Kirjoittaja Aihe: Sinä ja maailma | S  (Luettu 1210 kertaa)

mordelove

  • ***
  • Viestejä: 152
  • But it's hockey
Sinä ja maailma | S
« : 30.05.2014 14:54:15 »
Nimi: Sinä ja maailma
Kirjoittaja: mordelove
Ikäraja: Sallittu
Yhteenveto: Minä tiedän että olet poissa.
Varoitukset: Kai tämä jotakin angstihöpöilyä on?
A/N: No tuota, tässä tällainen todella lyhyt teksti taas. Laittakaa kommenttia ja kertokaa pitä piditte ja mikä vikana, siksihän tänne näitä julkaisen, jotta kehittyisin kirjoittamisessa.

Sinä ja maailma

Sinä et ole täällä. Minä tiedän että sinä olet poissa. Kun minä tarvitsen apua, sinä et ole auttamassa. Kun minun aamuntakkini köysi roikkuu lattialla yhden lenkin varassa, sinä et nosta sitä ja kiedo takaisin minun ympärilleni. Kun minä pudotan lasin lattialle, sinä et siivoa sirpaleita, jotta minulle ei tulisi haavoja. Kun minä olen eksynyt, sinä et löydä minua. Kun minä kysyn sinulta kuka minua rakastaa, sinä et vastaa minä ja maailma.

Mutta vaikka sinä et olekaan täällä, sinä olet minun. Jos joku kysyisi minulta kuka minua rakastaa, vastaisin sinä ja maailma.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2014 22:24:58 kirjoittanut mordelove »

Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
Vs: Sinä ja maailma | S
« Vastaus #1 : 30.05.2014 17:56:03 »
Hyvää toukokuun viimeistä päivää sinnekin.

Tykkäsin tästä ihan kauheesti, vaikka joitain pieniä kompastuskiviä olikin. En ole pitkään aikaan lukenut mitään tän tyylistä, kiva saada taas vähän angstista rakkautta sydämeen. (enkä kyllä ole mitään pitkään aikaan kommentoinutkaan, että voit olla ylpeä ihan pelkästään siitä, että kirjoitin tämän). Joo, tunnelma säilyi koko pätkän ajan, vaikka se lyhyt olikin. Vaikka tämä olikin fyysisesti irrallinen, ei tämä sellaiselta tuntunut. Näinkin lyhyiden tekstinpätkien kanssa se kertoo onnistumisesta.

Muutama kompastuskivi siellä oli. Yhden pilkkuvirheen nappasin: ...sinä et siivoa sirpaleita jotta minulle ei tulisi haavoja.. Ihan typoltahan tuo vaikuttaa, joten ei siinä mitään. Sitten muutamat sanavalinnat herättivät vähän kummeksumista: aamuntakkini köysi. Tämäkin on taas ihan mielipidejuttu, mutta mä en olisi ihan ninemmyt sitä hihnaa köydeksi. Toisaalta sen voi nähdä hyvänäkin juttuna, mutta minulle se aiheutti pienen töksähdyksen tunteen. Toinen samanlainen ja vielä vähän gtarpeettomampi oli: sinä et nosta sitä ja kiedo takaisin minun ympärilleni. Tämäkin kelpaa kyllä ihan tällaisenakin, ja monet mitävätkin tätä kenties kivempana, mutta mä olisin laittanut ja -sanan tilalle sanan sekä. Taas ihan turha juttu, mutta tällaisissa lyhyissä kaikki pienetkin tarttuu niin rajusti silmiin.

Mutta joo, kokonaisuutena tykkäsin tästä ihan kauheasti. Kerronta oli hyvää, eikä (muissa) sanavalinnoissa ollut moittimista. Tarina oli kiinostava, ja olisin ehkä halunnut tietää vähän lisää. Tähän loppuun vielä maininta muutamasta upeasta kohdasta:
Kun minä kysyn sinulta kuka minua rakastaa, sinä et vastaa minä ja maailma.
Jos joku kysyisi minulta kuka minua rakastaa, vastaisin sinä ja maailma.

Tykkään kans ihan kamalasti tosta otsikosta, nyt kun olen tekstin lukenut. Kiitos siis tästä lukukokemuksesta,

Gwen

mordelove

  • ***
  • Viestejä: 152
  • But it's hockey
Vs: Sinä ja maailma | S
« Vastaus #2 : 30.05.2014 22:24:23 »
Gwenhwyfar: Kiitos oikein paljon pitkästä kommentista! Nuo kaksi sanavalintaa jotka toit esille mietitytti minuakin, etenkin tuo köysi-sana aiheutti päänvaivaa niinkin paljon että meinasin jättää tekstin julkaisematta kun en siihen oikein sopivaa sanaa löytänyt. Pidän sen mielessä, ehkä vielä joskus keksin siihen kuuluvan sanan.  :D Pilkkuvirheen korjaan heti, ja tuota ja/sekä - juttua jään vielä miettimään.

Kiitos vielä että päätit kommetoida ja vieläpä rakentavasti. Piristit iltaani!  :-*

Iloinen Sipuli

  • Potterhead forever
  • ***
  • Viestejä: 435
  • Olen jälleen takaisin!
Vs: Sinä ja maailma | S
« Vastaus #3 : 31.05.2014 09:16:49 »
Pakko kyllä sanoa, että erittäin lyhyt teksti, en tiedä täyttääkö edes raapaleen kriteerejä.

Mutta onnistunut tämä oli silti, oikeastaan tavallaan pikemminkin runo, vapaamuotoinen runo. Tämä oli kaunis, muttei ylitaiteellinen, kieli pysyi ymmärrettävänä. Ei juurikaan ylenpalttisia kielikuvia, vaan tämä pysyi hyvin suorana ja melkeimpä jopa minimalistisena. Asiat sanotaan suoraan, heti alusta alkaen, sinä et ole täällä.

Lainaus
Jos joku kysyisi minulta kuka minua rakastaa, vastaisin sinä ja maailma.

Tämä loppu sopi tähän ja oli kaunis, se kertoo että oikeastaan tämä kertoo äärimmäisestä optimismista. Ei synkistelyä, vaan toivoa. Minusta tämä vaikutti tuon lopun myötä suorastaan iloiselta ja toiveikkaalta tekstiltä!

-Iloinen Sipuli
Fanfiction: all the stories live forever

Welcome to the Island - there's no coming back (Ei hätää, tämä ficci tullaan kirjoittamaan valmiiksi!)

mordelove

  • ***
  • Viestejä: 152
  • But it's hockey
Vs: Sinä ja maailma | S
« Vastaus #4 : 07.06.2014 11:24:05 »
Iloinen Sipuli: Kiitos kommentistasi, mukava että kerroit tulkintasi tekstistä, se lähentelee todella omaa näkemystäni! Ja totta, tuo viimeinen lause on juurikin optimistinen, tunsin hyväksi jättää teksti katsomaan tulevaisuuteen enkä halunnut tämän olevan täyttä itkua.