Kirjoittaja Aihe: Ennen ikuisuutta | k-11 | dystopiasekameteli raapalesarja | joulukalenteri 2014 24/24  (Luettu 4100 kertaa)

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Author: Alice Katarina
Title: Ennen ikuisuutta
Rating: K-11
Warnings: -
Genre: angst, draama, romance, raapalesarja, dystopia
Summary: Ilmastonmuutoksen seuraukset vievät ihmiskunnan kohti tuhoa. Ja kun pelastusta tarjotaan voiko siihen tarttua vai onko pelastus vain tie vielä varmempaan tuhoon?

A/N: Tämän vuoden joulukalenteri ei ehkä aukea kovin monelle, mutta se pohjustaa ikuisuusprojektiani. Monen sadan vuoden ajalta raapaleita eri ihmisten elämistä, haaveista, tuhosta ja pelastuksesta. Jos pidät jätäthän kommentin.


Ennen Ikuisuutta

1
Toukokuu 2029


Nauru kaikuu kauas uimarannalta. Nuorten katseissa on kesänodotus ja vanhatkin ihmiset näyttävät nauttivan auringosta. Kesä oli tullut tänä vuonna aikaisin – jo pääsiäisenä oltiin lähellä hellerajojen rikkoontumista.

Mies painaa punapäisen naisen alleen ja suutelee tämän hennosti mansikalta maistuvia huulia. Naisen bikineissä on vihreitä kukkia. Ja mies uskoo vihdoin löytäneensä sen oikean – tämähän on melkein kuin Scarlettin ja Rhettin rakkaustarina.

Jäätelönmyyjä huutelee tarjouksia kojusta ja pikkupojan sormet on kuorrutettu sulaneella suklaapehmiksellä.

Penkillä vanha mies murahtaa ja avaa päivän lehden. Politiikkojen kasvoilla on tekohymyt joiden alla lainauksia budjettiriihen kommenteista. Ei tällaista ollut silloin Ahtisaaren aikaan, kun vielä meni hyvin.

Ja aurinko jatkaa paahtamistaan.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2014 02:01:25 kirjoittanut Alice Katarina »
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
2
Syyskuu 2035

Tuuli riuhtoo Mintun vaaleansinisiä hiuksia. Puiden lehdet ovat painuneet maahan veden mukana ja liiskaantuneet muodottomaksi mönjäksi. Ei lainkaan niin kuin kuvissa, joita syksyisin näkee.

Naisen kädessä on sateenvarjo, joka äkäisen tuulenpuuskan takia on vääntynyt. Se oli saatu lahjaksi mummolta ennen tämän kuolemaa. Mutta Minttu on iloinen, ettei mummo ole näkemässä tätä kaikkea.

Mummo oli aina ollut ylpeä hänen kouluttautumisestaan. Minttu oli valmistunut lukiosta kuuden laudaturin oppilaana ja yliopistostakin ennätystahdissa. Eikä mikään valmistanut häntä tähän syvään, mahdottomaan lamaan.

Lähes puolet koulutetuista, ylikoulutetuista, aikuisista on työttömänä. Ja silti työpaikkoja vain vähennetään.

Ja tulevaisuus näyttää yhtä mustalta ja kylmältä kuin sateen vihmoma katu.




3
Huhtikuu 2038

Huhtikuun aamu on kirpeä ja nenänpäätä kutittaa kylmä viima. Lumikinokset ovat kasaantuneet kadunvarsille valtaviksi valleiksi ja silti pyry ei näytä loppuvan. Osa läheisen ruokakaupan ikkunoiden lööppilehdistä kertoo yllättävien kylmien virtausten jatkumisesta kissan kokoisin kirjaimin, osa lupaa lähes kahdenkymmenen asteen hellettä seuraavaksi viikoksi.

Eikä kukaan tiedä mitä uskoa.

Kadun kulmassa istuu pahvinpalasten päällä kerjäläisjoukkio. Rahakuppia ojentelevan naisen hiuksissa on vielä häivähdys sinistä ja silmissä jäätynyttä raivoa.  Tämän vieressä hieman nuorempi mies huutelee iskulauseita.

”Auta yhteiskunnan pettämiä.” ”Tämä voisit olla sinä.” ”Meilläkin oli elämä.”

Muut kulkevat nopeasti ohi ja yrittävät katseellakin vältellä. Ei kukaan halua uskoa, että voidaan olla näin huonossa tilanteessa.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
4
Heinäkuu 2151

Hyytävä viima puhaltaa. Kylmään luulisi tottuneen, kun on vain kuullut kertomuksia ajasta, jolloin aurinko vielä lämmitti ja rannoilla juoksi ihmisiä. Nyt ne ovat autioituneet.

Miehen kasvoilla on virnistys, kun hän tarttuu nuoren tytön käsivarteen kiskoen tämän vasten itseään. Tytön sotkuiset hiukset on nyrhitty poikki ja vaatteita on liian vähän näin kylmään.

Mutta muutama ojennettu seteli on tarpeeksi hetken lämmöstä ja toisen halusta.

Yöllä kerrostalon käytävillä on joukkioittain ihmisiä. Sen verran ”paremmat” voivat heidän eteensä tehdä. Vaikka eihän epäonnistujien kohtalo toki ole heidän vikansa.

Ja kun aamu koittaa heidät häädetään ulos, eikä kukaan katso kahta kertaa tyttöä, joka tärisee vereen peittyneenä.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Meijän kalenterit on niin pirteitä :D Vaikka ehkä tämä sun tästä vielä osittain iloksikin muuttuu? Paitsi en tiiä, ja kyllähän kurjuus on tavallaan tosi viehättävää.

Nämä on mielenkiintoisia pieniä katkelmia. Toisaalta kaukaisia ja toisaalta hyvinkin tätä päivää. Kauhean yhteiskunnallisia, toiset ne vaan osaa kirjottaa semmosta fiksuakin.

Kiitos ja antaa palaa vaan :)

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
nannu, Hih, kurjuus taitaa olla mun juttu, mutta ehkä tässä jossain vaiheessa päästään positiivisempiinkin tunnelmiin. Ja olihan se ensimmäinen luukku ihan iloinen.  :D Yhteiskunnallisuus jotenkin vaan tunkee mukaan, mutta hyvä jos miellyttää!

A/N: Olen myöhässä eilisestä, mutta puolustaudun sillä, että mulle on edelleen eilinen, koska päviä vaihtuu vasta nukkuessa, eikö? Ja itesäsisyyspäivän kunniaksi tarinaa Suomen itsenäisyydne menetyksestä. Nauttikaa!


5
Tammikuu 2278

Naisen korkeat korot kopisevat toimiston lattiaa vasten. Mellakat Helsingin eduskuntatalon edessä kuluvat sisälle asti. Eivätkö he voineet yrittää ymmärtää päättäjiäkin? Ei tilanne ollut heille sen helpompi.

Ruoan hinta jatkoi yhä kasvua. Öljyä ei enää saanut ostettua. Ihmisiä kuoli päivittäin kylmyyden takia. Edes Ruotsissa ja Norjassa tilanne ei ollut parempi, vaikka niillä riittikin varoja enemmän kuin köyhtyneellä Suomella.

Eivätkä kansanedustajat kyenneet tekemään muuta kuin yrittämään parhaansa. Eikä se tulisi koskaan riittämään.

”Rouva pääministeri, meillä on tärkeä soittopyyntö.”

Mutta yrittämistä ei voi lopettaa, koska silloin kaikki kaatuisi. Hän allekirjoittaa jälleen uuden lainan ja tukisuunnitelman. Viimeistään kuukauden kuluttua kaikki pitäisi aloittaa taas alusta.




6
Kesäkuu 2483

”Minä lupaan teille, että kurjuus on ohi”, miehen ääni kaikuu salissa salamavalojen loisteessa, ”Pohjola on vahvempi nyt kuin koskaan erillään ja me kaikki rakennamme sen vielä vahvemmaksi. Me olemme pohjoisen syntyperäistä kansaa. Tottuneet kylmän kouraan ja selviämään. Ja me tulemme selviämään.”

Uusi presidentti näyttää kovia kokeneelta ja puhuu erikoisella korostuksella aina välillä myös suomeksi. Salissa on hiljaista, kun ihmiset keskittyvät unohtamaan ulkona silläkin hetkellä kärsivät.

”Norja, Ruotsi, Suomi, Islanti ja Venäjä ovat yhtyneet yhden lipun alle, sillä sydämessämme meillä on sama toive. Me haluamme turvata tämän maan. Me haluamme pärjätä ja me haluamme lapsillemme maan, jossa on toivoa paremmasta tulevasta.”
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
A/N: Hei, en ole unohtanut tätä tai teitä, mutta jokin elämäksikin kutsuttu tuli väliin. Noh, saatte neljä luukkua kerralla! Ja pahoittelen sortumista hieman turhiin malankolisiin tarinointeihin.



7
Joulukuu 2500

Uudenvuoden aatto on kuulas. Lumihiutaleita leijailee alas hitaasti taivaalta, joka on tähtien täyttämä. Paljon on muuttunut parissakymmenessä vuodessa. Talo, jossa Anna miehensä kanssa asuu, on rakennettu pari vuotta sitten. Yhteensä siinä 2000 pientä asuntoa.

Kaupunkeja ei enää ole niin paljon kuin aikaisemmin ja talot on rakennettu mahdollisimman energiatehokkaiksi. Suuressa rakennuksessa lämpökin säilyy paremmin.

Rakennuksen käytävillä on melua, kun lapsia ryntäilee sinne tänne ja vanhuksia talutetaan katsomaan ikkunoihin. Me olemme onnekkaita, sillä näemme pääkaupungin ilotulituksen, jolla uutta vuosisataa juhlistetaan.

Hallitus ja presidentti ovat luvanneet suuria tulevalle sadalle vuodelle. Me tulisimme nousemaan ja ihmiskunta kukoistaisi jälleen.

Ja hetken ihmiset todella jaksavat uskoa.




8
Maaliskuu 2756

”Mitä kuuluu?” Saran ääni on voipunut ja tauti kuuluu taustalla.

”Minä voin hyvin”, tummahiuksinen nainen vastaa vetäen toisen heiveröisen kehon vasten halaukseen.

Sara näyttää kuihtuneelta. On vaikea uskoa, että vain muutama kuukausi sitten hän nauroi ja iloitsi. Syöpä on pelottava vihollinen. Se tulee vaivihkaa, eikä kukaan huomaa mitään ennen kuin on liian myöhäistä. Eikä ihminen pysty parantamaan sitä, vaikka jo vuosisatoja sitten luultiin läpimurron olevan lähellä.

Ja Saralle annetaan vain puoli vuotta elinaikaa. Miten sydän voi selvitä, jos se menettää puolet itsestään?

”Eeva, katso minua, minä vaadin sinua huolehtimaan itsestäsi”, Saran kasvoilla on päättäväinen ilme, ”Sinä et kärsi minun takiani.”




9
Marraskuu 2821

Mummun hylly on täynnä valokuvia, vaikka niiden painattaminen ja ottaminen oli varmasti maksanut omaisuuden. Yhdessä kuvassa hymyilevät hän ja isoisä. Äidin ja isän hääkuva. Ja se kuva aivan reunassa, mummu ja vaalea kaunis nainen kädet toistensa vyötäisillä.

Se nainen oli ollut hänen suuri rakkautensa.

Thomas pudistaa pölyt vuorotellen jokaisesta kuvasta ja asettaa ne varoen laatikkoon. Ne hän säästäisi muistoksi. Rakennus purettaisiin ja tämä oli viimeinen kerta kun hän näkisi sen tällaisena. Koskemattomana.

Miehen käsi ojentuu hipaisemaan ikkunalaudan ruostunutta metallia. Nämä asuinrakennukset olivatkin auttamatta vanhanaikaisia, ja kylmän ilman saattoi tuntea virtaavan seinien raoista sisään.

Oli aika rakentaa jotain pysyvää tämän tilalle.




10
Helmikuu 2945

Uutisia ei ollut tullut tänäänkään.

Oli sulaa hulluutta laittaa niin paljon Pohjolan varoja toivottomaan yritykseen saada yhteyttä Yhdysvaltoihin. Presidentti ja viisi tämän lähintä ministeriä olivat lähteneet lentäen jo kuusi päivää sitten.

Eikä heistä ollut kuulunut sen jälkeen.

Presidentti oli ollut niin varma, että Yhdysvallat nyt yli sata vuotta edellisten neuvottelujen jälkeen olisi innokas yhdistämään voimansa Pohjolan kanssa. Nyt kun Pohjola oli keksinyt uuden tavan hyödyntää jäätä energiantuotannossa ja onnistunut pysäyttämään nälkäkuolemat lähes kokonaan, Yhdysvaltojen täytyisi suostua.

Presidentti on vain typerä hupakko.

Nainen pudistaa päätään hitaasti. Radiolähetin saa jäädä auki, mutta hän kutsuisi jonkun muun tarkkailemaan sitä.

Hänen pitää huolehtia valtiosta.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Vau, kiitos kommentista Kosmik! Tälläisiä yhteiskunnallisia aiheita on tavallaan kiva kirjoitella tälläiseen absurdiin tulevaisuuteen, kun saa tavallaan luoda uutta ja tavallaan ottaa kantaa nykyaiheisiinkin. Kiva, jos tykkäilet ja heitä toki jatkossakin kommentilla, jos ajatuksia herää! Pian ollaan puolivälissä ja päästään vihdoin itse asiaan!

11
Huhtikuu 3162

Kirjan sivut rapisevat hiljaa, kun oppilaat lukevat. Tämä alkaa olla niitä harvoja tunteja, jolloin oikeita kirjoja edes katsotaan. On paljon tehokkaampaa lukea näytöltä, kirjoittaa näytöllä, elää näytön antamien tietojen mukaan.

On helpompaa sensuroida tekstiä. On helpompaa muokata ihmisten ajatuksia, tunteita. On yksinkertaisempaa, kun sen kaiken voi tehdä vain luetuttamalla muutamia sivua. Ei kukaan puhu propagandasta, mutta sitähän opetus on.

Aiheita, jotka satuttavat ohitetaan sulavasti. Ei kukaan nykyään edes tiedä, että joskus Pohjola ei ollut yhtenäinen tai että joskus sähköä riitti säännöstelemättä kaikille, ja lihaa saatettiin syödä joka päivä.

Ja koska kukaan ei tiedä, ei kukaan myöskään kyseenalaista. Eikä kukaan kysele.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

ilkku

  • Unelias
  • ***
  • Viestejä: 88
Vaude, mun on pakko nostaa hattua sun teksteilles! Nää on ihan mahtavia raapaleita ja tykkään tosi paljon siitä, et asioita katotaan eri ihmisten näkökulmasta. Vaikka sadassa sanassa onkin vaikeeta syventyä kauheesti jokaisen elämään, oot kuitenki onnistunu kuvaamaan tekstipätkien pituuteen nähden tosi hyvin ajan kulumista, eri henkilöitä ja yhteiskunnan muuttumista. Poliittisesta näkökulmasta ja otteesta, joka sulla näissä raapaleissa on, en osaa kauheesti sanoo mitään fiksua kun oon aika epäpoliittinen ihminen, mut tähän aiheeseen se kyllä sopii. Mä tykkäsin ehkä eniten siitä miten oot saanu kuvattuu luonnon ja ilmaston muuttumista, se oli jotenki tosi elävää ja realistista kuvausta, vaikkei tollasta (toivottavasti) koskaan oleen oikees elämässä.

Onneks tulin lukemaan tai ehkä tässä tapaukses ahmimaan nää sun kirjottamat luukut, oisin voinu jatkaa lukemista vaik kuinka pitkään! Tähän aiheeseen sopii melankolinen ja vähän kaihoisakin tunnelma, jonka osaat luoda tosi hyvin. Pidän kuitenki peukkuja pystyssä sille, et joulu-luukku olis onnellinen ;D

Kiitos näistä!

Avasta ja bannerista kiitokset raitakarkki.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Kosmik, kiitos jälleen kommentista. Hyvä, että teksti herättää ajatuksia! Uskonnot ovat ihan oma lukunsa kyllä propagandan ja aivopesunkin aalalla ja niihin tässäkin tekstissä tullaan kyllä vielä törmäämään.  ;)

Kiitos kehuista ilkku! Kiva, jos luontokuvauksetkin maittaa! Niitä on heitelty vähän sinne ja tänne täytteeksi. :D Hih, on kyllä aina kiva saada kehuja. Kirjoittelin muuten tähänkin luukkusatsiin yhden enemmän luontokuvausta olevan tekstin taas.

A/N: En näköjään sitten millään pysy aikataulussa. Noh, koko viikonloppu ilman nettiä ei ollut paras ympäristö. Tässä kuitenkin taas uutta!

12
Elokuu 3245

Lampi  on jäätynyt ja yksinäinen lapsi liukuu nauraen sen pintaa pitkin. Keltainen huivi ja tummat toppavaatteet luovat loistavan kontrastin valkoiseen luontoon. Jossakin huhuilee pöllö.

On oikeastaan ihme, että lintuja yhä on. Kylmyys ei kuitenkaan ole kitkenyt niitä pois, kuten se ei ole kitkenyt kaikkia muitakaan pieniä eläimiä. Jossain lumihangessa näkyy hiirten pikkuruisia jalanjälkiä ja jos katsoo tarkasti voi erottaa uuden pehmeän lumen alta myös jäniksen jäljet.

Kaupungin valot on himmennetty päiväksi ja kaikki näyttää melko aavemaiselta. Sähköä ei riitä talojen valaistukseen, joten lamput sytytetään vain muutamaksi tunniksi aamuisin ja iltaisin.

Lammen viereisellä kukkulalla näkyy hylätty asuinrakennus. Puhutaan, että siellä kummittelee.




13
Lokakuu 3304

Monimutkaisia piirroksia,  sivukaupalla laskelmia ja suunnitelmia. Pinoittain papereita. Eikä mikään ole vieläkään valmista. Miksi luominen on niin vaikeaa? Miksi pelastus on niin vaikeaa? Eikö pitäisi olla helpompaa tietä tehdä hyvää?

Tämä keksintö tulisi pelastamaan ihmiskunnan. Se tulisi tuomaan ihmisille tien taivaaseen helvetin sijaan. Ja se kaikki on minun käsissäni. Aivan kuin olisin Jumala luomistyöni kimpussa. Eikä mikään voi estää minua luomasta parempaa maailmaa.

Otan jälleen uuden paperiarkin ja piirrän uuden hahmotelman. Ehkä kartion mallinen, jaoteltu sektoreihin? Kuin muurahaispesä. Muurahaiset ovat yhteisöllisyyden ja ahkeruuden esikuva. Ja me tulemme työskentelemään yhdessä kuin muurahaiset.

Luodaksemme yhdessä hyvää. Luodaksemme parempaa.

Luodaksemme taivaan maan alle.




14
Tammikuu 3348

”Yhdyskunta on tulevaisuutenne toivo. Aivan uudenlainen maanalainen siirtokunta avaa oven teknologian uudelle vuosisadalle ja toivottaa tervetulleeksi teistä jokaisen, joka haluaa tehdä ahkerasti töitä koko yhteiskunnan hyväksi.”

”Lähettäkää hakemuksenne viimeistään joulukuun viimeinen päivä ja muistakaa liittää mukaan dokumentit koulutuksestanne ja työstänne tähän mennessä, sekä terveystarkastustiedot.”

”Yhdyskunta kaipaa jokaisen alan ammattilaisia, ja nyt juuri sinä voit olla merkittävässä asemassa rakentamassa tulevaisuutta.”

”Yhdyskunnassa te ette tule kärsimään puutetta, ettekä pelkäämään henkenne vuoksi ja hienoin tämän hetken tekniikka takaa, että asutte loisteliaammin kuin olette koskaan uskaltaneet edes ajatella. Tämä paratiisi odottaa juuri sinua, joten lähetäthän hakemuksesi heti.”

Eikä kukaan vilkaisekaan pienellä printillä kirjoitettua tekstiä.




15
Helmikuu 3370

”Äiti älä mene”, pikkutytön poskille valuu kyyneleitä vuolaina noroina, ”Äiti, kiltti, älä jätä meitä.”

Yhdyskunnan portit on avattu ja ympärillä seisoo aseistettuja miehiä huolehtimassa siitä, että vain tarkkaan valitut asukkaat pääsevät sisään. Vain ne kaikkein älykkäimmät, kaikkein taitavimmat ihmiset. Ne joilla on parhaat geenit.

Yhdyskunnassa ei tulisi olemaan perinnöllisiä sairauksia. Ei syöpää. Ei murhetta.

Kaikki tulisi olemaan loistavasti.

”Kulta pieni, äidin on pakko mennä”, nainen yrittää säilyttää lohdullisen hymyn kasvoillaan, ”Isi pitää sinusta huolta. Äiti kyllä soittaa ja laittaa teille viestiä. Rakastan sinua ihan hirveästi.”

Aseet osoittavat myös niitä, jotka empivät porteilla. Kun on hyväksytty sisään, ei ulospääsyä enää ole.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Nämä on niiiin mahtavia, paranee vaan koko ajan! En tiedä mitä semmosta voisin sanoa, mitä en ole jo tähän kokonaisuuteen liittyen sanonut. Ajatuksia herättävää, monipuolista, sopivassa suhteessa todellista ja epätodellista.
Miten muuten tän kalenterin jälkeen voit olla julkaisematta itse Ikuisuutta täällä? :D Voiko tämä setti muka tyydyttää ihmisten tiedonhalun ja uteliaisuuden sun luomaa maailmaa kohtaan... Mua ei tyydytä vaikka sentään tiedän hommasta kohtalaisen paljon ;D

PS Olis hyvin aikaa beetailla...

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
nannu, mä pelkään pahoin et Ikuisuus joutuu odottamaan vielä... Sitä nää ylioppialskirjoitukset teettää. Mutta tätä on kyllä hauska kirjoittaa ja tulee koko ajan selkeempi kuva itellekin siitä millaien mun maailmani oikeen on.  ;D

Kosmik, Yhdyskunnasta tosiaan tulee ilmi vielä kaikenlaista, eikä todellakaan ole mikään paras paikka elää, vaikkei varmaan huonoinkaan. Kiva js luontokuvaus kiinnosti!

A/N: Nyt vaihtui ajanlasku, mutta pidän oikean ajanlaskun vielä mukana myöskin ja kun ollaan Yhdyskunan ulkopuolella mennään yhä sillä laskennalla!

16
6. kuukausi, vuosi 16 jälkeen Yhdyskunnan synnyn

(Kesäkuu 3386)

”Agnes”, miehen äänessä on rouhea sävy, ”tule takaisin vuoteeseen. Aamuun on vielä aikaa.”

Naisen harmaa yöpuku on heitetty lattialle ja alaston vartalo näkyy himmeästi pimeässä. Ikkuna on vain ammottava aukko vielä syvempää pimeyttä. Käsi vapisee, valokuva on rypistynyt ja tuhriintunut.

Kyynel valuu naisen poskelle, kun hän kokoaa valheen muurin jälleen ympärilleen.

”Heräsin vain jostain syystä ja päätin jaloitella”, hän virittää hymyn kasvoilleen, ”ei mitään sen suurempaa.

Yhdyskunnan lupaukset yhteydenpidosta olivat olleet samanlaisia valheita kuin niin monet muutkin asiat. Valokuva naisesta, tummahiuksisesta miehestä ja pienestä tytöstä nauramassa rypistyy entisestään tippuessaan lattialle. Hän on nyt yli kahdenkymmenen.

Menneitä ei voi kaivata ikuisesti.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2014 23:09:14 kirjoittanut Alice Katarina »
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
17
Maaliskuu 3435

(3. kuukausi 65 jYs.)

Klonk. Klonk. Klonk.

Hakkaus kaikuu aavemaisena autioituneella aukiolla. Olen hakannut nyrkkini verille, eikä mikään ole muuttunut. Ovet ovat yhtä visusti kiinni kuin aiemminkin. Eikä kukaan vastaa huhuiluun.

Tosin tuskin sen ties kuinka paksujen metalliovien läpi kuuluisikaan. Mutta ehkä jossain vaiheessa joku kuitenkin kuulee.

Klank. Klank. Klank.

Parempi elämä olisi näiden ovien takana. Niin lähellä ja silti saavuttamattomissa. Täällä on vain kuolemaa. Jonkinlainen uusi supervirus tappaa ihmisiä ja minä pelkään. Haluan elää ja kokea rakkauden. Saada perheen.

Ehkä siellä ei tiedetä miten huonosti ulkona menee. Ehkä viestit eivät ole menneet perille. Ehkä.

Ehkä siellä ei vain välitetä.

Kuume tuntuu sumentavan aivot.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

ilkku

  • Unelias
  • ***
  • Viestejä: 88
Oi, nää oli taas ihania! Yritän nyt kommentoida näitä kaikkia edellisiä, kun en sillon ton kolmen koplan jälkeen ehtiny.

Ensinnäki kiitos taas tosta luonnon kuvaamisesta, en tiiä et miten musta on tullu tällanen viherpiiperö, mut luonnosta ja sen muuttumisesta on jotenki vaa aina kiva lukea! Toinen erityinen suosikki näistä luukuista oli numero 16: se oli tosi surullinen, mut tykästyin just siihen herkkyyteen jolla olit saanu kuvattua 'Angnesia'. En tajuu et miten toiset vaan saa raapaleeseen noin hyvää ihmiskuvausta.

Suurimmassa osassa näistä raapaleista oli edelleen sellanen vähä tai vähä enemmänki surullinen/ synkähkö pohjavire, mut edelleen osaat kirjottaa sen niin hyvin, et näitä tekstejä on kiva lukee.

Kiitos kaunis, jään odottelemaan uusia luukkuja ja lisää tietoa Yhteiskunnasta ja sitä ympäröivässä maailmassa tapahtuvista muutoksista! :)

Ps. Toi sun uus ajanlasku on kyl oikeesti aika siisti juttu! :D

Avasta ja bannerista kiitokset raitakarkki.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Kiitos taas ihanasta kommentista ilkku! Synkkyys jotenkin vaan aina lipsahtaa mukaan, vaikka kuinka yritän kirjoittaa iloista, mutta mä yritän saada jouluaatoksi jotain positiivisempaa. :D Kiva, jos sun mielestä on hyvää ihmiskuvausta, välillä tuntuu, että vaan heittelen sanoja peräkkäin  näihin teksteihin.

A/N: Tässäpä taas neljän rypäs. Aikataulussa ei vaan pysytä. Viimeinen raapale on 150 sanaa. Olkaapa hyvä! Aage on muuten norjalainen nimi. ;D



18
8. kuukausi 231 jYs.

(Elokuu 3601)

Tytön hiukset on letitetty ja vaaleanpunainen puku laskeutuu kauniisti, mutta kasvoilla on surua. Hänen ympärillään on muutamia muitakin. Hermostuneina, jännittyneinä ja jotkut innoissaan.

”Tervetuloa ensimmäiseen Kumppanijuhlaan”, presidentin äänessä on vakaa ”Me olemme luoneet mahtavan järjestelmän, joka takaa jokaiselle juuri oikeanlaisen kumppanin tämän luonteeseen ja perimään nähden. Juuri sen kumppanin, jonka luonto on teille luonut.”

Aukion toisella reunalla seisoo pitkä poika, jonka suu on vääntynyt kiukkuiseen irvistykseen, kun hänen tyttönsä kutsutaan esiin. Ruthin poskilla on kyyneliä presidentin kertoessa tämän kumppanin nimen.

Poika huutaa turhaan, kun hänet raahataan pois. Suu yrittää luoda puhetta, mutta kielen paikalla on vain tyhjää. Eikä tyttö kuule.




19
11. kuukausi 418 jYs.

(Marraskuu 3788)

”Tule nyt”, punapää hoputtaa jäljessään tulevaa, ”Sinun täytyy tulla nopeammin, he saavat meidät muuten kiinni.”

Rappusia tuntuu olevan ikuisuuksiin ja seinien harmaus ei näytä minkäänlaisia merkkejä siitä kuinka korkealle on jo kiivetty. Ollaanko lähellä maanpintaa? Lähellä vapautta?

Naisten huulilta karkaa iloinen nauru. Portinvartioiden talot ovat mustina ja tyhjillään, eikä missään näy ketään. Ovi on metallia ja niin valtava, että sitä tuskin saa auki ilman, että osaa käyttää koneita, mutta punapää ei luovuta.

”Helga, katso! Käytävä alkaa täältä.”

Käytävä on oikeastaan huoltotunneli. Rakennettu jo ennen muuta Yhdyskuntaa. Ja toivottavasti sitä kautta pääsee ulos.

Lopulta aurinko häikäisee molempien naisten silmät ensimmäistä kertaa.




20
Lokakuu 3956

(10. kuukausi 586 jYs.)

”Jumala ei ole hylännyt meitä. Hän vain koettelee, kuten aikanaan on koetellut muitakin. Ja koska me olemme vahvoja, me selviämme koitoksista. Me pääsemme vielä paratiisiin, kun teemme Hänen tahtonsa mukaan.”

Kuuntelijajoukko on hiljaa. Kuin merkkinä pilvien raosta lankeaa auringonvalo lavalle, jossa mies saarnaa.

”Meistä jokaisella on syntejä. Teidän on tunnustettava ne ja sovitettava syntinne. Teidän on osoitettava, että olette Herran arvoisia. Teidän on osoitettava, että haluatte paratiisiin. Teidän on ymmärrettävä, että olette täällä Jumalan tahdosta ja vain Hänellä on valta ottaa teidät täältä pois.”

”Kun me olemme yhdessä kristillisellä tiellämme, tunnustamme syntimme ja kadumme, Jumala pelastaa meidät.”

”Herra siunatkoon teitä.”




21
9. kuukausi 692 jYs.

(Syyskuu 4062)

Painan jomottavaa haavaa pyyhkeellä. Aage oli tulistunut hetkessä. Osaan olla vain kiitollinen siitä, ettei lyönti ollut osunut vatsaan, joka on jo pehmeästi pyöristynyt. Ei mies tahallaan tätä tehnyt, hänellä oli vain tulinen temperamentti.

Töissä oli ollut ongelmia ja lisäksi hän oli kertonut, luottamuksellisesti tietenkin, että jälleen kolme ihmistä oli kadonnut. Ulkomaailmaan karanneita pettureita pidettiin kuolleina meille, mutta heille piti silti keksiä peitetarinoita. Siirtoja toisille sektoreille. Onnettomuuksia.

Aamulla Aage tulisi, suutelisi ja pyytäisi anteeksi. Miksi minä en siis antaisi anteeksi. Me olimme olleet yhdessä lähes kymmenen vuotta. Ja kyllä ruhjeet aina paranisivat.

Nyt kun vauva syntyisi meistä tulisi vihdoin perhe. Oli kestänyt kauan saada lupa hankkia lapsi ja Aage oli ollut niin onnellinen. Hän toivoi poikaa, jonka voisi viedä mukanaan tehtaalle, mutta minusta pikkutyttökin olisi mukava.

Harmaa paita on repeytynyt ja hiukan veressä, mutta se kiristi jo aiemmin, joten olisi kuitenkin pitänyt hankkia uusi.

Ei Aage sitä tarkoittanut. Hänhän rakasti minua.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

ilkku

  • Unelias
  • ***
  • Viestejä: 88
Yhyy, voi toi eka ja viiminen oli niin surullisia :'( Mun mielestä toi Kumppanijuhla on tosi mielenkiintonen idea, mut se on tavallaan tosi julma, varsinki toi eka(?) juhla ku jostai puskist vaan päätetään et tepäs ette saakaan valita ite kenen kanssa elätte loppuikänne...

Toi toinen raapale oli kivaa vaihtelua kun se loppu onnellisesti. On kiva lukee Yhdyskunnasta monista eri näkökulmista ja just esim. niistä jotka päätyy karkaamaan sieltä. Mä melkein luulin et Helga ja se toinen ois joutunu kiinni, mut yllätyin positiivisesti lopputuloksesta :D

Kolmannessa luukussa oli vähän erilainen tunnelma kun siihen tuotiin uskonnollisuutta. Toivon vaa et se ei mee ihan överiks ja ettei ala mitään uutta 'keskiaikaa'...

Niinku mä jo sanoin viiminenki raapale oli kauheen surullinen ja samalla ahdistava. Perheväkivalta on aina raskas aihe, mut toivon vaan et asiat jotenki maagisesti järjestyis hyvin tolle naiselle ja sen lapselle. Onneks lopputuloksen voi kuvitella millaseks haluu ja mä kuvittelen et Aage katoo jonnekki ja sen perhe saa olla turvassa.

Kiitän taas, mua ei ainakaa häiritse se et tulee tipotellen tällasia ihania raapaleryppäitä, on kivaa saada kerralla näin monta tekstiä luettavaks :)

Avasta ja bannerista kiitokset raitakarkki.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
ilkku, kiva jos tykkäilet vähän katkonaisesta päivittelystä. Jotenkin aika vaan luisuu käsistä. Hyvä, että onnellinen loppu miellytti. Mä oikeen pinnistelin ja sain sen loppumaan suhteellisen positiivisiin tunnelmiin. Ja Yhdykunnassa on niin pöajon kaikkea, etten tämänkään raapalesarjan aikana ehdi läheskään kaikkea tutkimaan, mutta on mahtavaa että tykkäilet eri näkökulmista!

A/N: Viimisiä viedään. Tässä vaihteeksi taas tunnelmaa ulkomaailmasta.


22
Toukokuu 4189

(5. kuukausi 816 jYs.)

Kylä on rakennettu tiivisti. Talot ovat vierivieressä ja ihmiset pälyilevät välillä epäluuloisina kaduille. Muuri on saatu jo lähes valmiiksi ja se rauhoittaa monia. Järjestö oli rakennuttanut sen meidän kaikkien turvaksi.

Ulkopuolelta tulevia vaeltajia tuli varoa, sillä he toivat mukanaan tauteja ja murhetta. Heihin ei voinut luottaa, sillä he halusivat aina omaa etuaan.

Myös yksi uusi kasvihuone on rakennettu tänä vuonna. Ohra kasvaa melko hyvin, kuten myös erilaiset juurekset. Ne selviävät pienemmällä lämmöllä kuin muut kasvit, koska energiaa ei riitä siihen, että kasvihuoneet lämmittäisiin kovin lämpimiksi.

Kirkon kello soi kutsuen jokaisen messuun. Kylmät puupenkit ovat monelle toinen koti: lohtu ja turva.




23
Heinäkuu 4357

(7. kuukausi 987 jYs.)

Veri virtaa hänen kaulastaan solkena. Se ei näytä todelliselta. Sitä on liikaa. Niin paljon ei voi olla yhden hennon tytön kehossa. Silmät tuijottavat tyhjinä eteenpäin ja haluaisin sulkea ne, mutta ketään ei päästetä lähelle.

Joku Järjestön tuomareista viittaa vartioita viemään hänet pois. Ei hän ollut syntinen vaikka he niin väittävät. Ja jos oli niin olin minäkin. Mutta vain häntä rangaistiin.

Kyllä minä tiedän, että isä hiljensi juorut. Hän peitti jäljet ja sai syytteet katoamaan. 200 Isä meidän –rukousta. Pieni hinta.

Hänen kiharat hiuksensa ovat takussa, kun pää asetetaan oikealle paikalle arkkuun. Varmuuden vuoksi väärinpäin. Minä tukehdun mekkoon ja muiden katseisiin.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

ilkku

  • Unelias
  • ***
  • Viestejä: 88
Kiitos taas, hyvää tekstiä, ei voi muuta sanoa! Tykkäsin edelleen ihan hirmusesti, vaikka tunnelmat ulkomaailmassa onkin paikotellen tosi surullisia. Onneks ohra sentään kasvaa :P

Jatkoa ja joulua odottelen! :)

Avasta ja bannerista kiitokset raitakarkki.

Alice Katarina

  • ***
  • Viestejä: 998
Kiitos taas ilkku! Tässäpä sulle jatkoa!

A/N: Mahtavaa joulua kaikille! Tämä luukku on omistettu ilkulle ja nannulle, jotka kärsivällisesti jaksavat kuunnella höpinöitäni. Kiitos!  :-*


24
12. kuukausi 1254 jYs.

(Joulukuu 4624)

Pikku jalat läpsyttävät, kun tyttö viilettää alas portaita. Hän ei edes ehdi huomata, kun jo lennähtää nenälleen. Tyttö ei kuitenkaan itke vaan pyyhki silmänsä käsiin ja mutristaa suunsa määrätietoiseen ilmeeseen.

Pari vuotta vanhempi Ulrik istuu vakavana rakentamassa palikoista tornia. Harmailla seinillä on muutama piirros. Unna ne oli tehnyt isän palkkiokynillä, jotka hän oli naureskellut antanut tytölle. Vasta kaksivuotias ja nyt jo osasi piirtää ihmisen.

Keittiössä tuoksuu tuore punajuurikakku. Se on juhlaruokaa, mutta nyt on aihetta juhlaan, sillä on Unnan syntymäpäivä.

Unna asettaa huuli mutrulla palikan toisen päälle ja tönäisee sitten koko rakennelman rikki.

Hilpeä tunnelma leijuu huoneesta toiseen vallaten jokaisen.
Avasta kiitos Ingrid!

Ja se meni siks ku mä halusin,
ja mä rähjäsin mut uskoin rakkauteen.
Mä menin sinne ja takasin,
ja mä kaaduin mut mä nousin uudelleen.

nannu

  • ***
  • Viestejä: 510
Voih, päästiin jo Unnaan :) Jotenkin hauska, ettei olekaan joulun, vaan synttäripäivä.
Kyllähän näitä lukisi vaikka vielä toisenkin kalenterillisen :D Varsinkin noita synkkiä. Eiku...

Oikein ihanaa joulua sulle! <3

ilkku

  • Unelias
  • ***
  • Viestejä: 88
Tui, pikku Unna on ihana! Ja en tiiä et mitä ihmettä on tapahtunu, ku mulla on vaan tosi hämärä muisikuva Unnan veljestä... Noh, onneks sain tässä pienen muistutuksen siitäkin hahmosta :D Tää oli ihana luukku ja kalenteri kokonaisuudessaan oli ihan huippu! Mäki jaksaisin ehdottomasti lukee vielä toisen samanlaisen satsin :)

Mä kiitän viel kerran tästä ja toivotan oikein oikein hyvää joulua!

Avasta ja bannerista kiitokset raitakarkki.