Kirjoittaja Aihe: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta  (Luettu 6002 kertaa)

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Title: Tuhkavuosi
Author: FractaAnima
Genre: sodanjälkeistä draamaa
Rating: max. K11
Pairing: Hermione/Remus
Status: 7/7
Disclaimer: J. K. Rowling omistaa hahmot, minä omistan mielikuvitukseni. En saa tästä minkäänlaista hyvitystä.

Raapalesarja

Haasteisiin:
Spurttiraapale III/9
Change is the New Black

A/N: Seitsemän raapaletta Hermionen sodan jälkeisestä elämästä. Kaikki ei mennyt niin kuin canonissa.


Tuhkavuosi

Voitto vs. tappio (1. tulivuori)

Sodan jälkeen jäljellä on vain ruumiita, tuhkaa ja loputon hiljaisuus. Ymmärrys on nopeampi kuin reaktio, sillä jälkimmäisellä kestää kauan, ehkä vuosia. Se muhii kuin laava tulivuoren uumenissa odottaen purkausta, ollen epävakaa ja vaarallinen, mutta silti sen ääressä eletään. Hänen äärellään. Remus istuu väsyneenä sängynreunalle ja tarttuu Hermionea kädestä. Tyttö havahtuu hereille eikä näe enää sotatanteretta, jolla voitto ja tappio taistelevat vielä keskenään. Voitto, sillä Voldemort on kuollut. Tappio, sillä monen muun muassa myös Harry on kuollut.
"Hermione, olet turvassa", mies sanoo. He ovat Kalmanhanaukion talossa, joka on jäänyt Remukselle. Heillä kummallakaan ei ehkä ole mitään muuta, mutta he ovat turvassa.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2015 01:22:30 kirjoittanut FractaAnima »


I'm into Herbology now u_u

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 1/7 raapaletta
« Vastaus #1 : 14.07.2015 10:43:43 »
Tyhjä paikka (2. jälki)

Joka kerta kun Molly lähettää Hermionelle leivonnaisia ja Remukselle terveisiä, Hermione romahtaa vähän lisää. Ei näkyvästi, mutta Remus on oppinut tunnistamaan tytön ilmeitä ja eleitä. Molly kirjoittaa aina, että he molemmat voisivat asua Kotikolossa, nyt kun on tilaa.

Hermione ei voi ymmärtää kuinka rouva Weasley kykenee huolehtimaan muiden hyvinvoinnista, kun on menettänyt sodassa kaksi poikaansa, Fredin ja - Hermione ei voi ajatella sitä ääneen eikä edes mielessään. Se on tyhjä paikka lauseessa ja sydämessä. Se on jälki siitä, että jotain on ollut. Se on hiljainen hetki. Mollyn kirjeet tuntuvat kuiskailevan pojan nimeä ja Hermione on taas vähän enemmän raunio kuin ihminen.


I'm into Herbology now u_u

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 2/7 raapaletta
« Vastaus #2 : 15.07.2015 10:39:43 »
Hyvää huomenta k-kampanjasta! o/ Vaikka en kyllä tiedä voinko kutsua huomentani enää tämän jälkeen hyväksi, ääh. Eikä siis todellakaan sillä, että tämä teksti olisi ollut huono, vaan sillä että tämä oli niin hyvä että mulle tuli huono olo. Vaaditaan meinaan aika paljon, että mut saa masentumaan, joten onnittelut siitä! (Ja ota siis tämä kohteliaisuutena koska tämä yrittää olla sellainen. Osaat kato kirjottaa kovin tunteikkaasti!)

Joo ää, oon tosi huono lukemaan näitä sodan jälkeisiä juttuja, just siks koska ne taitaa olla mun heikko kohta. Hyvin kirjoitetut pohdinnat aiheesta saa mut väistämättä haikeeks, ja etenkin kun tässä vaan yhtäkkiä läsäytetään eka että Harry on kuollut, joo, mutta sitten vielä että Ron! Tää on hei jo julmaa! >: ( Vaikka ihan toimivaa, yllätyksissä oli ainakin mulle kiva shokkiarvo ja nyyh en haluu ees ajatella tätä vaihtoehtotodellisuutta!

Remus/Hermione on taas näitä mitä en juurikaan oo lukenut, mutta hyvä paritusvalinta, ja näen että ne voisi ihan hyvin toimia, kun molemmat on sillee tosi fiksuja ja rationaalisia mut toisaalta taas rikki - Hermione ehkä etenkin just tässä ficissä. Ekan osan voiton ja tappion vertailu oli tosi mielenkiintoinen juttu, erityisesti toi että itse tekstissä niitä ei sinänsä vertailtu keskenään, rinnastettiin vaan, mut toi otsikko tavallaan pisti ajattelemaan asiaa siltä kantilta - erittäin hieno ratkaisu!

Joo, en tiiä. Hermionen PTSD särki mun sydämen ja yhyy Ron ja yhyy varmaan luen tämän kyllä kokonaan, kunhan vaan muistan! Saatan jopa kommentoidakin, jos saan sanottua mitään järkevää jatkossa. Mut kiitos tästä, mä meen nyt keräilemään itteeni vaikka aamusauhuille. Oot kyllä loistava, ja ole hyvä ota jooko vähän motivaatiota Spurttiraapaloida hyvin loppuun että plööt tulee iloiseksi tai siis surulliseksi mutta iloiseksi saadessaan tätä lissee. Jee. <3
leipää ja perunasoppaa

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 2/7 raapaletta
« Vastaus #3 : 15.07.2015 11:55:38 »
plööt Hyvää huomenta (vai päivää tässä vaiheessa?) plöötiläinen. :3 Kiitos kommentistasi! Olipa erityisen kiva jatkaa tätä, kun oli saanut vähän viitettä siihen, että onko tämä mistään kotoisin. :D Toivottavasti tulet enemmän iloiseksi kuin surulliseksi, vaikka tämäkin osa on vähän tämmöinen.  :P




Yksinäisyyden eri tasoja (3. aamu)

Täysikuita on ollut ennenkin. Remus on aina palannut ennen kuin Hermione on herännyt. He asuvat yhä edelleen saman katon alla, mutta eivät sillä tavalla yhdessä. Hermione ei vain ole ollut kyllin vahva ajatellakseen poismuuttoa. Hänelle tekee vaikeaa jo aamuinen herätys ja iltaan asti valvominen. 

Sinä aamuna Hermione on kuitenkin herännyt tavallista aiemmin ja aavistanut, ettei kaikki ole kohdillaan. Hän on noussut ylös ja hiipinyt Remuksen oven taakse. Huone on tyhjä eikä keittiöstä kuulu tuttua teepannun kolinaa. Mustan sukutalo on täysin hiljainen. Hermione ei ole tuntenut oloaan niin yksinäiseksi ehkä koskaan.
"Missä sinä olet?" hän kuiskaa rutistaen pyjaman helman nyrkkeihinsä mytyksi.


I'm into Herbology now u_u

Neiti Syksy

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 750
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 3/7 raapaletta
« Vastaus #4 : 15.07.2015 17:29:13 »
Kuutten taag!

Avasin tämän siksi koska otsikko sekä paritus, oijoi. Olen jo ihan lääpälläni Remus/Hermioneen ja etsinyt ficcejä muullakin kielellä näistä kahdesta. Oijoi. Miksei tätä ole lisää?

Rakastin tätä ensimmäistä tulivuori sanasta kyhättyä. Naureskeltiin ircissä mutta onneksi keksit jonkun pysäyttävämmän tavan tälle. Voin itse kuvitella sen Tylypahkan aukean, kun sota on loppunut ja pientä tuhkaa ilmassa. Maa mustana poistuos-loitsuista ja ilmassa pieni kitkerä haju ja epätoivo. Ja se musertava suru, joka hyökyy. Joten onnistuneesti tavoitettu tunnelma, ainakin minun mielestäni.

Tämä toinen sitten tuntuu ikävältä mutta yhden hassun asian bongasin itse. En pysty kuvittelemaan Mollyn ikinä, en siis ikinä sanovan, että: molemmat voisivat asua Kotikolossa, nyt kun on tilaa. En näe Mollya vain jotenkin koettamassa päästä yli kahden lapsen menetyksestä sille, että otetaan uusia vieraita nyt kun on tilaa. Ehkä suhtaudun tähän liian vakavasti, koska voihan olla että Molly on ilmaissut sen nätimmin ja Hermione vääntää sen noin vänkyräksi, koettaen kompensoida oman menetyksen tunnettansa ottamalla etäisyyttä sillä, että väkisin vääntelee rakkaan ihmisen sanoja, jottei tarvitse kohdata omaa tuskaa.

Tämän raapaleen lopetus, eli kun Hermione on enemmän raunio kuin ihminen.. oijoi. Se oli ihana lause. Ei merkitykseltään mutta idealtaan ja sillä, mitä se ajaa takaisin ja itken täällä.

Ja sitten kolmanteen! Tykkäsin tästä jostain syystä vähän vähemmän, ehkä siksi kun Remus ei palannutkaan! Tai itse haluan nähdä tämän sellaisena, että Hermione ei tiedä mikä päivä ja mikä maa ja valuutta on kyseessä, eikä osaa yhdistää Remuksen poissaoloa kuutamoon. Toisaalta taas jos hänellä on aavistus, ettei kaikki ole kohdallaan niin... tuntuu hyvin pahaenteiseltä ja piru sinut periköön jos itketät meitä (plööt, rinnastin sut tähän mukaan!) vielä lissää.



Kiitoksia ja oikeasti tykkään näistä, mutta jos hehkuttaisin niin tuntuu oudolta kun aihe on surullinen. En malta odottaa huomista ♥

- Syksy

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 3/7 raapaletta
« Vastaus #5 : 16.07.2015 14:32:53 »
Neiti Syksy Kukkuu! :) Itse koen, että murtunut äiti (tässä tapauksessa Molly) voi käyttäytyä mitä kummallisimmilla tavoilla ja erittäin hyvinkin saattaisi paikata lastensa puuttumista muiden läsnäololla sysäten traumaattisia asioita tuonnemmaksi. Joka tapauksessa, kiitos kommentistasi.  :-*


A/N: Jos joku ei tiennyt, lemmikin engalnninkielinen nimi on Forget-me-not.


Lemmikkimeri (4. eteinen)

Remus sulkee etuoven perässään kiinni ja kurtistaa kulmiaan astuessaan eteiseen.
"Hermione?" mies kysyy varovasti nähdessään pienen ihmistä muistuttavan mytyn istuvan huoneen nurkassa kädessään taikasauva, jonka päästä purkautuu hiljaisena vanana vaaleansinisiä kukkia.
"Remus?" tyttö nostaa itkeneet kasvonsa näyttäen siltä, että huomaisi itsekin vasta nyt eteisen lattialla lainehtivan lemmikkimeren. Hän pudottaa taikasauvansa kammetessaan itsensä ylös ja harppoo sitten kukkien yli suoraan miehen syliin painaen kasvonsa tämän rintaa vasten. 
"Missä sinä olit?" Hermione mutisee.
"Kävin apoteekissa; minun oli ostettava lisää sudenmyrkkyjuomaa", Remus selittää hiukan hämillään.

"Minä pelkäsin."

Sanat saavat Remuksen ymmärtämään. Hän kietoo kätensä tytön ympärille ja kuiskaa: "Ei hätää, olen tässä nyt."


I'm into Herbology now u_u

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 4/7 raapaletta
« Vastaus #6 : 17.07.2015 12:34:23 »
Enemmän kuin puoli (5. hipaisu)

"Luulen, että minun olisi aika muuttaa pois", Hermione sanoo ja vilkaisee Remuksen otsaa, joka näkyy Päivän profeetan takaa. Mies laskee yllättyneenä lehden alas ja katsoo Hermionea, mutta ei sano mitään.

Aikaa on kulunut sen verran, ettei Hermione voi enää turruttaa kaikkia mielessään vellovia tunteita. Päällimmäisenä polttaa häpeä, sillä se on lähimpänä nykyhetkeä. Hän on tehnyt työtä surun ja kaipuun kanssa, joten niitä hän osaa käsitellä jo hieman, mutta häpeä on jäänyt huomiotta. Se on kuohunut siitä lähtien, kun Hermione oli viikkoja sitten löytänyt itsensä itkemästä Remuksen rintaa vasten.

Remus taittelee lehden, juo teemukinsa tyhjäksi ja asettaa sitten kämmenensä pöydänkannelle.
"Miksi?" on ainoa, mitä mies sanoo. Hermione on hämmentynyt, hän on luullut miehen odottavan tätä hetkeä.
"Miksi ei? Tarkoitan, enhän minä voi lopun ikääni asua puolitutun luona ja - "
"Puolitutun?" Remus kysyy. Hermione katsoo miestä pahoittelevasti ja aikoo sanoa, ettei tarkoittanut sitä sillä tavalla, mutta Remus laskee kätensä pöydän yli hänen kädelleen. "Hermione, minusta tuntuu, etten tahdo sinun lähtevän."

Hermionen sydän lyö tyhjää. Hän näkee Remuksen nousevan ylös ja kävelevän pöydän ympäri hänen eteensä. Hermione nostaa kysyvän katseensa ja seuraa miten mies laskee käden hänen poskelleen hipaisten peukalolla hänen huuliaan. Hermione henkäisee. Jotain kuohuu taas, mutta tällä kertaa se ei ole häpeä.


I'm into Herbology now u_u

MyMameIs

  • ***
  • Viestejä: 22
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 5/7 raapaletta
« Vastaus #7 : 17.07.2015 15:28:57 »
Aivan ihana, ja arvostan tapaasi kiertää asiat tavalla, jolla sen kuitenkin ymmärtää esimerkki on se, että et suoraan maininnut Ronin kuolleen, mutta jokainen varmasti ymmärsi ketä tarkoitit. Odotan jo kuudennetta osaa :)
"Pöh ja pah, sanon minä."

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 5/7 raapaletta
« Vastaus #8 : 18.07.2015 23:14:19 »
MyMameIs Aww, kiitos kommentistasi! :)




Hengitysharjoituksia (6. tee)

On joulu. Kotikolon keittiössä tuoksuu maustekakku ja keitetty ruusukaali. Hermione tuijottaa lautastaan välttäen katsekontakteja. Heidät on kutsuttu muiden kiltalaisten tavoin jouluaterialle Weasleyjen kotiin. Remus on laitettu istumaan aivan pöydän toiseen päähän.

"Hermione, kuinka sinä voit?" rouva Weasley kysyy ystävällisesti. Hermione puree takahampaansa yhteen. Hän on tiennyt kysymyksen tulevan ennen pitkää. Tyttö yrittää miettiä mitä pystyisi vastaamaan ilman, että alkaisi hallitsemattomasti itkeä tai vaihtoehtoisesti huutaa. Molly ehtii jatkaa ennen kuin tyttö tulee mihinkään tulokseen.

"Mitä jos sinä muuttaisit tänne meille?" nainen ehdottaa taas. Remus vilkaisee Hermionea, muttei sano mitään.
"Kiitos, Molly, mutta ei", Hermione vääntää väkinäisen hymyn huulilleen ja nousee pöydästä. Hänen kätensä vapisevat. Remus nousee myös ja astelee Hermionen viereen kietoen kätensä turvallisesti tytön vyötärölle.
"Kiitos illallisesta, Molly", Remus sanoo Hermionen laskiessa katseensa lattiatasoon. Tyttö nojaa vain aavistuksen verran Remukseen, mutta se ei jää keneltäkään huomaamatta. "Meidän on varmasti nyt aika palata kotiin."

He eivät jää selittelemään, eivätkä puhu edes toisilleen ennen kuin kotiovi on sulkeutunut heidän perässään. Remus riisuu viittansa ja katsoo kuinka Hermione nojautuu voipuneena seinää vasten.
"Mitä jos keittäisin meille vähän teetä?" Remus ehdottaa ja saa vastaukseksi pienen nyökkäyksen. Mies vetäytyy keittiöön tietäen, että Hermione tarvitsee vain hetken aikaa hengittää.

Ennen kuin kymmenen minuuttia ehtii kulua, Hermione astelee varovasti keittiöön. Hän katsoo Remusta, joka hymyilee hänelle lämmintä hymyään.
"Kiitos, Remus", Hermione sanoo puoliääneen ja kohottaa toisen suupielensä. Remus tulee hänen luokseen ja tarttuu häntä käsistä. Hetken he vain katselevat toisiaan.

"Remus?" hento ääni kysyy sitten.
"Niin?"
"Nyt he tietävät", ääni muuttuu varovaiseksi. Remuksen hymy syvenee.
"Nyt he tietävät."


I'm into Herbology now u_u

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 6/7 raapaletta
« Vastaus #9 : 19.07.2015 01:22:11 »
Tuhkavuosi (7. odottaa)

Kevät tulee nopeasti. Hermione on polvillaan Kalmanhanaukion takapihalla ja upottaa kukkasipuleita raivokaskettuun multaan. Remus on näyttänyt hänelle vuoden aikana miten hän voi purkaa tunteitaan. Raivoa, pelkoa ja sielua korventavaa ikävää. Hermione on korventanut tulellaan sinä aikana koko puutarhan ja nyt hän on valmis kylvämään uutta satoa.

Tuhkan peittämä maa on kuin sodan jäljiltä. Hermione etenee järjestelmällisesti; istuttaa omenapuita, tulppaaneja ja sudenmyrkkyjuomaa varten ukonhattuja. Sitten hän päättääkin toisin ja aloittaa alusta. Hän lumoaa koko paikan täyteen lemmikkejä. Seuraavana päivänä hän palaa ensimmäiseen suunnitelmaansa ja lisää sekaan minttua, koska pitää sen tuoksusta.

"Sinä olet alkanut kylvää", Remus sanoo kaataessaan illan päätteeksi teetä Hermionen mukiin. Tytön kynsien alla on yhä multaa.
"Se tuntuu paremmalta", Hermione nyökkää. Hän tuntee raivon ja tuskan sijaan rauhaa ja levollisuutta, vaikka ymmärtääkin, ettei kaipaus koskaan lakkaa kokonaan. "En vain osaa päättää mitä tahdon. Toisena päivänä haluan olla järkevä ja kasvattaa vain hyötykasveja ja toisena taas hukuttaa koko pihan lemmikkeihin", tyttö kurtistaa kulmiaan.
"Ymmärrän", Remus vastaa ja istuu itsekin pöydän ääreen sekoittaen verkkaisesti teetään. "Mutta sinulla on koko loppuelämäsi aikaa pohtia sitä", mies hymyilee. Hän on pohtinut suuria sanoja pitkään, mutta tyytyy odottamaan. Hänelläkin on loppuelämänsä aikaa pohtia.

"Rakastan sinua, Remus", Hermione hymyilee ja siemaisee teetään.

Tuhkavuosi on ohitse.


I'm into Herbology now u_u

Winga

  • Gremlin
  • ***
  • Viestejä: 2 446
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #10 : 01.08.2015 08:42:25 »
Oon katsellut tätä vähän sillä silmällä useampaan otteeseen, mutta nyt päätin, että luen tän kun tiesin, ettei tää nyt niin pitkäkään oo. Oon oikein tyytyväinen päätökseeni.

Vaikka musta oli tosi ikävää, että sekä Harry että Ron oli kuolleita (ok rakastan Ronii ehkä yli kaiken), niin se ei kuitenkaan saanut mua perääntymään tän lukemisesta. Vaikka ehkä vähän niiskutin niiden kohtaloita.

Oli jännä lukea miten Hermione asui Remuksen kanssa ja kuinka se ei oikein tiennyt alkuun miten toimia tämän kanssa. Mutta kuinka ne kuitenkin sai sen toimimaan. Ja lemmikkimeri! (oon niin väsyny että kirjotin ensin lumikkimeri ja sit mietin että voi luoja ei)

Oli hienoa, että tavallaan vähitellen Hermione alkoi parantua tässä haavoistaan, mutta kuitenkin vielä lopussakin oli vaikeaa päättää mitä haluaa tehdä, ja haluaa tehdä päivittäin asiat eri lailla. Mutta lopussa kuitenkin oli jo Remus, joka pystyy tukemaan tyttöä, auttamaan tätä.

Nuu, tykkäsin sun tavastasi kirjoittaakin nää, ja käyttää sanoja ja kiertää asioita. Tykkäsin tästä kovasti joo. Ja tää kommentti on varmasti tosi hämmentävä ja sekava mutta tiiät miten vähän oon nukkunut. Syytän väsymystä.
"It's just like I always say; if you want to find something weird you have to go downtown."

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 723
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #11 : 27.08.2015 23:39:29 »
Tykkäsin jo ficin nimestä, ja tykkäsin myös siitä, miten Hermione ja Remus, kaksi hyvinkin samanhenkistä persoonaa, löysivät vaikeassa elämänvaiheessa tuen ja turvan toisistaan. Ja ettei se pitkään aikaan mennyt siitä miksikään sen syvemmäksi, vaan että aika sai kasvattaa tunteet kaikessa rauhassa.

Lemmikkimeri oli minustakin ihastuttava. Olen aina erityisesti pitänyt lemmikinkukista; suloisista, pienistä, miltei huomaamattomista lemmikeistä.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

Okakettu

  • revonhäntä
  • ***
  • Viestejä: 1 152
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #12 : 13.10.2015 20:24:56 »
Oi, olipa tämä ihastuttava! En ole tainnut aiemmin lukea ficcejä tällä parituksella, mutta sait sen toimimaan hirmu hyvin - kuten jo aiemmissa kommenteissa mainittiin, Remus ja Hermione ovat loppujen lopuksi hyvin samanhenkisiä persoonia, ja toit sen tässä mielestäni hienosti esille. Tuntui myös uskottavalta, että he kiintyisivät toisiinsa nimenomaan velhosodan ja läheisten menettämisen jälkeen, elämän uudelleenrakentamisen myötä.

Joka tapauksessa, tässä oli hirmuisesti asioita, joista pidin: teksti toimi todella hyvin raapalemuotoisena, ja mukana oli niin kaunista kieltä kuin oivaltavaa kerrontaakin. Pidin esimerkiksi alussa siitä, miten Hermione ensimmäisessä raapalessa miettii vain Harryn menettämistä, sanomatta Ronista mitään - ja seuraavassa sitten paljastuu, miksi. Se, ettei Hermione vain yksinkertaisesti pysty mainitsemaan Ronia nimeltä ilmaisi hirmu vaikuttavasti menetyksen suuruutta. Vähän enemmän raunio kuin ihminen oli myös karun upea vertaus samassa yhteydessä.

Remuksen ja Hermionen välit kehittyivät mielestäni hirmu kauniisti, lohdutuksen ja tietynlaisen hiljaisuuden kautta, ilman suurensuurta draamaa. Toisen ja kolmannen raapaleen väliin olisin toivonut ehkä vielä yhtä osaa kuvaamaan sitä, millaista Remuksen ja Hermionen arki oli Kalmanhanaukiossa noin ylipäätään, mutta hyvin tämä toimii näinkin. Pidin hurjasti viidennen raapaleen lopusta, tietynlaisesta vähäeleisyydestä ja siitä, ettei Hermione nimeä kuohuvaa tunnetta sisällään. Viimeinen raapale oli myös upea, toiveikas päätös tekstille.

Lainaus
Kevät tulee nopeasti. Hermione on polvillaan Kalmanhanaukion takapihalla ja upottaa kukkasipuleita raivokaskettuun multaan. Remus on näyttänyt hänelle vuoden aikana miten hän voi purkaa tunteitaan. Raivoa, pelkoa ja sielua korventavaa ikävää. Hermione on korventanut tulellaan sinä aikana koko puutarhan ja nyt hän on valmis kylvämään uutta satoa.

Tuhkan peittämä maa on kuin sodan jäljiltä. Hermione etenee järjestelmällisesti; istuttaa omenapuita, tulppaaneja ja sudenmyrkkyjuomaa varten ukonhattuja. Sitten hän päättääkin toisin ja aloittaa alusta. Hän lumoaa koko paikan täyteen lemmikkejä. Seuraavana päivänä hän palaa ensimmäiseen suunnitelmaansa ja lisää sekaan minttua, koska pitää sen tuoksusta.
Pitkä lainaus, hups, mutta kun tämä oli vaan niin. ♥  Kaiken kaikkiaan todella hieno lukukokemus, kiitän!
« Viimeksi muokattu: 14.10.2015 00:06:33 kirjoittanut Okakettu »
sentimentaalista löpinää.

ava & banneri ©️ Ingrid
avan taide ©️ Coco

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #13 : 14.10.2015 10:45:53 »
Winga Awww, kiitos kommentistasi. :) Ja kiitos myös käännösavusta irkissä, kun yritin epätoivoisesti väkertää tätä englanniksi. :P
Fiorella Lemmikit on jotenkin muotoutuneet usein Hermionen lempikukiksi mun ficeissä, tiedä sitten miksi. Niiden tarinallisuus kaiketi pistää mut kirjoittamaan aina lemmikeistä. Kiitos. :)
Okakettu Toisen ja kolmannen raapaleen väliin olisi tosiaan mahtunut lisää tarinaa, kuten omassa päässäni jokaiseen väliin, mutta rakentelin tämän tuon spurttiraapalehaasteen viikon mittaiseksi, joten sillä mentiin. :) Kiitos paljon piristävästä kommentistasi. :)


I'm into Herbology now u_u

Aiqsu

  • bubble
  • ***
  • Viestejä: 436
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #14 : 18.10.2015 23:33:07 »
Iltoja!

Eksyin lähes nolottavan pitkän tauon jälkeen takaisin ficcien maailmaan ja päätin, että nyt sekä luen että kommentoin kun kerran tälle linjalle lähden.

Ensimmäinen asia mitä tahdon kehaista on ehdottomasti ficin mielettömän voimakas tunnelma. Lyhyitä kappaleita kun ovat, et käytä sanoja tuhlaillen ja dialogi vie osassa kappaleista paljon tilaa, mutta jostain syystä vähäisessä kuvailussa käytetyt sanat ovat juuri niin oikein sävyltään ja voimakkuudeltaan, että valtava haikeus täyttää lukijan ensimmäisistä riveistä asti. Hienoa työtä! Ihanhan tässä itsekin inspiroituu kirjoittamaan surumielistä tekstiä.

Hahmoista - Remus vastaa varsin hyvin sitä kuvaa, mikä minullakin miehestä on: hiljainen, mutta sellainen, jonka teot merkitsevät. Hermione sen sijaan on kovin erilainen totuttuun nähden, sillä hänen epävarmuutensa, vaisuutensa ja tietty tunne siitä että hän "on hukassa" välittyy voimakkaasti vielä viimeisessä kappaleessa. Koska rakastan kyseistä hahmoa, olisin toivonut hänen saavan pippuriaan ja päättäväisyyttään takaisin, mutta toisaalta ristiriita kuvaa hienosti sitä, miten paljon sota voi muuttaa ihmistä.

Nyt kommentointiluovuuteni on käytetty loppuun, joten kiitos hienosta tekstistä!

p.s. nimi oli hieno, ehkä jopa pääsyy siihen miksi päädyin tätä lukemaan!

Arte

  • Puuskupuh
  • ***
  • Viestejä: 5 391
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #15 : 30.05.2016 11:01:19 »
En tiedä olenko koskaan lukenut kunnolla Hermione/Remusta. Yleensä se on Harry, jolle Remus paritetaan. Mutta oikein toimiva paritus, ja varsinkin tällaisessa skenaariossa mitä uskottavin. Kukapa voisikaan ymmärtää Hermionea paremmin kuin mies, joka myös on menettänyt sodalle kaikkein rakkaimpansa? Parasta tässä on ehdottomasti se, että molemmat etenevät tosi hitaasti. Ei ole itsestäänselvää, että heistä tulee pari, vaan Hermione miettii välissä, olisiko hänen viisainta siirtyä jonnekin muualle kortteeraamaan. Tykkään tykkään tykkään! Ja ihana Molly siellä yrittämässä huolehtia kaikista, vaikka itse on kokenut myös valtavaa surua.

Lainaus
"Remus?" tyttö nostaa itkeneet kasvonsa näyttäen siltä, että huomaisi itsekin vasta nyt eteisen lattialla lainehtivan lemmikkimeren.
Ihana lemmikkimeri. Erityisesti, kun vielä laitoit, mikä on lemmikkien englanninkielinen nimi. Todella koskettavaa ja uskottavaa ja osuvaa. Mitäpä muuta Hermione voisikaan pelätä kuin että hän jää vielä enemmän yksin.

Tämä oli tosi koskettava. Ja tällä on ihana nimi. Ihanaa, miten Hermione purki tunteitaan puutarhaan. Niin remusmaista keksiä jotain tuollaista. Tykkäsin siitäkin, että Hermione vaihtoi mieltään joka päivä. Kiitos tästä, oli ihana!


“Tomorrow may be hell, but today was a good writing day,
and on the good writing days nothing else matters."
- Neil Gaiman

Kaarne

  • Unenkutoja
  • ***
  • Viestejä: 9 356
  • Lunnikuningatar
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #16 : 26.08.2016 19:26:43 »
Luin tämän(kin) joskus satamiljoonaatuhattavuotta sitten (oikeasti ehkä pari kuukautta), mutta en silloin kommentoinut ja tämä on roikkunut välilehdissä siitä asti. Nyt migreeniaamuna on ainakin hyvä tekosyy ottaa itseään niskasta kiinni ja kommentoida (tosin aamukin meni jo ja kommentti jäi puolitiehen, krhm).

Remus/Hermione on minusta tosi kiinnostava paritus, jossa on paljon potentiaalia. Se on vähemmän kulmikas ja vaarallinen kuin Severus/Hermione, mutta silti omalla tavallaan tosi haastava. Kirjoitin aikanaan sillä muutaman ficin (ja se oli mun ekan FF100-aihe, oh boy), mutta sittemmin olin jo ehtinyt unohtaa sen, miten maukas paritus on kyseessä. Kiitos siis, että palautit sen mieleeni.

Pidin tämän etenemisestä: raapalemuodosta huolimatta fic ei tuntunut siltä, että olisi kiirehditty. Myös tunnelma ja yksityiskohdat olivat aivan erinomaisia. Lemmikkimeren joku muu nostikin jo esiin, mutta pidin myös mullasta kynsien alla ja teestä ja siitä verkkaisuudesta, joka kulkee koko tekstin läpi. Myös nimi oli yksinkertaisuudessaan tosi kuvaava ja istui tekstille hienosti, varsinkin kun tässä kuljettiin niin upeasti alusta loppuun. :)

Kiitos. Kirjoitat upeita tekstejä.


someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Parris

  • menteur artistique
  • ***
  • Viestejä: 3 185
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #17 : 28.08.2016 13:56:41 »
Lemmikit on kivoja kukkia. Kun kerran nostit esiin tuon neljännen raapaleen yhteydessä niiden englanninkielisen nimen, niin päädyin jotenkin pohtimaan juuri tällaisen muistamisen elementtiä tässä raapalesarjassa.

Heti alussa lyödään eteen tosiasiat, se, että selviytyjiä on selvästi vähemmän kuin mitä kirjojen maailmassa oli. Kun menetykset ovat niin massiivisia kuin tässä versiossa - Hermione on menettänyt parhaat ystävänsä, Mollyn sydämen on hajottanut kahden eikä yhden pojan menetys ja Remuskin on selvästi kärsinyt (toisaalta olen itse aina pitänyt häntä jotenkin kauhean vahvana hahmona, ja tässäkin on vähän sellaiseen "yritetään nyt jatkaa elämää vaikka sisältä ollaan palasina" viittaavaa materiaalia) - niin yleinen huomio taittuu vähän turhankin helposti niihin jotka menetettiin eikä niihin jotka menettivät. Surutyö täytyy tehdä itse ja se saattaa johtaa välillä epätoivoon, ylitsevuotavan kipeään yksinäisyyteen. Ää, menen ehkä liian syvälle tässä tulkinnassa, mutta mielestäni tällainen ajatus löytyy mukavan kirkkaasti tästä sarjasta.

Viimeinen raapale oli ehdottomasti suosikkini. Siinä nostat esiin tehokkaasti sen, kuinka surun ja kaipuun takaa löytyy raivoa, katkeruutta; tunteita, jotka nousevat esiin varmasti epäreilujen menetysten kautta. Tuhkavuosi on tosiaankin ohi, mutta tuhka on hyvä kasvualusta, Hermione on auttanut asiassa "korventamalla koko puutarhan". Siitä Hermionen ja Remuksen on hyvä lähteä kasvattamaan elämää uusille poluille.

Kiitokset näistä, äärettömän kiinnostavia näkökulmia ja totta kai taitavasti kirjoitettua tekstiä.

FractaAnima

  • Francesca R. Anima
  • ***
  • Viestejä: 4 096
  • Like Molly Weasley, but Slytherin
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #18 : 28.08.2016 14:30:14 »
Aiqsu Kiitos hurjasti kommentistasi. Hermione menettää aika usein pippurinsa mun teksteissä, ja luulen, että se on nimenomaan sodan aikaan saamaa, mutta juuri näiden takia tekisikin ehkä mieli kirjoittaa joskus ihan täyttä Hermionea. :) Kiitos vielä. :3
Arte Suuri kiitos itsellesi kommentista täynnä vuolaita kehuja, johan tässä ihan alkaa punastua. :3
Nevilla Remus/Hermionessa todellakin on potentiaalia. Ja voisin sanoa Remuksen olevan toisiksi paras vaihtoehto Hermionelle. Olisipa kiva lukea tätä paritusta sinulta! Kiitos itsellesi, oot mahti. <3
Bluji Tuhka on nimenomaan hyvä kasvualusta, ja sen myötä uskon tässä AU:ssa näiden kahden mahdollisuuksiin. Kiitos kiitos kiitos. :3


I'm into Herbology now u_u

Hazyel

  • Master of Godspeed
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 4 783
  • Not killing people is really hard.
Vs: Tuhkavuosi | Hermione/Remus, K11, 7/7 raapaletta
« Vastaus #19 : 31.08.2016 02:25:00 »
Tää on ollut mulla luvattoman pitkään kirjanmerkeissä, joten nyt otan itseäni niskasta kiinni ja kommentoin! Ensinnäkin haluan sanoa, että tän tekstin otsikko on ihan tavattoman kaunis, ja oletettavasti se paljastuu myös hyvin oivaltavaksi, kun tekstiä luen, kun kerran susta on kyse. Myös paritus on mielenkiintoinen, en muista lukeneeni aiemmin mitään tällä parituksella. Tosi mielenkiintoista siis nähdä, miten saat nämä kaksi yhteen ja ylipäätään toimimaan yhdessä!

Voi ei, ensimmäinen raapale on jo niin surullinen! ;___; Miksi Harryn on pitänyt kuolla, miksi se on tuollaista vielä niin pitkään sodan jälkeenkin? Toisaalta pidän hirveästi näistä teksteistä, joissa kuvataan nimenomaan sodanjälkeistä elämää siitä raadollisesta näkökulmasta, jossa kaikki ei todellakaan ole niin hyvin kuin canonissa tuntui olevan. Ensimmäisessä raapaleessa surullista on myös se, että tuntuu, ettei Remus oikeastaan osaa tai voi auttaa tai lohduttaa Hermionea mitenkään. Se on varmasti kummallekin rankkaa ja no, onhan Remukseltakin (oletettavasti) kuollut Tonks sodassa, joten toisaalta myös Hermionen pitäisi edes koettaa auttaa häntä.

Tokassa raapaleessa käykin sitten ilmi se, mitä jo mietin: missä Ron on? Ilmeisesti Ron on siis kuollut, ainakin niin tulkitsen tämän. Mahtaa kyllä olla rankkaa Hermionelle, kun kumpikin parhaista ystävistä on kuollut ja ehkä useampikin vielä lähipiiristä, jotka eivät vielä ole tulleet ilmi. Viimeinen lause tässä raapaleessa on myös todella hieno, että Hermione on vähän enemmän raunio kuin ihminen. Ah, tykkään tosi paljon tuon muotoilusta!

Voi ei tuo kolmas raapale, luoja, miksi oot oikeesti tehnyt tästä näin surullisen ;___; On kamalaa, miten Hermione selvästikään ei ole päässyt yli siitä kaikesta mitä on tapahtunut, ja tarvitsee jonkun vierelleen, mutta sitten yhtäkkiä sitä jokua ei olekaan. Ehkä Hermione on ajatellut poismuuttoa, ehkä Hermione ja Remus eivät enää sillä tavalla tunnu asuvan yhdessä, mutta musta tuntuu, että Hermione on niin tottunut siihen, että joku on aina siinä vierellä, ettei halua luopua. Yyh, voi Remus, missä olet!

Seuraava on taas surullinen, mutta myös hyvin suloinen. Ihanaa, miten Remus ymmärtää Hermionea vain tuollaisesta lyhyestä lausahduksesta, jossa nainen tunnustaa pelkäävänsä. Ja jotenkin todella suloista myös tuo, miten Hermione on huomaamattaan taikonut ympärilleen lemmikkejä. En tiedä, mikä sen merkitys on, mutta ehkäpä se käy vielä ilmi tekstistä!

HAA! Nyt päästään vitosraapaleessa jo asiaan. Luulin koko ajan alusta asti, että Remus ja Hermione ovat jo yhdessä, mutta ilmeisesti eivät ja Remus on vain tarjonnut Hermionella paikan, jossa asua! Nyt katsonkin näitä ihan eri valossa, ja toisaalta ymmärrän, miksi Hermionea ahdistaa asua Remuksen luona. Tosi mielenkiintoinen ja jännä juonenkäänne, en tosiaan yhtään osannut arvata, etteivät Hermione ja Remus olisikaan yhdessä! Ja ps. ihanaa kun Remus ei haluakaan Hermionen lähtevän :33

Kuudes raapale on tosi suloista! Ihana, miten Hermionen ja Remuksen suhde käy ilmi noin helposti ja, no, luonnollisesti. Tykkään siitä, miten asiaa ei selitellä sen enempää, jätetään se ikään kuin vain hautumaan, annetaan olla, eikä kukaan muukaan kysy. Ja kotona kaikki on taas niin luonnollista, mitään ei selitellä eikä asiaa tarvitse puida sen enempää, kuin vain todetaan, että nyt he tietävät.

Vikassa raapaleessa on ihanaa symboliikkaa! Se, kuinka Hermione on vihdoin alkanut kylvää sen sijaan, että vain velloisi tuskassa tai kaskeaisi ja korventaisi sitä kuollutta tuhkan peittämää maata. Ja oikeastaan tuntuu, että tuhkasta Hermione on lopulta saanut oikein mainion kasvualustan sille, mitä ikinä haluaakaan kasvattaa. Pidin myös ihan hirveän paljon tuosta vikasta lauseesta, joka sitoo tämän tekstin tuohon otsikkoon.

Ainiin ja haluan vielä sanoa, että itse osien otsikot olivat tosi kauniita ja oivaltavia! Tykkäsin ihan hirveän paljon niistä. Kokonaisuudessaan kyllä koko teksti oli todella oivaltava ja molemmat hahmot kyllä ihan omia itsejään. Kiitos tästä ihanainen, kirjoitathan joskus lisää Hermione/Remusta <3
"When I say it doesn't hurt me, that means I can bear it."