä ruokavälitunneilla kaikki käytävät ja aulat olivat tupaten täynnä oppilaita. Ehkä minun pitäisi tarkistaa lukujärjestyksestä, mitä ainetta nyt seuraavaksi olisi. Nyt oli ensimmäinen kouluviikko, joten lukujärjestys ja koulun pohjapiirros oli pidettävä kaiken aikaa käden ulottuvilla. Avasin koululaukkuni sivutaskun, kaivoin esille taitellun A4-kokoisen paperin ja vilkaisin keskiviikon saraketta. Vatsassani muljahti. Viiden minuutin kuluttua alkaisi yläasteen ensimmäinen englannintunti.

Vaikka olinkin nyt uudessa koulussa, minulla olisi uusi opettaja ja uudet oppikirjat, en ollut järin toiveikas. Ala-asteen englannintunnit olivat olleet suorastaan traumaattisia kokemuksia, enkä ollut oppinut juuri mitään kuluneiden neljän vuoden aikana. Vaikka saisinkin nyt aloittaa aivan puhtaalta pöydältä, englannista tulisi taatusti entistä isompi stressinaihe. Yläasteella vaadittiin jo jonkinlaista kielitaitoa, eikä enää keskitytty pelkästään perusteisiin. Se vain, että minun taitoni eivät olleet koskaan riittäneet edes siihen, että olisin saanut suomennettua kokonaisen oppikirjan kappaleen. Ymmärsin pari sanaa sieltä täältä, mutta pitkiä virkkeitä en pystynyt kääntämään suomeksi. En ollut koskaan pystynyt.

                                                                                     
*

Puolivälissä vuoden ensimmäistä englannintuntia aloin olla jo epätoivoinen. Ihan tunnin alussa opettaja oli pitänyt varmaan omasta mielestään tosi rohkaisevan puheen. ”Tehän olette jo neljä vuotta opiskelleet englantia, joten olette tässä vaiheessa jo tosi hyviä. Lähdemme siitä. Kyllähän te kaikki jo pystyisitte keskustelemaan luontevasti ulkomaalaisen ihmisen kanssa. Yläasteella vielä hiotaan ja laajennetaan teidän osaamistanne.” Mitä enemmän hän kertoi yläasteen ja seitsemännen luokan opetusohjelmasta, sitä enemmän minun teki mieli juosta karkuun. Minulla ei olisi enää mitään mahdollisuuksia päästä luokalta.

Tunti sujui niin kuin kaikki muutkin tähänastiset englannintunnit. Opettaja ei aina ymmärtänyt antaa toimintaohjeita suomeksi, joten jäin monta kertaa istumaan yksin paikalleni ja katselemaan, mitä kaikki muut oikein tekivät. Se oli inhottavaa. Jouduin nykäisemään jotakuta toistaiseksi melko tuntematonta luokkatoveria hihasta ja kysymään, mitä piti tehdä. Hienoa, näin antaisin loistavan vaikutelman itsestäni uusille luokkatovereille. Varpu, se tampio joka oli liian tyhmä ymmärtääkseen alkeellisintakaan englantia. Tiesin pitkästä kokemuksesta, että minusta tulisi lopulta rasite sekä opettajalle että kaikille luokkatovereille.

”Okei, ja seuraavaksi voitaisiin käydä lyhyt esittelykierros”, opettaja sanoi ja istuutui pöytänsä taakse. ”Kerrotte englanniksi vähän itsestänne, mitä vain mieleen juolahtaa. Mistä pidätte, mitä harrastatte, millainen perhe teillä on? Sana on vapaa.”

Yritin kuunnella luokkatovereitani, mutta ymmärsin yleensä vain ensimmäisen lauseen. Senkin vain siinä tapauksessa, jos esittelijä aloitti kertomalla nimensä. Keskittymiseni herpaantui parin ensimmäisen tyypin jälkeen, ja aloin piirrellä ruutuvihkon kulmalle. Oli ehkä epäkohteliasta raapustaa jotain paperille, kun toiset puhuivat, mutta en jaksanut enää välittää. Englanti oli jo osoittautunut minulle mahdottomaksi oppia ja tunnit olivat silkkaa kidutusta. Miksi en siis voisi viihdyttää itseäni pienillä mukavuuksilla?

Paperille alkoi hahmottua pieni mustavalkoinen kissanpentu. Se oli samanlainen kuin serkuillani, ja se leikki tiukupallolla. Keskityin jokaiseen yksityiskohtaan, enkä tyytynyt epätäydelliseen tulokseen. Kumitin jokaisen epäonnistuneen sutaisun. Oli kiva onnistua edes jossain täydellisesti. Ellei vieraissa kielissä niin sitten kuvataiteessa.

”Varpu? It’s your turn.”

Tajusin, että opettaja kutsui minua. Hän tiesi nimeni vain siksi, että olimme tunnin alussa kiinnittäneet nimilaput pulpettiemme etuosaan. Mutta mitä hän sanoi? Laitoin kiireesti vihkoni kiinni ja työnsi kynän penaaliin.

”Sori”, mutisin pulpetilleni. Opettaja oli kai huomannut, että piirsin. Siitä hän varmaan oli äsken sanonut. Mutta miksi kaikki tuijottivat? Joka ainoa silmäpari katsoi minua odottavasti, eikä opettajakaan näyttänyt yhtään vihaiselta. Vilkuilin hämmentyneenä ympärilleni, kunnes muistin, mikä juttu nyt oli meneillään.

”Ai, onks se mun vuoro nyt?” kysyin pienellä äänellä.

”No niinhän mä just sanoin”, opettaja sanoi kulmiaan kohottaen.

Niinpä tietysti. Voi, kunpa ihmiset lakkaisivat tuijottamasta! Tämä oli tarpeeksi kamalaa ilmankin. Minulla ei ollut tasan mitään esilläoloa vastaan, en ollut varsinaisesti ujo. Uskalsin ihan hyvin mennä luokan etuosaan pitämään esitelmää, enkä ahdistunut edes koulun joulu- tai kevätjuhlissa, jos jouduin esiintymislavalle. Mutta englanninluokassa oli kamalaa joutua puhumaan.

”Öö… My name is Varpu and… I am 13 year old…” aloitin takellellen. Puhe ei ollut luontevaa, sanoin sanan kerrallaan ja pysähdyin sitten miettimää, mikä sana seuraavaksi tulee. Parin ensimmäisen lauseen jälkeen tyssäsi. Mitä muuta voisin kertoa? Tai oikeastaan, mitä minä osaisin kertoa? Harrastin laskettelua ja käsitöitä, mutta en tiennyt, miten ”laskettelu” ja ”käsityöt” sanottaisiin englanniksi. Voisin kertoa jotain perheestäni, mutta miten sanottiin ”perheeseeni kuuluu…”?

”Yes?” opettaja yritti kannustaa minua jatkamaan.

”Öö… I… can’t say… more”, mutisin varovaisesti. En ollut varma, olinko sanonut sen oikein, mutta en osannut muotoilla asiaa mitenkään muutenkaan. Opettaja näytti kuitenkin ymmärtävän, mistä tässä kiikasti, joten hän antoi vuoron seuraavalle. Heti minun takanani istui Annukka. Saatuaan luvan aloittaa hän karaisi kurkkuaan ja alkoi sopottaa englantia nopeasti ja varmasti, pysähtymättä kertaakaan miettimään sanojaan. Opettajan ilmeestä näki, että tytön puhe teki häneen positiivisen vaikutuksen. Hän nyökkäili tyytyväisenä ja sanoi silloin tällöin jotain väliin. Olettaakseni ne olivat jatkokysymyksiä, mutta mistäpä minä tiesi.

                                                                                       
*

Heti koulun jälkeen lähdin käymään läheisessä kahvilassa. Olin ansainnut kupillisen kahvia ja donitsin palkinnoksi tästä päivästä. Taskunpohjalta löytyneet kolikot riittivät siihen juuri ja juuri. Luojan kiitos kahvilassa ei ollut väkeä paljon ollenkaan. Tarjoilijatytöllä ei siis ollut kiire minnekään, joten hän ehti keskittyä minuun asiakkaana. Hän soi minulle päiväni ensimmäisen aidon hymyn. Kiitin kohteliaasti ja kannoin ostokseni pieneen pyöreään nurkkapöytään. Se kylpi läheisestä ikkunasta sisään lankeavassa auringonvalossa.

Siemaisin ensimmäisen hörpyn kuumaa kahvia. Se lämmitti mukavasti sisältäpäin, ja oloni keveni. Se oli ollut vasta lukukauden ensimmäinen englannintunti, ei siis läheskään pahinta laatuaan. Ala-asteajoilta tiesi, että pahimmat hetket odottaisivat vasta sitten, kun opintoja oli jonkin verran jo takanapäin. Ehkä sitten, kun opettaja saisi päähänsä pitää ensimmäiset kokeet. Nyt oli paras vain keskittyä kahviin ja donitsiin.

”Moi, Varpu!”

Aluksi minua harmitti, kun joku häiritsi rauhaani, mutta sitten tunnistin äänen. Käännyin katsomaan wc-tiloista juuri ilmestynyttä Oskua, minua pari vuotta vanhempaa poikaa. Hän oli ollut parhaita ystäviäni ala-asteelta lähtien, mutta parina viime vuonna yhteydenpito oli jäänyt vähemmälle. Niin siinä kävi, kun toinen siirtyi yläasteelle ja toinen jäi vanhaan kouluun. Osku oli pitkä ja komea poika. Hänellä oli tummat nappisilmät, maitokahvin värinen iho ja mustat hiukset ponihännällä niskassa. Vastasin tervehdykseen nopealla nyökkäyksellä.

”Säkin oot nyt yläasteella”, Osku totesi istuutuessaan viereeni. ”Miten sulla on alkanu?”

”Noo, vähän vaikea vielä tässä vaiheessa sanoa”, vastasin olkiani kohauttaen. ”Kaikki on niin sekavaa vielä.”

”Äkkiä tänne oppii”, Osku vakuutti. ”Ekat viikot on aina vähän sellasta opettelua. Keitä sulla on opettajina?”

”Ootapa hetkonen…” sanoin ja yritin muistella heidän nimiään. ”Luokanvalvoja on Havusen Risto, mut ei meillä kauheena oo muita opettajia vielä ollu. Enkkua oli tänään. Sen open nimi tais olla Irma Saari tai Saarinen… tai joku semmonen.”

”Se on hyvä tyyppi”, Osku kertoi. ”Kysyitkö sä siltä tukiopetusta?”

”En mä”, sanoin päätäni pudistaen. Haukkasin ison palan donitsia siinä toivossa, että voisimme jättää aiheen käsittelyn sikseen. Ala-asteella vanhempani olivat useaan kertaan ottaneet englanninopettajaani yhteyttä ja pyytäneet, että saisin koululta jotain apua. Mitään ei herunut. Opettaja ilmoitti kylmästi, että pärjäsin huonosti silkkaa laiskuuttani. Siltä se varmaan opettajan silmissä näyttikin, kun en yleensä tehnyt läksyjäni. Mutta ihan tosi, miten ne teet, jos et kerta kaikkiaan osaa?

”Tää Irma on ihan jees tyyppi”, Osku sanoi. ”Kannattaa sanoa sille, et sulla on pahoja ongelmia englannin kans. Mä luulen, että se suostuis auttaan.”

”No mä lupaan kysyä siltä ens tunnilla.”

Ei sillä, että se mitään hyödyttäisi.


« Viimeksi muokattu: 07.12.2016 20:58:14 kirjoittanut Ränts »

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Koko luokan rasite (S)
« Vastaus #1 : 02.02.2016 13:55:12 »
Kiitos kommentista, mimamu. : )
Toi on aivan totta, että tämän päivän maailmassa ihmiset todellakin olettaa, että kaikki osaa englantia tosi hyvin. Ja sitten kun ei osaakaan, niin... ei se ole kauhean kivaa. Voin sanoa, että vaikeuttaa kyllä enemmän tai vähemmän jokapäiväistä elämää. Kiitos, kun luit tämän ja vielä kommentoit. : )

priinia

  • ***
  • Viestejä: 23
  • ava omaa kädenjälkeä
Vs: Koko luokan rasite (S)
« Vastaus #2 : 02.02.2016 15:09:33 »
Jes!

Näin opeopiskelijana tämä osui ja upposi. Tällaisten asioiden kanssa sitä vaan saa painia opinnoissa ja töissä. Jos jotakin toivon, niin sitä, etten aiheuta omilla toimillani opettajana yhdellekään oppilaalle sitä riittämättömyyden tunnetta, jota tässä kuvailet. On kurjaa, jos joutuu olemaan se, johon painetaan liian huonon, tyhmän, oppimiskyvyttömän leima. Vaatimukset kasvavat ja oma osaaminen on aina vain puutteellisempaa vaadittuun verrattuna, kun osaamisen pohja on jo jätetty huteraksi.

Itselleni kielet olivat aina helppoja, ja omat traumaattisimmat koulukokemukset liittyvät epäilemättä niihin pariin hassuun luistelutuntiin vuodessa. Pitkään elin autuaassa innostuksen kuplassani ja kuvittelin, että kyllähän kieliä oppii, kun vähän lukee ja kuuntelee. Tosiasiassa todellisuus on monellekin koululaiselle samankaltainen kuin Varpulle: lukujärjestyksessä norkoilee stressiä aiheuttava peikko ja tunneilla voi vain toivoa, että voisi valua huomaamattomasti jonnekin toisaalle, pois epämiellyttävästä tilanteesta. Sitten on ne (me...) taitavammat oppilaat ja pahimmassa tapauksessa opettajat, jotka eivät vaan ymmärrä, miten jollakulla voi olla haasteita asioissa, jotka itselle tuntuvat helpoilta. Sekös sitten lisää tilanteen epämukavuutta, kun ei voi edes ääneen sanoa, että hei, tarvitsen apua.

Tärkeitä teemoja, ihailtavan oivaltavaa käsittelyä ja hyvin kuvailtua arkitodellisuutta. Lopussa kenties pieni, himmeä toivonpilkahdus - jos tämä Irma on "nainen paikallaan", ehkä tilannetta ei vielä Varpun osalta ole tuomittu lopulliseen tuhoon. :)

kirjoittajaansa vaatimattomampi listaus

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Koko luokan rasite (S)
« Vastaus #3 : 02.02.2016 19:12:06 »
priinia: Kiitoksia kommentista. : ) Onpa kiva, että teksti nappasi. Ja joo, minä ainakin uskon, että Varpu saa kyllä apua, kunhan tulee sitä uudelta opettajaltaan kysyneeksi. Mutta täytyy kyllä sanoa, että Varpun ajatuksiin on jo iskostunut melko lähtemättömästi se ajatus, että hän ei osaa eikä pysty eikä kykene. Ja se kyllä vaikeuttaa kielen oppimista vielä pitkälle eteenpäin, vaikka taidot toki jonkin verran kehittyvät.

tirsu

  • BubblegumKnight
  • ***
  • Viestejä: 1 998
  • Clara, my Clara
Vs: Koko luokan rasite (S)
« Vastaus #4 : 29.05.2016 22:21:53 »
Heipparallaa!

Olen tätä kerran pari lueskellut aikaisemmin, mutta aina kommentoimisvaiheessa olen vain jänistänyt. Kiitos kommenttikampanjan saan nyt korjattua asian. (Yritän sitä kautta saada itse aktiivisemman, rohkeamman kommentoijan.) ::)

Pidin tästä todella paljon. Mun oli todella helppo samaistua Varpuun (kiva nimi, muuten) tässä, sillä en itsekään ollut englannissa hyvä. Nykyään enkku sujuu multa kohtalaisesti (ymmärrän melko hyvin englantia, kun luen sitä ja kuulen sitä puhuttavan, sen kirjoittaminen ontuu ja englanniksi puhuminen on melkein siansaksaa niin kuin Varpulla – en vain osaa lausua sanoja oikein), enimmäkseen television kautta opittuna.

Luulin myös, että olen tyyliin ainoa, jolle englanti tuottaa vaikeuksia, mutta amiksessa mulle selvisi, että muitakin löytyy. Se oli todella helpottavaa vaikka itseäni nolottaa vieläkin se, että osaan englantia vain kohtalaisesti.

Ymmärrän hyvin, miksi Varpu tuntee olonsa kiusalliseksi, kun englanti ei suju häneltä laisinkaan. Nykymaailmassa odotetaan kaikkien osaavan englantia (kuten myöhemmin Varpun opettajakin oletti), koska se on yleisin kieli maailmalla. Sitten kun sitä onkin surkea, sitä tuntee itsensä huonoksi ja kehnoksi. Miksi minä en osaa, kun muut osaavat noin hyvin? Olenko ainoa, joka ei osaa? Miksi en vain opi tätä?

Tuli paha fiilis, kun Annukka naureskeli Varpulle, kun tämä lauloi. Aivan törkeää sellainen. Vaikkei se englanti suju, niin kyllä Varpulla on oikeu myös laulaa englanninkielisten biisien mukana vaikka se meneekin siansaksan puolelle. Annukan reaktio vain pahensi Varpun oloa ja varmasti jopa laski tämän itsetuntoa englannin oppimisen suhteen. Hän kun jo tunsi muutenkin itsensä koko luokan riippakiveksi.

Tuo opettajan yleistäminen, että kaikki pystyy jo keskustelemaan englanniksi, ärsytti. On todella harmillista, että nuorten (ja miksei vanhempienkin ihmisten) kuvitellaan automaattisesti osaavan englantia melkein täydellisesti. Eikö kellekään tule mieleen, että joillekin englanti saattaa olla hepreaa? (Tämä nyt vähän oli samankaltainen huomio kuin tuossa hieman ylempää oli. Anteeksi toistosta!)

Muistan, kun oma enkunope antoi tehtäviä toisinaan ainoastaan englanniksi, olin aika usein pihalla ystäväni kanssa (opettaja puhui vähän epäselvästi ja nopeasti, mikä vaikeutti asiaa eniten). Sitä piti takana istuvilta kysyä, että mitähän se ope mahtoikaan sanoa. Lopulta sitä alkoi jo itsekin tajuta – onneksi.

Voi Varpu-parkaa. Se on aivan kamala tunne, kun tuntee olevansa rasite muille. Teki kamalasti mieli päästä halaamaan Varpua ja lohduttaa häntä. Ja tarjota apuakin.

Voi ei, miten inhottavaa! Inhosin (ja inhoan yhä) itsekin niitä hetkiä, kun piti puhua englanniksi koko luokan kuullen (ja siihen vielä päälle se, että kammoksuin normaalistikin tilanteita, jossa piti puhua koko luokan edessä – Varpulla ei tätä ongelmaa muuten ollutkaan kuin vain enkuntunneilla). En vain osa puhua englanniksi. Joten mun on todella helppo kuvitella miltä Varpusta tuntui, kun oli hänen vuoronsa kertoa itsestään englanniksi (kuvittelin muuten jostain syystä, että heidän piti tehdä se seisten eikä paikallaan istuen; en yhtään tiedä miksi tosin). Varpu-parka, ihan pahaa teki hänen puolestaan. Mua alkoi siinä kohdassa ahdistaa, kun Varpulla oli tosi kamala ja kelju olo kyseisessä tilanteessa.

Onneksi se opettaja vaikutti kuitenkin tajuavan Varpun ongelman ja antoi tämän olla rauhassa sen sijaan, että olisi pakottanut tätä jatkamaan. Se toi edes pienen helpotuksen Varpulle. Tosin, kun Annukka alkoi puputtaa täydellistä englantia, uskoisin Varpun tunteneen itsensä maan matoseksi.

Oli ilahduttavaa, että tässä tuotiin esille myös sitä missä Varpu on hyvä. Sillä niinhän se on, että sitä on huono jossain, mutta sitten hyvä jossain toisessa jutussa. Niin on kaikilla.

Englanti ei Varpulta suju, mutta piirtäminen kyllä ja hän tiesi sen itsekin. Yhtä hyvinhän hän olisi meinaan voinut tuossa vaiheessa pitää itseään surkeana kaikessa. Oli siis kiva huomata, että hänellä taisi olla oli loppujen lopuksi hyvä itsetunto muuten, jos englannin osaaminen unohdettaan.
 
Kiva myös, että toit tässä esille myös sellaisen Varpun kaverin, joka tiesi tämän vaikeuksista englannin suhteen ja pilkkaamisen sijaan rohkaisi ja tuki tätä. Sellainen merkitsee todella paljon.

Inhottavaa, ettei Varpu ollut vanhassa koulussaan saanut apua englannin suhteen. Todella törkeä opettaja, kun väitti toista vain laiskaksi vaikka englanti tuotti toiselle vaikeuksia. Sellaiset opettajat saisivat hävetä – he eivät osaa ammattiaan. Opettajien kuuluu auttaa oppilaitaan, ei mollata. Pisti oikein vihaksi tuo kohta. Ugh.

Tähän ei taida olla tulossa jatkoa? Harmi. Olisi meinaan kiva lukea, että miten Varpun käy. Noudattaako hän Oskun neuvoa ja pyytää tukiopetusta (jännä, että opettaja ei itse sitä tullut tunnin lopussa ehdottaneeksi, kun hän kuitenkin tuntui tajuavan mistä kenkä puristi… vai meinasiko hän vain seurata parin oppitunnin ajan, miten Varpulla sujuisi ennen kuin ehdottaisi tukiopetusta?) opettajaltaan vai jänistääkö hän? Ja olisiko se englanti alkanut sujua avun myötä? Olisiko hänestä ja Oskusta tullut pari, sillä Varpu tuntui olevan kiinnostunut pojasta? Tosin, se miten englanti lähtisi sujumaan, kiinnostaisi enemmän kuin Varpun ja Oskun suhde, mutta siinä sivussa sitä olisi kiva seurata. Heh! :D

Pahoittelut tästä tönköstä kommentista. Toivottavasti saat siitä edes jotain irti. Edes sen, että pidin tästä. Tämä oli todella loistava tarina. Aivan mahtava. Herätti paljon tunteita lukiessa. :)

Kiitos todella paljon siitä, että kirjoitit oppimisvaikeudesta. Se on todella tärkeä aihe. Tämän lukeminen tekee aivan varmasti hyvää kaikille, joilla on (ollut) oppimisvaikeuksia. Sillä tämä muistuttaa siitä, että muillakin on edes jonkin verran oppimisvaikeuksia, että sitä ei itse ole ainoa.

-tirsu

 
>> Don't give up. Not ever. Not for one single day. >> Clara Oswald

 >> How do sharks make babies? >> The 11th Doctor 
 >> Carefully? >> Clara Oswald
>> No, no, no - happily. >> The 11th Doctor

>> I don’t think I could ever forget you. >> The 12th Doctor

Räntsäke

  • Vieras
Vs: Koko luokan rasite (S)
« Vastaus #5 : 30.05.2016 19:20:12 »
tirsu: Kiitos kaunis kommentista! : ) Englanti on tosiaan sellainen aine, että sitä ois melekeenpä osattava. Varpun tarinassa kuvaan aika pitkälti omia tuntojani ja kokemuksiani. Esimerkiksi tuo opettajan pitämä puhe on tosielämästä. Muistan, miten oman luokkani enkunope piti seiskalla juuri tuollaisen puheen, jossa se sanoi, että kyllä te jo osaatte niin ja niin hyvin. Ja miten paha olo siitä ittelle tuli. Annukalle ei onneksi ole vertailukohdetta todellisuudesta, hän on tuossa lähinnä tuodakseen esille sen, ettei Varpu osaa laulaa englanniksi. Ja joo, nuo pelkästään englanniksi annetut ohjeet oli ihan kamalia! Sitä jäi vaan suu rakosellaan istumaan yhteen kohti ja katsomaan, mitä ihmettä muut oikein tekevät.
Jatkoa tälle ei ole tulossa, mutta uskoisin, että Varpu saisi apua samaan tapaan kuin itse sain. Minä menin ekan enkuntunnin jälkeen sanomaan opettajalle, etten osaa yhtään enkä tiedä, miten hitossa aion selvitä yläasteesta läpi. Ja opettaja lupasi seurata muutaman viikon verran, kunnes alkoi järjestellä mulle erityisopetusta. Uskon, että Varpullekin kävisi ihan samalla lailla. : )