Heippa! Tämän lukeminen jäi minulla aikoinaan kesken: olin ajatellut, että luen joitakin edeltäviä lukuja uudelleen ennen uuden luvun ilmestymistä, mutta se jäi, ja sitten ajattelin, että luenkin mieluiten koko tarinan alusta loppuun sitten, kun se on kokonaan julkaistu. Nyt
vihdoin joululomalla huomasin, että minulla on liian vähän lomalukemista mukanani ja aloin lukea tätä. Lukemisessa meni lopulta neljä päivää (tein toki muutakin
).
Kannatti lukea loppuun! Loppu on mielestäni todella hyvä! Pidän erityisesti vaivihkaisesta Orfeus-Eurydike-asetelmasta (vaivihkaisella tarkoitan, että Alisa ei nouda Valvea, vaan lähettää tälle keinon palata itse), Rajankulkijasta ja loppukohtauksesta, jossa ei tule täysin selväksi elävätkö vai kuolevatko Alisa ja Valve yhdessä (ainakin itse haluan lukea sen niin). Pidän myös siitä, miten Alisa on tässä lopussa aikuistunut ja rauhoittunut ja miten se näkyy myös kerronnassa, joka on tyynempää ja varmempaa kuin Alisan nuoruusvuosina. (Välihuomio: Huomasin eräistä kirjoittajan sanoista, että olit pohtinut Alisan Tylypahkan tupaa. Minusta se on ilman muuta Rohkelikko! Hän säntäilee välillä ihan päättömästi ties mihin vaaroihin!
) Eddan haipuminen, Säihky ja veritaikuuden haurastuttama Kiira sopivat loppulukuihin myös todella hyvin. Hiukan jäin miettimään, miten valtakunnan kuninkuuden lopulta kävi, mutta Alisan näkökulmasta se ei toisaalta ole erityisen olennaista - ainakaan, kun kuninkaan ja maagin sopimus on purettu. Oli myös ihana lukea, miten Malvan elämä oli mennyt ja erityisesti, että hän oli perustanut kotikyläänsä koulun! Alisan kotikylää koskevissa osioissa tuli tosi vahvasti sellainen olo, että aika on kulkenut Alisan ohitse, ja keskustelu Virnan kanssa korosti hyvin, miten hän on kasvanut irralleen ihmismaailmasta.
Minusta tuntuu vähän hassulta antaa palautetta kokonaisrakenteesta, koska se mikä toimii Finissä - ja etenkin hitaasti etevässä jatkotarinassa -, ei välttämättä kirjamuodossa toimi samalla tavalla. Koska nyt kuitenkin luin tämän alusta loppuun, kerron hiukan lukukokemuksestani. Pidän nimittäin rakenteellisesti paljon noista lyhyistä alkuluvuista. Minusta lyhyt muoto korostaa Alisan jurohkoa päättäväisyyttä, jolla hän aluksi kohtaa Valven. Sitten myöhemmin hän alkaa itse avautua ja havainnoida enemmän ja sitä myötä vaikutelmat laajenevat ja myös luvut pitenevät. Totta kai sadan sanan raapalemuoto aiheuttaa sen, että luvut loppuvat välillä töksähtäen, enkä siis missään nimessä tarkoita, että se olisi paras muoto kertoa tätä tarinaa. Huomasin kuitenkin nyt - ja myös ensimmäisellä lukukerralla -, miten nopeasti tarinaan koukuttuu, kun haluaa tietää aina vain lisää. Sitten kun luvut alkavat pidetä, tulee sellainen "jes, toiveeni toteutui!" -olo. Pidän myös yleisesti ottaen juonen etenemisestä: sopivissa kohdin tapahtuu uutta - etenkin mätä-käänne (
) toimi minusta hirveän hyvin näin toisellakin lukukerralla, vaikka tiesin mitä on tulossa. Toisaalta tässä on kuitenkin aika paljon keskustelua ja hitaita kohtauksia - näin toisella lukukerralla koin etenkin Alisan oppitunnit paikoin hieman liiankin hitaina ja mietin, voisivatko asiat selvitä hänelle muutenkin kuin, että Valve niitä perinpohjin selittää. Toisaalta toki taikuuden herääminen ja sen olemuksen havainnoiminen on olennaista tarinan lopun kannalta. Samoin Alisan välillä yltiöpohdiskeleva tyyli asettuu uuteen valoon, kun lukee, miten hänen mielensä aikuistuessa rauhoittuu.
Minulle nousi mieleen pari kysymystä. (En lukenut mitään tekstiin kirjoitettuja kommentteja, en edes omiani, joten pahoittelen, jos näihin olet jo jollekulle vastannut!) Jäin siis miettimään, onko kalvaslinna Valven linnan nimi vai jokin linnatyyppi?
Mietin tätä, koska se on läpi tekstin kirjoitettu pienellä, vaikka itse miellän sen paikannimeksi. Toinen juttu, mikä minua kummastutti on hovipalvelija Simon. Kun Alisa hovissa tapaa Simonin, hän ensiksi tuntuu havaitsevan tässä paljon epämiellyttäviä piirteitä. Minulle tuli molemmilla lukukerroilla sellainen olo, että Simon salaa jotain tai Reina on ehkä lumonnut hänet, ja odotin siksi, että Simonista paljastuisi jotain erikoista. Sen sijaan Alisa unohti kaikki alussa oudoksumansa piirteet ja kiintyi Simoniin nopeasti, ja ilmeisesti ihan syystä. Siirtymä epäluulosta luottamukseen tuntui minusta aika jyrkältä. Jäin siksi miettimään, olitko ehkä kirjoittaessasi ajatellut, että Simonissa voisi olla jotain hämärää ja sitten unohtanut sen.
Mietin muuten myös, olisiko Alisan isä voinut olla myös juurettoman taikuuden kantaja.
Ehkä hän oli liian uupunut raskaista töistä, että taikuus olisi päässyt heräämään? Noh, tämä on tällainen välihuomio taas - ehkä sellainen, että jos kirjoittaisin itse ficin tämän tarinan pohjalta, kirjoittaisin varmaan Alisan isästä.
Lopuksi vielä kiitokset ja onnittelut! Mahtavaa, että olet saanut näin hienon ja rikkaan tarinan valmiiksi! Ihailen sitä, miten rakkaudella olet selvästi tämän maailman luonut.<3 Tätä on todellinen ilo lukea! Siispä valtavat kiitokset! Mukavaa vuodenvaihdetta!