Kirjoittaja Aihe: Tv-sarjat #2  (Luettu 145110 kertaa)

Hömöpöllö

  • Hely
  • ***
  • Viestejä: 286
  • Herra merirosvo, köyteni ovat liian löysällä.
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #20 : 09.11.2014 13:56:16 »
Minusta Talviomenan puheissa on ainakin osittain perää. Tämä uusi Sherlock, jossa Watson on aasialainen nainen on minustakin hieman outoa. Ei vielä see assialaisuus, vaan se että hänen sukupuolensakkin on vaihdettu. Jos oikein muistan alkuperäisellä Sherlockilla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa romanttisiin tai seksuaalisiin suhteisiin, mutta Watsonin vaihtaminen naiseen selvästi kielii paritusyrityksistä. (Ja siitä toisesta versiosta kyllä paritetaan Watsonia ja Sherlockia yhtälailla, mutta se lienee fanityttöjen idea)

Mielestäni tätä versiota jossa Watson on nainen ei voi kutsua edes fanfictioksi, vaan saman idean nimeämiseksi samalla nimellä. Esim kuinka moni ficcari on tehnyt Ronista ruotsalaisen naisen? Fanfictiossa leikitään ajatuksilla alkuperäisten hahmojen ja raamien mukaan mitä tämä Sherlock veriso ei mielestäni tee.

Toki jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen mutta miksi sitten näihin negatiivisiin mielipiteisiin otetaan helpommin kantaa kuin myönteisiin?
Pöllökoto
Kansientakaiset maailmat viimeksi arvosteltu J.S. Meresmaan Keskilinnan ritarit 20.6.2016
avatar Ingridiltä ja banneri Ansalta

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #21 : 09.11.2014 14:15:16 »
Jos mä itse heräisin huomenna miehenä, olisinko mä silti sama ihminen? Totta helvetissä. Tai jos mä heräisin huomenna aasialaisena, olisinko mä silti sama ihminen? Jep. Tietty mä olisin muuttunut ja se vaikuttais esim. mun identiteettiini ja muiden ihmisten suhtautumiseen ja mun paikkaani yhteiskunnassa jne., mutta se ei tekis musta "toista ihmistä", ei mun pitäis sen takia aloittaa elämääni nollasta.
Ongelma ei ole se, että Watson on herännyt yhtenä aamuna erilaisena ja eri aikakaudella ja jatkanut elämäänsä siitä, mihin se oli jäänyt. Joan Watson on selkeästi oma hahmonsa, ei nykyaikaan siirretty John Watson; John on englantilainen mies, Joan on aasialainen nainen. Se, että Joan on päätynyt Sherlock Holmes -nimisen yksityisetsivän apulaiseksi ei tee hänestä nykyaikaan siirrettyä John Watsonia.

Heitetään nyt vaikka Amerikan mantereella orjaplantaasilla syntynyt tummaihoinen Ben, josta tehdään nykyaikaistettu versio: hänestä ei silti tule valkoista naista nimeltä Benita. He olisivat kaksi täysin eri hahmoa. Ellei sitten selitys ole tyyliin "Ben syntyi mustana maatalonpoikana, mutta ei tuntenut olevansa sinut kehonsa kanssa ja turvautui kirurgiaan ja sukupuolenvaihdosleikkauksiin, nykyaikanahan se on mahdollista". Joan Watsonin tapauksessa näin ei tietääkseni ole.

Mielestäni on kyllä siis täysin hyväksyttävää siirrellä hahmoja aikakaudelta toiselle (kunhan tekee sen hahmokuvan mukaan) tai laittaa vanhojen hahmojen tilalle OC-hahmoja. Joissakin herlokeissa on Holmes & Watson, joissakin Holmes & OC. Kismittää vain, kun on nähty vaivaa luoda OC, muttei viitsitä keksiä sille toista nimeä.
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

Larjus

  • IƧƧИA
  • ***
  • Viestejä: 6 562
  • En kaipaa kirjoituksiini (negaa) kritiikkiä tms.
    • twitter
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #22 : 09.11.2014 14:17:16 »
Esim kuinka moni ficcari on tehnyt Ronista ruotsalaisen naisen?
Melkoista offia, mutta... Tässähän on aivan helmi ficci-idea :DD Nyt, joku, äkkiä, kirjoittakaa! Minä lukisin!

Joo, taidan mennä kattomaan Hannah Montanaa. Tai jotain muuta kivaa Disney-sarjaa :D
お~ラスティ
ファンタスティック
頭の中

Funtion

  • Vieras
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #23 : 09.11.2014 14:27:33 »
Yks kysymys heti alkuun: kuinka moni teistä naispuolisen, aasialaisen Watsonin vastustajista on edes katsonut Elementarya?

Jos oikein muistan alkuperäisellä Sherlockilla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa romanttisiin tai seksuaalisiin suhteisiin, mutta Watsonin vaihtaminen naiseen selvästi kielii paritusyrityksistä. (Ja siitä toisesta versiosta kyllä paritetaan Watsonia ja Sherlockia yhtälailla, mutta se lienee fanityttöjen idea)
Elementaryssa Watsonin ja Sherlockin välillä ei ole minkäänlaista romanttista tai seksuaalista virettä. Heitä ei millään tapaa yritetä parittaa keskenään sarjan tekijöiden puolesta, fanit olkoon sitten lukunsa erikseen. Miten jonkun sukupuolen vaihtaminen naiseksi selvästi kielii jostain paritusyrityksestä??

Mielestäni tätä versiota jossa Watson on nainen ei voi kutsua edes fanfictioksi, vaan saman idean nimeämiseksi samalla nimellä. Esim kuinka moni ficcari on tehnyt Ronista ruotsalaisen naisen? Fanfictiossa leikitään ajatuksilla alkuperäisten hahmojen ja raamien mukaan mitä tämä Sherlock veriso ei mielestäni tee.
Ootko ikinä kuullut esim. genderswap!AU:ista? Ei ehkä kovin hyvin levinnyt suomalaiseen fanfictioniin jossa piirit ovatkin kovin pienet, mutta englanninkielisessä fanfictionissa näitä löytää helposti. Nyt menee jo hieman ohi aiheen, mut tähän liittyen osuva quote Anne Jamisonilta:

Writing and reading fanfiction isn’t just something you do; it’s a way of thinking critically about the media you consume, of being aware of all the implicit assumptions that a canonical work carries with it, and of considering the possibility that those assumptions might not be the only way things have to be.

Meillä on siis todella erilainen käsitys fanfictionista ja siitä mikä on fanfictionia ja mikä ei, jos tää Elementary ei oo laskettavissa fanfictioniksi. Jos kirjaimellisia ollaan, fanfictionhan tarkoittaa fanien luomaa fiktiota. Sitähän nää tekijät (= fanit) just tekee.

Mielestäni on kyllä siis täysin hyväksyttävää siirrellä hahmoja aikakaudelta toiselle (kunhan tekee sen hahmokuvan mukaan) tai laittaa vanhojen hahmojen tilalle OC-hahmoja. Joissakin herlokeissa on Holmes & Watson, joissakin Holmes & OC. Kismittää vain, kun on nähty vaivaa luoda OC, muttei viitsitä keksiä sille toista nimeä.
Ja joissain on edelleen ne vihannekset ja hiiret... mitkä on ilmeisesti hyvinkin IC, koska sanoit aiemmin että vasta nää 00-luvulla tulleet Sherlock-variaatiot (tai ainakin Elementary) on OOC ("Se on totta, että jokainen Sherlock Holmes -kirjoista tehty variaatio on vain mukaelma originaalitekstistä, mutta ennen niissä on edes yritetty pysyä hahmokuvissa."). Yeah, right.

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #24 : 09.11.2014 14:35:13 »
Mielestäni on kyllä siis täysin hyväksyttävää siirrellä hahmoja aikakaudelta toiselle (kunhan tekee sen hahmokuvan mukaan) tai laittaa vanhojen hahmojen tilalle OC-hahmoja. Joissakin herlokeissa on Holmes & Watson, joissakin Holmes & OC. Kismittää vain, kun on nähty vaivaa luoda OC, muttei viitsitä keksiä sille toista nimeä.
Ja joissain on edelleen ne vihannekset ja hiiret... mitkä on ilmeisesti hyvinkin IC, koska sanoit aiemmin että vasta nää 00-luvulla tulleet Sherlock-variaatiot (tai ainakin Elementary) on OOC ("Se on totta, että jokainen Sherlock Holmes -kirjoista tehty variaatio on vain mukaelma originaalitekstistä, mutta ennen niissä on edes yritetty pysyä hahmokuvissa."). Yeah, right.
Nyt pitää kyllä myöntää, etten edes katso televisiota juuri lainkaan, enkä edes tiennyt noista ennen kuin mainitsit (vaikka pitäisi kyllä minunkin tietää, että kaikesta on jo tehty kaikki). Holmes-sarjoilla tarkoitin lähinnä aikuisten sarjoja, enkä lastenohjelmia. Ja kyllä, mielestäni Basil Hiiri on eri hahmo kuin Sherlock Holmes, vaikka saattaa perustua samaan hahmoon.

Ja mielestäni OOC ja OC ovat eri asioita, ja puhuin nimenomaan OC-hahmoista.
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

Funtion

  • Vieras
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #25 : 09.11.2014 14:52:11 »
My bad, oon koko ajan lukenut OOC. :D No, samasta asiasta kuitenkin kyse,  tavallaan. Et voi mitenkään kumota sitä, etteikö nää hahmot olis alkuperäisiin Sherlock-tarinoihin pohjautuvia, kun niin lukee kaikkien sarjojen alkuteksteissä yms.

Nyt pitää kyllä myöntää, etten edes katso televisiota juuri lainkaan, enkä edes tiennyt noista ennen kuin mainitsit (vaikka pitäisi kyllä minunkin tietää, että kaikesta on jo tehty kaikki). Holmes-sarjoilla tarkoitin lähinnä aikuisten sarjoja, enkä lastenohjelmia. Ja kyllä, mielestäni Basil Hiiri on eri hahmo kuin Sherlock Holmes, vaikka saattaa perustua samaan hahmoon.
Musta tuntuu et putosin kärryiltä tässä kohtaa. Siis jos sä oot sitä mieltä, että Basil Hiiri on eri hahmo kuin Sherlock Holmes mutta kuitenkin perustuu samaan hahmoon, niin eiks tää oo just se pointti mikä näissä kaikissa uusissa variaatioissa on? Eihän "aitoja, oikeita" Sherlock Holmeseja ole kuin tasan yksi, se kirjacanonissa esiintyvä Doylen luoma hahmo. Kaikki muut on vain tulkintoja siitä; Granada, BBC, Elementary, Basil Hiiri... aasialainen naispuolinen Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista. Englantilainen, miespuolinen Granada!Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista. Piirrossarjan tomaatti!Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista.

Snoop.

  • Vieras
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #26 : 09.11.2014 14:57:40 »
Mun mielestäni jokaisella, joka luo uutta johonkin vanhaan perustuen on täydet oikeudet muokata niitä hahmoja ja pitää niillä sama henkilöllisyys, sukupuoli, etninen tausta ja seksuaalinen suuntautuminen. Tai olla pitämättä.

Elementaryn tekijöiden luoma Watson on mun mielestäni erittäin hyvä hahmo ja silti täysin sama Watson vaikka edustaakin eri sukupuolta ja etnistä taustaa. En oikeastaan nää näillä kahdella asialla olevan mitään merkitystä hahmon tunnistettavuuden kannalta, vaan nimenomaan luonteella. En ole hirveästi Elementarya katsonut, koska en sen suurimpiin faneihin kuulu (tykkään enemmän BBC:n Sherlockista), mutta mielestäni Elementaryyn on tuotu sellasta raikasta näkökulmaa koko Sherlock Holmes-tarinoihin.

Ja vaikka en ole hirveästi Elementarya katsonut, olen saanut siitä sen kuvan, että Holmesia ja Watsonia ei sarjassa todellakaan pariteta samalla tavalla mitä BBC:n versiossa, missä Johnin ja Sherlockin suhteen laadusta aletaan puhumaan alle vartti alkutekstien jälkeen.

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #27 : 09.11.2014 15:51:55 »
Musta tuntuu et putosin kärryiltä tässä kohtaa. Siis jos sä oot sitä mieltä, että Basil Hiiri on eri hahmo kuin Sherlock Holmes mutta kuitenkin perustuu samaan hahmoon, niin eiks tää oo just se pointti mikä näissä kaikissa uusissa variaatioissa on? Eihän "aitoja, oikeita" Sherlock Holmeseja ole kuin tasan yksi, se kirjacanonissa esiintyvä Doylen luoma hahmo. Kaikki muut on vain tulkintoja siitä; Granada, BBC, Elementary, Basil Hiiri... aasialainen naispuolinen Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista. Englantilainen, miespuolinen Granada!Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista. Piirrossarjan tomaatti!Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista.
Saatan olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta "tulkinta" ja "uuden luominen vanhan pohjalta" ovat eri asioita. Joan Watson on uusi hahmo, joka on tehty vanhan pohjalta. Ja jos lähdetään aiheeseen tekstin tulkitseminen (=mitä teksti tarkoittaa), en ymmärrä, miten kukaan voi tulkita "keski-ikäinen englantilainen herrasmies" sanaksi "tomaatti". 8(

Mitä jos vain ratsastaisin noilla kärryilläni kaukaisuuteen yksikseni mutisemaan? :"D Tarkoitukseni ei siis ollut hankkia elinikäisiä vihamiehiä, vaan todeta, etten pidä joistakin vanhasta tarinasta väännetyistä uusista sarjoista, mutten julista pakanoiksi niitä, jotka niistä pitävät.
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

Funtion

  • Vieras
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #28 : 09.11.2014 16:19:10 »
Saatan olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta "tulkinta" ja "uuden luominen vanhan pohjalta" ovat eri asioita. Joan Watson on uusi hahmo, joka on tehty vanhan pohjalta. Ja jos lähdetään aiheeseen tekstin tulkitseminen (=mitä teksti tarkoittaa), en ymmärrä, miten kukaan voi tulkita "keski-ikäinen englantilainen herrasmies" sanaksi "tomaatti". 8(

Mitä jos vain ratsastaisin noilla kärryilläni kaukaisuuteen yksikseni mutisemaan? :"D Tarkoitukseni ei siis ollut hankkia elinikäisiä vihamiehiä, vaan todeta, etten pidä joistakin vanhasta tarinasta väännetyistä uusista sarjoista, mutten julista pakanoiksi niitä, jotka niistä pitävät.
Mietin tosi pitkään minkä sanan valitsisin, koska mun mielestäkään "tulkinta" ei oo paras vaihtoehto tuohon. Olisiko sitten "kuvaus" parempi? Idk, mun pääni lyö tyhjää tässä kohtaa. Ja hei, ei tässä kukaan ole vihamiehiä hankkimassa! Mä henk. kohtaisesti rakastan väittelyitä, joten en voinut mitenkään missata tätä. :D Kaikki siis okei.

Sansku, joo, Yle esittää BBC:n Sherlockia (nimellä Uusi Sherlock) ja Nelonen esittää Elementarya (nimellä Holmes NYC). Mua itseäni kyllästyttää tää jatkuva Elementary vs. Sherlock -vääntö; miksei niistä kummastakin sarjasta voi pitää, miksi niitä edes pitää verrata toisiinsa? Kummassakin on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. Kummallakin on oma fanikuntansa. Olis ihanaa jos nää kaikki Sherlock-variaatiot vois vaan elää sulassa sovussa keskenään, kun nää kaikki kuiteki pohjautuu Doylen tarinoihin. :c

Sherlockista kun nyt puhutaan, onko kukaan katsonut sitä venäläistä Sherlockia? Mä katsoin abt neljä ensimmäistä jaksoa, mutta se ei oikein ollut mun sarjani... jahka jaksan tsekkaan ne jaksot joisson Moriarty, se riittää mulle, haha.

Lisäks mun pitäis kiriä Elementaryssa, siitä alko just 3. kausi Amerikassa ja ofc seuraan sitä Amerikan aikaan. Pidän sormiani ristissä että Jamie tekis paluun tällä kaudella. ♥

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #29 : 09.11.2014 20:29:51 »
Musta tuntuu et putosin kärryiltä tässä kohtaa. Siis jos sä oot sitä mieltä, että Basil Hiiri on eri hahmo kuin Sherlock Holmes mutta kuitenkin perustuu samaan hahmoon, niin eiks tää oo just se pointti mikä näissä kaikissa uusissa variaatioissa on? Eihän "aitoja, oikeita" Sherlock Holmeseja ole kuin tasan yksi, se kirjacanonissa esiintyvä Doylen luoma hahmo. Kaikki muut on vain tulkintoja siitä; Granada, BBC, Elementary, Basil Hiiri... aasialainen naispuolinen Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista. Englantilainen, miespuolinen Granada!Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista. Piirrossarjan tomaatti!Watson on yksi tulkinta Doylen luomasta Watsonista.
Saatan olla yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta "tulkinta" ja "uuden luominen vanhan pohjalta" ovat eri asioita. Joan Watson on uusi hahmo, joka on tehty vanhan pohjalta. Ja jos lähdetään aiheeseen tekstin tulkitseminen (=mitä teksti tarkoittaa), en ymmärrä, miten kukaan voi tulkita "keski-ikäinen englantilainen herrasmies" sanaksi "tomaatti". 8(

Musta tää on hyvin omituinen perustelu. Otetaan vaikka James Bond - äijällä on ollu näyttelijöitä melkein enemmän ku Suomessa presidenttejä. Hän sopii tuohon kuvailemaasi kategoriaan keski-ikäinen englantilainen herrasmies. Mitäpä jos seuraava Bondin näyttelijä olisi etnisesti vaikkapa juuri aasialainen: eikö hän enää ole James Bondin variaatio vaan uusi hahmo? Oletetaan kuitenkin että hahmo on edelleen Englannissa syntynyt ja kasvanut, englantia puhuva, siis englantilainen. Haluisitko selventää miks etnisyys muuttaa hahmon täysin uudeksi, jos hänen persoonallisuutensa ja tarinansa on kuitenkin sama?

Mielestäni on myös hälyttävää jos katsojat olettavat automaattisesti että päähenkilöistä tulee pari jos he ovat eri sukupuolta. (Tai no kertoo lähinnä sarjojen kliseistä ja populaarikulttuurin heteronormatiivisuudesta)

Tokikaan kaikesta ei tarvitse pitää ja mieltymykset täytyykin olla, mutta on mielestäni aika paksua väittää että Elementary on jotenkin vähemmän Sherlock-adaptaatio kuin BBC:n versio varsinkin näillä perusteilla. Vastakkainasettelua en kannata itsekään, pitäköön kaikki omat suosikkisarjansa, mutta jos Elementarya mollaa pelkästään Joan Watsonin takia edes katsomatta koko sarjaa nii I don't even have time for that shit :D
in the bleak midwinter

Talviomena

  • ***
  • Viestejä: 264
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #30 : 09.11.2014 21:34:25 »
Lainaus käyttäjältä: raitakarkki
Musta tää on hyvin omituinen perustelu. Otetaan vaikka James Bond - äijällä on ollu näyttelijöitä melkein enemmän ku Suomessa presidenttejä. Hän sopii tuohon kuvailemaasi kategoriaan keski-ikäinen englantilainen herrasmies. Mitäpä jos seuraava Bondin näyttelijä olisi etnisesti vaikkapa juuri aasialainen: eikö hän enää ole James Bondin variaatio vaan uusi hahmo? Oletetaan kuitenkin että hahmo on edelleen Englannissa syntynyt ja kasvanut, englantia puhuva, siis englantilainen. Haluisitko selventää miks etnisyys muuttaa hahmon täysin uudeksi, jos hänen persoonallisuutensa ja tarinansa on kuitenkin sama?
Luulin jo voivani jättää tän sikseen, mutta joo, näkisin Englannissa syntyneen, mutta etnisesti aasialaisen Bondin toisena hahmona, sikäli kun etninen aasialaisuus ei kuulu James Bondin hahmokuvaan. Syyt olen jo selvittänyt moneen otteeseen, enkä voi enkä aio pakottaa ketään olemaan samaa mieltä kanssani. Maailmassa on monia hahmoja, joilla on samankaltainen persoonallisuus ja/tai tarina, mutta se ei tee heistä samoja hahmoja, niin kuin ei sama nimikään. Otetaan suomalainen hahmo, jonka koko suku on asunut Suomessa monen sukupolven ajan - tiedämme siis, että hänen historiaansa kuuluvat myös suomalaiset vanhemmat. Jos Holmesista tekisi etnisesti aasialaisen, ei hän olisi sama hahmo, koska hänen historiaansa kuuluneet englantilaiset vanhemmat eivät enää ole osa tuota historiaa. Hän olisi siis eri hahmo. Täten myös etnisesti aasialainen James Bond olisi eri hahmo.

Mutta jos koko tarinan siirtää jonnekin eri alueelle tyylillä ultimate-AU, kuten nyt vaikka Holmesit aasiaan, jolloin kaikista hahmoista tulisi tehdä aasialainen versio, niin sitten joo ymmärtäisin, vaikka en laskisi niitäkään ns. alkuperäisiksi hahmoiksi. Tomaatti-Watson ei mene, koska Watsonin hahmokuvaan kuuluu mm. ihmisyys. Ja Joan Watson on mielestäni edelleen OC, eikä nykyaikaan siirretty John Watson. Sori. 8(
My heart it ceases, my breath undrawn.
My eyes forever focused
on the sanguine metal dawn.


Listaukseni

Remoteness spectator

  • ***
  • Viestejä: 2 181
  • Sanokaa Remoksi vaan
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #31 : 09.11.2014 21:57:01 »
En kommentoi Söörlok-aiheisiin nyt sen enempää, mutta minusta on hassua että täällä on nyt mieltä pahoitettu noin voimakkaasti vain eriävien mielipiteiden takia :) Jokainen näkee asiat omalla tavallaan, ja mielestäni on vähän jo epäystävällistä ruveta kommentoimaan toisten henk koht.mielipide viesteihin asenteella "Siis anteeksi??" kun mielestäni Talviomena on ihan järkiperäisesti selittänyt, miten hän itse ei koe esim. tuota aasialaista naispuolista Watsonia samaksi hahmoksi, mikä on ainakin itselleni ymmärrettävä näkökanta. Vaikka Sherlock Holmes- universumia rakastankin (originaalia) niin ei tämä minulla nyt ainakaan mitään vahvoja tunteita herättänyt. En minäkään tykkää katsoa naispuolista Watsonia, ihan vaan sen takia kun itseäni viehättää enemmän alkuperäisen tarinan mukaiset sarjat, eli Granada Holmes on minulle se juttu. BBC Sherlock on ihan kiva sarja, mutta en liitä sitä kirjoihin niin vahvasti, kun sehän on nyt ihan kaikin puolin melko muokkailtu versio alkuperäisestä. Eli siis Elementary ja muut ei sarjana minua niin kiinnosta, koska niissä ehkä myös vähän ratsastetaan alkuperäisen maailman kunnialla, vaikka onhan se toki tribuutti sinällään (paitsi että saavat siitä rahaa :P).
It is time
to break the chains of life
If you follow you will see
what's beyond reality
 
       
~Dark designs~

raitakarkki

  • mrs. Finnigan
  • ***
  • Viestejä: 1 201
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #32 : 09.11.2014 22:06:29 »
En kommentoi Söörlok-aiheisiin nyt sen enempää, mutta minusta on hassua että täällä on nyt mieltä pahoitettu noin voimakkaasti vain eriävien mielipiteiden takia :) Jokainen näkee asiat omalla tavallaan, ja mielestäni on vähän jo epäystävällistä ruveta kommentoimaan toisten henk koht.mielipide viesteihin asenteella "Siis anteeksi??"

Tuskin kukaan sentään on mieltään pahoittanut ::)

Mun mielestäni taas on erittäin järkeenkäypää käydä keskustelufoorumilla _keskustelua_ sen kaikissa muodoissa, varsinkin kun mielipiteethän ne juuri on joista sopii vääntää kättä (toisin kuin makuasiat). Jos käy laittamassa kommentin sille kuuluvaan topiciin niin kyllä voi olettaa että siihen tartutaan ja syntyy vuorovaikutusta, varsinkin kun niitä eriäviä mielipiteitä selkeästi löytyy. Eihän tää sentään mikään ilmotustaulu oo mihin kaikki käy vaan kiinnittämässä viestinsä katsomatta miten siihen reagoidaan :D sen sijaan kuten joku jo mainitsikin niin mä ainakin tykkään eläväisestä keskustelusta ja väittelystä. Tää on mainio tilaisuus mulle auttaa ymmärtämään miksi joku on jotakin mieltä ja samalla mun itseni kertoa oma mielipiteeni.

Mutta jos tää Sherlockaihe oli jo kuihtumaan päin niin annetaan sen kuolla, turha samoja asioita toistella.
in the bleak midwinter

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #33 : 09.11.2014 23:26:22 »
Mä en halua enää tota Sherlock-juttua kommentoida, raitis ja sensaatio sanoi kaiken tarvittavan. Musta on kyl vähä surullista ku on ruvennu tuntumaan että aina kun täällä finissä haluaa oikeasti keskustella ja jopa *gasp* väitellä, sitä pidetään mielensä pahoittamisena ja riitelynä. Mut jos mä näen jonkun olevan jotain mieltä ilman perusteluja jotka vakuuttaa just mut niin kyllä mä sit niitä lähden penäämään, enkä tee sitä mitenkään lynkkausmielessä vaan haluun ymmärtää, enkä tajuu miks se olis niin paha juttu. Mut no anyhow, tää oli sen verran offtopic et ölölö. Harmittaa vaan tää meininki et kohta pitää istua ihan tuppisuuna ettei joku sanois kuinka kauheen vihamielisiä tässä ollaan. :-DD

Aiheesta kukkaruukkuun, katsoiko kukaan uusinta Doctor Whota? Oli kasikauden päätösjakso ja pakko sanoa että koko kasikausi palautti uskoni tähän sarjaan. En usko että Moffat on satumaisesti muuttunut, enemmänkin mulla on hatsi että herra Capaldi vähän takoi järkeä päähän, sitä kun Moffatin on pakko kuunnella kun se on vanhempi sekä ikänsä, uransa että Doctor Who -fanituksensa puolesta. Oli miten oli, hitto vie mikä kausi. Erityisesti tää kaksiosainen finaali oli kultanen. Jokaiselle joka haluaa tätä sarjaa alkaa katsomaan niin tekisi melkein mieli kehottaa skippaamaan Matt Smithin kaudet kokonaan, mutta ne liittyy Capaldin tarinaan sen verta että blääh. Mut Capaldi lakasee kyllä Matt Smithillä pöydät ja vielä lattioitakin (no offence Matt, oot ihana, mutta).

Mitään spoilaavaa materiaalia en ees viitsi laittaa kun tulis vaan incoherenttia ölinää. Itkuhermot oli piukassa, sen sanon. Ja rakastan kuinka Clarasta on tullut oikeasti hyvä hahmo tällä kaudella. Tai siis seiskakaudella se oli vaan niin laimea ja tylsä ja persoonaton. Sillä ei ollut mitään syvyyttä. Mutta tällä kaudella se hahmonkehitys ei samperi, me gusta. Joo ja yks spoileri pakko laittaa mut hajosin niin kympillä sille joulupukille! :-D Sit tosin menin hiljaseks ku tajusin et se koputti neljä kertaa oveen, hmmmh I have a feeling we didn't see all of Mrs. Mistress yet... Mistress takas ja Gallifrey pls x_x
leipää ja perunasoppaa

Mustekehrääjä

  • Tassuttelija
  • ***
  • Viestejä: 632
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #34 : 10.11.2014 01:04:11 »
Olenkin tässä jo miettinyt, että milloin joku avaa suunsa Doctor Whosta. Kiitos, plööt, en viitsinyt tunkea Sherlock-jupakkaan ollenkaan, vaikka sitä stalkkailinkin! Ihanaa, että pääsen edes hitusen avautumaan, koska mun tyttöystävä ei ole vielä katsonut jaksoa, enkä siksi pääse hölpöttää sille!

Ensinnäkin, kasikausi on ollut niin paras! Vitos- ja kutoskausi olivat täyttä kuraa, tai siis okei on ne ihan ok mutta oikeasti! Kasikausi on yllättänyt mut täysillä, ja olen niin iloinen, kun en jättänytkään leikkiä kesken. Olet kyllä plööt aivan oikeassa, että osa kiitoksesta kuuluu Capaldille, sehän on ainakin vitsaillut asiasta ja pakko sillä on jokin vaikutus olla, kun on meno muuttunut tuolla tavalla. En keksi yhtäkään huonoa jaksoa tässä kaudessa, mikä on ihan mahtavaa.

Mutta tosiaan, mä pelkäsin tätä finaalia ihan kamalasti. Olin niin varma, että a) Moffat tekee jotain täyttä paskaa kuitenkin tai b) jotain aivan kamalaa tapahtuu (ja no, olihan tämä itkettävä, kuten jo plööt sanoikin). Siis oikeasti, mä näin viime yönä hölmöä painajaistakin, joka päättyi siihen, että cyberman löysi mut kylpyammeesta. Ahahahahahahah, oikeesti. (ei mut soli oikeasti pelottava, ugh, en halunnut nukkua enää sen jälkeen) Mutta tämä jakso, tai siis nää molemmat, oli kyllä loistava päätös tälle kaudelle! Olen jo kauan inissyt, että Moffat pois valtaistuimelta, mutta nyt herra sai meikäläiseltä armonaikaa. Jään innolla odottamaan jouluspessua.

Spoilerivaroitus! Se joulupukki oli kyllä hajottava, mutta olin jo täysin pissat housussa, kun ne koputukset tuli. Koska oikeasti, se ei voi olla pelkkää vitsailua tai sitten Moffat kyllä vittuilee ja pahasti. Ja siinä vaiheessa meikäläinen pimahtaa, uskokaa pois.
Mutta Missy oli aivan ihana, rakastin sitä kuinka ne onnistuivat vangitsemaan Tohtori/Mestari kemian tähän uuteen parivaljakkoon, en ole mikään kyseisen shipin suurin rakastaja, en todellakaan, mutta heillä on menneisyytensä, ja minusta se on jotenkin niin ihanaa. Ja sitten, kun 12 vihdoin löysi Gallifreyn, oh god...

ruttotohtori

  • nightmare muse
  • ***
  • Viestejä: 1 248
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #35 : 10.11.2014 02:40:30 »
Spoilerivaroitus! Se joulupukki oli kyllä hajottava, mutta olin jo täysin pissat housussa, kun ne koputukset tuli. Koska oikeasti, se ei voi olla pelkkää vitsailua tai sitten Moffat kyllä vittuilee ja pahasti. Ja siinä vaiheessa meikäläinen pimahtaa, uskokaa pois.
Mutta Missy oli aivan ihana, rakastin sitä kuinka ne onnistuivat vangitsemaan Tohtori/Mestari kemian tähän uuteen parivaljakkoon, en ole mikään kyseisen shipin suurin rakastaja, en todellakaan, mutta heillä on menneisyytensä, ja minusta se on jotenkin niin ihanaa. Ja sitten, kun 12 vihdoin löysi Gallifreyn, oh god...

Lisää spoilereita! Joo, jos Moffat vittuilee niin... Niin... No jaa, toisaalta se koko rummutusjuttu oli Russellin omaa keksintöä niin voi olla että Moffat ei ees tajunnu tota, kun sehän rakastaa eniten klassista sarjaa ja siihen suuntaan tätä ollaan viemässä. Anyhow, toivon silti että Missyä saataisiin lisää koska se on vaan ihana. <3

Joo, toi Tohtori/Mestari, en edes aloita. Se oli mun ihka ensimmäinen kunnon OTP, aloin shippaamaan niitä jo joskus 2011 kun Doctor Whota rupesin kattomaan ja nyt kun ne on pussanneet canonissa... Noh, avauduin fanitustopaan jo joten jos nyt ei enempää. Mut just toi kemia, rakastan kuinka Missy oli katkera ja toi esille sitä kuinka samankaltaisia ne Tohtorin kanssa on, no siitähän Mestari aina jakso löpistä, mutta tietyssä mielessä se on hyvin totta! Rakastin nähdä kuinka molempia sattui ihan helvetisti, koska niin sen pitää olla. Meinas itku tulla kun Tohtori puhui Dannylle Mestarista, toisaalta Tohtori sanoi että Mestarilla ei oo tunteita -- musta toi on niin ironista koska Tohtori on niistä kahdesta se tunteettomampi! Tässäkin Missy teki armeijan Tohtorille koska se haluaa vaan saada Tohtorin takasin, se on niin vihanen Tohtorille kun tuo perhana jätti sen yksin Gallifreylle kun se karkasi, mut Tohtori vaan kylmästi tappo sen. Tosin kyllä sen näki että Tohtoriakin satutti se mut... Silti! Mestari on aina ollu se emotionaalisempi osapuoli joten hahah Tohtori, hahhah. Nauroin kyllä sille "Gallifreyn löytämiselle", Missy kauhee trolli. :--D Koska eihän siellä ollut mitään, mitä olis pitänyt odottaa mutta Tohtori, se hiton hölmöläinen meni lankaan!

Niin ja, en tainnut vielä avautua Dannysta, mut ei jummi. Oon koko kauden tykänny siitä hahmosta ihan kybällä mut tää jakso... siis yks parhaista uuden Whon hahmoista hands down. Se kohta missä se puhui cybermanien armeijalle, näyttelytaidot a++++. Jösses meni kylmiä väreitä. Ja kuinka se pelasti sen pienen pojan... ;_; </3
leipää ja perunasoppaa

Mustekehrääjä

  • Tassuttelija
  • ***
  • Viestejä: 632
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #36 : 10.11.2014 10:37:26 »
Spoilerivaroitus! Se joulupukki oli kyllä hajottava, mutta olin jo täysin pissat housussa, kun ne koputukset tuli. Koska oikeasti, se ei voi olla pelkkää vitsailua tai sitten Moffat kyllä vittuilee ja pahasti. Ja siinä vaiheessa meikäläinen pimahtaa, uskokaa pois.
Mutta Missy oli aivan ihana, rakastin sitä kuinka ne onnistuivat vangitsemaan Tohtori/Mestari kemian tähän uuteen parivaljakkoon, en ole mikään kyseisen shipin suurin rakastaja, en todellakaan, mutta heillä on menneisyytensä, ja minusta se on jotenkin niin ihanaa. Ja sitten, kun 12 vihdoin löysi Gallifreyn, oh god...

Lisää spoilereita! Joo, jos Moffat vittuilee niin... Niin... No jaa, toisaalta se koko rummutusjuttu oli Russellin omaa keksintöä niin voi olla että Moffat ei ees tajunnu tota, kun sehän rakastaa eniten klassista sarjaa ja siihen suuntaan tätä ollaan viemässä. Anyhow, toivon silti että Missyä saataisiin lisää koska se on vaan ihana. <3

Joo, toi Tohtori/Mestari, en edes aloita. Se oli mun ihka ensimmäinen kunnon OTP, aloin shippaamaan niitä jo joskus 2011 kun Doctor Whota rupesin kattomaan ja nyt kun ne on pussanneet canonissa... Noh, avauduin fanitustopaan jo joten jos nyt ei enempää. Mut just toi kemia, rakastan kuinka Missy oli katkera ja toi esille sitä kuinka samankaltaisia ne Tohtorin kanssa on, no siitähän Mestari aina jakso löpistä, mutta tietyssä mielessä se on hyvin totta! Rakastin nähdä kuinka molempia sattui ihan helvetisti, koska niin sen pitää olla. Meinas itku tulla kun Tohtori puhui Dannylle Mestarista, toisaalta Tohtori sanoi että Mestarilla ei oo tunteita -- musta toi on niin ironista koska Tohtori on niistä kahdesta se tunteettomampi! Tässäkin Missy teki armeijan Tohtorille koska se haluaa vaan saada Tohtorin takasin, se on niin vihanen Tohtorille kun tuo perhana jätti sen yksin Gallifreylle kun se karkasi, mut Tohtori vaan kylmästi tappo sen. Tosin kyllä sen näki että Tohtoriakin satutti se mut... Silti! Mestari on aina ollu se emotionaalisempi osapuoli joten hahah Tohtori, hahhah. Nauroin kyllä sille "Gallifreyn löytämiselle", Missy kauhee trolli. :--D Koska eihän siellä ollut mitään, mitä olis pitänyt odottaa mutta Tohtori, se hiton hölmöläinen meni lankaan!

Niin ja, en tainnut vielä avautua Dannysta, mut ei jummi. Oon koko kauden tykänny siitä hahmosta ihan kybällä mut tää jakso... siis yks parhaista uuden Whon hahmoista hands down. Se kohta missä se puhui cybermanien armeijalle, näyttelytaidot a++++. Jösses meni kylmiä väreitä. Ja kuinka se pelasti sen pienen pojan... ;_; </3

Ja lisää spoilspoil Totta, on kamalaa kun tyyliin kaikesta voi vetää johtopäätöksiä ja sitten saakin ihan olla sormi suussa, että tarkoittaako tämä nyt jotain vai ei. :DD Mutta ois tosiaan aivan ihanaa, jos olisi lisää Missyä, koska aaaah, son aivan ihastuttava <3 Toivo elää tai jotain.

Mä en tosiaan ole shipannut niitä kahta kunnolla, mutta olen aina pitänyt niiden kemiasta. Mutta tosiaan, sanoit kaiken tyhjentävästi. Hölmö Tohtori, se Gallifrey oli samaan aikaan niin huvittavaa ja sit toisaalta kovin surullista. Ei sillä, musta tuntu aina vähän siltä että on väärin nauraa koko jaksossa, hahahah.

Aaaah Danny! Mäkin oon tykännyt siitä jatkuvasti, mutta tää jakso kyllä veti kyseisen hahmon täysin uusiin sfääreihin. Danny oli kyl tän jakson tähti, ja se oli oikeesti niin upeaa! Ja sit ku se vielä pelasti sen pojan mieluummin ku palas kotiin, niin tää tyttö oli jo ihan vesiputous.

Kaapo

  • Vieras
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #37 : 10.11.2014 11:52:46 »
Jee, Doctor Who!

Tbh oon nyt ihan eri kannoilla kui plööt ja Mustekehrääjä :----D miusta toi kasikausi oli hyvä viimeisiin jaksoihin asti. Mut Capaldi on r a k k a u t t a oikiasti ja se, miten Clara hahmona kasvoi seiskakaudesta niin kovin. Ja Danny.

Spoilspoil! Okei, toisaalta pidin ja toisaalta en pitänyt siittä, että Master oli regeneroitunut naiseksi koska kind of haluaisin sen lady!Tohtorin paaaaljon enemmän, mutta nojaa. Thank god edes JOKU. Mutta en vain tykännyt noista vikoista, varsinkaan viimeisestä. Se oli miusta hajanainen ja tosi tylsä. :'D siinä ei ollut sellaista DW-fiilistä kyllä yhtään.
Eniten ärsytti tää Tohtorin repla "... Because love is not an emotion, is a promise", jonka jälkeen sit Danny ei edes tullut takaisin, silleen ookoo. Selvä. Thanks. Plus koko se Gallifrey ja se miten Clara ja Tohtori molemmat valehteli toisilleen - silleen eikö tästä koko kaudesta nyt opittu yhtään mitään? Äähhh.

Mut jfc thank you for Danny Pink. Oon niin onnellinen, että se hahmo on olemassa. Se oli oikeastaan koko tuon kauden paras asia. :DD Itkin liikaa koska kaikki Dannyyn liittyvät asiat ja äh en tiedä. Mie petyinnn tuohon loppuun vaan niin kovin, en tie. Ehkä opin pitämään siitä joskus, mutta ainakaan vielä ei ole mitään muuta tunteita kuin pettymys. Se oli joo, tunteellinen, mutta ei silleen samalla tavalla ko joku Angels Take Manhattan tai Doomsday tai Jorney's End.

EN TIEDÄ! Olen vain vihainen Dannyn takia ja ehkä tuo ois iskenyt kovemmin, jos oisin Tohtori/Masteri-shipin fani mutta kun en oikeen ole. Capaldille sata plussaa, samoin Claran hahmon kasvusta, mutta. En tie :c oisin halunnu tykätä siittä.

//MUTTA! Jostain luin et River ois EHKÄ tulossa takaisin ysikaudella tms. ja voi jee, sitä kyllä toivon näääääääääääääin paljon.

Karvalakkirakastaja

  • Vieras
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #38 : 10.11.2014 12:47:15 »
Uuden hahmon ja vanhan hahmon version rajat on häilyviä, mutta mä itse henkilökohtaisesti tunnistan hahmon siitä, millainen se on. Jos kirjoittaisi ficin Harriet Potterista, joka on muuttanut Englantiin jostain ulkomailta ja on toista etnistä alkuperää, mutta sillä on samankaltainen tausta ja luonne kuin Harry Potterilla, niin kyllä se mulle edustaa saman hahmon fanfiction-versiota ennemmin kuin uutta hahmoa siitä huolimatta, että se ei ole syntynyt samalla tavalla. Mua tuossa Talviomenan kommentissa kiinnostaa eniten se, että miksi se syntyperä tai kansalaisuus on niin tärkeä, kun itselle se on tosi vieras ajatus, että samanluonteinen hahmo samassa roolissa olisikin uusi hahmo ja vain siksi, että sen joku piirre tai seikka menneisyydessä on eri kuin alkuperäisellä. Onko silloin ne Harry Potter -versiot, missä Harry onkin Severuksen poika sellaisia ficcejä, joissa Harry Potter on aivan uusi hahmo? En oikein saa tuosta ajatuksesta kiinni.

Itse olen aivan kypsynyt toisaalta siihen, että Sherlock Holmesia kierrätetään niin paljon, mutta mua innosti ajatus siitä, että Sherlock Holmes vaihtaisi sukupuolta, koska naiset on niin kauan dissattu kaikissa päähenkilöiden luomisissa. 

Uusi hahmo mun mielestä syntyy vasta sitten, kun se on erilainen luonteeltaan ja eri roolissa. Pelkkä eri nimi ei riitä, ei myöskään hahmon erilainen tausta.

Snoop.

  • Vieras
Vs: Tv-sarjat #2
« Vastaus #39 : 10.11.2014 13:11:04 »
Mä liityn myös Doctor Who-pulinaan.

SPOILER Mulla on kanssa vähän samanlaiset fiilikset kuin Kaapolla, vähän semmoinen pettymys päällimmäisenä tosta finaalista. Mun mielestä tää kausi kokonaisuudessaan on ollut niin tasokas, että vähän harmittaa kun mulle ainakin henk. koht tuli semmoinen fiilis, että kyllä tässä nyt parempaankin olisi pystytty näillä aineksilla. Mutta, kaiken kaikkiaan olihan tuossa jaksossa paljon loistaviakin puolia, esim. toi Dannyn puhe ja sen lapsen pelastaminen (Danny oli muutenkin aivan huippuhahmo <3) ja Claran ja Doctorin valehtelu toisilleen lopussa ja tottakai Missy the Master aka Maija Poppanen.

Ja en voi hehkuttaa tarpeeksi Peter Capaldia! Aivan uskomaton näyttelijä ja loistava valinta. Jenna Coleman on myös ollut hyvä läpi kauden ja komppailen muita siinä, että on ollut kiva nähdä kuinka Clara on saanut uusia puolia ja tota hahmoa on kehitetty eteenpäin. SPOILER