Kirjoittaja Aihe: Willy Fog: Rattopoika, S, Sullivan/Transfer, oneshot  (Luettu 2478 kertaa)

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 120
  • Kurlun murlun
Ficin nimi: Rattopoika
Kirjoittaja: Ayu
Fandom: Willy Fog – Matka maailman ympäri 80 päivässä
Ikäraja: S
Genre: Draama
Paritus: Sullivan/Transfer

Summary: ”Herra yksin ties, missä olisitte ilman minua.”

A/N: Katsoin vanhat kunnon Willy Fogit läpi kamuni kanssa monen vuoden jälkeen ja kumman inspiroivaksi kyseinen fandom osoittautuikin. Mieleeni tarttui muun muassa se, kuinka nämä kaksi tunsivat toisensa pitkän (?) ajan takaa, kun Sullivan käski Transferin varjostaa Foggia matkalla. Jännempi kysymys on, mistähän hahmot oikein toisensa tuntevat, kun elävät niin erilaista elämää tyystin eri yhteiskunta-asemissakin. Mielikuvitukseni lähti sitten laukkaamaan ja kehittämään skenaarioita, ou mään. :P



***



Lontoo, 1868

Kalliin sikarin haju kävi tympeästi Transferin nenään, kun hän kumartui poimimaan viininpunaisen takkinsa lattialta. Hänelle ei ollut milloinkaan valjennut, miksi Sullivan niin mielellään poltteli vuoteessaan. Jos Transfer olisi nukkunut yönsä intialaisessa silkissä, hän takuulla olisi kiinnittänyt tarkasti huomiota, ettei lakanoille pudonnut etenkään sikarin tai piipun tuhkia. Pelkkä ajatuskin inhotti.

”Tuossa on tuhkakuppi lipaston päällä”, Transfer huomautti heilauttaessaan takkinsa hartioilleen.

”Tiedän.”

Sullivan ei tehnyt elettäkään noustakseen, muttei myöskään kehottanut häntä tuomaan sitä. Joka tapauksessa, kun mitään ei tapahtunut, Transfer lopulta ponkaisi jaloilleen ja käveli huoneen poikki koristeellisen tammilipaston luo. Hän osasi lukea asioita rivien välistä. Avarasta ikkunasta ulos vilkaistessaan hän ei nähnyt juuri muuta kuin maisemaa valaisevat lyhdyt vastapäisten talojen ovenpielissä pilvisen taivaan alla. Sinä yönä varmasti sataisi, Transfer totesi itsekseen ja irvisti ajatukselle. Kotimatkasta ei kai tulisi järin miellyttävä.

”No?” kuului käskevä ääni. ”Mitä oikein haaveilet?”

Transfer otti tuhkakupin ja heitti sen kevyesti Sullivania kohti. Mies hieman säpsähti, kun saviastia laskeutui pehmeästi mätkähtäen suuren sängyn jalkopäähän.

”En pyytänyt viskelemään mitään.”

”Olisit sitten itse hakenut.”

”Mikä tuo julkea sävy on?”

Olisitte voinut hakea”, Transfer korjasi puhutteluaan pitkin hampain.

”Miksi vaivautua?” Sullivan tokaisi ja suvaitsi sentään poimia kupin itse vuoteelta.

”Niin, onhan teillä minut sitä varten”, Transfer totesi tavanomaiseen venyttelevään tyyliinsä ja katseli edelleen ikkunasta melkein toivoen, että juuri sillä hetkellä kaupungissa olisi tapahtunut jotain todella mielenkiintoista. ”Herra yksin ties, missä olisitte ilman minua.”

Hänen äänessään pilkahti tekaistu huvittuneisuus, mutta Sullivan ei tietenkään havainnut sitä. Tämä ei muutenkaan ollut huumorintajuista sorttia, mutta etenkin miehen sarkasmin ymmärtämisen taso oli pyöreä nolla.

”Se vasta on hyvä kysymys”, Sullivan sanoi teennäisen mietteliäänä tarttuen hänen retoriseen kysymykseensä. ”Katsotaanpa... Minulla olisi suuri taloni Lontoon parhaalla paikalla, työni Englannin pankin vaatimattomassa johtoasemassa ja harrastuksiini lukeutuisivat viinit sekä biljardi Reformiklubilla. Jonkun mielestä sitä voisi luonnehtia siis varsin ankeaksi.”

Mikäli Transferilta joskus olisi kysytty, hänestä Sullivan oli aika lailla mainio esimerkki henkilöstä, joka oli niin köyhä, ettei tällä ollut muuta kuin rahaa. ”Hynällähän sitä saa ja hevosella pääsee?”

”Se joka lohkaisi, ettei rahalla saa onnea, oli eittämättä köyhä kuin kirkonrotta”, Sullivan virkkoi.

”Hmm, noinkohan.”

”Niin se yhteiskunta toimii”, Sullivan sanoi ja puhalsi suustaan savurenkaan. ”Vaikkakin jalojen sukupuiden lisäksi ikävä kyllä myös säälittävien nousukkaiden on helppo kivuta korkeammalle kuin mihin heidät on alun perin tarkoitettu. Sellaiset pahanilmanlinnut patsastelevat yläluokan keskuudessa ja kuvittelevat kuuluvansa joukkoon muitta mutkitta.”

”Taasko kyse on siitä herra Foggista?” Transfer uteli, vaikkei toisaalta järin välittänyt kuunnella. Aihe oli Sullivanille varsin rakas, eikä tämä koskaan päässyt puhumasta siitä vain muutamalla lauseella, etenkään jos vastapuoli osoitti edes hiukan kiinnostusta aiheeseen.

”Foggin laiskimus vain vetelehtii Klubilla päivät pitkät”, Sullivan ärähti ja loi häneen närkästyneen silmäyksen. ”Lisäksi se sietämätön kukkoilija jaksaa aina kehuskella verrattomilla biljarditaidoillaan.”

Transfer tuhahti niin hiljaa, ettei sitä itsekään kuullut. Sullivanin ylimielisyys häälyi huoneessa niin paksuna sumuna, että sitä olisi voinut leikata veitsellä. ”Enpä ole kyllä koskaan tavannut sinua surkeampaa biljardinpelaajaa.”

Sullivan mulkaisi häntä kulmiensa alta ja puhalsi suupielestään kiukkuisen savupilven. ”Äläpä käy nokkavaksi, rattopoika.”

Herja sai Transferin melkein pyöräyttämään silmiään. Oli aika tekopyhää Sullivanilta panetella häntä sellaiseksi vieläpä kun tämä aina niin mielellään pyrki hyötymään hänen palveluksistaan. Olisi nyt mokoma mennyt sitten vaikka naimisiin, niin olisi saanut jotain rakentavaa tekemistä iltoihinsa ja öihinsä jonkun muun kanssa. Sullivanin sanojen mukaan avioliitto oli tosin kaiken pahan alku ja juuri.

”Siitä muistuikin mieleeni”, Transfer sanoi ja käveli takaisin leveän sängyn toiselle puolelle, ”ette maksanut vielä.”

”Vai että oikein velkoja olet perimässä”, Sullivan murahti kyllästyneen kuuloisesti. ”No paljonko?”

”Parikymppiä.”

”Viisitoista.”

Transfer istahti sängylle ja oikaisi pitkäkseen. ”En minä tinkimään ole alkamassa. Miehen pitää katsos saada ruokaa mahaan.”

”Rahan arvo on sinulle tuntematon”, Sullivan totesi kopauttaessaan lähes poltettua sikariaan jälleen saviastian reunaan. Pieni hippunen harmaata poroa ropisi indigonsiniselle lakanalle. Transfer vilkaisi sitä sivusilmällään, muttei maininnut asiasta. Sullivania tuskin olisi edes kiinnostanut.

”Toiset meistä eivät ole syntyneet kultalusikka tiedätte-kyllä-missä”, hän tuumasi ja veti kädet rennosti päänsä taakse.

”Typerys, mitä oikein kuvittelet?” Sullivan kivahti. ”Ei minun omaisuuteni ole makoilemalla kertynyt. Kohtelen jokaista penniänikin kalleimpana aarteenani.”

”Niin, etenkin silloin kun häviätte niitä joka sortin uhkapelissä”, Transferin oli pakko näpäyttää, vaikka tiesikin suututtavansa Sullivanin. ”Siihen ei joka mies pysty.”

Sullivan tumppasi sikarinjämän äkäisenä tuhkakuppiin. ”Painu ulos.”

”Se taisi osua arkaan paikkaan”, Transfer hymähti korvaansa lotkauttamatta.

”Ota rahasi ja katoa. En siedä tuollaista moukkamaisuutta enää minuuttiakaan.”

Transfer hätkähti, kun ohut setelinippu lennähti hänen rinnalleen. Vaivalloisesti hän kohottautui ylös ja työnsi rahat takkinsa taskuun. Nopeasti laskettuna siinä näytti olleen viisitoista puntaa. Ilmeisesti Sullivan oli juuri äsken rokottanut osan summasta tympäännyttyään hänen päänsä aukomiseen. Mies kun oli toisinaan varsin herkkänahkainen. Asianlaita ehkä myöhemmin tuntuisi ikävästi hänen tyhjässä vatsassaan, mutta pieni piikittely oli silti ollut sen arvoista.

Transfer pysähtyi makuuhuoneen ovella. Jos Sullivan toimi tapansa mukaan, he tapaisivat uudelleen ehkä jo kahden viikon sisällä. ”Tiedät mistä minut löytää.”

”Kunpa en tietäisi”, Sullivan tuhahti ja oikaisi selkäänsä noustuaan ylös. ”Ala painua, ennen kuin kutsun vartijat.”

Transfer tyrskähti huvittuneena. Ikään kuin Sullivanilla olisi ollut palveluskuntansa lisäksi sellaisia. Eipä ollut ainakaan vielä viime viikolla, ja mikäli Sullivan olisi todella kokenut tarvitsevansa sellaisia tiluksilleen, tämä olisi hoitanut asian viipymättä. Transfer oikeastaan odotti sitä päivää, jona viimein ensimmäinen lukuisista katteettomista uhkauksista kävisi toteen.

”Tapaamisiin jälleen, parahin John.”

”Se on herra Sullivan sinulle, mokoma kiusankappale!”


« Viimeksi muokattu: 29.02.2016 12:33:51 kirjoittanut Ayudara »
"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Helyanwe

  • ***
  • Viestejä: 121
Vs: Willy Fog: Rattopoika, S, Sullivan/Transfer, oneshot
« Vastaus #1 : 28.02.2016 12:03:20 »
Hmmm okei
Itsekin rakastan kyseistä leffaa, ja lapsena mulla taisi olla jonkinlainen ihastus Foggiin. :D Minkäs teet, komea, englantilainen herrasmies jolla on taskut täynnä kahisevaa eikun siis miten se meni.

No joka tapauksessa, lukaisin tämän heti, ja vaikka paritus olikin vieraampi (itse olen vannoutunut Fogg/prinsessa-shippari, joten) niin tykkäsin tästä hirveästi. Koko idea on uskottava, hahmot juuri sellaisia kuin heidän uskoisi olevan, ja dialogi oli sujuvaa.

Lainaus
Mikäli Transferilta joskus olisi kysytty, hänestä Sullivan oli aika lailla mainio esimerkki henkilöstä, joka oli niin köyhä, ettei tällä ollut muuta kuin rahaa

Tuo nousi yhdeksi suosikkikohdakseni, vaikka tekstissä oli muitakin hienoja kohtia. Pisteet vielä tuosta nimestä, Rattopoika kuulostaa juuri sopivalta kutsumatavalta tässä. Puhelinkommentin laatu nyt on vähän mitä on, mutta toivottavasti tästä sai jotain irti. Toivottavasti kirjoitat tästä fandomista lisää, kenties seuraavaksi hieman Foggista ja prinsessasta? C;
"Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta on velvollisuus huomauttaa."

Maissinaksu

  • Trubaduuri
  • ***
  • Viestejä: 3 120
  • Kurlun murlun
Vs: Willy Fog: Rattopoika, S, Sullivan/Transfer, oneshot
« Vastaus #2 : 28.02.2016 15:23:38 »
Kiitoksia kommentista ja hienoa jos tämä viihdytti! ;D

Willy Fog on tosiaan yksi lapsuuden parhaita lastenohjelmia, sikäli mikäli minulta kysytään. Sen 26-jaksoisen maailmanympärimatkatarinan, johon tämäkin tekele perustuu, lisäksi meillä oli kasetilla se Matka maan keskipisteeseen -leffa... Ai että, muistoja. Kyseistä elokuvaa en ole nähnyt varmaan vuosikymmeneen, joten sen osalta en muista, miten tämä kaksikko toistensa kanssa kommunikoi. Muistaakseni aika samalla tavalla. xD

Fogg oli kyllä lapsena suuri ihailun kohde lähinnä sen kärsivällisyyden ja viisauden ansiosta, mutta itse olen aina lämmennyt eniten Passepartout'lle. Avulias, kunniallinen ja tarvittaessa antaa köniin kunnolla. Mikäs siinä. :D Fogg ja Romy toimii myös vallan mainiosti. Jos inspiraatiokärpänen puraisee, miksipä ei niistäkin kahdesta jotain sievää kirjoittaisi?

- Ayu

"Harakka."
"Oi kyllä! Krää krää."

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 598
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Willy Fog: Rattopoika, S, Sullivan/Transfer, oneshot
« Vastaus #3 : 26.06.2022 21:47:52 »
Oon nähny Matkaa maailman ympäri viimeks ehkä viisvuotiaana, enkä muista siitä juuri mitään, kuten en näitäkään hahmoja, mutta päätin silti että tää vois olla mukavaa luettavaa tähän iltaan :D Jotenki kuulosti kans niin ihanan ristiriitaiselta ficci tämmösestä lastenohjelmasta nimellä Rattopoika, vaikka ikäraja ihan turvallinen S onkin.

Ja täähän oli kiva! Sulla on ihan mieletön taito kirjoittaa mielenkiintoisia ficejä, joissa ei oikeastaan tapahdu mitään. Enkä meinaa ees semmosta pientä arkista puuhastelua, vaan tässäkin just lähinnä heitettiin tuhkakuppi sänkyyn ja muuten vaan puhuttiin ja väännettiin hinnoista. Tuli kyllä aika puskista mulle sit kuitenki toi rattopoikailu ja hinnoista puhuminen, kun vaikka otsikko mua tässä alun perin kiehtoikin, kai mä ehdin välissä jotenki "taantua" sinne tuttuun turvalliseen lastenohjelmameininkiin :D Kieltämättä kiehtovaa tulkintaa näiden kahden suhteesta (vaikka mitä mä siitä canonin pohjalta muistaisin, kun en muistanut hahmojakaan enää 😂😂). Voihan sitä noinkin toki lähentyä. Eipä silloin naimisiinkaan tarvitse mennä (koska muutenhan toki tarttis 😂😂). Ottais vaa rattopojan kokonaan itselleen.

Sun dialoginkirjoitustaidot oli tässäkin taas kerran niin täyttä kultaa, nautin. Tykkäsin etenkin kun tässä oli mukana semmosta hahmojen välistä piikittelyä ja päänaukomista, semmosethan nyt onkin tunnetusti mun mieleen (siitähän esim. 🌸🍵 on mainio esimerkki).
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中