Kirjoittaja Aihe: Velloa vapaudesta, S, femme  (Luettu 2491 kertaa)

Dolls

  • ***
  • Viestejä: 2 081
Velloa vapaudesta, S, femme
« : 09.06.2013 21:27:34 »
Nimi: Velloa vapaudesta
Ikäraja: S
Paritus: Lavender/Parvati
Summary: ei ollut muita kuin he ja se suolainen tuuli

AN: kirjoitin tämän kun mulla oli hirvee ikävä kesää ja varsinkin merta ja veneilyä. pisteet sille, joka tunnistaa Parvatin iltalaulun (:
Haasteet: Femme #10 (Lavender/Parvati), vuodenaikahaaste 2 (kesä), ff100 (097. vene)


Velloa vapaudesta


Lavender kutsui mereltä suolaa huuhtovaa tuulta suolatuuleksi, nautti sen tavasta nostattaa hänen hiuksensa tanssimaan ja sulki silmänsä vain kuunnellakseen sen huminaa kalliohalkeamia vasten. Aurinko kutitteli heidän ihoaan ja kallio lämpeni, meri pysyi kylmänä ja Parvati mietti miten he ikinä olivat päässeet satamasta saareen. Saaristo heidän ympärillään kaikui tyhjyyttään, ei ollut muita kuin he ja se suolainen tuuli, se joka haki heitäkin tanssimaan ja huutamaan merelle ”kuuleeko kukaan?” mutta eihän kukaan kuullut

(koska ei ollut muita).



Parvati varjosti silmiään auringolta ja yritti nähdä jossain kaukana viistävää kotirantaa, ei nähnyt kuin aaltoja, lintuja, ei muuta kuin pilvet taivaalla. Mutta mitä muuta karkumatkaan tarvittiinkaan kuin hyvä piilopaikka ja ehjä kompassi?

”Mitä näissä saarissa yleensä tehdään?”
Lavender nauroi tuulikellojen tavoin; ”Tarvitseeko meidän tehdä mitään?”

Parvati ei kysynyt toista kertaa

(eikä edes ollut ketään muuta keneltä kysyä).



Illalla tuuli tyyntyi ja Lavender paistoi heille pieniä pannukakkuja punaisen tuvan edessä. Lakanat tuoksuivat kuluneille ja puoliksi unohdetuille muistoille, varpaat värisivät kylmästä ja he ristivät jalkansa keskenään solmuun, kuin olisi pelko että he ajautuisivat erilleen. sinä lupasit minulle ikuisuuden ja päivän; Parvati hyräili iltalauluaan, toinen painoi päänsä hänen rinnalleen ja vain kuunteli kuinka vapaus velloi aaltojen tahtiin.

”Minne me menemme huomenna?”
”Onko sillä niin väliä?”

(Eikä tarvinnut kysyä muiltakaan.)
« Viimeksi muokattu: 16.06.2013 19:35:14 kirjoittanut Dolls »
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

Letizia

  • ***
  • Viestejä: 269
Vs: Velloa vapaudesta, S, femme
« Vastaus #1 : 09.06.2013 22:41:41 »
Tämä oli tosiaan suloinen ja kesäinen! Johtuiko suolaisesta tuulesta vai mistä, mutta ei liian sokerinen. Tuuli myös taisi tuoda kaikujaan harvinaisesta vapaudesta.

Oli mukava lukea (kerrankin, voisi sanoa) Lavenderista tällaisena reippaana tyttönä, joka tietää miten saaressa ollaan ja paistaa letut ulkotulella. Fiilis oli sellainen että tuli mieleen Itämeri, mutta kalliot näyttivät vähän jylhemmiltä kun muistutin itseäni että tässä ehkäpä oltiin Skotlannin saaristossa. Tai mistäs minä tiedän, mutta näin ajattelin.

Parvatin ”Mitä näissä saarissa yleensä tehdään?” oli niin suloisen avuton. :D Lavender puolestaan on sisäistänyt kesäloman olemuksen. Tässä oli paljon ihastuttavia kohtia, kuten kuluneet lakanat ja solmitut jalat. Pidin kovasti myös Parvatin iltalaulusta (siis siitä että hänellä oli iltalaulu), sanoja en tosin tunnistanut mutta mitäpä siitä. :)
Katharsis. Kello neljä keitän kahvin ja porkkanan. Istun verhon väliin kuulemaan kosmosta, yön sirkkuja ja postinkantajaa.

Funtion

  • Vieras
Vs: Velloa vapaudesta, S, femme
« Vastaus #2 : 16.06.2013 13:04:50 »
Saaristo heidän ympärillään kaikui tyhjyyttään, ei ollut muita kuin he ja se suolainen tuuli, se joka haki heitäkin tanssimaan ja huutamaan merelle ”kuuleko kukaan?” mutta eihän kukaan kuullut
Kuuleeko, ei kuuleko.

Okei okei. En vieläkään hahmota ketä ovat Lavender ja Parvati, vaikka ihmiset ovat selittäneet ne mulle niin monta kertaa, jotenkin vain sotken ne Ronin ja Harryn tanssiparit ja sitten jotkut luihuistytöt keskenään niin, etten todellakaan tiedä kuka on kukin. Ne kaikki on ikään kuin samaa massaa, koska niiden hahmot ei todellakaan ollut onnistuneita kirjoissa, mun mielestä, ja koin niistä osan jopa aika turhina.

En pitänyt kovinkaan sulkeissa toistuvista lauseista. Tietty se ehkä toimi tämän punaisena lankana ja veti koko jutun yhteen, siten nämä pienet pätkät toimivat hyvin näinkin pieninä, mutta... en oikein tajunnut kai sitä pointtia. Ei ollut muita, ei ollut muita keltä kysyä, ei tarvinnut kysyä muilta. Sokeakin huomaa, miten lauseiden sisältö muuttui matkan varrella, mutta... mutta... tässä jotenkin eroteltiin ne kaksi tyttöä ja muu maailma toisistaan. Että ei ollut muita eikä tarvinnutkaan olla. Se kai tän pointti oli ja... No, siirryn otsikkoon. Velloa on ihana verbi, mutta hämmästelin vapauden sijamuotoa. Olisin kuvitellut, että se on ”Velloa vapaudessa” koska heillähän juuri oli se vapaus, he olivat tavallaan täysin eristyksissä muulta maailmalta, mutta otsikossa olikin ”Velloa vapaudesta” eli tavallaan vapaus oli se syy, miksi he velloivat – olenko oikeilla jäljillä?

Kaikin puolin tää oli ihan näppärä. Kesäinen, kyllä, ehdottomasti. Teknisesti tää ei tökkinyt missään ja olin välillä jopa hieman hämilläni, miten hyvin sait toimimaan jotkut lauserakenteet ja miten paljon ne erosivat valinnoista, jotka mä olisin tehnyt. En missään kohtaa osannut aavistaa, miten virke jatkuu seuraavaksi, koska muotoilusi oli täysin erilaista kuten odotin. Se oli hyvä, sillä se toi mukanaan yllättäväisyyttä! (Yllättäväisyyttä? Onko tää ees sana?)

Kiitos tästä! : )

Dolls

  • ***
  • Viestejä: 2 081
Vs: Velloa vapaudesta, S, femme
« Vastaus #3 : 16.06.2013 19:34:55 »
Oi ihanaa, kommentteja!

Letizia: voi kiitos ihanasta kommentista! On muuten yllättävän harvinaista että Lavenderista kirjoitetaan muuten kuin ärsyttävänä rakkauden hakuisena teininä, tällaisia reippaita-Lavvuja sais kyllä olla enemmänkin.

Lainaus
Fiilis oli sellainen että tuli mieleen Itämeri, mutta kalliot näyttivät vähän jylhemmiltä kun muistutin itseäni että tässä ehkäpä oltiin Skotlannin saaristossa. Tai mistäs minä tiedän, mutta näin ajattelin.
Haha, en ihmettele yhtään, purjehdin kesäisin Itämeren saaristossa ja sain siitä tooooodella paljon vaikutteita, mutta kuitenkin tuntu että tää kaikki voisi sopia myös Skotlannin tai Englannin maisemiin, ei kai se merielämä niiin erilaista voisi olla? (:


sensaatio: Korjaan tuon sanahärön, miten Word on voinut antaa tuollaisen lipsahtaa joukkoon, oon nyt aika pettynyt mun kirjoitusohjelmaan! Joo oot kyllä oikeessa tyttöjen suhteen, jos ei yhtään hahmota keit he ovat kirjoissa ni ficcejä on varmasti vielä hankalempi hahmottaa. Mulla on heistä aika vahva päänsisäinen fanon, joka ei välttämättä sovi kaikkien kanssa yhteen, mutta siis Parvatihan oli vissiin Harryn pari tanssiaisissa. Tyttöjen hahmot tosiaan oli tietyllä tavalla epäonnistuneita, mutta toisaalta ficcarin unelma kun saa luoda heille oman maailmansa :D Itsehän en siis hyväksy varsinkaan elokuvaversion Lavenderia ollenkaan (muutenkin heittaan vahvasti koko kutosleffaa), kirjassakin hänestä saa yksipuolisen kuvan kun kaikki on Harryn silmin, mutta musta tuntuu että Lavenderilla oli tällainen reippaampi ja rohkeampi puoli (kts. Tylypahkan taistelu -> kukaan pelokas, typerä tyttö ei lähtisi sinne taistelemaan). Vellomisesta vielä, tosiaan otsikolla hain sitä että he ikäänkuin velloivat siitä vapauden tunteesta jonka saaristossa ja kesälomalla saa! Kiitos tosi paljon rakentavasta kommentistasi, ihana kuulla noin monesta asiasta arviota! :-)
darling i'm a nightmare dressed like a daydream

Tippi

  • ex-Hopeakettu
  • ***
  • Viestejä: 653
  • avatar ja banneri Ingridiltä
Vs: Velloa vapaudesta, S, femme
« Vastaus #4 : 12.03.2017 20:48:55 »
Avasin tämän ficin hienon nimen takia (ja no, myönnettäköön, myös siksi koska otsikossa luki femme... :D ). En hirveästi tykkää Lavender/Parvatista mutta tästä kyllä tykkäsin!

Kieli oli ihanan... kirkasta. Se oli hurmaavan kuvailevaa, mutta lauseet eivät kuitenkaan olleet täyteen tupattuja. Sulkeiden käyttäminen oli erittäin taitavaa, ne olivat mielestäni juuri oikeissa kohdissa ja täydensivät tarinaa hienosti.

Tässä ei tainnut sen suurempaa juonta olla, mutta se ei haittaa, minä nimittäin rakastan juonettomia tunnelmapätkiä! Tätä lukiessa tuli melkein ikävä kesää, aurinkoa ja rantakallioita ja vettä ja oih.

Sitten lempikohtiani:

Lainaus
Aurinko kutitteli heidän ihoaan - -

Kiva yksityiskohta.

Lainaus
Saaristo heidän ympärillään kaikui tyhjyyttään, ei ollut muita kuin he ja se suolainen tuuli, se joka haki heitäkin tanssimaan ja huutamaan merelle ”kuuleeko kukaan?” mutta eihän kukaan kuullut

(koska ei ollut muita).

Lempikohtani!

Lainaus
Lavender nauroi tuulikellojen tavoin - -

Vähän kliseinen mutta silti toimiva kuvaus.

Lainaus
sinä lupasit minulle ikuisuuden ja päivän; Parvati hyräili iltalauluaan, toinen painoi päänsä hänen rinnalleen ja vain kuunteli kuinka vapaus velloi aaltojen tahtiin.

En osaa edes kuvailla miten hieno tämä on! Sanoja en valitettavasti tunnista, mutta nekin ovat hurmaavat.

Suurkiitokset tästä erittäin inspiroivasta ficistä, nyt minunkin tekee mieleni kirjoittaa kesäistä femmeä. :D

Mirror

  • GD-addikti
  • ***
  • Viestejä: 214
  • Ava by: Crysted
    • Eugene
Vs: Velloa vapaudesta, S, femme
« Vastaus #5 : 12.06.2017 17:55:32 »
Heippa!

Olipa oikein suloinen pieni tekstinpätkä :>
Tykkäsin kovasti, Lavender/Parvati on minulle parituksena hieman vieras, samoin kuin hahmot ficcimaailmassa yleensäkin :) itse miellän Lavenderin kirjojen mukaan juurikin tuollaiseksi huomionhakuiseksi teiniksi joka seurustelee vain koska "se on siistiä".
Tämä Lavender oli kuitenkin todella ihana, ja tykkäsin hahmoista enemmän tässä kuin kirjoissa :) Vaikka aika vanha teksti onkin, toivoisin että kirjoittaisit lisää samantyyppistä, pidin kovasti myös tästä kirjoitustyylistä! :>

Erityisesti nuo suluissa olevat kohdat tuntuivat jotenkin todella suloisilta, ja kuvasivat minun mielestäni Lavenderin ja Parvatin suhdetta :3
Olisi todella mukava lukea jatkoa tälle!
Kiitos tekstistä!

Isilwen

  • ***
  • Viestejä: 491
  • Wildfire
Vs: Velloa vapaudesta, S, femme
« Vastaus #6 : 20.06.2017 17:38:25 »
No jopas!

Tykkään femmestä, merestä ja vapaudesta, eli tämä ficci osui ja upposi kyllä. Tässä oli paljon ihania yksityiskohtia, joista tykkäsin, kuten suolatuuli ja kompassi ja pannukakut. Tuli kaipuu lähteä merelle ja huutaa "kuuleeko kukaan" niin ettei kukaan kuule. Kirjoitat oikein sujuvasti ja toit ennestään melko pinnallisiin hahmoihin syvyyttä.

Kiitos!
Jotka tulevat suorinta tietä, saapuvat tyhjin taskuin.
Jotka ovat kolunneet kaikki polut,tulevat säihkyvin silmin,
polvet ruvella, outoja hedelmiä hauraassa säkissään.
Niin se ystäväni on, niin se on,
että eksymättä
et löydä perille


~ Tommy Tabermann

https://harrydracorecs.wordpress.com/

Sokerisiipi

  • Teemestari
  • ***
  • Viestejä: 6 044
Vs: Velloa vapaudesta, S, femme
« Vastaus #7 : 26.08.2017 14:44:10 »
Oi, rakastuin tähän. Tämä oli niin ihanan tunnelmallinen ja merellinen ♥︎ Olet tosi hyvin vanginnut tähän saariston ja meren karuuden. Hyvin silmiä hivelevää kieltä ja kerrontaa.

Kivasti hahmojen suhtautuminen ympäristöön eroaa toisistaan ja antaa heille omanlaistaan syvyyttä ja luonnetta. Parvati kaipaa tarkoitusta ja tietoa seuraavasta matkakohteesta, kun taas Lavender haluaa vain olla ja katsoa, mihin kaksikko päätyy. Lavender on tavoittanut vapauden, missä mikään ei velvoita tekemään juuri tietyllä tavalla, kun taas Parvati vasta opettelee ja kyselee päästäkseen jyvälle tästä uudesta tavasta toimia ja olla. Pidin myös siitä, miten Lavender syleilee maisemaa ja nautiskelee tuulen huminasta, kun taas Parvati miettii käytännön asioita. Ihailtavaa, miten vähillä ja yksinkertaisesti sait esille kaksi erilaista tapaa katsella maailmaa.

Ihanan eristävä ja idyllinen tämä fiilis, että tytöt ovat kaksin merellä/saaressa eikä siellä ole muita. Maailma ikään kuin kutistuu vain heihin kahteen, ja millään muulla ei ole merkitystä eikä tarvitsekaan olla.

Sulut tuntuivat vähän tarpeettomilta, kun oli jo käytetty kappalejakoa ja omaa erillistä riviä. Mielestäni se olisi riittänyt, mutta makuasioitahan nämä :3

Kiitos tästä ihanuudesta, pidin!
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017 14:47:22 kirjoittanut Sokerisiipi »