Kirjoittaja Aihe: Podficit  (Luettu 84424 kertaa)

bbrickless

  • pikkupiru
  • ***
  • Viestejä: 93
Vs: Podficit
« Vastaus #140 : 09.08.2010 14:16:39 »
Idea on ihana, helpottaa tosiaan elämää, kun ei saa yötä myöten koneella kököttää, muutenkin ihana iltasatuina <3 Latasin jo joitakin ja kuuntelinkin pari (: teillä on ihanat äänet! Toivottavasti edelleen löytyy äänittäjiä esimerkiksi moniosaisillekin ficeille. Onhan se iso urakka, mutta ite en voi alkaa äänittää kun ei mikkiä ole (puhumattakaan mun kauheesta äänestä!) Ja suuri osa noista linkeistä ei toiminut enää :o

joo lopetan turhan viestini täähän.
-bbricks
They say you won't come back

Beelsebutt

  • old but not obsolete
  • ***
  • Viestejä: 4 630
Vs: Podficit
« Vastaus #141 : 11.03.2012 18:32:17 »
Miks näitä topikkeja on kaks? No, mainostan sitten tännekin:



Kolmas pyörä (Harry/Ron, K-11) kesto 5:46
Itse ficci



// Edit: Vaihdoin linkin taakse zippipaketin, kun joillakin oli ongelmia tuon ämpärin kanssa :E
« Viimeksi muokattu: 11.03.2012 21:08:58 kirjoittanut Beelsebutt »
Beelsebuttin laari
sometimes my brain doesn't work so brain

O_oka

  • Omituinen mölisiä
  • ***
  • Viestejä: 153
  • Möyy?
    • Tuliaavikko
Vs: Podficit
« Vastaus #142 : 21.12.2013 05:49:39 »
Ois kiva saada kaikki podficit johonkin yhteen listaukseen, niin niitä ois helpompi löytää? Varsinkin nää finin "omat" tekstit, mitä on itse podailtu.. ^^ Aloni heti miettimään, että voisin kokeilla itsekin tätä, siis ihan lukemista - olen aina pitänyt ääntäni selkeänä ja miellyttävänä, kunhan vain saan tietyn fiiliksen enkä jännitä, silloin ääni tärisee. Olen saanut myös ihan hyvää palautetta puheita pitäessäni... joten jos joku mukava podailija haluaa laittaa yksärillä neuvoa mitä välineitä (mikki?) tarvitsee jne niin olisin iloinen ^^ Ja tosiaan, jos kaikki podatut ficit saataisiin koottua yhteen ja samaan postaukseen genreittäin tai kirjoittajien mukaan tai lukijoiden mukaan... :D
Sytytä tähdet niille, jotka yötä käy,
joille ei viitat tiellä eikä määrä näy,
jotka kiviin lankee, nousee uudestaan,
joita on monta, monta yli laajan maan.
Sytytä tähdet niille yöhön välkkymään,
joiden taistelua nää ei yksikään.
 -Lauri Pohjanpää

Funtion

  • Vieras
Vs: Podficit
« Vastaus #143 : 22.04.2015 14:36:10 »
Heh, tuun tänne topicciin kuitenkin puhumaan, jospa tää tästä vaik heräis henkiin.

Oon nimittäin saanut päähänpinttymän podficeistä ja itsepäisen luonteeni tuntien se päähänpinttymä ei katoa, ennen kuin teen podficin. Oon tutustunut näitten tekemisiin livejournaleista ja tumblr-blogeista löytyvien ohjeiden avulla ja latasinkin koneelleni Audacityn, jolla niitä podficcejä pystyy parhaiten äänittämään ja muokkaamaan. Mikkikin on hankittuna, joten enää mun pitäis kirjoittaa teksti nimenomaan tätä podausta (lol onks tää ees sana?) varten. En pidä ääntäni mitenkään erikoisena, en edes tiedä onko sitä miellyttävää kuunnella, mut i don't give a fuck tahdon lukea itse oman ficcini (tai originaalini). Oon jo harjotellu tota äänittämistä muiden teksteillä ja huomannut et itelleni suurimman ongelman tuottaa se lukemisen nopeus. Luen aivan liian nopeasti, aivan kuin olisin paniikissa. :D Imo podficcejä tehdessä pitää puhua paljon hitaampaa kuin normaalisti, koska 1) kuuntelija ei näe puhujaa mikä vaikeuttaa ymmärtämistä 2) kuuntelijalla kestää hetki sisäistää se mitä sanotaan, etenkin jos teksti on vähänkään monimutkainen (mun tekstit on aina monimutkaisia).

Oon kohdannut ongelmia myös dialogissa; miten tehdä ero puhujien välillä kun lukijoita on vain yksi? Jotkut tykkää eläytyä oikein kunnolla, toiset taas ei. Kuulun ite ehdottomasti tohon ensimmäiseen ryhmään, mikä sinänsä helpottaa sitä dialogin esittämistä mut toisaalta pelkään vetäväni koko homman ihan överiks.

Teknistenki ongelmien kaa oon saanut tapella, kun joko mikrofonini ottaa kaikki äänet huoneesta niin että mun pitää viedä tikittävä seinäkello toiseen huoneeseen ja miettiä mistä mä sen tekstin luen koska jos luen sen koneelta, mikrofoni ottaa mukaan sen äänen kun scrollaan hiirellä alaspäin tai painan nuolinäppäintä alaspäin ja jos taas luen paperilta, papereiden kahina tulee mukaan. Toinen vaihtoehto on se, et mikrofoni ottaa paljon vähemmän sitä ääntä jolloin sitä äänitettä kunnellessa pitää laittaa volyymit täysille kuullakseen jotain. Omfg.

Miss-schoolweek

  • ***
  • Viestejä: 653
  • Love - love never changes
Vs: Podficit
« Vastaus #144 : 22.04.2015 15:41:43 »
Voi hitto... Kaikki tämä puhe fikkien äänittämisestä on saanut minut tavallaan harkitsemaan, että kokeilisin itsekin. Paha vain, että ääneni on ainakin omaan korvaani sietämättömän ärsyttävä ja monet tekstini niin ronskeja, etten tiedä kestäisikö kukaan kuunnella niitä. Osaan kyllä olla aika hidas ja selkeä lukija, mutta ääneni mietityttää.

Te enemmän podficcejä kuunnelleet, millaiset asiat teillä ratkaisevat kuuntelumukavuuden ja millaisilla perusteilla valitsette kuunneltavaa?  Entä millaista ette mielellänne kuuntele?
Hirtehistä kieroilua, rietasta toimintaa, yllättävän älykästä juonenkuljetusta:
Fallout: 50 Shades of Decay K-18

Likainen tarina maailmanlopusta, ihmisyydestä ja kaikesta, mistä fanfictionissa ei puhuta. Synkkä kuin suomalaisen sielu, pitkä kuin ydintalvi.

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Podficit
« Vastaus #145 : 22.04.2015 17:03:44 »
Kuuntelen todella paljon podficcejä, sikäli kun esimerkiksi tröissä minulla on ihan liikaa aikaa pitää nappeja korvilla xD En ole kylläkään vuosiin podannut mitään itse, aika hirveitä ne olikin, mutta onpahan tullut kokeiltua. Niitä on tosi kiva tehdä.

Kuunnellessa minulle tärkeintä on kai se, että äänenlaatu on kohtuullinen. Minua itseäni ei haittaa sinällään pieni särinä tai selkeästi amatööriäänenlaatu, kunhan vain äänestä saa selvää, volyymi on kohdillaan, ja että lopputulos on leikattu sillä tavalla, että taukoihin ei kiinnitä huomiota.

Muut asiat sitten onkin samalaisia makuasioita kuin ficcien kanssa muutenkin. Tuppaan valitsemaan luettavaa paritusten perusteella, podficeissä on sinällään se hyvä puoli, että jos joku on vaivautunut sen ääneen lukemaan, niin ei se ihan perseestä laadullisesti voi olla sisällöllisesti :D

Eräitä englanniksi podficcaavia suosikkilukijoitani on esimerkiksi reena_jenkins, Twilight, (supersuosikkini!) FayJay ja Triedunture. Äänenlaadukkuus vaihtelee paljonkin, mutta kaikille näille lukijoille ominaista on se, että heillä on kaikilla jotenkin hauska, tunnistettava tyyli, joka vaihtelee fandomin ja hahmojen mukaan. Minusta ei ole välttämättä tarpeellista näyttelemällä näytellä eri hahmoja, mutta monilla on jonkinlainen ääni tai sävy mistä tunnistaa kuka puhuu. Parempi on, jos ei matki olemassa olevia näyttelijöitä, tai rupea kauheasti madaltamaan ääntään vaikka mieshamoja varten, vaan miettii enemmän minkäläinen äänensävy sopis tähän tilanteeseen ja tälle henkilölle. Suspension of disbelief usein kantaa sen yli, että nainen/mies lukee kaikki osat, ei sitä kannata hermoilla :D
Here comes the sun and I say
It's all right

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Podficit
« Vastaus #146 : 18.06.2017 01:06:45 »
Mulla on taas podficci-innostus sekä kuuntelijana että omien ficcien äänittämisestä haaveilijana, joten tulen tänne fiilistelemään! Olen nyt kevään aikana havahtunut taas pitkästä aikaa siihen, että puhelimen ja nappikuulokkeiden kauttahan voi kuunnella juttuja vaikka esim. kun askartelee jotain tai siivoaa tai tekee jotain muuta sellaista. Ja sitten kun on tullut kuunneltua muiden tarinoita niin tekee mieli äänittää omiakin.

Lainaus käyttäjältä: Miss-schoolweek
Te enemmän podficcejä kuunnelleet, millaiset asiat teillä ratkaisevat kuuntelumukavuuden ja millaisilla perusteilla valitsette kuunneltavaa?  Entä millaista ette mielellänne kuuntele?

Mä etsin podficcejä kuunneltavaksi ennen kaikkea samoilla perusteilla kuin muitakin ficcejä, eli ensisijaisesti niistä hahmoista joita satun kulloinkin shippaamaan. Mutta sitten toki kun nimenomaan podficeistä on kyse, ehkä eniten arvostan sitä jos äänityksessä ei ole mitään sellaista mikä häiritsee / nousee esiin. Äänityksen laatu on mulle kohtuullisen tärkeä juttu mutta ei mikään kynnyskysymys ja jos tarinasta innostuu niin pienet äänitystekniset kummallisuudet kyllä unohtuvat. Mutta toki arvostan kovasti sitä jos äänitys on toteutettu hyvin ja editoitu ja miksattu hyvin. Lukijoiden osalta tykkään kai suhteellisen eläväisistä lukijoista, tosin (nais)lukijan äänen selkeä madaltaminen (kaikkien) mieshahmojen dialogia varten on mun mielestä tosi turhauttavaa kuunneltavaa jostain syystä!


Nyt kun on itse taas vähän koettanut äänittää omia juttuja, huomaa kyllä miten paljon kaikkea mietittävää tulee vastaan, esimerkiksi se että pitäisi jotenkin hahmottaa että millä meiningillä repliikit on sanottu siinä samaa tahtia kun lukee tarinaa ääneen - mulle käy monesti niin, että repliikin jälkeen eteenpäin lukiessani tajuan että tämähän ois pitänyt sanoa vähän eri fiiliksellä. Ja sitten tuo eri hahmojen erotteleminen toisistaan dialogin osalta on kyllä tosi haastavaa. En osaa mitenkään erityisesti imitoida erilaisia puheääniä ja sen takia olen koettanut pitää eri hahmojen puheäänet suhteellisen samanlaisina mutta kuitenkin niin, että kaikissa olisi jotenkin ihan pikkusen eri fiilis. Mutta sitten pitäisi jotenkin onnistua pitämään mielessä että mikä olikaan se mystinen pikku fiilis mikä kullekin hahmolle kuului.


Ja hei, nimet! Onko kukaan äänittänyt Potter-ficcejä ja miten lausutte Siriuksen ja Remuksen? Mulla on kyllä ihan yleisenä haasteenakin englanninkielisten nimien ja muiden sanojen lausuminen varsinkin siellä suomen seassa, ja siis muutenkin kyllä menee kieli solmuun helposti vaikka ois pelkkää suomea koko ajan, mutta nuo Remus ja Sirius on ihan erityinen murheenkryyni, koska mieluusti lausun nuo nimet normaalisti ihan täysin suomalaisittain sekä omassa päässäni että ääneen.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Podficit
« Vastaus #147 : 18.06.2017 22:58:46 »
Lainaus käyttäjältä: Kaira
Olen myös miettinyt vähän samoja asioita kuin sinä, erityisesti sitä, miten sanoisin Siriuksen ja Remuksen nimet :D Tuntuisi höpsöltä ja kömpelöltä lausua sanat englantilaisittain suomenkielisen tekstin seassa, mutta olisiko suomalainen lausunta jotenkin kamalan, en tiedä, junttia?

No mutta nyt kun meitä on jo kaksi, jotka ilmeisesti haluttaisiin lausua Remuksen ja Siriuksen nimet ihan suomalaisittain, niin eikös me voida päättää että se on ihan järkevä eikä yhtään juntti tapa tehdä asia :D Remus ja Sirius on mulle kyllä sellaisia että ihan oikeasti en varmaan pystyisi mitenkään lausumaan niitä enkkumeiningillä varsinkaan sitten kun pitäisi taivuttaa kaikissa sijamuodoissa!

Lainaus
En ole myöskään ikinä editoinut (äänitän blogitekstit yhdellä otolla), mutta oletan sen olevan välttämätöntä pidemmissä teksteissä. Onkohan se hirveen vaikeeta?

Mun editointi on tähän mennessä ollut sellaista, että kun nauhalle lukiessa tulee mokailtua, sanon saman lauseen sitten saman tien nauhalle uudestaan, ja sitten editointivaiheessa pitää niistä mokailukohdista ottaa mokailut pois ja paikkailla ääniraita niin että siellä ei ole katkoksia. Se on sinällään aika semmoista "leikkaa tuosta, poista tuo pätkä, raahaa tuo pätkä tuohon" -tyyppistä hommaa, ja kaikilla (musiikin)äänitysohjelmilla, joita olen käyttänyt, ne muutamat tarvittavat kikat oppii kyllä nopeasti. Mutta toivoisin kyllä että osaisin lukea kerralla oikein, koska tuo mokien paikkailu on kyllä aika hidasta hommaa tavallaan.

Ja sitten jos innostuu ja jos käytössä olevasta ohjelmasta löytyy paikkoja, tietysti voi vähän miksata äänitystä, esimerkiksi leikata ihan kaikista matalimmat taajuudet pois EQ:lla ja käyttää jonkinlaista kompressoria, millä pystyy nostamaan äänen yleisvolyymia ja myös tuomaan sen ikään kuin vähän lähemmäs kuulijaa.

Hermoja raastavasta helsinkiläisestä ässästä (tai mistään muustakaan ässästä) ei ehkä kannata huolehtia sen(kään) takia, että äänityksen laatu ja äänitystekniset jutut vaikuttavat kovasti siihen millaisena ässät kuuluvat. Melkein fiilispohjalta väittäisin että ainakin edullisilla mikeillä ja tietokoneiden omilla äänikorteilla äänittäessä ässät menisivät ennemmin semmoiseksi tuhnuksi kuin särähtelisivät kovasti.

Minä olen pohdiskellut sitäkin, että miten se oma tulkinta tekstistä kuuluu siitä lukemisesta... Tai siis, tavallaan olisin sitä mieltä että lukijan pitää saada itse tulkita teksti niin kuin tykkää, mutta jos kirjoittaja lukee tekstin ääneen nauhalle, niin silloinhan "lukija" tai tässä tapauksessa kuuntelija saa sen tekstin ikään kuin kirjoittajan jo valmiiksi tulkitsemana. Mutta toisaalta kyllä myös vähän houkuttelee se että tarinaa äänittäessä pääsisi ikään kuin kertomaan sitä vähän eri tavalla kuin "pelkästään" kirjoittaessa.
« Viimeksi muokattu: 19.06.2017 00:08:04 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Podficit
« Vastaus #148 : 18.06.2017 23:09:52 »
Minulla on vieläkin tallessa ipodissa pari vanhaa podficciä täältä Finistä. :) En kyllä muista milloin olisin niitä viimeksi kuunnellut, mutta kivoja ne kuitenkin olivat.

Mielestäni suomalaisissa podficeissä, jotka luetaan suomeksi, voi ihan hyvin lausua nimet niin kuin kirjoitetaan. Varsinkin tuollaiset helposti sanottavat kuin Sirius ja Remus. Muistelen että jossakin Remus oli lausuttu pitkällä ee:llä "Reemus" ja minusta se kuulosti samaan aikaan hassulta ja aika hellyttävältä.

Minuakin ne äänikirjat (tai no, olen tainnut kuunnella vain yhtä ja varmaan siitäkin näytettä?) vähän järkyttivät. Eniten ehkä häiritsi se, että osa nimistä lausuttiin umpisuomalaisittain ja osa oikein muka-englanniksi vääntämällä. Miksi ihmeessä? Minusta ei haittaa vaikka lausuisi Harryn ihan justiinsa niin kuin se suomalaisittain kirjoitetaan eli yyn yyksi. Tunnen yhden suomenruotsalaistaustaisen Harryn, jonka nimi lausutaan täsmälleen niin.

Lainaus
Tuntuisi höpsöltä ja kömpelöltä lausua sanat englantilaisittain suomenkielisen tekstin seassa, mutta olisiko suomalainen lausunta jotenkin kamalan, en tiedä, junttia?
Minusta on jotenkin paljon "juntimman" (tai ainakin oudomman) kuuloista jos kesken suomenkielisen tekstin tupsahtaa vastaan joku Häärrrii Poottöö ja kun joukossa on paljon nimiä, jotka voidaan lausua myös suomeksi ihan normaalisti. Puhumattakaan niistä, joilla on suomeksi käännetty sukunimi. Jos on vaikka Minerva McGarmiwa tai Wilhelmina Matoisa-Lankku, niin se kuulostaisi todella kummalliselta, jos etunimi äännetään brittiläisittäin ja sukunimi suomeksi? ;D Tietysti sellaiset kuin Seamus tai vastaavat voisi helposti vähän oikaista sellaisella kevyesti pehmennetyllä lausumisella, ettei sano ihan viimeisen päälle kirjain kerrallaan ääntäen sEAmus. Nämä ovat vähän mutkikkaita.

En ole tehnyt podficcejä tai äänittänyt lukemistani, mutta silloin viimeisimpien kolmen kirjan julkaisun jälkeen luin ne ensin itse läpi (siis englanniksi) ja sen jälkeen siskolle ja serkulle ääneen lukien, samalla kääntäen suomeksi. Siitä on niin kauan, etten enää muista miten minkäkin nimen lausuin, mutta luultavasti ihan suomalaisittain eikä se sen omituisemmalta kuulostanut. Eivät ainakaan valittaneet. ;)

Lainaus
Oon myös miettinyt sitä, kuinka paljon jonkun ficcaajan äänen kuuleminen vaikuttaa mielikuvaan tekstistä ja toisaalta jopa itse kirjoittajasta? Entä jos kuulostaisin vaikka tosi erilaiselta kuin joku hypoteettinen lukija saattaisi kuvitella?
Se on jännä tunne, kun kuulee toisen äänen, muttei ole ikinä nähnyt ihmistä. Kyllähän se vaikuttaa mielikuvaan. Mutta tuskin mitenkään negatiivisella tavalla? :) Ääneen kuitenkin tottuu tosi nopeasti, kun alkaa kuunnella tarinaa. Jos olet kuunnellut äänikirjoja, niin tiedät mitä tarkoitan. Minusta äänikirjan lukijan ääni tuntuu tosi monesti alussa oudolta, mutta sitten se unohtuu.

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

jossujb

  • Q
  • ***
  • Viestejä: 4 083
  • Peace & Love
Vs: Podficit
« Vastaus #149 : 22.06.2017 23:03:15 »
Missä muuten te ihmiset pistätte podfikkejä jakoon? Mä vähän vahingossa hävitin noin tusinasta podaamastani tekstistä lopullisesti, koska aoin niitä tiedostoja jossain megasharessa, enkä sillon ihan tajunnut, että ne häviää sieltä aika nopeasti.

Toisaalta, kaikki ei välttämättä tykkää ladata asioita suoraa koneelle. En ole vuosiin podaillut, mutta olen ajatellut, että jos joskus taas innostun niin laittaisin ihan vaan Youtubeen jakoon, jossa ne ois helposti saatavilla ja tallessa, ettei kävis tämmösii kämmei enää.
Here comes the sun and I say
It's all right

Fiorella

  • ***
  • Viestejä: 5 712
  • Hyvän tuulen kotisatama
    • https://archiveofourown.org/users/Fiorelle
Vs: Podficit
« Vastaus #150 : 22.06.2017 23:05:37 »
Siinäpä on urakka tehtynä! :) Ihan sen vuoksi jo tekee mieli kuunnella, kunhan tässä kerkiää. :) Star Trek on suurimmaksi osaksi vieras fandom; ne ovat avaruudessa ja tunnistan päähahmot suurin piirtein ja siinä se sitten minun osalta onkin. Olen monesti ajatellut että pitäisi perehtyä siihen edes jossakin määrin ihan yleissivistyksen nimissä. Mutta nyt jos aloitan sinun ficistäsi, siitä tulee canonia minulle.  ;D

I´m kind and caring Hufflepuff!
~ Iltakävelylle Fiorellan ficcitarhaan? ~

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Podficit
« Vastaus #151 : 22.06.2017 23:26:04 »
Fiorella, hahaa, just hyvä, mun ficistä saakin mieluusti tulla canonia uudesta fandomista :D Tuo tarina perustuu pääosin päähenkilöiden kärvistelylle toistensa suhteen mutta on siinä pieniä muitakin kommelluksia mitkä saattaa ihan hyvin avautuakin vaikkei fandomia sen kummemmin tuntisi.

jossujb, mä harkitsin kovasti myös sitä, että tekisin Soundcloudiin oman tunnuksen podficcejä varten ja oisin varmaan tehnytkin, ellen olisi älynnyt että siellä on 3 tunnin raja siinä, kuinka paljon matskua sinne saa ladata. Mutta jos suunnittelisin muutaman lyhyehkön podficin julkaisemista niin se vois mun mielestä olla ihan potentiaalinen julkaisualusta, siellähän voi käsittääkseni aika sujuvasti kuunnella sekä streamina selaimessa että ladata tiedostoja.

Mutta itse asiassa tuo Google Drive, johon nyt itse lätkäisin tiedostot ja hankin vain jaettavan linkin, antoi ainakin omalla koneellani kuunnella tiedostoja myös selaimen kautta. Se on ollut mulle sellainen "joskus toimii ja joskus ei" -juttu, pitäisi vielä keksiä että onko siinä joku tietty logiikka että millaisia tiedostoja voi toistaa streamina, vai johtuuko vaihtelu vain koneen tai selaimen pulmista.
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

flawless

  • Alempi ylilehmä
  • Administrator
  • *****
  • Viestejä: 10 687
  • d a d d y
Vs: Podficit
« Vastaus #152 : 10.06.2019 16:34:09 »
Herättelen tätä topsua taas! Itsehän olen suuri podficcien ystävä, ja kaikki lempificcini ovat sellaisia jotka olen kuunnellut podficcinä. Kuuntelen ainoastaan englanniksi, koska valikoima on silloin niin paljon suurempi. Musta on ihanaa kuunnella podficciä ja samalla pelailla tabletilla jotain (esim. candy crush saga ja bubble shooter :D ) tai siivota. Mä en oikeastaan pysty pelkästään kuuntelemaan, koska mulla on superhyvät unenlahjat ja mä nukahdan aina :D Joskus iltaisin saatan rentoutumismielessä kuunnella jonkun noin tuntosen kestävän tekstin, sen aikaa voin pysyä hereillä ja kuunnella ja makoilla. Tykkään kuitenkin kuunnella pidempiä tekstejä, mieluusti 5+ tuntia, koska tykkään tarinoista joissa on pidempi juoni ja ne koukuttaa ihanasti, ja yleensä kuuntelen 2-4 tunnin pätkissä tekstejä, jolloin mun pitää tehdä jotain muuta samaan aikaan että vireystila pysyy yllä. Jotain riittävän aktiivista että pysyn hereillä, mutta riittävän passiivista että voin keskittyä vaan kuuntelemaan. Mites teillä, kuunteletteko vaan vai teettekö samaan aikaan jotain, jos niin mitä? Mä oon ajatellut että olisi kivaa opetella virkkaamaan ja virkkailla vaikka villasukkia samalla kun kuuntelee, se olisi ihanan rentouttavaa ja hyödyllistäkin. Ehkä sitten syksymmällä :P

Millä laitteilla kuuntelette? Mä käytän yleensä puhelintani ja siihen yhdistettyjä langattomia kuulokkeita. Langattomat kuulokkeet on kätevät ja mukavat ja niissä on hyvä äänenlaatu. On tosi näppärää etenkin siivotessa, kun voi laskea puhelimen alas johonkin ja liikuskella sitten asunnossa ympäriinsä ihan vapaasti ilman johtoja tai esteitä, kun kantama on sen verran hyvä ettei tarvitse olla lähellä laitetta. Käytän puhelimessani sovellusta nimeltä Voice (android), jonne voi näppärästi lisätä ficit äänikirjoina ja muokata tiedostojen nimiä (itse lisään niihin aina fandomin ja parituksen/ikärajan/jne. että tunnistan tekstit helpommin ulkomuistista) ja joka lajittelee tiedostot sen mukaan, mitkä on kesken, aloittamatta tai täysin kuunneltuja, ja johon tallentuu aina se kohta johon jäi edellisellä kerralla ja voi jatkaa siitä suoraan. Oon kokenut sen näppäräksi. Onko muilla sovellussuosituksia tai muita vinkkejä?

bannu by Ingrid

Vendela

  • Teeholisti
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 7 201
Vs: Podficit
« Vastaus #153 : 12.06.2019 09:39:17 »
Podficit ovat ihania! Löysin itse ne noin vuosi sitten ja hurahdin täysin :D Harmillista on se, ettei niitä tosiaan ole kovin paljon suomeksi ja englanniksikin omia suosikkeja rajallisesti. Mutta täytyy nauttia niistä joita saa kiinni :) Kuuntelen toki paljon myös äänikirjoja, joten molempiin pätee oikeastaan samat asiat.

Mites teillä, kuunteletteko vaan vai teettekö samaan aikaan jotain, jos niin mitä?
Teen aina jotain muuta samaan aikaan, ellei tarkoituksena ole sitten varta vasten nukahtaa. Mutta kuuntelen jos olen lenkillä/kävelemässä/salilla, teen kotitöitä tai neulon villasukkaa. Minusta on kiva keskittyä tekemään jotain samaan aikaan käsillä kun korvissa kuuluu jonkun muun lukema tarina. Lisäksi siivoaminen ja muut tylsät kotityöt hoituvat paljon nopeammin ja "kivuttomammin" kun ajatukset ovat tarinassa eikä siinä tekemisessä ;)
Myös pitkät automatkat ovat sellaisia, joiden aikana kuuntelen mielelläni sillä aika kuluu paljon nopeammin.

Millä laitteilla kuuntelette?
Komppaan tässä flawia eli puhelin ja (langattomat)kuulokkeet. Tuo kuulokejuttu on vähän niin, että jos olen unohtanut ladata langattomat niin sitten mennään puhelimen omilla langallisilla. Mutta tykkään kyllä enemmän siitä, että ei ole sitä johtoa sotkemassa. Silloin voi esim kotona vain jättää puhelimen pöydälle ja puuhailla ympäriinsä :D Toki jonkin verran puhelimen kanssa on ollut ongelmia siinä, ettei kaikkeja podficcejä voi kuunnella tuosta noin vain vaan ne pitää ensin tallentaa koneelle tms. Se toki on latistanut intoa kuunnella hieman, mutta toisaalta jos tiedän että lukija on hyvä (ääntää selkeästi ja rauhallisesti) niin olen toki jaksanut nähdä tuon vaivan. En ole käyttänyt mitään erillistä sovellusta kuunteluun vaan olen sitten kikkaillut tiedostoja sähköpostin kautta.

Kysynpä itsekin, että Kuunteletteko samoja podficcejä useamman kerran?
Itse saatan kuunnella joitain lyhyitä useamman kerran. Jos pituus on 10 minuutista pariin tuntiin, niin helposti voi käydä niin että jos haluan jonkun "hyvän mielen hetken" niin kuuntelen tuollaisen pätkän uudelleen. Pidempiä podficcejä en ole kuunnellutkaan niin montaa, että olisi tullut vielä mieleen kuunnella uudestaan.


Olisi kyllä tosi kiva, jos podficci-suosituksiin saataisiin lisää uusia vinkkejä. Itse olen yrittänyt etsinä AO3:n puolelta kuunneltavaa ja sieltä kyllä toki löytyy kivasti. Lisäksi olen huomannut, että tekee hyvää omalle kielitaidolle kuunnella vieraalla kielellä :) Eikö tuonne suosituksiin tai tähän topaan voisi listata myös paikkoja, mistä noita podficcejä voi löytää?

Bannu©Waulish

I think it's time for little story... It's definitely Storytime!

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 471
  • ava Claire + bannu Ingrid
Vs: Podficit
« Vastaus #154 : 10.04.2020 01:06:41 »
Jostain syystä aina kerran keväässä meikäläiseen iskee podfic-kärpänen ja aina jo mietin, että pitäiskö itekin lukea joku ficci. Jostain syystä niitä kirjoittaessa jo mietin, että miten tämä luettaisiin ja miten tämä nyt menisi, jos sen äänittäisi jollain tavalla. Vielä en ole kuitenkaan saanut mitään aikaiseksi, vaikka jo muutamaan otteeseen olenkin asiaa miettinyt ja nykypäivän sovelluksilla se varmaan kävisi melko vaivattomasti.

En tiedä, löytääkö tätä keskustelua kukaan, joka olisi tehnyt jo podficcejä, mutta mietityttää tuo, että miten omaan ääneensä tottuu. Näin Varsinais-Suomen murrealueella varttuneena on mukaan myös tarttunut tapa puhua kamalan nopeasti, mikä ei palvele noin ketään, jos joku vahingossa eksyisi sen kuuntelemaan. Periaatteessa se kai olisi niin helppoa vain aloittaa, mutta mutta mutta... :D Tällä hetkellä ainakin olisi aikaa kokeilla kaikenlaista.

Kysymys siis kuuluukin: Miten aloittaa?
Hyppää lehtikasaan!

Auri

  • the end of an era
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 1 393
  • and — the beginning
Vs: Podficit
« Vastaus #155 : 10.04.2020 02:24:15 »
Oon itsekin miettinyt podficcejen tekemistä, mutta en ole vielä paneutunut asiaan! Nopealla Googlauksella löysin tälläisen postauksen Tumblrista, joka vaikuttaa ihan pätevältä (: Redditissä joku oli myös tehnyt postauksen, jonka kommenteista löytyy muiden linkkaamia tutoriaaleja sekä muita vinkkejä!

Meillä Finin puolella ainakin toyhto on itse tehnyt tosiaan podficcejä, toivottavasti hän voisi tulla antamaan vinkkejä! (: Minä olen aloittanut tämän sillä, että luen vain tosi paljon ficcejä ääneen, että saisin siihen sellaista tatsia, mistä jatkaa sitten äänitysvaiheeseen.

someone who, when they arrive, makes you think that
everything's gonna be all right

lurikko

  • ***
  • Viestejä: 1 381
    • Nyt myös tumblr:issa! Jee!
Vs: Podficit
« Vastaus #156 : 10.04.2020 18:21:43 »
Lainaus käyttäjältä: Aurinkolapsi
Meillä Finin puolella ainakin toyhto on itse tehnyt tosiaan podficcejä, toivottavasti hän voisi tulla antamaan vinkkejä! (:

Todellakin mielelläni antaisin vinkkejä, ja jos jollakin on mielessä jotain kysymyksiä niin voin myös mielelläni koettaa vastata jos suinkin osaan! Luin myös tämän Aurinkolapsen linkittämän tumblr-postauksen ja siinä oli minusta tosi hyviä juttuja, vaikka myös sellaisia mistä oon eri mieltä.

Kirjoitan tähän vähän omia kokemuksiani podfikkien äänittämisestä!

- Laitteista: olen itse käyttänyt podfikkijuttuihin samoja laitteita ja ohjelmistoa kuin musiikin äänittämiseen, joten sikäli oon siinä päässyt helpolla. Mutta käsittääkseni vähintään tarvitaan äänitysohjelma tietokoneelle ja mikki (joko tietokoneen oma tai muu). Ainakin Audacity on ilmainen, suosittu ja hyvä ohjelma äänittämiseen, ja Maceissa on kai GarageBand automaattisesti. Mikki vaikuttaa paljon äänen laatuun, joten jos on mahdollista käyttää ulkoista mikrofonia, niin siitä on toki iloa. Mutta toki voi käyttää myös tietokoneen omaa sisäänrakennettua mikkiä tai vaikka mikillisten kuulokkeiden mikkiä.

- Mä en ole mitenkään erityisesti harjoitellut fikkejä tai lukenut niitä ennen äänittämistä. Äänittämiseen paras on tietysti hiljainen paikka (ja tuoli joka ei narise), sitten vain äänitys pyörimään ja lukemaan. Mä jaksan keskittyä ehkä 10-15 minuuttia lukemiseen ennen kuin rupeaa tulemaan enemmän virheitä, joten saatan pitää pieniä taukoja ja vaikka juoda siinä välissä vettä. Mutta muuten luen vaan tarinaa eteenpäin. Jos teen virheen, vaikka sanon jonkun sanan väärin, vedän henkeä ja luen sitten sen saman lauseen uudestaan ja jatkan sen jälkeen lukemista eteenpäin. Kun olen saanut koko jutun äänitettyä, kuuntelen sen läpi ja editoin sen, eli poistan sieltä välistä ne lauseet, joissa oli virheitä. Jos editoinnin tekee hyvin, kuulija ei huomaa että ääniraidasta on poistettu jotain.

- Tuosta editoinnista vielä: virheiden kohdalla tosiaan itse mieluiten sanon sen saman lauseen siihen perään uudestaan niin että se menee hyvin. Jos yrittää myöhemmin äänittää uusiksi sellaisia kohtia, jotka ovat menneet pieleen, on vaikeampi saada samanlaista soundia kuin äänityshetkellä oli. Tuossa tumblr-postauksessa oli myös editointiin vinkki jota aion kokeilla: että aina virheen kohdalla taputtaa kovaäänisesti, jolloin ääniraitaan jää näkyvä piikki eikä tarvitse kuunnella koko nauhoitusta läpi vaan näkee että mistä kohti ne virheet piti poistaa. Tää ois mulle todellakin hyvä, koska minusta podfikkien tekemisen tuskaisin kohta on se kun pitää jaksaa kuunnella se oma äänitys läpi, jotta löytää kaikki virheet mitkä piti editoida.

- Minusta se tarinan lukeminen ääneen on tosi kivaa, enkä ole ainakaan itse kokenut sitä mitenkään hankalana. En myöskään ajattele että siinä pitäisi jotenkin näytellä tai esiintyä. Ajattelen sen vähän sellaisena kuin jos lukisin kirjaa ääneen kaverille, eihän silloinkaan yritetä näytellä niitä hahmoja mitenkään erityisesti.

- Myöskään dialogissa en yritä mitenkään erityisesti tehdä hahmoille kovin erilaisia ääniä, tai mua henkilökohtaisesti ärsyttää esimerkiksi äänikirjoissa tosi paljon se jos mieslukija lukee kaikki naisäänet jotenkin tosi kimakasti tms. Mutta toisaalta on kyllä hyvä jos hahmojen äänet on vähän erilaisia. Olen koettanut ratkaista tämän sillä tavalla, että hahmojen äänet ovat vähän erilaisia, mutta se on tosi pieni ero - esimerkiksi jos on hahmot A ja B, saatan ajatella että hahmon A ääni on ihan vähän matalampi kuin oma ääneni, ja hahmon B hiukan korkeampi. Mutta siis tosi pieniä eroja! Tai joskus olen ajatellut että hahmo A puhuu jatkuvasti otsa vähän kurtussa ja hahmo B taas vähän heleästi. Tuollaisilla pikku jutuilla saa mielestäni pidettyä itsellä mielessä että kuka hahmo puhui miten ja eroteltua riittävästi niitä hahmoja kuuntelijalle.

- Kaikki fikit on yllättävän pitkiä kun niitä koettaa lukea ääneen! Sellaisia alle 2000 sanan fikkejä on ollut ehkä kivoin äänittää, sitten alkaa jo väsyttää.

- Mä oon laittanut omat podfikkini Google Driveen julkaisemista varten ja jakanut sieltä linkkiä ja se on käsittääkseni toiminut ihan hyvin, mutta toki vaihtoehtoja riittää.


No niin, tässä oli sekalaisia kokemuksiani!


//Ei kun minäpäs lisään vielä vähän.

Lainaus käyttäjältä: Grenade
En tiedä, löytääkö tätä keskustelua kukaan, joka olisi tehnyt jo podficcejä, mutta mietityttää tuo, että miten omaan ääneensä tottuu.

No mutta eihän sitä omaa ääntä itse tarvitse kuunnella sitten kun se on äänitetty ja editoitu ja netissä ;) Oma ääni tietysti kuulostaa erilaiselta kuin oman pään sisältä käsin kuunneltuna, mutta mitäpä siitä.

Ennen kuin rupesin itse äänittämään podfikkejä, luin jostain että pitää puhua hitaasti. En ole kokenut sitä itse mitenkään hankalaksi, ja oon ehkä ennemminkin ajatellut että kunhan puhuu rauhallisesti ja pitää välillä pienen hengähdystauon lauseiden välillä, se on ihan hyvä. Just niin kuin lukisi tarinaa jollekin toiselle, koska siitähän siinä on kyse.
« Viimeksi muokattu: 10.04.2020 18:29:04 kirjoittanut toyhto »
Avatar: Sokerisiipi
Fikkilistaus

Grenade

  • Fluff-fiilistelijä
  • Valvoja
  • *****
  • Viestejä: 3 471
  • ava Claire + bannu Ingrid
Vs: Podficit
« Vastaus #157 : 13.04.2020 17:48:05 »
Kiitos hurjasti näistä vinkeistä! Voi olla, että siihen, että itse saan jotain oikeasti äänitettyä, menee vielä oma aikansa, mutta ainakin olen taas askeleen lähempänä maalia. :D

Lainaus käyttäjältä: toyhto
- Kaikki fikit on yllättävän pitkiä kun niitä koettaa lukea ääneen! Sellaisia alle 2000 sanan fikkejä on ollut ehkä kivoin äänittää, sitten alkaa jo väsyttää.
Tää on hyvä pointti! Vaikka normaalisti lukiessa 2000 sanaa menisi nopeasti, niin ääneen lukiessa kaikki on hitaampaa. Itsekin olen tämän huomannut, kun joskus olen itselleni ääneen tavannut jotain ärsyttävää tieteellistä artikkelia. :D
Hyppää lehtikasaan!

sambi

  • ***
  • Viestejä: 11
Vs: Podficit
« Vastaus #158 : 30.11.2020 12:00:14 »
Vaikkei täällä nyt hirveän aktiivista ole tämä keskustelu, ajattelin herätellä tätä vähän eloon ja postailla tänne omia äänityksiäni.

Alkuperäinen ficci: jossujb:n teksti
Äänite: Mitä sitten, jos ei platonista?
Kesto: 7:15
Ikäraja: K-11
« Viimeksi muokattu: 30.11.2020 13:41:14 kirjoittanut Unohtumaton »

sambi

  • ***
  • Viestejä: 11
Vs: Podficit
« Vastaus #159 : 30.11.2020 22:15:40 »
Vähän lisää, kun kerran innostuin äänittelemään.

Alkuperäinen fikki: Sinisävyjä (kirjoittanut jossujb)
Äänite: Sinisävyjä (mp3)
Kesto: 3:26
Ikäraja: S