Kirjoittaja Aihe: Valkoisia hevosia (Hermione/Draco, K-11)  (Luettu 4314 kertaa)

Sakura

  • ***
  • Viestejä: 172
Valkoisia hevosia (Hermione/Draco, K-11)
« : 21.07.2012 23:09:49 »
Kirjoittaja: Sakura
Ikäraja: K-11
Paritus: Hermione/Draco
Tyylilaji: angst, romance
Vastuuvapaus: En hyödy tekstistä rahallisesti, en omista näitä hahmoja enkä liioin alun laulunsanoja.

A/N: Hups, kirjoitin Hermione/Dracoa! Epätyypillistä mulle. Mutta tyyli on tyypillistä, liiankin? Tajunnanvirtaa ja jokseenkin hämärä. Tavallaan AU. Melko melodramaattinen, lopussa saa laittaa silmät kiinni jos menee överiksi :-D Kirjoitan nykyään enemmän fiilispohjalta, tää on osittain aika karkea, mutta alusta ja lopusta sentään tykkään. Nimi voi olla järjetön, teki mieli kokeilla jotain yksinkertaista ja se valitsi itse itsensä.


Valkoisia hevosia


Näin mustia hevosia
taas vapaina
mutten voinut nähdä näin kaukaa sinua


- Herra Ylppö & Ihmiset: Mustat hevoset


Tänään heräsin. Laahustin flanellipaidassani ympäri huonetta vaikka varpaitani palelsi. Lattialaudat narisivat, punainen maali on kulunutta. Join haaleaa maitokahvia. Ikkuna veti huuruun, ilmassa näkyi pakkanen ja ohut auringonvalo. Ajattelin parransänkeä, nahkatakin tuoksua, vaaleita sormia lyhyitä kynsiä, kaikkea sellaista mitä ei pitäisi ajatella. Pakkasaamun valoa katseessa. Hiukset pitäisi harjata, pukea hame ja sukkahousut. Mennä töihin ja sen jälkeen kävelylle, sääliä palelevia lintuja. Juoda illalla lasillinen punaviiniä. Huulirasvatahra lasin reunassa: joku on ollut täällä. Punaviinistä sinä pidit. ”Jästit ovat saaneet aikaan kaksi hyvää asiaa: sinut ja punaviinin.” Miksi ajattelen sinua vieläkin? Vaikka et ole enää olemassa minulle.

Viinissä on katkera luumuinen vivahde. Sohvan sametti on rumaa ja nukkaista. Istuimme siinä, hiukseni olivat löysällä nutturalla enkä voinut koskea sinuun. Puhuit säästä, tai huispauksesta, tai siitä kuinka uudet lapset harhailisivat King’s Crossilla. Sanojesi takana oli hiljaisuus, joka hyväksyi ja oli oikea. Merkityksiä. Minä pyyhkäisin hiussuortuvan korvan taakse, vilkaisin kuluneen farkun peittämää reittäsi. Hyvin lähellä ja niin kaukana. Sanoin jotakin kahvin keittämisestä ja pohjoistuulesta, tai ehkä eteläisestä. Hiljaisuus käpertyi sisälleni lämpimäksi palloksi kuin kissanpentu, annoin sen sulautua itseeni ja tunnustelin sitä, nautin siitä. Irlantilaiset kai voittaisivat maailmanmestaruuden tänä vuonna, niin, niin.

Sinulla oli tapana tietää mitä halusit, luulen. Naisen, tämän tai tuon, yöksi tai kahdeksi. Joskus humalassa. Elkeesi olivat sellaiset. Kyyninen hymysi, kohonnut kulmakarva. Käsi ristiselällä juuri siinä. Mietin vieläkin miksi otin haasteen vastaan.

Mutta halusitkin tavata uudelleen. Minä leikin vaikeaa. Tapasimme kahviloissa, puistossa ostit paahdettuja manteleita, sirkusteltassa ruumiinlämpösi lähelläni ja valkoisia hevosia estradilla. Olin pitänyt sinua tyhmänä mutta et ollut, turhamaisena etkä ollut sitäkään. Paitsi vähän, vahaa hiuksissasi ja sitten käsissäni. Meillä oli pitkät väittelymme, naurumme, sinun haaleansiniset silmäsi jotka eivät kääntyneet pois. Hiljaisuus tuli jostakin kuin äänetön hyökyaalto, ja sitten et enää tiennyt mitä halusit. Tai tiesit, ja se oli jotain mitä et ollut suunnitellut. Se yllätti meidät molemmat. Minä pelkäsin että tunne polttaisi minut poroksi, kaikki veri sormenpäissä niin että ne räjähtäisivät. Viisi senttiä ilmaa välillämme oli kudottu täyteen kupariverkkoa ja joku johti siihen sähkövirran. Et koskettanut enää huolettomasti selkääni. Kävelyllä käsivartemme ehkä hipaisivat toisiaan mutta sorsapoikue tai lehtiä kaupusteleva poika kiinnitti juuri huomiomme.

Minullakin oli tapana tietää mitä halusin. Minulla oli mielipiteitä enkä salannut niitä. Puhuin asiaa, autoin heikompia. Saatoin tiuskia ystäville mutta he ymmärsivät, nauroivat kunnes minäkin, ja seisoin horjumatta heidän rinnallaan. Sinä varastit sen kaiken minulta. Sisällön. Ensin teit minut heikoksi, voimattomaksi. Hiljaisuus alkoi polttaa rintaani. Olin aina tavoitellut täydellisyyttä mutta yhtäkkiä oli niin paljon missä tehdä väärin. Tuntea liikaa, sanoa liian vähän, vaatia jotakin tai ei mitään, hengittää väärään aikaan. Koskettaa rannettasi ennen kuin tajuaa mitä tekee. Paljastaa itsensä. Kaivata sinua aamulla mutta olla kiireinen illalla, ettet vain olisi luullut minun kaivanneen sinua.

Sinä olit luihuinen, naistenmies, yhtäkkiä ystäväni, ja jotakin muuta. Ja olit samanlainen kuin minä, pelkäsit sitä mitä ei voi hallita. Katsoimme käärmettä silmiin, odotimme iskisikö se vai jäisikö paikalleen aurinkoon. Näin sinut niin kirkkaasti että se teki kipeää.

Tulit kerran humalassa, luihuisveresi kiehuen. Hyökkäys oli refleksi jota et ehtinyt pysäyttää. Olit vihainen, hautonut asioita liian kauan, kissanpennulle oli kasvanut terävät kynnet. Minä join teetä ja luin kirjoja ja mietin kuinka hölmöä se oli, ja miksi minä en voinut, tai me emme voineet. Kuinka tunteet eivät olleetkaan kuten riimut tai numeeriset arvoitukset, jotka voi ratkaista järjellä. Minun ylpeyteni, mielipiteeni, itsenäisyyteni, kaikki vahvuuteni kääntyivät minua vastaan. Mutta minä join teetä ja jatkoin ajattelemista, odottamista, uskoin että ratkaisen vielä tämän yhtälön. Sinä sen sijaan kuohuit yli, joit liikaa punaviiniä ja aika monta tuliviskiä olettaisin, tulit yöllä sumeana ja niskasi oli hikinen, enkä minä sanonut ei koska olit kuitenkin humalassa joten se ei ollut todellista. En saa kai koskaan tietää tunsitko silloin sen, tai mitään, suojamuurisi lävitse. Silmäsi hehkuivat kunnes suljit ne ja ripsesi olivat vain pehmeän haavoittuvat. Tiesin että se oli erilaista kuin ensimmäisellä kerralla, nyt se oli epätoivoista eikä pelkkää leikkiä, ja me olimme enemmän läsnä.

Eikä kumpikaan meistä hävinnyt, järjestelmä päätyi oikosulkuun. Sinä lähdit, minä revin kupariverkkoa vieläkin irti. Millainen voima on rakkaus, jotenkin käänteinen, liian suuri vetovoima saa aikaan vastavoiman. Vuorovesi, aine ja antiaine, magnetismi, en tiedä. Se saa toiset tekemään juuri niin kuin ei pitäisi. Vaikka onni olisi niin helppoa. Yksi askel lähemmäs. Voisi päästää irti.

Minusta jäi jäljelle läpinäkyvä kuori. Kivusta sykkivät sisälmykset, kunnes nekin aikanaan haihtuvat ja pakkasaamun valo paistaa vartaloni lävitse. Kirkkaana, terävänä, kylmänä kuin ylpeys, kuin kaikki tuhannet pienet virheeni. Ja muistan jotakin mitä ei koskaan tapahtunut.
« Viimeksi muokattu: 24.05.2015 03:12:32 kirjoittanut Beyond »
kuinka sarastuksen aikaan hehkuu graniitti

Sakura

  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Valkoisia hevosia (Hermione/Draco, K-13)
« Vastaus #1 : 25.07.2012 11:43:24 »
Kiitos kommentista, Renne! Kiva että uskaltauduit lukemaan kaikesta dramaattisuudesta huolimatta :-) Mutta huuh nyt kun mietin tätä uudelleen niin tuolla tyypillä ei oikeastaan ole mitään tekemistä Dracon kanssa, mutta joku nimi piti siihen kuitenkin repäistä. Mulla on aina ollut joku ongelma Dracon kanssa, ja farkku!Draco on varmaan jäänyt päälle niistä vanhoista H/D:istä joissa Draco oli aina strippari ja joi kirsikkadrinkkejä... tai jotain :-D Mutta huulirasva oli siis Hermionen huulirasvaa, heh. Tunnen hieman myötähäpeää itseäni kohtaan tästä koko tekstistä, mutta kai tämä oli se pakollinen fiilisoksennus joka oli rykäistävä ennen kuin saa aikaan jotain muuta. Onneksi Hermionen "päälleliimaus" ilmeisesti onnistui vähän paremmin, ja sanoisin että nuo meillä oli sinun silmäsi jne. ovat kyllä tiedostettuja mutta eivät liiemmin hiottuja kuitenkaan. Haha Herra Ylpöstä en edes tiedä miksi se on tässä, vaikka pidänkin siitä, ehkä se oli joku oma hevosvärivitsini. Nimestä kyllä tykkään tosiaan itsekin, ponit on kivoja!
kuinka sarastuksen aikaan hehkuu graniitti

humbug

  • ***
  • Viestejä: 26
Vs: Valkoisia hevosia (Hermione/Draco, K-13)
« Vastaus #2 : 29.07.2012 19:52:54 »
Ei tuo nimi ole järjetön ollenkaan. Sen voi kuvitella tarkoittavan montaa asiaa. Tai aluksi mulla tuli Malfoy mieleen, kun se on niin vaaleahiuksinen. Toisaalta sehän sopi hyvin ficin sirkus -kohtaan. Jne. Että mun mielestä kaikki ficissä sopi hyvin yhteen ja... tämä oli hyvä tällaisenaan. Onnistunut ja toimiva kokonaisuus. En mitään olisi muuttanut. ^^

Tosi kauniisti kirjoitat. Jotenkin tähän istui tosi hyvin nuo lyhyet lauseet. Ne rytmittivät, tekivät tästä ehkä jopa angstisemman. Tiedäthän, lyhyitä ajatuksia, rikkonaista tunnevirtaa jne. Jokin niissä lyhyissä ja tunteikkaissa lauseissa säväytti, tykkäsin todella paljon. Myös sanavalinnat oli mun mielestä hyviä, ei liikaa toistoa yms.

Joitakin pilkkuvirheitä osui silmiin, mutta voi olla, että olitkin päättänyt jättää pilkut pois. Muuten virheetöntä ja sujuvaa - ei mitään tönkstönks -kohtia. Tai ajatukset ovat kyllä juuri sellaisia pomppivia ja vääränlainen kielioppi sopii niihin.

Lainaus
Join haaleaa maitokahvia.
Varsinkin alku oli ihana (palaan taas lyhyiden lauseiden toimivuuteen...). Lainaamani lause tuo mielettömän hyvin esiin alakuloisuuden.. haalea maitokahvi. Ihan kuin se olisi keitetty jo ajat sitten, virunut kupissa, kun ei sitä juotu. Ajatukset olivat varastaneet huomion kahvinjuonnilta ja kahvi oli kylmettynyt. Jotenkin ihana lause. Muutenkin tunteet oli kirjoitettu hyvin. Ne välittyivät hyvin, olivat sellaisia surullisen haikeita mutta turtia. Ei mitään vihaa tai ärtymystä, enemmänkin sellainen jähmettynyt fiilis. Mun mielestä onnistunut, sopii tähän ficciin. ^^

Voisin lainailla muitakin kohtia, mutta olen jotenkin kujalla, enkä osaa pukea ajatuksiani sanoiksi. Monet kohdat jäivät mieleen ja ajatukset jäivät raksuttamaan niiden ympärillä (se on aina hyvä juttu!). Tulkinnanvaraisuus ei ainakaan mua häiritse, päinvastoin. Ja niin, tää kommentti ei jotenkin etene/suju/mitään. Eikä rakentavaakaan nyt irtoa. Joten ehkä vain kiittelen ajatuksia herättäneestä lukukokemuksesta. Kiitoskiitos, diggailin. ^^

Sakura

  • ***
  • Viestejä: 172
Vs: Valkoisia hevosia (Hermione/Draco, K-13)
« Vastaus #3 : 06.08.2012 17:50:10 »
humbug, kiva kuulla että tykkäsit, vaikka itse olenkin kehittänyt jonkinasteisen vihasuhteen tähän fikkiin, tai ainakaan en uskalla lukea tätä enää jotten näkisi mitä olenkaan kirjoittanut :-D Alusta pidin kyllä itsekin, ja oivallinen tuo havainto että ajatukset olivat varastaneet huomion kahvinjuonnilta, en olisikaan osannut sanoa sitä noin osuvasti! Pilkuttamisessa kannatan toisinaan vapaata linjaa, mutta voi olla että joku on päässyt vahingossakin unohtumaan. Kiitos kovasti kommentista!
kuinka sarastuksen aikaan hehkuu graniitti

skylar

  • ***
  • Viestejä: 201
Vs: Valkoisia hevosia (Hermione/Draco, K-13)
« Vastaus #4 : 20.05.2014 17:41:18 »
Mielenkiintoinen teksti. Nimi ehkä houkutteli. Tässä oli hyvää erikoinen kerrontatyyli. Ihan ensimmäinen lause särähti ikävästi. "TÄNÄÄN minä heräsin." Onko hän nukkunut monta päivää? Eikö hän yleensä herää? Tarkoitetaanko heräämisellä jonkin asian oivaltamista? Vai oliko tarkoitus vain sanoa, että hahmo heräsi sinä päivänä.

Muutoin tämä oli ihan mielenkiintoinen. Dracosta sai jotenkin inhorealistisen kuvan. Vahaiset hiukset, tylsän siniset silmät ja värittömät ripset. Hahaa. Tekstissä oli oma mielenkiintoinen melodiansa. Tämä oli kaiken kaikkiaan ehkä vähän turhan romanttinen omaan makuuni. Pienet yksityiskohdat vaikuttivat. "Paahdettuja manteleita"... ne ovat hyviä. Jotenkin tekstin sävy oli niin arkinen ja kaukana taikamaailmasta, että kaikki "velho"-sanat särähtivät... viiniä ja tuliviskiä... nahkatakki ja huispauksen maailmanmestaruusottelut...

Jotakin jäin kaipaamaan. Tässä oli vahvoja kohtia, mutta myös ehkä vähän irrallisuutta. Hmm. Täytyy vielä sanoa, että juuri tämä paritus alunperin toi minut "fanittamisen" maailmaan. Niin ja haalea maitokahvi oli hyvä, koska join itse haaleaa hopeateetä.
When the sun has set, no candle can replace it.