Kirjoittaja Aihe: Steampunk ja muut punk-genret [Kyber-, Diesel-, Solarpunk jne...]  (Luettu 5095 kertaa)

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 547
  • 707
Alunperin tämä topic oli Tylyahossa omanaan Steampunk -topicina. Päätin laajentaa topicia ja siirtää tämän Saivartelijaan kattamaan laajemmalla skaalalla punk-genrejen viehätystä. Mennään siis asiaan!

STEAMPUNK JA MUUT PUNK-GENRET
keskustelua Steam-, kyber-, bio-, diesel-, solarpunkista ja punkista yleisesti!

Tässä topicissa saa keskustella aiheen kirjallisuudesta, elokuvista, peleistä, pukeutumis- ja muista tyyleistä, kodin sisustamisesta, taiteesta ja kaikesta, jota näiden kirjallisuuden lajien alakulttuureihin liittyy. Koska tämä kattoo myös fanituksen ja on tavallaan faniaihe, siirrän tämän pian Saivartelijaan, joka lienee otollisempi paikka. Ollaan ihan punk! ja keskustellaan aiheesta. Oletko pitänyt steampunk-henkiset teekutsut? Vai kenties innostunut kyberpunk-musiikista tai intohimoinen Indiani Jones -fani? Ehkä sisustat, piirrät, askartelet tai jotain muuta punk-hengessä? Vai nautitko ainoastaan genrejen kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta? :)

Mitä ihmettä ne siis ovat? Tsekkaa spoilertägi! Jos listalle on mielestäsi lisättävää/korjattavaa tai mikä ikinä, hihkaise topicissa, niin lisäillään esittelyosioon. :) Kiitos!

Spoiler: näytä


Lainaus käyttäjältä: Steampunk
Steampunk (suom. ”höyrypunk”) on 1980-luvulla kiteytynyt tieteiskirjallisuuden suuntaus, jossa tapahtumaympäristön muodostaa 1800-lukua ja usein erityisesti viktoriaanista Britanniaa muistuttava vaihtoehtoinen todellisuus. 2000-luvulla steampunkista on kehittynyt kokonainen alakulttuuri.
Alakulttuurilla tarkoitetaan sitä, että steampunk-genren ympärillä on muovautunut pukeutumiskulttuuria seka tullut tunnetuksi populaarikulttuurissa, kuten myös musiikissa. Esimerkkejä steampunk -tyylistä voit katsoa tästä ja tästä, mutta asusteiden ei tarvitse aina olla viimeisen päälle. Pukuilua yhdistää monesti 1800-luvun viktoriaanisuus, koneet ja värisävyissä mm. ruskea, mutta olen itse nähnyt myös koreita ja värikkäämpiäkin asukokonaisuuksia, kuten violettia. Osana pukeutumista on myös tapa tuunata koruja, asusteita tai jopa huonekaluja punk-henkisesti! Steampunk-musaa soittaa puolestaan mm. Abney Park, jonka kappaleen Airship Pirates pääset kuuntelemaan linkistä.

Lainaus käyttäjältä: Kyberpunk
Kyberpunk (engl. cyberpunk) on tieteiskirjallisuuden alalaji. Termi koostuu kahdesta sanasta: kyber (kybernetiikka) ja punk. Kyberpunkin on luonnehdittu yhdistävän korkean tekniikan (high tech) ja yhteiskunnan alimman kerroksen (low life).
Kyberpunk on tunnettua kirjallisuudesta (mm. Frankenstein), elokuvista (Blade Runner, Terminator jne.), peleistä (Cyberpunk 2020) ja myös musiikista, kuten Billy Idolin Cyberpunk-album. Muuta Kyberpunk-henkistä musiikkia löytyy mm. Youtubesta haulla "Cyberpunk music". Pukeutumistyylinä kyberpunk on synkempi ja futuristisempi kuin sisarensa.

Biopunk on kyberpunkin sukulaissielu, jossa kehittyneen tietotekniikan sijasta käsitellään geenimuokkausta, "biohakkerointia" ja synteettistä biologiaa. Pahainen yhteiskunta ja hallitus ovat kyberpunkin tapaan keskeisessä roolissa ja käsittelyssä on yhteiskunnalliset teemat. Genren kirjallisuutta on mm. Gibsonin Neurovelho-kirja jatko-osineen. Tämän genren esitteli Finin Jastreb viestissään, josta tätä esittelytekstiä on lainattu, kiitos!

Lainaus käyttäjältä: Solarpunk
Solarpunk is a genre similar to Steampunk that encourages optimistic envisioning of the future in light of present environmental concerns, such as climate change and pollution,[1] as well as social inequality.[2]
Solarpunk on puolestaan kyberpunkille kuin "vastakohta". Siinä, missä kyberpunk mielletään usein dystopiaksi voitaisiin karkeasti väittää, että solarpunk on utopiaa. Tässä genressä on kukistettu sosiaaliset-, ympäristö- ja monet muut suuret katasrofit ja ongelmat yhteiskunnassa ja ympäristössä. Solar- ja tämän sisarella hopepunkilla ei ole samanlaista alakulttuuria, kuten edeltäjillä (tietääkseni), mutta tästäkin teemasta löytyy paljon esimerkiksi taidetta netistä kirjallisuuden lisäksi. Kirjallisuutta on mm. Poseidonin lapset -kirjasarja.

Lainaus käyttäjältä: Dieselpunk
Dieselpunk on tunnetumman steampunkin sukuinen retro-futuristisen teknologian estetiikkaa seuraileva tyylisuuntaus ja fiktionlaji. Sen puitteissa on luotu kuvataidetta, musiikkia, elokuvia, kaunokirjallisuutta ja tekniikkaa.
Dieselpunkia pidetään pessimistisempänä kuin steampunkia ja se sijoittuu pääasiassa sotien väliseen aikaan, eikä viktoriaaniseen aikakauteen. On myönnettävä, ettei tämä genre ole itselleni kaikkein tutuin, mutta onko sinulle? Vaihtoehtohistoriaa ja dieselpunkiksi määriteltäväksi teokseksihan luetellaan myös mm. Indiana Jones -elokuva  sarja ja Wikipedia tituleeraa sarjaa krominhohtoiseksi, pitääkö paikkaansa?




Alkuperäinen vastausviestini, kun aiheena oli vielä steampunk pelkästään!

Itse joskus ihailin conissa asua, joka oli steampunkkia. En tosin vielä tiennyt silloin, mitä steampunk on ja vasta myöhemmin löysin musiikin kautta myös pukuilun ja yleistietoa siitä, mistä on kyse. Tällä hetkellä olen harrastaja, joka ihailee muiden asuja, kuuntelee musiikkia, on saanut aiheesta kirjoitusinspiraatiota ja muutama elokuvakin on tullut katsottua.

Haaveilen, että saisin itsekin joskus jonkunlaisen asun tehtyä. Ongelmana on tietyisti raha, (mielikuvituksen puute :'D) ja se, että en oikein osaa luoda hahmoa, jonka rooliin osaisin eläytyä. En ole vielä ihan perillä siitä, miten tärkeää eläytyminen on vaikka coneissa vai koskeeko se nimenomaan miittejä, joissa järjestetään vaikka teekutsut.

Kokeneemmalta harrastajalta olisi kiva kuulla lisää pukuilusta ja oman hahmonsa luomisesta! Aloittelijoiden kanssa olisi kiva jutella kanssa, että miten homma on lähtenyt, kuinka tässä edetään jne. Toivottavasti finissäkin on erilaisia harrastajia!
« Viimeksi muokattu: 26.07.2020 14:10:44 kirjoittanut Odo »
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Steampunk
« Vastaus #1 : 16.03.2015 14:43:07 »
Aaaaah Steampunk! <3

Joo tota, en pukeudu, koska ei ole rahaa eikä kanttia, mutta kämppäni sisustuksessa näkyy kyllä, kuten myös musiikkimaussani (The Clockwork Quartet, The Clockwork Dolls, The Cog is Dead, Vernian Process, Abney Park, Steam Powered Giraffe, Aurelio Voltaire yms...) sekä kirjamaussani ja leffamaussani. :,D

-Ansa
« Viimeksi muokattu: 16.03.2015 15:13:33 kirjoittanut Ansa »


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 547
  • 707
Vs: Steampunk
« Vastaus #2 : 16.03.2015 14:46:56 »
Ansa, ois kiva nähdä millaisia sisustusjuttuja oot keksinyt! Itellä "harrastaminen" ei näy oikeastaan missään, vaikka tosiaan oon innoissani kaikesta aiheeseen liittyvästä. :'D Sulla on kyl loistava musiikki maku (; osaatko suositella kirjoja (suomeksi, koska oon onneton englannissa?) Gigi ja Henry-sarjaa oon vilkuillut, mutta kirjastossa ei ainakaan täällä pikkukaupungissa oo sattunut silmään kuin (ilmeisesti?) kakkososa.
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Ansa

  • runostaja
  • ***
  • Viestejä: 2 878
  • rakastettu
Vs: Steampunk
« Vastaus #3 : 16.03.2015 15:12:47 »
Niin no, enemmän kirjoissa edustan old-school klassista kauhua ja romantiikkaa (Draculaa, Frankensteinia u name it.) Edgar Allan Poe on ihan super ja H. P. Lovecraft on ERITTÄIN suuri nimi. (: Steampunk on niin vahvasti goottia, tai siis gootti-skenen alakulttuuria se kai on, niin mulla tulee jo moni kiinnostuksenkohde sieltä.

"Virallista" steampunk-kirjallisuutta en ole lukenut (paitsi Time-travellers wifen) mutta käsittääkseni joukkoon lasketaan kaikki gootista klassiseen ja moderniin kauhuun, "oikeasta" vampyyri-kirjallisuudesta ja scifiin plus fantasiaan. (: Suomennetusta kirjallisuudesta nyt ekana tulee mieleen Liikkuva Linna, Anne Ricen Vampyyrikronikat ja H. P. Lovecraftin tuotanto, Lovecraft kun Teslan lisäksi tuntuu nauttivan jonkinlaisesta kansainvälisestä steampunk-jumaluudesta. (:

Lainaus
ois kiva nähdä millaisia sisustusjuttuja oot keksinyt!
No ömm.. Ei ole tähän hätään kuvia heittää, mutta pääosissa on vanha 1800-1900 lukujen taitteen kultakankainen ja tummapuinen rottinkisohva, vanha punakultainen puuarkku, vanha musta kirjahylly/lipasto/lasivitriini-yhdistelmä ja koristekattokruunu. Pieninä mausteina on siellä sun täällä olevat korut, taskukellot, kellot muutenkin, kynttiläsysteemit ja vanhat koristeelliset astiat plus lasipullot ja karahvit. Suunnitteilla olisi hankkia jostain vanhoja puisia rukkirenkaita ja kellorattaita sun muita, mitkä laittaisin sellaisenaan tai maalattuina seinälle. (:

-Ansa


kirjoittelen runoja ja tunnelmoin

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Steampunk
« Vastaus #4 : 16.03.2015 15:29:11 »
Steampunk on ihanaa <3 Olen enemmän kyllä elämäntapagootti ja pukeudunkin lähinnä vain mustaan, mutta ihailen aina muiden steampunk-pukuja ja kuolaan kaikkien pikku tilpehöörien ja asusteiden perään. ^__^ Kellot, hatut, korut, vyöt, laukut...

En ole oikein ehtinyt tutustumaan steampunkiin musiikkilajina muuten kuin Aurelio Voltairen kautta, mutta kirjallisuudesta voin suositella Philip Reeven Kävelevät koneet -sarjaa. Olen lukenut neljästä kirjasta kolme ensimmäistä (sain nimittäin vasta tänä vuonna tietää neljännen ilmestyneen jo vuonna 2007, lål). Siitä on kyllä muutama vuosi aikaa kun luin ne, mutta muistan kyynelehtineenikin muutamaan otteeseen lukiessani. ;___;


Ansan sisustus kuulostaa ihanalta! :D
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 547
  • 707
Vs: Steampunk
« Vastaus #5 : 16.03.2015 15:50:36 »
Ansa, kuulostaa hienolta! Voi kun itekin sais kaikkia hienoja tavaroita. :'D Pitää muistaa kanssa noi kirjaehdotukset.

Talviomena, kiitti pitää tuokin kirjasarja muistaa, kun podin lukemista! Kellot, hatut, korut ja tilpehöörit <3 Itekin himoitsen niitä.

“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Hömöpöllö

  • Hely
  • ***
  • Viestejä: 286
  • Herra merirosvo, köyteni ovat liian löysällä.
Vs: Steampunk
« Vastaus #6 : 16.03.2015 17:17:15 »
Vaikken steampunkvaatteista hirveästi välita, silti rakastan sen tyylisiä koruja, tilpehöörejä ja tarinoita jotka sijoittuvat steampunkmaailmaan. Valitettavasti en hirveästi steampunk koruja omista, vain pari kelloa ja pari erikoisempaa kaulakorua. Toki ne vaatteet on hienoja, mutteivat sovi minulle.

Tässä on yksi "manga" sarja, joka saattaisi sopia aiheeseen http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Hollow_Fields

Periaatteessa myös kirja nimeltä "Sydämmen mekaniikka" voisi sopia steampunk genreen, lisäksi Osuuskumma onnjulkaissut kaksi steampunk tyylisiä novelleja sisältävää kirjaa
http://www.risingshadow.fi/library/book/6426-sydamen-mekaniikka
http://www.risingshadow.fi/library/book/6764-steampunk-koneita-ja-korsetteja

//Ainiin, Sydämmen mekaniikasta on myös suomeksi puhuttu animaatioelokuva, joka on oikeastaan yksi iso musiikkivideo, jota ei oikein ymmärrä ilman kirjan lukemista, mutta ihana sekin♥

« Viimeksi muokattu: 16.03.2015 17:20:15 kirjoittanut Hömöpöllö »
Pöllökoto
Kansientakaiset maailmat viimeksi arvosteltu J.S. Meresmaan Keskilinnan ritarit 20.6.2016
avatar Ingridiltä ja banneri Ansalta

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 547
  • 707
HOX! Laajensin keskustelua, että se herättäisi enemmän jutun juurta. ♥

Lainaus
STEAMPUNK JA MUUT PUNK-GENRET
keskustelua Steam-, kyber-, diesel-, solarpunkista ja punkista yleisesti!

Tässä topicissa saa keskustella aiheen kirjallisuudesta, elokuvista, peleistä, pukeutumis- ja muista tyyleistä, kodin sisustamisesta, taiteesta ja kaikesta, jota näiden kirjallisuuden lajien alakulttuureihin liittyy. Koska tämä kattoo myös fanituksen ja on tavallaan faniaihe, siirrän tämän pian Saivartelijaan, joka lienee otollisempi paikka. Ollaan ihan punk! ja keskustellaan aiheesta. Oletko pitänyt steampunk-henkiset teekutsut? Vai kenties innostunut kyberpunk-musiikista tai intohimoinen Indiani Jones -fani? Ehkä sisustat, piirrät, askartelet tai jotain muuta punk-hengessä? Vai nautitko ainoastaan genrejen kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta? :)

Mitä ihmettä ne siis ovat? Tsekkaa spoilertägi!

Spoiler: näytä
Lainaus käyttäjältä: Steampunk
Steampunk (suom. ”höyrypunk”) on 1980-luvulla kiteytynyt tieteiskirjallisuuden suuntaus, jossa tapahtumaympäristön muodostaa 1800-lukua ja usein erityisesti viktoriaanista Britanniaa muistuttava vaihtoehtoinen todellisuus. 2000-luvulla steampunkista on kehittynyt kokonainen alakulttuuri.
Alakulttuurilla tarkoitetaan sitä, että steampunk-genren ympärillä on muovautunut pukeutumiskulttuuria seka tullut tunnetuksi populaarikulttuurissa, kuten myös musiikissa. Esimerkkejä steampunk -tyylistä voit katsoa tästä ja tästä, mutta asusteiden ei tarvitse aina olla viimeisen päälle. Pukuilua yhdistää monesti 1800-luvun viktoriaanisuus, koneet ja värisävyissä mm. ruskea, mutta olen itse nähnyt myös koreita ja värikkäämpiäkin asukokonaisuuksia, kuten violettia. Osana pukeutumista on myös tapa tuunata koruja, asusteita tai jopa huonekaluja punk-henkisesti! Steampunk-musaa soittaa puolestaan mm. Abney Park, jonka kappaleen Airship Pirates pääset kuuntelemaan linkistä.

Lainaus käyttäjältä: Kyberpunk
Kyberpunk (engl. cyberpunk) on tieteiskirjallisuuden alalaji. Termi koostuu kahdesta sanasta: kyber (kybernetiikka) ja punk. Kyberpunkin on luonnehdittu yhdistävän korkean tekniikan (high tech) ja yhteiskunnan alimman kerroksen (low life).
Kyberpunk on tunnettua kirjallisuudesta (mm. Frankenstein), elokuvista (Blade Runner, Terminator jne.), peleistä (Cyberpunk 2020) ja myös musiikista, kuten Billy Idolin Cyberpunk-album. Muuta Kyberpunk-henkistä musiikkia löytyy mm. Youtubesta haulla "Cyberpunk music". Pukeutumistyylinä kyberpunk on synkempi ja futuristisempi kuin sisarensa.

Lainaus käyttäjältä: Solarpunk
Solarpunk is a genre similar to Steampunk that encourages optimistic envisioning of the future in light of present environmental concerns, such as climate change and pollution,[1] as well as social inequality.[2]
Solarpunk on puolestaan kyberpunkille kuin "vastakohta". Siinä, missä kyberpunk mielletään usein dystopiaksi voitaisiin karkeasti väittää, että solarpunk on utopiaa. Tässä genressä on kukistettu sosiaaliset-, ympäristö- ja monet muut suuret katasrofit ja ongelmat yhteiskunnassa ja ympäristössä. Solar- ja tämän sisarella hopepunkilla ei ole samanlaista alakulttuuria, kuten edeltäjillä (tietääkseni), mutta tästäkin teemasta löytyy paljon esimerkiksi taidetta netistä kirjallisuuden lisäksi. Kirjallisuutta on mm. Poseidonin lapset -kirjasarja.

Lainaus käyttäjältä: Dieselpunk
Dieselpunk on tunnetumman steampunkin sukuinen retro-futuristisen teknologian estetiikkaa seuraileva tyylisuuntaus ja fiktionlaji. Sen puitteissa on luotu kuvataidetta, musiikkia, elokuvia, kaunokirjallisuutta ja tekniikkaa.
Dieselpunkia pidetään pessimistisempänä kuin steampunkia ja se sijoittuu pääasiassa sotien väliseen aikaan, eikä viktoriaaniseen aikakauteen. On myönnettävä, ettei tämä genre ole itselleni kaikkein tutuin, mutta onko sinulle? Vaihtoehtohistoriaa ja dieselpunkiksi määriteltäväksi teokseksihan luetellaan myös mm. Indiana Jones -elokuva  sarja ja Wikipedia tituleeraa sarjaa krominhohtoiseksi, pitääkö paikkaansa?

“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Jastreb

  • ***
  • Viestejä: 8
Entäs biopunk? Se on sukua kyberpunkille, mutta kehittyneen tietotekniikan sijasta siinä on pääosassa geenimuokkaus, "biohakkerointi" ja synteettinen biologia. Kyberpunkin tapaan sekin on yleensä dystooppista pahoine hallituksineen ja suuryrityksineen. Yhteiskunnallisia aiheita siis käsitellään. Oikeastaan Gibsonin Neurovelho-kirja jatko-osineen, jonka katsotaan luoneen kyberpunk-genren, on ihan yhtä paljon biopunkia.

Minä olen saanut biopunkista inspiraatiota ja kirjoitellut pöytälaatikkooni vähän siihen liittyviä tarinoita. Tarkoitus olisi myös julkaista niitä tänne jossain vaiheessa.

Pidän kovasti myös steampunkista. Kuitenkin suhtautumiseni siihen on sikäli tosikkomainen etten tykkää, kun sitä käytetään tekosyynä tehdä ihan mitä tahansa. Teknologian täytyy olla jollain lailla mahdollista ja perusteltavissa. Steampunk-aiheisia tavaroita tai asusteita minulla ei ole, mutta luen genreen kuuluvia kirjoja. Aiemmin ketjussa mainittujen lisäksi hyviä steampunk-kirjoja ovat minusta Pullmanin Universumien tomu sekä Moorcockin Ilmojen sotaherra.

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 547
  • 707
Oh, totta! Lisään biopunkin aloitusviestiin. :) Tämäkään ei ole mulle kovin tuttu, joten kiitos myös siitä, että selvensit. :) Kuulostaa oikeastaan todella mielenkiintoiselta genreltä, johon olen tainnut joskus törmätä, mutta ei painunut kuitenkaan mieleen. Olisi todella mielenkiintoista päästä lukemaan tarinoitasi, Jastreb kys. genreltä! Itse olen näihin punk-genreihin hurahtanut, mutta suomirajoitteisena (viitaten siihen, että esim. englantini on kohtuu heikkoa ja luen/katson/jne. kaiken suomeksi), yllättävän pintaraapaisun olen genreistä saanut. Kiitän siis myös suosituksista, jotka jaoit, kun pitää pistää korvan taakse.
“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.



But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Ai että, mä rakastan näitä kaikenlaisia -punk-genrejä. Tässä muutamia suosikkejani.

Etenkin pari vuotta sitten minua viehätti kovasti ns. "neuvosto-punk" (atompunk, dieslpunk), jonka kuvasto on ydinsotaa, kaasunaamareita, panssarijunia(!!!), raskasta teollisuutta jne. Dimitry Gluhovskyn Metro-trilogia teki erittäin suuren vaikutuksen, ollen vieläkin eräs parhaista koskaan lukemistani kirjasarjoista. Siitä tehty peli(t) teki myös todella suuren vaikutuksen. En tiedä mikä tällaisessa superdystooppisessa synkkyydessä niin kiehtoo, mutta jokin vain. Etenkin kaikki raideliikenteeseen liittyvä!

Ehdoton suosikkigenreni on kuitenkin 90-luvun futurismista ammentava ns. casettepunk (?), jonka kuvasto on 90-luvun tietoteknologiaa, robotteja, valoa ja kirkkautta. Käytännössä Neon Genesis Evangelion, ja ennen kaikkea Simon Ståhlenhagin Ur Varselklotet, joka tuli suuremmalle yleisölle tutuksi Tales From The Loopin muodossa. Se nimenomainen estetiikka on ehkä parasta ikinä.

Olen niin viehättynyt näihin, että olen näkevinäni suorastaan uusia genrejä, kuten suomimaaseutupunk!
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)