Kirjoittaja Aihe: Podficit  (Luettu 84426 kertaa)

sambi

  • ***
  • Viestejä: 11
Vs: Podficit
« Vastaus #160 : 01.12.2020 20:26:35 »
Mua vähän nolottaa kun postailen näitä tänne itsekseni, mutten tiedä mihin muuallekaan näitä laittaisin :-[.

Alkuperäinen fikki: Takasin (kirjoittanut Aladdin Sane)
Äänite: Takasin (mp3)
Kesto: 13:15
Ikäraja: K-11

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Podficit
« Vastaus #161 : 01.12.2020 20:33:37 »
Älä turhaan nolostu! Kukaan ei vaan keksi mitään kovin järkevää sanottavaa. Pakko ottaa tuo uusinkin talteen. Aladdin Sane on niin hyvä kirjoittaja ja tulee olemaan päiväni huipennus myös kuulla hänen kirjoitustaan ääneen.

Huomasin että olen joskus itse vuonna kivisota näköjään keskustellut tässä topikissa xD Muistan tosiaan pari kolme, neljä fikkiä lukeneeni ääneen, mutta siihen aikaan ei ollut oikein mitään paikkaa, mihin niitä olisi voinut edes teoriassa laitata jakoon. Käytin silloin muinaista Megauploadia, mistä ne sitten katosivat jonkun kuukauden jälkeen, kun niitä ei enää latailtu. Ei sikäli, että haluaisin kuunnella omaa teini-ikäistä kimittämistäni, mutta olisihan ne noin niin kuin kuriositeettina hauskat, jos olisivat olemassa.

En tiedä pystyisikö äänityksiä laittamaan tyylin, emt, soundcloudiin? Tuntuu jotenkin niin herkältä touhulta siinä mielessä pitää dropboxissa, joka voi ykskas hävitä.
Here comes the sun and I say
It's all right

Kelsier

  • Korpinkynsi
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 2 437
  • ava by Rosmariini
Vs: Podficit
« Vastaus #162 : 01.12.2020 20:41:23 »
Älä tosiaan nolostu!
Sulla on sambi kiva ääni, kuuntelin minuutin pätkät kaikkien alusta.
"Miten vaikeaa onkin pitää se mun mielessä
       Kuinka täysin tyhjin käsin olen täältä lähdössä."
           (Reino Nordin: Pysähdy kanssani tähän)                       
                            

                

                    
      
          

sambi

  • ***
  • Viestejä: 11
Vs: Podficit
« Vastaus #163 : 01.12.2020 21:44:36 »
Älä turhaan nolostu! Kukaan ei vaan keksi mitään kovin järkevää sanottavaa. Pakko ottaa tuo uusinkin talteen. Aladdin Sane on niin hyvä kirjoittaja ja tulee olemaan päiväni huipennus myös kuulla hänen kirjoitustaan ääneen.

Huomasin että olen joskus itse vuonna kivisota näköjään keskustellut tässä topikissa xD Muistan tosiaan pari kolme, neljä fikkiä lukeneeni ääneen, mutta siihen aikaan ei ollut oikein mitään paikkaa, mihin niitä olisi voinut edes teoriassa laitata jakoon. Käytin silloin muinaista Megauploadia, mistä ne sitten katosivat jonkun kuukauden jälkeen, kun niitä ei enää latailtu. Ei sikäli, että haluaisin kuunnella omaa teini-ikäistä kimittämistäni, mutta olisihan ne noin niin kuin kuriositeettina hauskat, jos olisivat olemassa.

En tiedä pystyisikö äänityksiä laittamaan tyylin, emt, soundcloudiin? Tuntuu jotenkin niin herkältä touhulta siinä mielessä pitää dropboxissa, joka voi ykskas hävitä.

Juu, pitäs laittaa useampaan paikkaan, että säilyisi tallessa... Itse nyt laitoin Box.com:iin. Soundcloudissa on se vika, että sinne voi laittaa vain tietyn aikamäärän nauhotuksia ennen kuin joutuu maksamaan :(. Kai näitä vois laittaa Youtubeenkin?

sambi

  • ***
  • Viestejä: 11
Vs: Podficit
« Vastaus #164 : 03.12.2020 21:15:58 »
Vladin Maameren tarinoihin liittyvästä ficistä äänittelin tämmöisen podin ;D.

Alkuperäinen fikki: Virvatulia ja palavia katseita (kirjoittanut Vlad)
Äänite: Virvatulia ja palavia katseita (mp3)
Kesto: 6:36
Ikäraja: K-11

Odo

  • Sankari
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 12 520
  • 707
Vs: Podficit
« Vastaus #165 : 21.12.2020 19:56:40 »
Lainaus
Mua vähän nolottaa kun postailen näitä tänne itsekseni, mutten tiedä mihin muuallekaan näitä laittaisin :-[.
sambi mahtavaa, että teet finiläisten teksteistä podficcejä! Vinkkaan muuten Hormipulverin suosittelutopicia podficeille, kun tämä on ennemmin keskustelulle. :) Nolostua ei kuitenkaan tarvii!

Miten muuten, onko mm. Grenade päätynyt lopulta tekemään? Taisit pyydellä jossain kohtaa vinkkejä, jos en ihan huti selaillut. :D

Mistä suomalaisia podficcejä kannattaisi etsiä paitsi tietenkin Finistä? :D Pitää ottaa noita sambin kuunteluun kyllä jossain kohtaa!




“People can have lovers.
They can have friends. They can be together.
But when you think about it,
you’ll see that originally, we’re alone.”

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Podficit
« Vastaus #166 : 21.12.2020 20:11:29 »
Mä en ole kyllä tavannut missään podfikkejä suomeksi paitsi Finissä. Fikkejä suomeksi ylipäätänsä tapaa Finin ulkopuolella melko vähän. Mä luulen, että moni ei ole tullut edes ajatelleeksi, että tätäkin fikkaamisen alakulttuuria voisi tehdä suomeksi. Esim. jos nyt ei satu olemaan Finissä jo valmiiksi, niin fanifiktio suomeksi ylipäätänsä kuulostaa tosi eksoottiselta idealta.

Minä tiedän yhden podfikkejä ääneen englanniksi lukeneen ihmisen, hän luki Sam/Gabrielia Supernaturalista paljon, hänen nimensä oli muistaakseni tinypinkmouse, ja minä aksentista syvästi epäilen, että hän oli suomalainen. Hänet löysin audiofic archivesta. Sitäkään sivua ei kai päivitetä enää. Olisi kiva tietää oliko tinypinkmouse suomalainen ja voisiko hän lukea muutaman suomeksikin xD Hänen innoittamaan aikoinaan en niin paljon stressannut aksentista puhuessa, natiiveille aksentit kuulostavat kivoilta, se on vaat toiset suomalaiset jotka cringeää, ei siitä kannata hermostua.
Here comes the sun and I say
It's all right

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Podficit
« Vastaus #167 : 21.12.2020 22:16:14 »
Minäpä kokeilin etsiä suomenkielisiä podfikkejä AO3:sta hakemalla kaikkia tarinoita ja laittamalla hakuehdoiksi kieleksi suomen ja tagiksi "Podfic & Podficced Works". Sillä tavalla tuli 15 fikkiä, esim. minun ja mimamun fikkejä, mutta myös tuo jossujb:n mainitsema tinypinkmouse on näköjään tehnyt podfikkejä suomeksi ja postannut niitä AO3:een! Eli kyllä sieltä ainakin muutama sellainen fikki löytyy, jotka eivät taida olla Finissä lainkaan.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Podficit
« Vastaus #168 : 21.12.2020 22:47:55 »
Ah fantastista! Arvasin kansallisuuden oikein xDDD Pitää kyllä käydä kuuntelemassa tinypinkmousea, on meinaan ollut meikäläisen idoli varmaan jotain 11 vuotta mutta eipä nyt ole koskaan ollut mahdollisuutta sanoa mitään, kun audiofic archivessa ei muistaakseni ollut mitään kommentointimahdollisuutta aikoinaan.

Here comes the sun and I say
It's all right

Fredu

  • Luihuisnörtti
  • ***
  • Viestejä: 1 009
    • Mieleni on maalaus
Vs: Podficit
« Vastaus #169 : 11.02.2021 10:25:07 »
Nyt kun olen alkanut kuunnella podcasteja ja tottunut formaattiin, oon kanssa etsiskellyt podficcejä! Olen myös salaa alkanut haaveilla niiden tekemisestä, mutta vähän arkailen vielä. Olisko sulla sambi konkarina mitään vinkkejä? :3

Mihin kiinnitätte ensimmäisenä huomiota puhujassa? Mä oon huomannut, että menetän motivaation kuunnella jos lukija ns. lukee kirjoitusvirheitä tai muuten tulee ilmi, että ei ole tavallaan tehty taustatyötä/varmistettu että asiat tulee oikein. Ehkä tää on vaan mun perfektionismia. :p Toinen mikä häiritsee, on se että miten nimet lausutaan. Erityisesti hankaluuksia tuottaa vierasperäiset nimet, justiin esimerkiksi Harry. Lausuuko sen niin kuin kuuluisi vai vaan suomeksi Harry. En voi sietää esimerkiksi Vesa Vierikon Harry Potter -äänikirjoja koska Häri, Hermioone, Dumpledoore, Haagriid... Onko teillä näistä preferenssiä?
Avatar: Beauty Enchants
hiphei, hurraa, nyt ei surra! pienet on konstit nää: jos joskus täytyy huolia olla, tuntuu pahalta, itkettää, itke kyyneleet sovinnolla,
ei ne silloin sisälle jää
~*~
Hävisin pelin

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Podficit
« Vastaus #170 : 11.02.2021 12:56:08 »
Mulle itselleni nimien lausuminen ei sillä tavalla haittaa teki sen miten päin vaa - en itsekään puhuessa meinaa sanoa ulkolaisia nimiä millään oikein, vaan suomalainen aksetti tulee läpi. Äkkiä niihin tottuu, jos on vaan niinku läpi podfikin samalla tapaa väärin tai oikein lausuttu xD

Eniten kuuntelukokemusta haittaa lähinnä se, jos lukija ei malta puhua riittävn hitaasti ja ääntä sanat loppuu asti. Se tuntuu lukiessa hassulta, koska normaali puheääni on nopeatempoisempaa, mutta proosassa on vaikea pysyä kärryillä, jos kerronta pataa niin nopeaan kun Pasilassa xD

Malttia sanon ma! Tai no, toki nopeastinin puhuminen voi olla miellyttävää - mutta sitten ei todellakaan ole varaa niellä sanojen loppuäänteitä, tai se menee puuroksi. Sambilla on se hyvä että se malttaa : D
« Viimeksi muokattu: 12.02.2021 15:42:50 kirjoittanut jossujb »
Here comes the sun and I say
It's all right

Karvis

  • Vieras
Vs: Podficit
« Vastaus #171 : 12.02.2021 15:21:04 »
Mä oon alkanut tykätä siitä, kun jotkut suomalaisetkin ihan rohkeasti ääntää nimiä suomalaisittain eikä yritä vääntää täydellistä enkkunimeä tai muuta. Suomenkielen keskellä se täydellinen oikein nimen ääntäminen tuntuu korostuneelta enkä ole ikinä oikein ymmärtänyt miksi pitäisi peitellä tai hävetä suomlaista aksenttiaan ja lausumistaan. Siitä pitäisi päinvastoin mun mielestä olla ylpeä ja sitä pitäisi viljellä enemmänkin. Jokaisella kielellä omansa ja nimet on tehty väänneltäviksi. :D Podficcien tekijät voi antaa oman silauksensa. 

Liian nopea lukeminen häiritsee muakin, koska olen lukemisen ja kuuntelemisen äärellä nautiskelija. Nimet ei häiritse niinkään paljoa kuin se, jos lukeminen on konekivääritykitystä.   
« Viimeksi muokattu: 12.02.2021 15:26:09 kirjoittanut Karvis »

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Podficit
« Vastaus #172 : 12.02.2021 15:51:44 »
Lainaus
. Suomenkielen keskellä se täydellinen oikein nimen ääntäminen tuntuu korostuneelta enkä ole ikinä oikein ymmärtänyt miksi pitäisi peitellä tai hävetä suomlaista aksenttiaan ja lausumistaan.

Erittäin vahva komps tälle, Karvis! Tai ainakin musta tuntuu, että vaikka osaisinkin sanoa monet nimet oikein, niin varsinkin siinä tapauksessa, kun niitä pitäisi lauseessa taivuttaa, niin sillon menee vaikeaksi. Ei kai ulkolaiselle nimelle taivutettuna varsinaisesti olekaan oikeaa ääntämystä, koska moni ulkolainen nimi ei taivu alkukielellä, niin siinä joutuu tekemään vähän kompromissia.

Musta myös J-alkuiset nimet on musta pirun vaikea sanoa englantilaisittain xD Osaan toki, ei siinä mitään, mutta luontevasti puhuessani siitä tulee itsestään suomalainen j-äänne. Tämän huomaa erityisesti mun mussukoissa Jagossa ja Litefootissa, koska Litefoot on musta huomattavan helppo sanoa aina englantilaisittain oikein, ja se taipuukin jotenkin tosi sutjakasti. Mutta annas olla Jagon kanssa - jos podficcaisin, niin joutuisin varmaan jokaisen lauseen lukemaan uudestaan, kun meni taas väärin.

Mitä tulee Harry Potter fikkeihin, niin tähän päivään mennessä lukiessani nimen "Hermione" en kuule sitä englanniksi, vaan miten sen tasan tarkkaan suomeksi luen. Koska en siis lapsena aikaisemmin ollut kuullut kyseistä nimeä sanottavan ääneen xD
Here comes the sun and I say
It's all right

FMAlover

  • ***
  • Viestejä: 284
Podcast ficci
« Vastaus #173 : 30.04.2021 00:35:16 »
En löytänyt näillä hakusanoilla topiccia? Mutta halusin kysyä että aattelin aloittaa ficin äänikirja ajatuksella ficin... Ja jottei mee ihan off topiciksi niin jos täällä on muita joilla on sama idea niin vertaistukea. Ja olisi ihana kuunnella muitakin ficcejä luettuna.
It does not do to dwell on dreams and forget to live
//Ava ei ole minun tekemäni, vaan puolipron kiitos siitä!

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Podficit
« Vastaus #174 : 09.05.2021 20:59:41 »
Mitä tulee Harry Potter fikkeihin, niin tähän päivään mennessä lukiessani nimen "Hermione" en kuule sitä englanniksi, vaan miten sen tasan tarkkaan suomeksi luen. Koska en siis lapsena aikaisemmin ollut kuullut kyseistä nimeä sanottavan ääneen xD
Samoin, koska se on niin helppo lausua suomeksi. Siinä mielessä nuo äänikirjat ovat vähän koomisiakin, kun ainakin jossakin Harry Potter -äänikirjassa osa nimistä lausuttiin englantilaisittain ja osa siitä huolimatta hyvin suomalaisesti. Se tuntui varsin kummalliselta. Plus että meidän suvusta löytyy Harry, jonka nimi lausutaan juuri niin kuin kirjoitetaankin, yy:llä. :D

Oikeastaan minulle tuo menee niin, että kun luen englanniksi, nimet ääntyvät (myös mielessä, saati jos lukee ääneen) englanniksi, mutta jos lukee suomeksi, niin silloin suomeksi. :)

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~