Kirjoittaja Aihe: Ævintýr |K11| fantasia | fikletsarja, 443/443, valmis 15.4.  (Luettu 297209 kertaa)

Hömöpöllö

• Hely
  • Herra merirosvo, köyteni ovat liian löysällä.
Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 70/?, 8.11
« Vastaus #40 : 09.11.2015 17:50:33 »
Tämän lukeminen ja kommentoiminen on jäänyt hieman jälkeen, mutta nytpä se korjaantuu. On mukava taas lukea Alisasta ja Valvesta. Heistä tulee hieman mieleen Olipa kerran -sarjan Tittelintuure ja Belle, vaikka Valve ei mikään pimeyden velho ole(?), vaikka kaveeraakin huonomaineisten korppien kanssa. Alisa taas on ahkera ja toimielias, kuten Bellekin.

Alisasta ei taideta oikein tykätä taikamaailmassa, kun hänen velhomiehensä lemmikitkin alkavat kiukutella :D Kuvaus Valveesta ja korpeista oli mielenkiintoinen, tykkäsin myös siitä että kerroit pieniä yksityiskohtia kuten Valveen kampaus ja tunnelman kuvaukset
Lainaus
Tällä kertaa hänestä huokuu vapaana virtaavan veden kirkkaus.

Jään odottamaan innolla lisää Valveesta jatkoa.  :)
Pöllökoto
Kansientakaiset maailmat viimeksi arvosteltu J.S. Meresmaan Keskilinnan ritarit 20.6.2016
avatar Ingridiltä ja banneri Ansalta

.Slytherin.

• Vieras
Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 70/?, 8.11
« Vastaus #41 : 13.11.2015 18:53:01 »
Valve on edelleen hurjan kiehtova ja ihana :-* <3 En osaa oikee antaa palautetta, mutta tykkään siis tästä todella todella todella paljon ja haluan jatkoa jälleen !

.Slytherin.

• Vieras
Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 76/?, 19.12
« Vastaus #42 : 20.12.2015 14:21:52 »
upeaa jatkoa c': en osaa nyt oikee antaa palautetta, mutta pidän tästä todella paljon ja jännittää, mitä tässä mahtaa tapahtua.
« Viimeksi muokattu: 20.12.2015 14:23:35 kirjoittanut .Slytherin. »

Helyanwe

« Vastaus #43 : 20.12.2015 14:26:10 »
Uhh, jatkoa viimein <3 ihhanaa
En nyt mitään kunnollista kommenttia osaa raapustaa niin tää menee varmaan aika pitkälti hehkutukseksi, anteeksi siitä. Mutta kieli ja kirjoitustapa on säilynyt yhtä ihanana, hyvä juttu. Odotan mielenkiinnolla mitä koettelemuksia näillä kahdella on edessään, joten kiitos tästä ja jatkoa pyydän <3
"Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta on velvollisuus huomauttaa."

Grenade

• Fiilistelijä
  • Valvoja
  • ava+bannu Ingrid
« Vastaus #44 : 20.12.2015 20:01:20 »
Tämä on ensimmäisiä originaaleja, joita oikeastaan luen pitkän ajan jälkeen. Ja millaiseen helmeen törmäsinkään! Aluksi olin hieman skeptinen, koska fantasiatarinoista on tullut aika massatuotetta, mutta tämä sai taas mun uskon niihin palautumaan. Todella hienoa kuvailua, pientä hienovaraista vihjailua eri suuntiin ja kaunista kieltä. Päähenkilön eri ajatukset, epävarmuus ja pelko, mutta myös ilo tulevat näin lyhyissä pätkissä hyvin esiin. Raapaleet on loppujen lopuksi tekstilaji, joita kirjoittaessa täytyy hioa, jotta saa sanottavansa mahtumaan sataan sanaan, mutta mielestäni olit hyvin onnistunut tässä.

Valve on mielenkiintoinen hahmo ja janoan kuulla lisää hänestä! Taikuuden luonnehtiminen ja hänen magiansa kuulostavat kiehtovilta ja toivottavasti Alisa saa kuulla lisää näistä asioista (ja sitä kautta lukijakin ^^). Myös edellisistä mestareista ja maagien toimintatavoista olisi mukavaa tietää. Oliko tämä Rahko edellisen mestarin nimi? Toisaalta myös kuninkaan ja maagin väliset suhteet kiinnostavat. Jep, sait mut ihan koukuttumaan tähän, koska nyt mietin kaikenlaista! Hienoa tekstiä ja jään innolla odottelemaan seuraavia osia. :) Niin ja hyvää joulua, kun sekin on tässä aivan nurkan takana! 
Hyppää lehtikasaan!

nauha

• Sunnuntaiteuras
Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 82/?, 8.1
« Vastaus #45 : 08.01.2016 22:39:55 »
Lainaus
Ne koristelevat meidät kuolleilla kukilla.

Mun oli pakko aloittaa samalla millä säkin aloitit, koska se oli yksinkertaisesti niin hyvä alku. Lisäksi haluan varoittaa ettei mulla ole oikeasti mitään kriittistä tai rakentavaa sanottavaa, lähinnä ihastunutta huokailua ja havainnointia.

En ollut törmännyt tähän aiemmin, mikä on ihme koska toisinaan aina katselen ympärilleni sun tekstien varalta. Onneksi törmäsin nyt, jo yhteenveto ja A/N veivät aika kovaa mennessään, ensimmäisistä ja seuraavista raapaleista puhumattakaan! Suoraan sanottuna olin aika pian aivan myyty ja koukussa, enkä ole noussut tästä paikaltani sen jälkeen kun lukemisen aloitin. Sen lisäksi että kirjoittajana olit sinä ja tarinan alku oli innostava, myös pakkoavioliitto-haaste kiehtoi.  Pakkoon ja entisen taakse jättämiseen liittyvät teemat olivat kiinnostavia, näin hetkittäin jopa nälkäpelimäisiä tai kaunottaresta ja hirviöstä tuttuja tunnelmia — ehkä se väkisin kotoa lähteminen, maalaisuus, linnat ja kirjastot —, mikä tuntui mieluiselta kun maailma ja tarina silti ovat selvästi omiasi. Aiemmatkin kommentoijat olivat kai jotain yhtäläisyyksiä nähneet, ja sä sanoitkin pyrkiväsi niistä irti. Loppua kohden en kiinnittänyt niihin enää samalla tavalla huomiota, joten varmaan olit onnistunut. En kyllä niitä pahakseni pistänyt alkuunkaan.

Valvea jotenkin rakastin. Tai rakastan, siis. Tuli heti alkuun jollain tapaa mieleen Diane Wynne Jonesin Howl, mikä vain lisäsi kiinnostustani koska siitä hahmosta olen aina pitänyt — salaa olen tainnut jopa olla häneen vähän ihastunut kaikkinen kaapuineen ja taikuuksineen ja pitkine koreine hiuksineen. Nämäkin mielleyhtymät haalistuivat kun Valven hahmosta saatiin enemmän tietoa, mutta samanlainen kiehtova kaukaisuus on edelleen.

Pidin kerronnan tavasta hirveästi, samoin siitä että tämä on toteutettu juuri raapalein. Aluksi ajatus sadasta raapaleesta tuntui musta paljolta, mutta lukiessa huomasin että hyvin nopeastihan se täyttyy kun on niin paljon nähtävää. Kun sata taipuikin kysymysmerkiksi niin itse ainakin hiukan ilahduin :D On ihanaa että julkaiset aina useita raapaleita kerrallaan, silloin tarinaan ehtii uppoutua vaikka kyse onkin lyhyistä välähdyksistä. Nyt tietenkin luin kaiken kerralla, joten uppoutuminen oli aika toisenlaisella asteella kuin se olisi pikkuhiljaa seuratessa. Toiminee kumminkin päin! Minäkertojien kanssa olen nykyään usein vähän arka, mutta tässä se toimi vallan erinomaisesti.

Alisassa ihastelin erityisesti sitä, ettei hän ollut mikään hentoinen ja melkein läpinäkyvänä häilyvä kukkanen, vaan Eddan sanoin tomeran näköinen. Oli ne ulkotöiden kovettamat kädet, auringon karhentamat hiukset ja paahtunut iho. Sellainen historiallinen maalaisnaisen kuva, uudessa ympäristössä ehkä arasteleva ja eksynyt, vaan ei kuitenkaan mikään surkea reppana. Menneisyyden kokemukset ja kaikki.

Maagin taikuus tuntui konkreettiselta, melkein kuin sen olisi itsekin voinut haistaa tai tuntea rätinänä sormenpäissään. Pienissä yksityiskohdissa sait tarinan maailman piirtymään esiin selkeästi, mikä ei ole uuden ja vieraan fantasiamaailman kanssa helppo tehtävä.

En ole oikeastaan pitkään aikaan enää ollut sillä tavalla fantasian perään kuin joskus olin ja lähestulkoon pelkään pitkiin teksteihin tarttumista, mutta jos tämä olisi romaanimittainen teos niin lukisin sen silti. Niin paljon näistä hahmoistasi ja tarinastasi pidän. Toivottavasti kirjoitat jatkoa viipymättä! En uskalla luvata että tulisin jokaisen uuden annoksen jälkeen salamana kommentoimaan, koska se on myös yksi heikkouksistani moniosaisten kanssa, mutta lukea lupaan ja varmasti aina välillä saada sanan tai pari suustani. En oikein malttaisi odottaa että annat vastauksia kaikkiin kysymyksiin, ja kysytkin ehkä lisää. Joten kiitos kyllä, tässä kuussa vielä.
Kaipaan hetkeä jonka toivoin sinun olevan minun

Zarroc

• Epäilyttävä hirviö
« Vastaus #46 : 09.01.2016 15:04:38 »
Ah tämä käy vaan koko ajan kiinnostavammaksi. Ärsyttää kun en osaa kommentoida varsinkaan todella pitkiä jatkiksia, kun tulen vain toistaneeksi itseäni... mutta olen täällä edelleen, vaikka hiljaisena luenkin.

Valven käyttäytyminen on parantunut huomattavasti siitä mitä se oli ja mikäs sen parempaa :3 odotan innolla suhteen syvenemistä ja muotoutumista entisestään.

~ Zarroc

Sinä olet minun elämäni valo jonka takana on pimeys
Avasta kiitokset Ingridille & bannerista Vaniljelle.

Orenji

« Vastaus #47 : 11.01.2016 22:07:46 »
Voi ei, multa on jäänyt lukematta (ja kommentoimatta!) lukuisia osia, kun olen vahingossa selaillut tämän sarjan ohitse. Nyt otin julkaisutahdin vihdoinkin kiinni ja voin vakuuttaa, että olen edelleenkin Alisan ja Valven matkassa mukana. Kun lukee monta osaa putkeen, sitä hoksaa muutamia asioita kuten rauhallinen ja miellyttävän hidastempoinen kerronta, on varaa pysähtyä ja kuvailla tarkasti. Myös tarinan kehityksen huomaa selkeämmin, koko ajan on jotain meneillään mutta sen havaitsee vasta, kun malttaa keskittyä ja lukea tarkemmin. Alisa ja Valve eivät ole toisilleen enää ventovieraita ja sen näkee monistakin asioista, hiljaisuus ei tunnu enää niin painostavalta, yhteisymmärrys alkaa toimia eikä etenkään Alisa vieroksu häntä enää samalla lailla kuin ennen.

Valve on ylipäätään yksi tämän tarinan kiehtovimmista ulottuvuuksista, olen innoissani aina kun kuvaat hänen taikuuttaan tai tekemisiään. Korpit ovat myös hyvä lisä tuohon rinnalle, jotenkin mukavan perinteistä mutta myös salaperäistä, joka tuo vähän sellaista varuillaan olemisen tunnetta. Tuot tekstiin hienosti uusia piirteitä, ne tulevat mukaan kuin itsestään. Taidettiin saada mukaan myös lisää hahmoja, millainenkohan tämä tapaus oikein on? Hyvä kuitenkin, kun häntä ei tarvitse turhaan pelätä, jos hän kerran saapuikin Valveen seurassa. Kaikkea tässä onkin ehtinyt tapahtua, on hauskaa olla taas mukana! Kiitos~
"Älkää luulko että pelastatte ihmisiä ottamalla heitä kädestä kiinni.
Mutta ottakaa heitä kädestä kiinni."

chitaur

• Lukuholisti
« Vastaus #48 : 17.01.2016 09:24:21 »
Olen tämän pari ensimmäistä osaa lukenut jo kun tätä aloit julkaisemaan, mutta kommentointi oli silloin jäänyt. Nyt onneksi eksyin taas matalamman ikärajan originaalien pariin ja tämä oli sopivan alussa etusivua, joten tuli koko teksti luettua uudelleen. 82 raapaletta kuulosti aika hurjalta hommalta, mutta nehän menivät kivuttomasti, oikeastaan ne olivat kirjoitettu niin sujuvasti, että teksti tuntui todella lyhyeltä.

Valve on hieno hahmo, ja korpit ovat... awws  ;) Valveen matkat kuullostavat kiehtovilta, samoin kontrasti eri paikkojen ja niiden suhtautumisen taikuuteen välillä. Odotan innolla tulevaa, maagien taikuuden käytöstä on mielenkiintoista lukea, näiden perusteella maagit ovat hyvin "tavallisia" (Valve ei kyllä tavallinen taida olla) ihmisiä taikuudesta huolimatta. Koska rakentavat kommentit ovat tuntematon käsite, sanon vain jääväni seuraamaan tätä innolla eteenpäin.

Grenade

• Fiilistelijä
  • Valvoja
  • ava+bannu Ingrid
« Vastaus #49 : 19.01.2016 22:45:52 »
No niin, vihdoin ja viimein ehdin kommentoida! Itse tykkään tästä tunnelmasta, joka näissä raapaleissa oli. Jotenkin rauhoitetaan tilannetta ennen seuraavaa (uskon, että muutama juonenkäänne tulee ennen lopetusta :D) voimakkaampaa tilannetta. Myös tämä uusi tulokas herätti kiinnostukseni. Kuka on niin hyvissä väleissä Valveen kanssa, että pääsee tämän luokse. Ehkä vieraan kautta myös Valveen menneisyys hieman valkenee, jos he ovat hyvissä väleissä. Jotenkin on myös hellyyttävää huomata, että Alisa on alkanut jotenkin luottaa maagiin tämän lintujen kautta, vaikka maagi itse tuntuisikin hieman etäiseltä. Nainen koko ajan tarkkailee näitä lintuja, yrittäen niiden kautta määritellä, mitä maagi ajattelee.

Jään kiinnostuneena seuraamaan, mitä jatko tuo tullessaan! :)
Hyppää lehtikasaan!

tupsupipo

Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 87/?, 20.1
« Vastaus #50 : 20.01.2016 21:42:59 »
Tää on taas yksi niistä teksteistä joita oon seurannut alusta asti, mutten vaan ole saanut kommentoiduksi. Muistaakseni ainakaan :D Tää on ihan älyttömän mielenkiintonen, jokanen osa saa vaan odottamaan lisää, lisää ja lisää. Ehdottomasti yks koukuttavimmista joita oon lukenut. Tykkään sun hahmoista ihan hirmuisesti, varsinkin valvesta. Yllättäen tykästyin jopa alisaan, vaikka yleensä en tyttö-hahmoista/päähenkilöistä/mistälie niin välitä, mutta tästä mä oikeasti pidän. Oikeestaan välttelen hettiä aina kuin ruttoa, koska aina se tyttö siinä on jotenki ärsyttävä tai ylimääränen ja yritän aina parittaa sitä poikaa jollekki sen serkulle, mut ikinä niin ei tapahdu :'( Mut ei mulla mitään rakentavaa ollu, ajattelin vaan tulla hehkuttamaan tätä ja odottelemaan jatkoa (ei enää niin salaisesti ;D)

Orenji

« Vastaus #51 : 20.01.2016 21:54:55 »
Jaahas, uusi tuttavuus ei ollukaan aivan niin harmittoman oloinen kun äskettäin otaksuin! Teräviä kommentteja, mutta Alisan ulkomuoto ei varmaankaan vastaa aivan odotettua, se pitää myöntää. Pikkumies herätti kuitenkin kiinnostukseni, kuka hän on ja miksi hän saapui, mitä hän on aiemmin tehnyt ja mistä hän tuntee Valven? (En tiedä olenko sanonut ennenkin, mutta Valvesta tulee mieleen sen Syrhämä-lastenohjelman velho Valve, hauskaa.) Tuo lopetus jäi turhauttamaan aavistuksen, mulla on kauheasti kysymyksiä ja sitten osa loppui antamatta vastauksia. :') Mutta antaa tekstin ottaa aikansa, en voi ainakaan huonosta laadusta valittaa! Aloitin muuten projektin, lähdin lukemaan tätä sarjaa uudelleen alusta asti ihan vaan huvikseni, eikä tämä tästä huonone toisellakaan lukukerralla. Kiitän taasen!
"Älkää luulko että pelastatte ihmisiä ottamalla heitä kädestä kiinni.
Mutta ottakaa heitä kädestä kiinni."

saralin

« Vastaus #52 : 21.01.2016 14:46:34 »
Edelleenkin tämä maailma ja tarina kiehtoo minua ihan tuhottomasti! Tämä on yksi niistä teksteistä, joita jaksaisi vain lukea ja lukea ja lukea. Hahmot ja heidän väliset suhteensa ovat mielenkiintoisia: miten he tuntevat toisensa, millainen historia heillä on ja miten hahmot ylipäätään liittyvät toisiinsa ja niin edelleen. Paljon on siis minullakin kysymyksiä edelleen. Pidän kuitenkin siitä, ettet paljasta kaikkea ja pidät tarinan aina kiehtovana pienillä yksityiskohdilla. Tarinassa on mielestäni kiva yhdistelmä magiaa ja arkipäivää (maagit, noidat, maahiset vs. pakkoavioliitto, palvelijat, puutarhatyöt), joka toimii loistavasti ja tuo esiin luomasi maailman tapoja ja arvoja. Kommenteissa joku oli maininnut Liikkuvan Linnan ja Howlin, enkä tajua miten en ole yhdistänyt Howlia ja Valvea aiemmin! Mutta heissä on kyllä paljon samaa - ehkä myös minäkin siksi pidän Valvesta ;)

Jatkoa jälleen odottaen!
the universe is in your bones, the stars in your soul

Helyanwe

« Vastaus #53 : 24.01.2016 11:58:16 »
Jospa raapustaisin pikaisen kommentin, kun tässä on kuitenkin taas ehtinyt tapahtua sitten viime kerran. :D

Joku tuolla mainitsikin Liikkuvan linnan, ja vähän yllätyin koska minulle Valve ei muistuta lainkaan Howlia. Kenties siksi hahmo onkin niin mielenkiintoinen, koska erilaisia tulkintojakin on paljon. Itse jostain syystä tulkitsen Valven vähän vanhemmaksi kuin miksi hänet kenties on kirjoitettu, ja mielikuvani hahmosta on vähän sellainen intiaanimainen, mieleeni tulee jonkin heimon vanha ja viisas parantaja, varsinkin korppien ja yrttituntemuksen myötä :'D Toivottavasti tämä tulkinta ei nyt mitenkään loukkaa kirjoittajan omaa mielikuvaa, halusin vain sanoa että tämmöinen vaikutelma itselleni on tullut.

Ja ah, Närri on tavattoman mielenkiintoinen lisä! Joko minulla on jonkinlainen ongelma näiden tulkintojen kanssa, mutta sait maahisen kuulostamaan äärimmäisen komealta xD Toivon todella että hänestä saadaan tietää enemmän, kuten vähän kaikesta muustakin. Tässä tarinassa on paljon sellaista, mikä kiehtoo, ja mikä saa lukemaan tämän aina uudestaan ja uudestaan. Paljon kysymyksiä on vielä vastaamatta, mutta ehkä siihenkin tulee pian muutos? Tämän tarinan voisin vaivatta lukea kirjanakin, ja toivon ettei tämä maailma ja sen hahmot jäisi vain yhden tarinan sisään, mutta tietenkään kaikkea ei voi saada. Silti on ihan pakko kysyä, onko tästä maailmasta kenties tulossa lisää tarinoita, koska jos on, voisin jo ilmoittautua lukijaksi.
"Makuasioista ei voi kiistellä, mutta huonosta mausta on velvollisuus huomauttaa."

Grenade

• Fiilistelijä
  • Valvoja
  • ava+bannu Ingrid
« Vastaus #54 : 29.01.2016 18:33:09 »
Ooo, Närri olikin mielenkiintoinen. Mitäpä hänellä oikein on asiaa, kun tuli linnalle asti. Sen pitää siis olla jotain, jota ei voi pelkässä kirjeessä tai vastaavassa ilmoitella. Nähtävästi hän myös on jokseenkin tuttu vieras, joten en malta odottaa, mitä seuraavat raapaleet tästä maahisesta paljastavat.

Lainaus
Jokin ilmeessäni saa maagin kallistamaan päätään, tekemään kädellään huomaamattoman eleen itseään kohti: tajuan, että hän toivoo minun jäävän.
Ah, tykkään tän kaksikon kommunikoinnista. Huomaamattaan he ovat jo niin tuttuja toisilleen, että ymmärtävät toisiaan ilman sanojakin. Hii, toivottavasti heillä olisi lisää kohtauksia kahdestaan, eikä Valven tarvitsisi olla koko ajan työmatkoilla toisella puolella maata.

Nämä raapaleet olivat taas hyviä, vaikka tapahtumat olivatkin melko vähissä. On kuitenkin hyvä, että tapahtumia pedataan, jotta lukija osaa muodostaa jonkinlaista kuvaa asiasta. :) Kiitos näistä ja jään odottelemaan innolla seuraavia osia! ^^
Hyppää lehtikasaan!

Chuva

• Mursumarsu
Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 92/?, 5.2
« Vastaus #55 : 05.02.2016 23:25:28 »
Näin alkuun pahoittelut siitä, etten ole kommentoinut häpeällisen pitkään aikaan! :-[ Jotenkin se kommentointi aina vaan unohtuu, vaikka tämä tarina onkin ihastuttava ja todella kiinnostava.

Ihan ensialkuun täytynee ylistää sun luoman maailman vakautta. Mikään ei tunnu sellaiselta keksimällä keksityltä tai siltä, että asioista tehtäisiin jotenkin hankalasti ymmärrettäviä ihan vaan hifistelyn takia. Asiat on niin kuin ne on, ja vaikka monet seikat poikkeavatkin reaalimaailmasta, niin kaikki esitetään silti järkevästi ja sellaisesta näkökulmasta, että ne tuntuvat uskottavilta. Paikkojen ja hahmojen nimet kuulostavat todellisilta (siitä saat erityisesti kiitosta, koska mun mielestä etenkin maantieteellisten paikkojen nimeäminen uskottavasti on äärimmäisen hankalaa!).

Vähän alkoi hihityttää tuo Valve tossa 89. raapaleessa, koska tosta lauseesta "Ég heiti Valve" tuli ihan mieleen ruotsiksi esittäytyminen. Ja se jotenkin johti siihen, että kuvittelin mysteerisen ja hurmaavan Valveen puhumassa sellasta oikein urakalla ylilyödyn teennäistä riikinruotsia  ;D. Se oli jotenkin kamalan tyhmä hulvaton ajatus. Sitten aloin muistella, että taisit alkutiedoissa puhua siitä, että tarinan nimi tulee alunperin jostain oikeasta kielestä, ja google kääntäjä tiesikin, että tuo esittelylause on islantia.
Mutta se ei poista mun päähän pinttynyttä mielikuvaa salaperäisestä maagista muikistelemassa: "Jag heter Valve!".

Hauskaa, että Alisa pääsee linnan ulkopuolelle! Ehkä se oppii lisää asioita Valvesta ja niiden suhde vähän taas lähentyy. Odotan myös mielenkiinnolla sitä, että miten maahiset - etenkin tuo Harma - suhtautuvat Alisaan.

Piti muuten vielä se sanoa, että onneksi vaihdoit sadan raapaleen rajan kysymysmerkkiin, sillä sata raapaletta ei ihan taitaisi riittää :D.

Kiitos taas näistä ihanista pätkistä, mielenkiinnolla odottelen lisää!
"I understand what you're saying, and your comments are valuable, but I'm gonna ignore your advice."
-Roald Dahl (Fantastic Mr. Fox)

Kaarne

• Unenkutoja
  • Lunnikuningatar
« Vastaus #56 : 06.02.2016 12:38:39 »
Ei mulla varmaan ole taaskaan mitään kauhean fiksua sanottavaa, mutta koska en ole ikuisuuksiin kommentoinut (ja silti luen uudet osat heti niiden ilmestyttyä, jos vain Finiin eksyn), ajattelin, että pitää oikeasti taas ryhdistäytyä. Koska kyllä, tämä on edelleen yksi suosikkiteksteistäni Finissä, ja jos se kerran on sellainen, tietysti siitä pitäisi tulla silloin tällöin kiittämään. :)

Pidän siitä, miten asiat tässä paljastuvat (ja yleensä eivät paljastu, vaan herättävät pikemminkin lisää kysymyksiä :D ) verkkaista tahtia. Toisaalta on vähän hassua puhua verkkaisesta tahdista, koska tekstimäärältään tämä teksti ei toki vielä ole kovinkaan pitkä, vaikka osia onkin 92, ne kun ovat kukin hyvin lyhyitä - mutta jatkotarinoiden verkkainen päivitystahti (tämä ei siis ole kritiikkiä!) ja tapasi kertoa tarinaa pienin askelin aiheuttavat sen, että vaikuttaa siltä, ettei juoni ole vielä kauheasti edes alkanut. Ja se on hirveän kivaa, koska yleensä tarinoita lukiessa tuntuu siltä, että niille ei oikeasti anneta liikaa tilaa, kun kirjoittajalla on kiire päästä kirjoittamaan niitä "suosikkikohtauksiaan" tai toimintaa. Tässä sellaista fiilistä ei ole, vaan hahmojen ja maailman luomiseen käytetään oikeasti aikaa. Kiitos siitä!

Närri on minusta hahmona vähän ärsyttävä, mutta se on ehkä tarkoituskin. :D Pidän maahisista kovasti, koska heitä näkee teksteissä harvoin, ja tuo Närrin mieltymys hedelmiin ja olemus muutenkin on minusta hauskassa kontrastissa Valveen viileään tyyneyteen ja Alisan epävarmuuteen ja levottomuuteen. Onnistunut hahmo ja kohtausjoukko, siispä, koska juuri tuon kontrastin avulla lukijan kuva muistakin hahmoista syvenee. Ja oi että, odotan kyllä kovasti vierailua maahisten kaupungissa ja sitä, millaiseksi sen kuvaat. :) Hauskaa myös nähdä mahdollisesti vielä vähän lisää vuorovaikutusta Valveen ja Alisan välillä. :)

Chuva jo sanoikin tuosta islanninkielisestä lauseesta. Sen suhteen en ihan osaa sanoa, että mitä ajattelen. Toisaalta tykkäsin siitä, että kieli on tuntematon, mutta kuitenkin merkitys hahmotettavissa, koska yhtymäkohtia on ruotsiin - toisaalta taas tuntuu hassulta, että fantasiamaailmassa käytetään kielenä jotakin sellaista, mikä on olemassa myös oikeasti. (Ja kuitenkin, miksipä ei: onhan maailmassa muutenkin samoja asioita ja tuttuja elementtejä.) No, ehkä osaan sanoa siitä enemmän, jos kieltä ilmenee lisää tarinan edetessä. :) Varsinkin, kun merkityssisältö ei ehkä ole yleensä niin helposti arvattavissa kuin tässä nimenomaisessa tapauksessa.

Odotan taas innolla seuraavia osia ja sitä, mitä kaikkea matka tuo tullessaan. :) Juttu muuttuu jatkuvasti jännittävämmäksi ja pidän hahmoista todella paljon. Ihanaa, että kirjoitat tätä!

someone i loved once gave me a box of darkness.
it took me years to understand that this, too, was a gift.

Grenade

• Fiilistelijä
  • Valvoja
  • ava+bannu Ingrid
« Vastaus #57 : 15.02.2016 01:23:05 »
Aa, vitsi, oon taas kauheasti myöhässä oman kommenttini kanssa! Luin nämä jo aikaisemmin, mutta silloin oli jotain muuta ja sitten se jäi. Täytyy parantaa tapani! Mutta nyt vihdoin muistin tulla heittämään jotain sanottavaa, vaikkei mulla sitä pahemmin olekaan. Tätä on vaan jotenkin niin luontevaa lukea. Hienoa, miten tällainen taikamaailma on jotenkin saatu näin arkiseksi, eikä se kaikki taika vaikuta mitenkään päälleliimatulta, kuten se joskus saattaa jossain olla (varsinkin, jos on lukenut paljon fantasiakirjallisuutta).

Lainaus
En ole kertonut kenellekään epämääräisestä levottomuudestani, mutta totta kai hän tietää siitä.
Aww, tää näiden kahden luonteva suhde jotenkin on niin herttainen, vaikka molemmat tietyllä tapaa vielä vierastaakin toisiaan. Toivottavasti jossain vaiheessa pääsevät taas tutustumaan toisiinsa hieman paremmin. Ehkäpä juhlat ovat hyvä paikka sille...? Jutustelua tanssin lomassa ja niin pois päin. :D

Kommentin pääpointti varmaan katosi, mutta olen edelleen koukuttunut tähän ja toivottavasti jossain vaiheessa ilahdutat meitä taas jatkolla! ^^
Hyppää lehtikasaan!

Grenade

• Fiilistelijä
  • Valvoja
  • ava+bannu Ingrid
Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 99/?, 21.3
« Vastaus #58 : 23.03.2016 23:39:46 »
Aivan ensiksi suuret onnittelut pystien pokkaamisesta! Tämä ansaitsi jokaisen saamansa. ^^ Ja toisekseen: Jee, jatkoa (ja meikä on ensimmäisenä kommentoimassa, haha, kerrankin näin päin)!

Ei mulla taaskaan ole kovin paljon mitään sanottavaa, mutta pakko tulla vain hehkuttamaan, että tää oli kyllä taas oikein hienosti kirjoitettu. Ihastuttavaa, että Valve suojelee tällä tavalla vaimoaan ja korun kiinnittämiskohtaus oli lumoava. Ah, nämä kaksi on jotenkin niin kaukana mutta lähellä toisiaan samaan aikaan.
En myöskään ole varma, olenko maininnut tästä aikaisemmin, mutta on jotenkin todella mielenkiintoista, että tässä tarinassa magia on jotain todellista. Tai siis, että Alisa tuntee sen ilmassa ja kaikessa, kun yleensä se jotenkin vain sivuutetaan, ja se vain on, mutta tässä se on jotain konreettista. Todella ihastuttava yksityiskohta!

Kiitän taasen näistä ja jään mielenkiinnolla odottelemaan seuraavia osia. ^^
Hyppää lehtikasaan!

Siunsäe

• Never Settle
Vs: Ævintýr |K11| fantasia | raapalesarja, 99/?, 21.3
« Vastaus #59 : 24.03.2016 08:29:54 »
Kiitos uusista pätkistä!

Ja onnea paljon pikareista. Äänestin sinua ja ficciä kaikkiin originaaliosioihin, tämä on niin superhyvä. <3<3

Minusta tuntuu, että tarina muuttuu aina vain paremmaksi. Alisan hahmo kehittyy ja Valven syventyy. Valve on kuin sipuli, josta kuoritaan hitaasti kerroksia päältä. Heh. Olipas hyvä vertaus. :D

Kiva, että päästään vähän linnan seinien ulkopuolelle. Toivon, että Ymississä tapahtuu jotain pariskunnan välillä. Tai ylipäätään jännään sitä koko ajan! Mutta ehkä joudun vain tyytymään kiltisti odottelemaan... Juoni on erittäin hyvä, ja tarina kulkee sopivassa tahdissa eteenpäin. En malta odottaa, mitä salaisuuksia tulee vielä paljastumaan. Oon maalaillut vähän kaikkea mielessäni. Ehkä Valve on homo ja on vain joutunut ottamaan vaimon pakon edessä?  ;D

Okei, lähden tästä duuniin parempien höpötysten puutteessa. Oot huippu, ficci on huippu, toivottavasti saadaan jatkoa pian. <3