No niin! Siteeraan alkuun itseäni ja reaktioitani tämän tekstin kanssa:
!!!!!!!!
APUA EI!!!!
!!! Ihan hirveääääää!!!
😭😭😭 Voi Alisa-parka!
Sitten itse asiaan! Ensin suuren suuren kritiikki:
Kuningas Edmund on ehkä poikamaisen komea, mutta hän on myös vallanhimoinen ja vaarallinen. Muistan, mitä Simon Edmundista minulle hetki sitten kertoi. Hän on kyennyt julmuuteen jo kauan ennen kuninkuuttaan tai tavattuaan Reinan.
Muokkaisin tämän, että "jo kauan ennen kuninkuuttaan tai Reinan tapaamista", koska nyt se ei ehkä mene ihan oikein. Varma en ole!
Ja sitten kaikkeen muuhun.

Ensinnäkin:
Olipa ihanaa päästä taas lukemaan tätä! Olen läpiluvussani edelleen jossain alkupuolella, mutta odotan silti uusimpiakin käänteitä aina sydän syrjällään, ja tämä luku oli kyllä todella pysäyttävä. Näin jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt ennakoida, että Edmund on juuri noin hirveä (roskiin koko mies, ja sitten roskin palavaan pätsiin

), mutta siis huhhuh. Siitä huolimatta tuo ehdotus ihan aidosti otti sydämestä.

Ja olit kuvaillut tosi voimakkaasti noita Alisan tunteita koko keskusteluun liittyen, se oli aikamoinen tunnevuoristorata myös lukijalle. Siitä huomaa, että hahmot ovat käyneet itselle kovin rakkaiksi, kun lukiessa aidosti surustuu ja pelkää ja ahdistuu heidän puolestaan. (Ja sitten otti myös hyvällä tapaa sydämestä tämä kohta (ja toim. huom. en ikinä quottaa finikommenteissani mitään joten on Erityinen Arvostuksen Osoitus):
”Hän ei ole kohdellut minua huonosti, teidän korkeutenne. Ei varsinaisesti. Mutta… en näe häntä linnassa kovin paljon. Hän on hyvin etäinen, teidän korkeutenne, aina muualla.”
Totuus, valhe, valhe: ainakin nykyisin.
Tosi hienovarainen ja koruton kohta, mutta pysäyttävä! Otti myös hyvällä tavalla sydämestä. ❤️❤️❤️
Ja no, kun nyt tavoistani poikkean, niin lainaan hitto vie toisenkin kohdan!!!
Ennen kuin ehdin estää, Valven pohjoistornissa lausumat sanat palaavat mieleeni. Sinä katsoit minua. Ainoana kaikista niistä tytöistä sinä todella katsoit minua. Hänen käheä, salaisuuksista riisuttu äänensä. Kätken muiston kiireesti.
Takaumat best ja tämä on aina ❤️❤️❤️ sekä myöskin 😭😭😭. Varsinkin, kun olen itse lukenut alkupuolta uudelleen, ja suhteen alun hapuilu ja varovaisuus ja huolet ja murheet ja Valven sulkeutuneisuus ja
kaikki, ja nyt tämä piste, ja ah. En kestä.
Tiiäks, juonipainotteiseksi luvuksi tämä aiheutti kyllä ihan hirveästi tunteita.

Luulen, että se johtuu paljolti siitä, että tarinaa on rakennettu hyvin ja huolella, kärsivällisesti. Kun hahmojen kanssa on kulkenut näin pitkän matkan, niin kyllä heitä on valmis myös puolustamaan kynsin ja hampain sitten kun se on tarpeen.
En nyt osaa kyllä sanoa tästä luvusta kerrassaan mitään järkevää saati saa kriitikkolasejani nenälleni, mutta lupaan, että jos joskus tarvitset sitä puolta minusta, se on kyllä myös saatavilla. (Vaikka heh, en tiedä, että kuinka monta kertaa minun pitäisi tämäkin lukea, että pääsisin tunteiden ohi johonkin objektiivisuuteen. Mutta no, se kertoo siitä, että tämä on oikeasti erinomainen luku.)
Ja ai niin, se piti vielä sanoa, että tykkäsin erittäin paljon siitä, miten Alisan tunteita kuvailtiin myös visuaalisten ja tuntoaistielementtien kautta: hänen valonsa, käsiensä, suuttumuksen punan ja sen sellaisen avulla. Se konkretisoi niitä hyvin ja sai kuvittelemaan tilanteen elävämmin.
Onpas tyhmä loppukaneetti, joten totean tähän loppuun vielä, että:
a) kannatti odottaa, b) tämä oli upea, c) ai että, olen niin iloinen että kirjoitat tätä, d) itse olet mahtava ja e) !!!!!!!!! ja vaikka vielä f) ❤️❤️❤️
P. S. EKA!