Kirjoittaja Aihe: LotR: Katkelmia Samvais Gamgin päiväkirjasta | max. K-11 | raapalesarja | 14/? 13.7.  (Luettu 4827 kertaa)

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
Kirjoittaja: Evelix
Ikäraja: max. K-11
Fandom: Taru Sormusten Herrasta
Genre: drama, angst (?)
Päähenkilö: Samvais Gamgi
Vastuuvapaus: Kaikki kunnia J.R.R. Tolkienille ja Peter Jacksonille. En saa tästä minkäänlaista korvausta.
Yhteenveto: Katkelmia Sam Gamgin päiväkirjasta; kahden urhean hobitin matka Keski-Maan halki.

A/N: Mulle tuli yllättäen kauhea inspiraatio kirjoittaa lyhyitä pätkiä, joten päätin sitten aloittaa tällaisen raapalesarjan, jossa on katkelmia aina yhtä ihanan Samvais Gamgin päiväkirjasta. Osallistuu siis Päiväkirja II -haasteeseen. Ajattelin, että voisin kokeilla kirjoittaa tätä pääasiassa leffojen pohjalta, eli jotain poikkeamia kirjoihin tulee olemaan. Ei mulla kai sitten muuta, toivottavasti tykkäätte. Mahdollisista virheistä saa ja pitää ilmoittaa (uskaltaudun ainakin aloittamaan julkaisun ilman betausta, katsotaan nyt), ja kommentit on aina kivoja. (: Mutta nyt Keski-Maahan! :D


Katkelmia Samvais Gamgin päiväkirjasta


Merkintä 1

Hobittila, Kontu

Istun Repunpään ikkunan alla ja olen leikkaavinani ruohoa. Niin kuin siinä nyt jotain leikkaamista olisi, ja vaikka olisikin, niin ei siitä näin pimeällä enää mitään tulisi.
Minua kiinnostaa kovasti, mistä Gandalf (se vanha, harmaa velho, Bilbon ystäviä) ja Frodo-herra oikein puhuvat. En saa kunnolla selvää sanoista, mutta sormus on mainittu monta kertaa. Mikä ihmeen sormus? Kertookohan Gandalf isännälle jotain tarinaa, haltioista ja sen sellaisista? Voi kun minäkin haluaisin kuulla, mutta en uskalla nousta seisomaan, sillä silloinhan paljastuisin vakoilemasta! Voi kauhistus sentään, vakoilemasta! Mitähän Frodo-herrakin oikein ajattelisi, jos saisi tietää minun kuuntelevan salaa? Ja Gandalf! Vaikka onhan tämä toisaalta aika jännittävää…
« Viimeksi muokattu: 20.07.2015 00:32:53 kirjoittanut Evelix »

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Tykkään tämän ideasta ihan liikaa! Jos ei muuta, niin saapahan ainakin vähän enemmän irti Samin päänsisäisestä elämästä (tai siis ainakin sun versiosi Samista). (: Sam on muutenkin välillä turhankin aliarvostettu hahmo omasta mielestäni, joten kiva, että Sam on nostettu kerrankin sille tasolle, mille hän kuuluukin! (:

Ihana tapa Samilla kertoa Gandalfista, vähän kuin tämä puhuttelisi lukijaa, muttei sitten kuitenkaan ihan. Tästä tyylistä tulee jotenkin mieleen Hobitti (se kirja siis! :D), muttei aivan yhtä lapsen omainen tapa kertoa by the way-asioita lukijalle. Muutenkin hienosti olet saanut nuo kaksi Samimaista piirrettä mukaan, kuinka salakuuntelu on todella mielenkiintoista (koska hobitithan ovat tunnettuja uteliaisuudestaan!), mutta siinä on kuitenkin vaan jotain niin väärää, ettei kukaan hobitti varmastikaan haluaisi jäädä siitä kiinni... Etenkään, jos kiinniottaja olisi Gandalf, siitähän ei sitten ikinä tiedä, millaisena rupikonnana vietät sitten lopun elämääsi, jos Gandalf-herra saisi kiinni vakoilusta. :D En ainakaan huomannut mitään kirjoitusvirheitä tai muita, joten ihan hyvin tämä ainakin alkaa, vaikka aloititkin ilman betausta. (: Odotan innolla seuraavia merkintöjä ja lupaan kommentoida jatkossakin! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy, kiva että tykkäät! :D Itse oon ihan samaa mieltä tuosta, että Sam on turhan aliarvostettu hahmo, varsinkin kun ottaa huomioon, että koko matkasta Mordoriin ei olisi tullut loppujen lopuksi yhtään mitään, jos Sam ei olis ollut Frodon tukena. Ihan niin kuin Kahdessa Tornissa sanottiin (leffassa ainakin ja eikös se kohta ollut myös kirjassa?), että "Frodo wouldn't have got far without Sam". (:

A/N: Tästä merkinnästä tuli vähän pidempi (ja Sam olisi varmaan mielellään kirjoittanut enemmänkin, mutta eihän sormusta saada Konnusta pois päiväkirjaa kirjoittamalla). :'D Eipä mulla kai sitten muuta, olkaapa hyvät. :D


Merkintä 2

Konnussa edelleen...

Jäit sitten kiinni vakoilusta, Sam Gamgi!
Isännän ja Gandalf-herran välinen keskustelu alkoi käydä sen verran mielenkiintoiseksi (siis siltä osin kun sain siitä selvää), että yritin päästä lähemmäs ikkunaa kuullakseni lisää. En kuitenkaan tajunnut ottaa kukkapenkkiä huomioon ja kasvit tietysti heiluivat turhan äänekkäästi. Tiesin paljastuneeni, kun puhe sisällä hiljeni ja Gandalf käski Frodo-herran painua matalaksi, ja seuraavaksi velho sitten olikin jo kiskonut minut ikkunasta sisälle. Pelkäsin, että hän taikoo minut joksikin kamalaksi hirviöksi (tai vähintään sammakoksi!), mutta ei hän tehnyt niin vaan sanoi, että minulle on parempaakin käyttöä.
En oikein kunnolla ymmärrä, mistä tässä on kyse. Gandalf puhui valtasormuksesta ja Mustasta Ruhtinaasta ja maailmanlopusta, mutta ne ovat aika käsittämättömiä asioita tällaiselle koko ikänsä rauhaisassa Konnussa eläneelle hobitille. Sillä enhän minä suuren maailman asioista mitään tiedä! Olen vain kuunnellut Bilbo-herran tarinoita, joita hänellä tosiaan riitti (ja hän on nähnyt haltioita!). Mutta en tiennyt, että hän löysi matkoillaan sormuksen, josta Gandalf ja isäntä ovat puhuneet; se on valtasormus ja erittäin vaarallinen, eikä ole turvallista pitää sitä täällä.
Frodo-herran on vietävä sormus Briihin ja minä lähden hänen mukaansa. Gandalf ei tule, vaan hän lähtee kysymään neuvoa joltakulta itseään mahtavammalta (luulin, että Gandalf on kaikkein mahtavin velho). Tapaamme hänet Pomppivan Ponin majatalossa. Nyt täytyy mennä.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Kyllä tuo lausahdus löytyy kirjastakin ainakin jossain muodossa! (: Muutenkin tietyin perustein voisi sanoa, että Tarun "todellinen sankari" olisikin Sam, koska yleensä se on se sankari, joka lopussa palaa kotiin ja saa onnellisen loppunsa, mitä Frodo ei saanut, mutta Sam sai, jotenjoten... Sam tungetaan yleensä liian pieneen rooliin, joten plussaa siitä, että sä nostat Samia ylemmäs! (:

Tykkään todella paljon siitä, että tässä tulee tuosta hetkestä Samin näkökulma asiaan, koska kirjassa (ja leffassa) se jää kuitenkin aika epämääräiseksi, että mikä varsinaisesti kiinnittää Gandalfin huomion, kun tämä hoksaa Samin sieltä puskasta. Kirjassa Gandalf taisi itse asiassa kuulla, kun Sam nielaisee tai jotain, joten Gandalfilla taisi olla joku superkuulo siellä. Tässä on jotenkin mun mielestä loogisempi vaihtoehto, koska kuitenkin olettaisi, että Gandalf kiinnittää erityistä huomiota ympäristöön puhuessaan tästä asiasta ja sitten, kun jokin kahisee, olkoon sitten vaikka kukkaset, niin hän reagoi sitten siihen, yms. (:

Tuot hyvin myös tässä esille sen, että Sam ei oikein pysy kärryillä kaikesta, mutta on kuitenkin valmis lähtemään Frodon avuksi, mikä mielestäni on aika lailla keskeisintä Samissa. Hän ei välttämättä ole se kaikista terävin veitsi, mutta on kuitenkin valmis tekemään kaikkensa sen puolesta, minkä uskoo olevan oikein. (: Bilbon sanoja lainaten Sam on ehkä kärjistetysti "loyal to a fault", etenkin kaikessa, mikä liittyy hänen isäntäänsä. (: Nämä kaikki Samin 'by-the-way' -huomiot ovat kyllä aivan loistavia (nuo suluissa olevat jutut siis! :D), koska niissä tulee se Samin vähän humoristisempikin puoli paremmin esille kuin muusta tekstistä. (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Mä itse asiassa lueskelin vähän aikaa sitten sellaista tekstiä, missä pohdittiin sitä, että tarkoittiko Tolkien juuri Samin LotR:in "todelliseksi sankariksi". (Nyt en vaan löydä sitä enää mistään...:P) Ja voi ollakin, kun Sam tosiaan sai sen onnellisen loppunsa, ja Frodo tuskin olisi selvinnyt Mordoriin yksin (tiedän, toistan itseäni ;D). Mutta siis, kun Sam kantoi suurimman osan tavaroista, katsoi Frodon perään ettei tämä laittanut sormusta sormeensa, pelasti Frodon Cirith Ungolin tornista... Kun tätä oikein alkaa miettiä, niin Sam teki oikeasti vaikka kuinka paljon! (:

Jos en ihan väärin muista, niin oliskohan leffassakin tuossa kohdassa, kun Gandalf huomaa Samin, heilunut joku puska? Tai sitten mä vaan tulkitsin sen niin. Tuo "loyal to a fault" kyllä kuvaa Samia aika hyvin, etenkin just Frodoon liittyen. (: Ja nautin muuten valtavasti tästä, kun saan miettiä näitä asioita Samin näkökulmasta! :D Etenkin noiden by-the-way-juttujen kirjoittaminen on hauskaa, vaikka ensin mietinkin, että laitanko niitä tähän ollenkaan, kun ajattelin niiden olevan enemmänkin sellaisia "Bilbomaisia". Mutta kiva että tykkäät edelleen! :D

A/N: Mikä oliskaan parempi tapa aloittaa lukuloma kuin katsomalla LotR:in extended editionit? ;D Tätä kohtaa, mistä Sam tässä merkinnässä kertoo, ei taida olla teatteriversiossa ollenkaan. Enjoy! :D


Merkintä 3

Matkalla Briihin

Lähdimme Hobittilasta varhain aamulla Briitä kohti. Kuljettuamme jonkin matkaa Gandalf jätti minut ja Frodo-herran kahdestaan ja lähti – ilmeisesti tapaamaan sitä toista velhoa, josta hän aiemmin puhui. Ennen lähtöään hän vielä varoitteli vihollisen vakoojista, sormuksen voimasta ja siitä, ettei Frodo saa missään nimessä laittaa sormusta sormeensa. Kai minun täytyy katsoa hänen peräänsä.
Olemme kulkeneet koko päivän ja minä olen kauempana kotoa kuin koskaan aikaisemmin. Leiriydyimme vasta jonkin aikaa sitten, kun hämärä alkoi laskeutua. Kun aloin laittaa meille ruokaa ja Frodo-herra teki olonsa mukavaksi piippua polttelemalla, kantautui jostakin korviimme kaunista laulua. Menimme katsomaan ja näimme metsähaltioita (minä näin haltioita!), jotka olivat kai matkalla Harmaisiin Satamiin aikomuksenaan jättää nämä rannat lopullisesti. Näky oli lumoava, mutta jostain syystä se teki minut surulliseksi, en vain tiedä miksi.
Muutama päivä sitten en olisi edes osannut kuvitella, että matkustan vielä jonakin päivänä näin kauas kotoa ja pidemmällekin, sillä onhan Briihin vielä matkaa. Mutta tässä sitä nyt ollaan. Bilbo-herralla oli tapana sanoa: ”On kamalan vaarallista kävellä ulos ovestaan. Astut tielle ja jollet pidä jalkojasi kurissa, tie voi pyyhkäistä sinut kuka tietää minne.” No, toistaiseksi minä ainakin vielä tiedän, mihin ollaan menossa, mutta kuka tietää, mitä tässä vielä tapahtuu? Mutta nyt pitäisi varmaan yrittää nukkua, kaiken tämän jännityksen keskellä…

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Miksi mulla on jotenkin sellainen mielikuva, että mäkin olisin lukenut tuon mainitsemasi tekstin joskus? En kyllä ole ihan varma, mutta jotenkin on sellainen kutina, että ehkä olen lukenut sen joskus. Sam oli reissun kuormajuhta, lapsenvahti ja pelastaja? :D Kyllä, leffassa se puska kahahtaa jotenkin jännästi ja heilahtaa yms. ennen kuin Gandalf kiskaisee Samin ikkunasta sisälle. Siis ne by-the-way -jututhan on kaikista hauskimpia tässä, kun ne vaan on niin täydellisen Samimaisia kun vain olla ja voi! :D

(Juu, ei tuota metsähaltia-kohtaa ole teatteriversiossa ollenkaan, ja olen samaa mieltä, ettei ole parempaa tapaa aloittaa lukuloma kuin katsomalla LotR EE:t! ;))

Kuten sanottua, niin Sam on selkeästikin Frodon lapsenvahtina matkassa mukana. Hän tuntuu itsekin olevan sitä mieltä, vaikka sanookin asian hieman toisella tavalla. :D Tykkään edelleen siitä (oonkohan mä oikeastaan edes sanonut tätä aiemmin? no, nyt sanon! :D), kuinka tarkasti sä seuraat elokuvien tapahtumia, mutta kuitenkin annat niihin omanlaisensa sävyeron, kun kerrot tapahtumat Samin näkökulmasta erittäin Samimaiseen tyyliin. (: Edelleen myös Samin btw-kommentit vievät eniten pisteitä kotiin, ne vaan kertovat jotenkin kaikista parhaiten siitä, että nämä ovat juuri Samin päiväkirjamerkintöjä, eikä kenenkään muun!

Tuossa lopussa on myös kivaa Samimaisuutta puhetyylisessä ilmaisussa (mihin ollaan menossa), koska Samin puhe on vähän sellaista puhetyyliseen viittaavaa niin kirjoissa kuin elokuvissakin. Jotenkin se tuo tähänkin sellaista tiettyä maalaismaisuutta Samiin, kun Sam kuitenkin on maalainen, ja vaikuttaa olevan vielä ylpeäkin sellainen. Täytyy kyllä sanoa, että odotan enemmän kuin innolla sitä, kun pääset tämän kanssa eteenpäin ja päästään Tuomiovuorelle, koska siitä tulee mielenkiintoista kuultavaa Samin suusta. Jotenkin harmittaa, että olet päättänyt seurata tässä kohtaa elokuvia, koska olisin halunnut kuulla Samin ajatuksia Konnun puhdistuksesta, jota ei valitettavasti ollut leffoissa, mutta ei sitä kaiketi voi aina kaikkea saada. Odotan kuitenkin jatkoa sitten, kun saat sitä taas aikaiseksi. (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Hah, joo, kuormajuhta, lapsenvahti ja pelastaja kuvaavat oikein hyvin Samin roolia. :D Kiva että oot huomannut tuon "sävyeron", koska sellaiseen koko ajan pyrinkin. (: Ja hyvä, että btw-kommentit ovat mielestäsi toimivia, mä kun jostain syystä edelleenkin mietin koko ajan, että ovatko ne enemmän Bilbomaisia kuin Samimaisia... :'D
Puhekielisyys tosiaan sopii Samille oikein hyvin, itsekin pidän häntä just tuollaisena ylpeänä maalaisena. Yhdessä vaiheessa pelästyin, että kirjoitanko tätä liian kirjakielisesti. :'D Hm, joo, ja tästä tosiaan tulee aika mielenkiintoista, kun Tuomiovuorelle päästään. Sitä odotellessa... :D

Niin, se Konnun puhdistus tosiaan... Itseä jäi kyllä hieman häiritsemään, kun sitä ei ollut Kuninkaan Paluussa (siis leffassa) ollenkaan, vaikka siihen kumminkin oli selkeä viittaus Sormuksen Ritareissa, siinä Galadrielin peili -kohdassa. Muistaakseni Peter Jackson on sanonut jossain haastattelussa (tai sitten se oli jossain LotR:in lisämateriaaleissa), että Konnun puhdistus olis jätetty leffasta pois, koska on kuitenkin tapahtunut jo niin paljon pahaa, niin sen lisääminen olisi ollut kauhean traagista tai jotain. (Plus että leffaan olis tullut lisäpituutta aika paljon...) Ja onhan se kyllä toisaalta ihan totta, että olisi se ollut aika dramaattista, kun Sormus on jo tuhottu ja kaikki on hyvin. Toisaalta sitten taas, Konnun puhdistus on kuitenkin mun mielestä aika olennainen osa tarinaa, joten... Idk, mutta mietin tätä jo aikaisemmin, ja mun tekis kauheesti mieli kirjoittaa tähän myös Samin ajatuksia Kuninkaan Paluun jälkeiseltä ajalta, näistä pormestarivalinnoista sun muista ja lopulta siitä, kun Sam lähtee Harmaista satamista. Jos siis ehdin. Ja siinä pitäisi elää Kuninkaan paluun liitteiden varassa, mutta en sitten tiedä, millainen sekasikiöhommeli siitä tulisi, jos ensin menisin leffojen mukaan, mutta sitten tekisin Konnun puhdistuksen kautta sellaisen sulavan siirtymisen kirjaan... Mutta, let's see. :D

A/N: Tässäpä olisi sitten neljäs merkintä, joka on aika pikaisesti kirjoitettu, mutta toisaalta, aika hätäisesti Sam tuossa kohdassa varmaan päiväkirjaansa kirjoittaisikin? Saa sitten nähdä, millainen seuraavasta merkinnästä tulee, koska siinä päästään jo "asiaan" eli sormusaaveisiin. :'D Mutta tämä merkintä ensin, olkaas hyvät! :D (Btw, kai se oli isäntä Magot, kenen pellolla hobitit tässä kohdassa seikkailivat? :'D)


Merkintä 4

Oikotie ja sieniä

Kylläpäs taas ehti tapahtua paljon lyhyessä ajassa! Tai paljon ja paljon, mutta tarpeeksi paljon minulle. Oltiin Frodo-herran kanssa menossa isäntä Magotin pellon poikki ja minä jo pelästyin hukanneeni Frodon sinne! Onneksi niin ei kuitekaan käynyt. Pelästyin vain oikein kunnolla, varsinkin kun mietin, mitä Gandalf-herra sanoi minulle: ”Älä kadota häntä, Samvais Gamgi!” Ja sitä minä en aio tehdä!
Törmättiin sitten Merriin ja Pippiniin, jotka olivat taas kerran hankkiutuneet ongelmiin ja saaneet isäntä Magotin peräänsä. Siinä meinasi minullekin käydä huonosti, kun Merri lykkäsi kaikki juurekset syliini ja ryntäsi itse pakoon Frodon ja Pippinin kanssa… Mutta en sitten jäänyt kiinni, onneksi.
Niin, ja löydettiin mukava oikotiekin, oikeastaan ihan vahingossa, kun paettiin kiukkuista Magotia. Pelto loppui äkkiä kuin seinään ja pudottiin tälle tielle, missä nyt ollaan. Ja mikä parasta – täällä on herkullisen näköisiä sieniä! Vähän vaihtelua ruokaan. Mutta hetkinen, mitäs nyt tapahtuu? Frodo-herra vaikuttaa hermostuneelta, melkein pelokkaalta, ja käskee meidän mennä äkkiä pois tieltä…

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Siis Konnun puhdistushan on ehkä yksi parhaista kohdista koko kirjassa, koska se vain on niin ominta Tolkienia kuin vain olla ja voi! Mutta kyllähän sen sinälleen ymmärtää, että Kuninkaan paluusta olisi tullut ihan turkasen pitkä, jos sinne olisi lisätty Konnun puhdistus... Jos se tuntuu susta sellaiselta, mitä haluat tehdä, niin suosittelen kirjoittamaan siitä KP:n jälkeisestäkin ajasta! (:

Isäntä Maggotin pelloillahan ne hobitit juu, juoksentelivat, en nyt muista, onko suomenkielisessä nimessä yksi vai kaksi g:tä, koska mulla on vain nämä enkunkieliset tällä hetkellä kotosalla. Sama tyyppi kuitenkin kyseessä, oli sitten yksi tai kaksi g:tä. (:

Kiva, kun aina näitä lukiessa pyörii leffan kohtaukset mielessä. :D Kaikki Merrin "I think I've broken something" ja muut vastaavat hienoudet, joita Sam ei jaksa vaivautua mainitsemaan merkinnöissään tulee sitten vähän toista kautta mieleen, kun leffa pyörii koko ajan päässä. Tämä etenee kyllä kivasti, kun ihan kaikkea ei kerrota, mutta ei kuitenkaan hypitä ihan julmetuin harppauksin eteenpäin, että pysyy vielä varsin hyvin kärryillä tässä, että missä mennään. (:

Äh, tästä nyt ei tullut kovin kummoinen kommentti, mutta halusin kuitenkin jättää taas puumerkkini tänne.

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Mutta hei, tärkeintä on että jätit puumerkkisi. :D Joo, Konnun puhdistus kuuluu munkin omiin suosikkikohtiin, ja on tosiaan niiiiin Tolkienia! (: Tarkistin tuon Magotin ja suomennoksessa  se näkyi olevan yhdellä g:llä, meni siis oikein. (: Mulla on ihan sama juttu näiden nimityksien kanssa, kun kaikki tuntuu olevan mielessä vaan enkuksi. Kehtaanko edes myöntää, että mulla meni varmaan 10 minuuttia kun mietin, että miten "Brandywine" ja "Bucklebury" on suomennettu... :'D

Mulla pyörii kanssa kivasti nuo leffan kohtaukset päässä, helpottaa kummasti kirjoittamista kun osaan ne suunnilleen ulkoa. ;D Tuo Merrin "I think I've broken something" on ihana ja ja ja... No, hobitit on ihania. :D

A/N: Mun piti ensin laittaa oikotie ja sieniä -kohdan loppu ja Bukinpurin lautta -kohta kokonaan samaan, mutta päätin kuitenkin pätkäistä tästä kohdasta. Omanlaista haastetta kirjoittamiselle tuo, kun täytyy yrittää pitää tää uskottavana; eli missä kohdissa Sam olisi oikeasti voinutkin kirjoittaa jotain ylös. Mutta tässä olis nyt tällainen lyhyt merkintä, seuraavassa osassa lisää mustia ratsastajia. :D


Merkintä 5

Kohti Rankkivuota

Onneksi mentiin tieltä pois ja piilouduttiin puun juuren alla olevaan koloon. Tielle nimittäin ilmestyi musta ratsastaja, joka laskeutui pelottavan hevosensa selästä meidän kohdalla ja kumartui ihan meidän piilopaikan ylle, muttei onneksi huomannut meitä! Lähellä se kyllä oli, sillä Frodo-herra näytti vaipuvan jonkinlaiseen horrostilaan ja oli jo laittamassa sormusta sormeensa… Huomasin kuitenkin viime tipassa, mitä oli tapahtumassa ja onnistuin estämään häntä. Merri pelasti tilanteen heittämällä kiven kauemmas pusikkoon ja ratsastaja lähti – mutta tuskin kovin kauas, sillä sormus kutsuu sitä, niin kuin Gandalf-herra sanoi. Merrin mukaan Bukinpurin lautta on lähin paikka, mistä pääsee Rankkivuon yli. Tässä taitaa olla tosi kyseessä, Samvais Gamgi…
« Viimeksi muokattu: 20.02.2015 21:45:44 kirjoittanut The Pure-Blood Princess »

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Hahah, ymmärrän täydellisesti, että kestää hetken miettiä, mitä nuo nimet ovat suomeksi. Tunnustan nimittäin itsessänikin samaa vikaa! x) Eniten tuo kyllä mun kohdalla johtuu ehkä siitä, että kirjoitan tällä Pro Gradu-työtäni Tolkienista englanniksi, niin jotenkin kummasti tuppaa unohtumaan, että mitäs ne nimet olikaan suomeksi... x) Hobitit on kyllä oikeastikin ihan loistavia tyyppejä! Kaikki ne, mutta kyllä Merri ja Pippin ansaitsevat kunniamaininnan comic reliefistä! :D

Voin kuvitella, että on haastetta löytää sieltä sopivia kohtia kirjoittamiselle, kun se tarina etenee aika nopeissa sykäyksissä, niin siellä ei kyllä voi turhan montaa sopivaa koloa olla, johon tökätä Sam kirjoittamaan edes lyhyttä merkintää. Pisteet siis siitä, että olet osannut kaivaa sieltä ne sellaiset kohdat, joissa se voisi olla mahdollista! (:

Ihanan sympaattinen kohta, kun tuossa olisi oikeastikin voinut käydä _todella_ huonosti, jos Frodo olisi tökännyt sen sormuksen kutaleen sormeensa. Mutta onneksi lapsenvahti-Sam on paikalla pelastamassa päivän! :D Muutenkin tämä on niin täydellisen todentuntuista ja leffauskollista kamaa taas vaihteeksi, ettei voi kuin nostaa hattua! Ei voi olla mikään kaikista helpoin homma yrittää yhtä aikaa sekä pysytellä uskollisena leffalle että koittaa keksiä siitä jotain omaa sanottavaa Samin näkökulman takia. Yhden "asiavirheen" kyllä huomasin tuolta...

Merri pelasti tilanteen heittämällä kiven kauemmas pusikkoon ja ratsastaja lähti
Tuota kursivoitua kohtaa siis pohdin, koska mikäli mä olen aina ajatellut sen oikein ja mun silmät ei aivan täysin petä mua, niin Merri heittää sen pussin, jonne hobittimme ovat ensin innoissaan keränneet sieniä ja se Nazgûl lähtee tämän pussukaisen perään. En kuitenkaan ole tästä aivan 100% varma, joten siksi asiavirhe on lainausmerkeissä tuolla. Pitäisi varmaan katsoa tämä kyseinen kohta sen sadannetta kertaa ja tarkistaa tuo, mutta nyt juuri ei jaksa. Ajattelin kuitenkin mainita tuon, koska tämä on oma näkemykseni asiasta. En kuitenkaan sano, että sun tulkintasi on välttämättä väärä, koska en tosiaan ole aivan varma tästä...

P.S. Merkinnän viimeinen lause <3! Jälleen kerran täydellisen ehtaa Samia! <3

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Vai että Pro Gradu -työtä Tolkienista... Kuulostaa kivalta! :D Ei siis mikään ihme, että suomenkieliset nimet tuppaavat unohtumaan. (: Jees, Merrille ja Pippinille kyllä kuuluu ehdottomasti kunniamaininta komiikkapuolesta! :'D

Onneksi lapsenvahti-Sam tosiaan oli pelastamassa päivän tuossa kohdassa, ja onneksi tulee olemaan jatkossakin! :D Kiva että pidät tätä todentuntuisena ja leffauskollisena, sehän on tarkoituskin. (: Ja onhan tämä Samin ajatusten pohtiminen kieltämättä välillä hieman haastavaa... Ja hei, oikeassa olet tuon sienipussin suhteen. Kun kirjoitin tätä niin muistin vaan että Merri heitti siinä jotain, ja kivi tuli ensimmäisenä mieleeni. Mutta sienipussihan se on, taitaa sieltä joku sienikin pudota siinä matkan varrella. :D

A/N: Tässä tulisi sitten merkintä numero kuusi. Rakkaat hobittimme pääsevät lopultakin Briihin, mutta se ei suinkaan tarkoita, että ongelmat olisivat ohitse... Tuo Bucklebury Ferry -kohta on btw yksi mun suosikkikohdista ykkösleffassa. :D


Merkintä 6

Lopultakin Briissä!

Päästiin sitten Briihin – lopultakin! Ehdin kyllä jo pelätä Frodo-herran hengen puolesta, ja vähän omanikin. Merri johdatti meidät Bukinpurin lautalle ja se musta ratsastaja oli saada Frodon kiinni, mutta onneksi hän ehti hypätä lautalle ennen kuin oli liian myöhäistä. Läheltä se kyllä liippasi, mutta onneksi kaikki päättyi hyvin.
Mutta ongelmat eivät kuitenkaan näytä olevan ohitse. Ensinnäkin, ne mustat ratsastajat (niitä on monta!) jahtaavat Frodoa edelleen ja on luultavasti vain ajan kysymys, milloin ne ehtivät tänne. Ja sitten se toinen ongelma, nimittäin Gandalf-herra. Meidänhän piti tavata hänet Pomppivan Ponin majatalossa, missä nyt ollaan. Mutta ei, hän ei ole täällä, eikä häntä kuulemma ole näkynyt kuuteen kuukauteen… Frodo uskoo hänen tulevan, mutta minusta tuntuu, että jotain on nyt pahasti pielessä. Ja ilman Gandalfia ollaan aika pahassa pulassa!
Merri ja Pippin eivät näytä murehtivan (paitsi silloin kun tuopin pohja alkaa näkyä); heille taitaa olla tärkeintä että ollaan pubissa ja täältä saa juotavaa. Ja he ovat vasta aloittaneet… Minua vähän huolestuttaa, sillä meidän pitäisi pysyä huomaamattomina, eikä nimeä Reppuli saa missään nimessä mainita! Täytyy siis yrittää katsoa noiden kahdenkin perään…
Tuolla nurkassa istuu epäilyttävän näköinen, huppupäinen tyyppi polttelemassa piippua. Majatalon isäntä sanoi hänen olevan samoojia, vaarallista väkeä kuulemma. Paha vain, että hän katselee juuri tännepäin…

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Putoaa vai?! Ääää, pitää kattoa Fellowship uudestaan ja katsoa sitä kohtausta tavallistakin tarkemmin, kun en ainakaan muista kiinnittäneeni tuohon aikaisemmin huomiota! :D

Pro Gradu Tolkienista on kyllä ihan mielenkiintoista, mutta se on vaan aika haastavaa, kun pitää koko ajan yrittää muistaa, että mun lukija ei välttämättä tiedä ihan kaikkea samaa kuin mä, joten välillä saa vääntää melkeinpä rautalangasta asioita yms. :'D Lapsenvahti-Sam näytti pääsevän tässäkin kunnolla hommiin, vaikka sitten ei lopulta ihan onnistunutkaan siinä hommassa, kun Pippiniltä kuitenkin lipsahti väärä asia väärässä paikassa ja väärään aikaan.

Ensinnäkin, ne mustat ratsastajat (niitä on monta!)
Tämä ei ole mikään "virheen-spottaus quote" tai mitään sellaista, tämä on kysymys. Koska siis mä en oikeastikaan nyt muista (hävettää jopa tunnustaa), että oliko niitä oikeasti monta tuossa kohtaa elokuvaa? Äh, scratch that, muistinpas, koska niitähän näkyi useampia siinä kohtaa, kun Frodo oli hypännyt lautalle ja se yksi musta ratsastaja kääntyi laiturin nokassa ja lähti muutaman muun perässä kovaa vauhtia siltaa kohti. Hyvä minä, kun aloitan kysymään jotain, ja sitten muistankin itse sen vastauksen...

Hyvin olet saanut tässä kohtaa tuotua esiin sitä, että Frodo jaksaa uskoa Gandalfin saapumiseen, mutta Sam ei, koska mun mielestä siinä leffassa tässä kohtauksessa Frodo kyllä uskoo Gandalfin tulevan, mutta Sam vaikuttaa jotenkin epäuskoiselta. Tai ainakin mä olen aina ajatellut sen niin, koska Samin ilme on siinä kohtaa, kun Frodo sanoo tälle "Sam, he'll be here" (tai jotain sinnepäin), jotenkin 'tuhahtavainen'... :'D Tarkoitan siis tuolla ilmauksella sitä, että jos Sam olisi vastannut Frodolle jotain, tämä olisi ihan selkeästi tuhahtanut sen vastauksensa. x) Erittäin hobittimaista (etenkin Pippinmäistä) tuo, että huolehditaan vasta sitten, jos tuopin pohja paistaa!

Tuolla nurkassa istuu epäilyttävän näköinen, huppupäinen tyyppi polttelemassa piippua.
Yritän parhaani olla tukehtumatta kuolaani täällä, mutta se on jotenkin hieman haasteellista, kun se penteleen elokuva tunkee verkkokalvoille... x)

Täytyy nyt kyllä sanoa, että seuraavaa pätkää odotan ehkä kaikista eniten tällä hetkellä, koska voisin olettaa, että seuraavasta löytyy enemmänkin erästä nimeltä mainitsematonta samoojaa, eli pääsen kuolailemaan taas vähän lisää, eikun siis... :D Se vaan, että seuraavassa pätkässä olettaisin olevan paljon säpinää, koska en ainakaan nopeasti ajateltuna keksi mitään sopivaa väliä Pippinin lipsahduksen, Frodon katoamisen ja Samin Konkarin uhkailun väliltä, jossa Samilla olisi ollut aikaa kirjoittaa päiväkirjaa, joten oletan, että seuraava merkintä löytyy sitten jostain Nazgûlien hyökkäyksen ajan joko kohdalta tai sen jälkeen. Eli suomeksi sanottuna siellä on varmaankin kauheasti kaikkea kivaa säpinää. :D Odotan siis erittäin innolla seuraavaa (oli se sitten tuosta kohtauksesta, josta puhuin tai ei!)! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Varmasti onkin haastavaa, varsinkin jos asioita saa välillä vääntää rautalangasta. Haha, joo, kyllä niitä mustia ratsastajia tosiaan siellä useampi viilettää tuossa kohdassa. Myös mun mielestä leffassa tuossa kohdassa Frodo uskoo Gandalfin tulevan ja Sam on nimenomaan sellainen 'tuhahtavainen'. :'D

Älähän tukehdu kuolaasi että pääset lukemaan jatkoa! :D Ei vaan, kuolaa ihan rauhassa, niin tekee nimittäin myös allekirjoittanut... Ihan hirveästi tätä nimeltämainitsematonta samoojaa ei tästä osasta vielä löydy, mutta seuraavista osista kyllä sitäkin enemmän. (:

A/N: Nyt kyllä vähän hävettää kun edellisen osan julkaisusta on kulunut jo reilusti yli kuukausi...! Täytyy yrittää ryhdistäytyä kirjoittamisen suhteen. No, joka tapauksessa, mun piti alunperin sijoittaa tämä osa Nazgûlien hyökkäyksen ajalle, mutta tulin siihen tulokseen, että siinä tapauksessa sanamäärä ei enää pysyisi raapaleen puitteissa... Joten päädyin pätkäisemään tähän. Hieman oli vaikeuksia, kun mietin tuota Samin suhtautumista Aragorniin. Koska jos en nyt ihan väärin muista, niin eikös Sam ollut kirjassa kovinkin epäileväinen tätä kohtaan? Mutta kun leffa taas on kuvattu niin Frodon näkökulmasta, että Samin suhtautuminen jää ainakin mun mielestä hiukan epäselväksi. Mutta nyt lakkaan höpöttämästä, seitsemäs merkintä siis, here you are. :)


Merkintä 7

Konkari

Olisihan se pitänyt arvata, että Pippin ja olut eivät ole hyvä yhdistelmä. Tai siis niinhän minä arvasinkin, mutta tilanne karkasi käsistä, kun en huomannut katsoa Pippinin perään tarpeeksi. Hän jäi roikkumaan isojen ihmisten seuraan ja tietysti meni sitten möläyttämään nimen Reppuli, ja alkoi vieläpä tehdä tarkkaa selvitystä siitä, mitä kautta hän on sukua Frodolle.
Sitten alkoi tapahtua. Frodo-herra pomppasi salamannopeasti pystyyn estääkseen Pippiniä lörpöttelemästä enempää, mutta kompastui, kaatui lattialle ja jotenkin kummasti sormus lipsahti hänen sormeensa. Frodo muuttui sitten näkymättömäksi, tietysti, ja kun hän lopulta sai sormuksen sormestaan, niin se samoojaheppu nappasi hänet mukaansa enkä minä ehtinyt tehdä mitään…
Seuraavaksi menin sättimään Pippiniä (oikeasti, hänestä on aina pelkkää harmia!) ja sain kuin sainkin erotettua hänet kolpakostaan, jota hän ei, Yavannan kiitos, ollut ehtinyt tyhjentää kokonaan! Lähdettiin sitten hänen ja Merrin kanssa kiireesti samoojan perään. Ja kirosin itseäni kun en ollut saanut sen vertaa pidettyä huolta Frodo-herrasta, ettei näin olisi päässyt käymään…
No, ei se samooja, Konkari, sitten olekaan mikään vihollisen vakooja tai muu sellainen. Tai niin hän ainakin väittää, joskin koko homma hiukan epäilyttää minua.
Nukutaan tämä yö Konkarin huoneessa. Alkaahan tässä pikku hiljaa väsyttää, mutta en tiedä uskaltaako sitä nukkua… Ne mustat ratsastajat voivat olla täällä minä hetkenä hyvänsä!
« Viimeksi muokattu: 18.04.2015 18:47:48 kirjoittanut Evelix »

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Eiks oiskin hei siistiä, kun omassa hautakivessä lukisi sitten joskus, että tukehtui kuolaansa? :D Ja sitten, jos joku kysyy asiasta, niin vois selittää, että "se katsoi liikaa FotR:ia ja kuolasi Aragornin entrylle" tai jotain. x) Ei vais, ehkä mä en ihan vielä tähtää tuohon...

Pyh, ei tuollaisia pikkujuttuja kannata hävetä, aina ei voi olla aikaa tai innostusta kirjoittaa (edes näitä tällaisia lyhykäisiä pätkiä!). (: Kirjassa Sam oli kyllä hyvinkin epäileväinen Konkaria kohtaan, mikä jäi leffasta mun mielestä puuttumaan. Toki, tämä saattaa johtua ihan siitäkin, että leffassa koko tilanne tulee niin puhtaasti pelkästään Frodon näkökulmasta, ettei siinä edes välttämättä pystyttäisi näyttämään Samin epäileväisyyttä kunnolla.

Lapsenvahti-Sam pääsi taas vauhtiin, kun piti mennä erottamaan Pippin kolpakostaan, mikä ei voinut olla kovinkaan helppo homma. :D Välillä tuntuu, että Pippinillä voisi olla toiseen käteen kolpakko liimattuna tai jotain. :D Ainakin mikäli lueskelee tämän juttuja kirjasta, koska sen verran usein siellä vilahtaa olut mukana kuvioissa...

Selitit kyllä hienosti tuon Frodon tempauksen, koska eihän Sam voi tietää ihan tarkalleen, mitä kaikkea siinä tapahtuu, eikä esimerkiksi voi tietää onko Frodo esim. hiplaillut sitä sormusta taskussaan ja sen takia se on sujahtanut tämän sormeen tai jotain vastaavaa. Tästä kuitenkin käy ilmi tarpeeksi selvästi Samin näkökulma tapahtumaan, koska totta kai siinä kohtaa, kun Frodo katoaa, niin Sam tajuaa, että nyt tällä on sormus sormessa, mikä ei voi olla tarkoituksellista niin julkisella paikalla.

Tässä tulee myös kivasti esille sitä, että Sam ei ihan sataprosenttisesti luota Konkariin, muttei kuitenkaan ehkä ole ihan niin vastarannan kiiski kuin mitä kirjassa.

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Kiitoos! :D Olis kyllä aika siistiä, jos omassa hautakivessä lukis että tukehtui kuolaansa. x) Tässä osassa Samin epäileväisyys Konkaria kohtaan ei sitten taas taidakaan tulla oikein esille, mutta myöhemmin kyllä sitten taas. Pippin ja kolpakko ovat kyllä erottamattomat - kunhan siinä kolpakossa tosiaan on vaan sitä juotavaa. Ja kiitos kehuista! Vaikka Samin näkökulmasta on toisaalta aika helppo kirjoittaa, niin on siinä omat haasteensa, varsinkin kun etenkin leffassa tuokin kohta on tosiaan ihan puhtaasti Frodon vinkkelistä kuvattu.

A/N: No niih, täällä tulisi sitten jatkoa tälle pitkästä aikaa. Tämä osa osallistuu Spurttiraapale III:n yhdeksännelle kierrokselle. Sana: tulivuori.


Merkintä 8

Sormusaaveet

Mentiin nukkumaan kaikessa rauhassa (tai niin rauhassa kuin pystyttiin), mutta nyt ei kyllä nukuta enää tippaakaan. Heräsin äsken yhtä aikaa Merrin ja Pippinin kanssa ääniin, ja Yavannan kiitos ollaan Konkarin huoneessa eikä omassamme! Sillä ne ovat täällä, mustat ratsastajat nimittäin. Nämä seinät eivät suojaa niiden kirkunalta, ja kun katsoo ikkunasta ulos, näkee niiden pystyyn hyppivät hevoset, joiden silmät hehkuvat kuin tulivuoren laava. Vaikken minä koskaan laavaa saati tulivuorta ole nähnyt, enkä toivottavasti näekään.

Frodo-herrakin on hereillä ja täysissä pukeissa, eli hän ei varmaan ole nukkunut silmäystäkään. Olenpa minä typerä! Vetelen sikeitä kun isäntähän sitä unta tässä tarvitsee enkä minä!

Konkari kertoo mustista ratsastajista. Ne olivat kuulemma kerran mahtavia ihmiskuninkaita, joille Sauron antoi yhdeksän valtasormusta, ja ne vajosivat pimeyteen. Sormus – siis Frodo-herran sormus – kutsuu niitä ja siksi ne ovat meidän perässämme. Ja kaikista kamalinta tässä on se, että meidän pitäisi mennä tuonne. Ei nyt, mutta huomenna. Ja mustat ratsastajat ovat siellä.

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Jee, lisää Samia! ((: Ainakin ihmiset muistaisivat mut ikuisesti LotR-fanina, jos mun hautakivessä lukisi, että tukehtui kuolaansa Aragornin entrylle FotR:issa! x) Eipä sillä, ettei tuo siltikään kyllä ehkä vielä ihan tässä vaiheessa ole kovin tavoiteltava kohtalo...

Tästä osasta huokuu hienosti Samin kauhu mustia ratsastajia kohtaan, koska ne oikeasti ovat ihan hiton pelottavia! Varmasti etenkin tuollaisen pienen olennon kuin hobitin näkökulmasta, koska mitä Sam nyt voisi yksistään tehdä niille, jos ne päättäisivät viedä hänen isäntänsä siltä seisomalta. Ihan suoraan sanottuna, ei kovinkaan paljoa, hidastaa niitä ehkä vähän, mutta tuskin juuri muuta, joten olet kyllä varsin onnistuneesti saanut hänen kauhunsa kuulumaan läpi päiväkirjamerkinnästä. (:

Täällä taas tuli myös hienosti hieman lapsenvahti-Samia esiin, kun tämä päivittelee sitä, että Frodonhan siellä olisi pitänyt nukkua eikä hänen! Tykkään erityisen paljon tässä osassa siitä, että tässä näkyy kahta Samin eri puolta (palvelijamaisuus Frodoa kohtaan ja ihan tavallinen hobittimaisuus) sopivan tasaisesti. Lopetus on kyllä mitä mainioin, koska tuossa tulee todella hyvin ilmi se, että Sam tietää, mitä on edessä, muttei todellakaan odota sitä kovinkaan innoissaan. Tästä myös paistaa läpi se, että Sam on valmis tekemään sen, mitä pitää, vaikkei olisikaan kovin innoissaan asiasta, mikä näkyy mielestäni kirjoissakin, joten tykkään siitä, että se tulee täälläkin esiin! (:

Tykkään myös siitä, että tämä jatkaa leffauskollisuutta, muttei kuitenkaan mene aivan prikulleen sen mukaan, koska tämä on Samin näkövinkkelistä kun taas leffat ovat valtaosin Frodon näkökulmasta. Tuo on myös varsin hienosti kirjoitettu, kun Aragorn kertoo sormusaaveista. Siitä on sanottu tarpeeksi, jotta mulla (ainakin) lähtee leffan replat pyörimään päässä, mutta kuitenkin tarpeeksi vähän, jotta sitä ei ole toistettu ihan sanasta sanaan samalla tavalla kuin leffassa. (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid

The Pure-Blood Princess

  • Vieras
LillaMyy: Kiitoksia taas! ((: Kivaa, että tykkäsit ja kiitos kehuista, joista kyllä hiukkasen yllätyin, kun tuo edellinen osa oli pikkuisen niin kuin kylmiltään kirjoitettu. :'D Tuo loppu, missä Aragorn kertoo sormusaaveista, oli sikäli haastava kirjoitettava, kun nimenomaan meinasin ensin vain muokkailla leffan replat siihen suoraan, mutta sitten tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin.

A/N: Tässä tulee nyt sitten useampi osa kerralla, ja kaikki tosiaan osallistuvat edelleen spurttiraapaleeseen. Nämä osat lähtivät kirjoittaessa vähän niin kuin käsistä, eli tuolla on nyt lähinnä enemmän mun (tai siis Samin) omaa juttua leffan juonen tarkasti seuraamisen sijaan. Että en yhtään sitten tiedä, mitä tästä tuli jos tuli yleensä yhtään mitään. :D



Merkintä 9 (jälki)

Aamu alkaa sarastaa, mikä tarkoittaa sitä, että pian se on taas menoa. Frodo-herra tuntuu luottavan Konkariin sokeasti, mistä en pidä sitten ollenkaan. Voi olla, ettei meillä ole vaihtoehtoja, niin kuin Frodo sanoo, mutta silti on parasta olla varuillaan. Joka tapauksessa ollaan lähdössä nyt Konkarin matkaan.
Merrin ja Pippinin päähän tuntuu mahtuvan vain ruoka, kuten tavallista. Ihmettelen vain, että eikö mustien ratsastajien meille varatussa huoneessa aiheuttaman hävityksen ja sotkun näkeminenkään järkyttänyt heitä yhtään? Ei näköjään ainakaan niin paljoa, ettei ruoka maittaisi…
 Minä olin nukahtanut uudestaan, vaikka oli tarkoitus vahtia, että isäntä ummistaisi silmänsä edes hetkeksi. Nyt en sitten tiedä, onko hän nukkunut vai ei, sillä en ole saanut hänestä irti selkeää vastausta. Ensi yönä täytyy kyllä katsoa hänen peräänsä – paitsi nukkumisen, myös Konkarin takia. En ikinä anna itselleni anteeksi, jos hän onkin vihollisen vakooja ja yrittää satuttaa Frodo-herraa!
Mutta nyt täytyy mennä, hiljaa ja jälkiä jättämättä, toisin kuin ne kamalat aaveet.



Merkintä 10 (aamu)

Ollaan kuljettu koko päivä varsin reippaaseen tahtiin, mikä alkaa käydä tällaisen pienen hobitin voimille, mutta nyt ei sovi valittaa, ollaanhan sitä sentään menossa Rivendelliin! Ja sitä paitsi, leiriydyimme yöksi, sillä hämärä alkoi laskeutua melkein yllättäen. Hassua että nyt on jo aivan pimeää, sillä vastahan oli aamu.
Konkari pitää vahtia, mutta yritän pysyä hereillä, sillä en edelleenkään luota häneen. Frodo-herra on minusta hieman liian sinisilmäinen hänen suhteensa.
Nyt Konkari istuu tuolla vähän matkan päässä ja hyräilee surullisen kuuloista laulua. Kaunista, mutta surullista… Tai siltä se minusta tuntuu. Tässähän alkaa ihan väsyttää, kun kuuntelee tuota laulua. Mutta nyt pitää pysyä hereillä ettei-



Merkintä 11 (eteinen)

Olinpas minä taas typerä! Olin nukahtanut kuitenkin, vaikka vannotin itselleni, että niin ei missään nimessä saa käydä. No, kaikki näyttää kuitenkin olevan kunnossa, Pippinin näyttää siltä kuin olisi nukkunut koko yön eteisen matolla pubista kotiuduttuaan, ja Yavannan kiitos Frodo-herra heräilee parhaillaan, mikä tarkoittaa sitä että hän on nukkunut viime yönä!
Meillä on taas edessä koko päivän kestävä taivallus kohti Rivendelliä. Vaikka tullaankin koko ajan lähemmäs ja lähemmäs, niin on sinne silti vielä matkaa. Mutta on se sen arvoista, kun isäntä pääsee lopultakin eroon siitä kirotusta sormuksesta ja sen lisäksi päästään näkemään haltioita! Kyllä tässä on ollut pienille hobiteille seikkailua kerrakseen!



Merkintä 12 (hipaisu)

Nyt ollaan taas saatu taivallettua päivän matka ja leiriydytty yöksi. Meidän on tarkoitus nukkua tällaisessa Viimapää-nimisessä paikassa. Konkari antoi meille jokaiselle miekat ja käski pitää ne käsillä. Itse hän lähti jonnekin, enkä ihan ymmärrä, että minkä kumman takia? En siis tarkoita, että luottaisin häneen yhtään sen enempää, mutta jos hän antaa meille välineet mahdollista taistelua varten, miksi hän sitten jättää meidät yksin? Eivät hobitit ole mitään sotilaita.
Muutenkin tämä paikka suoraan sanottuna karmii minua. Kaikki tuntuu jotenkin niin… muinaiselta. Vanhoja rapistuneita patsaita, jotka tuijottavat. Ehkä täällä on ollut joskus loisteliasta, mutta ne ajat ovat todellakin takanapäin. Eivätkä ihan hipaisun päässä.


Merkintä 13 (tee)

No, ei kai tässä muu auta kuin tehdä olonsa mahdollisimman mukavaksi, jos tämän paikan karmivuus vaikka sitten helpottaisi tai jotain. Frodo-herra nukahti ja tehtiin Merrin ja Pippinin kanssa tuli, että saataisiin hieman murkinaa ja kuumaa teetä. Täytyy säästää syömistä myös isännälle, sillä eihän sellainen nyt sovi alkuunkaan, että me täällä vain herkuttelemme, kun hän nukkuu aavistamatta yhtään mitään. Ei, kyllä Frodo-herralle täytyy jättää ruokaa. Pitäisiköhän hänet herättää, ennen kuin annos jäähtyy? Ja pitäisiköhän sitä ihan kohteliaisuussyistä jättää jotakin myös Konkarille? Uskallan tosin epäillä, ettei hän välttämättä arvosta kauheasti meidän ruokiamme. Tai mistäs sitä koskaan tietää? Kumma tyyppi kaiken kaikkiaan kuitenkin.


Merkintä 14 (odottaa)

Frodo-herran ruoka-annos saa nyt odottaa hetken aikaa. Syön ensin loppuun ja juttelen mukavia Merrin ja Pippinin kanssa. Mukavaa pitää vähän hauskaa tämän kaiken jännityksen keskellä. Ihan kuin oltaisiin taas kotona ja istuttaisiin Vihreässä Lohikäärmeessä turisemassa joutavia. Ja Vihreästä Lohikäärmeestä tulikin mieleeni… Mitäköhän Ruusalle mahtaa kuulua? Äh, tuskin edes muistaa puutarhuri-Samin olemassaoloa. Turha toivoakaan sellaista.
Nyt isäntä taitaakin heräillä. Emme kai me ole pitäneet liian kovaa meteliä? Mutta toisaalta; hänen olisi hyvä saada syödä ruokansa lämpimänä, sillä eihän se muuten olisi kovin reilua.
Mutta… hetkinen! Nyt jostakin kuuluu kirkunaa, jollaista olen kuullut ennenkin. Ja se tulee lähemmäs. Ne sormusaaveet ovat täällä!



A/N 2: Tuossa merkinnässä 14 oli pakko vähän soveltaa uskottavuuden takia, eli Frodo ei nyt tule ollenkaan sotkemaan nuotiota sammuksiin. Sillä tuskinpa Sam siinä samalla olisi päiväkirjaansa raapustellut? :'D

LillaMyy

  • ekoterroristi
  • ***
  • Viestejä: 3 645
  • "Oot pönttö :D <3" "ja ylpeä siitä! :D"
    • Sulkakynän rapinaa
Kenties tämä nyt sitten kertoo siitä, että sä olet parempi kirjoittaja, kuin olet antanut itsellesi credittiä, kun ihan kylmiltään repäiset tuollaisia? (; Tykkäsin kyllä tuosta lopusta sen verran paljon, että ihan hyvä, että tulit toisiin ajatuksiin, koska näin tämä oli mielestäni kivempi. Eikä sitä leffajuonta nyt ihan orjallisesti tarvitse seurata, vaikka sen mukaan kirjoittaisikin, taiteellinen vapaus on ihan sallittua! (:

En nyt jaksa selittää jokaisesta erikseen jotain, joten tästä tulee nyt lähinnä sitten vain tällainen kokoava kommentti näistä kuudesta raapaleesta. (:

Tykkään erityisen paljon siitä, kuinka nämä liittyvät toisiinsa kivasti, kun ne ovat kaikki Brii - Viimapää välillä kirjoitettuja (vaikka harmittelinkin vähän sitä, että Extended Editionissa ollut Sääskisuo-kohtaus jäi pois, koska se on vaan jotain ihan älyttömän loistavaa!). Näissä tulee taas varsin hyvin esille se, että vaikka Frodo ehkä luottaakin Konkariin, niin Samilla on vielä omat epäilyksensä, vaikkei hän niitä välttämättä ääneen sanokaan. Muutenkin näissä tulee loistavasti ilmi se, että tässä on kuitenkin neljä hobittia matkassa, ja hobitin päiväkirjasta kyse, sillä ruoka ja nukkuminen tuntuivat nousevan aika kokoaviksi teemoiksi näissä kuudessa.

Tykkäsin myös noista muutamista oivalluksista noiden inspiraatio-sanojen suhteen! Unohdin edellisessä kommentissani mainita, että jo sielläkin ollut tulivuori-viittaus oli mielestäni varsin hienosti oivallettu. Näiden kuuden joukosta siis tuo eteinen ja hipaisu olivat varsin hienoja oivalluksia mielestäni, koska itselleni ei tullut mieleenkään mitään tuollaisia. Hienoa siis huomata kuinka moninaisia viittaustapoja yksinkertaisille sanoille voi oikein keksiäkään! (:

Ja kuten sanottua jo aikaisemmin, niin taiteellinen vapaus on ihan sallittua ja joskus jopa suotavaakin, joten mun mielestä ainakin tuo viimeisinkin raapale sopi varsin mainiosti tähän sarjaan! (:

"Durin's folk do not flee from a fight."
ava & banneri © Ingrid