Kirjoittaja Aihe: Mitä olisin voinut olla [S, raapale]  (Luettu 2831 kertaa)

Gwenhwyfar

  • cinderella
  • ***
  • Viestejä: 478
Mitä olisin voinut olla [S, raapale]
« : 26.06.2013 19:15:04 »
Kirjoittaja: Gwenhwyfar
Otsikko: Mitä olisin voinut olla
Ikäraja: S
Genre: Angst
Disclimer: kaikki kunnia Jo Rowlingille
Haasteet: Ficlet300 - kun satanen ei riitä sanalla Asiallinen.

PoV: Hermione


Mitä olisin voinut olla


Olen aina ollut se järkevä ihminen. Minä olen aina ollut se, jota kiinnostaa vain koulunkäynti, kirjat ja hyvät arvosanat. Minä olen jäänyt lukemaan, kun muut lähtivät pitämään hauskaa. Minä en ole voinut rikkoa sääntöjä ilman hirveitä omantunnontuskia. Olen aina ollut niin asiallinen.

Ehkä minun olisi pitänyt pitää hauskaa kun olin nuori. Ehkä minun olisi pitänyt olla nuori vielä silloin, kun siihen pystyin. Ehkä minun olisi pitänyt rikkoa sääntöjä silloin, kun siitä sai vain jälki-istuntoa vankilan tai sakkojen sijasta. Ehkä minä olisin voinut sulkea kirjat hetkeksi ja elää. Ehkä minä olisin edes kerran voinut rikkoa tarkan kaavani.

Olisinpa ollut vähemmän asiallinen.

Herkkuoone

  • Vieras
Vs: Mitä olisin voinut olla [S, raapale]
« Vastaus #1 : 17.07.2013 11:14:04 »
Oi, tämähän oli varsin kiva raapale. :>

Pidän hurjasti tämän tekstin ideasta: se sopii raapalemittaan oivallisesti. Onnistut hyvin kuvaamaan Hermionea, sillä juuri tuollainen hän on ulospäin: hyvin asiallinen, tarkkaa kaavaa noudattava, mutta pinnan alla tietysti kuohuvat monenlaiset tuntemukset. Täytyy kyllä myöntää, että nämä ”olisinpa tehnyt näin ja noin”-ajatukset sopivat Hermionelle aika hyvin.

Minä olen jäänyt lukemaan, kun muut lähtivät pitämään hauskaa.
Tässä kohdassa jäin miettimään noita verbejä, sillä jotenkin ne särähtivät korvaani, kun samassa virkkeessä on yhdistetty toisiinsa perfekti ja imperfekti – yleensä kun preesens ja perfekti sekä imperfekti ja pluskvamperfekti kulkevat yhdessä. Itse olisin ehkä laittanut tuon ”olen jäänyt lukemaan”-kohdan imperfektissä, mutta joo. Toinen häiritsevä juttu olivat sanavalinnat tuossa toisessa kappaleessa: sanat ”pitänyt”, ”voinut” ja ”ehkä” toistuivat mielestäni liian useasti ja jäin kaipaamaan vaihtelua virkerakenteisiin – raapaleessa toki sanamäärä on hyvin rajoittava tekijä, mutta kannattaa silti yrittää välttää turhaa toistoa. :>

Olisinpa ollut vähemmän asiallinen.
Tämä lopetusvirke nousi suosikikseni. Voi Herm, jos olisit ollut vähemmän asiallinen, et olisi ollut täysin oma itsesi. :/

Kiitos kaunis. : )
~ Herkku.